Joulukaktuksen hoito??

Tatta

Miten joulukaktusta tulisi hoitaa??
Suuri kiitos jos joku voisi kertoa!!

26

17008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juulia

      Tässä ensihätään hiukan tietoa!

      Joulukaktus (Schlumbergera-risteymät)

      Joulukaktus kukkii vuoden pimeimpänä aikana. Kukinnan jälkeen, helmi-maalikuussa, on joulukaktuksen ensimmäinen lepoaika. Silloin kaktusta kastellaan harvoin. Lepokauden jälkeen taas kastelua lisätään. Jos lehdet rypistyvät, on se merkki liian vähästä veden saannista. Kasteluravinteita annetaan huhti-heinäkuussa. Kesällä joulukaktus viihtyy hyvin ulkona. Heinä-elokuussa on toinen lepokausi, kastelu on tällöin taas niukkaa. Syyskuussa alkaa nuppujen muodostus. Kun kukinta on alkanut, kasvia ei saa siirrellä eikä käännellä.

    • Juulia

      Joulukaktuksella on hyvin kauniit, usein punaiset
      kukat, ja se kukkii yleensä lokakuun
      loppupuolella taikka marraskuussa.
      Joulukaktus, kuten sen lähisukulaiset helluntai, syys sekä
      pääsiäskaktuskuuluvat lehtikaktuksiin,
      jotka toisinkuin tavalliset kaktukset elävät
      sademetsissä epifyytteinä. niiden
      kasvuolosuhteiden pitäisi siis olla
      erilaisia, ne viihtyvät puolivarjoissa
      tai paahtavimmalta auringolta suojatussa
      paikassa ja vaativat enemmän
      ilmankosteutta. Kukinnan jälkeen
      tulisi antaa kasville lepo-aikaa noin kaksi
      kuukautta, jolloin sitä tulisi kastella niukasta
      eikä silloin sitä tulisi lannoittaa.kukinnan aikana
      kasvia ei tulisi siirtää koska se helposti silloin
      pudottaa osan nupuista.

      • Joulukaktus

        Tuon nyt tietää jokainen, joka on joulukaktusta jonkunkaan vuoden pitänyt.
        Kyllä kasvi pitäjäänsä opettaa.
        Ei sitä oikein voi olla näkemättä, minkä väriset kukat siinä on, kun niitä joka talvi katselee.
        Ja parhaan paikan ja valonsiedon on löytänyt kokeilemalla.
        Samoin lannoituksen ja mullanvaihtotarpeen.
        Joulukaktus muuten on nyt täydessä kukassaan.
        Siis kokeilu on paras, sillä olen aina muuton jälkeen huomannut, että eri paikoissa on oltava eri niksit.


      • Juulia
        Joulukaktus kirjoitti:

        Tuon nyt tietää jokainen, joka on joulukaktusta jonkunkaan vuoden pitänyt.
        Kyllä kasvi pitäjäänsä opettaa.
        Ei sitä oikein voi olla näkemättä, minkä väriset kukat siinä on, kun niitä joka talvi katselee.
        Ja parhaan paikan ja valonsiedon on löytänyt kokeilemalla.
        Samoin lannoituksen ja mullanvaihtotarpeen.
        Joulukaktus muuten on nyt täydessä kukassaan.
        Siis kokeilu on paras, sillä olen aina muuton jälkeen huomannut, että eri paikoissa on oltava eri niksit.

        Hei.
        Sanoit, että tuonhan tietää kaikki!!!
        Jospa Tatta ei tiennyt, tuskin hän muuten olisi kysellyt hoito-ohjeita verkon kautta.


      • Juulia
        Juulia kirjoitti:

        Hei.
        Sanoit, että tuonhan tietää kaikki!!!
        Jospa Tatta ei tiennyt, tuskin hän muuten olisi kysellyt hoito-ohjeita verkon kautta.

        KAIKKI sanalla tarkoitin JOKAINEN (sorry virhe)


      • H.K.
        Juulia kirjoitti:

        Hei.
        Sanoit, että tuonhan tietää kaikki!!!
        Jospa Tatta ei tiennyt, tuskin hän muuten olisi kysellyt hoito-ohjeita verkon kautta.

        Meinaatko, että "Tatta" on värisokea, vaiko kokonaan sokea?


      • Juulia
        H.K. kirjoitti:

        Meinaatko, että "Tatta" on värisokea, vaiko kokonaan sokea?

        Eihän kysymys ole sokeudesta!!!
        Lähetin hänelle hoito-ohjeita pyynnöstä, eikö tämän palstan tarkoitus ole juuri sitä???


      • Annika
        Juulia kirjoitti:

        Eihän kysymys ole sokeudesta!!!
        Lähetin hänelle hoito-ohjeita pyynnöstä, eikö tämän palstan tarkoitus ole juuri sitä???

        Kiitos sulle selkeistä ohjeista, minullekin oli niistä apua, kun sain kaksi kaktusta joulun alla. Eka tiputti muuten jokaisen nupun ennen kuin ehti kukkaan asti ja tunnustan että kastelin varmaan liikaa. Toinenkaan ei ole mikään kaunotar enää.Aion istuttaa nämä samaan ruukkuun, ehkäpä altakasteluruukkuun?....ja ulos kesäksi...niin josko ensi jouluna kukoistaa.Ainakaan en malta niitä roskiin pistää.


      • Anonyymi
        Annika kirjoitti:

        Kiitos sulle selkeistä ohjeista, minullekin oli niistä apua, kun sain kaksi kaktusta joulun alla. Eka tiputti muuten jokaisen nupun ennen kuin ehti kukkaan asti ja tunnustan että kastelin varmaan liikaa. Toinenkaan ei ole mikään kaunotar enää.Aion istuttaa nämä samaan ruukkuun, ehkäpä altakasteluruukkuun?....ja ulos kesäksi...niin josko ensi jouluna kukoistaa.Ainakaan en malta niitä roskiin pistää.

        Minulla on 3 kpl 28v vanhoja Marraskuunkaktuksia ja olen kastellut joka perjantai ja ne on ikkunalaudalla missä on patteri alla ja kesällä olen siirtänyt huoneen keskelle että aurinko ei polta.Olen joskus vain lisännyt multaa päälle ja voi sitä kukka loistoa.
        Länsi ikkunalla.
        Nyt voin kokeilla lannoitusta kun sain tietoa.
        Kiitos ohjeesta.
        Samalla ikkunalla oli 48v St Paulia kukkia.
        Kerran unohdin laittaa ne keskelle huonetta kun lähdimme matkoille ja ne kuoli.
        Itku pääsi kun tulimme kotiin.
        Kiitos vielä.😍


      • Anonyymi
        Juulia kirjoitti:

        Hei.
        Sanoit, että tuonhan tietää kaikki!!!
        Jospa Tatta ei tiennyt, tuskin hän muuten olisi kysellyt hoito-ohjeita verkon kautta.

        Joulukaktukseni oli ulkona kesän. On hyvässä kunnossa, mutta lehdet ovat muuttuneet lähes kokonaan punaisiksi. Ei ole paleltunut.Tietääkö joku miksi näin on käynyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joulukaktukseni oli ulkona kesän. On hyvässä kunnossa, mutta lehdet ovat muuttuneet lähes kokonaan punaisiksi. Ei ole paleltunut.Tietääkö joku miksi näin on käynyt?

        Ulkona aurinkosessa paikassa ollessaan lehtikaktusten versot usein punertuvat. Auringosta se johtuu, eikä ole vaarallista.


    • Ellu

      minä vien keväällä kun enää ei ole pakkasia tiedossa vaikkapa terassille tai leikkimökkiin tai suojaiseen paikkaan jonne ei kauheesti paahda aurinko tai osu sade ja kova tuuli..kastelen kukkaa normaalisti..eli sopivasti kesällä ettei kuivetu..sitten annan kukan olla siellä ulkona siihen asti kun ensi pakkaset tulevat...kukka sisälle ja viikossa sinulla on nuppuja täynnä oleva kaktus...ainakin minulla on tämä kukinta onnistunut näin...kastele aluksi, kun kukka kukkii hiukan runsaammin (ei litimäräksi)..koska kukat vievät vettä itse kasvilta ...sitten kerran viikossa kunnon kastelu...onnea kasvatukseen...

    • Sandra 333

      Minäkin ostin joulukaktuksen...lapussa luki kyllä että "kukkiva kaktus",olisivat voineet laittaa nimen.

    • s.t1

      Aionostaa tokmannista 3 eriväristä ja istuttaa samaan ruukkuun. Onko altakasteluruukku niille parempi? Vai onko sillä väliä?

    • eläkeläinen

      Kiitos Juulialle.
      Minulla ei ole 15 vuoteen ollut elävää kukkaa koska elämämme on reissaavaa
      en voi pitää niitä mukana.Nyt kuitenkin sain joulukaktuksen mökkinaapurilta elikkä koin iloisen asian.
      Tosin minulle tuli puristava olo osaanko hoitaa tämän aion jotenkin pitää elävänä kaikista menoista huolimatta.
      Näillä sinun ohjeilla yritän pärjätä,tosin kukka pudotti kaksi nuppua mutta ei enempää toivttavasti.
      On niitä vielä parikymmentä jäljellä. Kiitos vielä.

      • Rarahuu

        Kiitos vinkeistä. Siis äkkiä pois vetoisalta ikkunalaudalta ja kun viimeinen kukka on lakastunut hyvin niukasti vettä. Edellä kuvatut kuivakaudet sopivat hyvin siihen teoriaan, että kasvia on "kiusattava", siitä se intoutuu kukkimaan. Omani on isotädin perintöä, ainakin 65-70 -vuotias. Panin sen viitisen vuotta sitten itsekastelevaan ruukkuun ja ravinteita se ei ole nähnyt koskaan. Olikohan fiksu temppu. Jotkut oksat ovat nuutuneen näköisiä, roikkuvat alakuloisina ja kellertävinä. En todellakaan ole mikään viherpeukalo. Mutta tykkään tuosta kasvista, jota olen lapsuudesta saakka katsellut.


      • Peikonlehti
        Rarahuu kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Siis äkkiä pois vetoisalta ikkunalaudalta ja kun viimeinen kukka on lakastunut hyvin niukasti vettä. Edellä kuvatut kuivakaudet sopivat hyvin siihen teoriaan, että kasvia on "kiusattava", siitä se intoutuu kukkimaan. Omani on isotädin perintöä, ainakin 65-70 -vuotias. Panin sen viitisen vuotta sitten itsekastelevaan ruukkuun ja ravinteita se ei ole nähnyt koskaan. Olikohan fiksu temppu. Jotkut oksat ovat nuutuneen näköisiä, roikkuvat alakuloisina ja kellertävinä. En todellakaan ole mikään viherpeukalo. Mutta tykkään tuosta kasvista, jota olen lapsuudesta saakka katsellut.

        Vaikea sanoa, onko ruukun vika jos kellastuu.
        Ehkäpä kannattaisi antaa sen olla kuivana jonkun aikaa. Omat kaktukseni ovat rutikuivia lepoajan, en katso niihin päinkään :). Kesällä ulos ja syksyllä sisään, mullat vaihdan kun juuret eivät mahdu ruukkuun. Kukkivat kahdesti vuoteen. Toinen joulu- , toinen pääsiäiskaktus, jouluk, ikää kohta 40 vuotta, toinenkin yli 10 v. Saviruukuissa, ahtaalla.
        Jos epäilet kasvin kuolevan, ota pistokkaita, uudista kasvi ja laita mieluummin sitten saviruukkuun. Kestävät hyvin parin viikon lomatkin kastelematta.


    • seipukka53

      Minulla on pääsiäis- joulu ja syyskaktus kaikki samassa ruukussa ja kukkivat kaikki samaan aikaan jouluna. Kyllä oli upea :) Kesän ulkona ja sisälle ennen pakkasia. Siitä sitten vinttiin missä ei ole mitään lämmitystä ennenkuin tulee v-loppu vieraita. Välillä käyn heittämässä tilkan vettä ja ennen joulua kun näyttää olevan täynnä nuppuja tuon alas lämpöiseen niin johan kukkii komiasti :) Ja joulun jälkeenkin nyt kun on tammikuu niin vielä tekee kukkasia.

      • hoituu myös

        (Lasitetulla) parvekkeella sinne asti että nuput kehittyy melko isoksi (lokakuu), harvemmin pakkasia ehtii tulla Etelä-Suomessa. Tykkää karhunsammalesta juurella, sain kukkimaan vasta sen jälkeen, sitten kukkinutkin joka vuosi. Alkaa olla niin iso, että hyvä kun mahtuu ovesta. Kastellut olen tasaisesti hiukan läpi vuoden, kesällä lannoitusta.


    • Helppoa tämä

      Joulukaktus ollut jo 40-vuotta ja "hoito" ollut olematonta. Kun kasville tulee ikää riittävästi, niin oksavarret tulee puumaiseksi, varsinkin tyvestään. Silloin alkaa näyttää ikävältä, mutta ei hätää. Otetaan vain joku hyvä oksa ja laitetaan purkkiin multaan. Aina on juurtunut, se käy helposti. Taas on uusi komea joulukaktus :-)
      Tuo kukkimisaika, josta joku niin varmoja mielipiteitä antoi, ei aina pidä paikkaansa. Siihen vaikuttaa (valonsaanti) ikkunoiden ilmansuunta ja sääolotkin. Itse olen kokeillut eri ilmansuunnan ikkunoilla kasvua.
      Nyt on useamman vuoden ollut koillisikkunalla ja siinä kukkii kahteen kertaan. Jouluksi tekee kukkia vähemmän, mutta nyt kun sen pitkän, lumettoman ja pimeän, tammikuuhun kestäneen syksyn jälkeen, saatiin pakkasia, lunta ja aurinkoa (valoa), niin juuri huomasin tänään (6.2.), että nuppuja on tulossa oikein paljon. Ja aiempien vuosien kokemuksella sanonkin, että kohta joulukaktus on kauniin kukkameren peitossa. Tähän uusintakukkimiseen vaikuttaa sekin, että pakkaset kuivattivat ilmaa ja lämpöpatterit hohkasivat enemmän. Joulukaktus lähtee paremmin kukkimaan, kun se saa sellaista kuivakäsittelyä (multa kuivahtaa hieman). Kai se muistuttaa niitä kasvin kotiseudulla olleita vuodenvaihteluita ja kukinta-aikoja, jotka sillä ovat geeneissä.

      • lehden muoto

        Taitaa olla sinulla pääsiäiskaktus.

        Minulla parikymmentä vuotta vanha eikä puumaiset varret näy kun on niin tuuhea. En raaskisi pois heittää muutenkaan ja muisto jo kuolleelta ihmiseltä.


    • Helppoa tämä

      Niin, muistojahan kasveihin liittyy. Kauanhan kasvit ovat jo minunkin hoidossani olleet, sitä ennen 70-luvulla kuolleella äitivainajallani. Että vielä pitempään niitä seurailtu on, eli lapsuudesta alkaen.
      Puhuin tuossa kyllä joulukaktuksesta ja se on kyseessä. Sanomatta jäi, että on minulla aivan yhtä vanhaa perua oleva pääsiäiskaktuskin. Vaikka niiden kukinta-aika on eri, niin kyllä siihen kukinta-aikaan voi pääsiäiskaktuksellakin vaikuttaa. Jokusen muuton, eri ikkunoiden ilmansuuntien ja lämpötilan-, sekä kosteuden/kuivuuden vaihteluiden tuloksena olen todennut, että ei se kukinta-aika ole aina sama. Ja kaksi peräkkäistä kukintaa näyttää nyt täällä olevan aika tavallista joulukaktukselle.
      Mutta eipä tämä haitanne mittään, kun hyvin menee, niin menköön :-)

    • Kukalla on oma elämä

      Hei,
      Tuo kahteen kertaan kukinta on minunkin joulukaktukselle jo joka vuotinen asia. Kukkii syksyllä/loppuvuodesta, ja toiseen kertaan näin lopputalvesta/alkukeväästä. Ajankohta vaihtelee. Tuossa se on nököttänyt ilman sen kummempia hoitokeinoja, kastelen kun muistan, joskus useammin joskus harvemmin. Ikinä en ole lannoittanut. Viime kesän taisi olla ulkona. Tällä kertaa nuput ja kukat tulleet vain ikkunan puoleisiin oksiin. Kukkii nyt kolmatta viikkoa.

    • Annim

      Mites kun mun kaktus on lehdiltään ihan lörtsähtänyt ja pehmeä ja lisäksi ne ovat tumman punertavat...liikaa vettä?

      • kuivumaan...

        Jep Annim.
        Annahan kuivaa.Eihän sinulla ole ko kasvi nyt parvekkeella?Liikaa vettä ja kylmä kesäkuu?Punertuminen saattaa johtua paikanvaihdosta ulkoaurinkoon.Vaikka sietää totuttuaan kyllä paahdettakin.Paahde tekee lehdistä napakoita.Syksyllä on sama juttu kun kasvi siirretään sisään,protestoi auringon puutteesta.

        Itse en kastele oikeastaan lainkaan.Suihkuttelen aina sillointällöin.Myös sitä multaa.
        Liikaa kasteltu ja sitten kuivumaan laitettu kasvi saattaa pudottaa lehdet,mutta ei hätää.Anna uudistaa itsensä.


    • Anonyymi

      Miksi nuput putoavat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe