Puruista hamsun häkissä

Miwien

Haluaisin saada selvitystä minkälaista hamsterin häkissä olevan purun pitäisi olla. Mistä olette hankkineet purunne? Ostatteko aina kaupasta niitä pikkupusseja, jotka maksaa miljoonia? (köyhän opiskelijan näkökulmasta) :) Tässä taannoin kun minulla oli vielä kaksi marsua sain sukulaiseltani pahnoja, jotka olivat kyllä mielestäni hamsterille turhan pölyisiä. Nyt juttelin hänen kanssaan ja hän lupasi hankkia ns. pölyttömiä puruja kun työskentelee omassa puuverstaassaan. Käykö tavallinen puulastu? Vai minkälaisia niiden pitäisi olla? Entä hevosen karsinassa käytettävät purut? Tietoa :) Entä mitä se aines oli, jota laitettiin hamsterin wc-laatikkoon? Mistä sitä on saatavilla eläinkauppojen lisäksi? Eikös se ollut jotain kissanhiekan tapaista puupuristetta tms. Onko kallistakin ja kuinka paljon teillä yleensä menee tavallista purua ja tuota wc-laatikkoon laitettavaa viikossa? Tuleeko kalliiksi? :) Köyhä opiskelija miettii tulevia tulojaan tässä.

Kiitos jo valmiiksi vastauksista. Aloittelijanhan kuuluu esittää tyhmiäkin kysymyksiä. :P

13

5539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sari

      Heissan Miwien,

      mun mielipiteeni asiaan on se (=itse en myöskään ole mikään miljonääri, joten säästöbudjetti on tuttu termi...), että eläinkaupasta jne saatava ihan normaali puru ei ole kauhean kallista, olisikohan jotain euron per pussi ja sillä meillä eletään noin viikko (2 hamsteria). Pissalaatikossa meillä on myös pelkkiä puruja ja toimii oikein vallan mainiosti. Putsaan pisulaatikon kerran päivässä.

      Onkohan pölyttömät purut sitä "mörttiröpöä", eli pikkuruisia puunpaloja, eivät todellakaan pölise - olen itsekin ajatellut vaihtaa purut röpöihin ihan omankin hengityskoneistoni kannalta ;)

      Eniten meillä nielee rahaa hamsterin ruoka ja herkut jne., purut on varmaan se pienin menoerä.

      Osaisikohan joku muu vastailla tarkemmin näihin kysymyksiisi... :)

      terkuin Sari-sheriffi

    • ristinsielu

      minä käytän ainakin kutterinpurua hamsuillani..

    • hamsteri

      Mörtti röpö maksaa eläinkaupassa n.10€
      (aika iso pussi). Mielestäni hieman kallista vaikka en ikinä laske paljonko rahaa on vielä käyettävissä yms. Yleensä ostan kaupasta puru paketin joka maksaa 1,50€. Hieman pölisevää mutta tämän kaupungin eläinkaupassa ei myydä ollenkaan eläimiä eikä mörtti röpöä...

      • mä vaan

        Mä käytän hamsullani ihan normaalia kaupan purua ja se on mielestäni ihaan hyvää ja hinta on ihan kohtuullinen.


      • kit
        mä vaan kirjoitti:

        Mä käytän hamsullani ihan normaalia kaupan purua ja se on mielestäni ihaan hyvää ja hinta on ihan kohtuullinen.

        4:n kilon säkki puruja eläinkaupassa maksaa 5 euroa ja kaupassa kilon pussukka euron, niin kyllä mun opiskelijabudjetilla on sen verran jaksanu kahelle hamsulle ostaa...
        MörttiRöpö maksaa täällä Oulussa 4 kg:n säkki 10 euroa... Vähän hintavaa ja minun kääpiöt ei näytä siitä kamalasti tykkäävän...


      • White__Dragon

        Hmm.. Itse käytän MörttiRöpöä vain pitkäkarvaisille syyrialaisilleni, käpsyni saa tyytyä kutterinpuruun.... Minusta kutterinpuru on sen takia ihan halpaa, koska se pölyää. [mitä halvempi, sitä pölyäväisempi]
        MörttiRöpö on hyvä vaihtoehto niille jotka ei jaksa noukkia kutterinpurua hamsujen pitkistä turkeista[varsinkaan urosten]


    • -Hany-

      no meillä käytetää iha vaa omien hepojen purja.. :)

    • JoSSu

      Yleissääntönä että kannattaa ostaa aina kerralla isompi säkki, tulee ajan myötä halvemmaks!
      Mä ostan vaan eläinkauppiaalta mut ei kai niissä kaupan puruissakaan niin suurta eroa ole (?). hinta on kyl korkee myös eläinkaupoissa.
      oon jostain lukenu että silputtua sanomalehteäkin voisi käyttää (?). joku vahvistakoon, koska en oo aivan varma... mut se ei ainakaan tulis kovin kalliiksi :).
      Vessa on kyl hamsulla tosi hyvä, jos se vaan oppii sitä käyttämään. Vessalaatikon voit tehdä itse pakasterasiasta (pienin mahd.) tai hyvin puhdistetusta voirasiasta esim.
      Jotkut käyttää hamsun vessassa hienoa hiekkaa, jotkut kissoille tarkoitettuja puupuristepellettejä. Mä käytän jälkimmäisiä ja oon tykänny. muistaakseni 10 kg:n säkki Pellexin puupuristepellettejä maksaa viitisen euroa, mutta säkki kyllä kestääkin hamsun kokoisella eläimellä kauan! pelletit hajoaa jauhoks, jollon näät mihin kohtaan hamsu tekee tarpeensa ja voit aina poistaa pissakohdat. mä tyhjään koko vessan 2 kertaa viikossa tai useammin. pellettejä laitan aina noin sentin kerroksen vessaan.
      Vessa siis säästää vaivaa ja toisaalta rahaakin, kun riittää että putsaa vessan usein. mä en ainakaan vaihda häkistä kaikkia puruja kerralla, vaan likasimmat kohdat viikottain. mitä sitä heittää puhdasta purua roskikseen! vessan ansiosta puhtaita puruja on enemmän...
      Hamsun voi opettaa vessaan silleen, että laitat pissaisia puruja vessalaatikkoon. tai jos hamsu tekee tarpeet yhteen tiettyyn nurkkaan (niinkun useimmat tekevät) niin laita laatikko siihen nurkkaan.
      Ennen ku ostat pelletti/hiekkasäkin niin kokeile onko edes mahd. että hamsu oppii vessaan. ei mee turhaan rahaa hukkaostokseen :).
      tsemii, toivottavasti oli apua!

    • Tiinu

      Varsinkin pitkäkarvaisen hamsterin turkki takkuuntuu helposti jos sillä on kutterinpuruja. Kääpiöt sotkevat niin paljon, ettei niille kannata kalliita puruja laittaa. Kutterinpurut voivat lisäksi aiheuttaa hamsterille allergian. Itsekin aivastelen kun vaihdan puruja hamsuille.

    • Pihi

      Höyläämölaitoksen ilmaiseksi antama kutterinpuru on siltään todella pölyävää. Oisko tuotantolaitoksella jotain keinoa seuloa sitä, siinäpä sitten kaikkein edullisin puru! Jotkut eläintenpitäjät käyttävät sellaisenaan esim. kaneille.

    • Anonyymi

      Mörttiröpö on vissiin se kaikista paras puru että siitä ei tuu mitään allergia hommia. Mulla on itsellään syyrialainen hamsteri 4kk ja mä Käytän sille ihan sitä mörttiröpöä. Tietty hamsut rakastaa kaivamista että se kutterinpuru olis hyvän pehmeetä:) mutta jos siitä alkaa yskää tai jotain niin Suosittelen vaihtamaan mörttiröpöön;)

    • Anonyymi

      Paljonko kääpiö hamsteri tarvitsee purua

      • Anonyymi

        6 senttiä vähintään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe