Kymppi liikunnasta?

Äitikkä

Moi, lapsellani on pakkomielle saada 10 liikuntanumeroksi. Hän on nyt 3-luokalla ja saa ensimmäiset oikeat numerot todistukseen. Koulu muuten menee hyvin, todistukseen on odotettavissa 8-9 numeroita. Mutta ainoa, millä tuntuu nyt olevan merkitystä on tuo liikunta. Voiko hän odotta kymppiä? On todella liikunnallinen; joka laji sujuu; nopeus, kestävyys, heitot jne... Yleensä koulujen välisissä kisoissa on se ykkönen. Harrastaa piirin huipulla montaa lajia. On notkea, saa voltit, spagaatit ym. Omien sanojensa mukaan myös yrittää kannustaa niitä heikompia kavereitaan. Osallistuu tunnilla.... Ja jos sitä kymppiä ei tulekaan, miten selittää se lapselle?

65

5659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Martti-opettaja

      Opettaja antaa (PERUSTELLUN) arvion lapselle. Sieltä se selviää, mistä se numero tuleekin. Ei sinun tarvitse sitä lapsellesi selittää, kun et kerran arvioikaan häntä. Halloo!

    • nononono

      Kympit on nykykoulussa aika tiukassa. Alaspäin hilatussa asteikossa 8 on perusnumero.

      • paskat

        jaa et 8 on perus..? ei tosiaan oo mikään perus. 8 on hyvä numero, en siis tiedä mitä tarkotit tolla "perus" jutulla, mutta aika vähätelty käsitys kasista..


    • auta muita

      Kymppiin vaaditaan tuon lisäksi vielä muiden huomioimista pelitilanteissa todella paljon, muiden auttamista jne. Kympistä on taas tehty sellainen, ettei joka jannu sitä saa.

    • mukaan

      hyvää osaamista osoittaa arvosana 8. Joku tiesi, että se oli alas hilattu arvosana. Todellisuudessa käytiin keskustelua siitä, sovitaanko hyvää osaamista osoittavaksi arvosanaksi 7 vai 8. Odotelkaa rauhassa kevättodistusta. Jos siinä on kymppi, on poikasi harvinaisen etevä liikunnassa kaikin tavoin. Hänen pakkomiellettään se ei ainakaan helpota - seuraavassa todistuksessa 9 on jo katastrofi. Jos taas ei ole kymppiä, poika oppii jotakin hyvin tärkeää elämän varrelle: hänelläkin on parantamisen varaa, ja elämä jatkuu ihan mukavana siitä huolimatta, ettei kymppiä tullutkaan. Sinä et ole mistään velkaa selitystä.

    • lapselle jos ei saa

      kymppiä!!! Sano lapselle että olet liian laiska, hajoittele lisää. Siitä se kymppi tulee jos on tullakseen.

      • kokemus 1

        Moi. Meillä oltiin jokunen vuosi sitten samassa tilanteessa. Luokkaa en muista, mutta varmaan 3 tai 4 oli kun ekoja oikeita numeroita odoteltiin. Tyttö oli todella lahjakas liikkuja. Oli piirin ja Suomenkin huipulla lajeissaan. Oli myös monipuolinen harrastaja - pärjäsi kaikki koululajit hiihdosta suunnistukseen ja sitten vielä harrasti omatoimisesti monia muita lajeja, joiden kisoissa siis pärjäsi hyvin. Koulujen kisoista ei ykkössijaa huonompaa tullut -oli laji mikä hyvänsä. Oli myös hyvä joukkuelajeissa - niitäkin harrasti myös vapaa-ajallaan. Ja ainakin omien ja kavereiden puheiden mukaan oli kannustava ja muut huomioon ottava niillä liikuntatunneilla. Eli toisin sanoen; tyttö eli urheilulle. Muu koulunkäynti hoidettiin vähän toisella kädellä, arvostelu 7-8, pari ysiä. Sitten todistuksessa: 9. Arvatkaa mikä pettymys se oli. Saman ysin tuntui saaneen joka toinen pikkuisenkaan verkkareita liikuntatunneilla liikutellut, kasin nyt vähintään. Kun oltiin asia kotona keskusteltu, niin otin yhteyttä opettajaan ja kysyin mielestäni asiallisesti perusteita. Vastaus kuului: vaikka tyttö oli opettajan mielestä 10 oppilas, hän ei voi antaa kymppiä kenellekään.Sellainen on periaate. Kuitenkin sama opettaja oli antanut mm matematiikassa ja äidinkielessä numeron 10 oppilaille. Se oli kuulemma eri asia. Niin, pieni juttu nyt, kun tyttö on yläasteella, siellä on nyt se 10 liikunnasta ja kuuluu kansallisesti valmennettaviin urheilijoihin. Mutta silloin se oli iso asia ja iso pettymys. Varsinkin lapselle, joka ei voinut kymppiä odottaa mistään muusta aineesta. Nyt tytön pikkuveli on saman opettajan opetuksessa....


      • Omakohtainen kokemus 1

        Miten sanot tuollaiselle lapselle, että olet laiska, harjoittele lisää. Kun lapsi käytännössä asuu kentillä ja saleilla. Tuollaista lasta pitää jo välillä kieltää urheilemasta, ettei menisi liiallisuuksiin. Muistuttaa siitä levostakin.


    • Ope selittää

      Luultavasti lapsesi on kympin arvoinen. Mutta liikuntaa ei aina arvosteta aineena ja siinä esim 8 ja 9 on löyhässä, 10 taas kiven alla. Olen huomannut vaikka sen kasin saavan oikeastaan kaikkien. Vaikkei jaksaisi 100 m juosta puuskuttamatta. Ysiin riittää edes kelvollinen osallistuminen. Kun kaikkia opitää kuulemma kannustaa... minusta enemmän kannustaisi vaikka antaa numeroksi 6 tai 7 ellei kertakaikkiaan paremapaan pysty. Ehkä SE kannustaisi sieltä tietsikan äärestä pois. Eihän matikastakaan saa numeroa 8 tai 9, jos kokeista tipahtelee kuutosia eikä yrittämisestä huolimatta pysy kärryillä. Kymppi taas. Ainakin meidän koulussa se lienee mahdottomuus. Kasi on tokarissa jokaisella ja ysikin sellaisilla jotka suunnilleen muistavat esiintyä liikuntavaatteissa ja edes yrittävät hypätä vaikka pituutta- sama sitten onko se tulos 4 m tai 1,5 m.

      • todellakaan

        saa kaikki liikunnasta kasia ja ysiin riitä pelkkä osallistuminen! Seiska on hyvinkin paljon käytetty numero useamman kymmenen vuoden kokemuksella koulumaailmasta. Mutta tottakai liikunta on juuri sellainen aine, jossa numeroon voi vaikuttaa muukin kuin taidot ja toisten vaan on helpompi saada siinä se parempi numero kuin toisten.


      • Ope selittää
        todellakaan kirjoitti:

        saa kaikki liikunnasta kasia ja ysiin riitä pelkkä osallistuminen! Seiska on hyvinkin paljon käytetty numero useamman kymmenen vuoden kokemuksella koulumaailmasta. Mutta tottakai liikunta on juuri sellainen aine, jossa numeroon voi vaikuttaa muukin kuin taidot ja toisten vaan on helpompi saada siinä se parempi numero kuin toisten.

        Meidän koulussa on 9 sellaisilla lapsilla, jotka kilpailevat aktiivisesti, ovat liikunnallisia ja yleensä kohtuuhyviä ihan kaikessa. Ja oikein onkin. Mutta se sama 9 on myös sellaisilla, jotka "yrittävät" kauheasti (ts mielistelevät) mutta oikeasti ei liikunnan tajua ole. Sitten on yksi tyttö, joka on huippuhyvä kaikessa mitä tekee, kilpailee koulun ulkopuolella ja hälläkin vaan 9, vaikka hän olisi se 10 oppilas. On lisäksi aika vaatimaton, eli ei rehentele saavutuksillaan ja osaa ottaa heikommat mukaan. 8 on sitten "tavallisilla", jotka edes suunnilleen raahautuvat tunnille. 7 on yhdellä ainolla, joka julistaa että inhoaa liikuntaa ja myös näyttää sen. Että näin. Kymppiä ei kuulemma voi antaa kenellekään julistaa tämä meidän ope.


      • Alta riman ja lipan
        Ope selittää kirjoitti:

        Meidän koulussa on 9 sellaisilla lapsilla, jotka kilpailevat aktiivisesti, ovat liikunnallisia ja yleensä kohtuuhyviä ihan kaikessa. Ja oikein onkin. Mutta se sama 9 on myös sellaisilla, jotka "yrittävät" kauheasti (ts mielistelevät) mutta oikeasti ei liikunnan tajua ole. Sitten on yksi tyttö, joka on huippuhyvä kaikessa mitä tekee, kilpailee koulun ulkopuolella ja hälläkin vaan 9, vaikka hän olisi se 10 oppilas. On lisäksi aika vaatimaton, eli ei rehentele saavutuksillaan ja osaa ottaa heikommat mukaan. 8 on sitten "tavallisilla", jotka edes suunnilleen raahautuvat tunnille. 7 on yhdellä ainolla, joka julistaa että inhoaa liikuntaa ja myös näyttää sen. Että näin. Kymppiä ei kuulemma voi antaa kenellekään julistaa tämä meidän ope.

        Eli höpö hopö noille jutuillesi.


      • ope myös
        Ope selittää kirjoitti:

        Meidän koulussa on 9 sellaisilla lapsilla, jotka kilpailevat aktiivisesti, ovat liikunnallisia ja yleensä kohtuuhyviä ihan kaikessa. Ja oikein onkin. Mutta se sama 9 on myös sellaisilla, jotka "yrittävät" kauheasti (ts mielistelevät) mutta oikeasti ei liikunnan tajua ole. Sitten on yksi tyttö, joka on huippuhyvä kaikessa mitä tekee, kilpailee koulun ulkopuolella ja hälläkin vaan 9, vaikka hän olisi se 10 oppilas. On lisäksi aika vaatimaton, eli ei rehentele saavutuksillaan ja osaa ottaa heikommat mukaan. 8 on sitten "tavallisilla", jotka edes suunnilleen raahautuvat tunnille. 7 on yhdellä ainolla, joka julistaa että inhoaa liikuntaa ja myös näyttää sen. Että näin. Kymppiä ei kuulemma voi antaa kenellekään julistaa tämä meidän ope.

        kertooko sinulle tuon lapsesi vai oletko ihan itse mennyt sinne liikuntatunnille toisten lasten taitoja arvioimaan, kun olet niin hienosti tiennyt kaikkien taitotason ja todistusnumerot! Te nykyvanhemmat teette meidän opettajien työn helpoksi, kun voi kätevästi lähettää vaikka kokeetkin teille korjattaviksi kun kuitenkin on jotain huomatutettavaa korjaamisesta. Voisin antaa myös blancon todistuksen, johon sitten vanhemmat voisivat itse antaa heidän lapsilleen sopivat numerot.


      • Ope selittää
        ope myös kirjoitti:

        kertooko sinulle tuon lapsesi vai oletko ihan itse mennyt sinne liikuntatunnille toisten lasten taitoja arvioimaan, kun olet niin hienosti tiennyt kaikkien taitotason ja todistusnumerot! Te nykyvanhemmat teette meidän opettajien työn helpoksi, kun voi kätevästi lähettää vaikka kokeetkin teille korjattaviksi kun kuitenkin on jotain huomatutettavaa korjaamisesta. Voisin antaa myös blancon todistuksen, johon sitten vanhemmat voisivat itse antaa heidän lapsilleen sopivat numerot.

        Koulumme on pieni. Tunnen joka oppilaan ja vanhemman. Kaikki luokkalaiset sekä paria astetta ylemmällä ja alemmalla ovat kavereita. Kaikki käyvät toisissaan. Ja lapset puhuvat yllättävän paljon toistensa asioista. Ei siis vain omani kotona vaan myös ne, jotka meillä käyvät. Lisäksi vedän kerhoa, jossa käyvät liki kaikki oppilaat. Siellä aina välillä liikutaan ja leikitään. Siellä näen omin silmin oppilaiden liikunnallisen tason. Ja oikeasti en ymmärrä miksi sen liikuntanumeron pitää olla tabu. Annetaan hyvä numero sellaiselle joka ei sitä oikeasti ansaitse mukamas kannustusmielessä. Eihän se kannusta liikkumaan, päin vastoin, huomataan että saatiin se kasi tai ysi aika helpolla. Miksi sitten ei vaikka englannissa huonoa (koenumerot 5-6) kannusteta numerolla 8? Näin ainakin meidän koulussa. Hyvä oppilas muussa saa myös liikunnasta hyvän, vaikka olisi erittäin ei-liikunnalinen ja kömpelö.


      • ÄÄiitii
        ope myös kirjoitti:

        kertooko sinulle tuon lapsesi vai oletko ihan itse mennyt sinne liikuntatunnille toisten lasten taitoja arvioimaan, kun olet niin hienosti tiennyt kaikkien taitotason ja todistusnumerot! Te nykyvanhemmat teette meidän opettajien työn helpoksi, kun voi kätevästi lähettää vaikka kokeetkin teille korjattaviksi kun kuitenkin on jotain huomatutettavaa korjaamisesta. Voisin antaa myös blancon todistuksen, johon sitten vanhemmat voisivat itse antaa heidän lapsilleen sopivat numerot.

        Etkö tosiaan tiedä, että lapset kertovat paljon kouluasioita kotona - tietysti myös toisinpäin. Varmasti lapseni on meidänkin kotielämästä kertonut paljon sellaista,minkä pitäisin omana tietonani, mutta olenpa myös minä kuullut, miten opet ovat tullut kouluun kaula "syötynä", haisten viinalle, silmä mustana jne... Lapseni ja kaverit myös vertailevat numeroitaan ja kyllä joku liikunta on helppo lapsenkin todeta kuka siinä on hyvä ja kuka ei. Mä sain kasin, ihan kiva. Mutta miks toi sai ysin, vaikka se hävis mulle koulun hiihtokisassa ja jouksuissa eikä se saa palloa kiinni ku heittää. Mutta ai niin, se muisti tänään taas kertoa,että miten se tykkkää opesta.... ja sen äiti ja ope ovat lionslady-kavereita...


      • ijfdsjcdkdjc

        siis mullaha o liikka 7 ja mä teen kaike mitä käsketää ja oon mukana tunnil.. kaveri juoksi cooperis 300 metrii vähemmä ja sai 8 mitenkäs tän sit selität?


    • New Age

      Meillä kanssa tyttö odottaa kymppiä liikasta. En tiedä saako. Liikunnalliset taidot ja harrastuneisuus ovat varmasti sen kympin luokkaa, mutta riittääkö sitten. Kohta´han tuo nähdään.

    • lapsillemme

      että kaikkea ei voi saada, ei välttämättä edes 10 liikunnasta vaikka isi tai äiti tai lapsi kuinka haluaisivat - kun meidän mussu on aina se kaikista paras. Minulla on ekaluokkalainen urheilullinen lapsi, mutta en minä siitä mitään numeroa tee. Tyttäreni ratsastaa kansallisilla esteradoilla kilpaa hyvällä estetykillä, voittaa tai ainakin pääsee satavarmasti 5 parhaan joukkoon joka kisassa, mutta en minä siitäkään tee numeroa. Okei, käymme kisan jälkeen läpi mikä meni pieleen jos ei mennytkään niiiiiiin hyvin kun odotettiin. No esteratsastuksessa on se hyvä, että ns. syyllinen löytyy aina sieltä satulasta. Jos lapsi ei koskaan saa kokea pettymyksiä, ei elämä aikuisena paljoa hymyile. Sanoisin, että huvin vuoksi ja urheilun kannalta - niin meillä urheillaan ja hyvin on kehitytty.

      • esteratsastusta

        muuhun urheiluun??? Ja tuosta numerosta: 10 kuuluu 10 arvoiselle lapselle. Oli sitten laji mikä vaan. Yleensä nimittäin ne tosi lahjakkaat on hyviä ihan kaikessa. Sitten on joitakin optettuja lapsia, jotka voivat juosta hyvin pitkää mutta ei muuta. Tai hiihtävät hyvin mutta ei muuta. Tai heittävät hyvin eikä muuta...Tai ratsastavat eikä muuta. Ja ratsastuksessa tekee se hepo suurimman työn. Olen itse toiminut ratsastuksenohjaajana sekä yu-valmentajana ja tiedän kyllä vissin eron lajia harrastavíen kunnossa.


      • Nimetön
        esteratsastusta kirjoitti:

        muuhun urheiluun??? Ja tuosta numerosta: 10 kuuluu 10 arvoiselle lapselle. Oli sitten laji mikä vaan. Yleensä nimittäin ne tosi lahjakkaat on hyviä ihan kaikessa. Sitten on joitakin optettuja lapsia, jotka voivat juosta hyvin pitkää mutta ei muuta. Tai hiihtävät hyvin mutta ei muuta. Tai heittävät hyvin eikä muuta...Tai ratsastavat eikä muuta. Ja ratsastuksessa tekee se hepo suurimman työn. Olen itse toiminut ratsastuksenohjaajana sekä yu-valmentajana ja tiedän kyllä vissin eron lajia harrastavíen kunnossa.

        Tässä lainaus perusopetuksen opetussuunnitelmasta: "KUVAUS OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 4. LUOKAN PÄÄTTYESSÄ Oppilas • hallitsee motorisia perustaitoja ja osaa soveltaa niitä eri liikuntamuodoissa • osaa juosta, hypätä ja heittää • osaa voimisteluliikkeitä ilman välineitä, välineillä ja telineillä • osaa ilmaista itseään liikunnan avulla ja liikkua rytmin tai musiikin mukaan • osaa käsitellä pelivälineitä leikeissä ja harjoituksissa sekä toimia peleissä • osaa liikkua luonnossa opetuskarttaa hyväksi käyttäen • osaa luistelussa liukumisen, eteenpäin luistelun ja jarrutuksen • pystyy liikkumaan suksilla monipuolisesti • pystyy uimaan monipuolisesti uintisyvyisessä vedessä • toimii pitkäjänteisesti ja suhtautuu realistisesti omiin suorituksiinsa • osaa pukeutua tarkoituksenmukaisesti liikuntaa varten ja huolehtia puhtaudestaan • toimii itsenäisesti ja ryhmässä sovittujen ohjeiden mukaan sekä osallistuu vastuullisesti ja yritteliäästi liikunnan opetukseen." Käykääs kaikki vanhemmat tutustumassa, opetussuunnitelma on se joka määrittelee mitä koulussa opetetaan! http://www.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf


      • Ruuttia
        Nimetön kirjoitti:

        Tässä lainaus perusopetuksen opetussuunnitelmasta: "KUVAUS OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 4. LUOKAN PÄÄTTYESSÄ Oppilas • hallitsee motorisia perustaitoja ja osaa soveltaa niitä eri liikuntamuodoissa • osaa juosta, hypätä ja heittää • osaa voimisteluliikkeitä ilman välineitä, välineillä ja telineillä • osaa ilmaista itseään liikunnan avulla ja liikkua rytmin tai musiikin mukaan • osaa käsitellä pelivälineitä leikeissä ja harjoituksissa sekä toimia peleissä • osaa liikkua luonnossa opetuskarttaa hyväksi käyttäen • osaa luistelussa liukumisen, eteenpäin luistelun ja jarrutuksen • pystyy liikkumaan suksilla monipuolisesti • pystyy uimaan monipuolisesti uintisyvyisessä vedessä • toimii pitkäjänteisesti ja suhtautuu realistisesti omiin suorituksiinsa • osaa pukeutua tarkoituksenmukaisesti liikuntaa varten ja huolehtia puhtaudestaan • toimii itsenäisesti ja ryhmässä sovittujen ohjeiden mukaan sekä osallistuu vastuullisesti ja yritteliäästi liikunnan opetukseen." Käykääs kaikki vanhemmat tutustumassa, opetussuunnitelma on se joka määrittelee mitä koulussa opetetaan! http://www.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf

        Niin, tuo on kuvaus hyvästä osaamisesta, joka oikeuttaa saamaan todistukseen arvosanan kahdeksan. Erikseen on vielä kriteerit 9 ja 10 numeroille.


      • oli kasin
        Ruuttia kirjoitti:

        Niin, tuo on kuvaus hyvästä osaamisesta, joka oikeuttaa saamaan todistukseen arvosanan kahdeksan. Erikseen on vielä kriteerit 9 ja 10 numeroille.

        arvoinen juttu niin mun muksu on arvoltaan 11 johan tuommoiset jutut hallitaan jo eskarista. eikös vaan?


      • urheilua onkin
        esteratsastusta kirjoitti:

        muuhun urheiluun??? Ja tuosta numerosta: 10 kuuluu 10 arvoiselle lapselle. Oli sitten laji mikä vaan. Yleensä nimittäin ne tosi lahjakkaat on hyviä ihan kaikessa. Sitten on joitakin optettuja lapsia, jotka voivat juosta hyvin pitkää mutta ei muuta. Tai hiihtävät hyvin mutta ei muuta. Tai heittävät hyvin eikä muuta...Tai ratsastavat eikä muuta. Ja ratsastuksessa tekee se hepo suurimman työn. Olen itse toiminut ratsastuksenohjaajana sekä yu-valmentajana ja tiedän kyllä vissin eron lajia harrastavíen kunnossa.

        kun mietit että joudun hallitsemaan yli 500 kiloista joka treenien ansiosta on pelkkää lihasmassaa. Helppoahan sun on ilman hevosta juosta ja aitoa, mutta tee se sama temperamenttisella hevosella.


      • luulot
        oli kasin kirjoitti:

        arvoinen juttu niin mun muksu on arvoltaan 11 johan tuommoiset jutut hallitaan jo eskarista. eikös vaan?

        lapsen vanhemmalla. Sääliksi käy lasta, jonka vanhemmat pönkittävät omaa huonommuutta vaatimalla lapselleen jo nyt 11 arvosanaa. Ei tee hyvää pienen lapsen itsetunnolle.


      • juosta ja aitoa...
        urheilua onkin kirjoitti:

        kun mietit että joudun hallitsemaan yli 500 kiloista joka treenien ansiosta on pelkkää lihasmassaa. Helppoahan sun on ilman hevosta juosta ja aitoa, mutta tee se sama temperamenttisella hevosella.

        ja vaikeempaa 500 kiloisella hevosella... ensiksi: kyseessä oli ekaluokkalainen tyttö, tuskin ratsastaa oikein isolla hepolla. toiseksi "tee se sama temperamenttisella hevosella." huomasitko itse? eli hevonen aitoo ja juoksee,et sinä! hevosen hallinta vaatii toki taitoa - itselläni on ollut kymmenisen vuotta massiivinen suokki, mutta ei se ihmeellistä kuntoa vaadi!


      • jutut edellisessä
        luulot kirjoitti:

        lapsen vanhemmalla. Sääliksi käy lasta, jonka vanhemmat pönkittävät omaa huonommuutta vaatimalla lapselleen jo nyt 11 arvosanaa. Ei tee hyvää pienen lapsen itsetunnolle.

        oli sellaisia juttuja mitkä meillä on hallittu 4-vuotiaasta! kysehän tässä ketjussa oli arvosanasta 10 ja miten sen saa. jos kasin saa edellä mainituilla tavoilla, niin meillä lapsi on VÄHINTÄÄN kympin arvoinen taidollisesti; piirin parhaita hiihtäjiä, samoin juoksumatkoilla (lyhyet, pitkät, aidat...), pituudessa, korkeudessa, mitaleilla myös heittolajeissa, kun on niitä kokeillut. saa voltit eteen ja taakse, spagaatit, spiraalit, kiipeää leikiten voimistelusalin kattoon pelkillä käsivoimilla, pelaa kolmessa joukkueessa (ikäisissään, vanhemmissa ja pojissa -on siis tyttö) jalkapalloa ja kahdessa lentopalloa. ui, luistelee, suunnistaa... kaikki urheilu on mieluista. kokeilee mielellään uusia juttuja, viimeksi seinäkiipeilyä. eli ei ole aina kyse siitä että pönkitetään jotakin huonommuutta (mitä se muuten tarkoittaa??? miten vanhempi voi pönkittää omaa huonommuuttaan lapsen avulla??? miksi vanhemmilla pitäisi olla joku huonommuus, jos he ovat ansaitust ylpeitä lapsestaan). vaan kyse on ihan tosiasioiden myöntämisestä. jos mun lapsi on taitava, niin kai mä sen itse tiedän. pitäiskö täällä mumista että ei meillä mitää osata.... itsetunto on kunnossa; lapsi rakastaa urheilua, pyrkii parempiin saavutuksiin ja on motivoitunut harjoittelija. hänelle tappio tai häviö ei ole kauhistus, vaan huono suoritus. tosin olen opettanut että niitäkin saa tulla; lapsi ei ole kone, joka aina yltää parhaimpaansa. silti; en kehua retostele lapseni saavutuksilla (täällä eri asia nimettömänä), vastaan jos kysytään, samoin lapsi on hiljaa saavutuksistaan. ja osaa harrastaa muutakin; on näytelmäkerhossa ja soittaa pianoa. paras kaveri ei harrasta mitään urheilua ja tyttöjen lempipuuhaa on käsityöt yhdessä. eli onkohan sinulla joku ongelma vai kateus lahjakkaita kohtaan,kun heti kuvittelet, että suuret on luulot. ei tarvi luulla mitään kun näyttöjä on. ai niin. se liikuntanro on 10.


