Imetyskokemuksia

Mammaliini-Liina

Hei! Onko kellään tietoa,että kuinka neuvolassa suhtaudutaan adoptio lapsen imettämiseen? Kuinka sitä tuetaan? Miten maidonerityslääkkeisiin suhtaudutaan? Kyse olisi siis vauvaikäisestä lapsesta. Ja ei kiitos asiattomia viestejä-

47

2541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuskin siitä

      on ihan sairas. Jos otat ottolapsen, niin muista, että olet adoptioäiti eikä lapsen biologinen äiti. siinä on vissi ero.

      • löl...

        mitä ihmeen sairasta imettämisessä voi olla? Taidat olla itse vähän pipi. Mnusta tuo on hyvä idea, mutta ei kannata odottaa liikoja voi olla aika vaikeaa.


      • olekaan
        löl... kirjoitti:

        mitä ihmeen sairasta imettämisessä voi olla? Taidat olla itse vähän pipi. Mnusta tuo on hyvä idea, mutta ei kannata odottaa liikoja voi olla aika vaikeaa.

        mitenkään sairasta, vaan luonnonmukainen tapa ruokkia vauvaa. Adoptiolapsen ei ole biologinen lapsi, mikä adoptiovanhempien tulee muistaa. Adoptiolapsen imettäminen merkitsisi sitä, että adoptioäiti ei myönnä olevansa adoptioäiti, vaan kuvittelee olevansa lapsen biologinen äiti. Adoptiolapset ovat sitä paitsi yleensä jo aika isoja kun tulevat perheeseen. Ei taaperoimetys ole mitään tervettä. Miksi altistaa itsesä hormooneille, kun siihen ei ole mitään tarvetta? Helpompi pullolasta on hoitaa, kuin pyrkiä väkisin imettäjäksi.


      • adotiossahan
        olekaan kirjoitti:

        mitenkään sairasta, vaan luonnonmukainen tapa ruokkia vauvaa. Adoptiolapsen ei ole biologinen lapsi, mikä adoptiovanhempien tulee muistaa. Adoptiolapsen imettäminen merkitsisi sitä, että adoptioäiti ei myönnä olevansa adoptioäiti, vaan kuvittelee olevansa lapsen biologinen äiti. Adoptiolapset ovat sitä paitsi yleensä jo aika isoja kun tulevat perheeseen. Ei taaperoimetys ole mitään tervettä. Miksi altistaa itsesä hormooneille, kun siihen ei ole mitään tarvetta? Helpompi pullolasta on hoitaa, kuin pyrkiä väkisin imettäjäksi.

        lapsi saattaa tullessaan olla parikuinen vauva. Toisekseen taaperoimetyskin on aika yleistä ja ihan tervettä, vaikka usein mahdotonta, jos lapsi ei ole aikaisemmin imenyt rintaa. Mitä taas tulee ei-biologisen lapsen imettämiseen, niin onhan kenen vain lasta mahdollista imettää. Se ei ole sidoksissa synnyttämiseen. Onhan läpi historian ollut varakkailla perheillä imettäjiäm jotka ovat imettäneet vierasta lasta. Adoptiolapsi taas on niin oma lapsi kuin voi vain olla, imetettiin sitä tai ei.


      • aina itse
        adotiossahan kirjoitti:

        lapsi saattaa tullessaan olla parikuinen vauva. Toisekseen taaperoimetyskin on aika yleistä ja ihan tervettä, vaikka usein mahdotonta, jos lapsi ei ole aikaisemmin imenyt rintaa. Mitä taas tulee ei-biologisen lapsen imettämiseen, niin onhan kenen vain lasta mahdollista imettää. Se ei ole sidoksissa synnyttämiseen. Onhan läpi historian ollut varakkailla perheillä imettäjiäm jotka ovat imettäneet vierasta lasta. Adoptiolapsi taas on niin oma lapsi kuin voi vain olla, imetettiin sitä tai ei.

        pikkuvauvojen äitejä, joten heiltä tulee maitoa luonnostaan, vaikka he sitten imettäisivät toisen lasta. Adoptioäiti taas ei ole synnyttänyt ainkaan lähiaikoina, joten hänen on luonnotonta ryhtyä imettämään ottolastaan. Rajansa kaikella. Keksikää vähän fiksumpia juttuja!


      • ...
        aina itse kirjoitti:

        pikkuvauvojen äitejä, joten heiltä tulee maitoa luonnostaan, vaikka he sitten imettäisivät toisen lasta. Adoptioäiti taas ei ole synnyttänyt ainkaan lähiaikoina, joten hänen on luonnotonta ryhtyä imettämään ottolastaan. Rajansa kaikella. Keksikää vähän fiksumpia juttuja!

        se on oikein luonnollista. Ihmisnaaraalla on edellytykset imettämiseen huolimatta siitä, onko hän synnyttänyt. Maidontuotanto voi käynnistyä ilman hormonejakin synnyttämättömällä naisella. Tämä on monilla nisäkäslajeilla selviytymisen kannalta tärkeä ominaisuus.


    • ...

      usko, että siihen suhtaudutaan mitenkään erikoisesti. Tai jos asiaan jotenkin pitäisi suhtautua, niin positiivisesti. Minusta on hieno päätös, että tahdot imettää lastasi, mutta älä ole liian ankara itsellesi, jos se ei onnistukaan. Jos lapsi ei tule sinulle suoraan laitokselta (mikä on luultavaa), voi olla, että sen on hankalampi oppia syömään rintaa. Toisaalta se ei ole mahdotonta, kun on kysymys vauvasta. Läheisyys on parasta, mitä hylätty lapsi voi saada, äidin rinta luo turvaa. Muistathan, että myös kantoliinat ja vastaavat ovat lähikontaktin saamisessa hyödyllisiä.

      • Ceciliasy

        Jos imettämistä ajattelee vaikka ei ole itse synnyttänyt tulee minulle mieleen, että sinulla on hyvin vahva äidinvaisto joka on naiselle ominaista ja se on sinulla todella vahva. Imetys on ollut joskus ainoa vauvan ravinto ja jos oma äiti ei voinut imettää etsittiin kylältä imettäjä. Minä olen synnyttänyt ja kun vauvani vietti 2 viikkoa sairaalassa se sai tuttipulloa ja minun imetys loppui siihen poika oli parikuinen, joi sitten tuttipullosta enkä tuntenut itseäni huonoksi äidiksi. Ei oman lapsen synnytys tee naisesta äitiä vaan rakkaus ja kiintyminen vauvaan sekä kasvun ja kehityksen seuraminen pikkuisesta isoksi tytöksi tai pojaksi koska ei se kasvatus mitään helppoa ole. Ja vaikka siitä tissistä ei sitä maitoa tulisi kuin pisara se on vauvalle läheisyyttä ja voi nukahtaa rinnan viereen ja kuulla sinun sydämmen lyönnit. Hauskaa kevättä.


      • vähän eri asia
        Ceciliasy kirjoitti:

        Jos imettämistä ajattelee vaikka ei ole itse synnyttänyt tulee minulle mieleen, että sinulla on hyvin vahva äidinvaisto joka on naiselle ominaista ja se on sinulla todella vahva. Imetys on ollut joskus ainoa vauvan ravinto ja jos oma äiti ei voinut imettää etsittiin kylältä imettäjä. Minä olen synnyttänyt ja kun vauvani vietti 2 viikkoa sairaalassa se sai tuttipulloa ja minun imetys loppui siihen poika oli parikuinen, joi sitten tuttipullosta enkä tuntenut itseäni huonoksi äidiksi. Ei oman lapsen synnytys tee naisesta äitiä vaan rakkaus ja kiintyminen vauvaan sekä kasvun ja kehityksen seuraminen pikkuisesta isoksi tytöksi tai pojaksi koska ei se kasvatus mitään helppoa ole. Ja vaikka siitä tissistä ei sitä maitoa tulisi kuin pisara se on vauvalle läheisyyttä ja voi nukahtaa rinnan viereen ja kuulla sinun sydämmen lyönnit. Hauskaa kevättä.

        Ei pidä ryhtyä leikkimään biologista äitiä, kun ei sellainen kerran ole.


      • otahan asiasta selvää
        vähän eri asia kirjoitti:

        Ei pidä ryhtyä leikkimään biologista äitiä, kun ei sellainen kerran ole.

        Netistä etsimällä löytyy paljon tietoa myös adoptiolapsen imetyksestä. Tsekkaa imetystukilistan sivut, siellä on hyödyllisiä linkkejä.


      • tuollaisesta
        otahan asiasta selvää kirjoitti:

        Netistä etsimällä löytyy paljon tietoa myös adoptiolapsen imetyksestä. Tsekkaa imetystukilistan sivut, siellä on hyödyllisiä linkkejä.

        haveileville ei pitäisi antaa lapsia adoptioon ollenkaan!


      • Elsa Moilanen
        tuollaisesta kirjoitti:

        haveileville ei pitäisi antaa lapsia adoptioon ollenkaan!

        Kysyisinpä vaan,että mitä sairasta imettämisessä on? Siis nainen todellakin voi imettää vaikka ei ole itse lasta synnyttänytkään. Aina se ei kyllä onnistu kuten ei biologisessa äitiydessäkään. Olen toiminut kätilönä vuodesta 1966 ja olen nähnyt ja kokenut monenlaista. En todellakaan kolmen lapsen äitinä näe imettämisessä mitään kamalaa tai paheksuttavaa - päinvastoin. Aurinkoista kevättä aloittajalle ;)


      • imettää lasta
        Elsa Moilanen kirjoitti:

        Kysyisinpä vaan,että mitä sairasta imettämisessä on? Siis nainen todellakin voi imettää vaikka ei ole itse lasta synnyttänytkään. Aina se ei kyllä onnistu kuten ei biologisessa äitiydessäkään. Olen toiminut kätilönä vuodesta 1966 ja olen nähnyt ja kokenut monenlaista. En todellakaan kolmen lapsen äitinä näe imettämisessä mitään kamalaa tai paheksuttavaa - päinvastoin. Aurinkoista kevättä aloittajalle ;)

        ei naapaurin tädin eikä adoptioäidin. Adoptioäiti ei ole lasta synnyttänyt eikä ole lapsen oikea äiti, siksi hänen ei tule imettää lasta. Ilmeisesti hyväksyt myös 1800-luvulla vallinneen imettäjäkäytännön, jossa joku köyhä äiti antoi oman lapsensa pois ja meni imettämään herrasväen lasta? Ajattele adoptiolapsen tunteita, kun hän vanhempana kuulee asiasta! Nykyajan ihmiset ovat todella sairasta väkeä.


      • Oikea äiti!
        imettää lasta kirjoitti:

        ei naapaurin tädin eikä adoptioäidin. Adoptioäiti ei ole lasta synnyttänyt eikä ole lapsen oikea äiti, siksi hänen ei tule imettää lasta. Ilmeisesti hyväksyt myös 1800-luvulla vallinneen imettäjäkäytännön, jossa joku köyhä äiti antoi oman lapsensa pois ja meni imettämään herrasväen lasta? Ajattele adoptiolapsen tunteita, kun hän vanhempana kuulee asiasta! Nykyajan ihmiset ovat todella sairasta väkeä.

        Mikä naapaurin täti? "oikea äiti", 1800-luku on jo ollutta ja mennyttä. Sivistys on todellakin mennyt jo eteen päin. Menisit sinäkin. En oikein ymmärtänyt kirjoitustasi... Ei kai kukaan täällä lastansa ole pois asian takia antamassakaan...


      • Imetystä
        imettää lasta kirjoitti:

        ei naapaurin tädin eikä adoptioäidin. Adoptioäiti ei ole lasta synnyttänyt eikä ole lapsen oikea äiti, siksi hänen ei tule imettää lasta. Ilmeisesti hyväksyt myös 1800-luvulla vallinneen imettäjäkäytännön, jossa joku köyhä äiti antoi oman lapsensa pois ja meni imettämään herrasväen lasta? Ajattele adoptiolapsen tunteita, kun hän vanhempana kuulee asiasta! Nykyajan ihmiset ovat todella sairasta väkeä.

        Jotkut haluaa imettää, miksi siihen pitää muiden puuttua? Eihän siihenkään puututa jos joku ei halua imettää.


      • Mummo Ranualta
        Imetystä kirjoitti:

        Jotkut haluaa imettää, miksi siihen pitää muiden puuttua? Eihän siihenkään puututa jos joku ei halua imettää.

        Juuri niin on asian laita! Olet ihan oikeassa. Ja minua pännii tämä toitotus "kuka on oikea äiti lapselle". Ei oikeassa äitiydessä tai isyydessä tarvita välttämättä biologista yhteyttä. Miksi adoptioäidit ja isät leimataan usein ei oikeiksi vanhemmiksi? Sivistyksen puuteko sen tekee?


      • Welli-Veli
        Mummo Ranualta kirjoitti:

        Juuri niin on asian laita! Olet ihan oikeassa. Ja minua pännii tämä toitotus "kuka on oikea äiti lapselle". Ei oikeassa äitiydessä tai isyydessä tarvita välttämättä biologista yhteyttä. Miksi adoptioäidit ja isät leimataan usein ei oikeiksi vanhemmiksi? Sivistyksen puuteko sen tekee?

        Jeps Mummo! Juuri se sivistyksen puute,ahdasmielisyys,kateuden karvas omena,oma saamattomuus ja -saaminen,kiristävä panta pään ympärillä,ahdasmielinen sydän tai jopa sen puuttuminen. Siitä se toisten kyttääminen ja syyttely alkaa...Se tekee minutkin surulliseksi.Miksi tuottaa toisille pahaa mieltä? Ja ihan tieten tahtoen.


      • asiasta
        Mummo Ranualta kirjoitti:

        Juuri niin on asian laita! Olet ihan oikeassa. Ja minua pännii tämä toitotus "kuka on oikea äiti lapselle". Ei oikeassa äitiydessä tai isyydessä tarvita välttämättä biologista yhteyttä. Miksi adoptioäidit ja isät leimataan usein ei oikeiksi vanhemmiksi? Sivistyksen puuteko sen tekee?

        Ei adoptio saa vqalheelle perustua.


      • Jumankauta!
        asiasta kirjoitti:

        Ei adoptio saa vqalheelle perustua.

        Millä perusteella ajattelet näin? Jos ymmärsin kirjoitusvirheesi oikein?


    • 1996 ja 1999 tyttäreni

      ja imetin kumpaakin parin päivän ikäisestä vajaaseen kahteen vuoteen. Onnistuu siis hyvin!

      • miksi leikit

        biologista äitiä, kun et sitä kerran ole? Ihmettelen millaisille ihmisille annetaan lapsia adoptioon? Jotain kunnioitusta äitiyttä kohtaan voisi olla sellaisella, joka adoptoi toisten synnyttämiä lapsia. Ei sinusta biologista äitiä tule sillä, että imetät hormoonihoitojen turvin. Yäk sentään! Luonnotonta!


      • ..antoi?

        Kuka antoi sinulle lapsesi parin päivän ikäisenä adoptoitavaksi? Kun laki sanoo että lapsen voi antaa adoptoitavaksi vasta paljon myöhemmin...


      • voidaan
        ..antoi? kirjoitti:

        Kuka antoi sinulle lapsesi parin päivän ikäisenä adoptoitavaksi? Kun laki sanoo että lapsen voi antaa adoptoitavaksi vasta paljon myöhemmin...

        sijoittaa tulevaan adoptiokotiinsa jo ennen virallisten papereitten allekirjoittamista. Siitä varmaan tässäkin on kysymys.


