Kotityöt järjestykseen!?

Asuntoni on likainen, minäk...

Olen yh ja asun kolmiossa yhden lapsen (2v.), kissan ja kahden pikkukoiran kanssa. Kämppä on kuin räjähdyksen jäljiltä. Nykyään murehdin sotkuisuutta ja se väsyttää entisestään. Joskus olen viikkoja vain katsellut sotkua ja yhtäkkiä alkanut siivoomaan raivonvallassa/verenmaku suussa. Uskoisin, että olisi helmpompi, jos pystyisi jaksottamaan eri kotiaskareita pitkin viikkoa, mutta miten se käytännössä onnistuu.. Miten saisin kämpän pysymään siistinä?

25

1485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipitii+

minä olen yrittänyt iskostaa omaan päähäni sellaisen tavan, että imuroisin edes ETEISEN vähintään joka toinen päivä. sitten kerran viikkoon koko asunnon imurointi ja joskus jopa luuttuaminenkin :D tällä tavoin kämppä näyttää edes hieman siistimmältä, eikä kaikki hiekat sun muut kantaudu eteisestä muualle asuntoon.

• ei riitä

imurointi kerran viikkon. Meillä imuroidaan joka päivä. En todella tajua, että aikuisen ihmisen kämppä on kuin pommin jäljiltä!

• minulla

Olen ammattisiivooja, ja lähes tiedostamatta siivoan ja järjestelen myös kotonani, kokoaika. Pointti on se, ettei sotkua pääse tulemaan tai se siivotaan saman tien. Jos huomaat, että tulee kuraa ym. sellaista, poista se heti! Miten se sanonta menikään: tuo tullessasi, vie mennessäsi...

• vie mennessäsi

ja tee ollessasi! ;o)

• ainaski löytyy :)

Meillä myös kotona räjähtää vaikka minkälaiset pommit silloin tällöin... :D Koirasta lähtee niin paljon karvaa, että vaikka joka päivä imuroisi 3 kertaa niin vieraat (joilla ei ole koiria) luulee että täällä ei olis päiviin imuroitu. Itse olen nyt alkanut käyttämään tota tyyliä minkä joku jo mainitsikin eli jokapäivä imuroin edes tuon eteisen ja keittiön lattian (helpoimmat, ei vaadi lelujen siivoamista) ja koko kämpän imuroin 2-3 päivän välein. Lapsen lelujen levittelyä hillitsee kun rajaa tietyn alueen missä saa leluilla leikkiä (esim. oma huone), mutta meillä tuo ei ainakaan toistaiseksi toimi.. toinen helpompi tapa on vähentää lapsen leluja, osa isoon laatikkoon ja kaappiin ja välillä vaihtelee leluja. Itse olen päättänyt että siedän sekamelskaa ja karvatuppoja seinänvierustoissa. Mielummin annan aikaa lapselle ja koiralle kun kokoajan siivoan niiden perässä.

• en ymmärrä...

miksi otetaan eläimiä ihmisten kanssa samaan kotiin.. ei vain mahdu minun päähäni, hyh helkatti. MIelelläni en edes mene lasteni sellaiseen paikkaan jossa karvoja, puruleluja, eläinten sotkua yms pitkin poikin, yök! Usein "koirakodeissa" haiseekin todella pahalle!!

• hehehehe
        en ymmärrä... kirjoitti:

miksi otetaan eläimiä ihmisten kanssa samaan kotiin.. ei vain mahdu minun päähäni, hyh helkatti. MIelelläni en edes mene lasteni sellaiseen paikkaan jossa karvoja, puruleluja, eläinten sotkua yms pitkin poikin, yök! Usein "koirakodeissa" haiseekin todella pahalle!!

En tiedä, miten teilä päin, mutta ainakaan meillä eivät koirat asu keskenään, omissa pienissä taloissa. Onpa sulla paha olla! Hanki koira, niin piristyt!

• PiWi

Mulla on lyhytkarvainen pikkukoira jonka pahin karvanlähtöaika on juuri nyt. Minä vähennän karvaa lattialla imuroimalla ja harjaamalla koiran päivittäin. Ja ne jotka eivät tienneet niin imurointi on täysin turvallista ja koirakin tykkää jos se on pienestä asti totutettu kyseiseen asiaan. Tottakai siinä pitää olla varovainen ja hellä otteinen. Paksukarvaisen koiran paras "harja" on karsta. Lyhytkarvaselle ja herkkänahkaisemmalle koiralle sopii normaali harja tai kuminen lapanen. Nämä siis minun mielipiteitä. Vähän isommat lapset voi opettaa hoitamaan koiraa ja helpottaa näin omaa urakkaa. Tohon ite asiaan sanon et mä siivoan joka päivä. Lähinnä siksi etten itse pysty elämään jos astiat on tiskaamatta, pyykkivuori valuu ulos korista, pölyä ja murusta lattialla ja lattiassa ketsuppi ja kuratahroja. Mua ahistaa sotkuisuus. Olen nyt työtön joten aikaa on. Töissä ollessa ei näin paljoa sotkua tullut. Silloin imuroin vain joka toinen pv ja pesin lattiat vain kerta viikkoon. Mä opin lapsuudenkodissa siisteyteen ja luulen että sen takia en pysty edelleenkään elämään sotkussa. Onneks ei tarvitsekkaan.

• Asuntoni on likainen, minäk...
        PiWi kirjoitti:

Mulla on lyhytkarvainen pikkukoira jonka pahin karvanlähtöaika on juuri nyt. Minä vähennän karvaa lattialla imuroimalla ja harjaamalla koiran päivittäin. Ja ne jotka eivät tienneet niin imurointi on täysin turvallista ja koirakin tykkää jos se on pienestä asti totutettu kyseiseen asiaan. Tottakai siinä pitää olla varovainen ja hellä otteinen. Paksukarvaisen koiran paras "harja" on karsta. Lyhytkarvaselle ja herkkänahkaisemmalle koiralle sopii normaali harja tai kuminen lapanen. Nämä siis minun mielipiteitä. Vähän isommat lapset voi opettaa hoitamaan koiraa ja helpottaa näin omaa urakkaa. Tohon ite asiaan sanon et mä siivoan joka päivä. Lähinnä siksi etten itse pysty elämään jos astiat on tiskaamatta, pyykkivuori valuu ulos korista, pölyä ja murusta lattialla ja lattiassa ketsuppi ja kuratahroja. Mua ahistaa sotkuisuus. Olen nyt työtön joten aikaa on. Töissä ollessa ei näin paljoa sotkua tullut. Silloin imuroin vain joka toinen pv ja pesin lattiat vain kerta viikkoon. Mä opin lapsuudenkodissa siisteyteen ja luulen että sen takia en pysty edelleenkään elämään sotkussa. Onneks ei tarvitsekkaan.

Kiitos vinkeistä.. Tosin koirien imuroinnista tuskin koskaan tulee mitään. (Toinen rähjää ja hyökkii nähdessään imurin ja toinen pissaa allensa ja tämä tapahtuu AINA) Koirien harjauskin on tehtävä kuonokopan kanssa, kun muuten ovat harjassa tai harjaajassa kiinni..

• ovat häiriintyneitä!
        Asuntoni on likainen, minäk... kirjoitti:

Kiitos vinkeistä.. Tosin koirien imuroinnista tuskin koskaan tulee mitään. (Toinen rähjää ja hyökkii nähdessään imurin ja toinen pissaa allensa ja tämä tapahtuu AINA) Koirien harjauskin on tehtävä kuonokopan kanssa, kun muuten ovat harjassa tai harjaajassa kiinni..

Kannattaako tuollaisia ongelmakoiria pitää, ei millään pahalla...? Vaikka lemmikit ovat varmasti teille rakkaita, olisi sinulle suuri helpotus elää vain ihan kaksin lapsesi kanssa. Aloittaisin siivouksen huone kerrallaan. Katosta lattiaan kuuraus, hankaussieni ja vahva desinfioiva pesuaine, seinille ja katoille riittää tavallinen pesuaine! Et voi asua lapsen kanssa paskan keskellä! Ja tavarat järjestykseen, mahdollisimman vähän tavaraa, niin siisteyden ylläpito on helppoa. Siisti koti = viihtyisä koti.

• ootko ottanu

koirat hetken mielijohteesta, ovat jääneet sitten vaille huomiota, koska eivät ole tottuneet tavalliseen käsittelyyn?

ootko ottanu kirjoitti:

koirat hetken mielijohteesta, ovat jääneet sitten vaille huomiota, koska eivät ole tottuneet tavalliseen käsittelyyn?

Molemmat koirat nuoria ja tulleet kouluttamottomina minulle. (Olleet kennelissä syntymästään lähtien.) Ovat minulla ns. projekteina, normaaliin kotikoiran elämään opettelu on vielä kesken.

• siivouksia

Meillä myös koiria ja yksi lapsi. Kaaos pyrkii taloomme tasaisen tappavalla tahdilla. Yleensä pystyn sen selättämään, joskus se saa hetkellisen yliotteen. Mutta pääpiirteissään taistelen kaaosta vastaan seuraavalla kaavalla. *Hankin tosi hyvän pölypussittoman imurin ja hyvän mikrokuitumopin (tai miksi lie sitä nykyisin kuuluu sanoa, lattioiden pyyhintään joka tapauksessa). Eli hyvillä välineillä homma käy tehokkaammin, nopeammin ja on kivempaa. Imuroin koko alakerran vauhdikkaasti pääpiirteissään joka toinen päivä. Keittiön lakaisen tai imuroin joka päivä, samoin eteisen. Eteisen kurasiepparin pudistelen joka päivä. *Koirien tassut/mahan alusen pyyhin pyyhkeellä heti eteisessä ja jos yhtään aihetta, niin suihkutan kylpyhuoneessa käsisuihkulla ja kuivaan, ennen kuin päästän sisälle. Ihan hirmu rasittavaa, tiedän, mutta kun pakottaa ja rutinoituu tähän tapaan, se vähentää hiekan määrää todella paljon. *Pikamoppaan mattojen välit vähintään pari kolme kertaa viikossa. Eli vetelen kaiken näkyvän lattian, mutta en koske mattoihin. *Leviteltyjen lelujen suhteen suljen päivällä silmäni, mutta iltaisin keräillään aina kaikki lattiat tyhjiksi. Hommaa helpottaa se, että on kunnon lelukori joka huoneessa. Eli ettei tarvitse kiikuttaa joka lelua erikseen toiselle puolelle taloa. *Tiskikone päälle ja tyhjäksi rutiininomaisesti joka päivä tiettyyn aikaan, niin saa sitten likaiset astiat suoraan koneeseen pois pöydiltä notkumasta. *Kunnon lajittelulaatikot lehdille, muulle postille, keräyslasille ja -metallille, valko- ja kirjopyykille, niin että asiat voit paiskoa suoraan omiin osoitteisiinsa sen sijaan että jäävät pöydille ajelehtimaan. Laskuille ja muulle tärkeälle omat lokerikot työpöydälle, ja suoraan paikoilleen ennen kuin postit käsistään laskee. *Tapana yrittää tehdä aina ohimennen jotain pientä vaikkei siivoakaan. Nostella kertyneet tavarat paikoilleen heti, kun ne huomaa jne. *Liittää rutiininomaisesti esim. keittiön pintojen (ovet ja tasot) pyyhkiminen johonkin tiettyyn muuhun toimeen (esim. aina tiskaamisen jälkeen). *Paniikkikaappi sitä varten, että kun on kiire saada kämppä edustuskuntoon, voi paiskoa ylimääräisen kaman sinne, kun ei ole aikaa lajitella paikoillensa. Tärkeää käyttää vain hätätapauksissa ja muistaa tyhjentää sitten paniikin aiheuttajan ohimentyä, että on taas uudelleen käytettävissä. *Jääkaapin hyllyt usein pyyhkäisen, kun jääkaappi on melko tyhjä, ennen kuin lastaan sinne uudet isot ostokset. Nuo asiat tuli nyt ensin mieleen, onhan niitä toki vaikka kuinka loputtomasti. Mutta tätä kaavaa noudattamalla asunto pysyy suurin piirtein sellaisessa kuosissa, että paremman viikkosiivon pystyy tekemään ilman nääntymiskuolemaa ja silloin saa tosiaan tehtyä myös jotain parempaa siivousta. Toisaalta taas, jos jollain viikolla ei jaksa/halua tehdä parempaa siivousta ei sekään aiheuta vielä katastrofia. Se vaan on totta, vaikka vaikea uskoa, että jos kämppää esim. vähän imuroi pitkin viikkoa, niin sitten se kunnollinen imurointi harvemmin onkin paljon nopeammin ja helpommin tehty. Minä inhoan siivoamista ja mielestäni on tuhat fiksumpaa tapaa viettää aikaansa kuin siivota. Koirat ja pieni lapsi talossa on kuitenkin sellainen yhdistelmä, että jonkun verran on pakko siivota ettei häviä kokonaan kaaoksen jalkoihin. Itse olen kantapään kautta nyt oppinut tämän perusjärjestyksen ylläpidon tärkeyden, muuten viikkosiivous muuttuu liian ylivoimaiseksi. Uskottelen itselleni myös, että pian ei tarvitsekaan juuri siivota, kun innokas äidin pikkuapulainen onkin hoitamassa hommat. Heh, taitaa olla kyse itsensä huijaamisesta, mutta mitäs siitä, ajatus lohduttaa silti:) P.S. Liian tarkka ei pidä mielestäni olla. Eläminen saa näkyä ja joiltakin asioilta voi sulkea silmänsä. Pitää vain löytää se taso, joka itselle kelpaa ja mihin itse on tyytyväinen ja toisaalta millaisella lattialla haluaa pientänsä juoksuttaa. Muiden mielipiteistä ei kannata murehtia, mutta omistaan kannattaa. Aika ajoin meillekin kuitenkin hiipii sotku ja kaaos. Sitten vaan otetaan normaali arki hallintaan hirmuisella siivousuurastuksella ja jatketaan taas eteenpäin noiden jokapäiväisten siivousrutiinien kanssa.

• terppa...

HYvä...Kiitos. Paljon hyviä ideoita

Kiitoksia vastauksestasi! Tosin koirien tassujen pesu ei onnistu (WC yläkerrassa). Tiskikonetta ei ole, tiskaan käsin. Lajittelulaatikkot olisi hyvä idea, mutta ei mahdu mihinkään, kun kaapit ja laatikot täynnä. Tosiaan, kunnon siivousvälineisiin pitää ruveta säästämään rahaa.. :)

• ei tarvitsekaan olla

Juuri luin juttua allergioista,on kuulemma länsimainen elintapasairaus.Ennen maalla lapsilla oli tosi vähän allergioita,koska pikkulapset jo pienestä tottuivat kotieläimiin.Eräässä lehdessä oli kommentti,että jo raskausaikana kannattaisi hankkia kotiin koira,mielummin tietysti lehmä,mutta noin käytännössä ehkä hankalampi toteuttaa.Omassa kotonani vältän kaikkea desinfioivaa,lapset kyllä saa tottua oman kodin bakteereihin,en ole mikään supersiivoushullu,minulle riittää viihtyisään elämiseen hiukan lievempikin siivous.Rajansa tietenkin kaikella,jonkinlainen siisteys tietysti pitää olla.

• maailman..
        ei tarvitsekaan olla kirjoitti:

Juuri luin juttua allergioista,on kuulemma länsimainen elintapasairaus.Ennen maalla lapsilla oli tosi vähän allergioita,koska pikkulapset jo pienestä tottuivat kotieläimiin.Eräässä lehdessä oli kommentti,että jo raskausaikana kannattaisi hankkia kotiin koira,mielummin tietysti lehmä,mutta noin käytännössä ehkä hankalampi toteuttaa.Omassa kotonani vältän kaikkea desinfioivaa,lapset kyllä saa tottua oman kodin bakteereihin,en ole mikään supersiivoushullu,minulle riittää viihtyisään elämiseen hiukan lievempikin siivous.Rajansa tietenkin kaikella,jonkinlainen siisteys tietysti pitää olla.

huonoin neuvo sanoa, että raskausaikana kannattaa ottaa koira. Ja vielä siksi, ettei lapselle tulisi allergioita?! Haloo... Sitten on taas koirat kierrossa, kun mielenkiinto ja aika ei riitä lapsen synnyttyä.

• mutta mutta...
        ei tarvitsekaan olla kirjoitti:

aloittaja asuu asunnossa jossa on asunut jonkin sortin pultsareita, ties mitä tauteja niilläkin on ollut. Hyi hitto, ihottumia, paiseita, jalkasientä.. Kämpässä voi olla vuosien liat, kyllä ne kannattaa kunnolla jynssätä pois ja desinfioida koti. En ikinä kävisi suihkussa/vessassa, jota ei ole kunnolla pesty, laittaisi ruokaa likaisessa keittiössä jne. Olen aina muuttaessani vuokra-asuntoon tehnyt perusteellisen siivouksen, kunnolla vettä ja pesuainetta... joka ikinen asunto on ollut törkeän likainen, rakennusvuodesta riippumatta. Ihmiset on hirveän laiskoja sottapyttyjä. Omat pöpöt ei sitten myöhemmin haittaa, niihin riittää tavallinen yleispuhdistusaine. Kyllä laittaisin elukat pois, jos energia ei riitä siivoamaan omaa kotia. Olisiko ap.llä jotain ihmisiä joita voisi pyytää siivousavuksi?

• pelkällä ihmettelemisellä

katoa! Kirjoitit, että joskus katsot sotkua... Etkä tee mitään? Mikä on pahin kohta kämpässäsi? Voiko sitä verrata esim "Sillä siisti" ohjelman karseassa kunnossa oleviin "koteihin"? En mitenkään ymmärrä, että aikuinen ihminen antaa kotinsa näyttää läävältä. Tee asialle jotain, äläkä vaan ihmettele!

Asunnon likaisuuden näkeminen saa minut yksinkertaisesti väsymään, en oikeen osaa selittää sitä.. (Ennen en kyllä ollut tälläinen.) Varsinaista pahinta kohtaa ei ehkä ole, mutta asunnossa on asunut ennen minua jotain deeguja ja täällä ei ole tehty mitään kunnon siivousta sen jälkeen, ehkä vähän rätillä jotain pyyhitty.. Kämppäni ei ehkä ole niin näkyvästi karsea, kuin Sillä siisti ohjelmassa olevat kämpät. Pientä likaa on joka paikassa. (Esim. Listat ovat mustat, lattiassa, seinissä ja katossa läikkiä yms.)

• itse en kyllä

Asunnon likaisuuden näkeminen saa minut yksinkertaisesti väsymään, en oikeen osaa selittää sitä.. (Ennen en kyllä ollut tälläinen.) Varsinaista pahinta kohtaa ei ehkä ole, mutta asunnossa on asunut ennen minua jotain deeguja ja täällä ei ole tehty mitään kunnon siivousta sen jälkeen, ehkä vähän rätillä jotain pyyhitty.. Kämppäni ei ehkä ole niin näkyvästi karsea, kuin Sillä siisti ohjelmassa olevat kämpät. Pientä likaa on joka paikassa. (Esim. Listat ovat mustat, lattiassa, seinissä ja katossa läikkiä yms.)

vois kuvitellakaan, että asuisin deegujen jäljiltä asunnossa, jota ei ole siivottu. Siellähän voi olla vaikka kusta ja paskaa, ihan oikeasti. Ota nyt oikeasti itsees niskasta kiinni. jo lapsesi takia!

• mie vaan...

kun viitsii tehdä jotakin joka päivä. Eli kun se pommi ei pääse kasvamaan liikaa niin sen siivoaminen ei vie kohtuuttomasti aikaa. Kokemuksesta osaan sanoa senkin, että kun kaikille tavaroille on omat paikat niin siistinä pito on paljon paljon helpompaa. Jos on tavaraa joka roikkuu milloin missäkin epämääräisesti niin aina on sottaisen näköistä. Sama tavara laatikossa tai korissa on siistiä ja sohvan käsinojalla sottaa.. Elukat sotkee ihan tuhottomasti joten se päivittäinen imurointi olisi kanssa poikaa, mutta jos se ei ole rutiinina niin se jää. Itse tein niin että imuroin aina aamulla. Näin päivän tylsin homma oli heti hoidettu alta pois ja päivä saattoi alkaa. Varsinkin kun oli kotona niin oli mukavaa olla kun tiesi että lattialla ei ole mitään ylimäääristä lasten ulottuvilla. Päivittäinen imurointi helpottaa sitten pesuakin yms juttuja. Ja kunnon välineet! Kunnollisilla siivousvehkeillä homma hoituu paljon paremmin kuin huonoilla. Eikä niiden tarvits eoll akalliita. MUutamalla eurolla saa Lidlistä mikrokuituliinoja jotk apelittää mun mielestä paremmin kuin kalliimmat ns merkkituotteet. Mä olen myös taulukkomaakari eli teen asiasta kuin asiasta taulukon käden käänteessä. Jos jakaa kotitöitä joka päivälle niin ne ehkä tule ehoidettua sillä silloin niiden kasaantuminen ihan oikeasti konkretisoituu. Kun taas on hoitanut jotakin tänään ja eilen niin lista on huomattavasti lyhyempi. Silti paras on se, että ei päästä sotkua ylittämään siisteyden rajaa ja hankkii kaikelle oman paikan. Voimia!!

• Aniliinia

Itse tykkään siivota kotiamme, ja meillä on aina kodikkaan siistiä ja puhdasta, ei siis mitään steriiliä. En koskaan päästä kotia pahaan kuntoon, siivoilen oikeastaan pitkin päivää kaikkea mikä eteen tulee. En ota sitä minään pakkopullana, vaan se menee ihan luonnostaan, en siis ole mikään siivousfriikki niinsanotusti. Imuroin kerran viikossa koko asunnon, ja pesen vessan kunnolla. Yritän joka toinen/kolmas päivä imuroida eteisen ja keittiön. Lattiat pesen silloin tällöin ja pölyt pyyhin kun on pölyistä. Kaapit pakkaavat joskus pääsemään sekaiseksi, ja kun sen huomaan, otan urakaksi siivota (vähintään) yhden kaapin päivässä. Ei mene montaa päivää kun paikat on taas järjestyksessä. Eli se vinkki sulle, aloita siivoamalla kaappi tai huone päivässä, ja kun urakka on ohi, et varmasti raaski päästää kotiasi enää pahaan kuntoon, vaan yrität ottaa tavaksi siivota päivittäin edes jotain. Ja jäljet kannattaa korjata HETI, eikä vähän ajan päästä ;)

• hyvää arkipäivän

vinkkiä.Muutenkin on jotenkin surullista,että usein siivouksesta tehdään kauhean ikävää ja sillä saadaan lähes avioeroja aikaiseksi.Olisi mukavaa,jos kaikki tekisi sitä kodin huoltoa mielellään ja kaikkien yhteiseksi parhaaksi,mutta se ei ole aina mitenkään helppoa käytännössä toteuttaa.

• vastauksia saanutkin,

enkä jaksanut niitä nyt lukea, mutta tässä olisi joitakin vinkkejä mitkä ainakin itselläni toimii. minulla vajaa 2-vuotias lapsi, mutta lemmikkiä ei ole. toivottavasti näistä on apua edes vähän. - laita vaatteet aina pyykkikoriin, naulakkoon tai kaappiin. älä jätä kerran käytettyjä, mutta puhtaita vaatteita sängylle/tuolille/sohvalle. itselläni on vaatekaapin alin hylly varattu näille vaatteille. keksi pyykinpesulle oma ajankohta (esim. viikonloppuisin) ja laita puhtaat aina heti kaappiin ettei jää naruille/telineeseen lojumaan. - jos olet käsintiskaaja, niin täytä allas aina puoliksi vedellä, johon voit laittaa likaiset astiat päivän mittaan. näyttää siistimmältä kun astioita ei ole pitkin tiskipöytiä tms. tiskauksen jälkeen pyyhi samalla kaikki muutkin keittiön tasot ja kaappien ovet. ota lapsi mukaan tiskaamaan! - pese lapsen ruokailun jäljiltä pöytä yms. heti ettei ruoka ehdi kuivumaan kiinni pöytiin/lattioihin. - minä lakaisen lattiat ja puhdistan leivänmurut pöydältä/leikkuulaudalta aina silloin kun lapsi syö välipalaansa. - jos lapsi tykkää kaivella kaappeja, niin teippaa tai lukitse muuten kaappien ovia. - lapselle kannattaa laittaa lelulaatikko tai kaappi joka huoneeseen. keittiöön esim. oma kaappi tai laatikko, jonka leluilla lapsi voi leikkiä sillä aikaa kun teet vaikka ruokaa. ennen ruokailua keräätte yhdessä lelut takaisin. lapsi kannattaa muutenkin opettaa siihen että lelut viedään takaisin. meillä kaikki lelut kerätään aina ennen kuin lähdetään ulos ja ennen iltapalaa. - säästä käytetty vanha tiskiharja, sitä on hyvä käyttää lattiakaivojen ja roska-astioiden pesuun. roska-astiat kannattaa pestä aina kun on vienyt roskat. jätä vaikka roskiskaapin ovi auki tai roska-astiat tiskialtaaseen/vessaan kun lähdet roskien kanssa ulos. näin muistaa hyvin pestä ne ennen kuin laittaa uudet pussit. - huuhtele esim. käsisuihkulla lapsen kengänpohjat kun tulette ulkoilemasta. jos lapsella on siis tapana sovitella kenkiään kotona. - avaa kaikki ikkunat ulos lähtiessä, tuuletettuun kotiin on kiva palata. - minä teen vessan pikapesun joskus suihkuun mennessä. lattia, vessanpönttö ja lavuaari on helppo pestä suihkulla (riippuu paljon vessasta ja esim. siellä olevista sähkölaitteista...) eikä haittaa vaikka jalat kastuu. - puhtaat ikkunat ja peilit tekee paljon kodin ilmeeseen. - ota tavaksesi yksi siivouspäivä viikossa, jolloin pyyhit pölyt sekä pyyhit kaikki tasot kostealla/nihkeällä rätillä, imuroit, moppaat lattiat, peset vessanpöntön sekä lavuaarit ja altaat peilit ja ovet. - kun huolehdit että tavarat on paikoillaan eikä pöydillä loju ylimääräisiä papereita jne. niin se näyttää jo siistimmältä. ei kannata liikaa ottaa stressiä :) hyvää alkavaa kesää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe