PC ilman palomuuria!

Mahdollistako?

PC:ssä Win2000 AVG (free) Spywareblaster. Modemina on TeleWell vuodelta 2005. Eräs hyvä ystäväni, jolla nämä ATK-hommat ovat ammattina, kävi tässä päivänä muutamana minua jelppimässä ja todettuaan, että koneessani oli palomuurina PC Tools Firewall Plus ver.5.0.0.38, poisti tuon palomuurin kokonaan. Hän väitti, että palomuuria ei tarvita. Tekee vain jatkuvasti tyhmiä kysymyksiä. Ilmankin tullaan hyvin toimeen. Samantekevää onko koneessa AVG, Avast tai jokin vastaava. Vaikka mainittu ystäväni on ATK-alan expertti, minua jäi jotenkin "kiusaamaan" tuo palomuurittomuus. Ei tämä ole epäluottamuksenosoitus häntä kohtaan, mutta, mutta ..........? Näin ruohonjuuritasolla ajatellen nousee väistämättä eteen kysymys: jos muuri kerran on tarpeeton, niin miksi tuota ohjelmaa sitten ollenkaan käytetään? Juttu ei oikein tahdo mennä maalaispojalle jakeluun. Olisin hyvin kiitollinen, jos joku toinenkin todella asiantuntija selvittäisi minulle, miten hänen mielestään on asian laita. Jos palomuuri on välttämätön, niin mikä Win-kakstonniseen olisi kelvollinen (mahdollisimman vähän häiritsevä y.m.s.)?

14

797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toista

      Asia on OK, jos TeleWellin oma ns. rautamuuri on konfattu. Muutoin kaveris ehkä kohtuu ammattitaidoton. Uskoisin kuitenkin, että rautamuurista nimenomaan oli kysymys, ja että se riittää. Noin muutoin ilman muuria on kyllä ehkä vielläkin riskialttiimpaa pitää kone netissä, koska noita koneita vartavasten skannataan, josko löytyis joku jossa olis portit auki. Sitten oletkin osaa bottiverkkoa, roskapostikonetta jne. Puhumattakaan omasta koneestas vuotavat tavarat maailmalle. Kysäses nyt varmuudenvuoksi uudestaan kaveriltas.

      • Viellä

      • zxcvbnm
        Viellä kirjoitti:

        Käy tuolta katsomassa, onko asia OK, vai repsottaako portit kaikille avonnaisina, ShieldsUP https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

        Open Joku ohjelma vastaa tähän porttiin tulleeseen yhteyspyyntöön. Ohjelma päättää mitä yhteydenottoja se hyväksyy. Koneelle ei suinkaan tulla kuin telttaan. Closed Mikään ohjelma ei odota yhteydenottoa tuohon porttiin eli sitä ei ole olemassakaan. Kone lähettää takaisin standardin edellyttämän virhesanoman. Stealth Sama kuin edellinenkin mutta virhesanomaa ei lähetetä. Lisäksi pitää huomauttaa ettei porttiskannaus ole mitenkään vahingollista.


    • Ilmari Larjanko

      Ihmettelen hiukan miksi ystävälläsi oli hinku poistaa softamuuri jos kerran kyseessä oli toimiva paketti. Totta on, että modeemisi pitää sisällään ns rautapohjaisen palomuurin, jolloin ohjelmallista muuria ei tarvitse ellei sitä erikseen halua asentaa. Olen sitä mieltä, että voisit varmuuden välttämiseksi tarkistaa ,että rautamuuri on konfiguroitu ja toiminnassa.

      • Mahdollistako?

        Ihan aluksi: en näistä jutuista tiedä yhtikäs mitään; valitettavasti en ymmärrä engelskaakaan. Kysymykseni sinulle Ilmari: Kuinka tarkistan rautamuurin toiminnan ja konfiguroinnin? Rautamuurin olemassaolosta TeleWelli'ssä ei muistaakseni ollut puhetta. Tuon softamuurin olin asentanut koneeseeni vain muutamia tunteja aikaisemmin, joten sen toimivuudesta ei ollut tietoa, eikä kaveri sitä edes tutkaillut.


      • Ilmari Larjanko
        Mahdollistako? kirjoitti:

        Ihan aluksi: en näistä jutuista tiedä yhtikäs mitään; valitettavasti en ymmärrä engelskaakaan. Kysymykseni sinulle Ilmari: Kuinka tarkistan rautamuurin toiminnan ja konfiguroinnin? Rautamuurin olemassaolosta TeleWelli'ssä ei muistaakseni ollut puhetta. Tuon softamuurin olin asentanut koneeseeni vain muutamia tunteja aikaisemmin, joten sen toimivuudesta ei ollut tietoa, eikä kaveri sitä edes tutkaillut.

        Että sinulla oli esim. yhteys nettiin?


      • Mahdollistako?
        Ilmari Larjanko kirjoitti:

        Että sinulla oli esim. yhteys nettiin?

        Olin sen verran kokeillut, että yhteys oli kunnossa ja homma toimi.


      • Oppaassa
        Mahdollistako? kirjoitti:

        Ihan aluksi: en näistä jutuista tiedä yhtikäs mitään; valitettavasti en ymmärrä engelskaakaan. Kysymykseni sinulle Ilmari: Kuinka tarkistan rautamuurin toiminnan ja konfiguroinnin? Rautamuurin olemassaolosta TeleWelli'ssä ei muistaakseni ollut puhetta. Tuon softamuurin olin asentanut koneeseeni vain muutamia tunteja aikaisemmin, joten sen toimivuudesta ei ollut tietoa, eikä kaveri sitä edes tutkaillut.

        On toi muurin konffaus selvitetty. Ihan ulkoa en enää muista, kun on jo joku vuosi kun konffasin omani. Perusidea on se, että nettiselaimeen annetaan ip osoite, joka kuuluu modeemille. sen "weppisivulla" on sitten noi kaikki parametrit aima salausta myöten.


      • Putkahtikin
        Oppaassa kirjoitti:

        On toi muurin konffaus selvitetty. Ihan ulkoa en enää muista, kun on jo joku vuosi kun konffasin omani. Perusidea on se, että nettiselaimeen annetaan ip osoite, joka kuuluu modeemille. sen "weppisivulla" on sitten noi kaikki parametrit aima salausta myöten.

        Suomalainen ohjekirja http://www.telewell.com/tw_646/pdf_tiedostot/TW-646_ohjekirja_finnish.pdf


      • Ilmari Larjanko
        Mahdollistako? kirjoitti:

        Olin sen verran kokeillut, että yhteys oli kunnossa ja homma toimi.

        no sitten varsinkin oli aika outo kannanotto ystävältäsi. Ilmeisesti sinulla ei siis ole nyt minkäänlaista muuria käytössäsi ja sitä olotilaa en ainakaan minä voi suositella kenellekkään. Omassa harkinnassasi toki on , miten etenet tästä.


      • Mahdollistako?
        Putkahtikin kirjoitti:

        Suomalainen ohjekirja http://www.telewell.com/tw_646/pdf_tiedostot/TW-646_ohjekirja_finnish.pdf

        Mainitsin tuossa aloituksessani valitettavasti vain TeleWell-modemini vuosimallin, 2005. En tiennyt, että tyyppimerkintä olisi ollut tärkeä. Tämä käytössäni oleva modemi on TeleWell TW-EA501. Sen ohjekirjasta en löytänyt sanaakaan palomuurista. TeleWell TW-646:n ohjekirjassa on selvästi maininta, että mukana on myös palomuuri. Näin ollen tämä tietokoneeni on siis todella kokonaan ilman palomuuria! Onneksi käytössäni on toinenkin PC. Tuo koneesta poistettu palomuuri oli ilmainen PC Tools Firewall Plus, ver.5.0.0.38. Nimimerkin zxcvdnm :n neuvo/ohje meni minulta täysin yli ymmärryksen. Se oli ilmeisesti nörttejä varten. Tämän palaverin perusteella minulle ei jääne muuta mahdollisuutta kuin joko palauttaa poistettu palomuuri takaisin tai etsiä tilalle joku vastaava. Kysymykseni edelleen kuuluukin: Mikä olisi Win2000:een sopivin, ilmainen ja helppokäyttöisin? Ottaisin kiitollisuudella perusteltuja ehdotuksia vastaan.


      • Ilmari Larjanko
        Mahdollistako? kirjoitti:

        Mainitsin tuossa aloituksessani valitettavasti vain TeleWell-modemini vuosimallin, 2005. En tiennyt, että tyyppimerkintä olisi ollut tärkeä. Tämä käytössäni oleva modemi on TeleWell TW-EA501. Sen ohjekirjasta en löytänyt sanaakaan palomuurista. TeleWell TW-646:n ohjekirjassa on selvästi maininta, että mukana on myös palomuuri. Näin ollen tämä tietokoneeni on siis todella kokonaan ilman palomuuria! Onneksi käytössäni on toinenkin PC. Tuo koneesta poistettu palomuuri oli ilmainen PC Tools Firewall Plus, ver.5.0.0.38. Nimimerkin zxcvdnm :n neuvo/ohje meni minulta täysin yli ymmärryksen. Se oli ilmeisesti nörttejä varten. Tämän palaverin perusteella minulle ei jääne muuta mahdollisuutta kuin joko palauttaa poistettu palomuuri takaisin tai etsiä tilalle joku vastaava. Kysymykseni edelleen kuuluukin: Mikä olisi Win2000:een sopivin, ilmainen ja helppokäyttöisin? Ottaisin kiitollisuudella perusteltuja ehdotuksia vastaan.

        Sopii nimenomaan tuo PC Toolsin muuri.Toinen on Online Armor free. Comodo 3.0 versio kävisi myös, mutta se on ehken liian tunkeileva sekä vaikea asentaa ihan käyttäjäperusteilla ja mahdollinen myöhempi poistaminen voi myös tuottaa päänsärkyä.


      • On ja Ei
        Mahdollistako? kirjoitti:

        Mainitsin tuossa aloituksessani valitettavasti vain TeleWell-modemini vuosimallin, 2005. En tiennyt, että tyyppimerkintä olisi ollut tärkeä. Tämä käytössäni oleva modemi on TeleWell TW-EA501. Sen ohjekirjasta en löytänyt sanaakaan palomuurista. TeleWell TW-646:n ohjekirjassa on selvästi maininta, että mukana on myös palomuuri. Näin ollen tämä tietokoneeni on siis todella kokonaan ilman palomuuria! Onneksi käytössäni on toinenkin PC. Tuo koneesta poistettu palomuuri oli ilmainen PC Tools Firewall Plus, ver.5.0.0.38. Nimimerkin zxcvdnm :n neuvo/ohje meni minulta täysin yli ymmärryksen. Se oli ilmeisesti nörttejä varten. Tämän palaverin perusteella minulle ei jääne muuta mahdollisuutta kuin joko palauttaa poistettu palomuuri takaisin tai etsiä tilalle joku vastaava. Kysymykseni edelleen kuuluukin: Mikä olisi Win2000:een sopivin, ilmainen ja helppokäyttöisin? Ottaisin kiitollisuudella perusteltuja ehdotuksia vastaan.

        Vanhemmista malleista en mene takuuseen, mutta uudemmissa TW-EA501 v3 malleissa palomuuri ainakin on.


      • Mahdollistako?
        On ja Ei kirjoitti:

        Vanhemmista malleista en mene takuuseen, mutta uudemmissa TW-EA501 v3 malleissa palomuuri ainakin on.

        Hain suurennuslasin kanssa tästä modemistani tuota veekolmosta (v3), mutta en löytänyt. Modemin pohjassa on kahdessa paikassa mallimerkintä TV-EA501. Versiomerkintä puuttuu. Ohjekirjaseen on präntätty teksti: "Käyttäjän pitää itse huolehtia asianmukaisesta virusturvasta sekä matojen esto-ohjelmasta omalla tietokoneellaan. Nämä ohjelmat eivät sisälly myyntipakettiin." Kyselin asiaa Googleltakin ja tulin samaan tulokseen: ei palomuuria tässä vanhimmassa versiossa. Koska koko ajan olen epäillyt, että ovet ovat avoinna jatkuvasti, en ole Win2000:tta käyttänyt kuin tunnin verran palomuurisoftan poiston jälkeen. Olen irrottanut modemiin menevän piuhan. Skannasin koneen AVG:llä sekä Spybot-Search & ... viimeisellä versiolla. Nyt taas jutun pitäisi olla OK. Mitäpä tästä keskustelusta sitten opimme? Sen, että luulo ei ole tiedon väärtti. Kiitän kaikkia mukana olleita. Siirryn jälleen muurin suojaan. - Moi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1860
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      240
      1709
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      92
      1542
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      108
      1351
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      166
      1118
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1083
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      932
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      926
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      866
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      97
      850
    Aihe