Paljonko voidaan ajatella koneella olevan käyttötunteja olettaen että huolettu ja käytetty asianmukaisesti? Entä apulaitteiden kestävyys,
jakohihnan vaihtoväli? Miten mahtaa saada varaosia tarvittaessa, ovatko vastaavan autonmoottorin osat käypäisiä? Syökö bensaa mahottomasti alle 2ton painavassa veneessä?
Etukäteen vastauksiata kiittäen.
Volvo AQ 151
6
7705
Vastaukset
- 1 vastaus
mootorin käyttötunnit eivät ole esteenä.
jo 3v välein eis kone on mak.vesi.jääh niin lämmönvaihdin,pakosarjanmutka,öljynlauhd.on kuluva osa
moottorin käyttöikä on n 6000h oikein huolettuna
jakohihna n - VolvoMan
Koneella on käyttötunteja vähintään 1000, jos huollettu edes jotenkin, mutta jos glykolit jätetty ajamatta, ni pakosarja menee muutamassa vuodessa. Apulaitteet kestävät maailman tappiin myös, jos ne on huollettu, öljynjäähdytin on merivesijäähdytteinen, ja on todistautunut kestäväksi. Omassa AQ130D -76 koneessani on samanmallinen öljynjäähdytin, eikä se ole tuottanut ongelmia.
Jakohinhan vaihtoväli on 10v tai 500h, mutta en ole venekoneissa kuullut katkenneesta hihnasta.
Varaosia saa Volvo Pentalta, järkevähköön hintaan (ei halvalla, mutta hinnat ovat järjellisellä tasolla, toisin kun esim. Yamaha varaosat). Autonmoottorista käy sisuskalut (paitsi kampura ja männät), sylinterikansi, nokka-akseli, laturi, starttimoottori jne soveltamalla, ja kaikki tiivisteeti tietenkin, ja sytytysosat öljyfiltteri.
Kaverilla oli 400h ajettu AQ151 SP -90, ja kävi kun kello kunhan lämpesi, ja öljyä EI KOSKAAN tarvinnut tankata, 700mpk (3v) ajon jälkeenkin öljyt olivat kuin uudet.
Kone on ideaalinen 900-1600kg veneisiin, mutta sitä isompiin pitää jo saada isompi moottori. 2000kg veneeseen kone on auttamatta pieni, ja rasittuu ja huippu/matkanopeus jää 20 ja 25kn huonommalle puolelle.
Kaverillani oli AQ151 n.1000kg 5,5m HT veneessä, kulki 42kn sillä, ja matkavauhti 27kn kieppeillä. Bensankulutus n. 0,85l/mpk.
Toisella kaverillani on myös AQ151 290 yhdistelmä vuosimallia 1987, ja ajettu ehkä 500h, käy myös siististi, ei syö öljyä, ja hän on ollut ERITTÄIN tyytyväinen koneeseensa n.10 vuoden ajan, kone on Jurmo Cabin -78 mallisessa veneessä, matkanopeus 23kn, ja huiput 30kn, ja vie 1l/mpk. Vene painaa 1600kg, ja on 6,5m pitkä.
Kolmannella kaverillani on taasen AQ131 -94 vuosimallinen moottori, hän osti sen keväällä n.2-3h ajettuna (oli jäännyt dieselin alta pois varastoon). Hänellä se on Flipper 700 veneessä, ja siihen ehkä AQ151 sopisi paremmin, tai ehkä AQ171. Matkanopeus on 20kn huonommalla puolella, ja huiput 25kn, ja vene painaa n.1800kg, ja kulutus 1,2l/mpk.
Suomessa AQ1x1 koneiden saatavuus on ollut erittäin heikko jostain syystä viime vuosina, vuonna 2000 oli parhaimmillaan 5-6kpl myynnissä kerrallaan, nyt ei montaa ole näkynyt. Ruotsissa kyseisiä koneita löytyy hyvin, mutta AQ151 maksaa käytettynä n.4000€, ja AQ171 n.5500€.
Itse olen 5,65m 1000kh Jurmo Trimaran HT veneeseeni teholisäksi AQ130D:n tilalle ajatellut joko AQ151 tai AQ171 konetta, koska ovat osioittautuneet kestäviksi ja luotettaviksi (ehkä siksi niitä ei ole paljoa myynnissä), ja ennenkaikkea, koska pohjautuvat Volvon autossa kestäväksi todettuun B230 moottoriin.
Volvon uusien D3, D5 ja D7 turbodieselkoneiden tuleminen voi tässä tulevana keväänä kylläkin aukaista uudelleen AQ131, AQ151, AQ171 koneiden markkinat suomessa.
AQ131 konetta on myyty myös SP230 mallisena, AQ151 konetta SP250 mallisena ja AQ171 konetta on myös myyty SP251 mallisena.
Tässä linkki jos haluat tutustua mm. VP korjaamokäsikirjoihin, Vuoden 1987 VP esitteeseen, joka käsittää mm. AQ151 mallin, ja omaan veneprojektiini toissakeväältä.
http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/- AriT
Mielenkiintoisia nuo vanhat esitteet, varsinkin AQAD 41:n
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo Penta 1987/images/0013.jpg :
"Nelisylinterinen 3,59 litran meridieselrivimoottori!"
Kuvassa kuten omassakin veneessä on kyllä tietääkseni suora kuutoskone... - VolvoMan
AriT kirjoitti:
Mielenkiintoisia nuo vanhat esitteet, varsinkin AQAD 41:n
http://koti.mbnet.fi/fredrikr/Volvo Penta 1987/images/0013.jpg :
"Nelisylinterinen 3,59 litran meridieselrivimoottori!"
Kuvassa kuten omassakin veneessä on kyllä tietääkseni suora kuutoskone...Joo, painovirhehan tohon on varmaan aikoinaan iskenyt, 2 kaverilla samanlainen, ja 200hv ja kuuspyttynenhän se kone tosiaan on :)
Mutta se AQAD31 on 4 pyttynen, varmaan mennyt esitteen tekijältä puurot ja vellit sekasin ;) - Nimetön
Mulla on veneessä aq151, josta katkesi jakohihna. Nyt tarvis löytää kansi tilalle. Aq171 pitäis kait sopia, vaan onko kellään myytävänä?
- buster
Nimetön kirjoitti:
Mulla on veneessä aq151, josta katkesi jakohihna. Nyt tarvis löytää kansi tilalle. Aq171 pitäis kait sopia, vaan onko kellään myytävänä?
onkohan aq131 samanlainen kansi...???
saattaisi jäädä sellainen kone isomman tieltä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791