      • Sirkkis-Liisu

        Hei! Miten imetyksesi lähti käyntiin? Onnistuitko siinä omin avuin vai saitko apua lääkkeistä? Kiitos jo etukäteen:) Mukavaa kevättä sinulle ja ihana kuulla muidenkin adoäitien kuulumisia:)


      • Kisu-Kissa
        miksi leikit kirjoitti:

        biologista äitiä, kun et sitä kerran ole? Ihmettelen millaisille ihmisille annetaan lapsia adoptioon? Jotain kunnioitusta äitiyttä kohtaan voisi olla sellaisella, joka adoptoi toisten synnyttämiä lapsia. Ei sinusta biologista äitiä tule sillä, että imetät hormoonihoitojen turvin. Yäk sentään! Luonnotonta!

        Voisitko selventää,että miksi ja millä perusteella väität toisen haluavan leikkiä lapsen biologista äitiä? Minun mielestäni tässä ei ollut nyt kysymys mistään "leikitäänpä biologista äitiä leikistä". Ei todellakaan.


      • haluaa olla
        Kisu-Kissa kirjoitti:

        Voisitko selventää,että miksi ja millä perusteella väität toisen haluavan leikkiä lapsen biologista äitiä? Minun mielestäni tässä ei ollut nyt kysymys mistään "leikitäänpä biologista äitiä leikistä". Ei todellakaan.

        tämän biologinem äiti. Silloin pimittää itseltään sen tosiasian, ettei sitä ole. Oma lapsettomuustrauma on sellaiselta ihmiseltä käsittelemättä. Ehkä olisi parempi, että kotimaisen adoptioon tulevat lapset annettaiisin perheisiin, joissa on jo ennenstään lapsia, eikä niille, joilla on niin kipeä lapsettomusstrauma takanaan, että heidän pitää valehdella itselleen. Tarkastelen tätä asiaa terveen järjen kannalta, enkä jostain adoptioideologiasta käsin ja sekös suututtaa teitä. Valtaosa suomalaisita ajattelee näin. Luonnoton on aina luonnotonta!


      • Imettää vai ei?
        haluaa olla kirjoitti:

        tämän biologinem äiti. Silloin pimittää itseltään sen tosiasian, ettei sitä ole. Oma lapsettomuustrauma on sellaiselta ihmiseltä käsittelemättä. Ehkä olisi parempi, että kotimaisen adoptioon tulevat lapset annettaiisin perheisiin, joissa on jo ennenstään lapsia, eikä niille, joilla on niin kipeä lapsettomusstrauma takanaan, että heidän pitää valehdella itselleen. Tarkastelen tätä asiaa terveen järjen kannalta, enkä jostain adoptioideologiasta käsin ja sekös suututtaa teitä. Valtaosa suomalaisita ajattelee näin. Luonnoton on aina luonnotonta!

        Sinä se olet harvinaisen viisas ihminen kun pystyt puuttumaan toisten ihmisten elämään sanomalla mikä on luonnollista ja mikä luonnotonta. Voisiko olla luonnotonta puuttua sellaisten ihmisten elämään jotka eivät tee mitään pahaa? Voisiko olla luonnontonta että ei puutu niiden ihmisten elämään jotka jättää lapsensa perustarpeista huolehtimatta (lastensuojelulaki). Minä olen ehkä joskus, toivottavasti, adoptioäiti. En aio imettää mahdollista lastani. Mutta en ole sinun laillasi valmis tuomitsemaan muita ihmisiä heidän ratkaisustaan, varsinkin kun ratkaisu ei vahingoita lasta.


      • jos kerran
        Imettää vai ei? kirjoitti:

        Sinä se olet harvinaisen viisas ihminen kun pystyt puuttumaan toisten ihmisten elämään sanomalla mikä on luonnollista ja mikä luonnotonta. Voisiko olla luonnotonta puuttua sellaisten ihmisten elämään jotka eivät tee mitään pahaa? Voisiko olla luonnontonta että ei puutu niiden ihmisten elämään jotka jättää lapsensa perustarpeista huolehtimatta (lastensuojelulaki). Minä olen ehkä joskus, toivottavasti, adoptioäiti. En aio imettää mahdollista lastani. Mutta en ole sinun laillasi valmis tuomitsemaan muita ihmisiä heidän ratkaisustaan, varsinkin kun ratkaisu ei vahingoita lasta.

        aiot adoptoida, etkä synnyttää (syystä tai toisesta) itse? Mikä mahtaa olla syynä tuollaiseen haluun? Valitettavasti adoptio ei suojele lasta laiminlyönneiltä ja kaltoin kohtelulta. Adoptiovanhemmissa on aivan yhtä paljon huonoja vanhempia kuin biovanhemmissakin. Itse olen jo kasvattanut lapseni aikuisiksi.


      • kandi vaan
        jos kerran kirjoitti:

        aiot adoptoida, etkä synnyttää (syystä tai toisesta) itse? Mikä mahtaa olla syynä tuollaiseen haluun? Valitettavasti adoptio ei suojele lasta laiminlyönneiltä ja kaltoin kohtelulta. Adoptiovanhemmissa on aivan yhtä paljon huonoja vanhempia kuin biovanhemmissakin. Itse olen jo kasvattanut lapseni aikuisiksi.

        Täältä kannatta katsoa jos asia ihmetyttää. Niin selviää monta asiaa;) Ihminen on kuitenkin vain ihminen ei kone. Me toimimme osittain luonnollisten vaistojen varassa vaikka elämme sivistysvaltiossa.


    • terttutee

      heippa ja tosi hienoa, että olet halukas yrittämään imetystä tulevalle vauvallesi.

      Hyvin suhtaudutaan, maidonerityslääkkeitä tarvittaessa. Ja tukea kannattaa tietenkin hakea myös imetystukiryhmästä ja imetyksen kotisivuilta.

      Ohimennen lukaisin nuo aikaisemmatkin tekstit. Eihän tässä ole kyse mistään yrityksestä olla "biologinen" äiti. Imetys on alle vuoden ikäiselle lapselle kiistattomasti kaikista paras ja ominaisin ravitsemusmuoto. Sillä ei käytännön kannalta ole mitään merkitystä imettääkö biologinen äiti vai joku muu lasta. Sen sijaan korvikkeita ja äidinmaitoa ei voida ravitsemuksellisesti asettaa lainkaan samalle viivalle. Jos joku haluaa ruokkia ei-synnyttämäänsä vauvaa (todennäköisesti osittain) imettäen, nostetaan hänelle siitä hattua. Se nimittäin vaatii aika paljon työtä saada maidon eritys käyntiin silloin kun ei ole synnyttänyt. Mutta kyllä, sen saa käyntiin ja se on täysin luonnollista, ja itseasiassa maidonerityslääkkeitäkään ei tarvita.

      Imetykseen ei liity sen kummempaa seksuaalisuutta, oletan osan kirjoittajista yököttävän sellaista ajatusta?? Se on ruokkimista ja luonnollista sellaista.

      Lyönpä vähän vielä pökköä pesään ja kerron, että oma lapseni (biologinen, jos se tähän nyt jotain vaikuttaa) oli hoidossa ystävälläni, jolla oli samanikäinen vauva, lääkärikäyntini ajan. Vauvani sai hirveät raivarit pois lähdettyäni eikä rauhoittunut millään. No, kaverini imetti sitten minunkin vauvani ohimennen ja siihen rauhoittui. Mitään traumoja ei lapselleni ole tuosta jäänyt, eikä minulle, ei isälle eikä sukulaisille. Kaikki voivat hyvin, lasta ei huudatettu (ja siten aiheutettu hänelle traumaa) vaan hoidettiin hyvin ja huolella.

      Kaikkea hyvää adoptioäidille ja kaikille muillekin,
      maailmaan mahtuu monia, monia, monia tapoja hoitaa lapsia ja vauvoja. Pääasia että hoidetaan hyvin.

      • vastata.

        Mä en ole tiennyt, että synnyttämätönkin nainen voi imettää. Nyt olen viisaampi. Ja mielestäni myös adoptiolapsen imettäminen on aivan ihana ajatus! Mikä loisi paremman suhteen äidin ja lapsen välille kuin läheisyys ja lapselle paras ruoka. Kun lapsi kerran ei ole oppinut tuntemaan äitinsä ääntä kohdussa.

        Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja saa imetyksen onnistumaan! Ja samaa toivon kaikille adoptioäideille, jotka vaan imettää tahtovat.


      • aivan yhtä hyvin
        vastata. kirjoitti:

        Mä en ole tiennyt, että synnyttämätönkin nainen voi imettää. Nyt olen viisaampi. Ja mielestäni myös adoptiolapsen imettäminen on aivan ihana ajatus! Mikä loisi paremman suhteen äidin ja lapsen välille kuin läheisyys ja lapselle paras ruoka. Kun lapsi kerran ei ole oppinut tuntemaan äitinsä ääntä kohdussa.

        Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja saa imetyksen onnistumaan! Ja samaa toivon kaikille adoptioäideille, jotka vaan imettää tahtovat.

        Se on varsinkin adoptiotapauksissa paljon helpompaa ja luonnollisempaa kuin ruveta nyt jotain hormoneja popsimaan ja väkisin maitoa tuottamaan. Luultavasti lapsi ei edes osaa imeaä rintaa, koska hän ei ole sitä koskaan saanut. Adoptioon ei anneta vastasyntyneitä, vaan lapset ovat aina vähintään 2-3 kuisia. Pullolapset nukkuvat yönsä paremmin kuin rintalapset ja päivälläkin syöttövälit ovat pitempiä.

        Adoptioäidin pitää muistaa, että hän on vain adoptioäiti eikä pyrkiä matkimaan oikeita äitejä.


      • aivan yhtä hyvin
        vastata. kirjoitti:

        Mä en ole tiennyt, että synnyttämätönkin nainen voi imettää. Nyt olen viisaampi. Ja mielestäni myös adoptiolapsen imettäminen on aivan ihana ajatus! Mikä loisi paremman suhteen äidin ja lapsen välille kuin läheisyys ja lapselle paras ruoka. Kun lapsi kerran ei ole oppinut tuntemaan äitinsä ääntä kohdussa.

        Toivottavasti alkuperäinen kirjoittaja saa imetyksen onnistumaan! Ja samaa toivon kaikille adoptioäideille, jotka vaan imettää tahtovat.

        Se on varsinkin adoptiotapauksissa paljon helpompaa ja luonnollisempaa kuin ruveta nyt jotain hormoneja popsimaan ja väkisin maitoa tuottamaan. Luultavasti lapsi ei edes osaa imeaä rintaa, koska hän ei ole sitä koskaan saanut. Adoptioon ei anneta vastasyntyneitä, vaan lapset ovat aina vähintään 2-3 kuisia. Pullolapset nukkuvat yönsä paremmin kuin rintalapset ja päivälläkin syöttövälit ovat pitempiä.

        Adoptioäidin pitää muistaa, että hän on vain adoptioäiti eikä pyrkiä matkimaan oikeita äitejä.


      • Äitiä matkiva äiti...
        aivan yhtä hyvin kirjoitti:

        Se on varsinkin adoptiotapauksissa paljon helpompaa ja luonnollisempaa kuin ruveta nyt jotain hormoneja popsimaan ja väkisin maitoa tuottamaan. Luultavasti lapsi ei edes osaa imeaä rintaa, koska hän ei ole sitä koskaan saanut. Adoptioon ei anneta vastasyntyneitä, vaan lapset ovat aina vähintään 2-3 kuisia. Pullolapset nukkuvat yönsä paremmin kuin rintalapset ja päivälläkin syöttövälit ovat pitempiä.

        Adoptioäidin pitää muistaa, että hän on vain adoptioäiti eikä pyrkiä matkimaan oikeita äitejä.

        "Adoptioäidin pitää muistaa, että hän on vain adoptioäiti eikä pyrkiä matkimaan oikeita äitejä." Mitähän sullakin oikein päässäsi liikkuu??? Pääpaino sanalle vain- Älyhoi ja pala latvaa---


      • :(
        aivan yhtä hyvin kirjoitti:

        Se on varsinkin adoptiotapauksissa paljon helpompaa ja luonnollisempaa kuin ruveta nyt jotain hormoneja popsimaan ja väkisin maitoa tuottamaan. Luultavasti lapsi ei edes osaa imeaä rintaa, koska hän ei ole sitä koskaan saanut. Adoptioon ei anneta vastasyntyneitä, vaan lapset ovat aina vähintään 2-3 kuisia. Pullolapset nukkuvat yönsä paremmin kuin rintalapset ja päivälläkin syöttövälit ovat pitempiä.

        Adoptioäidin pitää muistaa, että hän on vain adoptioäiti eikä pyrkiä matkimaan oikeita äitejä.

        Mistä näitä idiootteja sikiää?

        " Adoptioäidin pitää muistaa, että hän on vain adoptioäiti eikä pyrkiä matkimaan oikeita äitejä."

        Voi elämä. Ei äitiys ole pelkkää biologiaa. Parempi ja oikeampi äiti se adoptioäiti on kuin se, joka sen lapsen pois antoi.

        Ja sitten tuohon, että pullolapset nukkuvat yönsä paremmin kuin rintalapset. Ja...? Mitä sitten? Ja ei kannata kuitenkaan yleistää. Kyllä ne imetetytkin usein pitkiä pätkiä nukkuvat.


      • adoptioon
        :( kirjoitti:

        Mistä näitä idiootteja sikiää?

        " Adoptioäidin pitää muistaa, että hän on vain adoptioäiti eikä pyrkiä matkimaan oikeita äitejä."

        Voi elämä. Ei äitiys ole pelkkää biologiaa. Parempi ja oikeampi äiti se adoptioäiti on kuin se, joka sen lapsen pois antoi.

        Ja sitten tuohon, että pullolapset nukkuvat yönsä paremmin kuin rintalapset. Ja...? Mitä sitten? Ja ei kannata kuitenkaan yleistää. Kyllä ne imetetytkin usein pitkiä pätkiä nukkuvat.

        Adoptioon realistisesti suhtautuva nainen/ adoptioäiti ei ryhdy imettäjäksi, kun hänellä ei ole siihen luontaisia edellytyksiä. Ymmärrys hoi, äly älä jätä! Toivottavasti tällaisille pöhköille "imettäjille" ei anneta adoptiolapsia!


      • Soppuli
        adoptioon kirjoitti:

        Adoptioon realistisesti suhtautuva nainen/ adoptioäiti ei ryhdy imettäjäksi, kun hänellä ei ole siihen luontaisia edellytyksiä. Ymmärrys hoi, äly älä jätä! Toivottavasti tällaisille pöhköille "imettäjille" ei anneta adoptiolapsia!

        Entäpä jos luontaiset edellytykset tulevatkin luontaisesti-ihan itsestään lapsen (adoptio) tulon myötä? Niillehän ei siis mitään itse voi. Yhdelle sukulaisnaiselle kävi näin,että imetti adoptio lapsensa ihan kuten biologinen äiti. Mitäs siihen sanot? Ei mennyt piloille lapsi eikä äiti.


      • vaan
        Soppuli kirjoitti:

        Entäpä jos luontaiset edellytykset tulevatkin luontaisesti-ihan itsestään lapsen (adoptio) tulon myötä? Niillehän ei siis mitään itse voi. Yhdelle sukulaisnaiselle kävi näin,että imetti adoptio lapsensa ihan kuten biologinen äiti. Mitäs siihen sanot? Ei mennyt piloille lapsi eikä äiti.

        hormonihoidon seuruksena. Siinä ei ole mitään luonnollista!


      • tiedät
        vaan kirjoitti:

        hormonihoidon seuruksena. Siinä ei ole mitään luonnollista!

        ihmisen biologiasta. Kyllä jopa synnyttämättömän naisen maidontuotanto voi käynnistyä luonnostaan, ilman hormoneja, jos hänellä on lähellään vauva, jonka hän kokee läheiseksi. Näin ei käy kaikille, eikä siitä kannata kantaa huonoa omaatuntoa, jos niin ei käy, sillä ihmisten ruumiit reagoivat eri tavalla. Jotkut vain reagoivat äitiyteen fyysisesti.

        Suosittelen tutustumaan aiheeseen ennen kuin esittää mitään varmana.


      • tutustu
        tiedät kirjoitti:

        ihmisen biologiasta. Kyllä jopa synnyttämättömän naisen maidontuotanto voi käynnistyä luonnostaan, ilman hormoneja, jos hänellä on lähellään vauva, jonka hän kokee läheiseksi. Näin ei käy kaikille, eikä siitä kannata kantaa huonoa omaatuntoa, jos niin ei käy, sillä ihmisten ruumiit reagoivat eri tavalla. Jotkut vain reagoivat äitiyteen fyysisesti.

        Suosittelen tutustumaan aiheeseen ennen kuin esittää mitään varmana.

        ensin itse imetykseen! Minä olen viisi lasta imettänyt, ja siksi tiedän, että maidon tulon käynnistää synnytys eikä mikään muu. Tyhmiä juttuja tällä palstalla. Toivottavasti kukaan teistä imetysintoilijoista ei saa adoptiolasta!


      • tarvitsekaan
        tutustu kirjoitti:

        ensin itse imetykseen! Minä olen viisi lasta imettänyt, ja siksi tiedän, että maidon tulon käynnistää synnytys eikä mikään muu. Tyhmiä juttuja tällä palstalla. Toivottavasti kukaan teistä imetysintoilijoista ei saa adoptiolasta!

        saada, sillä saan biologisiakin. Imettämään kyllä kuitenkin kannustan kaikkia mahdollisuuksien mukaan. En nyt tähän hätään löytänyt muuta lähdettä, joten pätkä Sateenkaariperheet.fi-sivustolta saa riittää (tähän ei tarvitse enää vastata, koska et kuitenkaan osaa):
        "Kun maidontuotannon käynnistämistä aloitellaan, keho alkaa ensimmäiseksi tuottaa oksitosiini –hormonia. Nännien ärsyttäminen usein ja säännöllisesti on puolestaan viesti aivolisäkkeelle, että rinnalla on ”ruokaa tarvitseva vauva”. Tällöin aivolisäke alkaa erittää maidontuotantoon tarvittavaa prolaktiinia sekä lisää maidon herumista edistävää oksitosiinia. Synnyttäminen ei siis missään nimessä ole maidontuotannon ja imettämisen edellytys, eikä edes kohtua tai munasarjoja tässä prosessissa välttämättä tarvita. Sen sijaan aivolisäkkeen on oltava kunnossa ja kyettävä tuottamaan em. hormoneja oikeassa suhteessa. Maidontuotannon käynnistämistä voi edistää myös lääkkein. Toisaalta ilmankin tulee kyllä toimeen ja lääkkeillä saattaa olla myös sivuvaikutuksia. Lääkityksestä emme kuitenkaan tässä pysty antamaan tarkempia ohjeita, sillä lääkkeiden tarve riippuu paljolti henkilökohtaisesta tilanteesta ja vaatii lääkärin asiantuntemusta."


      • tuollaista roskaa?
        tarvitsekaan kirjoitti:

        saada, sillä saan biologisiakin. Imettämään kyllä kuitenkin kannustan kaikkia mahdollisuuksien mukaan. En nyt tähän hätään löytänyt muuta lähdettä, joten pätkä Sateenkaariperheet.fi-sivustolta saa riittää (tähän ei tarvitse enää vastata, koska et kuitenkaan osaa):
        "Kun maidontuotannon käynnistämistä aloitellaan, keho alkaa ensimmäiseksi tuottaa oksitosiini –hormonia. Nännien ärsyttäminen usein ja säännöllisesti on puolestaan viesti aivolisäkkeelle, että rinnalla on ”ruokaa tarvitseva vauva”. Tällöin aivolisäke alkaa erittää maidontuotantoon tarvittavaa prolaktiinia sekä lisää maidon herumista edistävää oksitosiinia. Synnyttäminen ei siis missään nimessä ole maidontuotannon ja imettämisen edellytys, eikä edes kohtua tai munasarjoja tässä prosessissa välttämättä tarvita. Sen sijaan aivolisäkkeen on oltava kunnossa ja kyettävä tuottamaan em. hormoneja oikeassa suhteessa. Maidontuotannon käynnistämistä voi edistää myös lääkkein. Toisaalta ilmankin tulee kyllä toimeen ja lääkkeillä saattaa olla myös sivuvaikutuksia. Lääkityksestä emme kuitenkaan tässä pysty antamaan tarkempia ohjeita, sillä lääkkeiden tarve riippuu paljolti henkilökohtaisesta tilanteesta ja vaatii lääkärin asiantuntemusta."

        Kaikkea sitä kuuleekin.


      • Älykäs äiti:)
        tuollaista roskaa? kirjoitti:

        Kaikkea sitä kuuleekin.

        Hyväksy tosiasiat. Maailma ei ole noin mustavalkoinen. Miten eläimillä sitten onnistuu sama homma(usein!). Olen todistanut tapahtumia joissa näin on käynyt siis eläimille ja ihmisille. Olen nähnyt kuinka synnyttämätön aikuinen eläin on imettänyt "adoptoimaansa" pentua. Ja tätini on imettänyt adoptio lastansa vaikka ei ole koskaan ollut edes raskaana. Ja kas tämä serkkuni on ihan tohtoriksi asti aikuisena väitellyt:) Mitä lie oli siinä tädin maidossa;) Heh,heh;)


      • taidat unohtaa
        Älykäs äiti:) kirjoitti:

        Hyväksy tosiasiat. Maailma ei ole noin mustavalkoinen. Miten eläimillä sitten onnistuu sama homma(usein!). Olen todistanut tapahtumia joissa näin on käynyt siis eläimille ja ihmisille. Olen nähnyt kuinka synnyttämätön aikuinen eläin on imettänyt "adoptoimaansa" pentua. Ja tätini on imettänyt adoptio lastansa vaikka ei ole koskaan ollut edes raskaana. Ja kas tämä serkkuni on ihan tohtoriksi asti aikuisena väitellyt:) Mitä lie oli siinä tädin maidossa;) Heh,heh;)

        että ihminen ei ole mikään eläin. Näissä adoptiojutuissa on sairaita piirteitä.


      • Niinkuin kaikki muutkin
        taidat unohtaa kirjoitti:

        että ihminen ei ole mikään eläin. Näissä adoptiojutuissa on sairaita piirteitä.

        Ihminen ei ole eläin?

        Mistäs ihmeestä sinä tällaista olet saanut päähäsi? Ihan samaa lihaa ja verta me kaikki eläimet olemme, ihmiset, kissat, koirat, gorillat jne.

        Ihminen on NISÄKÄS. Nisillä imetetään.

        Minä tahdon rohkaista kaikkia siihen pystyviä imettämään, koska se on lapselle parasta ruokaa! Korvikkeesta ei saa samaa vastustuskykyä kuin äidin maidosta, oli sitten kyseessä biologinen tai adoptioäiti.


    • Äidiksiluotuja

      Olen lukenut asiasta ja samoilla linjoilla kun nuo muut aikuiset ja terveet ihmiset jotka ovat antaneet todellista tietoa. Eli jopa ilman mitään hormonihoitoja voi kuka tahansa nainen alkaa imettää. Rinnan imeminen ja lapsen läheisyys yleensä alkavat automaattisesti tuottamaan "imetyshormoneja" ja maitoa alkaa pikkuhiljaa erittyä.

      Jokainen nainen on luotu imettämään ja tämä lapselle paras ruokintatapa on luonnollisinta kaikille naisille.

      Imettäminen syventää äidin ja lapsen suhdetta, joten on hyvä valinta imettää niin biologista kuin adoptiolastaankin. Voisi jopa sanoa että erityisesti adoptiolasta, sillä se on oiva silta alkaa rakentaa vauvan ja äidin suhdetta, kun välistä on jäänyt raskausaika, joka olisi jo aloittanut suhteen syntymisen.

      Lapsia voi adoptoida jopa suoraan synnytyssairaalasta, tosin vain ulkomailta toistaiseksi.

      Adoptioäiti ei ole biologinen äiti, minkä jokainen ihminen luonnollisesti ymmärtää. Adoptioäiti on lapselle kuitenkin äiti, se aito oikea ensisijainen äiti. Äitiys on paljon muuta kuin raskaus ja synnyttäminen. Jos joku lapsi on jouduttu antamaan pois, on lapselle parasta että se saa uuden äidin mahdollisimman pian.

      On äärettömän onnellista että löytyy välittäviä, rakastavia ja avoinmielisiä aikuisia, jotka haluavat tarjota kodin orvolle lapselle.

      En voi muuta sanoa kuin että toivoisin paljon mieluummin lasta niille ihmisille jotka ovat kyenneet inhimmilliseen ja aikuismaiseen kommunikointiin tässä viestiketjussa. Te, jotka puolestanne olette osoittaneet joko masennustanne, mielenhäiriötänne tai muusta asiasta johtuvaa vääristynyttä käyttäytymistä - toivon että saatte jostain apua, ja että teistä ainakaan ei tule äitiä tavalla tai toisella ennen kuin kasvatte tarpeeksi kypsiksi.

      Kaikille adoptioäideille: onnea uuden lapsenne kanssa ja imettämiseen. Onnittelut upeasta valinnasta, äitiyden ja imetyksen suhteen. Teidänlaisianne tässä maailmassa tarvitaan. Älkää välittäkö mieleltään sairastuneista ihmisistä, jotka esittävät asiattomia kommentteja. Kaikkea hyvää teidän perheillenne!

    • Tsemppiä_sisko

      Onpa vaikeaa lukea näitä ketjuja kun joka asiallisen ja rakentavan kommentin välissä on pari-kolme inhottavaa, hyökkäävää ja ennakkoluuloista viestiä. Ottaa voimille. Suomalaiset, olkaamme kilttejä, mikä meitä rassaa! Muakin kiinnostaisi imettää adoptiolasta ja onneksi on todennäköistä että neuvolan työntekijät ovat ammattitaisotisempia ja asiallisempia kuin nämä ahdasmieliset säälittävät trollit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe