Uudestisyntyminen:

Mahdollisimman luhyesti haluan kertoa, uudestisyntymisestä, koska täällä esiintyy vääristynyttä käsitystä uskovaisten opetuksesta. Pieni lapsi syntyy tänne maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa ja siis kerran syntyy ylhäältä, kun tänne maailmaan syntyy. Jos on lapsuuden uskossa pysynyt, ei tarvitse enään uudestaan syntyä- Taas jos olemme menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan ja saamme sitten parannuksen armon (synnymme uudesti ylhäältä), emme tarvitse uudesti kastamista, vaan uudesti uskomista. Tähän lyhyesti Raamtun kohtia: Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän". "Kaikki kansat syntyvät Siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (ps.87). weha: Kellä on vanhurskaus ja elämä (Room.5:18), on muös usko ja syntyminen kerran tänne maailmaan. Lapset suurimpia Jumalan valtakunnassa, sanoo Jeesus monissa ns. lasten evankeliumeissa. Pienokaiset kastetaan, koska nämä ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa ja näin uskovat.

65

1380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirvas

      sinun omaa oppiasi. Ps. 51:5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

      • lapsikasteesta

        Eroes opettaa vastoin raamattua, oletko samaa mieltä. Itse olen hänen kanssaan toistamieltä. kirj:mökinakka


      • se oli Weha

        en syytä Eroe:ta


      • hirvas
        lapsikasteesta kirjoitti:

        Eroes opettaa vastoin raamattua, oletko samaa mieltä. Itse olen hänen kanssaan toistamieltä. kirj:mökinakka

        tulin juuri saunasta. Alkuseurakunta näytti esimerkkiä, miten Jumalan sana ja Jeesus opettivat kasteesta: Apt.2:37-41 37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ TEKEMÄN?" 38 Niin Pietari sanoi heille: "TEHKÄÄ PARANNUS ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEEN syntienne anteeksisaamiseksi, niin TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." 40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". 41 Jotka nyt OTTIVAT HÄNEN SANANSA VASTAAN, NE KASTETTIIN, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. Jeesus itse todisti ja sanoi näin: Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Eli ensin usko evankeliumiin, sitten parannus ja kaste. Näin ihminen on syntynyt uudesti ylhäältä, ja vanha ihminen synteineen on upotettu veteen, josta nousee ylös uusi luomus Herrassa. 2.Kor.5:16-17 16 Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. 17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. Minä uskon mitä sana todistaa, noin sen Jeesus ja apostolit tarkoittivat...


      • hirvas kirjoitti:

        tulin juuri saunasta. Alkuseurakunta näytti esimerkkiä, miten Jumalan sana ja Jeesus opettivat kasteesta: Apt.2:37-41 37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, MITÄ MEIDÄN PITÄÄ TEKEMÄN?" 38 Niin Pietari sanoi heille: "TEHKÄÄ PARANNUS ja OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEEN syntienne anteeksisaamiseksi, niin TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." 40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". 41 Jotka nyt OTTIVAT HÄNEN SANANSA VASTAAN, NE KASTETTIIN, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. Jeesus itse todisti ja sanoi näin: Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Eli ensin usko evankeliumiin, sitten parannus ja kaste. Näin ihminen on syntynyt uudesti ylhäältä, ja vanha ihminen synteineen on upotettu veteen, josta nousee ylös uusi luomus Herrassa. 2.Kor.5:16-17 16 Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne. 17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. Minä uskon mitä sana todistaa, noin sen Jeesus ja apostolit tarkoittivat...

        omille aikalaisilleen: "teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu". Tässä on nyt syvällinen näkemysero vanhurskauttamisopissa. Minä uskon, että pelastus, on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain tekoja, eli tämä sulkee ratkaisukristillisyyden pois. Korostat ihmisen ratkaisua ja hylkäät sen livulla myös lapsikasteen. Se on lain ja evankeliumin kohtalokasta sekoittamista. Aivan tuota vastoin, Raamatun tulee antaa puhua vapaasti tekemättä sille väkivaltaa. Jumala on se joka antaa mielenmuutoksen hengellisesti kuolleelle ihmiselle. Raamatusta esimerkki: Hoviherra oli Raamatussa eräänlainen väärähengellinen. Hän teki pitkän pyhiinvaellusmatkan, rukoili ja luki Raamattua, mutta ei ollut saanut Pyhää Henkeä. Vasta kun Jumalanlapsi Philiphus häntä opasti ja saarnasi hänelle Jeesuskesta Kristuksesta, sai hoviherra Pyhän Hengen. apt.8:26. Mutta Herran enkeli puhui Philippukselle ja sanoi: nouse ja mene lounaaseen päin, sitä tietä, joka Jerusalemista menee alas Gatsaan, joka kylmillä on. 27. Niin hän nousi ja meni. Ja katso, yksi Etiopian mies, Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan, 28. Ja palasi sieltä, istuen vaunuissansa, ja luki Jesaias prophetaa. 29. Niin Henki sanoi Philippukselle: käy ja mene lähemmä tätä vaunua. 30. Niin Philippus juoksi lähemmä, ja kuuli hänen lukevan Jesaias prophetaa, ja sanoi: ymmärrätkös, mitäs luet? 31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata? Ja hän rukoili Philippusta, että hän tulis ja istuis hänen kanssansa. 32. Mutta se, mitä hän Raamatusta luki, oli tämä: hän on niinkuin lammas teuraaksi talutettu: ja niinkuin karitsa keritsiänsä edessä on ääneti, niin ei hänkään avannut suutansa, 33. Hänen nöyryydessänsä on hänen tuomionsa otettu pois, mutta kuka taitaa sanoa ulos hänen elämänsä pituuden? sillä hänen elämänsä otetaan pois maasta. 34. Niin kamaripalvelija vastasi Philippusta: minä rukoilen sinua, sanos: kenestä propheta näitä puhuu? itsestäänkö eli jostakin toisesta? 35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta. 36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta? 37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.


      • weha kirjoitti:

        omille aikalaisilleen: "teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu". Tässä on nyt syvällinen näkemysero vanhurskauttamisopissa. Minä uskon, että pelastus, on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain tekoja, eli tämä sulkee ratkaisukristillisyyden pois. Korostat ihmisen ratkaisua ja hylkäät sen livulla myös lapsikasteen. Se on lain ja evankeliumin kohtalokasta sekoittamista. Aivan tuota vastoin, Raamatun tulee antaa puhua vapaasti tekemättä sille väkivaltaa. Jumala on se joka antaa mielenmuutoksen hengellisesti kuolleelle ihmiselle. Raamatusta esimerkki: Hoviherra oli Raamatussa eräänlainen väärähengellinen. Hän teki pitkän pyhiinvaellusmatkan, rukoili ja luki Raamattua, mutta ei ollut saanut Pyhää Henkeä. Vasta kun Jumalanlapsi Philiphus häntä opasti ja saarnasi hänelle Jeesuskesta Kristuksesta, sai hoviherra Pyhän Hengen. apt.8:26. Mutta Herran enkeli puhui Philippukselle ja sanoi: nouse ja mene lounaaseen päin, sitä tietä, joka Jerusalemista menee alas Gatsaan, joka kylmillä on. 27. Niin hän nousi ja meni. Ja katso, yksi Etiopian mies, Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan, 28. Ja palasi sieltä, istuen vaunuissansa, ja luki Jesaias prophetaa. 29. Niin Henki sanoi Philippukselle: käy ja mene lähemmä tätä vaunua. 30. Niin Philippus juoksi lähemmä, ja kuuli hänen lukevan Jesaias prophetaa, ja sanoi: ymmärrätkös, mitäs luet? 31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata? Ja hän rukoili Philippusta, että hän tulis ja istuis hänen kanssansa. 32. Mutta se, mitä hän Raamatusta luki, oli tämä: hän on niinkuin lammas teuraaksi talutettu: ja niinkuin karitsa keritsiänsä edessä on ääneti, niin ei hänkään avannut suutansa, 33. Hänen nöyryydessänsä on hänen tuomionsa otettu pois, mutta kuka taitaa sanoa ulos hänen elämänsä pituuden? sillä hänen elämänsä otetaan pois maasta. 34. Niin kamaripalvelija vastasi Philippusta: minä rukoilen sinua, sanos: kenestä propheta näitä puhuu? itsestäänkö eli jostakin toisesta? 35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta. 36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta? 37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.

        Raamattu on tietysti tärkein asia ja on oikein sieltä nimenomaan lainata vanhurskauttamisoppia käsitteleviä kohtia. Lyhyesti mainitsen, että uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman "mitään"lain tekoa ja vielä, yksin Kristuksen tähden". Tämän tähden vapaantahdon oppi, kaikkineín eri muotoineen, hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.Niinkuin pyhä Paavali sanoo, "vaikka me tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän kirottu olkoot" (Gal.1:8), muistaaksi. Niinkuin apostoli toisaalla sanoo: "Niin me siksi pidämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain töitä" (Room.3:28),muistaaksi. Tiedän vallan hyvin, että vapaan tahdon kannattajat käyttävät seuraavaa Raamatun kohtaa iljettävän oppinsa tueksi: "Kaikki ne, jotka ottivat hänet nyt vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi" (Joh.1:12), muistaaksi. Tärkeä on myös seuraava jae, 13, joka on moukari tuota vastaan "Jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, ei lihan tahdosta, vaan Jumalasta. -------------------------- Lyhyesti siis kerron oman käsitykseni omin sanoin. Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja. Mielenmuutos on yksin Jumalan teko. Jumala on se joka siis antaa uskomisen lahjan ihmiselle. Ihmisen osa uskoontulossa on oikeastaan vastaanhangoitelu, eli omia ansioita ei ole. Sensijaan, jos ihminen luopuu, se on hänen oma päätös ja moka. Oikeastaan pitäydyn myös uskonpuhdistajan kirjaan "sidottu Ratkaisuvalta". Ja voin sanoa Raamatun perusteella, jonka olen ennenkin sanonut, etten minäkään ole sitä ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään, sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa... Tässä lyhyesti... Weha


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        omille aikalaisilleen: "teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu". Tässä on nyt syvällinen näkemysero vanhurskauttamisopissa. Minä uskon, että pelastus, on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain tekoja, eli tämä sulkee ratkaisukristillisyyden pois. Korostat ihmisen ratkaisua ja hylkäät sen livulla myös lapsikasteen. Se on lain ja evankeliumin kohtalokasta sekoittamista. Aivan tuota vastoin, Raamatun tulee antaa puhua vapaasti tekemättä sille väkivaltaa. Jumala on se joka antaa mielenmuutoksen hengellisesti kuolleelle ihmiselle. Raamatusta esimerkki: Hoviherra oli Raamatussa eräänlainen väärähengellinen. Hän teki pitkän pyhiinvaellusmatkan, rukoili ja luki Raamattua, mutta ei ollut saanut Pyhää Henkeä. Vasta kun Jumalanlapsi Philiphus häntä opasti ja saarnasi hänelle Jeesuskesta Kristuksesta, sai hoviherra Pyhän Hengen. apt.8:26. Mutta Herran enkeli puhui Philippukselle ja sanoi: nouse ja mene lounaaseen päin, sitä tietä, joka Jerusalemista menee alas Gatsaan, joka kylmillä on. 27. Niin hän nousi ja meni. Ja katso, yksi Etiopian mies, Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan, 28. Ja palasi sieltä, istuen vaunuissansa, ja luki Jesaias prophetaa. 29. Niin Henki sanoi Philippukselle: käy ja mene lähemmä tätä vaunua. 30. Niin Philippus juoksi lähemmä, ja kuuli hänen lukevan Jesaias prophetaa, ja sanoi: ymmärrätkös, mitäs luet? 31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata? Ja hän rukoili Philippusta, että hän tulis ja istuis hänen kanssansa. 32. Mutta se, mitä hän Raamatusta luki, oli tämä: hän on niinkuin lammas teuraaksi talutettu: ja niinkuin karitsa keritsiänsä edessä on ääneti, niin ei hänkään avannut suutansa, 33. Hänen nöyryydessänsä on hänen tuomionsa otettu pois, mutta kuka taitaa sanoa ulos hänen elämänsä pituuden? sillä hänen elämänsä otetaan pois maasta. 34. Niin kamaripalvelija vastasi Philippusta: minä rukoilen sinua, sanos: kenestä propheta näitä puhuu? itsestäänkö eli jostakin toisesta? 35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta. 36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta? 37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.

        mutta mitä haluat nyt todistaa?


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        Raamattu on tietysti tärkein asia ja on oikein sieltä nimenomaan lainata vanhurskauttamisoppia käsitteleviä kohtia. Lyhyesti mainitsen, että uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman "mitään"lain tekoa ja vielä, yksin Kristuksen tähden". Tämän tähden vapaantahdon oppi, kaikkineín eri muotoineen, hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.Niinkuin pyhä Paavali sanoo, "vaikka me tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän kirottu olkoot" (Gal.1:8), muistaaksi. Niinkuin apostoli toisaalla sanoo: "Niin me siksi pidämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain töitä" (Room.3:28),muistaaksi. Tiedän vallan hyvin, että vapaan tahdon kannattajat käyttävät seuraavaa Raamatun kohtaa iljettävän oppinsa tueksi: "Kaikki ne, jotka ottivat hänet nyt vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi" (Joh.1:12), muistaaksi. Tärkeä on myös seuraava jae, 13, joka on moukari tuota vastaan "Jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, ei lihan tahdosta, vaan Jumalasta. -------------------------- Lyhyesti siis kerron oman käsitykseni omin sanoin. Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja. Mielenmuutos on yksin Jumalan teko. Jumala on se joka siis antaa uskomisen lahjan ihmiselle. Ihmisen osa uskoontulossa on oikeastaan vastaanhangoitelu, eli omia ansioita ei ole. Sensijaan, jos ihminen luopuu, se on hänen oma päätös ja moka. Oikeastaan pitäydyn myös uskonpuhdistajan kirjaan "sidottu Ratkaisuvalta". Ja voin sanoa Raamatun perusteella, jonka olen ennenkin sanonut, etten minäkään ole sitä ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään, sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa... Tässä lyhyesti... Weha

        uskot ihmisoppeja?


      • hirvas kirjoitti:

        uskot ihmisoppeja?

        esiin: Kysymys sinulle: "Kuinka hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun?" 14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.


      • hirvas kirjoitti:

        mutta mitä haluat nyt todistaa?

        kuuluu myös pienille lapsille ja älä rehentele sanomalla: "lapsia ei tarvitse kastaa, koska ne ei osaa uskoa". weha: vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta ja siksi pienet lapsetkin tulee kastaa...


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        esiin: Kysymys sinulle: "Kuinka hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun?" 14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

        mitä Jeesus opetti? Hengellisesti kuollut tarkoittaa epäuskoista, Jumalaa tuntematonta jumalatonta, pakanaa, epäjumalan palvelijaa ym ym. Jeesus tuli ja julisti Jumalan käskystä evankeliumia ja kehoitti tekemään parannuksen syntisestä elämästä. Joka uskoi sanaan, hänet kastettiin ja sai Jumalan lahjana Pyhä Hengen. Hänestä oli tullut hengellinen Jumala lapsi, jota uudestisyntymien jälkeen opetti ja ohjasi Jumalan Henki. Vain tällainen hengellinen ihminen ymmärtää totuuten ja tuntee Jumalan.


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        kuuluu myös pienille lapsille ja älä rehentele sanomalla: "lapsia ei tarvitse kastaa, koska ne ei osaa uskoa". weha: vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta ja siksi pienet lapsetkin tulee kastaa...

        lapsikastettuja Pyhän Hengen saaneita "synnittömiä" lapsia on kapakat ja huoratalot täynnä. Mitäs sinä heille aiot tehdä? Sinun oppisi mukaan heidät on kastettu vauvana, ja tulos näkyy kaduilla, kapakoissa, putkassa, ja iltalehtien lööpeissä. Kysyn, tämäkö on se uskonto, johon sinä houkuttelet ymmärtämättömiä ihmisiä? Noinko Jeesus opetti?


      • hirvas kirjoitti:

        mitä Jeesus opetti? Hengellisesti kuollut tarkoittaa epäuskoista, Jumalaa tuntematonta jumalatonta, pakanaa, epäjumalan palvelijaa ym ym. Jeesus tuli ja julisti Jumalan käskystä evankeliumia ja kehoitti tekemään parannuksen syntisestä elämästä. Joka uskoi sanaan, hänet kastettiin ja sai Jumalan lahjana Pyhä Hengen. Hänestä oli tullut hengellinen Jumala lapsi, jota uudestisyntymien jälkeen opetti ja ohjasi Jumalan Henki. Vain tällainen hengellinen ihminen ymmärtää totuuten ja tuntee Jumalan.

        Annoin kohdan, että luonnollinen ihminen=hengellisesti kuollut ihminen=epäuskoinen ihminen ei ota vastaa, koska ei ymmärrä hengellisiä? Et antanut mitään vastausta, kuinka hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä ratkaisun? sivuutat kohdan vanhurskauttamisesta ja mikä pahinta kumoat toisilla Raamatun kohdilla toisia. Raamattu on tietysti tärkein asia ja on oikein sieltä nimenomaan lainata vanhurskauttamisoppia käsitteleviä kohtia. Lyhyesti mainitsen, että uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman "mitään"lain tekoa ja vielä, yksin Kristuksen tähden". Tämän tähden vapaantahdon oppi, kaikkineín eri muotoineen, hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.Niinkuin pyhä Paavali sanoo, "vaikka me tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän kirottu olkoot" (Gal.1:8), muistaaksi. Niinkuin apostoli toisaalla sanoo: "Niin me siksi pidämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain töitä" (Room.3:28),muistaaksi. Tiedän vallan hyvin, että vapaan tahdon kannattajat käyttävät seuraavaa Raamatun kohtaa iljettävän oppinsa tueksi: "Kaikki ne, jotka ottivat hänet nyt vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi" (Joh.1:12), muistaaksi. Tärkeä on myös seuraava jae, 13, joka on moukari tuota vastaan "Jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, ei lihan tahdosta, vaan Jumalasta. -------------------------- Lyhyesti siis kerron oman käsitykseni omin sanoin. Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja. Mielenmuutos on yksin Jumalan teko. Jumala on se joka siis antaa uskomisen lahjan ihmiselle. Ihmisen osa uskoontulossa on oikeastaan vastaanhangoitelu, eli omia ansioita ei ole. Sensijaan, jos ihminen luopuu, se on hänen oma päätös ja moka. Tässä lyhyesti...


      • hirvas kirjoitti:

        lapsikastettuja Pyhän Hengen saaneita "synnittömiä" lapsia on kapakat ja huoratalot täynnä. Mitäs sinä heille aiot tehdä? Sinun oppisi mukaan heidät on kastettu vauvana, ja tulos näkyy kaduilla, kapakoissa, putkassa, ja iltalehtien lööpeissä. Kysyn, tämäkö on se uskonto, johon sinä houkuttelet ymmärtämättömiä ihmisiä? Noinko Jeesus opetti?

        uudestikastajaa, jotka ovat tappaneet ja joutuneet vankilaan... Kirkkomme oikea kasteopetus on retuperällä, ellei lapsia kasteen jälkeen opeta, niin tulee luopus, mutta palaaja ei tarvitse siis uudesti kastaa, uudeti uskoa. Jumala on uskollinen liittolainen, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Niin on siis Jumalan tekemän ja asettaman kasteen laitakin aina voimassa.


      • jokikyläläinen

        Tuo oli vanhasta testamentista. Jeesus on uudessa liitossa. Jokainen lapsi syntyy kristittynä.


      • oikeassa!!!
        weha kirjoitti:

        Raamattu on tietysti tärkein asia ja on oikein sieltä nimenomaan lainata vanhurskauttamisoppia käsitteleviä kohtia. Lyhyesti mainitsen, että uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman "mitään"lain tekoa ja vielä, yksin Kristuksen tähden". Tämän tähden vapaantahdon oppi, kaikkineín eri muotoineen, hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.Niinkuin pyhä Paavali sanoo, "vaikka me tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän kirottu olkoot" (Gal.1:8), muistaaksi. Niinkuin apostoli toisaalla sanoo: "Niin me siksi pidämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain töitä" (Room.3:28),muistaaksi. Tiedän vallan hyvin, että vapaan tahdon kannattajat käyttävät seuraavaa Raamatun kohtaa iljettävän oppinsa tueksi: "Kaikki ne, jotka ottivat hänet nyt vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi" (Joh.1:12), muistaaksi. Tärkeä on myös seuraava jae, 13, joka on moukari tuota vastaan "Jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, ei lihan tahdosta, vaan Jumalasta. -------------------------- Lyhyesti siis kerron oman käsitykseni omin sanoin. Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja. Mielenmuutos on yksin Jumalan teko. Jumala on se joka siis antaa uskomisen lahjan ihmiselle. Ihmisen osa uskoontulossa on oikeastaan vastaanhangoitelu, eli omia ansioita ei ole. Sensijaan, jos ihminen luopuu, se on hänen oma päätös ja moka. Oikeastaan pitäydyn myös uskonpuhdistajan kirjaan "sidottu Ratkaisuvalta". Ja voin sanoa Raamatun perusteella, jonka olen ennenkin sanonut, etten minäkään ole sitä ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään, sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa... Tässä lyhyesti... Weha

        "sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa..." Kun Weha teki ratkaisunsa kirjoittaa näitä juttujaan, niin se ratkaisun teko on todella perkeleestä! Siksi hänen juttunsa ovat saatanasta!


      • yhdenkin tällaisen!!!!
        weha kirjoitti:

        uudestikastajaa, jotka ovat tappaneet ja joutuneet vankilaan... Kirkkomme oikea kasteopetus on retuperällä, ellei lapsia kasteen jälkeen opeta, niin tulee luopus, mutta palaaja ei tarvitse siis uudesti kastaa, uudeti uskoa. Jumala on uskollinen liittolainen, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Niin on siis Jumalan tekemän ja asettaman kasteen laitakin aina voimassa.

        Ettet taas valehtelisi kun sanot tuossa, että kaikki ihmiset ovat valheellisia. Sinun kohdallasi se ainakin pitää paikkansa!


      • blanka
        weha kirjoitti:

        Raamattu on tietysti tärkein asia ja on oikein sieltä nimenomaan lainata vanhurskauttamisoppia käsitteleviä kohtia. Lyhyesti mainitsen, että uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman "mitään"lain tekoa ja vielä, yksin Kristuksen tähden". Tämän tähden vapaantahdon oppi, kaikkineín eri muotoineen, hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.Niinkuin pyhä Paavali sanoo, "vaikka me tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän kirottu olkoot" (Gal.1:8), muistaaksi. Niinkuin apostoli toisaalla sanoo: "Niin me siksi pidämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain töitä" (Room.3:28),muistaaksi. Tiedän vallan hyvin, että vapaan tahdon kannattajat käyttävät seuraavaa Raamatun kohtaa iljettävän oppinsa tueksi: "Kaikki ne, jotka ottivat hänet nyt vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi" (Joh.1:12), muistaaksi. Tärkeä on myös seuraava jae, 13, joka on moukari tuota vastaan "Jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, ei lihan tahdosta, vaan Jumalasta. -------------------------- Lyhyesti siis kerron oman käsitykseni omin sanoin. Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja. Mielenmuutos on yksin Jumalan teko. Jumala on se joka siis antaa uskomisen lahjan ihmiselle. Ihmisen osa uskoontulossa on oikeastaan vastaanhangoitelu, eli omia ansioita ei ole. Sensijaan, jos ihminen luopuu, se on hänen oma päätös ja moka. Oikeastaan pitäydyn myös uskonpuhdistajan kirjaan "sidottu Ratkaisuvalta". Ja voin sanoa Raamatun perusteella, jonka olen ennenkin sanonut, etten minäkään ole sitä ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään, sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa... Tässä lyhyesti... Weha

        Sidottu ratkaisuvaltahan oli Lutherin pääteos. Mitä sinun mielestäsi Jumalan ennaltatietämys on Sidotussa ratkaisuvallassa käsiteltynä? Vaikkapa Siirakin kirjan 15. luku jakeesta 14 eteenpäin? Yhdytkö asiassa Lutherin vai Erasmuksen käsityksiin ja miksi?


      • yhdenkin tällaisen!!!! kirjoitti:

        Ettet taas valehtelisi kun sanot tuossa, että kaikki ihmiset ovat valheellisia. Sinun kohdallasi se ainakin pitää paikkansa!

        uuudelleenkastajat pysyvät omassa uskossaan? Helluntailaisista luopuneista, on lehdissäkin kirjoiteltu..muutaman tunnen henkilökohtaisesti, mutta mitään nimiä en uskalla antaa...vannon tämän vain todeksi...


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        uudestikastajaa, jotka ovat tappaneet ja joutuneet vankilaan... Kirkkomme oikea kasteopetus on retuperällä, ellei lapsia kasteen jälkeen opeta, niin tulee luopus, mutta palaaja ei tarvitse siis uudesti kastaa, uudeti uskoa. Jumala on uskollinen liittolainen, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Niin on siis Jumalan tekemän ja asettaman kasteen laitakin aina voimassa.

        ja siihen kuuluva VL-lahko on retuperällä. Te hyväksytte paavin opit ja evl-kirkolliskokousten homopäätökset. Menehän nyt kaduille, kapakoihin, bubein pikkutunneilla ja tee gallup. Kysyppäs niiltä juopuneilta ja huumeita käyttäneiltä ja huoraavilta, että onko teidät kastettu vauvana. Väitän että 99,9% heistä vastaa, että on. Sinä weha höpöttelt ihan kummallaisia juttujasi..


      • hirvas
        jokikyläläinen kirjoitti:

        Tuo oli vanhasta testamentista. Jeesus on uudessa liitossa. Jokainen lapsi syntyy kristittynä.

        pitää olla usko ja kaste sekä Pyhä Henki, ennenkuin on kristitty. Noin oli alkuseurakunnassa, lue kirjaa.


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        Annoin kohdan, että luonnollinen ihminen=hengellisesti kuollut ihminen=epäuskoinen ihminen ei ota vastaa, koska ei ymmärrä hengellisiä? Et antanut mitään vastausta, kuinka hengellisesti kuollut ihminen voisi tehdä ratkaisun? sivuutat kohdan vanhurskauttamisesta ja mikä pahinta kumoat toisilla Raamatun kohdilla toisia. Raamattu on tietysti tärkein asia ja on oikein sieltä nimenomaan lainata vanhurskauttamisoppia käsitteleviä kohtia. Lyhyesti mainitsen, että uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman "mitään"lain tekoa ja vielä, yksin Kristuksen tähden". Tämän tähden vapaantahdon oppi, kaikkineín eri muotoineen, hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.Niinkuin pyhä Paavali sanoo, "vaikka me tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän kirottu olkoot" (Gal.1:8), muistaaksi. Niinkuin apostoli toisaalla sanoo: "Niin me siksi pidämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain töitä" (Room.3:28),muistaaksi. Tiedän vallan hyvin, että vapaan tahdon kannattajat käyttävät seuraavaa Raamatun kohtaa iljettävän oppinsa tueksi: "Kaikki ne, jotka ottivat hänet nyt vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi" (Joh.1:12), muistaaksi. Tärkeä on myös seuraava jae, 13, joka on moukari tuota vastaan "Jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, ei lihan tahdosta, vaan Jumalasta. -------------------------- Lyhyesti siis kerron oman käsitykseni omin sanoin. Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja. Mielenmuutos on yksin Jumalan teko. Jumala on se joka siis antaa uskomisen lahjan ihmiselle. Ihmisen osa uskoontulossa on oikeastaan vastaanhangoitelu, eli omia ansioita ei ole. Sensijaan, jos ihminen luopuu, se on hänen oma päätös ja moka. Tässä lyhyesti...

        että lue tai ymmärrä mitä sinulle vastataan. Joka ei tee parannusta ja usko, tai luopuu uskosta, on ei-hengellinen. Se on hengellisen vastakohta.


      • vannomisen
        weha kirjoitti:

        uuudelleenkastajat pysyvät omassa uskossaan? Helluntailaisista luopuneista, on lehdissäkin kirjoiteltu..muutaman tunnen henkilökohtaisesti, mutta mitään nimiä en uskalla antaa...vannon tämän vain todeksi...

        KOKONAAN! Noinko hyvin siis olet Raamattusi lukenut?


    • Lapset eivät ole synnittömiä, vaan syntyvät myös Aadamista osallisena, Jeesuksessa Kristuksessa (Room.5:18). Lapset ovat kaksiosaisia syntyessään. Esim. Daavid sanoo: "Syntinen olin jo syntyessäni...(ps.51:7). Sama Daavid sanoo myös lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11). ”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5). Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas. Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26), antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin hänen vaimonsa Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.

    • sanoo, että

      kaikki ovat pois poikenneet! Oliko Nikodemos mennyt lahkojen ojaan tai tuhlaajapojan tielle? Hän, jos joku oli säilyttänyt lapsuuden uskon. Silti Jeesus vaati häneltä ja muiltakin opetuslapsilta uutta syntymistä. Miksi?

      • Tottakai ovat kaikki pois poikenneet, lihan puolesta ja sekin on vauvalla. Aadamin lankeemuksen Jeesus sovitti (Room.5:18), niin ettei sitä lueta. Meidät tuomitaan omien tekojemme mukaan (Ilm.20:12-13). Jos on lapsuuden uskossa pysynyt, parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä. On Raamatun oma opetus, että imeväiset ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa. Tässäesitetyssä kohdassa (Matt 18): 1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa? 2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä, 3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan. 4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa. 5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun. 6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen. Jeesus asettaa siis yhden lapsen opetuslasten eteen. Sitten jakeessa 6 puhuu monikossa lapsista jotka uskovat Hänen päälle. Tuleeko jae 6 ymmärtää niin että jotkut (= kastetut ? ) pienemmistä uskovat ja on erityisen paha asia jos juuri tällaisen lapsen pahentaa ? Ei! Tietenkin on yhtä paha jos pahentaa kaksi tai kolme lasta, eli "yhden näistä", tarkoittaa "kenen tahansa näistä". Ja koska jae 3 puhuu kaikista lapsista, niin emme voi sanoa että jae 6 yllättäen supistaa tuon jakeessa 3 mainitun joukon kriteerillä "jotka uskovat minun päälleni", vaan jae 6 sanoo että aina kun joku pieni lapsi vietellään tapahtuu äärettömän suuri vahinko, juuri siksi että se vietellään pois lapsen uskosta. Jeesus siis ottaa kantaa lapsen uskoon. He uskovat ja heidät tulee kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on sanonut. Tämä on yhtäpitävä apostolien (ja Jeesuksen) saarnan kanssa: usko ja sitten kaste. Tosin, perin runsaasti on esitetty kohtia jotka myös antavat ymmärtää että Jeesus ei tällaista asiaa jättänyt auki.


      • muissa
        weha kirjoitti:

        Tottakai ovat kaikki pois poikenneet, lihan puolesta ja sekin on vauvalla. Aadamin lankeemuksen Jeesus sovitti (Room.5:18), niin ettei sitä lueta. Meidät tuomitaan omien tekojemme mukaan (Ilm.20:12-13). Jos on lapsuuden uskossa pysynyt, parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä. On Raamatun oma opetus, että imeväiset ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa. Tässäesitetyssä kohdassa (Matt 18): 1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa? 2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä, 3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan. 4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa. 5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun. 6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen. Jeesus asettaa siis yhden lapsen opetuslasten eteen. Sitten jakeessa 6 puhuu monikossa lapsista jotka uskovat Hänen päälle. Tuleeko jae 6 ymmärtää niin että jotkut (= kastetut ? ) pienemmistä uskovat ja on erityisen paha asia jos juuri tällaisen lapsen pahentaa ? Ei! Tietenkin on yhtä paha jos pahentaa kaksi tai kolme lasta, eli "yhden näistä", tarkoittaa "kenen tahansa näistä". Ja koska jae 3 puhuu kaikista lapsista, niin emme voi sanoa että jae 6 yllättäen supistaa tuon jakeessa 3 mainitun joukon kriteerillä "jotka uskovat minun päälleni", vaan jae 6 sanoo että aina kun joku pieni lapsi vietellään tapahtuu äärettömän suuri vahinko, juuri siksi että se vietellään pois lapsen uskosta. Jeesus siis ottaa kantaa lapsen uskoon. He uskovat ja heidät tulee kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on sanonut. Tämä on yhtäpitävä apostolien (ja Jeesuksen) saarnan kanssa: usko ja sitten kaste. Tosin, perin runsaasti on esitetty kohtia jotka myös antavat ymmärtää että Jeesus ei tällaista asiaa jättänyt auki.

        kuin vl-kodeissa lapsi vietellään pois lapsen uskosta. Ymmärsinkö oikein? Siis siksi näiden lasten tulee kokea uudestisyntyminen. Kun taas vl-lapsen ei tarvitse, koska häntä on opetettu pitämään kaikki, mitä Jeesus on opettanut. Oliko näin? Sitten kysyn tähän liityen: Jeesus kuvaa yksittäisen ihmisen elämää Jerikon tien matkamiehen vertauksessa. Tuo matkamies on jokainen meistä. Meillä kaikilla on ollut lapsuuden usko, kun olemme lähteneet tälle vuoristoiselle, vaaralliselle, elämän matkalle. On ollut Jumalan antama lapsuuden usko, hyvän omantunnon rauha ja synnit anteeksi. (Huom. en puhu mitään viattomuuden tilasta, mutta olemme lapsuuden uskon kautta vanhurskaita.) Viholliset: Itse sielunvihollinen, maailman houkutukset ja omasta turmeluksesta nousevat pahat vaikutukset hyökkäävät. Ulkonaisesti tälläisen hyökkäyksen kokenut ihminen elää aivan normaalia elämää, mutta hän on tullut levottomaksi, hänen omatuntonsa on rauhaton, hän tuntee kadottaneensa hyvän omantunnon rauhan ja alkaa epäillä autuudestaan. Hän on hengellisesti puolikuollut. Hänet on riisuttu alasti. Kristuksen vanhurskaus on poissa. Hänen eväänsä on viety. Luottamus jJumalan sanaan on vähentynyt. Hän tuntee vain syntiä tunnollaan. Kaikki se ilo sovituksesta, jota hän alussa oli tuntenut on poissa. Tälläinen ihminen on kuitenkin autuas. Hän on murheellinen. Hän on katuvainen. Hän ei kykene auttamaan itse itseään. Häntä eivät kykene auttamaan hengelliset puoskarit, pappi ja leviitta. Tässä nyt on se uuden syntymän paikka, kuntuo Samarialainen tulee. Tälläistä tilaa ei siis vanhoillislestadiolaisuudessa kasvaneen nuoren ihmisen tarvitse kokea? Sitäkö tarkoitat? TOINEN PAIKKA: Jeesus kertoo Nainin kaupungin lesken hyvin tärkeästä pojasta. Nuo ryövärit olivat saaneet jopa tappaa tämän äidilleen hyvin tärkeän pojan. Jerikon tien matkalainen oli vain puolikuollut. Tämä oli kokonaan hengellisesti kuollut. Nämä kuolleenkantajat: sielunvihollinen yhdestä nurkasta, synnin himot ja halut toisesta, maailmalliset houkutukset kolmannesta ja kunnian rietas neljännestä nurkasta kantavat tuota nuorukaista kuolleen uskon hautaan. Äiti itkee ja tulee perässä. Luonnollisestihan tämäkin poika eli luonnollista elämää. Hän oli vain kokonaan kuollut hengellisesti, eikä tuntenut eikä nähnyt noita kuolleenkantajia, jotka häntä retuuttivat. Ehkä hän vähän rehvastelikin uskovaisill. tässäkin tapauksessa täytyi kuolleenkantajien pysähtyä, kun Jeesus koski paareihin. Jeesus voi todellakin kohdata tuon kulkueen. Sillon nuo hengelliset viholliset joutuvat raukeamaan ja Jeesuksen Sana vaikuttaa ihmeitä... Tässäkin on kysymys uudesta syntymisestä. Miksi Jeesus pitää sitä välttämättömänä? Miksi Hän sanoo: "Ellette synny uudesti..." Vieläpä omille opetuslapsilleen! Minusta tuntuu, että tuo teidän opetuksenne siitä, että vl-uskovan ei tarvitse syntyä uudesti ei ole Raamatun mukainen, vaan ihmisoppia!


      • muissa kirjoitti:

        kuin vl-kodeissa lapsi vietellään pois lapsen uskosta. Ymmärsinkö oikein? Siis siksi näiden lasten tulee kokea uudestisyntyminen. Kun taas vl-lapsen ei tarvitse, koska häntä on opetettu pitämään kaikki, mitä Jeesus on opettanut. Oliko näin? Sitten kysyn tähän liityen: Jeesus kuvaa yksittäisen ihmisen elämää Jerikon tien matkamiehen vertauksessa. Tuo matkamies on jokainen meistä. Meillä kaikilla on ollut lapsuuden usko, kun olemme lähteneet tälle vuoristoiselle, vaaralliselle, elämän matkalle. On ollut Jumalan antama lapsuuden usko, hyvän omantunnon rauha ja synnit anteeksi. (Huom. en puhu mitään viattomuuden tilasta, mutta olemme lapsuuden uskon kautta vanhurskaita.) Viholliset: Itse sielunvihollinen, maailman houkutukset ja omasta turmeluksesta nousevat pahat vaikutukset hyökkäävät. Ulkonaisesti tälläisen hyökkäyksen kokenut ihminen elää aivan normaalia elämää, mutta hän on tullut levottomaksi, hänen omatuntonsa on rauhaton, hän tuntee kadottaneensa hyvän omantunnon rauhan ja alkaa epäillä autuudestaan. Hän on hengellisesti puolikuollut. Hänet on riisuttu alasti. Kristuksen vanhurskaus on poissa. Hänen eväänsä on viety. Luottamus jJumalan sanaan on vähentynyt. Hän tuntee vain syntiä tunnollaan. Kaikki se ilo sovituksesta, jota hän alussa oli tuntenut on poissa. Tälläinen ihminen on kuitenkin autuas. Hän on murheellinen. Hän on katuvainen. Hän ei kykene auttamaan itse itseään. Häntä eivät kykene auttamaan hengelliset puoskarit, pappi ja leviitta. Tässä nyt on se uuden syntymän paikka, kuntuo Samarialainen tulee. Tälläistä tilaa ei siis vanhoillislestadiolaisuudessa kasvaneen nuoren ihmisen tarvitse kokea? Sitäkö tarkoitat? TOINEN PAIKKA: Jeesus kertoo Nainin kaupungin lesken hyvin tärkeästä pojasta. Nuo ryövärit olivat saaneet jopa tappaa tämän äidilleen hyvin tärkeän pojan. Jerikon tien matkalainen oli vain puolikuollut. Tämä oli kokonaan hengellisesti kuollut. Nämä kuolleenkantajat: sielunvihollinen yhdestä nurkasta, synnin himot ja halut toisesta, maailmalliset houkutukset kolmannesta ja kunnian rietas neljännestä nurkasta kantavat tuota nuorukaista kuolleen uskon hautaan. Äiti itkee ja tulee perässä. Luonnollisestihan tämäkin poika eli luonnollista elämää. Hän oli vain kokonaan kuollut hengellisesti, eikä tuntenut eikä nähnyt noita kuolleenkantajia, jotka häntä retuuttivat. Ehkä hän vähän rehvastelikin uskovaisill. tässäkin tapauksessa täytyi kuolleenkantajien pysähtyä, kun Jeesus koski paareihin. Jeesus voi todellakin kohdata tuon kulkueen. Sillon nuo hengelliset viholliset joutuvat raukeamaan ja Jeesuksen Sana vaikuttaa ihmeitä... Tässäkin on kysymys uudesta syntymisestä. Miksi Jeesus pitää sitä välttämättömänä? Miksi Hän sanoo: "Ellette synny uudesti..." Vieläpä omille opetuslapsilleen! Minusta tuntuu, että tuo teidän opetuksenne siitä, että vl-uskovan ei tarvitse syntyä uudesti ei ole Raamatun mukainen, vaan ihmisoppia!

        Kun pienokainen vanhenee, hän alkaa tekemään uskon kautta parannusta omista synneistään.... Vl:änkin tulee syntyä uudestaan ylhäältä, jos on lapsenuskosta luopunut. Ei tämä usko ole nimestä kiinni, vaan jaetusta uskosta.


      • lestadiolaiset
        weha kirjoitti:

        Kun pienokainen vanhenee, hän alkaa tekemään uskon kautta parannusta omista synneistään.... Vl:änkin tulee syntyä uudestaan ylhäältä, jos on lapsenuskosta luopunut. Ei tämä usko ole nimestä kiinni, vaan jaetusta uskosta.

        uskomme niin, että vuorisaarnan tuntomerkit pitää uskovaisiissa toteutua. Ensimmäinen niistä on, että ihminen tulee tuntemaan syntisyytensä ja kadotetun ja tuomitun tilansa. Jos vl-ei koskaan ole kokenut itseään syntiseksi vaan tekee parannusta vain siitä,että on joskus vilaukselta katsonut televisiota, ollut väärän papin saarnatessa kirkossa, jne., niin hän ei ole tullut tuntemaan syntisyyttään. Jos hän ei ole kokenut kateuden ajatuksia synniksi, ei ahneutta, ei haureellisia himoja, ei vihastumisiiaan, jne. Jeesus sanoi fariseuksistakin, että he nöyrästi pyytelevät anteeksi, jos huone on korjaamatta, mutta eivät tunne todellisia syntejään. Jos kokee, ettei ole luopunut lapsuuden uskostaan, ihminen muistuttaa fariseusta. En ole langennut huoruuteen, (ei huomaa sen tarkempaa selitystä), en ole varastanut, en ole juomari, jne. Siis en ole luopunut uskostani. Kuitenkin noista vähimpien käskyjen rikomista hän ei koe synniksi. Vain nuo ulospäin näkyvät ns. tekosynnit. Näistä tekosynneistäkö vain tarvitsee tehdä parannus? Juuri tälläisillehän Jeesus sanoo, "Ellette synny uudesti, ette näe Jumalan valtakuntaa..."


      • lestadiolaiset kirjoitti:

        uskomme niin, että vuorisaarnan tuntomerkit pitää uskovaisiissa toteutua. Ensimmäinen niistä on, että ihminen tulee tuntemaan syntisyytensä ja kadotetun ja tuomitun tilansa. Jos vl-ei koskaan ole kokenut itseään syntiseksi vaan tekee parannusta vain siitä,että on joskus vilaukselta katsonut televisiota, ollut väärän papin saarnatessa kirkossa, jne., niin hän ei ole tullut tuntemaan syntisyyttään. Jos hän ei ole kokenut kateuden ajatuksia synniksi, ei ahneutta, ei haureellisia himoja, ei vihastumisiiaan, jne. Jeesus sanoi fariseuksistakin, että he nöyrästi pyytelevät anteeksi, jos huone on korjaamatta, mutta eivät tunne todellisia syntejään. Jos kokee, ettei ole luopunut lapsuuden uskostaan, ihminen muistuttaa fariseusta. En ole langennut huoruuteen, (ei huomaa sen tarkempaa selitystä), en ole varastanut, en ole juomari, jne. Siis en ole luopunut uskostani. Kuitenkin noista vähimpien käskyjen rikomista hän ei koe synniksi. Vain nuo ulospäin näkyvät ns. tekosynnit. Näistä tekosynneistäkö vain tarvitsee tehdä parannus? Juuri tälläisillehän Jeesus sanoo, "Ellette synny uudesti, ette näe Jumalan valtakuntaa..."

        Kun Raamatun mukaan synnytäään Jeesuksessa Kristuksessa, eli ollaan uskovaisia, niin jatkossa tehdään parannnusta omista tekosynneistä, uskon ja ymmärryksen kautta...Tiedämpä entisenä väärähengellisenä, että Jumalan armo, eli Pyhä Henki on tarkempi opettaja kuin laki, joka oli tämän uskon ulkopuolella. Lakihan päätyy Jumalan valtakunnan rajalle. Ei vauvakaan ilman uskoa pääse taivaaseen, kuoltuaan: "Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" ((Hebr.11:6) "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).


      • Et näköjään usko Jeesusta!
        weha kirjoitti:

        Kun Raamatun mukaan synnytäään Jeesuksessa Kristuksessa, eli ollaan uskovaisia, niin jatkossa tehdään parannnusta omista tekosynneistä, uskon ja ymmärryksen kautta...Tiedämpä entisenä väärähengellisenä, että Jumalan armo, eli Pyhä Henki on tarkempi opettaja kuin laki, joka oli tämän uskon ulkopuolella. Lakihan päätyy Jumalan valtakunnan rajalle. Ei vauvakaan ilman uskoa pääse taivaaseen, kuoltuaan: "Ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" ((Hebr.11:6) "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).

        "Ei vauvakaan ilman uskoa pääse taivaaseen, kuoltuaan" Jeesus sanoi lapsista: SENKALTAISTEN ON TAIVASTEN VALTAKUNTA!",,ilman mitään kastettakin!!!!!! Mihin vauva tarvitsee uskoa, koska hän elää jo näkemisessä eli todellisuudessa!!!! Hän on Jeesuksen sylissä. Vain sellainen, joka on erossa Jumalasta, tarvitsee uskoa sovitustyöhön: Hebr 11:1 "Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautumista sen mukaan mikä ei näy." Vauva ei osaa ojentautua eikä toivoa mitään!! Käytä Weha jo vihdoin myös aivojasi!


      • Et näköjään usko Jeesusta! kirjoitti:

        "Ei vauvakaan ilman uskoa pääse taivaaseen, kuoltuaan" Jeesus sanoi lapsista: SENKALTAISTEN ON TAIVASTEN VALTAKUNTA!",,ilman mitään kastettakin!!!!!! Mihin vauva tarvitsee uskoa, koska hän elää jo näkemisessä eli todellisuudessa!!!! Hän on Jeesuksen sylissä. Vain sellainen, joka on erossa Jumalasta, tarvitsee uskoa sovitustyöhön: Hebr 11:1 "Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautumista sen mukaan mikä ei näy." Vauva ei osaa ojentautua eikä toivoa mitään!! Käytä Weha jo vihdoin myös aivojasi!

        uskosta, enkä kasteesta mitään. Siis pienet lapset uskovat=elämä ja vanhurskaus. Näin he ovat kelvollisia myös kasteen armoliittoon...


      • raksuta???
        weha kirjoitti:

        uskosta, enkä kasteesta mitään. Siis pienet lapset uskovat=elämä ja vanhurskaus. Näin he ovat kelvollisia myös kasteen armoliittoon...

        Sanot, että pienet lapset uskovat!!!!SEHÄN TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ HE OVAT JO ARMOLIITOSSA!!!!! Room 3:28 "Ihminen vanhurskautetaan USKON KAUTTA"!!!! Eivät he tarvitse siihen kastetta!!! Käytä yläpäätäsikin!


    • Raattamaa nuorempi

      valheitä valheen hengessä . Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä. 2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa." 3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa". 4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. 8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." 9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?" 10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä! 11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme. 12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista? 13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa. 14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, 15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä. 16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. 17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. 18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. 19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. 20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. 21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt." Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. 4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, 5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, 6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, 7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan. 8 Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille. 9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. 10 Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, 11 sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut. 22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, 23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. 24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee, 25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu. Uudesti syntymisellä ei ole mtiään tekemistä, luonnolisen syntymän kanssa"Lapset syntyvät MIEHEN TAHSOSTA Muuta uudesti syntymien tapahtuu Jumalan tahdosta parannuksen tehnneelle ihmiselle. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, 13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Kaikki jotka uskoivat Jeesukseen ja ottivat hänet vastaan hän antoi voimatulla Jumalan lapsiksi, niile jotka USKOVAT Hänen nimeensä. Uudesti syntymisen edllytys henkilökohtianen USKO ei kaste tai valelu. Uusi Testamentti tuntee yhden Uskon Jeesukseen Kristukseen joka syntyy kuulemisesta. Sellaista uskoa Raamattu ei tunne kuin lapsuuden usko! Silloinkun lapsi alkaa ymmärtämään Hyvän ja pahan ja valitsee pelastuksen tai pahan ystävyyden. 10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, 11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; 12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. 13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla; 14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. 15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta, 16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä, 17 ja rauhan tietä he eivät tunne. 18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä." 19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; 20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto. 21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, 22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. 23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla 24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, 25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit 26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. 27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. 28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. 29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, 30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. 31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain. Sanaa parannuksen armo ei Uusi Testamentti tunne,parannuksen, syntien anteeksi saaminen on lupauksenkautta armosta armahtaa mielensä muuttanutta, tämä on Jumalan tahto. Lapsikasteessa ei uudesti synnytä! Lapsikaste on luterilaisen kirkon HARHA oppi josta Uusi Testamentti vaikenee. Uskon kautta pelastutaan.

      • miten en ole kertonut.. Uudesti ylhäältä syntyminen Joh.3:5-6 ”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla. Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen. Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet.: ”Ellette tule niin kuin lapset, ette pääse sinne sisälle”. Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Epäuskoisen aikuisen tulee syntyä uudesti ylhäältä, mutta ei sellaisen tarvitse syntyä uudesti ylhäältä, joka on lapsen uskossa pysynyt. Elävä Vesi On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14). 1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä, 23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy. Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta. Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen. Gal.3:27-29 kertoo muun evankeliumin mukaisesti, että uskon kautta olemme Jumalan lapsia ja kaste on merkki ja sinetti ja vahvistus siitä uskovalle.


    • muslimin tms

      lapsi? eiväthän heidän vanhempansa kasta lapsiaan eli onko nuo vauvat ja lapset tuomittu kadotukseen kun ei ole kastettu kun vanhemmat niin päättävät eivätkä siis koskaan edes ole kuulleetkaan kristuksen sovitustyöstä (jollemme me uskovat ole heille kertoneet) vai pitääkö siis syntyä vl perheeseen jotta varmasti pääsee Jumalan valtakuntaan? eli onko koko homma vanhempien vallassa? Jos sattuu kuolemaan ennen kuin kuulee ilosanoman ja tajuaa kääntyä vl uskoon? Jos näin on, miksette tee lähetystyötä Suomessakaan? Usko on lahja. Miten on esim Aasialaisten laita jotka eivät tajua uskoa kuin vaan siten kuin heille on pienestä lähtien opetettu?

      • pääsevät taivaaseen, koska syntyvät Jeesuksessa Kristuksessa täänne maailmaan, eli syntyvät sovitettuina=uskovaisina. Näin myös uskonpuhdistaja opettaa: "Ei kasteen puute, vaan sen halveksiminen kadottaa", sanoi jo Augustinus. Tämä on ollut kristillisen kirkon kanta halki vuosisatojen Luther puolustaa kastamattomana kuolleita lapsia seuraavalla näkökohdalla: "Mitä on sanottava lapsistamme, jotka joko äidin kohdussa tai heti synnyttyään kuolevat saamatta kastetta? Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät piti ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala haluaisi tuomita ne, jotka kuolivat sitä ennen. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se, mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, "jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam" (Room. 5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: "ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa" (Room. 9:11). Tosin pikku lapset tuovat mukanaan maailmaan synnynnäistä perua olevan synnin, jota sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko Vanhassa liitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.”74) Luther, St. Louisin laitos 1, 1040. - Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.


      • Raattamaa nuorempi
        weha kirjoitti:

        pääsevät taivaaseen, koska syntyvät Jeesuksessa Kristuksessa täänne maailmaan, eli syntyvät sovitettuina=uskovaisina. Näin myös uskonpuhdistaja opettaa: "Ei kasteen puute, vaan sen halveksiminen kadottaa", sanoi jo Augustinus. Tämä on ollut kristillisen kirkon kanta halki vuosisatojen Luther puolustaa kastamattomana kuolleita lapsia seuraavalla näkökohdalla: "Mitä on sanottava lapsistamme, jotka joko äidin kohdussa tai heti synnyttyään kuolevat saamatta kastetta? Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät piti ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala haluaisi tuomita ne, jotka kuolivat sitä ennen. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se, mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, "jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam" (Room. 5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: "ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa" (Room. 9:11). Tosin pikku lapset tuovat mukanaan maailmaan synnynnäistä perua olevan synnin, jota sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko Vanhassa liitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.”74) Luther, St. Louisin laitos 1, 1040. - Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

        sanoo,että pienet lapset syntyvät tänne Jeesuksessa Kristuksessa. Tällaista ei Raamattu opeta, se opn Wehan oppia. "Ota vastaan pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rinaasi" tässä Luterilaista noituutta, ilman JumalanSanan valttuUtusta.sAMAN LAISTA harhaa Weha sekametelimiehenä opettaa.Hän ei tunne Pyhiä kirjoituksia.


      • Raattamaa nuorempi kirjoitti:

        sanoo,että pienet lapset syntyvät tänne Jeesuksessa Kristuksessa. Tällaista ei Raamattu opeta, se opn Wehan oppia. "Ota vastaan pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rinaasi" tässä Luterilaista noituutta, ilman JumalanSanan valttuUtusta.sAMAN LAISTA harhaa Weha sekametelimiehenä opettaa.Hän ei tunne Pyhiä kirjoituksia.

        uudelleen, niin siinä on kohta, että vauvat syntyvät maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa: Tähän lyhyesti Raamatun kohtia: Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän". Aadamin teosta tuli kadotustuomio, mutta Jeesuksen sovituksesta, elämä ja vanhurskaus, eli usko ja uudestisyntyminen. "Kaikki kansat syntyvät Siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (ps.87). weha: Kellä on vanhurskaus ja elämä (Room.5:18), on muös usko ja syntyminen kerran tänne maailmaan. Lapset suurimpia Jumalan valtakunnassa, sanoo Jeesus monissa ns. lasten evankeliumeissa. Pienokaiset kastetaan, koska nämä ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa ja näin uskovat.


      • Raattamaa N
        weha kirjoitti:

        uudelleen, niin siinä on kohta, että vauvat syntyvät maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa: Tähän lyhyesti Raamatun kohtia: Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän". Aadamin teosta tuli kadotustuomio, mutta Jeesuksen sovituksesta, elämä ja vanhurskaus, eli usko ja uudestisyntyminen. "Kaikki kansat syntyvät Siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (ps.87). weha: Kellä on vanhurskaus ja elämä (Room.5:18), on muös usko ja syntyminen kerran tänne maailmaan. Lapset suurimpia Jumalan valtakunnassa, sanoo Jeesus monissa ns. lasten evankeliumeissa. Pienokaiset kastetaan, koska nämä ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa ja näin uskovat.

        Missä uudsaa Testamentissa edellinen kertomuksesi sanotaan SANASSA. "Vauvat syntyvät maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa". Kero hyväihmimnen missä kohtaa Raamatussa niin lukee. Esittämäsi raamatun kohdat eivät kerro tästä asiasta mitään. Sinulla ei ole yhtään esimerkkiä Raamatusta pienokaisten kasteesta, koska siellä ei sellaista ole. Siksi Weha älä valehtele ja lisää Raamattu mitä siellä ei todellakaan ole! Eräs pikkupoika kuunteli Äitinsä kanssa Wehan puhetta. Kotimatkalla poikla kysyi äidiltää: " jos Jumala ei tarkoittanut mitä HÄN sanoi;niin miksi Hän Jumala ei sanonut miotä hän tarkoitti"? Weha pysy siinä mitä' Jumala on sanonut!


    • "3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"." Selvästi. Jokainen ihminen on Jumalan lapsi syntyessään. Kuitenkin hänen varttuessaan ihminen hänet viettelee omaan tahtoonsa. Siksi jokaisen ihmisen on uudesti synnyttävä lapseksi, ja vain näin voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Lapseksi syntyminen ei tarkoita lapseksi muuttumista, että pitäisi totella samoin ihmisiä kun lapset tottelevat vanhempiaan. Vaan se tarkoittaa täydellistä luottamusta, ja rakkautta, samoin kun lapset luottavat ja rakastavat omia vanhempiaan.

      • lukea koko Raamatun valossa, mitä kohdalla tarkoitetaan. Ei sellaisen tarvitse uudelleen syntyä, jotka ovat jo uskovaisia ja Jumalan lapsia. Näittä ovat Raamatun mukaan eittämättä pienet lapset. Oppisi mukaan, lapsi ei voisi kuoltuaan pelastua, kun sinun mukaasi lapsela ei ole uskoa, eli, uudestisyntymistä osanaan. Korjaa jos toisin opetat?


      • weha kirjoitti:

        lukea koko Raamatun valossa, mitä kohdalla tarkoitetaan. Ei sellaisen tarvitse uudelleen syntyä, jotka ovat jo uskovaisia ja Jumalan lapsia. Näittä ovat Raamatun mukaan eittämättä pienet lapset. Oppisi mukaan, lapsi ei voisi kuoltuaan pelastua, kun sinun mukaasi lapsela ei ole uskoa, eli, uudestisyntymistä osanaan. Korjaa jos toisin opetat?

        "Oppisi mukaan, lapsi ei voisi kuoltuaan pelastua, kun sinun mukaasi lapsela ei ole uskoa, eli, uudestisyntymistä osanaan. Korjaa jos toisin opetat?" Nimenomaan uskon siten, että jokainen lapsi pelastuu kuoltuaan. Lapset ovat Jumalan erityisessä suojeluksessa, koska eivät vielä tiedä oikeasta ja väärästä. Lasten varttuessa ihminen sekoittaa heidän ajatusmaailmaansa, ja siksi tarvitaan se uudestisyntyminen. "Ei sellaisen tarvitse uudelleen syntyä, jotka ovat jo uskovaisia ja Jumalan lapsia. Näittä ovat Raamatun mukaan eittämättä pienet lapset." Sinun oppisi mukaan, siis kaikki ihmiset pelastuvat, koska ovat syntyessään jo uskovaisia ja Jumalan lapsia. Uudestisyntymistä ei siis tarvita mielestäsi?


    • Yksi puuttuu

      Muistit ainaisista hokemisistasi nyt termit 'opetus' ja 'uudelleen kastaminen'. Puuttumaan jäi 'sekaoppi'. Miksi?

    • Hyvä weha!

      Osoitit jälleen kerran mittaamattoman tyhmyytesi.

      • nyt tuon omien mielipiteiden esittämisen ja perustella Raamattu..


      • Supisuomalainen.
        weha kirjoitti:

        nyt tuon omien mielipiteiden esittämisen ja perustella Raamattu..

        suomen kieltä?


      • tarttunut
        Supisuomalainen. kirjoitti:

        suomen kieltä?

        thai-slangi.


    • Kulkuri ja joutsen

      ei tarvitse uudestisyntyä. Kaikkien muiden täytyy. Näin opettavat Jeesus ja weha. Joh. 3:3 "3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"."

      • Lapsihan syntyy Jeesuksessa Kristuksessa, ja luopuneena, jos ihminen saa parannuksen armon, hän siinä syntyy uudesti ylhäältä. Gal.5:19. Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä,


      • esittää Raamatusta
        weha kirjoitti:

        Lapsihan syntyy Jeesuksessa Kristuksessa, ja luopuneena, jos ihminen saa parannuksen armon, hän siinä syntyy uudesti ylhäältä. Gal.5:19. Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä,

        yhtään SELVÄÄ kohtaa, jossa olisi kastettu vauvoja! Esität pelkkiä olettamuksia ja koetat selityksil- läsi saada vauva kasteen sopimaan Raamattuun! Raamattu ei tunne KUIN YHDEN KASTEEN: Ap 2:41 "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin"! Selityksihän sinulla tuntuu riittävän!


      • esittää Raamatusta kirjoitti:

        yhtään SELVÄÄ kohtaa, jossa olisi kastettu vauvoja! Esität pelkkiä olettamuksia ja koetat selityksil- läsi saada vauva kasteen sopimaan Raamattuun! Raamattu ei tunne KUIN YHDEN KASTEEN: Ap 2:41 "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin"! Selityksihän sinulla tuntuu riittävän!

        On paljon väitteitä, ettei pienten lasten kastaminen olisi oikein. Usein keskustelut ovat, eipäs, juupas väittelyitä, joka on aika usein ihan hedelmätöntä. Haluan kuitenkin mainita kaksi asiaa, jotka osoittaa minulle ainakin miksi on ihan oikein ja Raamatullista kastaa lapsia. Ensimmäinen asia on se, että ympärileikkauksen paikalle tuli uudessaliitossa kaste kaikille kansoille: kol.2:11. "Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella, 12. Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on" Näin myös vanhan raamatun kastekäsky on kolmiosainen, sisältäen myös lapsikasteen: Matt.28:19. "...ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, 20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen! P. Matteuksen Evankeliumin loppu. Toiseksi ja aivan ratkaiseva asia on vanhurskauttamisoppi, johon erinomaisesti kuuluu myös lapsikaste. Nimittäin ns. vapaat suunnat opettavat, etteivät pienet lapset osaa ja ymmärrä uskoa ja näin tekevät uskosta, ihmisen oman teon. Näin he sulkisivat pienokaiselta, myös taivaaseen pääsyn, koska Raamattu opettaa, "ettei ilman uskoa voi olla otollinen Jumalalle" (Hebr.11:6) tai "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9). Näin tiedän aivan varmasti, että he ovat nyt erehtyneitä henkiä, jo vanhurskauttamisopin suhteen. Ihan lyhyesti voin käsitellä tässä, pienten lasten uskoa. Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän". Jo tämä kohta osoittaa, että Aadamin lankeemus toi kaikille ihmisille, myös vauvoille kadotustuomion, mutta Jeesuksen työ toi kaikille vanhurskauden ja elämän. Näin siis vauvat syntyvät tänne maailmaan "kaksiosaisina", eli syntisinä (perisynti=Aadami) ja vanhurskautettuina Jeesuksessa Kristuksessa. Eli vauvat eivät ole itsessään pelastettuja ja sovitettuja, vaan he syntyvät tänne maailmaan myös Jeesuksessa Kristuksessa. Heillä on kohdan mukaan vanhurskaus ja elämä, joka merkitsee myös omaa uskoa. Niinkuin yleinen synti tuli, niin yleinen synti sovitettiin. Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä, Jos on lapsuuden uskossa pysynyt, ei tarvitse, enään uudestaan syntyä. "Kaikki kansat syntyvät Siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (Ps.87). Koska lapset uskovat ja ovat Jumalan lapsia, heidät halutaan myös kastaa armoliitosta osalliseksi. Weha


      • noita selityksiä riittää!
        weha kirjoitti:

        On paljon väitteitä, ettei pienten lasten kastaminen olisi oikein. Usein keskustelut ovat, eipäs, juupas väittelyitä, joka on aika usein ihan hedelmätöntä. Haluan kuitenkin mainita kaksi asiaa, jotka osoittaa minulle ainakin miksi on ihan oikein ja Raamatullista kastaa lapsia. Ensimmäinen asia on se, että ympärileikkauksen paikalle tuli uudessaliitossa kaste kaikille kansoille: kol.2:11. "Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella, 12. Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on" Näin myös vanhan raamatun kastekäsky on kolmiosainen, sisältäen myös lapsikasteen: Matt.28:19. "...ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, 20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen! P. Matteuksen Evankeliumin loppu. Toiseksi ja aivan ratkaiseva asia on vanhurskauttamisoppi, johon erinomaisesti kuuluu myös lapsikaste. Nimittäin ns. vapaat suunnat opettavat, etteivät pienet lapset osaa ja ymmärrä uskoa ja näin tekevät uskosta, ihmisen oman teon. Näin he sulkisivat pienokaiselta, myös taivaaseen pääsyn, koska Raamattu opettaa, "ettei ilman uskoa voi olla otollinen Jumalalle" (Hebr.11:6) tai "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9). Näin tiedän aivan varmasti, että he ovat nyt erehtyneitä henkiä, jo vanhurskauttamisopin suhteen. Ihan lyhyesti voin käsitellä tässä, pienten lasten uskoa. Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän". Jo tämä kohta osoittaa, että Aadamin lankeemus toi kaikille ihmisille, myös vauvoille kadotustuomion, mutta Jeesuksen työ toi kaikille vanhurskauden ja elämän. Näin siis vauvat syntyvät tänne maailmaan "kaksiosaisina", eli syntisinä (perisynti=Aadami) ja vanhurskautettuina Jeesuksessa Kristuksessa. Eli vauvat eivät ole itsessään pelastettuja ja sovitettuja, vaan he syntyvät tänne maailmaan myös Jeesuksessa Kristuksessa. Heillä on kohdan mukaan vanhurskaus ja elämä, joka merkitsee myös omaa uskoa. Niinkuin yleinen synti tuli, niin yleinen synti sovitettiin. Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä, Jos on lapsuuden uskossa pysynyt, ei tarvitse, enään uudestaan syntyä. "Kaikki kansat syntyvät Siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (Ps.87). Koska lapset uskovat ja ovat Jumalan lapsia, heidät halutaan myös kastaa armoliitosta osalliseksi. Weha

        Mutta et ole osannut esittää vielä yhtään kohtaa Raamatusta, jossa olisi selvästi kastettu vauvoja! Sekoilet ympärileikkauksen, perisynnin ja vauvakas- teidesi kanssa. Ei vauvakaste ilmesty Raamattuun, vaikka kuinka keksisit erilaisia selityksiä ja olettamuksia. Lopeta tuo selittely ja usko Raamattua: "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin." Ap 2:41


    • blanka

      Ef 2: 8 Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. 9 Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. 10 Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut. 11 Muistakaa, että te olitte synnyltänne vierasheimoisia, ympärileikkaamattomia -- niinhän teitä nimittävät ne, joita ihmisten tekemän leikkauksen vuoksi sanotaan ympärileikatuiksi. 12 Siihen aikaan te elitte ilman Kristusta, Israelin kansan ulkopuolella ja osattomina liitoista ja niiden lupauksista, olitte maailmassa vailla toivoa ja vailla Jumalaa. 13 Mutta nyt Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa, hänen veressään, tuonut lähelleen teidät, jotka ennen olitte kaukana hänestä. 14 Kristus on meidän rauhamme. Hän on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää yhdeksi ja kuolemallaan hajottanut niitä erottaneen vihollisuuden muurin. 15 Hän on kumonnut lain käskyineen ja säädöksineen, jotta hän omassa itsessään loisi nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, ja näin hän on tehnyt rauhan. 16 Ristillä kuollessaan hän omassa ruumiissaan sai aikaan sovinnon Jumalan ja näiden molempien välille ja teki näin lopun vihollisuudesta. 17 Hän tuli julistamaan rauhaa teille, jotka olitte kaukana, ja rauhaa niille, jotka olivat lähellä. 18 Hän on avannut meille molemmille pääsyn Isän luo yhden ja saman Hengen johdattamina. 19 Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. 20 Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. 21 Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi 22 ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen.

    • yhteen kohtaan... Uskossa mihin? Ei usko pelasta jos en kohde ei ole oikea.

      • Usko on yksin Jumalan teko ja Jumalan antama pelastuksen lahja ihmiselle. Matt.18:6. "Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen". Minusta asia on niinkuin lukeekin tuossa. Puhutaan ihan pienimmistä. Pienimmäinen on ihan pienin, niinkuin sana kuuluu. "he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia" (Luuk.18:16). Luukkaan käyttämä sana pienistä lapsista on "brefos"= vauva.


      • weha kirjoitti:

        Usko on yksin Jumalan teko ja Jumalan antama pelastuksen lahja ihmiselle. Matt.18:6. "Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen". Minusta asia on niinkuin lukeekin tuossa. Puhutaan ihan pienimmistä. Pienimmäinen on ihan pienin, niinkuin sana kuuluu. "he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia" (Luuk.18:16). Luukkaan käyttämä sana pienistä lapsista on "brefos"= vauva.

        Sinä lainaat oikein mutta et vasta siihen mikä on uskon kohde. Vl Jumala ei voi antaa tuota lahjaa mitenkään muutoin kuin toisen vl kautta. Kuinka siis on - yski on vain välimies ihmisten ja Jumalan välillä - Jeesus Kirstus. Ukos ei ole vain Jumalan lahja se on mysö Jumalan teko. Eikä Jumalan teko voi olla riipuvainen ihmisen teosta. - joita te ne pidätätte ne on pidätetty... Tuomiovalta on yksin Kirsutksen kädessä. Minä Weha sanon nyt sinulle kaikella rakkaudella sen että minä tiedän sinun polkusi ja sinun reittisi. Sinä olet etsinyt Jumalan valtakuntaa monesta paikasta ja tullut sen etsinnän kautta vl liikeeseen. Minä olen käynyt tuon saman kierroksen - päätynyt samaan kuin sinä. Vl liikeeseen. Silti minä sanon sinulle sinä etsit edeleen väärästä paikasta. Sinä olet tullut sokaksi niin kuin minäkin tulin. Sinä annat eksytää itsesi rakkauden tähden. Sinä janoat tuota jumalan valtakunnan rakkautta kuin pieni lapsi. Vaikka sinä kuinka juot sinun on jano. Etkä saa koskaan kylliksi. Etsi ensin Jumalan valtakunta niin kaikki sen ohessa annetaan.


      • hyshys kirjoitti:

        Sinä lainaat oikein mutta et vasta siihen mikä on uskon kohde. Vl Jumala ei voi antaa tuota lahjaa mitenkään muutoin kuin toisen vl kautta. Kuinka siis on - yski on vain välimies ihmisten ja Jumalan välillä - Jeesus Kirstus. Ukos ei ole vain Jumalan lahja se on mysö Jumalan teko. Eikä Jumalan teko voi olla riipuvainen ihmisen teosta. - joita te ne pidätätte ne on pidätetty... Tuomiovalta on yksin Kirsutksen kädessä. Minä Weha sanon nyt sinulle kaikella rakkaudella sen että minä tiedän sinun polkusi ja sinun reittisi. Sinä olet etsinyt Jumalan valtakuntaa monesta paikasta ja tullut sen etsinnän kautta vl liikeeseen. Minä olen käynyt tuon saman kierroksen - päätynyt samaan kuin sinä. Vl liikeeseen. Silti minä sanon sinulle sinä etsit edeleen väärästä paikasta. Sinä olet tullut sokaksi niin kuin minäkin tulin. Sinä annat eksytää itsesi rakkauden tähden. Sinä janoat tuota jumalan valtakunnan rakkautta kuin pieni lapsi. Vaikka sinä kuinka juot sinun on jano. Etkä saa koskaan kylliksi. Etsi ensin Jumalan valtakunta niin kaikki sen ohessa annetaan.

        uskoja ja oppeja...Tässä uskossa haluan olla, enkä missään Lut.kirkon opissa, koska siellä on vääriä paimenia, on sukupuolenvaihtajia, jotka tulisi laittaa viralta pois ja on naispappeja, eli naisopettajia, joista minulla on eri käsitys kuin valtaosalla kirkon jäsenistä---jne. ns. Vapaat suunnat, taas eivät minua henkilökohtaisesti kiinnosta yhtään, jo opillisista syistä...Sitten on joitain pieneiä lut. kirkkoja, kansankirkon ulkopuolella, jotka eivät näin kiinnosta, opillisista näkökannoista nekään...


      • weha kirjoitti:

        uskoja ja oppeja...Tässä uskossa haluan olla, enkä missään Lut.kirkon opissa, koska siellä on vääriä paimenia, on sukupuolenvaihtajia, jotka tulisi laittaa viralta pois ja on naispappeja, eli naisopettajia, joista minulla on eri käsitys kuin valtaosalla kirkon jäsenistä---jne. ns. Vapaat suunnat, taas eivät minua henkilökohtaisesti kiinnosta yhtään, jo opillisista syistä...Sitten on joitain pieneiä lut. kirkkoja, kansankirkon ulkopuolella, jotka eivät näin kiinnosta, opillisista näkökannoista nekään...

        mutta sinä uskot illuusioon. Olet soka sille minkä näet kuuro sille minkä kuulet. "Ei ole monenlaisia uskoja ja oppeja...Tässä uskossa haluan olla, enkä missään Lut.kirkon opissa, koska siellä on ..." Sinä sanot kirkosta tätä heränneistä suunnista sitä - ja kuitenkin sinä olet sokea etkä näe sitä mikä sinun pitäsi nähdä. En minä sinua moiti. En minäkään nähnty. Mutta sinä eksyt siksi että sinä katsot väärään suuntaan. Vääriä asioita. Sinua pitäisi kiinostaa aivan muuta asiat kuin ne mitkä sinua nyt kinostaa.


      • kyskysymys
        hyshys kirjoitti:

        mutta sinä uskot illuusioon. Olet soka sille minkä näet kuuro sille minkä kuulet. "Ei ole monenlaisia uskoja ja oppeja...Tässä uskossa haluan olla, enkä missään Lut.kirkon opissa, koska siellä on ..." Sinä sanot kirkosta tätä heränneistä suunnista sitä - ja kuitenkin sinä olet sokea etkä näe sitä mikä sinun pitäsi nähdä. En minä sinua moiti. En minäkään nähnty. Mutta sinä eksyt siksi että sinä katsot väärään suuntaan. Vääriä asioita. Sinua pitäisi kiinostaa aivan muuta asiat kuin ne mitkä sinua nyt kinostaa.

        Minkä ihmeen valaistuksen sinä olet kokenut? Nyt saat kyllä tehdä selkoa, miten oppisi eroaa lestadiolaisten opista, kun kerran tuntuu siltä, että vain sinä katsot oikeita asioita. Olen äärimmäisen kiinnostunut kuulemaan, sillä sinun varmuutesi lähentelee jo Jeesuksen varmuutta.


    • Sama kaiku

      on ittestään perkeleestä kuten vl-saarnatkin.

      • 1. Katsokaat, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille osoittanut, että me Jumalan lapsiksi nimitetään. Sentähden ei maailma teitä tunne; sillä ei hän häntäkään tunne. Joh.15:19. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastais; mutta ette ole maailmasta, vaan minä valitsin teidät maailmasta, sentähden maailma vihaa teitä.


      • Kristuksen omia?
        weha kirjoitti:

        1. Katsokaat, minkäkaltaisen rakkauden Isä on meille osoittanut, että me Jumalan lapsiksi nimitetään. Sentähden ei maailma teitä tunne; sillä ei hän häntäkään tunne. Joh.15:19. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastais; mutta ette ole maailmasta, vaan minä valitsin teidät maailmasta, sentähden maailma vihaa teitä.

        Sillä JEESUS SANOI: "JOKA USKOO ja KASTETAAN, NIIN SE PELASTUU", mutta joka ei usko, niin se tuomitaan kadotukseen. Ilman uskoa uitetut eivät ole kastettuja. Vaikka heitä uitettais joka päivä. Ilman USKOA ei voi olla kastettu. Pieni lapsi on kelvollinen Jumalalle sellaisenaan,hänelle riittää, että hänet siunataan seurakunnan jäseneksi. Sitten kun hän ymmärtää näitä uskon asioita ja Uskoo Jeesukseen Vapahtajanaan, hän voi ottaa omasta tahdostaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen! Sillä kaste on uudestisyntymisen peso, se on "vanhan ihmisen"/=syntielämän/ pois pesemistä, se on Kristuksen päälleen pukemista.


      • Kristuksen omia? kirjoitti:

        Sillä JEESUS SANOI: "JOKA USKOO ja KASTETAAN, NIIN SE PELASTUU", mutta joka ei usko, niin se tuomitaan kadotukseen. Ilman uskoa uitetut eivät ole kastettuja. Vaikka heitä uitettais joka päivä. Ilman USKOA ei voi olla kastettu. Pieni lapsi on kelvollinen Jumalalle sellaisenaan,hänelle riittää, että hänet siunataan seurakunnan jäseneksi. Sitten kun hän ymmärtää näitä uskon asioita ja Uskoo Jeesukseen Vapahtajanaan, hän voi ottaa omasta tahdostaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen! Sillä kaste on uudestisyntymisen peso, se on "vanhan ihmisen"/=syntielämän/ pois pesemistä, se on Kristuksen päälleen pukemista.

        eikä saa jättää lapsia kasteen siunauksesta paitsi...se on lakihenkeä ja ei kuulu sellainen lapsikasteen hylkääminen Jumalan valtakunnan opetukseen... Jos sinun mukaasi lapset kelpaavat taivaaseen muttei kasteelle, on siinä ristiriita, vaikka taivas on paljon tarkempi paikka ja usko taivaaseenkin tulee olla... ei siunaamalla liitetä seurakuntaan, vaan kasteen kautta ja oikeastaan pelastukseen kuuluu uskoa ja kaste, ja siksi on oikein kastaa myös pienokaiset...


    • Kempelainen

      Pieni lapsi syntyy tänne maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa ja siis kerran syntyy ylhäältä, kun tänne maailmaan syntyy. *** Tsot, tsot. Lapsi syntyy Jumalan lapsena ja elää Hänen suojeluksessaan niin kauan, kunnes erottaa oikean väärästä. Sitten kun sen taitaa, on tehtävä uskon ratkaisu, ja ottaa Jeesus Herraksi, se on se uskon ratkaisu. Jos Jeesus huolehtisi ihmisestä vauvasta lähtien, miksi sitten tehdä se koko uskon ratkaisu, mutta kun tämä on Jumalan aikataulu. Jeesus toki rakastaa lapsia, joten Hän odottaa, ja sikisi on hyvä lukea seuraava Joh. 6:44 >>Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä >Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      206
      5004
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      294
      3105
    3. 134
      1807
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      231
      1673
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1233
    7. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1183
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1174
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1129
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1128
    Aihe