Kynä pysyy

Ita

Hei!
Onko teillä kellään ongelmia tuon oman nimen kirjoittamisen kanssa, minä kun kaupassa maksan pankkikortilla ja nimi pitäis kirjoittaa, niin ensiksi pitää ottaa se kynä ja siinä jo ongelma ja sitten , kun sen saa käteen, niin yrittää hutasta jotain, miten teillä tää homma sujuu?

25

2865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yari

      Kirjoittamisesta tullut minullekin täyttä helv..tiä. Kynän pitäminen on vaikeaa kädessä...jotenkin ei sormet enää "hallitse" sitä otetta siitä. Tosin vuodessa on muutama ihan hyväkin päivä...jolloin tuo kirjoittaminenkin onnistuu:)

    • Ita

      kun ulkoisesti ei huomaa mitään sairaudesta, siis vielä kävelen omilla tolpillani ja sössötän omalla suullani" vaikka siis oireita onkin paljon, niin aina katsotaan, esim. juuri kynän otetta, kun se lipsuu, eikä aina viitsisi olla sanomassa, että on tää tauti, mieluummin kyllä sanon, kuin annan arvuutella-mikähän tollakin.

      Sitten jos joutuu apuvälineitä käyttään, niin on siinä ainakin se helpotus, ettei tartte aina ajatella, mitä muut ajattelee.

      • tuike

        ... nimesi vaikka piirtämällä X-kirjain, se on kohtuullisen helppoa.
        Ja kun joku kysyy, miksi näin teet, sanot tyynesti, että se on valitsemasi 'puumerkki'.
        Siihen kun ei sitten ole kellään mitään nokan koputtamista...
        Katsoitko toissa iltana ohjelmaa julkisesta notaarista, joka asioi kädestään halvaantuneen kanssa: hän ratkaisi kauppakirjatilaisuuden kirjoittamiseen liittyvän ongelman piirtämällä suoran viivan nimiviivalle.
        Jotain tällaista , yhtä helppoa voisi ainakin yrittää.
        Lisätietoa juridiikasta saa paikallisen poliisiviranomaisen kansliasta, ovat erikoistuneet näihin tunnistuskysymyksiin. Uskoisin heidän joutuvan ratkaisemaan muitakin samankaltaisia ongelmia.
        Heillä lienee myös neuvo siitä, miten voit identifioida itsesi siten,että se on varmasti pätevä.


      • LIANDRIN
        tuike kirjoitti:

        ... nimesi vaikka piirtämällä X-kirjain, se on kohtuullisen helppoa.
        Ja kun joku kysyy, miksi näin teet, sanot tyynesti, että se on valitsemasi 'puumerkki'.
        Siihen kun ei sitten ole kellään mitään nokan koputtamista...
        Katsoitko toissa iltana ohjelmaa julkisesta notaarista, joka asioi kädestään halvaantuneen kanssa: hän ratkaisi kauppakirjatilaisuuden kirjoittamiseen liittyvän ongelman piirtämällä suoran viivan nimiviivalle.
        Jotain tällaista , yhtä helppoa voisi ainakin yrittää.
        Lisätietoa juridiikasta saa paikallisen poliisiviranomaisen kansliasta, ovat erikoistuneet näihin tunnistuskysymyksiin. Uskoisin heidän joutuvan ratkaisemaan muitakin samankaltaisia ongelmia.
        Heillä lienee myös neuvo siitä, miten voit identifioida itsesi siten,että se on varmasti pätevä.

        Sukujuhlien vieraskirjat ovat yhtä painajaista. Kahta kertaa peräkkäin edes etäisesti toisiaan muistuttavia nimikirjoituksia en ole saanut aikaiseksi enää vuosiin. Kassoille en edes viitsi keksiä selityksiä. Viekööt apteekkiin jos eivät saa selvää.


      • tuike
        LIANDRIN kirjoitti:

        Sukujuhlien vieraskirjat ovat yhtä painajaista. Kahta kertaa peräkkäin edes etäisesti toisiaan muistuttavia nimikirjoituksia en ole saanut aikaiseksi enää vuosiin. Kassoille en edes viitsi keksiä selityksiä. Viekööt apteekkiin jos eivät saa selvää.

        oikein lämpimästi tervetuloa Sinulle, Liandrin.

        Ryhmässä on helpompi kestää, ja huomata, että meitä on muitakin, jotka kamppailevat päivittäisten ongelmien kanssa, tämä tautihan on varsinainen riesa, kun sille päälle sattuu.
        Jakele kokemuksia kanssamme, kerro omista selviytymiskeinoistasi , tai ole muuten vain mukana,
        kehittele mehukas puheenaihe, mitä vain... =)


      • jaksamisesta

        Minulla ei ole ms:aa, mutta Teita on pakko ihailla, kun jaksatte elaa ja olla nainkin epaluuloisessa maassa kuin Suomi, missa ihan "terveitakin" pitkalti osoitellaan sormella milloin mistakin syysta...Vointeja Teille ja Hyvaa Uutta Vuotta!


    • sinullakin

      oli meijän suvussa yks tyyppi joka sairastus 19 vuotiaana ja ollut siitä lähtien tuolissa ja ollut täysi out viimeiset 12 vuotta... ja nyt heitti veivin 42 vuotiaana...

      sinullekin luvassa varmaan sama kohtalo

      • tuike

        luuletkos ,ettemme tiedä ja tiedosta asiaa?

        Siksihän me pidämme yhtä, meillä on hyvä organisaatio , joka hoitaa asioitamme, kuten muitakin parantumattomasti sairaita tauteja sairastavilla. Pidämme yhtä, se näkyy elämänasenteessamme, itse olen opetellut petipotilaasta kahdeksan kertaa ( 8 !) kävelemään uudelleen, mutta mutta..

        mikähän katto-organisaatio olisi palliaivoille hyvä?...
        asennemuokkaus ainakin taitaisi olla paikallaan, mutta sehän ei käykään käden käänteessä.

        Asiaakin sentään: kuvaamasi kohtaloon lienevät vaikuttaneet myöskin elämäntavat, elämänasenne ja se sisu , jota tarvitaan , kun tätä tautia sairastaa.
        Mikään ei tule itsestään, ei edes sinulle:
        saatat yhtä hyvin ajaa kolarin, verisuoni katketa napsahtaa päässäsi( jollei ole jo katkennut..), tai kompastut humalapäissäsi keittiön mattoon ja taitat niskasi. Kaikki tämä on mahdollisempaa kuin kuvaamasi kuolema MS-tautiin 42-vuotiaana....

        jokainen meistä kuolee aikanaan, yksi siihen , toinen tähän tautiin, ei ole jäänyt ketään kertomaan ,ettei kuollutkaan.


      • Teemu

        Oheisen kirjoittajalla lienee muita ongelmia roppa kaupalla. Ei tuollaista tekstiä osaa oikein muuten tulkita.


      • vastata minunkin
        tuike kirjoitti:

        luuletkos ,ettemme tiedä ja tiedosta asiaa?

        Siksihän me pidämme yhtä, meillä on hyvä organisaatio , joka hoitaa asioitamme, kuten muitakin parantumattomasti sairaita tauteja sairastavilla. Pidämme yhtä, se näkyy elämänasenteessamme, itse olen opetellut petipotilaasta kahdeksan kertaa ( 8 !) kävelemään uudelleen, mutta mutta..

        mikähän katto-organisaatio olisi palliaivoille hyvä?...
        asennemuokkaus ainakin taitaisi olla paikallaan, mutta sehän ei käykään käden käänteessä.

        Asiaakin sentään: kuvaamasi kohtaloon lienevät vaikuttaneet myöskin elämäntavat, elämänasenne ja se sisu , jota tarvitaan , kun tätä tautia sairastaa.
        Mikään ei tule itsestään, ei edes sinulle:
        saatat yhtä hyvin ajaa kolarin, verisuoni katketa napsahtaa päässäsi( jollei ole jo katkennut..), tai kompastut humalapäissäsi keittiön mattoon ja taitat niskasi. Kaikki tämä on mahdollisempaa kuin kuvaamasi kuolema MS-tautiin 42-vuotiaana....

        jokainen meistä kuolee aikanaan, yksi siihen , toinen tähän tautiin, ei ole jäänyt ketään kertomaan ,ettei kuollutkaan.

        rupesi niin suututtamaan että..
        Minulla on ainakin muuttunut elämänarvot
        täysin senjälkeen kun sairastuin. mikä oli ennen tärkeätä ei välttämättä ole enään ja toisteppäin.
        Mutta vastaus kysymykseen: käsi kyllä vapisee välillä aikalailla. Mutta sen ansiosta olen opetellut tämän tietokoneen (tulostin on hyvä
        kun kirjoittaa textiä)Kaupoissa ja virastoissa
        pärjää kun sanoo rehellisesti mix käsi vapisee.
        "Ajatellaan positiivisesti"


      • Jaska Jokunen

        On se kumma , kun näille palstoille tunkeutuu aina joku ,joka on aivan väärässä paikassa.
        Tämäkin HÄÄMÖTTÄJÄN olisi kuulunut mennä esim. mielenterveys palstalle ennustelemaan !
        Olin just Maskussa ja sinne tuli 11 hlö:n ryhmä kuntoutusjaksolle. Heidän keskiikä oli yli 70v.
        Iloisia ja suht hyväkuntoisia , ms potilaita.
        Että ei pidä ennakoida pahimpaa , tässä voi joutua viellä reilut 30 v kärsimään eurojen puuteesta.Hyvää uuttavuotta 2004 kaikille !


      • tuike
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        On se kumma , kun näille palstoille tunkeutuu aina joku ,joka on aivan väärässä paikassa.
        Tämäkin HÄÄMÖTTÄJÄN olisi kuulunut mennä esim. mielenterveys palstalle ennustelemaan !
        Olin just Maskussa ja sinne tuli 11 hlö:n ryhmä kuntoutusjaksolle. Heidän keskiikä oli yli 70v.
        Iloisia ja suht hyväkuntoisia , ms potilaita.
        Että ei pidä ennakoida pahimpaa , tässä voi joutua viellä reilut 30 v kärsimään eurojen puuteesta.Hyvää uuttavuotta 2004 kaikille !

        vai Maskussa, oli hauskaa, oletan =))

        siellä saa parasta hoitoa, tekisi hyvää ehkä tälle kuolemanenkelillekin, joka täällä elämän pituuksia meille ennustelee.

        Mutta euroista, Olikos Kelan päätös miten vaikea saada paikkakunnallasi, meillä nimittäin jumittuu tuonne paikalliskelaan väkisin, vaikka ei meitä montaa ole tässä piirissä tautia potemassa.
        ottaa aivoon, kun olisi kiva mennä sinne taas, mutta milläs meet, kun kaikilta karsitaan, vaikka tarvetta olisi... samoja ikiä ollaan, muuten, mullakin se kolmekymmentä sinne 70-vuotiaaksi.


      • Jaska Jokunen
        tuike kirjoitti:

        vai Maskussa, oli hauskaa, oletan =))

        siellä saa parasta hoitoa, tekisi hyvää ehkä tälle kuolemanenkelillekin, joka täällä elämän pituuksia meille ennustelee.

        Mutta euroista, Olikos Kelan päätös miten vaikea saada paikkakunnallasi, meillä nimittäin jumittuu tuonne paikalliskelaan väkisin, vaikka ei meitä montaa ole tässä piirissä tautia potemassa.
        ottaa aivoon, kun olisi kiva mennä sinne taas, mutta milläs meet, kun kaikilta karsitaan, vaikka tarvetta olisi... samoja ikiä ollaan, muuten, mullakin se kolmekymmentä sinne 70-vuotiaaksi.

        Olihan se ihan rentouttava ja kuntouttava reissu.
        Mutta eihän,se ihmeitä tee 2-3 viikkoa,jos ei tee "siviilissä" myöskin töitä,kuntonsa eteen.
        Minä haen motivaatiota sieltä,kun olen helposti vaan treenaamatta mitään.
        Mutta ,jos saat korotettua tukea,niin kaiketi oot
        sillon oikeutettu kerran vuodessa Maskuun.
        Edellyttäen,että oot toimittanut kuntoutussuunnitelman Kelaan.Sellaisen rustaa neurologisi.Kyllä sitten pitäis onnistuu kuntoutusjaksot.
        Nyt mulla kuntouttajana on tällähetkellä FLUNSSA!
        Ja se onkin armoton kaveri KYLLÄ HYYTYY !!!


      • jokuselle
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        Olihan se ihan rentouttava ja kuntouttava reissu.
        Mutta eihän,se ihmeitä tee 2-3 viikkoa,jos ei tee "siviilissä" myöskin töitä,kuntonsa eteen.
        Minä haen motivaatiota sieltä,kun olen helposti vaan treenaamatta mitään.
        Mutta ,jos saat korotettua tukea,niin kaiketi oot
        sillon oikeutettu kerran vuodessa Maskuun.
        Edellyttäen,että oot toimittanut kuntoutussuunnitelman Kelaan.Sellaisen rustaa neurologisi.Kyllä sitten pitäis onnistuu kuntoutusjaksot.
        Nyt mulla kuntouttajana on tällähetkellä FLUNSSA!
        Ja se onkin armoton kaveri KYLLÄ HYYTYY !!!

        pöpöjä leijuu ilmassa täälläkin ,kaaduttu on punkkaan jo kolmasti tänä syksynä, joten alkaa rassata...
        ja Hyytää.. Fatiikki ja vapina takaisin taas, juuri kun ehdin kuntoutua edellisestä.

        tällä mun tukimäärälläni ei kuntoutusta tipu kuin poikkeustapauksissa, ei kuulu siihen kerta/vuosi -ryhmään...olen kuulemma kehäraakki. No, en tiedä, omasta mielestäni en ole, mutta Kelan tädit ne näyttää tietävän senkin asian paremmin kuin lääkärit.


      • J.Jokunen
        jokuselle kirjoitti:

        pöpöjä leijuu ilmassa täälläkin ,kaaduttu on punkkaan jo kolmasti tänä syksynä, joten alkaa rassata...
        ja Hyytää.. Fatiikki ja vapina takaisin taas, juuri kun ehdin kuntoutua edellisestä.

        tällä mun tukimäärälläni ei kuntoutusta tipu kuin poikkeustapauksissa, ei kuulu siihen kerta/vuosi -ryhmään...olen kuulemma kehäraakki. No, en tiedä, omasta mielestäni en ole, mutta Kelan tädit ne näyttää tietävän senkin asian paremmin kuin lääkärit.

        No moro,ei kelan tätit mitään määrää,ainakaa mun
        mielestäni.Pitää olla vaan,se korotettu tuki.
        Kyllä sitte pitäis onnistua.Mulla ainakin on 2x2 viikkoo vuodessa avofysioo lisäksi .
        Ja se kuntoutussuunnitelma ja siihen kirjottaa neurologi esim.MS neuvolassa kuntoutus tarpeesi.
        Mikä on toteamisvuosi sairaudessasi ja kunto ny.
        Oletko niin huippu kondiksessa,että johtuu siitä,tätien turinat?
        Kirjoita vaikka tähän [email protected] Ni ei tarvi tässä selitellä. Ja toi Yarin antama linkki
        sisältää kyllä oikeestaan kaikki,mitä tietoo MS tarviikin.Ihmettelen vaa,ku mulla kela pelaa hyvi


      • tuike
        J.Jokunen kirjoitti:

        No moro,ei kelan tätit mitään määrää,ainakaa mun
        mielestäni.Pitää olla vaan,se korotettu tuki.
        Kyllä sitte pitäis onnistua.Mulla ainakin on 2x2 viikkoo vuodessa avofysioo lisäksi .
        Ja se kuntoutussuunnitelma ja siihen kirjottaa neurologi esim.MS neuvolassa kuntoutus tarpeesi.
        Mikä on toteamisvuosi sairaudessasi ja kunto ny.
        Oletko niin huippu kondiksessa,että johtuu siitä,tätien turinat?
        Kirjoita vaikka tähän [email protected] Ni ei tarvi tässä selitellä. Ja toi Yarin antama linkki
        sisältää kyllä oikeestaan kaikki,mitä tietoo MS tarviikin.Ihmettelen vaa,ku mulla kela pelaa hyvi

        kuule, nimi taipuu tuikkeelle =))...

        ellei sitten ole niin tuiskeessa, ettei toi taivutus luonnistu...

        saatanpa kirjoittaakin päivänä muutamana, suunta taudissa päinvaistainen, kunto tosi kehno, sinne ei kehäraakkeja oteta muuta kuin kerran vuodessa,
        ja silloinkin pitää olla oma avustaja mukana, koska ei ole palveluja tarjota, jos olet pääasiassa sänkypotilas tai hyvin lähellä sitä...

        ett kyll ne piru vie, määrää, harmittaa, eihän se kunto koskaan parane, kun ei koskaan saa kunnon kuntoutusta...


      • J.Jokunen
        tuike kirjoitti:

        kuule, nimi taipuu tuikkeelle =))...

        ellei sitten ole niin tuiskeessa, ettei toi taivutus luonnistu...

        saatanpa kirjoittaakin päivänä muutamana, suunta taudissa päinvaistainen, kunto tosi kehno, sinne ei kehäraakkeja oteta muuta kuin kerran vuodessa,
        ja silloinkin pitää olla oma avustaja mukana, koska ei ole palveluja tarjota, jos olet pääasiassa sänkypotilas tai hyvin lähellä sitä...

        ett kyll ne piru vie, määrää, harmittaa, eihän se kunto koskaan parane, kun ei koskaan saa kunnon kuntoutusta...

        No kyllä tekis mieli sanoo samalla tavalla.kun yx
        ystäväni ollessaan jossain kiipelissä, et " voi äiti, kun mä oon taikinassa"
        Ei olla neuvoo antavii otettu nimimerkin taivutuksessa , eikä muulloinkaan.Vaikka sellanen ois tainnu auttaakkin.
        Vai sellanen kunto tällä haavaa.No aikaisin oot kuiteski noussu jalkeille ,eilen näemmä.
        Kai jaksat ottaa huumorina , ton jalkeille sanan.
        Mäsän täytyy päästää hurjaa huumorii,aina välillä
        ei oikein muuten jaksa olla.
        Luulin kyselyistäsi päätellen , että olet vasta alkaja ja et tiä kaikkee kuntoutuksesta,mutta toisin kävi, MINÄHÄN OON NOVIISI.
        Toivottavasti kuiteskin pääset taas tosiaan "jalkeille" ja kuntoutukseen.


      • SINULLEKKIN
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        On se kumma , kun näille palstoille tunkeutuu aina joku ,joka on aivan väärässä paikassa.
        Tämäkin HÄÄMÖTTÄJÄN olisi kuulunut mennä esim. mielenterveys palstalle ennustelemaan !
        Olin just Maskussa ja sinne tuli 11 hlö:n ryhmä kuntoutusjaksolle. Heidän keskiikä oli yli 70v.
        Iloisia ja suht hyväkuntoisia , ms potilaita.
        Että ei pidä ennakoida pahimpaa , tässä voi joutua viellä reilut 30 v kärsimään eurojen puuteesta.Hyvää uuttavuotta 2004 kaikille !

        ELI TÄLLÄ JOKA KUOLI 42 VUOTIAANA niin hänen perheensä huolehti hänestä melkeen koko ajan kuin hän eli (jos ei niitä nyt tulee loppu. sairaala-käyntejä lasketa)

        Eli ´tossa 2 vuotta sitten ambulanssilla sairaalaan ja sen jälkeen ei oo kiinteitä nesteitä tai ruokaa otettu vaan ainoastaa tippapullosta erinlaisai lällejä...

        Eli hän oli viimeiset kaksi vuotta tippa ja kusipullo kokoajan kiinni...

        Eli nyt hänen vanhempansa ja veljensä ja siskonsa voi mennä tosta vaan vaikka kuukaudeksi kiinnaan ilman huolehtimista kuka käy nostamassa sänkyyn tai pesulle...

        Siis vainajan vanhempien tykönä asui melkein koko sairauden ajan vainjan sisko jolla oli myös oma asunto 5 KM:n päässä jossa hän ehti olemaan tänä vuonna yhden yön ennen vainajan kuolemaa...

        No toki kuten saataa arvata kun oli kome lähihoitajaa (veli sisko ja äiti) ja niitä ja muitakaan korvauksia ei käytetty muuhunkuin hänen pakkolisiin menoihin kuten lääkkeet ja patjat ja kusipullot...

        Eli vainajan kuoltuaan kun tilejä tarkasteltiin niin hännen omaisuutensa oli 1,5 MILJOONAA markkaa... ja siitä ei mennyt penniäkään veroja koksa tililellä oli äidin käyttöoikeus tai jotenkin muuten...

        Totta puhuen miun mielestä hän olisi voinut kuolla jos silloin 20 vuotta sitten....

        Jos nyt edes vainaja mitään ymmärsi kun ei puhunut eikä puhatanut viimeisiin vuosiin...

        oli varmaan hänenkin elämänsä ekoina vuosina yhtä helvettiä suoraan sanoen.

        Tässä tapauksessa jos jokin ymmärtäisi tilanteen niin olisi varmana toivonut että häneltä olisi mennyt henki joko ekojen sairaalakäyntejen tai sen jälkeen kuin höpinät loppui...

        Sen pituinen se...


      • elämää
        SINULLEKKIN kirjoitti:

        ELI TÄLLÄ JOKA KUOLI 42 VUOTIAANA niin hänen perheensä huolehti hänestä melkeen koko ajan kuin hän eli (jos ei niitä nyt tulee loppu. sairaala-käyntejä lasketa)

        Eli ´tossa 2 vuotta sitten ambulanssilla sairaalaan ja sen jälkeen ei oo kiinteitä nesteitä tai ruokaa otettu vaan ainoastaa tippapullosta erinlaisai lällejä...

        Eli hän oli viimeiset kaksi vuotta tippa ja kusipullo kokoajan kiinni...

        Eli nyt hänen vanhempansa ja veljensä ja siskonsa voi mennä tosta vaan vaikka kuukaudeksi kiinnaan ilman huolehtimista kuka käy nostamassa sänkyyn tai pesulle...

        Siis vainajan vanhempien tykönä asui melkein koko sairauden ajan vainjan sisko jolla oli myös oma asunto 5 KM:n päässä jossa hän ehti olemaan tänä vuonna yhden yön ennen vainajan kuolemaa...

        No toki kuten saataa arvata kun oli kome lähihoitajaa (veli sisko ja äiti) ja niitä ja muitakaan korvauksia ei käytetty muuhunkuin hänen pakkolisiin menoihin kuten lääkkeet ja patjat ja kusipullot...

        Eli vainajan kuoltuaan kun tilejä tarkasteltiin niin hännen omaisuutensa oli 1,5 MILJOONAA markkaa... ja siitä ei mennyt penniäkään veroja koksa tililellä oli äidin käyttöoikeus tai jotenkin muuten...

        Totta puhuen miun mielestä hän olisi voinut kuolla jos silloin 20 vuotta sitten....

        Jos nyt edes vainaja mitään ymmärsi kun ei puhunut eikä puhatanut viimeisiin vuosiin...

        oli varmaan hänenkin elämänsä ekoina vuosina yhtä helvettiä suoraan sanoen.

        Tässä tapauksessa jos jokin ymmärtäisi tilanteen niin olisi varmana toivonut että häneltä olisi mennyt henki joko ekojen sairaalakäyntejen tai sen jälkeen kuin höpinät loppui...

        Sen pituinen se...

        Pakko kommentoida katkeransävyistä viestiäsi.

        Ikävä, että olet joutunut omaishoitajan raskaaseen rooliin. Kunnat ovat aina käyttäneet, ja käyttävät kaikki mahdolliset porsaanreiät selvitäkseen pitkäaikaissairaan hoidosta mahdollisimman helposti ja halvalla.

        Mutta mikähän mahtoi olla vainajan toivomus, tiedätkö sen ihan varmasti? Sanoiko itse ,että elämä ei ole hänelle elämisen arvoista? Vaikka makaakin tipassa ja kusipullo kiinni ( kokemusta on siitäkin, pitkältä ajalta) eikä pysty esimerkiksi nielemään, puhuminen on vaikeaa, ajoittain mahdotonta ja olo muutenkin kummallinen,
        EI se vielä tarkoita,että koko elämänhalu olisi poissa.
        Et voi tietää sitä.

        Jos raha saa ratkaista sen, miten arvokas kenenkin henki on, ja sen mukaan eliniän pituuden,hakoteillä olet ja ollaan.

        Kannattaa miettiä valmiiksi tilannetta , jolloin itse sairastut,etkä pysty kommunikoimaan, esim halvaannut ja puhekykysi lamaantuu tilapäisesti, kuntoutustako ei kohdallasi yritetä, koska se on tarpeetonta?
        Haluat siis, että jos näin käy, nirri pois vaan?


        Jos olet itse hoitaja, tunnet varmaan käytännön, jolloin potilaan kanssa sovitaan ,että ei elvytetä, vaan saa rauhassa kuolla pois.

        Haluatko kaikissa tapauksissa,että omaisesi eivät hoitaisi sinua, vaikka olisitkin sidottuna kusipulloon? Et voisi syödä? Et jaksaisi kävellä? Et pystyisi nielemään?
        Entäpä kun käykin ilmi,että alatkin parantua, noinkin kurjasta kunnosta ihan ihmisarvoiseen elämään, jos elämän kipinää ei katkerien omaisten taholta sammuteta.

        Entä kun sairastat parantumatonta sairautta, olisiko parempi,että tehdään samantien lopetuspäätös, kuten eläimille , kun diagnoosi on tehty??Kova tyyppi...siis haluat itse jäädä hoidotta, vai tehdäänkö sinun kohdallasi poikkeus?

        Olen ihan omakohtaisesti kokenut kusipullovaiheen , puhumattakaan tippaletkuista, mutta kuntoutuksen ja omaisteni kannustuksen myötä olen taas aika mukavassa kunnossa, mieli on virkeä, eikä huoli tulevasta, mikä se sitten ikinä onkin, paina.

        Perheeni ja omaiseni kannustavat ja tukevat upeasti, eivät saa minkäänlaista palkkaa vaivoistaan, mieheni on ollut seitsemän vuotta omaishoitajana , silti rakastamme ja hän rakastaa edelleen, ilman katkeruutta pitkistä sairaalareissuista.

        Ja jos nyt ihan lopuksi vielä mainitsisin Sinulle , Häämöttäjä, että olen viiden lapsen äiti, joka pyrkii huolehtimaan jälkikasvustaan kuten hyvässä vanhemmuudessa aikuiselta odotetaankin, ja antamaan itsestäni sen tärkeän palasen miehelleni, jota hän puolisona kaipaa,
        luulenpa,ettei sanomassasi enää jää muuta jäljelle kuin katkeran ihmisen purkaus omasta , menetetystä
        elämästään....


      • mitä sontaa
        elämää kirjoitti:

        Pakko kommentoida katkeransävyistä viestiäsi.

        Ikävä, että olet joutunut omaishoitajan raskaaseen rooliin. Kunnat ovat aina käyttäneet, ja käyttävät kaikki mahdolliset porsaanreiät selvitäkseen pitkäaikaissairaan hoidosta mahdollisimman helposti ja halvalla.

        Mutta mikähän mahtoi olla vainajan toivomus, tiedätkö sen ihan varmasti? Sanoiko itse ,että elämä ei ole hänelle elämisen arvoista? Vaikka makaakin tipassa ja kusipullo kiinni ( kokemusta on siitäkin, pitkältä ajalta) eikä pysty esimerkiksi nielemään, puhuminen on vaikeaa, ajoittain mahdotonta ja olo muutenkin kummallinen,
        EI se vielä tarkoita,että koko elämänhalu olisi poissa.
        Et voi tietää sitä.

        Jos raha saa ratkaista sen, miten arvokas kenenkin henki on, ja sen mukaan eliniän pituuden,hakoteillä olet ja ollaan.

        Kannattaa miettiä valmiiksi tilannetta , jolloin itse sairastut,etkä pysty kommunikoimaan, esim halvaannut ja puhekykysi lamaantuu tilapäisesti, kuntoutustako ei kohdallasi yritetä, koska se on tarpeetonta?
        Haluat siis, että jos näin käy, nirri pois vaan?


        Jos olet itse hoitaja, tunnet varmaan käytännön, jolloin potilaan kanssa sovitaan ,että ei elvytetä, vaan saa rauhassa kuolla pois.

        Haluatko kaikissa tapauksissa,että omaisesi eivät hoitaisi sinua, vaikka olisitkin sidottuna kusipulloon? Et voisi syödä? Et jaksaisi kävellä? Et pystyisi nielemään?
        Entäpä kun käykin ilmi,että alatkin parantua, noinkin kurjasta kunnosta ihan ihmisarvoiseen elämään, jos elämän kipinää ei katkerien omaisten taholta sammuteta.

        Entä kun sairastat parantumatonta sairautta, olisiko parempi,että tehdään samantien lopetuspäätös, kuten eläimille , kun diagnoosi on tehty??Kova tyyppi...siis haluat itse jäädä hoidotta, vai tehdäänkö sinun kohdallasi poikkeus?

        Olen ihan omakohtaisesti kokenut kusipullovaiheen , puhumattakaan tippaletkuista, mutta kuntoutuksen ja omaisteni kannustuksen myötä olen taas aika mukavassa kunnossa, mieli on virkeä, eikä huoli tulevasta, mikä se sitten ikinä onkin, paina.

        Perheeni ja omaiseni kannustavat ja tukevat upeasti, eivät saa minkäänlaista palkkaa vaivoistaan, mieheni on ollut seitsemän vuotta omaishoitajana , silti rakastamme ja hän rakastaa edelleen, ilman katkeruutta pitkistä sairaalareissuista.

        Ja jos nyt ihan lopuksi vielä mainitsisin Sinulle , Häämöttäjä, että olen viiden lapsen äiti, joka pyrkii huolehtimaan jälkikasvustaan kuten hyvässä vanhemmuudessa aikuiselta odotetaankin, ja antamaan itsestäni sen tärkeän palasen miehelleni, jota hän puolisona kaipaa,
        luulenpa,ettei sanomassasi enää jää muuta jäljelle kuin katkeran ihmisen purkaus omasta , menetetystä
        elämästään....

        Kiitos kunnon nauruista...

        Vai että kusipullo Tunnetaan nimellä kertteeri...


        Ja jos tuo olisi parantanut tosta niin se olisi ollut lääketieteen ihme...


        JA varman hän ei oli sopeutunut vuoteen 2003 vaan elänyt edelleen vuotta 1975...

        Mut NYT hän ei ainakaan parannu enään sieltä haudan pohjalta


      • lisäys
        SINULLEKKIN kirjoitti:

        ELI TÄLLÄ JOKA KUOLI 42 VUOTIAANA niin hänen perheensä huolehti hänestä melkeen koko ajan kuin hän eli (jos ei niitä nyt tulee loppu. sairaala-käyntejä lasketa)

        Eli ´tossa 2 vuotta sitten ambulanssilla sairaalaan ja sen jälkeen ei oo kiinteitä nesteitä tai ruokaa otettu vaan ainoastaa tippapullosta erinlaisai lällejä...

        Eli hän oli viimeiset kaksi vuotta tippa ja kusipullo kokoajan kiinni...

        Eli nyt hänen vanhempansa ja veljensä ja siskonsa voi mennä tosta vaan vaikka kuukaudeksi kiinnaan ilman huolehtimista kuka käy nostamassa sänkyyn tai pesulle...

        Siis vainajan vanhempien tykönä asui melkein koko sairauden ajan vainjan sisko jolla oli myös oma asunto 5 KM:n päässä jossa hän ehti olemaan tänä vuonna yhden yön ennen vainajan kuolemaa...

        No toki kuten saataa arvata kun oli kome lähihoitajaa (veli sisko ja äiti) ja niitä ja muitakaan korvauksia ei käytetty muuhunkuin hänen pakkolisiin menoihin kuten lääkkeet ja patjat ja kusipullot...

        Eli vainajan kuoltuaan kun tilejä tarkasteltiin niin hännen omaisuutensa oli 1,5 MILJOONAA markkaa... ja siitä ei mennyt penniäkään veroja koksa tililellä oli äidin käyttöoikeus tai jotenkin muuten...

        Totta puhuen miun mielestä hän olisi voinut kuolla jos silloin 20 vuotta sitten....

        Jos nyt edes vainaja mitään ymmärsi kun ei puhunut eikä puhatanut viimeisiin vuosiin...

        oli varmaan hänenkin elämänsä ekoina vuosina yhtä helvettiä suoraan sanoen.

        Tässä tapauksessa jos jokin ymmärtäisi tilanteen niin olisi varmana toivonut että häneltä olisi mennyt henki joko ekojen sairaalakäyntejen tai sen jälkeen kuin höpinät loppui...

        Sen pituinen se...

        Hänen äitinsä joka ei koskaan kiroile totesi sinä iltana kunin vainaja kuoli KAKSI siis ei yksi vaan KAKSI kertaa "voi vittu"


      • Jaska Jokunen
        lisäys kirjoitti:

        Hänen äitinsä joka ei koskaan kiroile totesi sinä iltana kunin vainaja kuoli KAKSI siis ei yksi vaan KAKSI kertaa "voi vittu"

        No onhan kieltämättä ms potilaiden joukossa taudinkuva muutamilla todella agressiivinen. Jollain liikkuu kahden vuoden kuluttua ms diagnoosista vain silmät päässä.Tämänhän tietää kaikki ms ihmiset.
        Mutta joku taas saattaa olla 30 v täysin ilman
        mitään oireita.Ja tällä välillä tässä seilataan.
        Kysymys olikin siitä,kun ilmoitit typerän tylysti
        tälle kynän kädessä pysymisestä kysyvälle omaisestasi ja sanoit hänelle käyvän samoin.
        Minulla henkilökohtaisesti on ollut tää mäsä 9v.
        Ja myöskin on toi oikee puoli kehosta heikompi.
        Ja oikeessa nyrkissä ei kynä oikeen kauniisti piirtele.
        Mutta ei vanha rahtimies 43v siitä häkelly.
        Viime vuonnakin tein 9 keikkaa ajamalla Saksaan ja toin tuontiauton joka kerta tullessani.
        Etsin lehdistä sopivan ja käväsin ostamassa.
        Näin mulla sairaus estää elämisen laadun.Luulen kyllä , että moni mammanpoika istuu mialummin kirkonkylän kioskilla olvilla,eikä lähtisi terveenäkään mistään hinnasta mihinkään.
        Tämä kiukuttelu,vaan siksi,että ei kaikki mäsät aivan mäsänä oo,vaikka 10v oliskin tautia takana.
        Ja six toisex , tää onkin vertaistukipalsta,eikä
        mikään ns.terveiden kiroilupalsta.


      • kokemus 35:tä vuodel

        Ms-tauti ei ole kuolemaan johtava sairaus, vaan yleensä syy on samasta kuin muillakin kuolevaisilla.


    • saman kaltasta etsie

      moi, olen 50 v. nainen ja kärsin käsien vapinasta varsinkin kun joutuu kynällä kirjottamaan, se on yhtä helvettiä. olin muutama vuosi sitten pankissa töissä jossa olin 26 v. työn teko oli yhtä hirveetä jos piti kirjottaa jonkun aikana jotain, kai ne aatteli et mä oon hullu. ja jossain virastossa käynti on kans kauheeta. mietin et onko ketään mun ikästä saman kaltasta.

    • harjoitustaharjoitus

      on vaikeaa. Monet rutiinin omaiset toimet vaikeutuvat ja ikään kuin ne häviää mielestä miten niitä oikea oppisesti tehdään. Käsien kömpelyys aiheuttaa kirjoitusongelmia, johon vaikuttavat puristusvoiman puute ja liikeratojen niukkuus. Kaupan kassalla minulla ei ole pelkästään nimen kirjoittamisen vaikeus, vaan myös rahalla maksaessa pikkurahojen käsissä pysyminen. Rahat leviää kassalla ja ostoksista tulee muutamia euroja kallinpia kadonneiden vaihtorahojen takia.
      Harjoittelu vahvista puristusvoimaa ja muutenkin motoriikkaa. Piirtelin paperille ympyröitä, neliöitä ja harjoittelin kirjoitusta usein ja paljon. Kädet oppivat toimimaan lähes entiseen terveeseen malliin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe