Parvekekasvihuone

Syötävää?

Sain pienen parvekekasvihuoneen, noin 150 cm korkea ja neli-hyllynen. Lisäksi parvekkeella on tilaa mm. amppeleille. Mitä syötävää keksisin viljellä? -Olen ajatellut amppelimansikkaa (pitääkö niitä olla kaksi)? Milloin kannattaa hankkia? -Kirsikka tomaatteja pari, mikä ajankohta? -Pari valmista persiljan tainta. -Yrttejä, valmiita ruokakaupasta (basilika, sitruunamelissa), mitä muita? Koska? -Voiko tilliä kokeilla kylvää isohkoon purkkiin? -Entä kesäkurpitsa ämpärissä? Avomaankurkku...? IDEOITA! OHJEITA! AJANKOHTIA PARVEKEVILJELYYN! LINKKEJÄ! KIITOS! _

3

1761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonettakin

      Oikeastaan tomaatti on ainoa, joka hyötyy kasvihuoneesta varsinaisella kasvukaudella. Taimikasvatuksessa huoneesta on sikäli hyötyä, että taimet saa ulos aikaisemmin. Tilliä voi kylvää minkälaiseen purkkiin vaan jo toukokuussa, itäminen voi kestää tovin. Kaupan yrtit ovat tottuneet tehoviljelyyn, eivät aina suostu kasvamaan normaalioloissa - mutta kokeilla voi. Amppelimansikoita näkyy jo saavan postimyynnistä, tarkenee lämpimät päivät ulkona, mutta kylmiksi öiksi pitää ottaa sisälle. Avomaankurkkua voi kasvattaa amppelissa, se sekä roikkuu, että kiipeilee kärhöillään. Voi kylvää suoraan amppelitörppöön. Kesäkurpitsa vie paljon tilaa, tarvitsee suht ison astian ja runsaasti ravinteita. Iso pesuvati vois olla sille paremman muotoinen kuin ämpäri. Esikasvatus jouduttaa satoa, muttei ole välttämätön. Kaikkia mainitsemiasi saa valmiina taimina, jos ei itse halua kasvattaa. Ne pärjäävät kasvihuoneessa, kunhan yöllä ei ole pakkasta. Lisäksi tuli mieleen pari siemennettävää. Ruusupapu on helppo ja nopeakasvuinen, voi panna amppeliin kiipeilemään. Herneet pitävät syvästä mullasta, niitä voi pistellä sinne tänne muiden kasvien kaveriksi. Sadon saamiseksi pitää huolehtia pölytyksestä, jos pörriäiset eivät löydä parvekkeellesi. Eli sudit pensselillä avonaisia kukkia ristiinrastiin, muuten ei syötävää synny.

      • tilankäyttöä ajatellen

        En aio käyttää muovisuojusta lainkaan. Parveke on lasitettu. Hyötyä kasvihuoneesta on pienehköllä parvekkeella, sillä "viljelmät" saa 4(-5) kerrokseen, aurinkoiseen paikkaan. On kuin kasvikirjahylly...


      • Hesassa;

        Minulla molemmalla puolella parvekekaidetta kasvavat mansikkaat parvekelaatikkoissa. Sato on jo ihan uskomatonta. Marjat alkaa jo kohta olla kypsyjä: jo isoja valkoisia.

        Aloitin mansikkoiden istuuttamisen parvekkeelle jo vappuna. Vaikka lämpötila on ollut jossakin vähän nollan yläpuolella, ne ovat viihtyneet erinomaisesti. Näköjään viileän ilman hyväpuoli on se, että mansikka kasvattaa silloin lehtiä. Jos taimesta tulee isompi ja enemmän elinvoimaisia lehtiä, satokin on sen verran runsaampi ja marjat ovat isompia.

        Olen laittanut ihan tavallisia pihamaamansikkoita. Paras lajike näyttää olevan Polkka.

        Huomasin senkin, että parvekelaatikkoihin kannattaisi nuoret taimet isuuttaa ihan vierekkäin, etteivät ne tarvitse isoja välejä. Noin 10 mansikkataimeja per 60cm laatikko. Jostakin syystä mansikka viihtyy näin pareammin ja tekee runsaammin satoa kuin harvinaisesti istuutetut.

        Ostin tänä vuonna myös vadelmapensaita ja ne ovat minulla parvekkeella ihan ruukuissa. Heti alkoivat tehdä marjoja, vaikkapa sanotaan ettei eka vuonna. Minulla on Jatsi, keltainen vadelma sekä mesimarjavadelma. Aikomus on ne säilyttää ruukuissa myös yli talven parvekkeella; varmastikin jollakin lailla suojattuna.

        Aikaisemmin minulla kasvoi koivu 2-3 vuotta parvkkeella ruukussa ihan suojaamattomana. Ruukku oli välillä ihan jäässä, välillä liiankin kostea sateesta; mutta se kasvoi jääräpäisesti. Keväällä siirsin sen ulos pihalle, koska pelkäsin, että alkaa olla liian iso. En tarkoituksella ollut istuuttanut koivua, mutta kun ruukku täynnä multa jäi parvkkeelle ja sinne oli lentänut koivusiemen ja itse se alkoi kasvaa.

        Myös mustikkoita on minulla. Nyt näyttää sato olevan hyvää; ainakin kukkissa ne ovat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe