Hiljainen ja ujo

änkyttäjä...

Änkyttämiseni alkoi joskus kun olin 3-4 vuotias, mutta sitten se loppui jossain vaiheessa. Äitini oli kirjoittanut lapsuudenkirjaani jotain, että kun änkytystä ei huomioi niin silloin se loppuu.. Mutta änkytys sitten puhkesi uudestaan joskus lukio aikoina, ja nyt olen 21 vuotias ja se kyllä todella haittaa sosiaalisia tilanteita. Haluaisin puhua, mutta en vain uskalla jossain tilanteissa, koska tiedän että alan änkyttämään. Siksi minua luullaan ujoksi ja hiljaiseksi... Tavallisesti puhevaikeudet alkavat uusissa sosiaalisissa ja jännittävissä tilanteissa. Olisi ollut kiva jos tämä olisi hoidettu silloin kun olin lapsi :(

3

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytynee

      hei! Älä murehdi yksin. Käy sivuilla ankytys.fi, josta saat tietoa ym.

    • kaksivuotiaana

      koko loppuelämäksesi. Sitäpaitsi se on itsetuntoongelma, eikä vika sinun puhumisessasi. Minulla tärisee kädet, kun joudun jännittävään tilanteeseen. Nykyisin töissä ei tärise, kun kerran alkoi yllättäin tarkassa työssä tärisemään, pomoni huusi heti seuraavalle huoneeseen tulevalle työkaverille että marja on luvannut ottaa stressiä näistä hommista!!!! Se muuten tärinä loppui siihe paikkaan. (prkle)

      • ml213.

        Muuten ihmisen kehitystä ajatellen,- sen suuntaa, niin sillä on merkitystä miten reagoi tukalissa tilanteissa.Monastihan herkkä/ylireagoiva ihminen ongelmoiuttaa itseään, jos ei mahdollistu vihastumaan vaikeiossa tilanteissa.Niin, tällä vihastumisen määrällä ei ole merkitystä,- vaan reagoimisen suunnalla.

        Esim. ajatellen tilannettasi, mistä kerroit, niin alistuminen olisi vahvistanut sinussa "vangin roolia" ajatellen asiaa alitajunnasta käsin.Taas tuo viimeisin sana viestissäsi ilmentää, miten vihastuit eli et alistunut vangin rooliin.Muuten nämä alemmuuden tunoisuus ihmisessä ohjaa hänet eräänlaiseen rooli suorituksiin.

        Niin, ajatteleppa vangin ja vangitsijan (vartijan) rooleja.Vangin asema esim. keskitysleireillä on erittäin tukala ja monen ihmisen viestintä ilmentää tätä vangin roolia.Taas tämä rooli/asema aktivoi ihmisen kehossa ja mielessä monia poikkeavuuksia esim. änkytystä änkyttäjälle ja tavalliselle ihmisellekkin,- ajoittain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3141
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2549
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      379
      2439
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1877
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 168
      1280
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe