Minulla on varastossa kaksi vuotta vanhaa turvemultaa ja haluaisin tietää voiko sitä vielä käyttää? Meneekö multa joksikin? Multaan laittaisin amppelitomaatin taimet.
Vanhentuuko multa?
3
5830
Vastaukset
- multaan
Ei varmaan mene miksikään,onhan niitä kauppojen varastossakin pilvin pimein ja silti myydään. Ei muuta kuin siemenet multaan.
- mene vanhaksi
mutta mikrobituotanto jyllää kokoajan, joten lannoitus voi laimeta ajan kanssa. Taimia siihen voit istuttaa hyvin, mutta muista parin viikon päästä istutuksesta alkaa lannoittamaan kastelulannoitteella joka kastelukerralla, jotta tomaatit jaksavat kasvaa.
- viherpeukku
Siinä koostumus muuttuu hieman. Se turve maatuu ja siten muuttaa ominaisuuksia. Tuollaiseen turvemultaan kotikäytössä ei toki vaikuta mitenkään oleellisesti. Itsekin käytän kaikki pois, vaikka olisivat varastossa olleetkin. Ravinteiden kanssa on juuri niinkuin jo neuvottiinkin. Kuten myös tuo, ettei multa ole mitään kuollutta vaan kova kuhina siellä käy. Muistaakseni kasvihuoneissa, missä halutaan saada lisää hiilidioksidia ilmaan käytetään kasvualustoja jotka vapauttavat sitä. Esim kasvuturpeen maatumisaste on raakaturpeen ja täysin tumman polttoturpeen välimaastosta. Tämä on varmaankin puhtauden ohella se syy miksi sitä kasvuturvetta kehotetaan joka vuosi vaihtamaan. (koska se tosiaan menettää optimit ominaisuutensa ainakin ammattimaisen viljelyn kannalta) Eli käyttöön vain, ja toivotaan hyviä kasvattelu tuloksia. Tämä hiilidioksidiasia vain tuli mieleen kun tuota kasvihuonekeskusteluakin oli ilmassa. Kannattaa siis huoneiden omistajien perehtyä erilaisiin kasvualustoihin ja niiden ominaisuuksiin. Saattaa olla että muistan koko homman väärin, mutta varmaa on ainakin että lisähiilidioksidi tekee hyvää kasvulle ja että sitä saadaan kasvihuoneissa myös kasvualustasta. Pitänee perehtyä asiaan paremmin. Tuo ammattimainen kasvihuonemeininki vaan on niin kaukana tavallisen tallustajan maailmasta ettei kaikkea ole mahdollista siirtää kotioloihin. Ylimääräisen hiilidioksidin saaminen on kuitenkin niin tärkeä kasvuun vaikuttava seikka että jos sen saa oikella tuotevalinnalla, niin helpolla ja halvalla selviää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2522672Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172187Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3281912- 1031639
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois901566Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001260- 671210
- 251131
- 501093
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731036