Valtakirja as oy:n kokoukseen

Jorma47

Isäni asuu perikunnan omistamassa asunnossa. Nyt on as oy:n yhtiökokouksen aika. Hän ei halua osallistua kokoukseen, vaan antaa valtakirjan yhdelle perikunnan osakkaalle. Tarvitaanko muilta osakkailta valtakirja.

5

2505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäsi siis omistaa ainakin määräosan asunnosta tuossa taloyhtiössä. Silloin hän voi valtuuttaa kenet tahansa edustamaan itseään yhtiökokoukseen. Asuntoyhtiön yhtiökoukseen osallistuminen edellyttää yksilöityä valtakirjaa, eli siinä pitää mainita minkä yhtiön kokoukseen henkilö on valtuutettu osallistumaan ja koska tuo kokous on. Jos valtakirjassa ei mainita, että samalla valtakirjalla voi osallistua myös jatkokokoukseen niin siinä tapauksessa mahdolliseen jatkokokoukseen tarvitaan uusi yksilöity valtakirja. Koska isäsi ei kysymyksen perusteella omista koko osakekantaa vaan joku muu omistaa osan niin tulee huomata, että kokouksessa kaikki saman huoneiston hallintaan oikeuttavat osuudet voivat äänestää vain samalla tavalla. Eli jos esim. isäsi omistaa 50% ja Matti Möttönen toiset 50% ja sitten äänestetään, että on 2 3 = 6 vai 8 niin isäsi (edustajan) ja Möttösen tulee olla samaa mieltä tai sitten tuon huoneiston osakkaat äänestävät tyhjää. Petri Nurminen julkishallinnon asiantuntija http://www.toimeentulotuki.net

      • maallikkojuristi

        > Tuo päätelmä ei seuraa kysyjän antamista lähtötiedoista. Ehkä omistaa määräosan, ehkä ei. Osakkuus kuolinpesässä ei ole ollenkaan sama asia kuin määräosainen yhteisomistus. Isällä voi olla PK 3:1a §:n 2. momentin mukainen lesken hallintaoikeus tai muu PK 12-luvun mukainen käyttöoikeus huoneistoon (vaikka hän ei olisi kuolinpesän osakaskaan). Tällöin hän voi osallistua yhtiökokoukseen ilman valtakirjaa. Muutoin hän tarvitsee valtakirjan kaikilta osakkailta. Jos isä itsekin tarvitsisi valtakirjan, hän ei tietenkään voi valtuutusta muille antaa vaan kuolinpesän edustaja tarvitsee valtakirjan kaikilta pesän osakkailta. Käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä voi osallistua yhtiökokoukseen ilman minkäänlaista valtakirjaa jos kuolinpesä omisti asunnon kokonaan. > Kyllä avoin asianjovaltakirjakin kelpaa. Tai sitten valtakirja jolla valtuutetaan osallistumaan kaikkiin vaikkapa tietyn tilikauden kokouksiin. Valtakirjan tulee olla päivätty ja se voi olla voimassa korkeintaan kolme vuotta (AsOyL 25§ 1. mom.)


      • nix nax
        maallikkojuristi kirjoitti:

        > Tuo päätelmä ei seuraa kysyjän antamista lähtötiedoista. Ehkä omistaa määräosan, ehkä ei. Osakkuus kuolinpesässä ei ole ollenkaan sama asia kuin määräosainen yhteisomistus. Isällä voi olla PK 3:1a §:n 2. momentin mukainen lesken hallintaoikeus tai muu PK 12-luvun mukainen käyttöoikeus huoneistoon (vaikka hän ei olisi kuolinpesän osakaskaan). Tällöin hän voi osallistua yhtiökokoukseen ilman valtakirjaa. Muutoin hän tarvitsee valtakirjan kaikilta osakkailta. Jos isä itsekin tarvitsisi valtakirjan, hän ei tietenkään voi valtuutusta muille antaa vaan kuolinpesän edustaja tarvitsee valtakirjan kaikilta pesän osakkailta. Käräjäoikeuden määräämä pesänselvittäjä voi osallistua yhtiökokoukseen ilman minkäänlaista valtakirjaa jos kuolinpesä omisti asunnon kokonaan. > Kyllä avoin asianjovaltakirjakin kelpaa. Tai sitten valtakirja jolla valtuutetaan osallistumaan kaikkiin vaikkapa tietyn tilikauden kokouksiin. Valtakirjan tulee olla päivätty ja se voi olla voimassa korkeintaan kolme vuotta (AsOyL 25§ 1. mom.)

        Ap: *Isäni asuu perikunnan omistamassa asunnossa. Nyt on as oy:n yhtiökokouksen aika. Hän ei halua osallistua kokoukseen, vaan antaa valtakirjan yhdelle perikunnan osakkaalle.* mj: >>Isällä voi olla PK 3:1a §:n 2. momentin mukainen lesken hallintaoikeus tai muu PK 12-luvun mukainen käyttöoikeus huoneistoon (vaikka hän ei olisi kuolinpesän osakaskaan). Tällöin hän voi osallistua yhtiökokoukseen ilman valtakirjaa.


      • ...
        nix nax kirjoitti:

        Ap: *Isäni asuu perikunnan omistamassa asunnossa. Nyt on as oy:n yhtiökokouksen aika. Hän ei halua osallistua kokoukseen, vaan antaa valtakirjan yhdelle perikunnan osakkaalle.* mj: >>Isällä voi olla PK 3:1a §:n 2. momentin mukainen lesken hallintaoikeus tai muu PK 12-luvun mukainen käyttöoikeus huoneistoon (vaikka hän ei olisi kuolinpesän osakaskaan). Tällöin hän voi osallistua yhtiökokoukseen ilman valtakirjaa.

        Tuo 49 § perusteella osallistuminen on lähinnä poikkeustapaus, yhtiökokouksen pitäisi käsitellä yhteisten tilojen käyttöä tai uusimista taikka yhtiössä noudatettavia järjestyssääntöjä. Isä tarvitsee valtakirjan kaikilta kuolinpesän osakkailta voidaakseen osallistua yhtiökokoukseen. Jos nyt kaikki kuolinpesän osakkaat sattuisivat asumaan yhtiön rakennuksissa, voisi riittää suullinenkin valtuutus (AOYL 25 §).


      • nix nax
        ... kirjoitti:

        Tuo 49 § perusteella osallistuminen on lähinnä poikkeustapaus, yhtiökokouksen pitäisi käsitellä yhteisten tilojen käyttöä tai uusimista taikka yhtiössä noudatettavia järjestyssääntöjä. Isä tarvitsee valtakirjan kaikilta kuolinpesän osakkailta voidaakseen osallistua yhtiökokoukseen. Jos nyt kaikki kuolinpesän osakkaat sattuisivat asumaan yhtiön rakennuksissa, voisi riittää suullinenkin valtuutus (AOYL 25 §).

        ...vaikka sanoitkin sen, mitä jo olin sanonut. Se, mikä sanomisessasi oli uutta, oli tämä: >>Jos nyt kaikki kuolinpesän osakkaat sattuisivat asumaan yhtiön rakennuksissa, voisi riittää suullinenkin valtuutus (AOYL 25 §).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe