6v, paino ja pituus

meillä liikaa

Kertokaan muiden 6v poikien vanhemmat, minkä kokoisia teidän lapsenne ovat? Meillä 130,5 pitkä ja painoa 44kg. Nyt nla laittoi painotarkauluun ja jos ei paino ole laskenut 3kk päästä, joutuu lapsi diabetes ja kolesteroli tutkimuksiin. Meidän muksulla on ehdottomasti ylipainoa, mutta olisi vaan kiva tietää tuon ikäisen pojan mittoja...

14

11395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilma60

      Minun nuorimmaiseni (6v) on 104 cm ja 16 kg, eli kovin pienihän poika on. Mutta kasvaa omalla käyrällä tasaiseen tahtiin joten ei syytä huoleen.

      • Anonyymi

        Hei! Saako kysyä, mikä on nyt tilanne ja minkäkokoinen poika (mies?) nyt on? Meillä on samankokoinen poika ja huoli on suuri että jää alle 160cm.


    • näin...

      Kohta 6v on n 120 cm ja 24kg. kohta 5v poika on pari senttiä lyhyempi ja 2 kg kevyempi.

      • pullahiiri1

        Meidän 6v 3kk tyttö on ikäisekseen isokokoinen eli 128cm ja 27kg. Meille sanottiin myös neuvolassa, ettei paino saa kovasti nousta.


    • on tavallisesti noin

      115-120 cm pitkä ja painaa noin 20-25 kg. Omien lasteni pituudet ja painot ovat olleet 6 vuotiaana tätä luokkaa. Heistä kolme on poikia. Kaikki ovat nyt jo ohittaneet eskari-iän.

    • vuositarkastuksessa

      124 cm, 27 kg

    • lai-ne

      6 v mitat oli 125,5 cm ja 22,8 kg.

    • HIUOÅYHUIOÅ

      POIKA 137CM JA 33KG

    • 25,6 kg / 119,5 cm

      pojan 6v mittoja: 25,6kg ja 119,5cm

    • 128cm poika 22 kg

      Ja saman perheen lapsia molemmat... Ohessa siis 6v tiedot. Nyt meillä kohta 4v poika on 18 kg ja 107 cm pitkä. Eli eroja on. Peurs peiraate on ettei paino-pituus suhde saisi heittää kovin pahasti kasvun myötä, sillä se kertoo painon nousun kiihtyvästä noususta. Toinen tärkeä on se, ettei kouluikäsellä pituus miinus metri -laskennalla saatu luku olisi pienempi kuin paino kiloina. Ja voin kokemuksesta sanoa, että neuvolan hoitajasta riippuu, ryhtyykö hän rutisemaan painosta, esim. 125cm ja 26-27 kg lapsen kohdalla. Yksi neropatti jäkätti jopa 5-vuotiaan painosta kun mitat olivat 125/20... kuulemma ylärajoilla...Pyh. Mutta toki lasten ylipaino on vakava paikka! Itse ajattelisin, että varsinaninen laihduttaminen on äärikeino joka tarvitsee aina lääkärin määräyksen, kun kyse on kasvavasta lapsesta. Hyviä kokemuksia lähipiirissä on saatu esim. ottamalla karkkipäivä käyttöön nimelle HERKKUPÄIVÄ, joka on viikon ainoa päivä, jolloin pulla/jätski/limu/pizza/hamppari/karkit/sipsit ym ovat mahdollisia (ei tietenkään kaikkia joka viikko...!) Ja toinen toimiva oli salaattiannos/ kasvislautanen alkupalaksi ennen pääruokaa, jota silti saa siis ottaa vatsan täyteen. Ja hyväksi havaittua on myös porkkana/omena tms. puolisen tuntia ennen varsinaista ateriaa. Tätä en itse ehkä pitäisi parhaana vaihtoehtona, koska hampaat eivät tästä pidä ja toisaalta lapsi oppii syömään ns. ylimääräisiä aterioita.

    • poikamme

      6-vuotias poikamme on 120cm.pitkä ja painaa 24 kiloa.
      On ihan siinä normaalissa käyrässä missä pitääkin olla.

      On kyllä aika paljon ylipainoa,tuon ikäiselle.
      Nyt pitäs selvittää mistä se paino on tullut.
      En syyllistä teitä.Mutta vanhempien on huolehdittava mitä lapsi syö.
      Tai sitten on jokin sairaus joka lihottaa,onko sitä tutkittu?

      Poikamme on herkkä lihomaan,mutta liikunta ja ruoka-ajat on oltava
      napostelut pois.

      Kyllä se siitä kun tutkivat onko vika missä,et poikanne on lihonut.

    • ovat yksillöllisiä
    • Ihmettelenvain

      No huh huh. Minä painoin kaksi vuotta sitten 47 kg ja olin silloin 27-vuotias. Olen lyhyt nainen eli en edes ollut kovin alipainoinen. Mitä ihmettä lapsi syö jos painoa tulee noin paljon?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe