E-pillerit ja raskaana?

Pimu

Mullon tämmönen pikkuhuoli tässä mielessä johon mä haluan apua..Elikkäs mä tiesin mitä illalla tapahtuu, mä ja mun ex oltiin taas "yhdessä" ja mentiin sänkyyn.. Mulla alkoi menkat muutama päivä ennenkuin me nähtiin ja mä ajattelin ehkästä menkkojen olon silloin, kun nähdään. Mä otin pillereitä 3n päivän ajan yhteensä ja kuitenkin aika eri aikoina, vaikka ne pitäis ottaa säännöllisin väliajoin. Samana päivänä kun oltiin yhdessä, mä otin sen pillerin luultavasti ainakin, mutten muista oksensinko kmä sinä päivänä, koska mä olin aika kännissä ja tyhmä. Me oltiin loppuun asti myöhään yöllä 2 kertaa. SIIS kysymys kuuluu, että mikä mahdollisuus mulla on olla raskaana??jos otin pillerit epäsäännöllisesti 3 päivää, yleensä mä en siis pillereitä käytä. Hmm.. oma mielipide on, että en oo raskaana eikä kovin suurta mahdollisuutta edes oo, mutta kysyn kuitenkin, että vaikuttaako e-pilleri heti kun sen ottaa vai pitääkö niitä nappailla enemmän kuin 3 päivää, että ne vaikuttaa?

49

28223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nvm.57

Anteeksi vaan, mutta en oikein saanut selvää siitä, että mitä pillereitä olet syönyt kolme päivää, jos et yleensä e-pillereitä käytä????Söitkö kuukautisten siirtoon tarkoitettuja lääkkeitä? Ne nimittäin on ihan eri asia kuin e-pillerit, joita otetaan 21 päivää peräkkäin säännöllisesti samaan aikaan päivästä ja sitten pidetään viikon tauko, jona aikan tulee vuoto...seitsemän päivän jälkeen syödään taas 21 vrk ja niin eespäin...
      On aivan täysin mahdollista, että olet raskaana, koska mielestäni et ole käyttänyt minkäänlaista ehkäisyä. Jatkoitko pillereiden syömistä noiden kolmen pillerin jälkeen vai et???

• Pimu

Siis tää oli täys sekotouhua mutta mä koetan selittää sulle tän kuvion..

Siis, mä söin 3:n päivän ajan e-pillereitä jotka on joskus jääny käyttämättä kokonaan, merkki oli tämmönen, ku mercilon. Ja tää sen takia, koska ne lopettaa menkat kun mä niitä otan. Menkat alkaa vasta sitten kun mä lopetan niiden käytön, ja ne otetaan kun menkat alkaa. Elikkäs sen takia mä otin niitä, kun piti saada menkat hetkeks pois. Mutta auttoiko se ehkäsyn kannalta mitenkään, kun mä en ottanu niitä sitä ennen mitenkään säännöllisesti, vaan yks kaks yllättäen vaan ne 3 päivää??

Mullon ollu vähän mahakipuja, mutta tuskin mikään raskauden oire tulee viikon päästä yhdynnästä...

Mutta oo kiltti ja kerro mulle oliko tosta mun e-pilleri systeemistä minkäännäköstä ehkäisyä?

• Pimu

Ja niih, kun mä otin vimpan e-pillerin luultavasti samana päivänä kun me oltiin sängyssä. Mutta en yhtäkään sen pillerin jälkeen kylläkään, ja sitte samana päivänä, siis seuraavana päivänä kun olin viimesen pillerin ottanut, niin menkat alkoki taas.. Eli ehkä mä en voi olla raskaana vai?

• nvm57
        Pimu kirjoitti:

Ja niih, kun mä otin vimpan e-pillerin luultavasti samana päivänä kun me oltiin sängyssä. Mutta en yhtäkään sen pillerin jälkeen kylläkään, ja sitte samana päivänä, siis seuraavana päivänä kun olin viimesen pillerin ottanut, niin menkat alkoki taas.. Eli ehkä mä en voi olla raskaana vai?

Kyllä sä voit olla raskaana. E-pillereitä ei käytetä mainitsemallasi tavalla raskauden ehkäisyyn, eikä mihinkään muuhunkaan. Ei yksittäisen tabletin otto takaa yhtään mitään. Pillereitä syödään 21 päivänä peräkkäin ja sitten viikon tauko, sen jälkeen taas 21 pilleriä suurinpiirtein samaan aikaan päivästä j.n.e. Tuolla tavoin käytettynä ehkäisee 100% varmuudella, mutta tuo sinun tapasi ei ehkäise yhtään mitään, eli sinä olet saattanut tulla raskaaksi.

• Pimu
        nvm57 kirjoitti:

Kyllä sä voit olla raskaana. E-pillereitä ei käytetä mainitsemallasi tavalla raskauden ehkäisyyn, eikä mihinkään muuhunkaan. Ei yksittäisen tabletin otto takaa yhtään mitään. Pillereitä syödään 21 päivänä peräkkäin ja sitten viikon tauko, sen jälkeen taas 21 pilleriä suurinpiirtein samaan aikaan päivästä j.n.e. Tuolla tavoin käytettynä ehkäisee 100% varmuudella, mutta tuo sinun tapasi ei ehkäise yhtään mitään, eli sinä olet saattanut tulla raskaaksi.

Kiitos.. Kiitos tosta vastauksesta. Mutta eikö raskaaks tuleminen oo jotenkin mahdotonta tavallaan muuten ku ovulaation aikana, eli n.2 viikkoa kuukautisista?

Mä tiedän, että mun tapa oli typerä ja epä-kypsä..mutta mä tosiaanki vannoin itelleni, et se oli viimenen kerta kun mä nbiin tein..Mutta siis mä en tiä näistä asioista niin paljoa elikkä kysyn tässä, että voiko raskaaks tulla muuhunki aikaan ku ovulaation eli 2 viikkoa menkoista?

• Sandy
        Pimu kirjoitti:

Kiitos.. Kiitos tosta vastauksesta. Mutta eikö raskaaks tuleminen oo jotenkin mahdotonta tavallaan muuten ku ovulaation aikana, eli n.2 viikkoa kuukautisista?

Mä tiedän, että mun tapa oli typerä ja epä-kypsä..mutta mä tosiaanki vannoin itelleni, et se oli viimenen kerta kun mä nbiin tein..Mutta siis mä en tiä näistä asioista niin paljoa elikkä kysyn tässä, että voiko raskaaks tulla muuhunki aikaan ku ovulaation eli 2 viikkoa menkoista?

Raskaaksi voi tulla mihin aikaan kiertoa tahansa, mitään "varmoja päiviä" ei ole. Ja kyllä niitä pillereitä pitää syödä säännöllisesti. Tuollaisesta kolmen päivän pillerien syömisestä ei oo mitään hyötyä, päin vastoin: oma luonnollinen kiertosi voi mennä aivan sekaisin. Menkkoja voi siirtää, kun syö pillereitä säännöllisesti tai jos ei syö pillereitä, niin voi hankkia siirtämiseen tarkoitetut pillerit.

Juttelepa poikaystäväsi kanssa ehkäisystä, ja käyttäkää myös sellaista!

• Muru -
        Sandy kirjoitti:

Raskaaksi voi tulla mihin aikaan kiertoa tahansa, mitään "varmoja päiviä" ei ole. Ja kyllä niitä pillereitä pitää syödä säännöllisesti. Tuollaisesta kolmen päivän pillerien syömisestä ei oo mitään hyötyä, päin vastoin: oma luonnollinen kiertosi voi mennä aivan sekaisin. Menkkoja voi siirtää, kun syö pillereitä säännöllisesti tai jos ei syö pillereitä, niin voi hankkia siirtämiseen tarkoitetut pillerit.

Juttelepa poikaystäväsi kanssa ehkäisystä, ja käyttäkää myös sellaista!

Moi.

Kysyin tällaista asiaa. Olen käyttänyt e-pillereitä melkein puoli vuotta.
        Olen ottanut pillerit aina 21 päivän aikana joka päivä ja pitänyt viikon taukoa,mutta olen ottanut pillereitä eri aikaan päivästä. Olin poikaystäväni kanssa viikonloppuna yhdynnässä ilman sitä ja minulla oli pilleri tällöin vähän yli viisi tuntia voimassa enään siis yhdynnän aikana. Seuraavien menkkojen olisi tarkoitus alkaa 11 päivän päästä. Osaatko neuvoa,että onko mahdollista että olen raskaana?

• spetraa
        Pimu kirjoitti:

Siis tää oli täys sekotouhua mutta mä koetan selittää sulle tän kuvion..

Siis, mä söin 3:n päivän ajan e-pillereitä jotka on joskus jääny käyttämättä kokonaan, merkki oli tämmönen, ku mercilon. Ja tää sen takia, koska ne lopettaa menkat kun mä niitä otan. Menkat alkaa vasta sitten kun mä lopetan niiden käytön, ja ne otetaan kun menkat alkaa. Elikkäs sen takia mä otin niitä, kun piti saada menkat hetkeks pois. Mutta auttoiko se ehkäsyn kannalta mitenkään, kun mä en ottanu niitä sitä ennen mitenkään säännöllisesti, vaan yks kaks yllättäen vaan ne 3 päivää??

Mullon ollu vähän mahakipuja, mutta tuskin mikään raskauden oire tulee viikon päästä yhdynnästä...

Mutta oo kiltti ja kerro mulle oliko tosta mun e-pilleri systeemistä minkäännäköstä ehkäisyä?

mulla olis kans kysymys .. mä olen monta vuotta syöny e-pillereitä ja nytten tämä kuukauden 7 päivä mun piti akaa syömään taas mutta en alkanu omasta syystä.. olen harrastanu sexiä ilman ehkäsyä .. ja mulla on raskauteen liittyviä oireita mutta haluaisin tietää onko se edes mahdollista olla raskaana

• Jennie

Ei sitten tullut kummallekaan mieleen käyttää kortsua? Kun kerran etukäteen tiesit, että päädytte sänkyyn, niin olis kannattanut panostaa ehkäisyyn. E-pillereistä ei todellakaan oo mitään hyötyä noin käytettynä, varsinkin kun siittiöt eivät kuole heti, vaan voivat "uiskennella" sisälläsi muutaman päivän.

Heitä nyt ne vanhat pillerit pois, ja hanki kortsuja tilalle! Ja käytä niitä kortsuja, jos vielä exääsi tai muita tapailet seksin merkeissä. Niin, ja tee raskaustesti... Raskaus on mahdollinen, mutta toivon todellakin, ettet ole raskaana. Kukaan ei ansaitse noin ajattelematonta (tyhmää?) ja lapsellista äitiä.

• Pimu

joo no luuletsä et mä naureskelisin tälle jutulle muutenkaan..ja miettisin et olipa taas järkevästi tehty..en tosiaan..

Menkkojen pitäs alkaa tässä pian..7.s päivä kylläkin mutta silti. Eikä edes se raskaus vaan ne taudit. Alavatta ollu täs mukavan kipee, pistelee ihan samalla lailla ku justiin yleensä ennen menkkoja.. Että kiva juttu on tosiaan. Mut kaippa mäki ajattelen joskus kypsästi ja järkevästi ja joku lapsi on onnellinen, kun saa pitää just mut äitinä.

• nvm.57
        Pimu kirjoitti:

joo no luuletsä et mä naureskelisin tälle jutulle muutenkaan..ja miettisin et olipa taas järkevästi tehty..en tosiaan..

Menkkojen pitäs alkaa tässä pian..7.s päivä kylläkin mutta silti. Eikä edes se raskaus vaan ne taudit. Alavatta ollu täs mukavan kipee, pistelee ihan samalla lailla ku justiin yleensä ennen menkkoja.. Että kiva juttu on tosiaan. Mut kaippa mäki ajattelen joskus kypsästi ja järkevästi ja joku lapsi on onnellinen, kun saa pitää just mut äitinä.

Joo, turha moralisoida ja syytellä ketään. Jokainen on varmaan joskus nuorena tehnyt tyhmyyksiä ja niistä useimmiten ottaa opikseen. Hyvä, jos siltä tuntuu, että menkat ovat alkamassa. Eipä sitten tarvitse siitä asiasta enää murehtia. Taudit on sitten tietysti toinen juttu. Käy sukupuolitautien polikliniikalla testeissä, jos jotain oireita on tai muuten vain olo tuntuu siinä mielessä epävarmalta ja tukalalta.
        Kyllä minä uskon, että jo tämäkin kokemus on saanut sinut ajattelemaan kypsemmin ja järkevämmin.

• Pimu
        nvm.57 kirjoitti:

Joo, turha moralisoida ja syytellä ketään. Jokainen on varmaan joskus nuorena tehnyt tyhmyyksiä ja niistä useimmiten ottaa opikseen. Hyvä, jos siltä tuntuu, että menkat ovat alkamassa. Eipä sitten tarvitse siitä asiasta enää murehtia. Taudit on sitten tietysti toinen juttu. Käy sukupuolitautien polikliniikalla testeissä, jos jotain oireita on tai muuten vain olo tuntuu siinä mielessä epävarmalta ja tukalalta.
        Kyllä minä uskon, että jo tämäkin kokemus on saanut sinut ajattelemaan kypsemmin ja järkevämmin.

totta..tyhmä idea se oli, enkä mä nyt ajatellu sitä uudestaan kokeilla..Kiitti sulle kun viittit vastata ja muutenki olla mukava tän asian kans..

• Ayla
        Pimu kirjoitti:

totta..tyhmä idea se oli, enkä mä nyt ajatellu sitä uudestaan kokeilla..Kiitti sulle kun viittit vastata ja muutenki olla mukava tän asian kans..

kannattaa oikeesti ryhtyä ihan kokopäiväisesti syömään niitä pillereitä, kun kerran on olemassa seksielämää. Älä ota mitään paria silloin ja toinen tolloin, ja toivo että ne tekis jotain, vaan hommaa oikeen resepti ja syö niitä jatkuvasti. Varsinkin jos kännissä tulee herkästi sekstailtua, sillon unohtuu usein koko ehkäisy, silloin pillerit hoitavat homman. Gynekologikäynti kerran vuodessa on tosi pieni hinta koko vuoden toimivasta ehkäisystä. Puhumattakaan että joutuu abortissa käymään... Koulun terkkari neuvoo oikeen käytön. Kyl se siitä :)

• Pimu

Doddiin..menkat on turvallisesti alkanu, ja kaikki ok..vähän runsaammat ku yleensä, mutta onni onnettomuudessa..

• Vera

Oletko jo ostanut kortsuja?! Kannattaa todellakin huolehtia ehkäisystä jatkossa järkevämmin, niin ei tarvitse pelätä raskautta. Kaikkein järkevintä olisi jättää seksitouhut nyt kokonaan, ja palata asiaan sitten kun olet kypsempi.

Niin ja oletko käynyt testaamassa mahdolliset taudit? Klamydia, herpes tai jokin muu tauti on kurja juttu, hivistä nyt puhumattakaan. Tarkoitus ei ole pelotella, mutta käy ihmeessä testeissä, jos et vielä ole käynyt.

• patu

Olethan kuitenkin tehnyt raskaustestin, kuukautisten tuleminen ei takaa ettetkö olisi raskaana.

• peppi

itselläni on se käsitys (olen syönyt vuoden pillereitä) että jos otat vain kolme pilleriä jotta saat kuukautiset loppumaan niin raskaus on mahdollinen..nimittäin niitä täytyy syödä n.viikko jotta voi olla yhdynnässä ilman kondomia.mutta kannattaa soittaa ehkäsyneuvolaan tai vastaavaan, koska en ole täysin 100% varma.

• tölleröinen

mä oon syöny pillereitä (meliane) jo 10 vuotta, nyt olen ajatellut lopettaa pillereiden syönnin ja haluaisin tulla raskaaksi. Onkoha mahdollista tulla raskaaksi kuinka nopeasti ja milloin edes kannattaa tosissaan yrittää...

• hinnu
        tölleröinen kirjoitti:

mä oon syöny pillereitä (meliane) jo 10 vuotta, nyt olen ajatellut lopettaa pillereiden syönnin ja haluaisin tulla raskaaksi. Onkoha mahdollista tulla raskaaksi kuinka nopeasti ja milloin edes kannattaa tosissaan yrittää...

Tietysti on mahdollista tulla raskaaksi, jos sinulla vaan on lisääntymiselimet kunnossa. Pillereiden käyttö ei vaikuta lisääntymiselimiin, eikä vaikeuta lisääntymistä siten. Tietysti kun oma hormonitoiminta on ollut jäähyllä 10 vuotta, voi mennä hetki, että se palautuu ja raskautuminen tulee mahdolliseksi.

Sanovat kyllä, että heti pillereiden lopettamisen jälkeen on kaikista todennäköisin hetki tulla raskaaksi. Tämä tarkoittaa sitä aikaa kun se oma hormonitoiminta hurahtaa taas käyntiin. Mutta toisaalta suositus on, että odottaisi yhdet luomumenkat ennen raskauden yrittämistä. Silloin helpottuu lasketunajan määrittäminen.

• _sani
        hinnu kirjoitti:

Tietysti on mahdollista tulla raskaaksi, jos sinulla vaan on lisääntymiselimet kunnossa. Pillereiden käyttö ei vaikuta lisääntymiselimiin, eikä vaikeuta lisääntymistä siten. Tietysti kun oma hormonitoiminta on ollut jäähyllä 10 vuotta, voi mennä hetki, että se palautuu ja raskautuminen tulee mahdolliseksi.

Sanovat kyllä, että heti pillereiden lopettamisen jälkeen on kaikista todennäköisin hetki tulla raskaaksi. Tämä tarkoittaa sitä aikaa kun se oma hormonitoiminta hurahtaa taas käyntiin. Mutta toisaalta suositus on, että odottaisi yhdet luomumenkat ennen raskauden yrittämistä. Silloin helpottuu lasketunajan määrittäminen.

Mulla oli tässä noin 2 kk sitten oksennustautia, tosin hyvin vähäistä. Mielessä ei silloin tietenkään käynytkään se, että oon saattanut oksentaa pillerin pois. Joku aika taudista muistin että perhana, olenkohan nyt oksentanut sen pois! Mulla kyllä "alkoi menkat" ainakin luultavasti, mutta kun olen kuullut sitäkin ja tuolla aikaisemmin lukikin että voi olla raskaana vaikka kuukautiset tulisivatkin. Ensin tein testin 2. päivänä viimeisestä pilleristä-- negatiivinen. Mutta olen kuitenkin tämmöinen hermoheikko, ja hieman luulotautinenkin niin tein toisen testin 4. päivänä, kun kuukautiset alkaneet-- negatiivinen sekin.
        En sitten tiedä olivatko ne kuukautiset, vaiko sitä raskauden tiputtelua? Kuukautiset oli keksirunsaat, ei mitään erittäin pientä muttei runsastakaan.
        Nyt on toinen pilleriliuska loppunut, viimeisen otin 3 päivää sitten, eikä edes tunnu että kuukautiset olisivat alkamassa. Onko todella mahdollista että olen raskaana? Niin, ja emme käytä muuta ehkäisyä kumppanin kanssa.

Toivottavasti nyt saan joltain jotain mielipidettä tähän asiaan, kun tämä on jo useamman ajan niin vaivannut, mutta ei huvittaisi jatkuvasti rampata kaupassa testejä ostelemassa. Kiitos jo etukäteen!

• ....
        _sani kirjoitti:

Mulla oli tässä noin 2 kk sitten oksennustautia, tosin hyvin vähäistä. Mielessä ei silloin tietenkään käynytkään se, että oon saattanut oksentaa pillerin pois. Joku aika taudista muistin että perhana, olenkohan nyt oksentanut sen pois! Mulla kyllä "alkoi menkat" ainakin luultavasti, mutta kun olen kuullut sitäkin ja tuolla aikaisemmin lukikin että voi olla raskaana vaikka kuukautiset tulisivatkin. Ensin tein testin 2. päivänä viimeisestä pilleristä-- negatiivinen. Mutta olen kuitenkin tämmöinen hermoheikko, ja hieman luulotautinenkin niin tein toisen testin 4. päivänä, kun kuukautiset alkaneet-- negatiivinen sekin.
        En sitten tiedä olivatko ne kuukautiset, vaiko sitä raskauden tiputtelua? Kuukautiset oli keksirunsaat, ei mitään erittäin pientä muttei runsastakaan.
        Nyt on toinen pilleriliuska loppunut, viimeisen otin 3 päivää sitten, eikä edes tunnu että kuukautiset olisivat alkamassa. Onko todella mahdollista että olen raskaana? Niin, ja emme käytä muuta ehkäisyä kumppanin kanssa.

Toivottavasti nyt saan joltain jotain mielipidettä tähän asiaan, kun tämä on jo useamman ajan niin vaivannut, mutta ei huvittaisi jatkuvasti rampata kaupassa testejä ostelemassa. Kiitos jo etukäteen!

itse mietin sellasta että oonko mahdollisesti voinut tulla raskaaksi, kun siirsin kuukautisia e-pillereillä, eli aloin syödä toista liuskaa heti putkeen. tosin alotin sen toisen liuskan niin että siinä kerkes tulla yks päivä väliä edellisestä ja muutenkin olen ottanut pillereitä vähän mihin aikaan päivästä tahansa. siinä toisen liuskan loppupuolella alkoi tulla jotain ruskeeta vuotoa ja menkkojen tyylistä, joka kesti vaan oikeestaan päivän tai pari. mietin että oisko mahdollista olla raskaana, vai mistäköhän mahtoi tollanen vuoto johtua.....

• -
        .... kirjoitti:

itse mietin sellasta että oonko mahdollisesti voinut tulla raskaaksi, kun siirsin kuukautisia e-pillereillä, eli aloin syödä toista liuskaa heti putkeen. tosin alotin sen toisen liuskan niin että siinä kerkes tulla yks päivä väliä edellisestä ja muutenkin olen ottanut pillereitä vähän mihin aikaan päivästä tahansa. siinä toisen liuskan loppupuolella alkoi tulla jotain ruskeeta vuotoa ja menkkojen tyylistä, joka kesti vaan oikeestaan päivän tai pari. mietin että oisko mahdollista olla raskaana, vai mistäköhän mahtoi tollanen vuoto johtua.....

Joo eiköhän se syy vuotoon ole tässä: "aloin syödä toista liuskaa heti putkeen. tosin alotin sen toisen liuskan niin että siinä kerkes tulla yks päivä väliä edellisestä ja muutenkin olen ottanut pillereitä vähän mihin aikaan päivästä tahansa"

Mutta tietenkin raskaus on mahdollinen, jos yhdynnässä olet ollut. Pillerit eivät ole 100% varma ehkäisykeino.

• sohvipien
        - kirjoitti:

Joo eiköhän se syy vuotoon ole tässä: "aloin syödä toista liuskaa heti putkeen. tosin alotin sen toisen liuskan niin että siinä kerkes tulla yks päivä väliä edellisestä ja muutenkin olen ottanut pillereitä vähän mihin aikaan päivästä tahansa"

Mutta tietenkin raskaus on mahdollinen, jos yhdynnässä olet ollut. Pillerit eivät ole 100% varma ehkäisykeino.

Oon syöny pillereitä reilut puol vuotta säännöllisesti. Onks ehkäisyteho päällä myös sen 7 päivän tauon aikana vaikka olis yhdynnässä ilman kortsua?

• f
        sohvipien kirjoitti:

Oon syöny pillereitä reilut puol vuotta säännöllisesti. Onks ehkäisyteho päällä myös sen 7 päivän tauon aikana vaikka olis yhdynnässä ilman kortsua?

Lukeeko pakkausselosteessa, ettei teho säilyisi? Käsketäänkö sielä käyttämään tauolla lisäehkäisyä?

• sohvipien
        f kirjoitti:

Lukeeko pakkausselosteessa, ettei teho säilyisi? Käsketäänkö sielä käyttämään tauolla lisäehkäisyä?

Enpä joo tajunnu lukee tota pakkausselosteesta :D Joo lukee: "ehkäisysuoja säilyy myös seitsemän taukopäivän ajan." Mun silmään ei ainakaa osunu mitää lisäehkäisystä. Vaikka oon säännölisesti syöny, on käyny pari kertaa niinki et oon unohtanu ottaa pillerin mut seuraavan päivänä oon ottanu sit vaan kaks. Heikentääköhän se tehoa?

• f
        sohvipien kirjoitti:

Enpä joo tajunnu lukee tota pakkausselosteesta :D Joo lukee: "ehkäisysuoja säilyy myös seitsemän taukopäivän ajan." Mun silmään ei ainakaa osunu mitää lisäehkäisystä. Vaikka oon säännölisesti syöny, on käyny pari kertaa niinki et oon unohtanu ottaa pillerin mut seuraavan päivänä oon ottanu sit vaan kaks. Heikentääköhän se tehoa?

Riippuu siitä paljonko se pillerin ottaminen on unohtunut aina jokaisella unohduskerralla. Pillerimerkki vaikuttaa siihen kuinka moneksi tunniksi pillerin ottaminen voi unohtua ilman, että se johtaa ehkäisytehon heikkenemiseen.

Niin ja jos lisäehkäisyä ei käsketä käyttää, niin sitä ei silloin myöskään tarvita.

• sohvipien
        f kirjoitti:

Riippuu siitä paljonko se pillerin ottaminen on unohtunut aina jokaisella unohduskerralla. Pillerimerkki vaikuttaa siihen kuinka moneksi tunniksi pillerin ottaminen voi unohtua ilman, että se johtaa ehkäisytehon heikkenemiseen.

Niin ja jos lisäehkäisyä ei käsketä käyttää, niin sitä ei silloin myöskään tarvita.

Asia selvä. Kiitoksia paljon =)

• raskaana?

olen miettinyt että voisinko olla raskaana jos olen nyt syönyt pillereitä 6kk ihan sännöllisesti joka päivä, välillä heittänyt pillerin otto tunnilla tai parilla. mutta nyt tässä kuukauden sisää mulla on ollut kaks virtsatulehdusta joihin olen syönyt kumpanakin kertana viiden päivän antibiootti kuurin ja toisella kertaa oli vielä vähän vahvemmat (jotkut antibiootithan heikentävät ehkäisy tehoa) ja sitten vielä vähän yli viikko sitten huomasin pilleriä ottaessani että seuraava otettava pilleri olisi keskiviikon pilleri vaikka oli torstai ja edellisenä päivänä olin kyllä ottanut.. olin siis kaiken lisäksi unohtanu jossain välissä ottaa pillerin mutta en muistanut milloin se on jäänyt jatkoin siitä sitten kuitankin pillereiden syöntiä normaalisti ja seksiä on harrastettu tuona aikana ihan yhtälailla kuin ennenkin.. emmekä ole käyttäneet kortsua kun olemme luottaneet ennenkin hyvin toimiviin pillereihin.
      Nyt minulla on ollut n. viikon pistelyä alavatsassa ja välillä munasarjojen kohdallakin ja kyljissä. pahoinvointia, yökötystä eikä kavia tee yhtään mieli mikä on todella kummalista. sitten vielä kuumotusta hikoilua palelua huimasuta väsymystä ja voimattomuutta. kuinka mahdollista raskaus olisi ja voisiko jo nyt olla tämmöisiä oireita ( hedelmöityksesta olisi n. kaksi viikkoa)?

• -sh-

Raskaustestin tekoon, tosin ei kannata ihan vielä sitä tehdä, odota vajaa viikko.

Toki pillerin unohtaminen alentaa niiden ehkäisytehoa. Kai te käytitte niiden antibioottikuurien aikana lisäehkäisyä?

Miksi ette käyttäneet lisäehkäisyä jos kerran huomasit että olet unohtanut ottaa pillerin?! Kerrot että olet ottanut joka päivä, eli käytätkö kenties minipillereitä vai Yaz:a vai mikä on pillerimerkkisi?

On, on raskaus kohdallasi mahdollinen, kahdestakin syystä; antibioottien mahd.heik.vaik. (ellei sitä lisäehk.ollut) ja se pillerin unohdus.

Minkä nimiset antibiootit sait? Oliko antibiootit määrännyt lääkäri sitä mieltä etteivät ne heikennä e-pillereiden tehoa?

• raskaana?

siis käytän yasmin merkkisiä pillereitä, 21 pv ja viikon tauko jne. Ensimmäiset antibiootit olivat jotakin selexid ja toisen nimi ei just nyt muistu mieleen. Lääkäri ei sanonut lausettakaan missä olisin kuullut antibiootin vaikutuksista ehkäisyyn. Enkä sitten itsekkään siinä vaiheessa ymmärtänyt kysyä joten jäin vähän pimentoon että olivatko nämä molemmat vai jompikumpi ehkäisyä heikentäviä antibiootteja. Menkkojen pitäisi alkaa lauantaina joten odottelen nyt sinne asti ainakin. Olen kuullut että joillakin olisi menkat tulleet ainakin eka iha normaalisti vaikka raskaana joten vaikka menkat tulisi silloin kun pitää siin voisinko silti olla raskaana?Ei minulla mitään vauvan tuloa vastaan ole. Päinvastoin

• 2 poijjaan äippä

moron...
      Mulla olis ongelma... olen tammikuusta asti odottanut että saisin kierukan itselleni. Keskeytyksen takia halusin varman ehkäisykeinon.. Ja tammikuussa sain sairaalasta reseptin hormoonikierukkaan ja hain sen ja menin oman paikkakunnan terveyskeskuskeen, mutta sitä ei sitten voinut laittaa kun olen migreeni altis ihminen. No sitten tuli ongelma, että papa koe oli vanhentunut ja odotin aikaa siihen... joten oli jo maaliskuun puoliväli kunnes lääkäri kirjoitti mini-pill merkkisiä pillereitä mulle ja olen niitä syönyt säännöllisesti. joka aamu enne töihin lähtöä. ja menkat ollu laatan loputtussa n 3pilleriä ennen kun aloitan uuden laatan, kun näissä ei ole sitä 7:N päivän taukoa vaan syödään taukoamatta 1tabletti päivässä. ja tässä välissä olien käynyt papassa sieltä löytyi jotain solumuunnoksia ja taas kierukan laitto siirtyi.. sitten unohdin itse lääkärin vastaan oton, kun piti hakea lääkäriltä lähete sairaalalle että saan tutkitutettua mitä muunoksia siellä on... ja olen syönyt 2xantibiootteja poskiontelontulehdukseen ja ollut mahataudissa kerran.... nyt n.4kk pillereitä syöneenä olin huolissani, kun menkat ei alkanutkaan..... ja tein raskaustestin... KAKSI VIIVAA.... eli kysyn vaan että kuinka voi olla mahdollista että olen raskaan.... voiko oikeasti antibiootit ja mahatauti heikentää pillerin tehoa?? ystäväni puhui minulle sellaista. kylläkin puhui ensin että ei ole mitään huolta vielä kun on vain muutaman päivän myöhäss.... mutta tyhmä vaisto siitä että on raskaana tuli nyt kolmannen kerran.....

• Tottakai..

antibioottikuuri voi heikentää e-pillereiden tehoa. Kysyithän molemmilla kerroilla apteekista lisäehkäisyn tarpeesta? Eikä mikään ehkäisykeino edelleenkään ehkäise 100% varmasti.

Ja lukekaa nyt hyvät ihmiset ne tuoteselosteet kun syötte lääkkeitä! Lisäehkäisyn tarve selviää yleensä myös sieltä.

• 2 poijjaan äippä

Mini-pill tuote selosteessa ei mainita lisä ehkäisystä kylläkään. ja luen aina tuoteselosteet. enkä osannut kylläkään kysyä apteekista lisäehkäisyn tarpeesta kun en ole ennen näitä pillereitä syönyt. enkä muitakaan. kierukka ollut ja se on suojannut moitteettomasti, kunnes se tuli ulos itsestään ja nyt en ole sitä vielä saanut kun on jotain solumuunnoksia tai jotain...

• No enpä..

tarkoittanutkaan sitä minipillereiden tuoteselostetta kuin syömiäsi antibioottikuurien tuoteselosteita. Ja kannattaisi myös tuoteselosteiden lukemisen lisäksi ottaa selvää käyttämäsi ehkäisyvalmisteen toiminnasta ja mitä sinun pitää ottaa huomioon sitä käyttäessäsi! Jo ennen kuin aloitat valmiseen käytön.

Huom. Jos vastaat johonkin viestiin niin napsauta ensin viestin alla olevaa "vastaa" painiketta niin vastauksesi liitetään oikeaan kirjoitukseen.

• ;((((((((((((

Kyllä siellä pillereiden pakkausohjeessa on se lisäehkäisyn tarpeen ohjeet!!! Aivan varmasti on!
      Sieltä olisi käynyt ilmi mm. se, että mahatauti saattaa heikentää pillereiden tehoa, samoin jotkut lääkkeet (ei siis pelkästään antibiootit)

Ja minipillereiden e-teho ei tosiaankaan ole 100%:n varma, sitä ei ole mikään egkäisykeino. Minipillereissä e-teho on matalampi kuin esim. yhdistelmäpillereissä

• voi heikentää

Oikeasti mahatauti voi heikentää ehkäisypillereiden tehoa. Jos oksentaa pian pillerin ottamisen jälkeen tai ripuloi, niin ei se pilleri ehdi imeytyä.

Antibiootin pakkausselosteessa lukee, että se voi heikentää ehkäisypillerien tehoa. Vain osa antibiooteista heikentää ehkäisyä, joten sitä ei ole kaikissa.

• mamanda19

moi pimatsu.osta raskaustesti tai käy tervkeksukuseta tilaamalla puhelimitse raskaustesti.mokia mahtuu ihmiseloon ja himothan meitä vie vaikka minne välillä.ymmärrettävää.jos et oe valmis äidikdi niin nopea lääkkeellinen keskeytys paras vaihtoehto tai jos haluat muksun niin ok.et välttämättä ole raskaana mutta älä tyttöpieni leiki pillerien kanssa,keho saattaa mennä sekaisin jos miten vaan ottaa .ei muuta ku terti kehiin ja miettiminen asiaan.käytä kortsua tai hanki jälkiehkäisipillerit hätävaraksi mutta ei nekään ole varmoja ja niitä ei saa käyttää ehkäisykeinona .lue aina käyttöohjeet.mulla on tytär ja itsekin olen pelannut venäläistä rulettia kun ei pillerit ole käyneet.

• gtuygibhuonjipmk

Luulen kyllä, ettei aloittaja tee näin 7,5 vuoden jälkeen, mitään näillä neuvoillasi.

• et näin

Ei neuvota aloittajaa, vaan kyse on TÄSTÄ: (katsohan päivämäärää!!!!)

"2 poijjaan äippä
      13.6.2011 01:52
      0
      Avaa Sulje
      moron...
      Mulla olis ongelma... olen tammikuusta asti odottanut että saisin kierukan itselleni. Keskeytyksen takia halusin varman ehkäisykeinon.. Ja tammikuussa sain sairaalasta reseptin hormoonikierukkaan ja hain sen ja menin oman paikkakunnan terveyskeskuskeen, mutta sitä ei sitten voinut laittaa kun olen migreeni altis ihminen. No sitten tuli ongelma, että papa koe oli vanhentunut ja odotin aikaa siihen... joten oli jo maaliskuun puoliväli kunnes lääkäri kirjoitti mini-pill merkkisiä pillereitä mulle ja olen niitä syönyt säännöllisesti. joka aamu enne töihin lähtöä. ja menkat ollu laatan loputtussa n 3pilleriä ennen kun aloitan uuden laatan, kun näissä ei ole sitä 7:N päivän taukoa vaan syödään taukoamatta 1tabletti päivässä. ja tässä välissä olien käynyt papassa sieltä löytyi jotain solumuunnoksia ja taas kierukan laitto siirtyi.. sitten unohdin itse lääkärin vastaan oton, kun piti hakea lääkäriltä lähete sairaalalle että saan tutkitutettua mitä muunoksia siellä on... ja olen syönyt 2xantibiootteja poskiontelontulehdukseen ja ollut mahataudissa kerran.... nyt n.4kk pillereitä syöneenä olin huolissani, kun menkat ei alkanutkaan..... ja tein raskaustestin... KAKSI VIIVAA.... eli kysyn vaan että kuinka voi olla mahdollista että olen raskaan.... voiko oikeasti antibiootit ja mahatauti heikentää pillerin tehoa?? ystäväni puhui minulle sellaista. kylläkin puhui ensin että ei ole mitään huolta vielä kun on vain muutaman päivän myöhäss.... mutta tyhmä vaisto siitä että on raskaana tuli nyt kolmannen kerran....."

• ytkuyfgiukhlijlytf

Pitäiskö sitten vaikka opetella vastaamaan siihen viestiin mitä tarkoittaa eikä vastata siihen aloitusviestiin? Katsopas kun ihmiset ei ole ajatustenlukijoita, jotka tietäis kenen viestiin kukakin viittaa. Ja jos viestin on kirjoittanut "2 pojan äippä", niin miksi aloittaa viittamalla siihen "moi pimatsu"? Eiköhän tuo aika vahvasti viittaa aloitusviestiin.

Et näin.

• mamanda

aloittajalle! mene ja menkäähän yleensä kaikki epätietoiset ja epätoivoiset naset lääkäriin! sieltä saa oikeat tiedot ja jatkotoimenpiteet tarvittaessa.älkää odotelko vaivojenne kanssa ihmeitä ,täällä on kaikenlaisia neuvoja mutta asiantuntijalle aika ja sitten voitte selailla mielipidepalstoja.onhan se hyvä että on kanssakokeneita mutta ihmiset ja tapaukset ovat aina erilai´sia eikä ketään kannata uskoa täällä.puurot ja vellit menenvät sekaisin.hyvä asiahan se on lukea että muillain voi olla samojen asioiden kanssa kokemuksia mutta se ei huojenna oireita vaan puhelin käteen ja aikaa läkäriin.

• JK

VAI NIN

• epävarmatyttö

Syön yaz merkkisiä e pillereitä, aloitin ne kesällä, ja otin sen silloin aina herätessäni siinä 12 jälkeen päivällä, nyt kun koulut alkoi olen ottanut sen jo 7 aikaan aamulla, ja taas viikonloppuisin puoliltapäivin. vaikuttaako se ehkäisytehoon? ja kuinka varmoja pillerit yleensäkkään ovat? olen ollut yhdynnässä poikaystäväni kanssa ajattelematta sitä että vaikuttaako muutaman tunnin heitto pillereiden ottamis ajassa ehkäisytehoon. ja aloin heti kuvitella että olen raskaana pahoinvoinnin takia. olisi kiva jos joku osaisi vastata!

• -

Ei vaikuta ehkäisytehoon. Missään vaiheessa ei synny tilannetta, jossa pilleri myöhästyisi yli 12h. Ottamisaikasi heittelee n. 5-6 tunnilla vain.

Pillereiden teho on n. 99%-99,9% eli hyvin varmoja ovat.

• inttileskii

Moikka! mulla on tälläne pikku ongelma johon haluisin apua.

Syön yaz merkkisiä pillereitä. Olen aloittanut ne vajaa puolivuotta sitten ja sitä menne mulla on ollut 3 eri merkkiä. Olen syöny 15 vuotiaasta lähtien näitä ja ikinä ei oo tällästä sattunu. noin pari kuukautta takaperin mun piti saada siirrettii menkkoja ku mun poikaystävä tuli intistä lomille etuajassa. no menkat oli jo alkanu joten aloin vaa syödä pillereitä ja keksii miten saisin ne loppumaa kandes päivässä. otin ensin yhden pillerin ja sitten toisen saman päivän aikana. tin näin kolmena päivänä. sitten ne loppuivat. olin tyytyväinne ja kaikki meni hyvin. Seuraavaa liuskaa söin normaalisti muuten mutta olin parina päivänä pilleri oli unohtunut. Sitten taas poikaystäväni lomien aikaa alkoi menkat kesken liuskan. Tein taas niin että söin pari kolme pilleriä samana päivänä ja menkat loppuivat Seuraavat aloitin hänen lähtönsä jälkeen. ne tulivat normaalisti. Syön useasti enemmän kuin yhden liuskan putkeen kuten tässäkin tapauksessa olin tehnyt. nyt olen syönyt puolitoista liuskaa ja lopettamisesta on neljä päivää eli huomenna pitäisi aloitaa taas uudestaan. ongelma on siinä että menkkoja ei ole kuulunut eikä näkynyt. mitää kuukautisiin viittaavaa kipua yms ei ole ollut. Olen hieman huolissani jos olen sekoittanut hormoonit eivätkä kuukautiseni siksi tule tai sitten olen raskaana. edellisitä liuskoista en unohtanut yhtään. yleensä kuukautiset ovat alkaneet 2-3pv tauon aloittamisesta. jos jollain on jotai tietoa niin olisi kiva kuulla mielipide. tyhmästi olen tehnyt noitten syönnin suhteen mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Suurin pelko on että olen raskaana. tässä vaiheessa kun onpiskelut on kesken ja kaikki vähän vaiheessa ei toi lapsen saanti ykkös vaihtoehtona ole. kiitos jo etukäteen!

• 2105369

Mitähän apua sinä kaipaat? Olet itse pistänyt kehosi ihan v*tuiksi syömällä pillereitä miten sattuu. Olet lisänyt huomattavasti haittavaikutusten riskejä (kävikö mielessä mitä esimerkiksi tapahtuu veritulppariskille?) ja mahdollisesti sotkenut ehkäisytehon. Sinun terveydestähän tuossa tietysti on kyse, että ihan saat leikkiä miten haluat.

Joka tapauksessa varmaankin tiedät, mitä pitää tehdä, jos epäilee olevansa raskaana tai jos on huolissaan omasta terveydentilastaan.

• Bimatsu1
        2105369 kirjoitti:

Mitähän apua sinä kaipaat? Olet itse pistänyt kehosi ihan v*tuiksi syömällä pillereitä miten sattuu. Olet lisänyt huomattavasti haittavaikutusten riskejä (kävikö mielessä mitä esimerkiksi tapahtuu veritulppariskille?) ja mahdollisesti sotkenut ehkäisytehon. Sinun terveydestähän tuossa tietysti on kyse, että ihan saat leikkiä miten haluat.

Joka tapauksessa varmaankin tiedät, mitä pitää tehdä, jos epäilee olevansa raskaana tai jos on huolissaan omasta terveydentilastaan.

Tääläkin, ihmetellän, vai ollaanko vaa turhaan huolissan..

Olin suojaamattomassa yhdynässä. Kihlattu ei kuitenkaan lauennut. ja siitä 1-2 päivän päästä alkoi mensut, jolloin aloitin pillerit ekaa kertaa.. Mensut päätty jo kuitenki vuorokauden päästä. Onko normaalia? Alavatsaan on kuitenkin nipistelly aina välillä oudosti tän jälkeen. (vähän ku menakka kipuja, mutta lievempiä) Unohdin samaisella viikolla myös jonkun pillerin ottaa.. Kuitenkin tänään, n. 2 viikkoa reilu tämän jälkeen, yhdynnän jälkeen tuli jotain epämääräistä vuotoa.. ja myöhemmin tajusinkin et oli tainnut unohtua pari tablettia välistä. Olikoha kysessä vain hormooneista sekasin tullutta vuotoa, vai onko raskauden mahdollisuus vaikka mensut silloin alkoki?
        Raskautuminen ei ny mikään kauhea asia olis, mut mieluiten olis ollut vähä myöhemmi. Mielipiteitä ois kuitenki kiva lueskella sillä aikaa enneku testiä viittii tehdä.

• tarkkuutta nyt!
        Bimatsu1 kirjoitti:

Tääläkin, ihmetellän, vai ollaanko vaa turhaan huolissan..

Olin suojaamattomassa yhdynässä. Kihlattu ei kuitenkaan lauennut. ja siitä 1-2 päivän päästä alkoi mensut, jolloin aloitin pillerit ekaa kertaa.. Mensut päätty jo kuitenki vuorokauden päästä. Onko normaalia? Alavatsaan on kuitenkin nipistelly aina välillä oudosti tän jälkeen. (vähän ku menakka kipuja, mutta lievempiä) Unohdin samaisella viikolla myös jonkun pillerin ottaa.. Kuitenkin tänään, n. 2 viikkoa reilu tämän jälkeen, yhdynnän jälkeen tuli jotain epämääräistä vuotoa.. ja myöhemmin tajusinkin et oli tainnut unohtua pari tablettia välistä. Olikoha kysessä vain hormooneista sekasin tullutta vuotoa, vai onko raskauden mahdollisuus vaikka mensut silloin alkoki?
        Raskautuminen ei ny mikään kauhea asia olis, mut mieluiten olis ollut vähä myöhemmi. Mielipiteitä ois kuitenki kiva lueskella sillä aikaa enneku testiä viittii tehdä.

Raskaus on aika epätodennäköinen, jos ette ole yhdynnässä olleet tässä välissä ja ne oli oikeasti kuukautiset mitkä alkoi.

Mitä tulee pillereiden käyttöön, niin kuulostaa aika huolestuttavalta tuo unohtelu. Eipä tuo tiputtelu kuulosta ollenkaan omituiselta, jos niitä pillereitä unohtelee vähän sieltä ja täältä. Kuukautisten loppuminen pillerit aloitettaessa on ihan normaali ilmiö. Osittain tuo vuotaminen voi johtua keskeytyneistä kuukautisistakin.

• Bimatsu1

Alotin tosiaan ne ekaa kertaa niin siks vaan mietin kun ei aikasempaa tehoa oo ollu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe