Tässä totuus kravatista!

El Krawatti

Otampa tämän perinnäisen tavan käsittelyyn ja kerron siitä hieman enemmän.

Kravatti on maallistumisen ja itsensä koristelun merkki esikoislestadiolaisuudessa. Korut, sormukset, korvakorut, hiusten värjäys, permanentti ym. ei sitä vastoin ole itsensä koristelua.

Esikoislestadiolainen mies ei laita siksi kravattia, koska joutuu siitä lähes kaikille antamaan selityksen, miksi pitää kravattia. Kravattia haluaisi moni pitää, mutta ei uskalla laajan nuhtelun tullessa välittömästi kohdalleen, joten toisten nuhtelemisen pelossa tästä tavasta pidättäydytään kynsin hampain.

Moni väittää, että se on vain vanha tapa. Kyllä he ovat oikeassa, se on vanha tapa, mutta niin syntinen on kravatin pito, ettei tästä tavasta poikkeaminen ole mahdollista ilman synnillisä ja maailman kunnia leimaa saamasta otsaansa.

"Kravatittomat" veljet kiertävät sen jälkeen kaukaa, jos joku uskaltautuu kravatin laittamaan kaulaansa ja siksi kukaan ei sitä uskalla tehdä, koska käytännössä se tarkoittaa ulosheittämistä "piireistä" ja siinä joutuu kravatillinen halveksunnan kohteeksi.

Tämä on totuus, väitti kuka tahansa mitä tahansa muuta verhoamalla sen vain "vanhaksi tavaksi". Kyse on pohjimmiltaan isäin perinnäissäännöistä, joista ei tule poikeata.

39

1891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuin

      Et ole esikoislestadiolainen koska et tiennyt tuosta asiasta juuri mitään.

      Kaikki mainitsemasi välineet ovat näet esikoisuudessa syntiä. Korvakorut, miesten kaikki sormukset, hiusten värjäys, permanentit ovat kaikki on synniksi saarnattu. Eiväthän ne syntiä tietenkään ole, mutta se onkin jo eri juttu.

      En ole juurikaan nähnyt seuroissa monilla karavatteja. En liioin ole itse koskaan moista tarvinnut. Mutta sinä päivänä kun alan sitä välinettä tarvita, laitan sen kyllä heti.

      Perinnäissäännöstähän siinä on kyse, ilman muuta, eikä tuo "kraka" sääntö ole lainkaan hassumpi sääntö minun mielestäni.

      Tosin voihan sitä pitää sellainen joka sitä tarpeen vuoksi tarvitsee. Moniin edustusasuihinkin kuuluu kravatti ilman muuta.

      Mutta vapaa-aika on erikseen, silloin ei ole kravattipakkoa kai tietääkseni kenelläkään.

      • Artsi

        Olisin aina luullut Nuinia naiseksi. Jos hän aikoo käyttää edustustilaisuuden vaatiessa kravaattia, on hän todennäköisimmin mies. Mitenkäs naisten kravaatit esikoislestadiolaisissa? Onko se eri asia kuin miesten?


      • El Krawatti

        Esikoislestadiolaisuudessa on monenlaista käsitystä ko. asioista ja sinä edustat sitä toista linjaa, johon ei kaikki kuitenkaan yhdy.

        Lue vaikka El kirahwin kirjoituksia niin selviää nämä kahtalaiset käsitykset asioista paremmin.


      • el kirahwi
        El Krawatti kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisuudessa on monenlaista käsitystä ko. asioista ja sinä edustat sitä toista linjaa, johon ei kaikki kuitenkaan yhdy.

        Lue vaikka El kirahwin kirjoituksia niin selviää nämä kahtalaiset käsitykset asioista paremmin.

        Tästä asiasta olen kyllä samaa mieltä Nuinin kanssa.


      • Nuin
        El Krawatti kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisuudessa on monenlaista käsitystä ko. asioista ja sinä edustat sitä toista linjaa, johon ei kaikki kuitenkaan yhdy.

        Lue vaikka El kirahwin kirjoituksia niin selviää nämä kahtalaiset käsitykset asioista paremmin.

        Meitähän on laidasta laitaan. Ihmisethän ovat erilaisia.


      • tutkija

        Nuin on tuonut kravatin ulkonaisen puolen esiin, mutta hengellinen puoli on pimennossa.


      • inez*

        Norjassa on melkein jokaisella kihloissa- tai naimisissa olevalla el-miehellä sormus sormessa, se on jotenkin kulttuuriin liittyvä tapa. Suomessa on miehet käyttävät vähemmän noita vihkisormuksia, mutta mun mielestä jos on naimisissa tai kihloissa niin se sormus kuuluis olla merkkinä siitä. Vaikka tiedän tietenkin että "Mies kihlaa".


    • el kirahwi

      Kolme pientä elefanttia marssi näin aurinkoista tietä eteenpäin, koska matka oli hauska niin pyysivät he mukaan yhden kawerin... ;) Next one please! el corwette? el karawaani? el kaweri?

      Mitä tulee kravattiin, niin useimmat esikoislestadiolaiset ainakin Suomessa ja käsittääkseni myös Amerikassa hyväksyvät kravatin käytön työtilanteissa ihan mukisematta, otsia rypistelemättä ja kieroon katsomatta. Yksityiselämässä kravattia käyttävää kyllä varmasti monet kummastelevat.

      Itse käytän vain lähinnä työtilanteissa, mutta olen käyttänyt kyllä joskus muutenkin. Kravatittomuudella sinänsä ei ole minulle minkäänlaista uskonnollista merkitystä, lähinnä se on jonkinlaista vanhan esikoislestadiolaisen kulttuurin kunnioittamista. Luo muuten aika tavalla me-henkeä kravatittomien kesken, jos on esim. jossain juhlissa on kravatillisia ja kravatittomia!

      • al karahwi

        olen el in kanssa samaa mieltä. Minäkään en ole erityisiä krakamiehiä, vaikka kuljenkin vähän eri
        seuroissa kuin el!


      • Anonyymi

        Arvostettu veli el Kirahwi !
        Ei ole asia näin kuten kirjoitit . Esikois lestadiolaisten pitäisi jonkun verran tietää omasta historiastaan tai vanhemmilta kristityiltä sitä kuulla
        Kun Laestadiuksen aikana ei rosvot vaan rosvopäälliköt pitivät solmiota merkkinä rosvoudestaan niin kristityt eivät ottaneet itselleen sitä merkkiä . En ymmärrä onko Lutherin aikana ollut kravatti käytössä ?
        Kun eräs Aatu joka keksi hirmuisen ideologian nimittäin Natsit joilla merkkinä oli hakaristi. Sellaista natsi merkkiä emme halua . Kun nyt yhteiskunta on rajusti muuttunut ja nykyään solmiota pitävät fiksut ja kunnalliset ihmiset niin kristitytkin pitävät silloin solmiota kun asia niin vaatii . Kravattia ei ole koskaan saarnattu synniksi . Kravatti kysymys ei siis ole kulttuuri tai isäin sääntö tai koreilu kysymys vaan se juontaa Rovasti Laestadiuksen ajoilta jota silloin pitivät sen ajan rosvopäälliköt


    • Ande

      Anteeksi sivistymättömyyteni. Olen ollut esikoisten seuroissa viimeksi 80-luvulla, mutta nyt alkoi kiinnostaa tämä krakattomuus muotina.

      Onko kaikki paidan napit kiinni sellaisenaan, vai saako olla esimerkiksi rusetti kravaatin tilalla.

      En ole el, mutta se voisi siinä mielessä sopia minulle että olen aina inhonnut kravaatteja, vaikka joihinkin juhliin olen sen laittanutkin.

      Olen myös käsittänyt ettei korut tai sormukset ole mitenkään yleisiä el:ien keskuudessa. Pitävätkö el:ät edes vihkisormusta?

      Ande

      • el kirahwi

        Rusetin kanssa on ihan sama juttu kuin kravatinkin. Itse asiassa rusettia en muista koskaan nähneeni esikoislestadiolaisella, vaikka kravatteja saattaa nähdäkin esim. häissä yms. (ja tietysti töissä). Mutta onhan rusetti aika harvinainen ihan muidenkin keskuudessa.

        Paidan napit ovat joko kokonaan kiinni ylös asti tai sitten ylin auki, ihan miten rennolta haluaa näyttää. Kuten ymmärtää saattaa, monet käyttävät tietyissä tilanteissa mieluiten sellaista paitaa, jonka kanssa ei edes kuulu olla kravatti. ;) Esim. pyöreä kaulus, jossa ei ole niitä alasroikkuvia kolmioita. Ja parempi niin. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, ettei mikään näytä niin hölmöltä kuin valkoinen tavallinen kauluspaita, jossa on ne alaspäin roikkuvat kolmiot, napit ylös asti kiinni ja ilman kravattia. Näyttää jotenkin keskeneräiseltä... Mutta kai joku sellaisestakin tyylistä voi tykätä.

        Koruja ja sormuksia kyllä esiintyy, mutta ei kovin suuressa määrin. Naimisissa olevilla naisilla on kyllä aina kaksi sormusta. Miesten osalta kihlasormuksen käyttö vähän riippuu henkilöstä, jotkut käyttää, jotkut ei. Toiset ovat hyvinkin jyrkästi miesten kihlasormuksen käyttöä vastaan, mutta toisaalta olen kuullut saarnaajankin sanovan saarnassaan, että kihlasormusta itse asiassa olisi hyvä käyttää, koska mies voi sillä näyttää olevansa varattu, mikä taas voi vähentää "iskemisyrityksiä".


      • vlm
        el kirahwi kirjoitti:

        Rusetin kanssa on ihan sama juttu kuin kravatinkin. Itse asiassa rusettia en muista koskaan nähneeni esikoislestadiolaisella, vaikka kravatteja saattaa nähdäkin esim. häissä yms. (ja tietysti töissä). Mutta onhan rusetti aika harvinainen ihan muidenkin keskuudessa.

        Paidan napit ovat joko kokonaan kiinni ylös asti tai sitten ylin auki, ihan miten rennolta haluaa näyttää. Kuten ymmärtää saattaa, monet käyttävät tietyissä tilanteissa mieluiten sellaista paitaa, jonka kanssa ei edes kuulu olla kravatti. ;) Esim. pyöreä kaulus, jossa ei ole niitä alasroikkuvia kolmioita. Ja parempi niin. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, ettei mikään näytä niin hölmöltä kuin valkoinen tavallinen kauluspaita, jossa on ne alaspäin roikkuvat kolmiot, napit ylös asti kiinni ja ilman kravattia. Näyttää jotenkin keskeneräiseltä... Mutta kai joku sellaisestakin tyylistä voi tykätä.

        Koruja ja sormuksia kyllä esiintyy, mutta ei kovin suuressa määrin. Naimisissa olevilla naisilla on kyllä aina kaksi sormusta. Miesten osalta kihlasormuksen käyttö vähän riippuu henkilöstä, jotkut käyttää, jotkut ei. Toiset ovat hyvinkin jyrkästi miesten kihlasormuksen käyttöä vastaan, mutta toisaalta olen kuullut saarnaajankin sanovan saarnassaan, että kihlasormusta itse asiassa olisi hyvä käyttää, koska mies voi sillä näyttää olevansa varattu, mikä taas voi vähentää "iskemisyrityksiä".

        ...ajatellen tämähän on suuri tunnustus ukkomiehillekin, että on mahdollista vielä kelvata markkinoilla ;)

        "koska mies voi sillä näyttää olevansa varattu, mikä taas voi vähentää "iskemisyrityksiä"."


      • tzantta
        el kirahwi kirjoitti:

        Rusetin kanssa on ihan sama juttu kuin kravatinkin. Itse asiassa rusettia en muista koskaan nähneeni esikoislestadiolaisella, vaikka kravatteja saattaa nähdäkin esim. häissä yms. (ja tietysti töissä). Mutta onhan rusetti aika harvinainen ihan muidenkin keskuudessa.

        Paidan napit ovat joko kokonaan kiinni ylös asti tai sitten ylin auki, ihan miten rennolta haluaa näyttää. Kuten ymmärtää saattaa, monet käyttävät tietyissä tilanteissa mieluiten sellaista paitaa, jonka kanssa ei edes kuulu olla kravatti. ;) Esim. pyöreä kaulus, jossa ei ole niitä alasroikkuvia kolmioita. Ja parempi niin. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, ettei mikään näytä niin hölmöltä kuin valkoinen tavallinen kauluspaita, jossa on ne alaspäin roikkuvat kolmiot, napit ylös asti kiinni ja ilman kravattia. Näyttää jotenkin keskeneräiseltä... Mutta kai joku sellaisestakin tyylistä voi tykätä.

        Koruja ja sormuksia kyllä esiintyy, mutta ei kovin suuressa määrin. Naimisissa olevilla naisilla on kyllä aina kaksi sormusta. Miesten osalta kihlasormuksen käyttö vähän riippuu henkilöstä, jotkut käyttää, jotkut ei. Toiset ovat hyvinkin jyrkästi miesten kihlasormuksen käyttöä vastaan, mutta toisaalta olen kuullut saarnaajankin sanovan saarnassaan, että kihlasormusta itse asiassa olisi hyvä käyttää, koska mies voi sillä näyttää olevansa varattu, mikä taas voi vähentää "iskemisyrityksiä".

        Voiskohan joku valaista, että miksi osa el-miehistä ei voi laittaa sitä sormusta nimettömäänsä? Ja miksi osa jättää sen seuroihin mennessä pois, vaikka töissä käyttäisi? Mikä on perimmäinen syy, ettei sormusta käytetä? Ja vaimot sitten saa kärsiä vielä kahdesta ehkä hiertävästäkin sormuksesta. Why? Jos on ukkomies niin tarttis kyllä olla miestä käyttää symbolia, jolla kertoo olevansa ukkomies!


      • El Krawatti
        tzantta kirjoitti:

        Voiskohan joku valaista, että miksi osa el-miehistä ei voi laittaa sitä sormusta nimettömäänsä? Ja miksi osa jättää sen seuroihin mennessä pois, vaikka töissä käyttäisi? Mikä on perimmäinen syy, ettei sormusta käytetä? Ja vaimot sitten saa kärsiä vielä kahdesta ehkä hiertävästäkin sormuksesta. Why? Jos on ukkomies niin tarttis kyllä olla miestä käyttää symbolia, jolla kertoo olevansa ukkomies!

        ollaan seurapiireissä niin hurskasta, mutta arjessa ollaan taas omassa vapaudessa.

        Omien töiden ikeen jälkiä ne ovat kaikki tyynni.


      • inez*
        El Krawatti kirjoitti:

        ollaan seurapiireissä niin hurskasta, mutta arjessa ollaan taas omassa vapaudessa.

        Omien töiden ikeen jälkiä ne ovat kaikki tyynni.

        Oletko vl tai joku muu kun niin ahkerasti yrität repiä pilkan aihetta? Etkö tiedä että: mies kihlaa vaimon. Kyllä jotkut miehetkin pitävät sormusta sormessaan. Joillakin naisilla on vain yksi sormus, koska kihlasormus kelpaa vihkisormukseksikin. Se on vanhempi tapa ja monet eivät siitä tiedä. Jokainen valitsee tiensä ja tyylinsä.


      • el kirahwi
        tzantta kirjoitti:

        Voiskohan joku valaista, että miksi osa el-miehistä ei voi laittaa sitä sormusta nimettömäänsä? Ja miksi osa jättää sen seuroihin mennessä pois, vaikka töissä käyttäisi? Mikä on perimmäinen syy, ettei sormusta käytetä? Ja vaimot sitten saa kärsiä vielä kahdesta ehkä hiertävästäkin sormuksesta. Why? Jos on ukkomies niin tarttis kyllä olla miestä käyttää symbolia, jolla kertoo olevansa ukkomies!

        Sitä sormusjuttu perustellaan sillä, että Raamatussa (jossain päin Vanhaa Testamenttia, tarkempaa paikkaa en muista) sanotaan, että "mies kihlaa itselleen morsiamen". Ja tällä jotkut sitten ymmärtävät, että morsian ei voi antaa sulhaselle sormusta, koska silloin morsian kihlaisi sulhasen. He kuitenkin unohtavat, että tässä kohdassa ei kuitenkaan puhuta mitään sormuksista. Ja sitä paitsi vaikka mies sen aloitteen kihlautumiseen tekisikin, niin naista ei kuitenkaan voi vasten tahtoaan kihlata. Joten näkisin asian niin, että mies kihlaa morsiamen ja antaa hänelle siitä merkiksi sormuksen ja morsian hyväksyy kihlauksen ja antaa siitä sulhaselle merkiksi sormuksen. Joten rohkeasti sormukset sormeen vaan, niin muutkin näkee, että on varattu!


      • Köyhä
        el kirahwi kirjoitti:

        Sitä sormusjuttu perustellaan sillä, että Raamatussa (jossain päin Vanhaa Testamenttia, tarkempaa paikkaa en muista) sanotaan, että "mies kihlaa itselleen morsiamen". Ja tällä jotkut sitten ymmärtävät, että morsian ei voi antaa sulhaselle sormusta, koska silloin morsian kihlaisi sulhasen. He kuitenkin unohtavat, että tässä kohdassa ei kuitenkaan puhuta mitään sormuksista. Ja sitä paitsi vaikka mies sen aloitteen kihlautumiseen tekisikin, niin naista ei kuitenkaan voi vasten tahtoaan kihlata. Joten näkisin asian niin, että mies kihlaa morsiamen ja antaa hänelle siitä merkiksi sormuksen ja morsian hyväksyy kihlauksen ja antaa siitä sulhaselle merkiksi sormuksen. Joten rohkeasti sormukset sormeen vaan, niin muutkin näkee, että on varattu!

        Olen myöskin kuullut kerrottavan että tuo somuksettomuus miehillä johtuu osittain aikaan jolloin ei yksinketaisesti ollut varaa ostaa kaksia sormuksia miehelle sekä morsiammelle.


      • Anonyymi
        el kirahwi kirjoitti:

        Sitä sormusjuttu perustellaan sillä, että Raamatussa (jossain päin Vanhaa Testamenttia, tarkempaa paikkaa en muista) sanotaan, että "mies kihlaa itselleen morsiamen". Ja tällä jotkut sitten ymmärtävät, että morsian ei voi antaa sulhaselle sormusta, koska silloin morsian kihlaisi sulhasen. He kuitenkin unohtavat, että tässä kohdassa ei kuitenkaan puhuta mitään sormuksista. Ja sitä paitsi vaikka mies sen aloitteen kihlautumiseen tekisikin, niin naista ei kuitenkaan voi vasten tahtoaan kihlata. Joten näkisin asian niin, että mies kihlaa morsiamen ja antaa hänelle siitä merkiksi sormuksen ja morsian hyväksyy kihlauksen ja antaa siitä sulhaselle merkiksi sormuksen. Joten rohkeasti sormukset sormeen vaan, niin muutkin näkee, että on varattu!

        Arvostettu veli el Kirahwi !
        Kyllä kristillisyydessä on opetettu kuuliaisuuteen kristillisyyden neuvoille ja opetuksille . Ei niitä neuvoja ole antaneet hanttapulit tai huumori mielessä vaan ne on annettu Pyhän Hengen valossa . Sen vuoksi uskoma tänäkin armon iltana että mies kihlaa naisen eikä päinvastoin . Avioliitto on pyhä asia jonka Taivaan Jumala on itse vihkinyt ensimmäisen parin . Sentähden allekirjoittanut toivottaa kaikille hääpareille onnea ja Jumalan siunausta . Silloin siinä on siunaus kun sekä mies että nainen ovat Jumalan sanalle kuuliaiset . Silloin mies ja nainen ovat samanarvoisia elämässä


    • nalle

      sanotaan:'älkää mukautuko tämän maailman muodon mukaan.'

      • !!!

        Sitäkö, ettei saa laittaa kravattia kaulaan?

        Entä housut? Nekin on aika monella Telluksen tallaajalla jalassa?

        Pitääkö niistäkin kieltäytyä, ettei mukaudu "maailman muotoon"?


      • nalle
        !!! kirjoitti:

        Sitäkö, ettei saa laittaa kravattia kaulaan?

        Entä housut? Nekin on aika monella Telluksen tallaajalla jalassa?

        Pitääkö niistäkin kieltäytyä, ettei mukaudu "maailman muotoon"?

        jos ajatellaan vaikka hyödyllisyyden kannalta niin kenelle on hyötyä kravatista,(koristeenahan se on) mainitsemillasi housuilla on sentään käyttöarvoa.Ei tarvitse kieltäytyä housuista, vastaan kysymykseesi.
        Ja kukapa estää laittamasta 'raivelia' kaulaansa, ei ole sanottu " ei saa" laittaa kravattia.Me esikoislestadiolaiset vain pidämme sen turhuutena ja maailmankoreutena, maailmanmuodon mukaisena pukeutumisena. ja jos joku sen nykäisee päälleen, niin kas, vetäisköön vaikka niskaansa, jos tahtoo.


      • esikoinen
        nalle kirjoitti:

        jos ajatellaan vaikka hyödyllisyyden kannalta niin kenelle on hyötyä kravatista,(koristeenahan se on) mainitsemillasi housuilla on sentään käyttöarvoa.Ei tarvitse kieltäytyä housuista, vastaan kysymykseesi.
        Ja kukapa estää laittamasta 'raivelia' kaulaansa, ei ole sanottu " ei saa" laittaa kravattia.Me esikoislestadiolaiset vain pidämme sen turhuutena ja maailmankoreutena, maailmanmuodon mukaisena pukeutumisena. ja jos joku sen nykäisee päälleen, niin kas, vetäisköön vaikka niskaansa, jos tahtoo.

        Nalle! Olen esikoinen ja minulle kraka ei ole turhuutta ja maailmankoreutta!


      • !!!
        esikoinen kirjoitti:

        Nalle! Olen esikoinen ja minulle kraka ei ole turhuutta ja maailmankoreutta!

        Eräät nimimerkit tällä palstalla (sekä vl että el) kirjoittavat suureellisesti "Me vl:t/el:t...", vaikka jokainen tyyppi voi puhua vain OMASTA PUOLESTAAN.

        On aikamoista kontrollin kateissa oloa, jos yksittäinen henkilö kuvittelee puhuvansa koko herätysliikkeen suulla.

        Juuri tätä tapahtuu esim. ehkäisyn kohdalla. Joku kirjoittaa "Vanhoillislestadiolaiset eivät ehkäise". Tuskin kyseinen tyyppi vierailee jokaisen vl:n makuuhuoneessa katsomassa, miten homma hoituu.


      • Apollo
        esikoinen kirjoitti:

        Nalle! Olen esikoinen ja minulle kraka ei ole turhuutta ja maailmankoreutta!

        Olen esikoinen, minulle kravatti niin kuin rusetti kaulassa on maailman muodon jälkeen pukeutumista. Silloin kun kristitty käsittää omalle kohdalleen elävän uskon maailma kadottaa merkityksensä, eikä silloin tahdo maailmalle itseään koristaa. Enempi katsoo sitä kuinka vapahtaja on minun puolesta kärsinyt, minun syntieni tähden, silloin tulee vasten mieliseksi kaikkinainen koristelu. Silloin kun olin valtion leivissä asuun kuului myös kravatti sen koommin en sitä ole kaulaani ripustanut.


      • Kravatti
        Apollo kirjoitti:

        Olen esikoinen, minulle kravatti niin kuin rusetti kaulassa on maailman muodon jälkeen pukeutumista. Silloin kun kristitty käsittää omalle kohdalleen elävän uskon maailma kadottaa merkityksensä, eikä silloin tahdo maailmalle itseään koristaa. Enempi katsoo sitä kuinka vapahtaja on minun puolesta kärsinyt, minun syntieni tähden, silloin tulee vasten mieliseksi kaikkinainen koristelu. Silloin kun olin valtion leivissä asuun kuului myös kravatti sen koommin en sitä ole kaulaani ripustanut.

        kirjoitus.


      • !!!
        Apollo kirjoitti:

        Olen esikoinen, minulle kravatti niin kuin rusetti kaulassa on maailman muodon jälkeen pukeutumista. Silloin kun kristitty käsittää omalle kohdalleen elävän uskon maailma kadottaa merkityksensä, eikä silloin tahdo maailmalle itseään koristaa. Enempi katsoo sitä kuinka vapahtaja on minun puolesta kärsinyt, minun syntieni tähden, silloin tulee vasten mieliseksi kaikkinainen koristelu. Silloin kun olin valtion leivissä asuun kuului myös kravatti sen koommin en sitä ole kaulaani ripustanut.

        "Silloin kun kristitty käsittää omalle kohdalleen elävän uskon maailma kadottaa merkityksensä, eikä silloin tahdo maailmalle itseään koristaa."

        hengellistää?

        Missä sinulla menee "maailmalle itsensä koristamisen" raja?

        Sallitko itsellesi:

        - nauhakengät
        - upslaakihousut
        - viikset
        - värillisen kauluspaidan
        - pipon
        - aitoa nahkaa olevat sormikkaat
        - irtotakin
        - vyön?

        Onko parranajo "maailmalle itsensä koristamista"?


      • nalle
        esikoinen kirjoitti:

        Nalle! Olen esikoinen ja minulle kraka ei ole turhuutta ja maailmankoreutta!

        tiedän että esikoiset pitävät sen yleisesti turhuutena ja maailmankoreutena, vaikka yksityisesti roikottaisit (sinä ja kenties moni muukin) raivelia kaulassasi.Elämäni varrella olen ollut sadoissa ja sadoissa seuroissa ja juhlissa ja eipä siellä esikoislestadiolaiset ravattia käytä.


        Eihän kaikki koskaan tule ajattelemaan näistä asioista samalla tavalla, sillä maailmanmuoto vetää joitakin vastuttamattomasti puoleensa ja saa heidät ajattelemaan poikkeavasti. Joten se tyyppi joka kirjoitti että 'eipäs kirjoiteta yksityisiä asioita yleistävästi (!!!)niin hänelle myös tiedoksi edellämainittu: meitä on joka lähtöön ja moni myös tippuu matkalla irti joukosta omine käsityksineen.

        Joka tapauksessa vaikka täällä on raivelin kannattajia, esikoisiakin niin se ei poista sitä että me seurakuntana pidamme sen turhuutena ja maailmankoreutena(onhan sen käyttö mukautuminen tämän maailman ajan muotoon), vaikka on yksittäisiä henkilöitä, jotka ovat kyseiseen raiveliin ihastuneet.

        Kas kun en sinuakaan 'esikoinen' ole seuroissa nähnyt raiveli kaulassasi, sillä ei ketään sellaista ole vielä vastaan tullut.Ja vaikka vastaan tulisitkin, niin siitä vaan laita vaikka kaksi sellaista kaulaasi ollaksesi koreampi.


      • el kirahwi
        nalle kirjoitti:

        tiedän että esikoiset pitävät sen yleisesti turhuutena ja maailmankoreutena, vaikka yksityisesti roikottaisit (sinä ja kenties moni muukin) raivelia kaulassasi.Elämäni varrella olen ollut sadoissa ja sadoissa seuroissa ja juhlissa ja eipä siellä esikoislestadiolaiset ravattia käytä.


        Eihän kaikki koskaan tule ajattelemaan näistä asioista samalla tavalla, sillä maailmanmuoto vetää joitakin vastuttamattomasti puoleensa ja saa heidät ajattelemaan poikkeavasti. Joten se tyyppi joka kirjoitti että 'eipäs kirjoiteta yksityisiä asioita yleistävästi (!!!)niin hänelle myös tiedoksi edellämainittu: meitä on joka lähtöön ja moni myös tippuu matkalla irti joukosta omine käsityksineen.

        Joka tapauksessa vaikka täällä on raivelin kannattajia, esikoisiakin niin se ei poista sitä että me seurakuntana pidamme sen turhuutena ja maailmankoreutena(onhan sen käyttö mukautuminen tämän maailman ajan muotoon), vaikka on yksittäisiä henkilöitä, jotka ovat kyseiseen raiveliin ihastuneet.

        Kas kun en sinuakaan 'esikoinen' ole seuroissa nähnyt raiveli kaulassasi, sillä ei ketään sellaista ole vielä vastaan tullut.Ja vaikka vastaan tulisitkin, niin siitä vaan laita vaikka kaksi sellaista kaulaasi ollaksesi koreampi.

        Tietääkseni esikoislestadiolaisseurakunta ei ole tehnyt sellaista päätöstä, että "kravattia täten pidetään turhuutena ja maailman koreutena", joten et voi sanoa, että "me seurakuntana pidämme jne." Jos yksityisesti tahdot pitää sitä sellaisena tai jos joku muu tahtoo pitää sitä sellaisena, mutta koko seurakunnan puolesta ja nimissä et voi antaa sellaista lausuntoa.

        Ja jos olet nähnyt jonkun vain ilman kravattia ja vedät siitä johtopäätöksen, että kyseinen henkilö pitää kravattia turhuutena ja maailmanmuotona, niin todettakoon täten omasta puolestani, että vaikka useimmat eivät ole minua koskaan nähneet kravattia kaulassa, niin en siitä huolimatta pidä kravattia turhuutena tai maailmanmielisyytenä yhtään sen enempää kuin monia muita asioita. Jokainen itse tykönään tutkikoon, mikä on turhuutta ja maailmanmuotoa juuri hänelle itselleen. Tällaisiin tiettyihin muotoseikkoihin takertuminen vie huomion koko asian ytimestä. Kerran huvitti toden teolla kun eräs el-mies viimeisen muodin mukaisessa puvussaan ja kirjavassa liivissään posmitti innoissaan miten kravatti on koreutta ja maailmanmuotoa. Ajattelin, että "just look at youself!", mutta jätin kuitenkin sanomatta.


      • Tzantta
        el kirahwi kirjoitti:

        Tietääkseni esikoislestadiolaisseurakunta ei ole tehnyt sellaista päätöstä, että "kravattia täten pidetään turhuutena ja maailman koreutena", joten et voi sanoa, että "me seurakuntana pidämme jne." Jos yksityisesti tahdot pitää sitä sellaisena tai jos joku muu tahtoo pitää sitä sellaisena, mutta koko seurakunnan puolesta ja nimissä et voi antaa sellaista lausuntoa.

        Ja jos olet nähnyt jonkun vain ilman kravattia ja vedät siitä johtopäätöksen, että kyseinen henkilö pitää kravattia turhuutena ja maailmanmuotona, niin todettakoon täten omasta puolestani, että vaikka useimmat eivät ole minua koskaan nähneet kravattia kaulassa, niin en siitä huolimatta pidä kravattia turhuutena tai maailmanmielisyytenä yhtään sen enempää kuin monia muita asioita. Jokainen itse tykönään tutkikoon, mikä on turhuutta ja maailmanmuotoa juuri hänelle itselleen. Tällaisiin tiettyihin muotoseikkoihin takertuminen vie huomion koko asian ytimestä. Kerran huvitti toden teolla kun eräs el-mies viimeisen muodin mukaisessa puvussaan ja kirjavassa liivissään posmitti innoissaan miten kravatti on koreutta ja maailmanmuotoa. Ajattelin, että "just look at youself!", mutta jätin kuitenkin sanomatta.

        Olisit sanonut sille viimisen päälle pukeutuneelle suoraan, että katsoisitkos ukko peiliin:-)


      • !!!
        el kirahwi kirjoitti:

        Tietääkseni esikoislestadiolaisseurakunta ei ole tehnyt sellaista päätöstä, että "kravattia täten pidetään turhuutena ja maailman koreutena", joten et voi sanoa, että "me seurakuntana pidämme jne." Jos yksityisesti tahdot pitää sitä sellaisena tai jos joku muu tahtoo pitää sitä sellaisena, mutta koko seurakunnan puolesta ja nimissä et voi antaa sellaista lausuntoa.

        Ja jos olet nähnyt jonkun vain ilman kravattia ja vedät siitä johtopäätöksen, että kyseinen henkilö pitää kravattia turhuutena ja maailmanmuotona, niin todettakoon täten omasta puolestani, että vaikka useimmat eivät ole minua koskaan nähneet kravattia kaulassa, niin en siitä huolimatta pidä kravattia turhuutena tai maailmanmielisyytenä yhtään sen enempää kuin monia muita asioita. Jokainen itse tykönään tutkikoon, mikä on turhuutta ja maailmanmuotoa juuri hänelle itselleen. Tällaisiin tiettyihin muotoseikkoihin takertuminen vie huomion koko asian ytimestä. Kerran huvitti toden teolla kun eräs el-mies viimeisen muodin mukaisessa puvussaan ja kirjavassa liivissään posmitti innoissaan miten kravatti on koreutta ja maailmanmuotoa. Ajattelin, että "just look at youself!", mutta jätin kuitenkin sanomatta.

        "Tietääkseni esikoislestadiolaisseurakunta ei ole tehnyt sellaista päätöstä, että "kravattia täten pidetään turhuutena ja maailman koreutena", joten et voi sanoa, että "me seurakuntana pidämme jne." Jos yksityisesti tahdot pitää sitä sellaisena tai jos joku muu tahtoo pitää sitä sellaisena, mutta koko seurakunnan puolesta ja nimissä et voi antaa sellaista lausuntoa."


      • esikoinen
        nalle kirjoitti:

        tiedän että esikoiset pitävät sen yleisesti turhuutena ja maailmankoreutena, vaikka yksityisesti roikottaisit (sinä ja kenties moni muukin) raivelia kaulassasi.Elämäni varrella olen ollut sadoissa ja sadoissa seuroissa ja juhlissa ja eipä siellä esikoislestadiolaiset ravattia käytä.


        Eihän kaikki koskaan tule ajattelemaan näistä asioista samalla tavalla, sillä maailmanmuoto vetää joitakin vastuttamattomasti puoleensa ja saa heidät ajattelemaan poikkeavasti. Joten se tyyppi joka kirjoitti että 'eipäs kirjoiteta yksityisiä asioita yleistävästi (!!!)niin hänelle myös tiedoksi edellämainittu: meitä on joka lähtöön ja moni myös tippuu matkalla irti joukosta omine käsityksineen.

        Joka tapauksessa vaikka täällä on raivelin kannattajia, esikoisiakin niin se ei poista sitä että me seurakuntana pidamme sen turhuutena ja maailmankoreutena(onhan sen käyttö mukautuminen tämän maailman ajan muotoon), vaikka on yksittäisiä henkilöitä, jotka ovat kyseiseen raiveliin ihastuneet.

        Kas kun en sinuakaan 'esikoinen' ole seuroissa nähnyt raiveli kaulassasi, sillä ei ketään sellaista ole vielä vastaan tullut.Ja vaikka vastaan tulisitkin, niin siitä vaan laita vaikka kaksi sellaista kaulaasi ollaksesi koreampi.

        Voi nalle kulta! Minä kun olen niin ruma, ettei kaksikaan raivelia riittäisi tekemään minusta kovinkaan koreaa.


      • nalle
        esikoinen kirjoitti:

        Voi nalle kulta! Minä kun olen niin ruma, ettei kaksikaan raivelia riittäisi tekemään minusta kovinkaan koreaa.

        minä olen kuullut ravatin mainittavan ja myoös maailmankoreudeksi.Eihän se tosiaan ole mikään opinkappale.
        Mutta turhuudeksi valtaosa sen varmasti ajattelee huolimatta teitin 'puolustuksista 'koksa seuroissa ei ainakaan ihmiset käytä eikä juhlissa. ehkä sitte töissään ja kaikialla muualla.


      • esikoinen
        nalle kirjoitti:

        minä olen kuullut ravatin mainittavan ja myoös maailmankoreudeksi.Eihän se tosiaan ole mikään opinkappale.
        Mutta turhuudeksi valtaosa sen varmasti ajattelee huolimatta teitin 'puolustuksista 'koksa seuroissa ei ainakaan ihmiset käytä eikä juhlissa. ehkä sitte töissään ja kaikialla muualla.

        Älä sinä nalle kulta sotke asioita. En ole ollenkaan puolustellut ravattia. Olenpahan vain sanonut, etten tulisi ollenkaan koreaksi, vaikka laittaisin parikin raivelia kaulaani roikkumaan. Luulempa vielä, että jos lähtisin kaupungin kaduille kävelemään pari raivelia kaulassa, niin saisin poikaporukan perääni naureskelemaan...niin olisin korea!!! Ja vähän viisaammat ajattelisivat, että onkohan tuolla kaikki kotona...

        Ps. Gällivaaran tämän joulun kirjeessä oli lohdullinen viesti: omatuntomme ei ole sidottu tapoihin...


      • Anonyymi
        Apollo kirjoitti:

        Olen esikoinen, minulle kravatti niin kuin rusetti kaulassa on maailman muodon jälkeen pukeutumista. Silloin kun kristitty käsittää omalle kohdalleen elävän uskon maailma kadottaa merkityksensä, eikä silloin tahdo maailmalle itseään koristaa. Enempi katsoo sitä kuinka vapahtaja on minun puolesta kärsinyt, minun syntieni tähden, silloin tulee vasten mieliseksi kaikkinainen koristelu. Silloin kun olin valtion leivissä asuun kuului myös kravatti sen koommin en sitä ole kaulaani ripustanut.

        Nimimerkki Apollo veli herrassa !
        Ei ole näin asian laita kravatti kysymyksessä joktkut kristitytkin nykyään pukeutuvat hyvin muodikkaasti ja haluamme olla näin fiksuja ja asiallisia . Kravatti ei näinollen ole maailman muodon jälkeen elämistä vaan se on samanlainen kangas pala kuin muutkin kankaat . Tämä kravatti kysymys juontaa Rovasti Laestadiuksen ajoilta jota silloin pitivät sen ajan rosvopäälliköt merkkinä. En tiedä oliko se samanlainen solmio mitä nykyään käytetään mutta oletan että se oli erilainen että se erottuisi nimenomaan rosvojen merkkinä ja nykyajan solmioista ei solmiota ole koskaan saarnattu synniksi . Ahkeroimme ja allekirjoittanut ensin tehdä parannusta siitä kun Omavanhurskaus saarnaa että olet hyvä kristitty kun sinulla ei ole kravattia tai se saarnaa jos sinulla on se että sinä et saa ennen uskoa kun menet anomaan anteeksi kun sinulla oli kravatti
        Kristityt pitävät solmiota aina kun asia niin vaatii


    • huom

      Siis aivan sama kuin vl:lillä meikkaaminen, hiusten värjääminen, korvakorut jne....

    • inez*

      > Kravatti on maallistumisen ja itsensä koristelun merkki esikoislestadiolaisuudessa. Korut, sormukset, korvakorut, hiusten värjäys, permanentti ym. ei sitä vastoin ole itsensä koristelua. <

      Väärin!

      Ne yllämainitsemasi meikkaaminen kyllä on ihan syntiä, Jumalan luomaa ei tarvitse kaunistella!

      Myös VALEHTELU ON SYNTIÄ! muista että viimeisellä tuomiolla olet vastuussa sanoistasi niinkuin me muutkin.

    • Anonyymi

      Turhamaisuus ei ole syntiä, jos sen itse ymmärtää ja osaa suhteuttaa siihen mikä elämässä on tärkeää. Tapakulttuurillakin on luonnollinen vaikutuksensa. Minun on kuitenkin vaikea ymmärtää tatuointeja, koska ne ovat pysyviä. Ne eivät kuitenkaan tee kenestäkään yhtään huonompaa ihmistä elleivät edusta rikollisjengin jäsenyyttä tai vastaavaa. Kravatti kaulassani tuntuisi huvittavalta. En tiedä, miksi sen pitäisi siinä roikkua?

    • Minä olen tehnyt elämäntyöntynkäni solmio kaulassa. Minut on vihitty virjapuvussa, siis solmio kaulassa, kun köyhällä kersonoomiparalla ei ollut rahaa hyvään pukuun.
      Olen saarnannut muutamia kertoja solmio kaulassa. Minun piti tehdä oikein ihmiskoe, kulkeeko henki silmukan läpi. Nyt ajattelen niin, että opmatunto oli niinkuin poltinraudalla merkitty ja jouduin taistelemaan sitä vastaan, etten olisi ihmisten orja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe