Olen ollut aina pettämistä vastaan. "Kerrasta poikki" oli joskus jopa mottoni. Sitten menin humalapäissäni itse tekemään sen. Miten itselleen voi antaa anteeksi? Miten asian kanssa, jota ei voi muuttaa ja jota katuu eniten elämässä, voi elää? Asiasta ei voi puhua kenellekään, ei puolisolle, ei parhaalle ystävälle. Omassa häpeässään vaan elää ja miettiä, minkälaisen tulevaisuuden on ansainnut. Kuka tässä maailmassa antaa synnit anteeksi? Olen kunnon ihminen, ei minun pitäisi ikinä mitään tällaista tehdä.
Miten itsensä kanssa voi elää pettämisen jälkeen
15
8816
Vastaukset
älä ota liian vakavasti.ja anteeksi vaan...mutta pidä todellakin suusi kiinni....ettei tule vielä enemmän ongelmia. Huutakoon omatunto miten paljon tahansa!!! Jumalan puoleen voit aina kääntyä ja armoa löytyy!!!! taatusti!
- olga
näin. Ei saa olla liian ankara itselleen, täytyy uskaltaa antaa anteeksi.
- jaaaa jaaa
kärvistele vähän aikaa. Paranna tapasi ja se siitä!
- ei mikään enkeli
Sellainen joka pettää kerran niin pettää toistekin ellei saa syytä selville miksi näin tekee tai jos ei saa anteeksiantoa. Itselleen on vaikeampaa anteeksi kuin toiselle. Pohdippa suhdettasi. Täällä toitotetaan ettei kannata kertoa, mutta suhde tarpeeksi vahva niin kyllä se sen kestää. Mikäli et halua kertoa niin valmistaudu siihen että kärvistelet ehkä vuosikausia tekosi kanssa jos et osaa antaa itsellesi anteeksi. Humalaan vedotaan aina, mutta jos tässä maailmassa annettaisin kaikki anteeksi, puolustellaan tekoja ja laitetaan humalan piikkiin niin sittenhän täällä voisi mellastaa miten halutaan. Jos jotain opiksi voit ottaa niin lopeta juominen niin eiköhän se lipsuminen jää ja järki voisi viedä joskus voiton.
- kadut vilpittömästi
tekoasi. Sinun tulee kertoa puolisollesi tapahtuneesta, pyytää anteeksi ja saada näin asia pois tunnoltasi. Ehkä saat anteeksi, ehkä et, mutta muussa tapauksessa kärvistelet asia omallatunnollasi. Sinulla selvästikin on omatunto. Jumala antaa sínulle anteeksi, mutta puolisostasi ei voi tietää.
- Ei puoliso ansaitse..
sinun tuskaasi. Se on kärsittävä itse. Omatunto kertoo kuitenkin sinulle että et ole paha ihminen. Eikö ole hienoa että se nyt kolkuttaa? Sillä jos se ei kolkuttaisi olisit paha. Yksinkertaista. Älä kerro. Ota opiksi.
- kertoakko
Ei puoliso ansaitse.. kirjoitti:
sinun tuskaasi. Se on kärsittävä itse. Omatunto kertoo kuitenkin sinulle että et ole paha ihminen. Eikö ole hienoa että se nyt kolkuttaa? Sillä jos se ei kolkuttaisi olisit paha. Yksinkertaista. Älä kerro. Ota opiksi.
Ei toki pettäjä tahdo tuskaansa toisille siirtää. Siinäpä se pulma sitten onkin. Onko oikein elää valheessa ja kärsiä itse vai kuuluuko puolison tietää ja saada samalla osa tätä kärsimystä?
- ......................
kertoakko kirjoitti:
Ei toki pettäjä tahdo tuskaansa toisille siirtää. Siinäpä se pulma sitten onkin. Onko oikein elää valheessa ja kärsiä itse vai kuuluuko puolison tietää ja saada samalla osa tätä kärsimystä?
Parisuhteessa pakataan se tuskakin jakamaan. Todellako joku haluaisi oman kumppaninsa kärsivän omissa nahoissaan ja sitä kautta näivettävän koko parisuhteen? Sen sijaan, että asia kohdataan, selvitetään, itketään ja huudetaan ja löydetään joko se sopu tai erotaan. Hyvin outo ajatus tuo, että se olisi jotenkin hyvä, että parisuhteessa toinen kumppani kärsisi parisuhteen tappiin saakka..!
- liinutiinulili
tuokin, antaa itselle anteeksi. Miten olisi lupaus itselle, ettei se enää koskaan toistu. Vaikka tietenkin on parempi olla sanomatta "ei koskaan"...
- Je Pulis
Ei se kertaan jaä ja seuraavalla kerralla et enää kadu niin paljoa. Alat keksiä hútsuamisiisi hyviä syitä ja ainahan niitä löytyy. Sitten alat vittuilla puolisollesi ja epäillä häntä samanlaiseksi kuin itse olet, Ei muuta kuin hyvää jatkoa aloittamallasi polulla. Se tulee olemaan pitkä ja v.......nen.
- vaiko antaa anteeksi
itse olen tullut petetyksi, elämässäni jo pariin otteeseen... olen tähän saakka ajatellut että suhde poikki kerrasta. Mutta nyt olen ajatellut jospa kuitenkin hän (m) oikeesti katuu tekoaan, me olemme suhteemme aikana jo alkuaikoina jutelleet pettämisestä, uskoin ja luotin ,ettei meille kävisi näin, mutta kuitenkin olen peljännyt tätä syvällä sisälläin. Kutenkin nyt eromme jälkeen olen miettinyt, josko sittenkin meidän suhde olisi mahdollista herättää henkiin? Ottaisimme asiat pöydälle , etenisimme askel askeleelta kohti parempaa tulevasuutta, nyt vain on niin etten tiedä olisiko tällä toisella osapuolella ns. rohkeutta jutella asiat. Juttelemalla ja samalla myös anteeksi pyytämisen ja antamisen voimin , jatkaa eteenpäin , luottamus kasvaa pienin askelin , siihen on tehtävä lujasti töitä. Rieni toivon kipinä silti mielessäin... rakkauteni ei häneen ole sammunut kokonaan,,, sen saisi ehkä voimakkaammin liekkeihin, kun vain molemmat sitoutuisimme ...
- .....................
Kärsit synnistäsi varmaan piitkään ja kivuliaammin kuin tarvitsisi. Nimittäin itse olen sitä mieltä, että parisuhdesynnit voidaan saada anteeksi vain parisuhteen osapuolien kautta (sinun ja kumppanisi). Minullakin samankaltainen juttu takana, mies parisuhteen suht. alkuaikoina baari-illalla meinannut hypätä vieraaseen petiin. Ei ollut (onneksi) sitten kuitenkaan toteuttanut, mutta ajatustasolla ja pienillä eleillä oli tähän pyrkinyt. Tätä hän pelästyi aamulla niin paljon, että heti tunnusti minulle asian itku kurkussa. Olihan siinä riitoja ja suukopua, toki ei nyt pettämistä, mutta sehän se siinä pettämisessä aina eniten vihlaisee, että kumppani aikoi ja pyrki sellaiseen. Mutta kyllä mua, näin vuosien jälkeen katsottuna, olisi erityisen paljon säälittänyt jos mies olisi päättänyt tuosta olla täysin hiljaa. Ensinnäkin minun on helpompi uskoa, että kyseessä oli kännimoka kun itse heti asiasta ilmoitti, toiseksi jos olisi pantannut asiaa, niin koko lumipallo olisi ehtinyt varmaan kertyä aikamoiseksi lumijärkäleeksi. Kolmanneksi, on helpompi antaa anteeksi pettäminen(sen aikominen) kuin sen lisäksi valehtelu ja salailu. Juu täällä on monia, joista tuo on jotenkin jaloa, että kituutetaan yksistään ja toinen elää täysin pimennossa toisen puoliskonsa tekemisistä. Minä olen sitä mieltä, että parisuhde on parisuhde ja siinä ei olla kärsimässä ja uhrautumassa vaan siinä yhdessä eletään toista tukien. Ajatteletko oikeasti poikaystäväsi haluavan teidän yhteiselosta sellaisen, että pitäisit itselläsi tuollaista salaisuutta? Kuvitteletko, että hän ajattelisi että hyvä, kun säästit mut tolta ja itse kituutit ja olit masentuneena parisuhteemme ajan? Tuskinpa. Tuskin myöskään nyt heti ilostuisi jos kertoisit, mutta sitä kautta teillä olisi edes mahdollisuus eheyttää parisuhde. Ja jos ei näin käy, niin sinä voisit ainakin antaa itsellesi joskus anteeksi, koska olit rehellinen (ja kantaisit vastuusi teostasi, et siitä millainen ihmisenä olisit) ja poikaystäväsi sai ansaitsemansa päätäntävallan parisuhteestaan, joka kaikille kuuluu. Mutta toki voi valita senkin reitin, että kuihduttaa parisuhteensa tappavan hitaasti eikä anna edes sille edes mahdollisuutta, joka voitaisiin saavuttaa rehellisyyden kautta. Onko sulle nyt tärkeintä se, että kuhan vaan ootte yhdessä (hällä väliä, vaikka eläisitte jatkuvasti luuranko kaapissa ja sun sisintä kaivertaisi tietäen, että poikaystäväsi harhautetaan) vai onko tärkeintä se, että olette onnellisia? Jos mies tulisi nyt tuosta jutusta kertomaan (joka siis menneen talven lumia eikä mitenkään hetkauta), niin olisin sydänjuuriani loukkaantunut ja monta kertaa vihaisempi kuin ikinä silloin, kun heti kertoi. En niinkään tapahtumien vuoksi vaan sen vuoksi, että SALASI ja VALEHTELI minulle eikä halunnut suoda meille sitä, että olisimme heti voineet selvittää asian. Toki myös siksi, että kokisin sen epäkunnioittavana minua parisuhteen toisena osapuolena kohtaan, koska minua ei nähty tiedon arvoisena. Mietin, että toivottavasti et nyt sentään tee tosta tapahtumasta alkua mahdollisimman kivikkoiselle polulle, joka ei mitenkään takaa parisuhteenne pysyvyyttä. Vielä vähemmän sitä, että voisit itseäsi peiliin katsoa. Usko pois, jos olet rehellinen poikaystävällesi, annat hänen käsitellä asiaa, niin hän voi antaa asian joskus anteeksi. Ja silloin sä voit katsoa itseäsi peiliin. Ja vieläpä ylpeydellä siitä, että teit teille hyvän ratkaisun, vaikka se vaikea olisikin. Ei parisuhteen tartte olla salailua ja kärvistelyä, jos on valmis tarpeen tullessa kohtaamaan silmästä silmään ne kamalimmatkin jutut. Jos ootte hyvät yhdessä, niin yhteisvoimin te tosta selviätte. :) Muista nyt mikä se teidän parisuhteen perimmäinen tarkoitus ja idea on.
- 212
...miettinyt sitä että jos jäät kiinni teostasi muuta kautta!? Tunnustamalla ja käsittelemällä asiaa nyt voit vielä saavuttaa eheän parisuhteen joka perustuu toisen arvostamiseen, luottamiseen ja rehellisyyteen. Koska voisin kuvitella että keskustelut ovat paljon paljon raskaampia jos puolisosi saa jotain muuta kautta asian selville. Ellet halua sitten näiden paatuneiden pettäjien joukkoon jotka eivät arvosta rehellisyyttä parisuhteessa!!
- on...
Ei ole väärin että elää elämää ja kun sitä elämää elää, niin oppii arvostamaan tiettyjä asioita. Itselleni ehkä kaikkein tärkeintä on se, että tiedän mitä olen ja olen tyytyväinen itseeni. Mitä sulla on jos itseensä ei pysty arvostamaan ? Ei mitään. Olen ollut ihan samanlailla ajatteleva kuin sinäkin, pettäminen on edelleenkin mielestäni perseestä. Sattuipa sitten niin, että huomasin tekeväni jotain mitä en olisi koskaan uskonut tekeväni, olin vieraassa sängyssä. Se mitä tunsin oli ehkä lähinnä pettymys omaan itseeni, olenko minä tosiaan tämmönen ? Oon niin paljon nähnyt elämässäni tuskaa ja kärsimystä, että en olisi ikinä uskonut että pystyn sitä myös itse aiheuttamaan. Seurasi armoton morkkis, fyysisesti voin pahoin, laihduin kiloja ja mietin, mietin.. en sitä että kertoakko vai ei, se oli ihan selviö että asiat pitää kantaa ja kohdata, mutta sitä että mikä saa minut toimimaan noin, oonko mä tosiaan noin kylmä, miten mä voin tehdä jotain tuollaista? Inhosin itseäni niin paljon että arvostin itseni likaiseksi pölyhiukkaseksi lattianrakoon. Kävin asiaa läpi huolella, tarkoituksella annoin itseni kärsiä - että varmasti muistaisin jatkossa oman arvottomuuteni joka tuosta seurasi! Että seuraavalla kerralla tiedän tasan tarkkaan, että suurin kärsijä olen minä.. sillä tuskin mikään tuntuu niin pahalta kuin toisen satuttaminen. Tiedän, etten ikinä enää petä ketään, tiesin kyllä senkin että tuo silloinen suhteeni loppuu omasta tahdostani. Ei ihminen toista rakasta - jos tuohon pystyy ja ainoa oikea asia jota siinä pystyi tekemään oli erota ja laittaa itsensä ajelehtimaan. Ehkä kovimpia päätöksiä mitä historiassani olen tehnyt, on päästää rakas ihminen vapaaksi ja toivoa hänelle iloa/onnea elämänpolulle, jääden itse tieten tahtoen yksin. Hassuksi tämän tarinan tekee se, että tämä toinen osapuoli oli pettänyt minua jo monta kertaa, joka tuli sitten kanssa ilmi, mutta se onkin jo toinen tarina.. Enivei, olen ehdottomasti sen kannalla että pettäminen on korkean moraalin ihmiselle ehkä kovin juttu mitä voi sattua, suosittelen kunnon kärvistelyä ja ITSETUTKISKELUA, että myöskin ilmanmuuta rehellisyyttä! Ne jotka muutenkin joka suuntaan paneskelevat ovat oma kastinsa, mutta ne jotka ovat sinun kaltaisiasi, heillä on vielä jotain hävittävää - Itsekunnioitus ON kova juttu.
- Lumphar
Jos olet tehnyt sen vain kerran, niin älä turhaan syytä itseäsi. Ota opiksi. Toista se on, kun hairahtuu sille tielle saman miehen kanssa uudestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4653998Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181692- 1161516
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891464Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991408Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601375- 521306
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981229- 441079
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331067