Työmatkani on vaivaiset 7 km ja tuon välin voisin ajaa vaikka ekakoppaisella twingolla tai Smartilla, mutta kesämökkimatkoilla tarvitaan tilaa ja tavaratilaa. Nyt on alla ekakoppainen Megane Break, johon olen ollut kovin tyytyväinen. Se vaan alkaa ikääntyä ja on syytä vaihtaa ennen kuin tulee aika vaihtaa jakohihna toisen kerran. Harkinnassa on n. kolmevuotias max 60 tuhatta ajettu farkku, jonka ostan ALD Automotivesta kuten kolme edellistäkin autoa. Seuraavat ovat harkinnassa - mitä suosittelisit? Renault Grand Scenic. Iso tavaratila, pieni hinta (esim. nyt tarjolla vm. 2005 jossa 2-litrainen turbo, hinta 13.900). Korkeus ei välttämättä plussaa - suksiboksin kanssa ei asiaa duunin parkkihalliin. Peugeot 407 SW - tarjolla useita hintaan 15.900 - 18.900 - tuossa kalleimmassa on 3-litrainen V6 ja kahdet alut. Lasikatto plussaa. Pieni tavaratila, hyvät penkit. Renault Megane II Break - näitä saa 40 tuhatta ajettuna n. 11.900 euron hintaan. Ehkä paras hinta-laatusuhde. Ei kamalasti miellytä silmää. Hiljainen se on. Harkinnassa on ollut myös Skoda Octavia Kombi (pitää hintansa turhan hyvin) ja Alfa Romeo 156 (ei taida uskallus kuitenkaan riittää). Japanilaista en edes harkitse ja saksalaisista on huonoja kokemuksia ja mitä olen kolleegoita kuunnellut, huonompia ne usein ovat kuin ranskikset. Perusteluja kiitos.
Grand Scenic vai Peugeot 407 ?
12
1851
Vastaukset
Ajan itse 05-mallisella GS-llä ostin autoni uutena ja olen ollut vehkeesen todella tyytyväinen.Mittarissa on tätänykyä 50 tonnia. edellisillä 21:llä ja Lagunalla painelin iloisesti 200t:n tuolle puolen.Nyt edessä on hihnan vaihto, jota olen lykännyt kustannussyistä.Puhuvat noin tonnin hinnasta - uhhuh. Jos Relluun päädyt vaihdata hihna ennen kauppoja. Mulla on kattoluukku joka on alkanut suhisemaan yli 120 vauhdeissa, toki kesäkeleillä luukku on pahuksen hyvä varuste. GS on nimenomaan perheauto johon mahtuvat niin koirat kuin kakaratkin. Pösöstä minulla ei ole kokemuksia.
- 3xrellun ostanut
Tuollaisella 2,0T GS:llä tulee välillä ajeltua ja kone sopii hyvin auton kokoon. Lisäksi kun perheautoa hakee niin siinä kategoriassa tuo on mielestäni parempi eikä tavaratilakaan heti lopu kesken kun takimmaiset penkit on alas taitettuna. Ainut oikeasti häiritsevä juttu on keinotekoinen ohjaustuntuma. Hinta-laatusuhde on 407:ssa hyvä, Gössissä vielä parempi. Tuon suksiboximurheen voit mielestäni unohtaa, sitä nyt ei muutenkaan kukaan järkevä pidä katolla kuin tarpeen vaatiessa. Korkeus taas tuo näkyvyyttä eli kuski näkee paljon paremmin ylempää liinenteen tapahtumia kuin ns. normiautosta. Tässä on yksi suurimmista syistä, miksi itse ajan tila-autolla. Esim. Mondeo-farkulla ajaessa alkaa välittömästi ahdistaa kun polkimet tuntuvat olevan ylempänä kuin takapuoli. Mutta suosittelen kuitenkin koeajamaan ensin kaikki vaihtoehdot.
- Sceenikko
Oma valinta on ja olisi GS hyvillä varusteilla ja "isolla" koneella ja säästyneet pari tonnia tilille odottamaan hihnanvaihtohuoltoa (90tkm tai neljä vuotta) ja muita säätöjä. Renault-kerhon keskustelupalstalta lisää tietoa tarvittaessa (http://renaultkeskustelu.net/foorumi/) Vähän eri tyylisiä autoja muuten kuin hinnan putoamisen puolesta, 407 on varmaan mukava matkavaunu sekin.
- ajan jatkossakin ranskalais...
Edellinen autoni oli ekakoppainen Scénic. Tykkäsin sen muunneltavuudesta, mutta oli se vähän tuuliherkkä ja kiikkerä ajettava. Pikkuvikoja oli paljon, toisin kuin nykyisessä ekakoppaisessa Megane Breakissa. Grand Scéniciä en ole vielä koeajanut. Korkeudesta on tosiaan plussaa kaupunkiliikenteessä ja silloin jos joku tuuppaa kylkeen. Lantio on paremmin suojattuna. Suksiboksimme on ajoittain käytössä kesälläkin, kun mökkimatkoilla loppuu ruumasta tila kesken. Voisi kuvitella että 407 kuluttaisi vähemmän kun siinä on pienempi ilmanvastus, mutta tehtaan ilmoituksen mukaan kulutuslukemat ovat liki identtiset (Peugeotin vapaastihengittävässä 1,8:ssa ja Rellun 2,0 Turbossa). Käyn koeajamassa molemmat ykkösvaihtoehdot.
- 3xrellun ostanut
Tuuliherkkyyden huomaa I:ssä kovalla tuulella muutaman kerran vuodessa, haittaa siitä en ole kovin paljoa silloinkaan havainnut. Kaksi ykköskoppaista on ollut ja niissä pikkuvikoja mielestäni vähemmän kuin kaverin -04 Megane Breakissa. Mutta näissähän on yksilöitä. Ai joo, korkeudesta on se haitta ettei ylety käsin pestessä pesemään katon keskikohtaa ilman jakkaraa tai vastaavaa. Suksiboksi kyllä kannattaa pudottaa aina pois katolta kun sitä ei tarvitse. Turhaa sekaantua lillukanvarsiin puhuttaessa bensankulutuksen marginaalisista eroista eri automalleilla kun se suksiboksi oikeasti lisää sitä kulutusta vähintään litralla /100km. Joka tapauksessa tällainen ei-haluttu ranskalaismerkki jo suurimman arvonsa hukanneena on todellakin ns. järkiostos. Jos ajat 25 tkm vuodessa ja bensaa palaa 1L/100 km enemmän tarkoittaa se 250 litraa eli karkeasti 300 /vuosi rahassa. Se ei ole mitään verrattuna siihen, että tuo GS on pudottanut arvoaan neljän ensimmäisen vuoden aikana n. 375 joka kuukausi (32000 - 14000 / 48 kk).
- ajan jatkossakin ranskalais...
3xrellun ostanut kirjoitti:
Tuuliherkkyyden huomaa I:ssä kovalla tuulella muutaman kerran vuodessa, haittaa siitä en ole kovin paljoa silloinkaan havainnut. Kaksi ykköskoppaista on ollut ja niissä pikkuvikoja mielestäni vähemmän kuin kaverin -04 Megane Breakissa. Mutta näissähän on yksilöitä. Ai joo, korkeudesta on se haitta ettei ylety käsin pestessä pesemään katon keskikohtaa ilman jakkaraa tai vastaavaa. Suksiboksi kyllä kannattaa pudottaa aina pois katolta kun sitä ei tarvitse. Turhaa sekaantua lillukanvarsiin puhuttaessa bensankulutuksen marginaalisista eroista eri automalleilla kun se suksiboksi oikeasti lisää sitä kulutusta vähintään litralla /100km. Joka tapauksessa tällainen ei-haluttu ranskalaismerkki jo suurimman arvonsa hukanneena on todellakin ns. järkiostos. Jos ajat 25 tkm vuodessa ja bensaa palaa 1L/100 km enemmän tarkoittaa se 250 litraa eli karkeasti 300 /vuosi rahassa. Se ei ole mitään verrattuna siihen, että tuo GS on pudottanut arvoaan neljän ensimmäisen vuoden aikana n. 375 joka kuukausi (32000 - 14000 / 48 kk).
Ajotietokoneen mukaan suksiboksi lisää kulutusta 0,4 litraa sadalla ja kun se on käytössä noin kolmella mökkireissulla per vuosi, on kulutuksen lisääntyminen mariginaalista
- ajotietokoneet ai aina näyt...
ajan jatkossakin ranskalais... kirjoitti:
Ajotietokoneen mukaan suksiboksi lisää kulutusta 0,4 litraa sadalla ja kun se on käytössä noin kolmella mökkireissulla per vuosi, on kulutuksen lisääntyminen mariginaalista
Hiihtolomalla tuli käytyä Pohjanmaalla suksiboxi katolla ja ainakin tuollaisessa 500 km/suunta yhdellä pysähdyksellä 1,6 litraisen Touranin kulutus nousi noin 1,1 litraa/100 km normaaliin matkakulutukseen verrattuna.
- maavara
406:ssa on aika onneton maavara; miten lienee pitkäkeulaisessa 407:ssä?
- Villeeeeee
Siis kuin juna positiivisessa mielessä moottoritiellä tuulisellakin säällä. Takana 90tkm GS:llä (1.6 koneella) ja itse kyllä tykkään ajaa kelissä kuin kelissä. Halogeeniajovalot on varmaan parhaat mitä missään autossa. Ei kannata xenoneihin katsella. Pikkuviat kyllä kismittävät, mm. nyt on taka-ajovalot pimeänä ja 4 nopeus puhaltimessa (kosketushäiriö jossain liittimessä), ilmastoinnin täytin juuri uudelleen oli 230g jäljellä 600 grammasta. Huollot tuntuvat kalliilta. Tosin kokemusta muista uutena ostetuista autoista ei ole joten voihan noita vikoja olla muissakin.
- Mutta muista
Rellut ja on halpoja käytettyinä,mutta myös myydessä. Jos ei ole rahaa hankkia Japsia tai saksalaista,niin Korealaisista saa parempaa laatua kuin Rankalaisista samalla rahalla.Hinta tippuu niissäkin samaa tahtia,mutta toimivat varmemmin ja ovat halvempia pitää siitä syystä.
- relluilija
Jos ostat käytetyn Rellun esim. 10000:lla ja myyt sen 4 vuoden päästä 4000:lla niin onko se huono kauppa? Minusta paljon huonompi on ostaa uusi 30000 Toyota tai Rellua vastaava käytetty 20000 Toyota 10000 ylihintaan Relluun verrattuna. Halvalla saa ja halvalla myy. Mutta onko väliä, jos auto on ostaessa noin halpa? Hyvään käyttöauton saa kohtuuhinnalla. Kalliilla hinnalla saa sitten jotain muuta.
- asentelija
relluilija kirjoitti:
Jos ostat käytetyn Rellun esim. 10000:lla ja myyt sen 4 vuoden päästä 4000:lla niin onko se huono kauppa? Minusta paljon huonompi on ostaa uusi 30000 Toyota tai Rellua vastaava käytetty 20000 Toyota 10000 ylihintaan Relluun verrattuna. Halvalla saa ja halvalla myy. Mutta onko väliä, jos auto on ostaessa noin halpa? Hyvään käyttöauton saa kohtuuhinnalla. Kalliilla hinnalla saa sitten jotain muuta.
Sille halvan ostajalle vaan voi tulla yllätyksenä nämä "tonnin"remontit. Nämä siis tulee sen suuremman arvonalennuksen päälle. Yhtenä indikaattorina kuitenkin pidetään luotettavuus ja mukavuus asioissa noita taksiautoilijoita. Corolla Versoa ja VW tourania näkee jonkun verran takseina, Scenickiä ei taida montaa löytyä? Luulisi, että jos auto olisi hyvä niin Biliasta joku sellaisen olisi ottanut, siinä kun on miettinyt V70 auton ottamista. Harvoin autot käytettynä sitten paranee, eli sitten tässä toinen-viides omistaja luokassa ongelmat on ihan samat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882