onko kaukaa

haettua?

Kun ukko halus totaalisen avioehdon ja se tehtiin. Ukolla on huomattavasti enemmän omaisuutta ja esim. kaikki isommat ostokset hänen nimissään. Entä jos jotain sattuu ja jään lapsilauman yksinhuoltajaksi l. leskeksi. Jään puille pailjaille elättämään katrasta. Hoidan lapsiamme kotona. Onko kaukaa haettua todeta että mies ei huolehdi elättämisestä kun avioehto on totaalinen, ei siis akta vain eroa?

6

1373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellaista.

      ehtoa olekaan että elatusvelvollisuudesta lapsia kohtaan livahtaisi. Jos ei suoraan häneltä, niin kunta/kaupunki maksaa ja perii omansa pois elatusvelvolliselta.

    • Elatus ja edunvalvonta

      Jos teillä on avioehto joka on voimassa myös avioliiton päättyessä kuolemaan, niin todellakin et silloin saa miehesi omaisuudesta avio-oikeuden perusteella mitään. Kaiken hänen omaisuutensa perivät hänen rintaperillisensä, eli tässä tapauksessa yhteiset lapsenne (et ainakaan maininnut että hänellä olisi muita lapsia aiemmista suhteista). Sinusta tulee lasten edunvalvoja. Jos lapset ovat alaikäisiä, ja omaisuuden määrä on yli 15 000 euroa, sinusta tulee tilivelvollinen maistraatille omaisuuden käytöstä. Et siis saa käyttää sitä omiin menoihisi! Et myöskään lapsen ns. normaaleihin elinkustannuksiin - asumiseen, ruokaan, vaatteisiin, koska näiden katsotaan kuuluvan vanhemman vastuulle. Lapsiesi saamaa perhe-eläkettä voit käyttää lastesi elatukseen. Myös ns. investointiluonteisia menoja saat maksaa lasten varoista. Esim. kielikurssi, ajokortti..

    • ihmettelen mä

      On se nyt aika kaukaa haettua. Ensinnäkin, miksi ihmeessä menet tekemään sellaisen avioehdon, jonka lopputulokseen et ole ttyytyväinen? Ensin teet avioehdon ja heti alat vinkumaan että se on epäreilu? Toiseksi, jos miehesi kuolee, sinulla on kuitenkin turvanasi perhe-eläkkeet. Lisäksi voit mennä itse töihin.

    • stressaa

      Erossa miehesi joutuu maksamaan lasten elatuksesta ja jos mies delaa, lapset perivät isänsä ja sinulle jää elinikäinen hallintaoikeus yhteiseen kotiin ja koti-irtaimistoon.
      Ole ihan rauhassa vaan.

      • epäuskoinen

        Ei ole ollenkaan itsestään selvää, että sinusta tule lasten edunvalvoja. Asian päättää tuomioistuin.

        Ja ja ... Mikäli omaisuus on kokonaisuudessaan miehen, miten leskelle voi jäädä hallintaoikeus kuoleman jälkeen?
        Onko minulta mennyt jotain ohi korvien?


      • nix nax
        epäuskoinen kirjoitti:

        Ei ole ollenkaan itsestään selvää, että sinusta tule lasten edunvalvoja. Asian päättää tuomioistuin.

        Ja ja ... Mikäli omaisuus on kokonaisuudessaan miehen, miten leskelle voi jäädä hallintaoikeus kuoleman jälkeen?
        Onko minulta mennyt jotain ohi korvien?

        >>Mikäli omaisuus on kokonaisuudessaan miehen, miten leskelle voi jäädä hallintaoikeus kuoleman jälkeen?
        Onko minulta mennyt jotain ohi korvien?>Ei ole ollenkaan itsestään selvää, että sinusta tule lasten edunvalvoja. Asian päättää tuomioistuin.


    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe