Mitä maksaa n. 10kw tehoinen maalämpöpumppu oheistarvikkeineen ja asennuksineen. Siis hintoja toteutuneista projektista kaipailtais. Olen suunnittelemassa tuollaisen laittamista n. 180m2 taloon ja systeemin hinta kiinnostais. Kaivon tekeminen lienee aika kallista, mutta maahan leviteltävillä putkilla hommasta tulisi edullisempi? Minkä verran putkea tarvitaan (rakennuspaikka Oulun seutu), maa-aines hiekkaa/savea?
Maalämmön hinta
50
64481
Vastaukset
- ivt
2 vuotta sitten ivt:n c9 (9 kw) 160 m porakaivo lattialämmitys (greenline) kaikki asennettuna tarvikkeineen käyttökuntoon 190 m2 2 krs. taloon n. 15000 euroa.
- Kaivuri
160m porakaivoa kertaa 32 euroa on noin 5000€
Eli jos teet horisontaalisen keruuputkiston maahan hinta tippuu n. 3500-4000€ riippuen miten saat kaivuutyön tingattua. - Utelias
Kaivuri kirjoitti:
Eli jos teet horisontaalisen keruuputkiston maahan hinta tippuu n. 3500-4000€ riippuen miten saat kaivuutyön tingattua.Hinnassa 32 euroa mukana myös lämmönkeruuputket vai pelkkä poraus?
Jos oli pelkkä poraus, sua kyllä kustiin silmään aiak pahasti.Käypä poraushinta lämpökaivolle on kallioon 28 euroa metri ja työ tehdään vielä kunnollisesti. - uas
Utelias kirjoitti:
Hinnassa 32 euroa mukana myös lämmönkeruuputket vai pelkkä poraus?
Jos oli pelkkä poraus, sua kyllä kustiin silmään aiak pahasti.Käypä poraushinta lämpökaivolle on kallioon 28 euroa metri ja työ tehdään vielä kunnollisesti.on varmaan lämmönkeruuputket. Yleensä poraus
hinnoitellaan käsittääkseni seuraavasti: Maa-aines esim. 65 €/metri, kallio asim. 25 €/metri.
Sisältää putket ja muut tarvikkeet.
Eli maa-aineksen poraaminen on kalliimpaa ja porakaivon hintaan vaikuttaa näin ollen maa-aineksen paksuus. - Kaivuri
uas kirjoitti:
on varmaan lämmönkeruuputket. Yleensä poraus
hinnoitellaan käsittääkseni seuraavasti: Maa-aines esim. 65 €/metri, kallio asim. 25 €/metri.
Eli maa-aineksen poraaminen on kalliimpaa ja porakaivon hintaan vaikuttaa näin ollen maa-aineksen paksuus.Se sisälsi myös nesteen ja putken asennuksen
maaporaus 3m oli myös mukana. Ei mielestäni kallis. Tosin hinta oli osa "köntästä". - laattamies
Kaivuri kirjoitti:
Eli jos teet horisontaalisen keruuputkiston maahan hinta tippuu n. 3500-4000€ riippuen miten saat kaivuutyön tingattua.paskapuhett kun että omakotitalon rakentaa 100 000 eurolla ihme että tota maalämpöä saa jo ilmaiseksi.
- wsdfgtjhktruy
Jani F kirjoitti:
hintatietoja
http://www.maalampopumput.info/Taitaa olla uusi suomi24-ennätys vastata lähes 7 vuotta vanhaan viestiin. Kaiken lisäksi laittamastasi linkistä ei edes saa mitään hintatietoja.
- huhhhuuuu
maalämpö ja kalliolämpö 2 eri juttua!!!maalämpö puolet halvempi
- Lada ei ole Mersu...
uas kirjoitti:
on varmaan lämmönkeruuputket. Yleensä poraus
Eli maa-aineksen poraaminen on kalliimpaa ja porakaivon hintaan vaikuttaa näin ollen maa-aineksen paksuus.Kallioporaus 25€ metri ja maaporaus 65€ metri!
Noin älyttömän halvat hinnat voi luvata vain sellainen yrittäjä joka ei anna takuuta mistään tietystä metrimäärästä vaan häipyy mustine rasvaisine kalustoineen vähin äänin kun maaporaus menee vituiksi tyyliin 15m porauksen jälkeen tai/ja kun pora hyytyy siihen 100m paikkeille joka on aivan alamittainen reikä melkein joka taloon!
Meillä porataan alle kolme vuotta vanhalla kalustolla se maaporaus vähintään 36 metriin asti kaksi kertaa jos ekalla ei onnistu ja kallioon mennään 210m tai kaksi kertaa 120m niin ei tarvitse kalliolämmön valinneen ihmetellä lämpöpumppunsa kanssa että: "mitä nyt teen kun porausurakoitsija häipyi tontilta käsiään levitellen johonkin seuraavaan kohteeseen josta saa nyhdettyä rahat lyhyellä reijällä"
Ei lämpöreijän porauksessakaan ole sitä oikotietä vaan kun haluaa laatua niin se maksaa! (hintansa väärti varsinkin kun miettii sitä että on kohteeseen sopinut maalämmön jota urakoitsija ei pystykkään toteuttamaan niin siinä ihmettelet lämpöpumppuinesi että mistä keruupiiriin lämpöä kun virolaisfirma keräsi romunsa pois pihasta kun tuli kova kallio vastaan 30m jälkeen....... - Mersukin halvalla!
Lada ei ole Mersu... kirjoitti:
Kallioporaus 25€ metri ja maaporaus 65€ metri!
Noin älyttömän halvat hinnat voi luvata vain sellainen yrittäjä joka ei anna takuuta mistään tietystä metrimäärästä vaan häipyy mustine rasvaisine kalustoineen vähin äänin kun maaporaus menee vituiksi tyyliin 15m porauksen jälkeen tai/ja kun pora hyytyy siihen 100m paikkeille joka on aivan alamittainen reikä melkein joka taloon!
Meillä porataan alle kolme vuotta vanhalla kalustolla se maaporaus vähintään 36 metriin asti kaksi kertaa jos ekalla ei onnistu ja kallioon mennään 210m tai kaksi kertaa 120m niin ei tarvitse kalliolämmön valinneen ihmetellä lämpöpumppunsa kanssa että: "mitä nyt teen kun porausurakoitsija häipyi tontilta käsiään levitellen johonkin seuraavaan kohteeseen josta saa nyhdettyä rahat lyhyellä reijällä"
Ei lämpöreijän porauksessakaan ole sitä oikotietä vaan kun haluaa laatua niin se maksaa! (hintansa väärti varsinkin kun miettii sitä että on kohteeseen sopinut maalämmön jota urakoitsija ei pystykkään toteuttamaan niin siinä ihmettelet lämpöpumppuinesi että mistä keruupiiriin lämpöä kun virolaisfirma keräsi romunsa pois pihasta kun tuli kova kallio vastaan 30m jälkeen.......Nono...
Viime syksynä keräsimme 6 porakaivoa nippuun ja kilpailutimme moiset. 5,5 tuuman reikä maaosuuksineen ( putki ), putket nesteytettynä paikallaan 28 euroa/m läpi. Kaikki kaivot sopimuksen mukaan myös syvyyden suhteen jonka tarkistimme liuosputken metrilukemista putken laskun aikana. Minulle lasku 200 metristä vaikkakin porasivat ja putkittivat 205 metriä. Maaosuutta oli 18 metriä ja putkea lisäksi kallioon 3m. Firma muuten kotimainen Oulusta. Kyllä kaikkien porareiden työtä kannattaa valvoa, vaikka meillä oli ammattinsa osaava kirjallisine takuineen....
- Pena
Piipahdin viime viikolla naapurissa, johon on asennettu maalämpölaitteisto tänä syksynä. Naapurin mukaan koko hoito maksoi n. 11500 euroa. Talo on isohko maatilan päärakennus, mielestäni suurempi kuin tuo 180m2, pumpun teho on 15kW, putkistoa 700m.
- Hintapäällikkö
Vastaava Öljylaitteisto maksaa n 10.000€ asennettuna piippuineen, sisäsäiliöineen ja neliöineen (esim 6 * 600€). Onko maalämpö enää kallis asentaa ?
Onko investoinnim erolla enää käytännön merkitystä?
Varsinkin jos öljyn hinta nousee ja olet myymässä taloa esim. 5 vuoden päästä. Kummalla on parempi arvo ?
Minä olen vaihtamassa suorasta sähköstä maalämpöön. Taloni on 240 neliötä ja sähkölaskut huimat!!! Mietin jälleenmyyjän kanssa, että taloni nykyinen arvo sähkölämmitystalona on ehkä n. 1.2 milj. mummoa (jos joku uskaltaa suorasähkölämmitystalon ostaa). jos asennan siihin 150.000 markan maalämpöjärjestelmän pattereineen kaikkineen talon arvo nousee varmasti uuden laitteiton myöt about 200-250.000 tuhatta
Ainakin minä uskon kuluttajana tuohon. Mielestäni maalämpö on ínvestoiniti tulevaisuuteen! - asukki
Hintapäällikkö kirjoitti:
Vastaava Öljylaitteisto maksaa n 10.000€ asennettuna piippuineen, sisäsäiliöineen ja neliöineen (esim 6 * 600€). Onko maalämpö enää kallis asentaa ?
Varsinkin jos öljyn hinta nousee ja olet myymässä taloa esim. 5 vuoden päästä. Kummalla on parempi arvo ?
Minä olen vaihtamassa suorasta sähköstä maalämpöön. Taloni on 240 neliötä ja sähkölaskut huimat!!! Mietin jälleenmyyjän kanssa, että taloni nykyinen arvo sähkölämmitystalona on ehkä n. 1.2 milj. mummoa (jos joku uskaltaa suorasähkölämmitystalon ostaa). jos asennan siihin 150.000 markan maalämpöjärjestelmän pattereineen kaikkineen talon arvo nousee varmasti uuden laitteiton myöt about 200-250.000 tuhatta
Ainakin minä uskon kuluttajana tuohon. Mielestäni maalämpö on ínvestoiniti tulevaisuuteen!tuttu laittoi maalämmön 150 neliön taloon ja lattialämmityksen ja hinta noin 15 000 euroo ja se oli halvin tarjouksissta.jos putket pistää maahan niin onko niin ettei siinä kohtiin kasva mikään tulevaisuudessa??maaläpö on kovaa bisnestä tulevaisuudessa siitä tullaan repimään himu huoltokustannuksia kunhan ne ovat saaneet kaikki siihen huijattua kannattaa varmaan vielä odotella muutama vuosi että maalämpöä hommaa ainakaa alle 200 neliön taloon.
- maalämmittäjä
asukki kirjoitti:
tuttu laittoi maalämmön 150 neliön taloon ja lattialämmityksen ja hinta noin 15 000 euroo ja se oli halvin tarjouksissta.jos putket pistää maahan niin onko niin ettei siinä kohtiin kasva mikään tulevaisuudessa??maaläpö on kovaa bisnestä tulevaisuudessa siitä tullaan repimään himu huoltokustannuksia kunhan ne ovat saaneet kaikki siihen huijattua kannattaa varmaan vielä odotella muutama vuosi että maalämpöä hommaa ainakaa alle 200 neliön taloon.
jos sun tuttu on maksanut liikaa niin sen kantsii vilasta peiliin missä vika oli ...
Ja sun ei kannata pahemmin neuvoa tolta pohjalta kun näytät olevan yhtä suuri "guru" maalämpöasioissa kuin tuttusi hintaneuvotteluissa ... - Pena
Tuo 11500 oli siis maalämpölaitteiston hinta putkistoineen, kaivuineen ja varaajineen. Vesikeskuslämmitys talossa oli ennestään.
- _oi
Hintapäällikkö kirjoitti:
Ainakin minä uskon kuluttajana tuohon. Mielestäni maalämpö on ínvestoiniti tulevaisuuteen!hinnan kehityksestä on mielenkiintoinen.
Minä arvaisin päin vastoin, että sähkönhinta Suomessa nousee edelleen erittäin todennäköisesti, sehän on edelleen euroopan alhaisimpia.
Öljynhinnan sen sijaan pitää USA kurissa, koska siellä äänestäjät haluavat ajaa halvalla bensiinillä. - jaa
_oi kirjoitti:
hinnan kehityksestä on mielenkiintoinen.
Minä arvaisin päin vastoin, että sähkönhinta Suomessa nousee edelleen erittäin todennäköisesti, sehän on edelleen euroopan alhaisimpia.
Öljynhinnan sen sijaan pitää USA kurissa, koska siellä äänestäjät haluavat ajaa halvalla bensiinillä.mä taas luulen että kilpailu pitää huolen että energiamuodot pysyy kilplailukykyisinä. öljy kuitenkin loppuu jossainvaiheessa, joten se kallistuu varmasti. sähköä aletaan tuottamaan uusilla tavoilla öljyn ehtyessä. maalämpö on hyvä valinta koska kuluttaa vähän ja käyttää uusiutuvia energialähteitä.
- pasi
jaa kirjoitti:
mä taas luulen että kilpailu pitää huolen että energiamuodot pysyy kilplailukykyisinä. öljy kuitenkin loppuu jossainvaiheessa, joten se kallistuu varmasti. sähköä aletaan tuottamaan uusilla tavoilla öljyn ehtyessä. maalämpö on hyvä valinta koska kuluttaa vähän ja käyttää uusiutuvia energialähteitä.
Öljyn loppumista sun on turha pelätä. Kyllä se loppuu joskus mutta niin loppuu sun elämäkin. Öljyn hintakin kallistuu mutta niinhän kaikki tässä maailmassa. Sähkön hintakin nousee, se on euroopassa jo 20-30% kalliimpaa kuin Suomessa, ja sinne päin ollaan menossa. Suomeenkin tehdään uusi ydinvoimala joten onko se sitä uusiutuvaa energiaa?
Öljy vs. maalämpö, tällä hetkellä kovia kilpakumppaneita. - Kimble71
asukki kirjoitti:
tuttu laittoi maalämmön 150 neliön taloon ja lattialämmityksen ja hinta noin 15 000 euroo ja se oli halvin tarjouksissta.jos putket pistää maahan niin onko niin ettei siinä kohtiin kasva mikään tulevaisuudessa??maaläpö on kovaa bisnestä tulevaisuudessa siitä tullaan repimään himu huoltokustannuksia kunhan ne ovat saaneet kaikki siihen huijattua kannattaa varmaan vielä odotella muutama vuosi että maalämpöä hommaa ainakaa alle 200 neliön taloon.
"jos putket pistää maahan niin onko niin ettei siinä kohtiin kasva mikään tulevaisuudessa??maaläpö on kovaa bisnestä tulevaisuudessa siitä tullaan repimään himu huoltokustannuksia kunhan ne ovat saaneet kaikki siihen huijattua kannattaa varmaan vielä odotella muutama vuosi että maalämpöä hommaa ainakaa alle 200 neliön taloon."
olipas hauskaa luettavaa
1) kaikki varmasti kasvaa lämmönkeruuputkiston päällä, siis jos siinä on multaa. ;-)
2) kaikki ei ala käyttämään maalämpöä, mutta joka tapauksessa maalämmön yleistyessä hinnat tippuvat. - Viriili
pasi kirjoitti:
Öljyn loppumista sun on turha pelätä. Kyllä se loppuu joskus mutta niin loppuu sun elämäkin. Öljyn hintakin kallistuu mutta niinhän kaikki tässä maailmassa. Sähkön hintakin nousee, se on euroopassa jo 20-30% kalliimpaa kuin Suomessa, ja sinne päin ollaan menossa. Suomeenkin tehdään uusi ydinvoimala joten onko se sitä uusiutuvaa energiaa?
Öljy vs. maalämpö, tällä hetkellä kovia kilpakumppaneita.Eli Fossiili vastaan Viriili.....
- Mä.
asukki kirjoitti:
Kuulin, että yhdessä paikassa oli jo noin 20v sitten maalämpö. Putket oli mansikkamaan alla. Alkukesästä putkien paikat kuulemma erottui, kun ne oli roudan takia ylempänä. Mansikkaa tuli kuitenkin normaalisti.
- panpeter
Mä. kirjoitti:
Kuulin, että yhdessä paikassa oli jo noin 20v sitten maalämpö. Putket oli mansikkamaan alla. Alkukesästä putkien paikat kuulemma erottui, kun ne oli roudan takia ylempänä. Mansikkaa tuli kuitenkin normaalisti.
Tulee mieleen näkemäni pilapiirros, jossa maalämpöä käyttävän naapurin koko tontti on paksun lumihangen peittämä kesähelteilläkin. :)
- Apina
Mä. kirjoitti:
Pintaputkisto (voi) syväjäädyttää maan paljon tavanomaista syvemmältä, joten tämä kannattaa huomioida mm. puutarhan suhteen.
- jessessess
_oi kirjoitti:
hinnan kehityksestä on mielenkiintoinen.
Öljynhinnan sen sijaan pitää USA kurissa, koska siellä äänestäjät haluavat ajaa halvalla bensiinillä.Mukava lukea näitä vanhoja viestejä.... Ei mennyt luulot ihan nappiin =) Öljyn hinta pysyy matalalla...
- kalliiks tulee
asukki kirjoitti:
että maalämpöö tulee sellaisia ihmemääräyksiä kuin jätevesiin ja puunpolttoon
- Juujoojaa!
jessessess kirjoitti:
Mukava lukea näitä vanhoja viestejä.... Ei mennyt luulot ihan nappiin =) Öljyn hinta pysyy matalalla...
Niin on... Eipä ole nousssut ei! Saa seuraava kommentoida kun bensalitra on 2 €... :) !
- kaivoon katsoja
kuukausi sitten oulun seudulle kairaus putket litkut 200 metriin (39 m suojaputken kanssa) 70 e/m / 30 e/m yhteensä 6600 euroa
kotimainen pumppu 8000 euroa- meillä
maalämpöpumppu porakaivo lattilämmitys avaimet käteen toimituksena kaikkineen päivineen
hinta n. 17500 eur. Lattiapinta-alaa n. 200 - MMV
meillä kirjoitti:
maalämpöpumppu porakaivo lattilämmitys avaimet käteen toimituksena kaikkineen päivineen
hinta n. 17500 eur. Lattiapinta-alaa n. 200Meillä maalämpö asennettuna avaimetkäteen sis. kaiken myös lattialämmityksen ja kaivon. Pinta-ala 174 m2 ja hinta koko roskasta 14700 euroa sähköasennus kaksi kaivonrengasta ja kansi.
- Juha
Minne päin Oulua porautit ton reiän. Haluais tietää suurinpiirtein tuon pehmeän maan osuuden, jottei hinta pääse yllättämään...
- n. metriin asentanut
Laitoin itse 6 vuotta putken auraamalla maahan 400m . Eli kaivinkone jossa on kaapelin asennusaura tekee maahan n10 cm leveän uran sopivaan syvyyteen ja asentaa siniraitaisen PELM putken samalla. Kustannus riippuu siitä onko sopivaa kalustoa lähellä. Knnattaa kysellä sähkölaitoksilta ao. urakoitsijoita.( Putke tarvitset 400-500m Kysy laitetoimittajilta tarjous ja laskelma)
- juli
Miten käy hyötysuhteen kun putket kaivetaan maahan tai vaihtoehtoisesti laitetaan porakaivoon? Eli kumpi parempi? Kannattaako siis investoida n. 5000eur (toivottavasti vedellä täyttyvää) kaivon poraukseen?
- RINS.
Koko järjestelmä pumppuineen, lattilämmitysputkineen ja porakaivoineen oli viime kesänä noin 15 000. Pumppu suomalainen täystehopumppu, ei muuta kannata edes harkita siellä Oulun korkeudellakaan. Hiekkamaahan saatat joutua tekemään porakaivon. Maan tulisi olla vettä pidättävää eli savea tai silttiä ja tietysti tontilla tilaa. Itsellä oli juuri tuo tilanpuute ja moreenimaa syynä siihen, että oli tehtävä porakaivo. Hintaa tuli muistaakseni jotain 3500 € 160 m kaivolle? Kallio löytyi vasta 16 m joten kaivon teko maksoi 300-400 € oletettua enemmän..
- Optimia
Täystehopumputon jäänne sodan jäljiltä....;)
Mikään laskentatapa ei tue mitoitusta täyteen tehoon ! - Kimble71
Oulun nurkille rakentelen ja MLP:n aion laittaa.
Aikaisemmin olin päättänyt että laitan ehdottomasti täysitehopumpun, muttah, muttah...
Minulla tulee taloon kaksi tulisijaa ja (tarkistuslaskennan jälkeen) noin 180 tonnia betonimassaa (massa lämpöeristeen sisäpuolella ja siten "varaavaa"). Tuo massa saanee aikaan sen että talossani ei tule huomaamaan viikon paukkupakkasia ja jos tulisijoissa pimeinä tammikuun iltoina puuta polttelen niin taitaisi täysitehopumpun maksimit jäädä täysin hyödyntämättä...
Mielessäni hahmottuu ajatus osatehoisesta pumpusta jolle kuitenkin laittaisin erillisen varaajan huolehtimaan vesihiisien veden lutraamiseen tarvittavasta huikeasta lämpimän veden märästä. Oliskohan moisessa ideaa?
Kuinka paljon osatehoiset ovat täysitehopumppuja edullisenpia?
Onko osatehoisessa parempi hyötysuhde? - Aapo
Kimble71 kirjoitti:
Aikaisemmin olin päättänyt että laitan ehdottomasti täysitehopumpun, muttah, muttah...
Minulla tulee taloon kaksi tulisijaa ja (tarkistuslaskennan jälkeen) noin 180 tonnia betonimassaa (massa lämpöeristeen sisäpuolella ja siten "varaavaa"). Tuo massa saanee aikaan sen että talossani ei tule huomaamaan viikon paukkupakkasia ja jos tulisijoissa pimeinä tammikuun iltoina puuta polttelen niin taitaisi täysitehopumpun maksimit jäädä täysin hyödyntämättä...
Mielessäni hahmottuu ajatus osatehoisesta pumpusta jolle kuitenkin laittaisin erillisen varaajan huolehtimaan vesihiisien veden lutraamiseen tarvittavasta huikeasta lämpimän veden märästä. Oliskohan moisessa ideaa?
Onko osatehoisessa parempi hyötysuhde?Halvemmalla pääset, kun otat täystehopumpun. Täys- tai osateho ei sinänsä ole ratkaisevaa, mutta itse päädyin täystehopumppuun pääasiassa juuri lämminvesivaraajan vuoksi, joka on 340 l osatehopumppujen tavallisesti n. 150 litran sijasta. Senkin kanssa voi tietenkin joskus lämmin vesi loppua kesken, mutta varmasti harvemmin kuin puolet pienemmällä. Erillisestä varaajasta tulee kustannuksia ja lämpöhukkaa ja se vie enemmän tilaakin.
- RINS.
Kimble71 kirjoitti:
Onko osatehoisessa parempi hyötysuhde?Hinnat ovat samaa luokkaa...
- ?)(/
Aapo kirjoitti:
Halvemmalla pääset, kun otat täystehopumpun. Täys- tai osateho ei sinänsä ole ratkaisevaa, mutta itse päädyin täystehopumppuun pääasiassa juuri lämminvesivaraajan vuoksi, joka on 340 l osatehopumppujen tavallisesti n. 150 litran sijasta. Senkin kanssa voi tietenkin joskus lämmin vesi loppua kesken, mutta varmasti harvemmin kuin puolet pienemmällä. Erillisestä varaajasta tulee kustannuksia ja lämpöhukkaa ja se vie enemmän tilaakin.
kohta 4 vuotta asuttu talossa, jossa porakaivo 180m(maksoi noin 20000mk), Niben 8kw pumppu ("osatehoinen") joka tuotiin ruotsista (hintaa 3500e). Siinä on 150litran varaaja. IKINä, ei ikinä meillä ole loppunut lämmin vesi kesken, vaikka omaa perhettä on 5, ja monesti muitakin saunojia. Lapset pieniä,joten peräkanaa suihkutellaan. sähköllä pumppu EI ole koskaan käynyt.(paitsi alkukytkentä) 190m2 talon lämmin käyttövesi ja talon lämmitys vei yhteensä 8300kwh vuodessa.
- Apina
?)(/ kirjoitti:
kohta 4 vuotta asuttu talossa, jossa porakaivo 180m(maksoi noin 20000mk), Niben 8kw pumppu ("osatehoinen") joka tuotiin ruotsista (hintaa 3500e). Siinä on 150litran varaaja. IKINä, ei ikinä meillä ole loppunut lämmin vesi kesken, vaikka omaa perhettä on 5, ja monesti muitakin saunojia. Lapset pieniä,joten peräkanaa suihkutellaan. sähköllä pumppu EI ole koskaan käynyt.(paitsi alkukytkentä) 190m2 talon lämmin käyttövesi ja talon lämmitys vei yhteensä 8300kwh vuodessa.
Jokainen lapsi osaa laskea, että jos suihku, pesukone ja tiskikone on päällä samaan aikaan(virtaus kuution verran tunnissa) , niin se sinun pumppusi huokaisee tyhjää. Sähköllä sinä lämmität ja peset puolet ajastasi.
- juppipoika
Apina kirjoitti:
Jokainen lapsi osaa laskea, että jos suihku, pesukone ja tiskikone on päällä samaan aikaan(virtaus kuution verran tunnissa) , niin se sinun pumppusi huokaisee tyhjää. Sähköllä sinä lämmität ja peset puolet ajastasi.
Itselläni samat kokemukset , kuin nimim. FAKTAA :lla. Vain sillä erotuksella, että talo on 140 neliöä ja 2 henkilöä asumassa ja sähkön kulutus (kaikki sähkö) 3702 - 4200 kwh / vuosi. Talo sijaitsee napapiirin tuntumassa.
- Normaaliasennus
Apina kirjoitti:
Yleensä lämmintä käyttövettä, joten tuo ei vaikuta suihkutteluun mitään.
- paivo
?)(/ kirjoitti:
Aivan kuin olisin itse kirjoittanut tämän vastauksen, paitsi itselläni sähkön kulutus vähän pienempi.
Talo on Kemissä ja laitteisto ollut toiminnassa kolme vuotta.
Elämäni paras hankinta
- asiantuntija
Siis tarkotan tosissaan että "who cares"!!! Jos teillä on aikaa keskustella viikkotolkulla siitä onko maalämmön hinta 14500 vai 15000, ja mikä on maailman politiikka tällä hetkellä esim. öljynhintaan liittyen, niin hommatkaa semmonen työpaikka ettei tarvi yhen satasen takia laittaa näitä linjoja ihan täyteen.
Järkeviä ideoita odotellessa.- rökäle
Eikös nämä ole juuri niitä foorumeita, jossa saa ottaa kantaa eikä tarvitse laskea määrää? Vai oletko vaatimassa jonkimoista sensuuria kun tuntuu muitten kirjoittelut haittaavan? Sitä vaan, että ei täällä ole pakko kenenkään aikaansa kuluttaa jos ei kelpaa?
- vähän ylempänä
rökäle kirjoitti:
Eikös nämä ole juuri niitä foorumeita, jossa saa ottaa kantaa eikä tarvitse laskea määrää? Vai oletko vaatimassa jonkimoista sensuuria kun tuntuu muitten kirjoittelut haittaavan? Sitä vaan, että ei täällä ole pakko kenenkään aikaansa kuluttaa jos ei kelpaa?
joku veikkas suomi24 ennätystä kun melkein 7 vuotta vanhaan vastasi. Mutta tässä meni yli 8 vuotta vanhaan joten uusi ennätys
- juokevi
vähän ylempänä kirjoitti:
joku veikkas suomi24 ennätystä kun melkein 7 vuotta vanhaan vastasi. Mutta tässä meni yli 8 vuotta vanhaan joten uusi ennätys
i smell bullshit
- lämpöä kehiin
lämmitettävää pinta-alaa n. 4000m2 (tilavuus n. 10000m3). 4x42kw pumput, 3x2 m3 varaajat, 22 kpl 200 metrisiä kaivoja, pumput, varaajat, putkitukset, kaivutyöt, asennukset jne. eli avaimet käteen... ja hinta vajaa 250 000 euroa... Arvioitu säästö öljylämmitykseen verrattuna n. 50-55%. Erillisurakkana tosin lisäksi patterijärjestelmän pesu, venttiilien ja termostaattien vaihto sekä järjestelmän tasapainoitus, urakan hinta 36000 euroa. Arvioitu energiansäästö n. 10-15% eli kokonaissäästö n. 60-70%, joka tarkoittaa sitä, että takaisinmaksuaika n. 4-6 vuotta. Nykyinen öljypohjainen järjestelmä polttaa n. 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä vuodessa.
erittäin hyvä investointi, saatu näkyvyyttä mediassa ja sen myötä huoneistojen haluttavuus kasvanut ja ennen kaikkea hinnat nousseet n. 20 % :) taloyhtiöltä erinomainen päätös siirtyä maalämpöön. - olipas säästöt
Hyvä, hyvä.
Olisiko mahdollista saada linkkejä mediaesiintymiin? Asia on kiinnostava. - kiinnostunut??
Tuolta pitäisi ainakin löytyä esimerkkejä siitä, mikä on maalämmön hinta: http://www.turunmaalampo.fi/maalampoinfo/maalammon-hinta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759