      • ratsastaa massiivisilla
        juosta ja aitoa... kirjoitti:

        ja vaikeempaa 500 kiloisella hevosella... ensiksi: kyseessä oli ekaluokkalainen tyttö, tuskin ratsastaa oikein isolla hepolla. toiseksi "tee se sama temperamenttisella hevosella." huomasitko itse? eli hevonen aitoo ja juoksee,et sinä! hevosen hallinta vaatii toki taitoa - itselläni on ollut kymmenisen vuotta massiivinen suokki, mutta ei se ihmeellistä kuntoa vaadi!

        hevosilla siinä missä aikuinenkin, minä aikoinaan ekaluokkalaisena ja pienikokoinen vielä ratsastin massiivisilla hevosilla ja kyllä siinä hyvää kuntoa tarvitsee, kun opetat ison hevosen muuta kuin potkimalla liikkeelle. Ammattimainen ratsastus pistää koko kropan tekemään töitä. Okei, hevonen aitoo ja juoksee, mutta eteenpäinpyrkivä kilparatsastaja ei ilman hikikarpaloita selviä. Teen sen saman myös massiivisella ja temperamenttisella hevosella, tärkeintä on rauhallisuus, erinomainen tasapaino ja määrätietoisuus ja taito sekä hyvä kunto. Mitä parempi kunto itsellä on sen paremmin jaksaa kilparatsastusta. Kyllä kunnon ratsastajalta vaaditaan keskitasoa parempaa kuntoa. Toki se köpöttely massiivisella hevosella käy vaikkei kuntoa olekaan.


      • uskon -
        ratsastaa massiivisilla kirjoitti:

        hevosilla siinä missä aikuinenkin, minä aikoinaan ekaluokkalaisena ja pienikokoinen vielä ratsastin massiivisilla hevosilla ja kyllä siinä hyvää kuntoa tarvitsee, kun opetat ison hevosen muuta kuin potkimalla liikkeelle. Ammattimainen ratsastus pistää koko kropan tekemään töitä. Okei, hevonen aitoo ja juoksee, mutta eteenpäinpyrkivä kilparatsastaja ei ilman hikikarpaloita selviä. Teen sen saman myös massiivisella ja temperamenttisella hevosella, tärkeintä on rauhallisuus, erinomainen tasapaino ja määrätietoisuus ja taito sekä hyvä kunto. Mitä parempi kunto itsellä on sen paremmin jaksaa kilparatsastusta. Kyllä kunnon ratsastajalta vaaditaan keskitasoa parempaa kuntoa. Toki se köpöttely massiivisella hevosella käy vaikkei kuntoa olekaan.

        ja tiedän että ratsastus vaatii taitoa, kuntoa ja lahjojakin. mutta älä vertaa esteratsastajaa oikeaan urheilijaan, joka tekee itse sen työn eikä vain istu hevosen selässä vaikkakin käyttäen niitä kroppansa lihaksia. minäkin käytän monia lihaksia autolla ajaessani, mutta en pidä sitä urheiluna. samoin pyörötuolissa istuva käyttää aika paljon lihaksia kulkiessaan, mutta ei pidä sitä urheiluna. kävellessäni käytän lihaksia, mutta ei se ole urheilua - kilpakävely taas on. jos ratsastaja laitetaan samalle viivalle kenen tahansa sellaisen urheilijan kanssa, joka tekee itse sen suorittavan työn, hän jää kunnossa, vauhdissa, nopeudessa ja voimassa.


      • minä kirjoittaa
        jutut edellisessä kirjoitti:

        oli sellaisia juttuja mitkä meillä on hallittu 4-vuotiaasta! kysehän tässä ketjussa oli arvosanasta 10 ja miten sen saa. jos kasin saa edellä mainituilla tavoilla, niin meillä lapsi on VÄHINTÄÄN kympin arvoinen taidollisesti; piirin parhaita hiihtäjiä, samoin juoksumatkoilla (lyhyet, pitkät, aidat...), pituudessa, korkeudessa, mitaleilla myös heittolajeissa, kun on niitä kokeillut. saa voltit eteen ja taakse, spagaatit, spiraalit, kiipeää leikiten voimistelusalin kattoon pelkillä käsivoimilla, pelaa kolmessa joukkueessa (ikäisissään, vanhemmissa ja pojissa -on siis tyttö) jalkapalloa ja kahdessa lentopalloa. ui, luistelee, suunnistaa... kaikki urheilu on mieluista. kokeilee mielellään uusia juttuja, viimeksi seinäkiipeilyä. eli ei ole aina kyse siitä että pönkitetään jotakin huonommuutta (mitä se muuten tarkoittaa??? miten vanhempi voi pönkittää omaa huonommuuttaan lapsen avulla??? miksi vanhemmilla pitäisi olla joku huonommuus, jos he ovat ansaitust ylpeitä lapsestaan). vaan kyse on ihan tosiasioiden myöntämisestä. jos mun lapsi on taitava, niin kai mä sen itse tiedän. pitäiskö täällä mumista että ei meillä mitää osata.... itsetunto on kunnossa; lapsi rakastaa urheilua, pyrkii parempiin saavutuksiin ja on motivoitunut harjoittelija. hänelle tappio tai häviö ei ole kauhistus, vaan huono suoritus. tosin olen opettanut että niitäkin saa tulla; lapsi ei ole kone, joka aina yltää parhaimpaansa. silti; en kehua retostele lapseni saavutuksilla (täällä eri asia nimettömänä), vastaan jos kysytään, samoin lapsi on hiljaa saavutuksistaan. ja osaa harrastaa muutakin; on näytelmäkerhossa ja soittaa pianoa. paras kaveri ei harrasta mitään urheilua ja tyttöjen lempipuuhaa on käsityöt yhdessä. eli onkohan sinulla joku ongelma vai kateus lahjakkaita kohtaan,kun heti kuvittelet, että suuret on luulot. ei tarvi luulla mitään kun näyttöjä on. ai niin. se liikuntanro on 10.

        edellisen. Minäkin olen oppinut asenteen, että anteeksi kun meillä osataan, kun tuntuu että jos pikkaisen kerrot jostain kisasta, tai yleensä lapsen urheiluharrstuksista, niin heti toisten mielestä leuhkitaan. Sen sijaan minä kuuntelen sujuvasti, miten toisten lapset ovat lahjakkaita musiikissa, käsitöissä, koulussa, miten auttava kotona, miten fiksuja ja hyvinkäyttäytyviä.... urehilusta ei saa puhua. Jos siinä pärjää, niin se on leuhkintaa.


      • Ratsastuksenohjaaja
        esteratsastusta kirjoitti:

        muuhun urheiluun??? Ja tuosta numerosta: 10 kuuluu 10 arvoiselle lapselle. Oli sitten laji mikä vaan. Yleensä nimittäin ne tosi lahjakkaat on hyviä ihan kaikessa. Sitten on joitakin optettuja lapsia, jotka voivat juosta hyvin pitkää mutta ei muuta. Tai hiihtävät hyvin mutta ei muuta. Tai heittävät hyvin eikä muuta...Tai ratsastavat eikä muuta. Ja ratsastuksessa tekee se hepo suurimman työn. Olen itse toiminut ratsastuksenohjaajana sekä yu-valmentajana ja tiedän kyllä vissin eron lajia harrastavíen kunnossa.

        Kokeilepa kuule hypätä kansallisen tason esterata, vieläpä voittaa se, ja sano sitten, että esteratsastus ei ole urheilua tai vaadi aerobista kuntoa ja lihasvoimaa. Veikkaan että lentäisit ensimmäisen hypyn jälkeen kyydistä.
        Onko kaikkea aina pakko arvostella, vaikkei itse oikeasti aiheesta mitään tiedä...?


    • Töitä töitä

      News flash: Jollain 3-luokan liikunnan numerolla ei ole paskankaan väliä työnhaussa. Ja töihinpääsyä vartenhan sitä opiskellaan.

      • työnhaun

        kannalta monella muullakaan asialla. mutta lapselle sillä on iso merkitys.


      • Töitä töitä
        työnhaun kirjoitti:

        kannalta monella muullakaan asialla. mutta lapselle sillä on iso merkitys.

        Kannattaa siis oppia kestämään myös pettymyksiä. Muuten saattaa sitten aikuisena olla hermot kireällä, kun kaikkea ei saakkaan.


      • pitää vaan kestää
        Töitä töitä kirjoitti:

        Kannattaa siis oppia kestämään myös pettymyksiä. Muuten saattaa sitten aikuisena olla hermot kireällä, kun kaikkea ei saakkaan.

        kun open tenniskaverin muksu saa ysin liikasta vaikka ei jaksa 100 metriä juosta ja hyppää pituutta tasan metrin. ikää 12 vuotta. ja sit sen open lions club kaverin skidi saa myös ysin vaikkei sekään jaksa juosta edes 50 metriä, hiihtää kuin harakka eikä saa kuperkeikkaa tehtyä. ja sit itse saa sen saman ysin vaikka tekee voltit etu ja takaperin, voittaa joka vuosi kunnan hiihtokisat, yukisat, maastokisat, suunistuskisat...on hyvä joka lajissa ja suomen ja piirin huippuja joissakin lajeissa. näin jotkut kestää pettymyksiä ja noi muut.. mitähän ne tekee


      • olisiin

        katkera jos noin olis käyny


      • JOS noin
        olisiin kirjoitti:

        katkera jos noin olis käyny

        olis tosiaan käynyt..


      • Ajatustenhallintasäde
        pitää vaan kestää kirjoitti:

        kun open tenniskaverin muksu saa ysin liikasta vaikka ei jaksa 100 metriä juosta ja hyppää pituutta tasan metrin. ikää 12 vuotta. ja sit sen open lions club kaverin skidi saa myös ysin vaikkei sekään jaksa juosta edes 50 metriä, hiihtää kuin harakka eikä saa kuperkeikkaa tehtyä. ja sit itse saa sen saman ysin vaikka tekee voltit etu ja takaperin, voittaa joka vuosi kunnan hiihtokisat, yukisat, maastokisat, suunistuskisat...on hyvä joka lajissa ja suomen ja piirin huippuja joissakin lajeissa. näin jotkut kestää pettymyksiä ja noi muut.. mitähän ne tekee

        Kannattaa laittaa foliohattu päähän. Tai jotenkin muuten hillitä noita salaliittoteorioita. http://koti.mbnet.fi/roine/salaliitto/foliohattu.php


    • äitivain

      Meillä myös liikunnallinen lapsi. Harrastaa monipuolisesti liikuntaa ja liikkuu myös mielellään itekseen. Reilu vuosi sitten vaihtui liikunnanopettaja ja edelliseltä opettajalta oli aina saanut 10 liikunnasta. Tänä vuonna liikunnasta tuli 9, hyvä ettei itku tullut lapselta, koita siinä sitten selitellä, mikä oli opettajan päämäärä, kun lapsi kertoo vakavana, että miten voi numero tippua, jos ei tavat, käytös eikä aktiivisuus ole muuttunut yhtään.

      • Juoksija-äiti

        Meillä kanssa ihmeteltiin kovasti liikuntanumeroa. Oli "vain" 9. Ei siinä mitään, onhan 9 kiitettävä, 10 olisi jo erinomainen. Mutta... esim. saman kunnan toisen koulun oppilas sai 10 (erinomainen hiihtäjäpoika, mutta ei harrasta mitää muuta, ei halua koulussa yleisurheilla, juosta tms...). Ja lapsen luokkalaisilla oli ysejä aika paljonkin ja jos nämä lapset ovat kiitettävän arvoisia, on meillä taatusti se 10 arvoinen.

        Kuulostaako itserakkaalta? No, nämä muut ysin lapset ovat ihan ok liikkujia, liikkuvat itsekseen, hyväkuntoisia, osallistuvat jne. Mutta meillä lapsi on hyvä, ellen sanoisi erinomainen ihan kaikessa: piirin parhaita hiihtäjiä, kohtuusuunnistaja, tilastoissa Suomen kärjessä aika monessa yleisurheilulajissa, piirinmestaruuksia aika monta monesta lajista. Lahjakas voimistelija (monta KLL-mitalia), pelaa parissa joukkueessa, hyvä joukkuepelaaja jne...Käytösnro oli 9, ettei voi siitäkään johtua.

        Miksi lapset ja koulut ovat eriarvoisessa asemassa?

        Mitä siihen kymppiin oikein vaaditaan?


    • huoh...

      Hei!

      Liikunta on ihan tavallinen oppiaine siinä missä muutkin aineet. Se, että lapsi on liikunnallinen ja harrastaa liikuntaa tai että pihapeleissä lapsi päihittää naapurin Villen ja kaksi vuotta vanhemman Kaisunkin pituushypyssä ei todellakaan ole vielä tae kympille, siis arvosanalle erinomainen.

      Koululiikunnassa on huima määrä erilaisia lajeja ja kympin oppilaalta minä ainakin odotan erinomaista (10) tai kiitettävää (9) osaamista valtaosassa lajeista. Toki olen kymppejä joskus antanut, vaikka taidot muutamissa lajeissa olisivat sitten kasin luokkaa eli "vain" hyvät, ei tässä nyt kuitenkaan mitään yli-inhimillistä oppilaalta vaadita. Jos kuitenkin pari lajia (max) on oppilaalla "vain" hyviä (8), on se otettava takaisin taidoissa korkojen kera jossain toisessa lajissa. Koululiikunnan lajiesimerkkeinä mainittakoon vaikka suunnistus, yleisurheilu(juoksut, hypyt, heitot), kuntourheilu, kestävyyslajit, salibandy, jalkapallo, koripallo, lentopallo, käsipallo, pesäpallo, perusvoimistelu, telinevoimistelu, hiihto, taitoluistelu, jääkiekko, ringette, jääpallo, tanssi ja muu musiikkiliikunta kuten erilaiset ilmaisuharjoitteet, aerobic jne. , kuntopiirit, kehonhallinta, ultimate, sulkapallo, uinti (sis.hengenpelastus, hypyt ja perusuimataito eri uintityyleillä)........jne. jne.
      Kolmasluokkalaisen kohdalla ei varmasti olla vielä kaikkia ehditty kokeillakaan, mutta yleisesti vanhempien olisi hyvä miettiä lapsen taitoa esimerkiksi näissä yllä mainituissa lajeissa. Niin kuin ehkä huomaatte, koululiikunta on huimasti muutakin kun vain niitä hiihtokisoista saatuja mitaleja tai yleisurheilutuloksia!

      Lajitaitojen lisäksi kympin oppilas osoittaa äärimmäisen hyvää asennetta. Ei tarvitse patistaa tekemään, ei laiskottele kun open silmä välttää, liikkuu omaksi ilokseen eikä vain kun ope käskee, ottaa muut mukaan peliin ja huomio myös muut sekä jokkue- että yksilölajeissa, käy suihkussa patistamatta, ei unohda liikuntavaatteita, osallistuu tavaroiden ja välineiden laittamiseen ja korjaamiseen ja ei KOSKAAN naura/virnuile/hauku/tuhahtele heikompienkaan oppilaiden suorituksille vaan päinvastoin kannustaa myös muita reilun pelin hengen mukaisesti. Tiivistettynä siis: asenne on erinomaisen myönteinen liikkumista ja liikuntatunteja kohtaan.

      Tämän lisäksi on vielä kunto- ja kestävyystestit. Niissä pitäisi pärjätä erinomaisesti tai vähintäänkin kiitettävästi. Jos lapsi ei jaksa 2000m edes rauhallisesti hölkäten, ei voi ajatellakaan kymppiä. Jos taas lihaskunto on ihan retuperällä, antaa kymppi lapselle väärän viestin kyvyistä liikkujana.

      Itse olen antanut monelle oppilaalle kasin liikunnasta, vaikka oppilas urheilee sm-tasolla jossakin lajissa. Se laji on vain yksi muiden lajien joukossa ja siitä yhdestä lajista hän sen kympin tottakai saa. Kuitenkin muiden lajien kohdalla taidot ovatkin sitten jääneet ihan keskinkertaisiksi tai jopa sitä heikommiksi kun on satsattu vain tähän yhteen lajiin niin täysillä. Näin kaikkien lajien keskiarvo tippuuukin äkkiä paljon heikommaksi. Ei huippuvoimistelijalle voi antaa kymppiä koko koululiikunnasta vain, koska voltit menevät eteen ja taakse jos joukkuepeleissä oppilaalla ei sitten taas ole minkäänlaista pelisilmää tai palloilulajit eivät suju. Huippuyleisurheilija taas voi olla uinnissa ja musiikkiliikunnassa vain keskinkertainen ja palloilijoiden voimistelu on usein (ei toki aina) aika krouvinpuoleista katseltavaa. Miettikääpä vaikka matematiikkaa ja sen eri osa-alueita. Ettehän te ole lapsellenne matikastakaan kymppiä vaatimassa jos lapsi on silminnähden erinomainen ja ylivoimainen geometriassa, vaikka muut osa-alueet onkin sitten koetulosten perusteella sellaista kasin pintaan. Ei liikunta ole mikään poikkeus muiden aineiden joukossa.

      Vanhemmat, ysi on todella hyvä numero, onhan se sentään kiitettävä! Älkää ruokkiko lapsen kuvitelmia siitä, että vain kymppi tarkoittaa, että on jossakin asiassa hyvä. 8 tarkoittaa arvosteluasteikossa HYVÄÄ!

      • seiskasta kymppiin

        Täydet pisteet edelliselle kirjoitukselle! Varsinkin urheileville mukuloille on ihan hyvä, että saavat joskus muutakin kuin kymppejä. Sitäpaitsi urheilevien lasten itsetunto on yleensä hyvä ja tappioitakin osataan sietää. Miettikääpä niitä huonokuntoisia, kömpelöitä, tukevia ja liikkumattomia lapsia, jotka saavat sen kutosen tai seiskan? He ottavat sen varmasti aika syvästi itseensä, että niinpä niin, minä olen vain tällainen. Urheilevat ja kilpailulliset lapset taas näkevät ysinsä haasteena. Oma liikunnannumeroni lähti viidennellä luokalla seiskasta ja olin riemuissani kun yläasteen viimeisenä liikunnanumeronani komeili lopulta se kymppi:)

        Oma lukunsa on toki puolueelliset numerot. Tosin jos tietää noita klikkejä, asustelee varmaan pienellä paikkakunnalla ja olisi syytä muuttaa sieltä äkkiä pois taikka sitten voisi hivuttautua sen opettajan tenniskaveriksi:D Tosin, vaikka keksisittekin tuollaisia salaliittoteorioita numeroista, niitä ei välttämättä kannata sanoa lapselle katkeruuden välttämiseksi (tekee vain hallaa lapselle itselleen, vaikka totta olisivatkin).

        Kannattaa myös muistaa, että ala-asteen opettajat eivät yleensä ole liikunnan ammattilaisia, toisin kuin yläasteen maikat. Edellisen kirjoitus oli luultavasti nimenomaan yläasteen liikunnanopettajan kirjoitus. Oma yläaste ja lukioaikainen liikunnanopettajani ei todellakaan ollut oppilaiden keskuudessa mikään pidetty, mutta näin jälkikäteen näen asian siten, että kaikessa v*maisuudessaan tämä opettaja oli aina REILU. Lisäksi tämä opettaja oli (kuten myös edellinen kirjoittaja kuulostaa olevan) erittäin pedantti, analyyttinen ja objektiivinen numeroita antaessaan:)


      • Eri mieltä
        seiskasta kymppiin kirjoitti:

        Täydet pisteet edelliselle kirjoitukselle! Varsinkin urheileville mukuloille on ihan hyvä, että saavat joskus muutakin kuin kymppejä. Sitäpaitsi urheilevien lasten itsetunto on yleensä hyvä ja tappioitakin osataan sietää. Miettikääpä niitä huonokuntoisia, kömpelöitä, tukevia ja liikkumattomia lapsia, jotka saavat sen kutosen tai seiskan? He ottavat sen varmasti aika syvästi itseensä, että niinpä niin, minä olen vain tällainen. Urheilevat ja kilpailulliset lapset taas näkevät ysinsä haasteena. Oma liikunnannumeroni lähti viidennellä luokalla seiskasta ja olin riemuissani kun yläasteen viimeisenä liikunnanumeronani komeili lopulta se kymppi:)

        Oma lukunsa on toki puolueelliset numerot. Tosin jos tietää noita klikkejä, asustelee varmaan pienellä paikkakunnalla ja olisi syytä muuttaa sieltä äkkiä pois taikka sitten voisi hivuttautua sen opettajan tenniskaveriksi:D Tosin, vaikka keksisittekin tuollaisia salaliittoteorioita numeroista, niitä ei välttämättä kannata sanoa lapselle katkeruuden välttämiseksi (tekee vain hallaa lapselle itselleen, vaikka totta olisivatkin).

        Kannattaa myös muistaa, että ala-asteen opettajat eivät yleensä ole liikunnan ammattilaisia, toisin kuin yläasteen maikat. Edellisen kirjoitus oli luultavasti nimenomaan yläasteen liikunnanopettajan kirjoitus. Oma yläaste ja lukioaikainen liikunnanopettajani ei todellakaan ollut oppilaiden keskuudessa mikään pidetty, mutta näin jälkikäteen näen asian siten, että kaikessa v*maisuudessaan tämä opettaja oli aina REILU. Lisäksi tämä opettaja oli (kuten myös edellinen kirjoittaja kuulostaa olevan) erittäin pedantti, analyyttinen ja objektiivinen numeroita antaessaan:)

        kömpelö, tukeva, liikkumaton lapsi saakin saada kutosen. ja se tosissaan urheileva lahjakas kympin. voisi vaikka noita pullalla syötettyjä ihrakasoja innostaa se liikkuminen jos huomaa ettei pelkällä mielistelyllä ja "yrittämisellä" saa kasia tai peräti ysiä. voisi vaikka sen pleikkarin ja sipsipussin äärestä lähteä liikkumaan oikeasti eikä vain open mieliksi liikkatunnilla.

        paha vaan kun suuntaus tuntuu olevan ainakin meidän koulussa se, että kymppiä ei heru vaikka vaikka olet huippu monessa lajissa ja innostunut ja motivoitunut. sama ysi tulee sille monilahjakkuudelle, joka tosissaan urheilee ja harrastaa ja myös sille ihan likkunnalliselle lapselle, jolla ei kuitenkaan mitään erityislahjoja ole.

        ei ainakaan motivoi niitä urheilullisia yrittämään yhtään enempää tunnilla, kun kymppiin ei riitä mikään piirinmestaruus tai KLL-mitali!


      • Olet väärässä
        Eri mieltä kirjoitti:

        kömpelö, tukeva, liikkumaton lapsi saakin saada kutosen. ja se tosissaan urheileva lahjakas kympin. voisi vaikka noita pullalla syötettyjä ihrakasoja innostaa se liikkuminen jos huomaa ettei pelkällä mielistelyllä ja "yrittämisellä" saa kasia tai peräti ysiä. voisi vaikka sen pleikkarin ja sipsipussin äärestä lähteä liikkumaan oikeasti eikä vain open mieliksi liikkatunnilla.

        paha vaan kun suuntaus tuntuu olevan ainakin meidän koulussa se, että kymppiä ei heru vaikka vaikka olet huippu monessa lajissa ja innostunut ja motivoitunut. sama ysi tulee sille monilahjakkuudelle, joka tosissaan urheilee ja harrastaa ja myös sille ihan likkunnalliselle lapselle, jolla ei kuitenkaan mitään erityislahjoja ole.

        ei ainakaan motivoi niitä urheilullisia yrittämään yhtään enempää tunnilla, kun kymppiin ei riitä mikään piirinmestaruus tai KLL-mitali!

        Niitä arvosanoja ei anneta tuolla lailla.


    • neitihoitajatar

      Toivottavasti numeroasia meni parhain päin.

      Missä päin annetaan numerot kolmannella?

      Ja vastaukseksi vielä, meillä aikanaan ainut kympin liikunnasta saanut oli luokallamme se, joka tälläkin hetkellä urheilee SM-tasolla.

      • SM tasolla

        ja numero oli 9, kuten niin monilla kömpelöillä, mutta ah niin yrittelijäillä lapsilla. Eikä ainoastaan urheile SM tasolla vaan on myös pärjännyt siellä. Eikä pärjää vain omassa lajissaan, vaan on todella hyvä monissa, ellen sanoisi, useimmissa lajeissa. Ainakin koulun mittapuun ja koululajien mukaan.

        Minä en ymmärrä tuota, ei ymmrtänyt lapsikaan. Koska hänelle se 9 tulikin, niin sitten näille tavallisille (hyvän, ei kiitettävän tason) liikkujille olisi tullut antaa 7 tai 8 korkeintaan.

        Enkä ymmärrä edeltävää kommenttia, että urheilevia lapsia pitäisi jotenkin lannistaa (kun kestävät pettymykset) ja tavallisia tallaajia kannustaa, vaikkei edellytyksiä kiitettävään olisi. Näin tosin joka koulussa tunnutaan tekevän, ne ihan tavalliset liikkujat saavat saman ysin kuin todella lahjakkaat lapset. Ei näin toimita muissakaan aineissa ja liikunta on ainakin minun käsitykseni mukaan oppiaine kuten muutkin. Ei lapselle,joka saa 7 matikan kokeesta anneta takuulla 9 numeroksi siksi, että pitää kannustaa.


      • ollenkaan
        SM tasolla kirjoitti:

        ja numero oli 9, kuten niin monilla kömpelöillä, mutta ah niin yrittelijäillä lapsilla. Eikä ainoastaan urheile SM tasolla vaan on myös pärjännyt siellä. Eikä pärjää vain omassa lajissaan, vaan on todella hyvä monissa, ellen sanoisi, useimmissa lajeissa. Ainakin koulun mittapuun ja koululajien mukaan.

        Minä en ymmärrä tuota, ei ymmrtänyt lapsikaan. Koska hänelle se 9 tulikin, niin sitten näille tavallisille (hyvän, ei kiitettävän tason) liikkujille olisi tullut antaa 7 tai 8 korkeintaan.

        Enkä ymmärrä edeltävää kommenttia, että urheilevia lapsia pitäisi jotenkin lannistaa (kun kestävät pettymykset) ja tavallisia tallaajia kannustaa, vaikkei edellytyksiä kiitettävään olisi. Näin tosin joka koulussa tunnutaan tekevän, ne ihan tavalliset liikkujat saavat saman ysin kuin todella lahjakkaat lapset. Ei näin toimita muissakaan aineissa ja liikunta on ainakin minun käsitykseni mukaan oppiaine kuten muutkin. Ei lapselle,joka saa 7 matikan kokeesta anneta takuulla 9 numeroksi siksi, että pitää kannustaa.

        Liikunnasta sekä taideaineista ei tarvitsisi antaa numeroita ollenkaan.

        Niihin joko on lahjoja tai ei. Kuitenkin liikunta on tärkeää kaikille taidoista riippumatta aina jatkuvasti.

        ja esim. äidinkielen aineista voi kyllä saada hyvän numeron vaikka ei kirjoittamiseen lahjoja olisikaan.


      • julkkio
        ollenkaan kirjoitti:

        Liikunnasta sekä taideaineista ei tarvitsisi antaa numeroita ollenkaan.

        Niihin joko on lahjoja tai ei. Kuitenkin liikunta on tärkeää kaikille taidoista riippumatta aina jatkuvasti.

        ja esim. äidinkielen aineista voi kyllä saada hyvän numeron vaikka ei kirjoittamiseen lahjoja olisikaan.

        lahjoja matematiikkaan joko on tai ei ole, samoin kieliin jne. jos liikunta, musiikki ja kuvis ovat kouluaineita, tulee ne arvostella kuten kouluaineet. ei ole reilua näissä pärjääville,että liki kaikki saavat 8 tai 9 pelkällä mukana ololla ja yrittämisellä, kuten nyt tuntuu suuressa osassa kouluja olevan. jopa saman kunnan kouluissa on suuria eroja; kympin liikunnasta saa toisessa koulussa poika, joka voittaa koulujen hiihtokisan, muu urheilu ei sitten enää olekaan kiitettävää. ja on kouluja, jossa on lapsi, joka voittaa kaikki koulujen kisat ja muutamia muita isompiakin eikä saa kymppiä.


      • hohhohoo haajaa
        julkkio kirjoitti:

        lahjoja matematiikkaan joko on tai ei ole, samoin kieliin jne. jos liikunta, musiikki ja kuvis ovat kouluaineita, tulee ne arvostella kuten kouluaineet. ei ole reilua näissä pärjääville,että liki kaikki saavat 8 tai 9 pelkällä mukana ololla ja yrittämisellä, kuten nyt tuntuu suuressa osassa kouluja olevan. jopa saman kunnan kouluissa on suuria eroja; kympin liikunnasta saa toisessa koulussa poika, joka voittaa koulujen hiihtokisan, muu urheilu ei sitten enää olekaan kiitettävää. ja on kouluja, jossa on lapsi, joka voittaa kaikki koulujen kisat ja muutamia muita isompiakin eikä saa kymppiä.

        Että aikuiset ihmiset itkevät jollaine keskustelupalstalla, ettei meidän matti ja maija nyt saaneet siitä liikunnasta kymppiä.

        Jospa vaikka ovat tunnilla osoittaneet jotain lajia kohtaan ylimielisyyttä, ja sanoneet, ettei voisi vähempää kiinnostaa.
        Sitä, kun ei aina tiedä mitä ne kullannuput siellä tunnilla ihan oikeasti puuhaavat.

        Tuskin kukaan ihan oikeasti jaksaa jokaikinen liikunta tunti olla skarppina ja vetää sata lasissa.


      • onkin
        hohhohoo haajaa kirjoitti:

        Että aikuiset ihmiset itkevät jollaine keskustelupalstalla, ettei meidän matti ja maija nyt saaneet siitä liikunnasta kymppiä.

        Jospa vaikka ovat tunnilla osoittaneet jotain lajia kohtaan ylimielisyyttä, ja sanoneet, ettei voisi vähempää kiinnostaa.
        Sitä, kun ei aina tiedä mitä ne kullannuput siellä tunnilla ihan oikeasti puuhaavat.

        Tuskin kukaan ihan oikeasti jaksaa jokaikinen liikunta tunti olla skarppina ja vetää sata lasissa.

        kun ne tavalliset liikkujat saavat ihan sáman ysin kuin ne tosilahjakkaatkin... eikös niiden numero pitäisi sitten olla kasi, jos eivät ihan joku tuntu heikommolla lahjoilla skarppaakaan sata lasissa?

        enä mäkään ymmärrä miksei kympin oppilas saa kymppiä. jos matikasta saa kympin kokeista ja on innostunut ja aktiivinen ja käy vaikka vielä jossakin kerhossa, ni seon kymppi. mutta jos liikunnassa oot lahjakas, pärjäät koululiikassa ja treenaat ja kisaat muulloin, niin se on tabu, meidän koulussa ainakin. ja ysin saa nekin, jotka ei harrasta mitään liikuntaa.


      • kyllä kumma
        onkin kirjoitti:

        kun ne tavalliset liikkujat saavat ihan sáman ysin kuin ne tosilahjakkaatkin... eikös niiden numero pitäisi sitten olla kasi, jos eivät ihan joku tuntu heikommolla lahjoilla skarppaakaan sata lasissa?

        enä mäkään ymmärrä miksei kympin oppilas saa kymppiä. jos matikasta saa kympin kokeista ja on innostunut ja aktiivinen ja käy vaikka vielä jossakin kerhossa, ni seon kymppi. mutta jos liikunnassa oot lahjakas, pärjäät koululiikassa ja treenaat ja kisaat muulloin, niin se on tabu, meidän koulussa ainakin. ja ysin saa nekin, jotka ei harrasta mitään liikuntaa.

        kun ei mene perkele jakeluun että se sun kakaras ei ole kymppiä opettajan mielestä ansainnut! Tajuatko, se ei ole kympin liikkuja? Oma poikani on etevä uimari, ui kilpaa. On niitä palkintoja. Ei se siitä tee kympin liikkujaa, edes minun mielestä enkä tiedä varmuudella millainen se on liikunna tunneilla . Niin ärsyttäviä kuin monet opettajat onkin, niin on niillä kyllä parempi perspektiivi noiden arvosanojen antamiseen kuin sinulla. Ei liikunnan arvosanaan vaikuta se, että lapsi voittaa ikäkausimestaruuksia judossa, se on koulun ulkopuolista osaamista ja kapeaa vielä. Se voi olla täysi nilkki tunneilla ja vittuilla pullukoille ja avuttomille jalitsupelissä. Yritä nyt tajuta se jo! Mistä näitä tyyppejä oikein sikiää?


      • sinne koululle
        onkin kirjoitti:

        kun ne tavalliset liikkujat saavat ihan sáman ysin kuin ne tosilahjakkaatkin... eikös niiden numero pitäisi sitten olla kasi, jos eivät ihan joku tuntu heikommolla lahjoilla skarppaakaan sata lasissa?

        enä mäkään ymmärrä miksei kympin oppilas saa kymppiä. jos matikasta saa kympin kokeista ja on innostunut ja aktiivinen ja käy vaikka vielä jossakin kerhossa, ni seon kymppi. mutta jos liikunnassa oot lahjakas, pärjäät koululiikassa ja treenaat ja kisaat muulloin, niin se on tabu, meidän koulussa ainakin. ja ysin saa nekin, jotka ei harrasta mitään liikuntaa.

        Ja keskustella asiasta.

        Näillä palstoilla vikisemällä ei saa pas**kaan aikaiseksi:)


      • 10 liikunnasta
        sinne koululle kirjoitti:

        Ja keskustella asiasta.

        Näillä palstoilla vikisemällä ei saa pas**kaan aikaiseksi:)

        viidennellä luokalla. No, siitä seurasi se, että se tuli elämän tärkeimmäksi asiaksi säilyttää tuo 10 läpi peruskoulun. Säilyihän se, mutta aivan selvästi aiheutti välillä paineita. Jopa hammaskivussa piti mennä suorittamaan hiihtosuoritus, koska muuten liikuntanumero olisi saattanut tippua.


