Akileijan leikkaus

hups

ja yleensäkin perennojen alasleikkauksesta: akileijan jätin talven törröttäjäksi, joten lähteeköhän se siitä virkkuna vihertään? Samoten tuoksuvatukan rangat jätin pystyyn. Olen kuullut, että ne pitäisi kuulemma nysästä joka syksy poikki :-) Tarha-alpin katkaisin n. 20 cm:n tyngäksi jun siirsin syksyllä sen paikkaa, kovin on elottoman oloinen sekin.. Onko yleensä mitään sääntöä perennojen alasleikkauksesta, mitkä ja milloin. Kiitän vastauksista ja toivotan oikein lämmintä kesää kaikille multasormille.

6

2427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuresta,ei vanhoista varsista

      Perennoiden leikkaamisesta ollaa montaa eri mieltä, toiset leikkaa syksyllä ja toiset keväällä.Itse leikkaan yleensä syksyllä, mutta viime syksynä jäi leikkaamatta,joten leikkasin ne nyt. Ota nyt sakset ja leikkaa akileijan vanhat oksat pois, tai ne katkee ihan vääntämällä,koska ovat kuivia. Tuoksuvatukalle on aivan sama leikkaako vai jättää leikaamatta,itsellä ei ole, mutta naapuri leikkaa aina syksyllä maata myöden, se kasvaa kesän aikana komeaksi pehkoksi,kukkii myös samana kesänä. Tarha-alpia et saa kuolemaan vaikka tekisit mitä,sen oksat voi huoletta leikata syksyllä tai keväällä maata myöden. Perennat kasvaa sieltä juuresta, eivät vanhoista varsista.

      • hups

        en siis tarvitsekaan ottaa ylimääräistä verenpainelääkettä, että kaikki olisi kuolleet! Menenpä heti napsimaan akileijat poikki, tuon vatun annan olla, se oli niin kaunis pöheikkö viime kesänä ja samalla toimi näköesteenä. Kiitos vastauksesta...


      • viherpeukku

        Perennakirjoissa tuntuu olevan kyllä jotain jakoa leikataan syksyllä vai keväällä. Itse leikkaan kaikki keväällä kolmesta syystä. Talventörröttäjät. (nättejä) Ei kanneta ravinteita kompostin kautta vaan annetaan imeytyä suoraan takaisin. (kastematoja, mikrobiologista toimintaa) Ja tärkein on mahdolliset juuristovauriot syksyllä ja talvella. (kasven "vesiputket" voivat toimia väärään suuntaan) Pahimmillaan voi syksyllä leikattaessa käydä niin että vesi imeytyy juuristoon leikattujen versojen kautta ja mädättää sen tai aiheuttaa talvivaurioita. Ehkäpä myös sieniä tai tauteja voi livahtaa mukana. Tuossa oli kyllä oikeastaan kaikki tarpeellinen jo kerrottu edellisen vastaajan toimesta mutta kannattaa silti ottaa huomioon tuo seikka. Eli syksyllä leikkaamisesta saattaa olla haittaa, mutta keväällä sellaista ei pitäisi olla kun edelliset versot ovat jo luonnollisesi irroneet juuresta (eli syksyllä täysin kuivaneet voi halutessa poistaa mutta vihreitä en leikkaisi). Suurin osa ihmisistä varmaankin leikkaa syksyllä, joten kovin suuri riski kyseessä ei ole. Kuitenkin tiedän tapauksia joissa on käynyt näin, joten mahdollista kuitenkin on. Ja jos luonnon kannalta ajatellaan, niin miten ne kasvit lainkaan selviäisi jos niitä pitäisi leikata... Kyseessä on siis perennapenkin siivous, ei kasvuun vaikuttava tekijä. Jos edellisen vuoden "jätteet" jättää paikalleen, niin ne jopa torjuvat rikkakasveja ollessaan katteena. (Testattu on, mutta rumahan se on keväällä hetken aikaa ennen kasvun alkamista. Osa käytetyistä perennoistahan esiintyy suomessa luonnokasveina. Ei niitä kukaan käy siellä leikkaamassa tai siistimässä ja hyvin vaan porskuttaa poimulehti tien pientareella.) Muistaakseni Suomalainen perenna käsikirja antoi suosituksia leikkausajankohdasta.


      • viherpeukku kirjoitti:

        Perennakirjoissa tuntuu olevan kyllä jotain jakoa leikataan syksyllä vai keväällä. Itse leikkaan kaikki keväällä kolmesta syystä. Talventörröttäjät. (nättejä) Ei kanneta ravinteita kompostin kautta vaan annetaan imeytyä suoraan takaisin. (kastematoja, mikrobiologista toimintaa) Ja tärkein on mahdolliset juuristovauriot syksyllä ja talvella. (kasven "vesiputket" voivat toimia väärään suuntaan) Pahimmillaan voi syksyllä leikattaessa käydä niin että vesi imeytyy juuristoon leikattujen versojen kautta ja mädättää sen tai aiheuttaa talvivaurioita. Ehkäpä myös sieniä tai tauteja voi livahtaa mukana. Tuossa oli kyllä oikeastaan kaikki tarpeellinen jo kerrottu edellisen vastaajan toimesta mutta kannattaa silti ottaa huomioon tuo seikka. Eli syksyllä leikkaamisesta saattaa olla haittaa, mutta keväällä sellaista ei pitäisi olla kun edelliset versot ovat jo luonnollisesi irroneet juuresta (eli syksyllä täysin kuivaneet voi halutessa poistaa mutta vihreitä en leikkaisi). Suurin osa ihmisistä varmaankin leikkaa syksyllä, joten kovin suuri riski kyseessä ei ole. Kuitenkin tiedän tapauksia joissa on käynyt näin, joten mahdollista kuitenkin on. Ja jos luonnon kannalta ajatellaan, niin miten ne kasvit lainkaan selviäisi jos niitä pitäisi leikata... Kyseessä on siis perennapenkin siivous, ei kasvuun vaikuttava tekijä. Jos edellisen vuoden "jätteet" jättää paikalleen, niin ne jopa torjuvat rikkakasveja ollessaan katteena. (Testattu on, mutta rumahan se on keväällä hetken aikaa ennen kasvun alkamista. Osa käytetyistä perennoistahan esiintyy suomessa luonnokasveina. Ei niitä kukaan käy siellä leikkaamassa tai siistimässä ja hyvin vaan porskuttaa poimulehti tien pientareella.) Muistaakseni Suomalainen perenna käsikirja antoi suosituksia leikkausajankohdasta.

        vielä tuosta tuoksuvatukasta. Minä en koskaan leikkaa edellisen vuoden versoja, sehän on samanlainen, kuin tavallinen vadelma. Leikkaa vain vanhat oksat pois, ne näkee hyvin, kun niihin ei tule silmuja. Niin pensaasi on heti kaunis, eikä tartte odotella sen kasvua maanrajasta asti,ja kukkiikin heti runsaasti.


      • lukenut...
        viherpeukku kirjoitti:

        Perennakirjoissa tuntuu olevan kyllä jotain jakoa leikataan syksyllä vai keväällä. Itse leikkaan kaikki keväällä kolmesta syystä. Talventörröttäjät. (nättejä) Ei kanneta ravinteita kompostin kautta vaan annetaan imeytyä suoraan takaisin. (kastematoja, mikrobiologista toimintaa) Ja tärkein on mahdolliset juuristovauriot syksyllä ja talvella. (kasven "vesiputket" voivat toimia väärään suuntaan) Pahimmillaan voi syksyllä leikattaessa käydä niin että vesi imeytyy juuristoon leikattujen versojen kautta ja mädättää sen tai aiheuttaa talvivaurioita. Ehkäpä myös sieniä tai tauteja voi livahtaa mukana. Tuossa oli kyllä oikeastaan kaikki tarpeellinen jo kerrottu edellisen vastaajan toimesta mutta kannattaa silti ottaa huomioon tuo seikka. Eli syksyllä leikkaamisesta saattaa olla haittaa, mutta keväällä sellaista ei pitäisi olla kun edelliset versot ovat jo luonnollisesi irroneet juuresta (eli syksyllä täysin kuivaneet voi halutessa poistaa mutta vihreitä en leikkaisi). Suurin osa ihmisistä varmaankin leikkaa syksyllä, joten kovin suuri riski kyseessä ei ole. Kuitenkin tiedän tapauksia joissa on käynyt näin, joten mahdollista kuitenkin on. Ja jos luonnon kannalta ajatellaan, niin miten ne kasvit lainkaan selviäisi jos niitä pitäisi leikata... Kyseessä on siis perennapenkin siivous, ei kasvuun vaikuttava tekijä. Jos edellisen vuoden "jätteet" jättää paikalleen, niin ne jopa torjuvat rikkakasveja ollessaan katteena. (Testattu on, mutta rumahan se on keväällä hetken aikaa ennen kasvun alkamista. Osa käytetyistä perennoistahan esiintyy suomessa luonnokasveina. Ei niitä kukaan käy siellä leikkaamassa tai siistimässä ja hyvin vaan porskuttaa poimulehti tien pientareella.) Muistaakseni Suomalainen perenna käsikirja antoi suosituksia leikkausajankohdasta.

        Minäkin oon siivonnut isoimman osan perennoista keväisin. Syksyisin voi hiukan "valmistella". Esim. pionin varret olen ennen talvea kiepsauttanut nippuna maata vasten. Sitten se on helppo leikata/haravoida keväällä pois, kun kaikki on siistissä kasassa.


      • teen minäkin....

        Mien aina noiden kukkavanojen kanssa, mitä niille pitäisi tehdä kukinnan jälkeen.
        Olen leikannut sellaiset siementävät vanat pois joiden en halua leviävän. Usein ne alkavat tehdä uusia nuppujakin, en tiedä onko pahaksi jos käyttävät koko syksyn kukintaan, eikä valmistaudu seuraavaan kevääseeen. Akileijat. ukonhatut ja tiikerinlilat mm. Tarha-alpi on ihsn mahdoton leviämään, hävittää kaverit jos sitä ei kovalla kädellä riivi joka syksy.
        Samoin olen leikannut vuorenkilven kukinnot heti kukinnan jälkeen.
        Korjatkaa ja kerokaa jos teen väärin :-))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1659
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1461
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1129
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1091
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1082
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      991
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      950
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      944
    Aihe