kysymyksiä kirjan kirjoittamisesta

kirjailijan alku(ko?)

niin.. eli... kuinka paljon kirjailijat n. keskimäärin tienaavat? miten pitkä kirjan tulisi olla ja millä fonttikoolla kirjoitettuna? kuinka pitkä pitäisi olla lasten/nuorten/aikuistekirj? mistä aiheesta ehdottaisitte kirjaa kirjoitettavan mikä aihe kiinnostaa eniten lapsia/nuoria/aikusia? kertokaa lisää aiheesta mitä vain tiedätte yms... kiitos etukäteen!!!

8

958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maiju

Ensimmäiseksi se tavallinen huomautus, että en ole kirjailija enkä jumala joten mikään sanomani ei ole absoluuttinen totuus ;) Olen kuitenkin innokas harrastelijakirjoittaja (joka useiden muiden tapaan toivoo saavansa teoksensa julkaistuksi joskus), joten kiinnostusta aiheeseen löytyy ämpärikaupalla.

En tiedä paljon kirjailijat ansaitsevat mutta kuulin sanottavan että jos joku kirjoittamisella elää, se tekee sen apurahoilla ja mahdollisilla palkinnoilla eikä niinkään niillä kirjan myyntituloilla. Tietysti jotkut todella suositut ja todella harvat saattavat olla poikkeuksia. Keitä siellä myyntilistojen kärjissä nykyään koko ajan onkaan.

Kirjan pituudella ei minun tietääkseni ole mitään rajoja, tekstin laatu määrää. 900-sivua ei jaksa lukea ellei se ole todella mielenkiintoista tekstiä, ja 100-sivuinen saattaa olla mestariteos. Hyvä ajatus olisi varmaan pohtia minkäpituiset kirjat sinua itseäsi eniten houkuttelee.

Omasta mielestäni 300-sivua on sellainen sopiva _vähimmäis_määrä, mutta jos sen tarinansa saa mahtumaan 150-sivuun, niin ei sitä kannata venyttää. Lyhyet kirjat saattavat olla hyvinkin paljon parempia kuin pitkät, riippuen siitä miten hyvä kirjoittaja on. Tuo oli ehkä aikuistenkirjoista.

Nuortenkirjojen tavanomainen sivumäärä näyttäisi silmillä arvioituna tuollaiselta 200-300 sivulta, ja tietysti poikkeuksiakin löytyy. Lastenkirjoista en paljon tiedä, ehkä 100-200 sivua jos tarkoitat Liisa Ihmemaassa -tyyppistä kirjaa etkä kuvakirjoja? Ja tietysti, mille ikäluokalle kuvittelet että 700-sivuinen Harry Potter -kirja on suunnattu? :)

Sivumääräkysymykset ovat vaikeita koska niihin ei ole oikeaa vastausta. Päätä mitä haluat kirjoittaa, kirjoita se, ja katso mitä ja kuinka paljon tuli tehtyä :)

Fontiksi suosittelen Times New Romania ja fonttikooksi 12:a. TNR juuri siksi että se on hyvin tavallinen ja selkeä fontti. Suosittelen myös kakkosrivinväliä vaikka se saattaa näyttää hurjalta. Kustantamot kuitenkin yleensä suosittelevat käytettäviksi "reiluja rivinvälejä", ja sellainenhan tuo on. Kirjoittaminen on huomattavasti mukavampaa ykkösrivinvälillä, mutta jos kirjoittaa tietokoneella se kannattaa vaihtaa suurempaan sitten jos johonkin teostaan on lähettämässä.

Jos kirjoittaa 12-kokoisella Times New Romanilla ja kakkosrivinväleillä saa yleensä yhdelle A4-arkille mahtumaan sen verran tekstiä kuin olisi yhdellä kirjan sivulle. Tuo on ehkä _keskimäärin_ sitten, koska sehän riippuu myös siitä millä fontilla ja minkä kokoisena itse kirja on painettu :) Suosittelen tuota kuitenkin, koska siitä näkee näppärästi kuinka paljon _suurin piirtein_ on kirjoittanut kirjakoossa.

Aiheista en tiedä varmasti, kaikkia kiinnostaa eri asiat. Eniten ehkä näyttäisi menekkiä olevan jännityskirjoilla. Huomasin ainakin jokin aika sitten kun top-10 listoilla oli yhtäaikaa Joensuu, Lehtolainen ja Remes. Viimeinen ainakin näkyy myyvän itsensä kaikkien listojen kärkeen aina kun julkaisee jotain uutta.

Itse asiassa en puutukaan jälkimmäiseen aiheeseen sen kummemmin. Jokaiselle kirjalle löytyy varmasti lukijansa ja jokaiselle lukijalle oma kirja. Suosittelen lämpimästi tarttumaan aiheeseen joka sinua itseäsi kiinnostaa, ja kirjoittamaan kirjan jonka sinä itse haluaisit lukea.

Hyvää jatkoa ja hauskaa kirjoittelua sinulle vain. Muista vain kirjoittaa ahkerasti vaikka se hyvin usein onkin hulluuden partaalle ajavaa puurtamista, ja siitäkin huolimatta että toisinaan tuntuu ettei mistään taas tule mitään ja että kaikki mitä on jo kirjoittanut on täyttä roskaa ;) Pitää miettiä kuinka moni taiteilija loppujen lopuksi itse pitää teostaan täydellisenä.

• miespuolinen kirjoittaja

Olen 22-vuotias nuori mies, joka on harrastanut kirjoittamista siitä lähtien kun kirjoittamaan oppi. Kirjoitin myös äidinkielestä laudaturin ja reaalista e:n sekä olen käynyt monia kirjoituskursseja, joten luulisin tietävän mistä puhun. Olen kirjoittanut kaksi n. 300-sivuista nuortenromaania, joita ei ole tosin julkaistu, koska haluan parantaa niitä vielä.

En usko, että kukaan aloittelija saisi mitään tarinaa kokoon sillä tavalla, että ensi miettii mistä kirjoittaisi ja millä fontilla. Seuraavaksi varmaan mietit, kuka kirjasi julkaisisi ja kuinka paljon saisit rahaa!? Tarinoiden aiheet löytyvät omasta elämästä, omista kokemuksista! Kaikesta, jota olet nähnyt tai kuullut tai kokenut itse. Et voi kirjoittaa aidosti esim. 50-vuotiaasta miehestä, jolla on syöpä, jos et ole koskaan ollut lähelläkään vastaavanlaista tilannetta. Ja toisekseen, sivumäärillä ei ole mitään väliä, sisältö on ratkaiseva tekijä.

Vain harjoitus tekee mestarin eikä oikotietä onneen ole!

• Jessu

Itse kirjoittelen aikausein ja läheskään kaikki novellini eivät ole omasta elämästäni, minulla tarina tulee silmini eteen kun krijoitan, aluksi saatan miettiä mikä olisi sopiva iahe ja niin edelleen.

• Jadok
        Jessu kirjoitti:

Itse kirjoittelen aikausein ja läheskään kaikki novellini eivät ole omasta elämästäni, minulla tarina tulee silmini eteen kun krijoitan, aluksi saatan miettiä mikä olisi sopiva iahe ja niin edelleen.

Vinkkejä minältäni: :)
        *kirjoita paljon, myös mahd. kirjasi lisäksi, mahdollisimman erillaisia novelleja esimerkiksi.
        *jos sinulle tulee hyvä inspiraatio, käytä se hyväksesi
        *kuvittele itsesi kirjaasi/novelliisi joksikin henkilöiksi ja keksi mahd. monta eri tyylistä kohtausta jostain tietystä asiasta (esim. luku tai jokin tietty pätkä) Kysy, jos et ymmärtänyt.

• Minäkin olen kirjoittanut sen verran kauan, että luulen tietäväni asiasta jotain. Kirjoja syntyy pakolla. Voitte unohtaa sen kuvitelman, että kyse on inspiraatiosta. Jos mielii saada jotain aikaiseksi, pitää kirjoittaa rutiininomaisesti myös silloin, kun ei yhtään huvita. Kirjoittamen on taito, ei taikatemppu.

• ei pidä paikkaansa

-----Et voi kirjoittaa aidosti esim. 50-vuotiaasta miehestä, jolla on syöpä, jos et ole koskaan ollut lähelläkään vastaavanlaista tilannetta. -----

Itse olen kirjoittanut kiinalaisesta virkamiehestä ja hänen virkatoimistaan suht.
      laadukasta tekstiä, viimeistelenj käsikirjoitusta.

Enkä ole ollut ikinä lähelläkään kiinalaista byrokratiaa.

• Simple like that

Mielikuvitus ja analyysikyky ovat kirjailijan työn perustyökalut. Mietitään vaikkapa Waltaria ja Sinuhe -maailmaa.

• minttismaari

Fontti times new roman, koko 12 ja riviväli 1.5. isot sivumarginaalit ainakin 2,5 cm. Jos haluat tietää, mitä käsiksesi olisi kirjamuodossa, niin jaa kokoon saamasi merkit (myös välilyönnit) 1800-2000. Kirjan sivulla on yleensä pyöreät 2000 merkkiä riippuen tietysti kirjan koosta ja fontista.

Tavallisin kirjan sivumäärä on noin 300 sivua. Toki on tiiliskivenpainoisia lukuromaanejakin, mutta ne ovatkin sitten erittäin vetävästi kirjoitettuja ja yleensä historiallaisia, scifiä tai fantasiaa.

Vinkiksi: lue ja kirjoita joka päivä. Lue erilaisia kirjoja, niistä opit niin huonot kuin hyvätkin asiat. Kirjoita joka päivä vaikka se tuntuisi vaikealta. Yksikin aikaansaatu rivi on parempi kuin täysin tyhjä paperi. Vain kirjoittamalla opit, löydät oman äänesi. Mielellään voisit käydä jonkin kirjoituskurssin, jossa käydään läpi perusteet, Aristoteleen opit ja romaanin rakenne.

Ja tosiaankin, kirjoittaminen ei ole mitään inspiraatiota vaan valmis romaanikäsikirjoitus syntyy istumalla ala ja kirjoittamalla silloinkin kun se ei voisi vähempää kiinnostaa. Käytä alkuun vaikka arvostelupalvelua, jossa ammattilaiset voivat antaa vinkkejä kässäristäsi. Mitä valmiimpi käsikirjoitus, sitä paremmat mahkut päästä kustannusohjelmaan.

Ole rohkea, rehellinen ja kirjoita siitä, mikä kiinnostaa juuri sinua.

Onnea matkallesi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7750
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6041
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2087
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1936
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1921
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      37
      1736
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      61
      1539
    9. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1504
    10. En mä itke

sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja
      Ikävä
      31
      1450
    Aihe