      • Äiti ihmeissään
        10 liikunnasta kirjoitti:

        viidennellä luokalla. No, siitä seurasi se, että se tuli elämän tärkeimmäksi asiaksi säilyttää tuo 10 läpi peruskoulun. Säilyihän se, mutta aivan selvästi aiheutti välillä paineita. Jopa hammaskivussa piti mennä suorittamaan hiihtosuoritus, koska muuten liikuntanumero olisi saattanut tippua.

        että mitä siihen kymppiin vaadittiin? eli poikasi taitoja? saavutuksia? miten sen kympin sai? Kun tuntuu että meidän koulussa siihen ei riitä mikään.


      • vanhempainyhdistys
        Äiti ihmeissään kirjoitti:

        että mitä siihen kymppiin vaadittiin? eli poikasi taitoja? saavutuksia? miten sen kympin sai? Kun tuntuu että meidän koulussa siihen ei riitä mikään.

        ilmoittaa opettajille annettavat arvosanat. Näin me vanhemmat opettajien esimiehinä voimme pitää lastemme puolta. Myös lasten henkinen kehitys turvataan täten. Muuten ottaisin kyllä yhteyttä sivistysjohtajaan ja tekisin valituksen lääninhallitukseen jos ei tämä enää toimisi. Selvää on että kun meidän poika on hopeasompahiihdoissa monta kertaa voittanut, sille kuuluu kymppi liikunnassa. Uinnissakin se on kuin norppa vedessä. Olen vaatinut opettajaa rasvaamaan pojan tummelilla että veden vastus vähenisi ja tulisi nopeutta lisää. Ei ole opettaja pojan mukaan suostunut. Olen miettinyt valittamista siitä lääninhallitukseen, olen nimittäin kahdesti jo laittanut asiasta opettajalle selvät ohjeet. Mitä mieltä olette? Minusta opettaja pullikoi selvässä asiassa. Onneksi on olemassa tälläisiä asiantuntijafoorumeita kuin tämä. Täällä voi verrata kokemuksia rehellisesti ja kyllä käy selvästi ilmi opettajien huono taso tässä.


      • Äiti ja KKO
        Äiti ihmeissään kirjoitti:

        että mitä siihen kymppiin vaadittiin? eli poikasi taitoja? saavutuksia? miten sen kympin sai? Kun tuntuu että meidän koulussa siihen ei riitä mikään.

        kaikessa liikunnassa, hyvä mailankäsittelytaito, nopea luistelija, notkea telinevoimistelija, nopea hiihtäjä ja juoksija. Opettaja vaatii myös toisten huomioon ottamista mm. joukkuepeleissä, pelinrakentajan taitoja (= syöttöjä, ei ainoastaan maalintekoa).

        Innostunut ote liikuntaan, ja hän on saanut syntyessään liikunnan lahjan, niinkuin me kaikki olemme saaneet jonkun lahjan. Toisilla musiikki, laulu, kädentaidot jne.


    • zupermamma

      Nyt kyllä vähän leuhkit..Miksi kysyt kun selvästikkin olet varma että lapsesi saa 10. Minusta vähän tuntuu että se on äidin korvien välissä se PAKKO SAADA 10!! Mieti tollo lastasi! -.- Ei 3 luokkalainen osaa haluta itse 10 mistä se sen olisi keksinyt..HUOOOHH!!

      • Äitikkä vastaa

        Olipa hauska huomata, että tämä vanha aloitukseni oli pompahtanut uudelleen esille. Ihan vaan sinulle vastaan, että kyllä se kolmasluokkalainen lapsi osasi haluta kymppiä. Ei tullut äidin korvien välistä, vaan lapsi silloin jo sisäisti numeroiden arvon. Ja sen kympin myös sai. On nyt vitosella ja kymppi on ollut liikunta siitä ekasta numerosta lähtien. Mistähän lapset yleensäkin keksivät haluta hyviä numeroita? HUOOHH!!!


    • Tirkkulimirkkuli

      tuosta saa vähintään kasin, ysi on todennäköisempää. Jos kymppiä meinaa saada, pitää myös auttaa liikuntavälineiden laitossa ja poistamisessa. Ja kymppejä muutenkin saa hyvin hyvin harvoin.

    • unelmiaah...

      mä toivon et mun vanhemmat ois kuskannut mua pienempänä erilaisiin harrastuksiin. Oisin halunnut olla hyvä voimisteleen yms.ja olla urheilussa parempi. =') minkä ikäisenä voi maximissaan alottaa voimistelun vakavamielisesti? (anteeks ku aiheest poikkesin näin... xD)

      • moilöfwhglwrl

        Meidän koulussa kunto ei vaikuta liikuntanumeroon. Tärkeintä on, että yrittää täysillä vaikka ei aina onnistuisikaan, kannustaa muita ja on positiivisella asenteella liikuntaa kohtaan. Tiedän monia, joilla on 10 numerona, vaikka eivät ikinä ole tehneet yhtään maalia tai koria tai pistettä missään pelissä, eivätkä ole saaneet kuntotesteissä tyydyttävää parempia tuloksia. He vain auttavat ja kannustavat, ovat positiivisella asenteella mukana ja yrittävät kehittyä, vaikka aina laukoisivat ohi maalista.

        Ja voimistelukysymykseen... Itse olen joukkuevoimistelija. Jos haluat harrastaa voimistelua vakavamielisesti, olisi sinun hyvä olla harrastanut liikuntaa koko ikäsi, ja aloittaa vakavamielinen voimistelu viimeistään 11-12-vuotiaana. Jos myöhemmin haluaa aloittaa, olisi hyvä osata jo valmiiksi lajitaidot, sillä vanhemmille ei perusteta enää uusia, alusta aloittavia ryhmiä, vaan voi pyrkiä mukaan jo harjoitteleviin ryhmiin. Toki perustetaan harrasteryhmiä vanhemmillekin, mutta se ei ole sitten kovin vakavamielistä.. Jos päätät kuitenkin pyrkiä mukaan voimisteluryhmään, olisi sinun ryhmän tasosta riippuen hyvä osata perusvoimistelutaidot. (erilaisia hyppyjä, spagaatit kaikkiin suuntiin, tasapainoja, tanssillista ja ilmaisullista puolta, siltakaato...) ja lisäksi sinulla pitäisi olla hyvä lihaskunto ja aerobinen kunto.


    • varaa amaattiauttaja

      Kannattaa tilata lapselle psykiatrin aika tai joku ammattiauttaja. Ei ole normaalia että on joku asia pakkomielle. Se on enemmänkin vakava ongelma, joka vaatii pikaista apua tai sairaalahoitoakin.

      Äitinä voit auttaa lasta ja selittää, että liikunta ei ole tärkeää, kunhan sen verran liikkuu että pysyy kunnossa. Kertoa myös että jos liikunnasta ei tule kymppi niin hän voisi alkaa harrastamaan vaikka mölkkyä tai polttopalloa.

      On kurjaa kun semmoisissa ainessa menestyy joka ei ole tärkeetä. Enemmin panostaisi sittenvaikka kotitalouteen tai uskotoon.

      Ei ole lapsen vika että maailma mullistuu ja arvot menevät kuukkelikaakkelis. Liikunta vaan on turha.

    • Surullinen numerosta

      Itseäni harmittaa aivan kauheasti kun kaveri saa joka vuosi liikunnasta 10:pin mutta mää saan vaan 9:sin. Omasta mielestä ollaan yhtä hyviä. Mistä se johtuu että mää saan 9:sin

    • Bodutraining

      Älä ole surullinen. Joskus peruskoulu loppuu ja jatkokoulutuksessa voit näyttää taitosi ja saat ansaitsemasi numeron, mutta muista ettei riitä, että olet hyvä esim. jalkapallossa, sun täytyy olla taitava myös telinevoimistelussa, uinnissa, yleisurheilussa jne.

      Poikani sai siis aikoinaan 5.luokalla liikunnasta 10, joka säilyi koko hänen kouluajan, myös ammattioppilaitoksessa. Liikuntaharrastus on seurannut häntä läpi 20 vuotisen elämän ja elokuussa alkaa opinnot Pelastusopistossa, johon pääsi paljoltikkin hyvän kuntonsa avulla.

      Ja täytyy vielä mainita, ettei hän koskaan ole kuulunut mihinkään urheiluseuraan, vaan ulkokentiltä on jääkiekkotaidot hankittu. Eli, kun on tarpeeksi intohimoa johonkin, niin työtä tekemällä sen saavuttaa, mutta se vaatii "sinniä" ja tietysti liikunnan lahjan ja hyvän kehonhallinnan.

    • -_-

      Tunkis nyt vaan perseeseensä sen liikuntanumeron. Ei auta millään tavalla hyvän työn hankkimiseen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe