Sitruunapuusta kyselevä

Innostunut kasvattamaan

Kertokaa et saako sitruunapuun kasvamaan sitruunansiemenestä?Jos saa niin miten ja kertokaa myös ohjeetkin?:) Kauanko itämisaika kestää ja tarviiko se lannoitetta ja misä vaiheessa?Ajattelin viedä sen kasvihuoneeseen sitten ku se alkais tosta kasvamaan,koska siellä kuuma ku aurinko porottaa sinne,onko hyvä keino?

6

746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpeukku

      Voit idättää tavallisen siemenen. Monet suosivat luomuhedelmistä otettuja ilmeisesti paremman itäyyden takia. Aikaa menee vaihtelevasti 2 viikosta 2 kuukauteen olosuhteista ja onnesta riippuen. Itse olen joko kylvömultaan niitä tökkinyt (noin 1cm syvyyteen), tai sitten vain muiden ruukkukasvien tyvelle. Nämäkin kylvökset on syytä pitää tasaisen kosteana esim kelmun avulla. Kun versot nousevat voi kelmun poistaa. Tasainen kosteus silti hyväksi. Lannoitamisen voit aloittaa kun muutamia lehtiä on auennut (jos löydät erityistä sitruslannoitetta niin käytä sitä). Mahdollisimman valoisa kasvupaikka. Voit siirtää pihalle tai kasvihuoneeseen kesällä. Talvetus sisällä mielellään viileässä ja valoisassa. tuossa siitä lisää http://www.viherpiha.fi/vastaa/94/94/1192/sitruksen_hedelmät Täällä olisi tarkoitus keskustella puutarhan hedelmäpuista (omena, päärynä, luumu ja kirsikka) eli paremmin tietävät huonekasvipuolella näistä etelän hetelmistä. Kannattaa kysellä sieltä ennemmin sitrusten kanssa.

      • Kommentoiva

        Ok,no kiitos tiedosta noistakin,mutta tiiätkö et tuleeko mun siemenistä jotain vielä?Olen niitä suihkutellu aina ku multa on kuivaa?Teenkö oikein siin asias?:/ Käytän multana Biolannin mustaa multaa?Onko se hyväksi viljelmilleni?


      • viherpeukku
        Kommentoiva kirjoitti:

        Ok,no kiitos tiedosta noistakin,mutta tiiätkö et tuleeko mun siemenistä jotain vielä?Olen niitä suihkutellu aina ku multa on kuivaa?Teenkö oikein siin asias?:/ Käytän multana Biolannin mustaa multaa?Onko se hyväksi viljelmilleni?

        Tasainen kosteus on hyvä pitää yllä idätyksen aikana. Myös korkeampi lämpötila esim 25 astetta auttaa useilla "eksoottisilla" kasveilla. Itse pistän kylvökset astianpesukoneen päälle. Taimien noustessa siirto valoisaan paikkaan hieman viileämpään. Multa voisi olla hieman kevyempää, sillä tuo on aika tiivistä ja ravinteikasta. Taimimulta voisi olla hyvä, minulla on nyt taimisitruksia kestomullassa. Tokkopa tuo nyt niin vaikuttaa, vaikka juuristo kyllä kasvaa alkuvaiheessa vahvemmaksi kuohkeammassa ja vähemmän ravinteikkaassa maassa. Itämiseen sen ei pitäisi vaikuttaa.


      • Kommentoiva
        viherpeukku kirjoitti:

        Tasainen kosteus on hyvä pitää yllä idätyksen aikana. Myös korkeampi lämpötila esim 25 astetta auttaa useilla "eksoottisilla" kasveilla. Itse pistän kylvökset astianpesukoneen päälle. Taimien noustessa siirto valoisaan paikkaan hieman viileämpään. Multa voisi olla hieman kevyempää, sillä tuo on aika tiivistä ja ravinteikasta. Taimimulta voisi olla hyvä, minulla on nyt taimisitruksia kestomullassa. Tokkopa tuo nyt niin vaikuttaa, vaikka juuristo kyllä kasvaa alkuvaiheessa vahvemmaksi kuohkeammassa ja vähemmän ravinteikkaassa maassa. Itämiseen sen ei pitäisi vaikuttaa.

        Ok,no kiitos tiedosta.:) Olen kosteena sitä pitäny joka päivä,eiköhän se sit auta siemeniäni itämään ja ala sieltä myös tulemaan. No mulle ei ole muuta multaa kuin tuo minkä mainittinkin. :/Eikai se haittaa?:/ Ok,kiva kuulla että itelläskin on kylvöjä siellä. Millasia kylvöjä?:) Laitan omani aurinkoon sitten kun niistä ees tulee jotain,ennen en laita niitä. :)


      • viherpeukku
        Kommentoiva kirjoitti:

        Ok,no kiitos tiedosta.:) Olen kosteena sitä pitäny joka päivä,eiköhän se sit auta siemeniäni itämään ja ala sieltä myös tulemaan. No mulle ei ole muuta multaa kuin tuo minkä mainittinkin. :/Eikai se haittaa?:/ Ok,kiva kuulla että itelläskin on kylvöjä siellä. Millasia kylvöjä?:) Laitan omani aurinkoon sitten kun niistä ees tulee jotain,ennen en laita niitä. :)

        Jatka vain tuolla tyylillä, kasvattaminen tarvitsee monesti kärsivällisyyttä. Ja tärkeää on muistaa että joskus onnistuu, joskus ei. Tuollaisten kanssa ei varmuutta ole, joten kannattaa työntää niitä aina multaan kun sattuu käyttämään hedelmiä. Multaa ei tarvitse vaihtaa sillä kyseessä monivuotinen kasvi, periaatteessa puu. Yksivuotisilla kukilla lyhyt taimiaika vaikuttaa varmaankin enemmän tulokseen kuin pitkäaikaisella sitruspuulla joka kyllä ehtii kasvatella juuristoa. Ravinteista nuo kyllä tuntuvat pitävän. Omat kylvöt tuollaisten kasvien (appelsiini, sitruuna, avokaado, pähkinät yms) suhteen teen yleensä (tilankin puutteesta johtuen) joko työntämällä siemenet sellaisen huonekasvin multaan mitkä on tarkoitus pitää tasaisen kosteana tai sitten muiden kylvösten sekä istukkaiden kanssa samaan purkkiin (nehän pidetään kuitenkin kosteana). Nyt laitoin siemenet reunustraakkipuun pistokkaiden purkkiin (jossa oli ns. kestomultaa) ja nyt alkaa olla aika siirtää loputkin niistä omiin purkkeihin. Esim lusikan avulla voit siirtää pikkutaimet omaan astiaansa. (harvemmin kotoa löytyy koulimistyökaluja) Vaikka nyt eivät itäisikään, niin ensikerralla sitten. Välillä itämiseen saattaa mennä todella pitkä aika, joten usein olen jo unohtanut mitä olen maahan tunkenut kun ne sieltä nousevat.


      • Kommentoiva
        viherpeukku kirjoitti:

        Jatka vain tuolla tyylillä, kasvattaminen tarvitsee monesti kärsivällisyyttä. Ja tärkeää on muistaa että joskus onnistuu, joskus ei. Tuollaisten kanssa ei varmuutta ole, joten kannattaa työntää niitä aina multaan kun sattuu käyttämään hedelmiä. Multaa ei tarvitse vaihtaa sillä kyseessä monivuotinen kasvi, periaatteessa puu. Yksivuotisilla kukilla lyhyt taimiaika vaikuttaa varmaankin enemmän tulokseen kuin pitkäaikaisella sitruspuulla joka kyllä ehtii kasvatella juuristoa. Ravinteista nuo kyllä tuntuvat pitävän. Omat kylvöt tuollaisten kasvien (appelsiini, sitruuna, avokaado, pähkinät yms) suhteen teen yleensä (tilankin puutteesta johtuen) joko työntämällä siemenet sellaisen huonekasvin multaan mitkä on tarkoitus pitää tasaisen kosteana tai sitten muiden kylvösten sekä istukkaiden kanssa samaan purkkiin (nehän pidetään kuitenkin kosteana). Nyt laitoin siemenet reunustraakkipuun pistokkaiden purkkiin (jossa oli ns. kestomultaa) ja nyt alkaa olla aika siirtää loputkin niistä omiin purkkeihin. Esim lusikan avulla voit siirtää pikkutaimet omaan astiaansa. (harvemmin kotoa löytyy koulimistyökaluja) Vaikka nyt eivät itäisikään, niin ensikerralla sitten. Välillä itämiseen saattaa mennä todella pitkä aika, joten usein olen jo unohtanut mitä olen maahan tunkenut kun ne sieltä nousevat.

        Okei,selvä,mä jatkan tällä tyylillä millä olen nyt mennytkin. :) Kiitos tiedosta! Kysyn sit taas jos mulla asiaa tulee tai ongelmia niin sulta. Kysy säkin jos tulee jotain. ;) Hyvää Kesän odotusta sinnepäin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe