Tervehdys.
Tulli kiinnoistaisi työpaikkana kovasti ja tietoa tarvitaan
1 Onko paljon hakijoita?
2 Onko vaikea päästä taloon sisään?
3 Minkä tyyppistä taustaa hakijalla tulisi olla?
4 Kouluttaako talo myöhemmin uralla?
5 Etenemismahdollisuudet?
6 Mistä tehtävistä uusi tullimies yleensä aloittaa uransa?
Asiallisia vastauksia kysymyksiini sekä muutakin tietoa odotan Tullissa työskenteleviltä ja sinne hakeneilta henkilöiltä.
Kiitos.
Tullimiehet
21
20048
Vastaukset
- Tullivalvojaksi?
Rajalla on kuulemma aliupseeritaustan omaaville miehille huomattavasti vähemmän hyviä hommia Tullin verrattuna.
- Mieti vielä..
Lisätietoja hakumenettelystä: www.tulli.fi
Nykyään lienee paljon hakijoita. Tullipiirejä on 5 labra (Pohjoinen , Läntinen, Itäinen, Eteläinen, Ahvenanmaa ja Tullilaboratorio)
Tehtäviä mm. erilaiset verotuspuolen tehtävät, valvonta, hallinto jne.
Etenemismahdollisuudet ? MITÄ ne ovat, hah.
Valituilla on pakollinen 6 kk koulutus. Tullihenkilö aloittaa sieltä mihin työnantaja määrää.- tarkentaja
6 kk:n koulutus riippuu tehtävistä, mitä teet tai tulet tekemään...
- Tullivalvojaksi?
Lähinnä se valvontapuoli kiinnostaa. Vosisitko kertoa vielä valvonnan hommista sekä pääsymahdollisuuksista/vaatimuksista lisää?
Kiitos.
- rex
Etenemismahdollisuuksia on.. esim. päällysmieheksi tai mestariksi esimiestehtäviin. Sitten tullipaikoilta löytyy myös enemmän paperityöpainotteisia hommia, kuten vienti- tai tuontitullauksesta. Huumekoiramiehiä, tullirikosvalvonnan kavereita, yms. tarvitaan aina jokunen silloin tällöin. Onpa tavallisia tullimiehiä lähtenyt kenttätyöstä tullihallituksen hommiinkin.
Uusi tullimies aloittaa yleensä perus valvontahommista. Nuhteeton tausta on ehdoton edellytys. Keskiasteen koulutus vaaditaan ja yleensä tulliin ei mennä ihan "poikasina", vaan uudet kaverit ovat ehkä keskimäärin 23-25 vuotiaita. Kaikenlainen työkokemus on tietysti eduksi. Talo kouluttaa uralla, esim. kielikursseja on tarjolla.- Tullivalvojaksi?
Lähinnä se valvontapuoli kiinnostaa.
Vosisitko kertoa vielä kaikkea mahdollista valvonnan hommista sekä valvonnan pääsymahdollisuuksista/vaatimuksista lisää?
Kiitos. - rex
Tullivalvojaksi? kirjoitti:
Lähinnä se valvontapuoli kiinnostaa.
Vosisitko kertoa vielä kaikkea mahdollista valvonnan hommista sekä valvonnan pääsymahdollisuuksista/vaatimuksista lisää?
Kiitos.Siitä on aikaa kun itse olin tullissa, joten osa tiedoistani saattaa olla jo vanhentuneita.
Mutta esimerkiksi lentokentällä tai satamassa tullivalvojat tietenkin tsekkailee matkustajien tuomiset sen minkä ehtii. Samaten autoja tarkastellaan pistokokeilla myös. Rajamaksuja / sakkoja kirjoitellaan tarpeen vaatiessa. Huumeita, isoja tupakka/viinasalakuljetuseriäkin voi löytyä, ja niissä onkin kyse sitten vakavammista jutuista, jotka menee viime kädessä poliisin ja/tai tullin rikostutkijoiden hoidettaviksi. Eli loppujen lopuksi duuni on paljolti sellaista mitä tavallisen matkustajan silmin katsottuna se näyttää olevan.
Valvontaan kuuluu usein jonkinlainen kosketus myös erilaisiin paperihommiin, lähinnä esim. vientipapereiden, tax free kuittien ym. merkeissä. Ainakin yksittäisten matkailijoiden tämänkaltaiset paperit hoidetaan usein ihan tavallisen tullimiehen kanssa.
Työn laatu saattaa vaihdella tullitoimipaikoittain ja vähän ihmisestäkin riippuen. Joku voi "erikoistua" asiakirjakontrollipaínotteiseen valvontaan niin, että hoitaa niitä pääasiallisesti ja matkustajavalvontaa sen ohessa. Esim. Katajanokalla on kai nykyään erillinen rekkapiste, jossa hoidetaan vähän isompia tullausjuttuja, mutta samat kaverit voi käydä sitten matkustajavalvonnassakin tarpeen mukaan.
Itärajan raja-asemilla on varmaan sitten ihan omanlaisensa kuviot.
Työ toimii yleensä jaksotyönä, mikä tarkoittaa pitkiä päiviä ja runsaita vapaita. Jos tekee yövuorojakin, silloin tällöin napsahtaa yövuoro hoidettavaksi. Pelkkää 2-vuorotyötäkin tehdään. Vaihtoehdot ja mahdollisuudet vaihtelee varmaan taas tullipaikoittain.
Pääsymahdollisuuksista kannattaa kysellä sen tullipiirin pääkonttorista, minne olet aikomassa. Osaavat kertoa tarkemmin työvoiman tarpeesta ja uusista rekrytointisuunnitelmista sekä tietysti vaatimuksista. Luulisin, että sitten kun uusia otetaan, hakemusten perustella kutsutaan haastatteluun sitten sopivaksi katsottuja. Peruslähtökohtina valinnoissa on varmaankin nuhteeton tausta, intti käytynä miehillä ja muuten hyvin hoidettu elämä (kaikenlainen koulutus on varmaan eduksi, vaikka keskiasteen koulutus / yo-tutkinto riittääkin, työkokemus on eduksi, luulisi että sopivat harrastukset voi olla eduksi myös jne.). Tullivalvojissa on aikasta monenlaisia ja -tyylisiä ihmisiä, joten en tarkemmin osaa sanoa, minkälaisia sinne tarkkaan ottaen pyritään valitsemaan.
Uudet aloittaa määräaikaisissa viroissa. Heidät perehdytetään työhön käytännön kautta, ja sitten hoitavat työtään muiden joukossa ehkä parin määräaikaisen pätkän ajan. Sitten jos hoitaa hommat asiallisesti, pääsee puolen vuoden palkalliselle peruskurssille tullikouluun. Tai oikeastaan melkein "joutuu" peruskurssille, sillä työ ei jatku jos kurssia ei käy. Kurssin suorittaminen tietää vissiin nykyäänkin sitten vakivirkaa.
Hae ihmeessä, jos vain kiinnostaa. Jos pääset ja viihdyt, työtä riittää loppuelämäksi ja talon sisällä voi liikkua eri tehtäviin. Taas jos sinua alkaa vaikka esim. parin vuoden päästä kuitenkin tympiä tai joku muu juttu alkaa kiinnostaa enemmän, voit vaihtaa alaa, jolloin sulla jää tullista käteen kuitenkin parin vuoden verran arvostettua ja hyvää työkokemusta vastuullisesta valtion virasta. Mitään et kuitenkaan häviä, kun tullikoulun kurssikin on palkallinen eikä aika mene siinä mielessä hukkaan. - Miksi
Tullivalvojaksi? kirjoitti:
Lähinnä se valvontapuoli kiinnostaa.
Vosisitko kertoa vielä kaikkea mahdollista valvonnan hommista sekä valvonnan pääsymahdollisuuksista/vaatimuksista lisää?
Kiitos.Vähän ihmetyttää miksi et mene tulli.fi sivuille??? Luulisin että täälläkään ei saa kertoa kaikkea mitä tulli! todellisuudessa tekee???
- Tullivalvojaksi?
rex kirjoitti:
Siitä on aikaa kun itse olin tullissa, joten osa tiedoistani saattaa olla jo vanhentuneita.
Mutta esimerkiksi lentokentällä tai satamassa tullivalvojat tietenkin tsekkailee matkustajien tuomiset sen minkä ehtii. Samaten autoja tarkastellaan pistokokeilla myös. Rajamaksuja / sakkoja kirjoitellaan tarpeen vaatiessa. Huumeita, isoja tupakka/viinasalakuljetuseriäkin voi löytyä, ja niissä onkin kyse sitten vakavammista jutuista, jotka menee viime kädessä poliisin ja/tai tullin rikostutkijoiden hoidettaviksi. Eli loppujen lopuksi duuni on paljolti sellaista mitä tavallisen matkustajan silmin katsottuna se näyttää olevan.
Valvontaan kuuluu usein jonkinlainen kosketus myös erilaisiin paperihommiin, lähinnä esim. vientipapereiden, tax free kuittien ym. merkeissä. Ainakin yksittäisten matkailijoiden tämänkaltaiset paperit hoidetaan usein ihan tavallisen tullimiehen kanssa.
Työn laatu saattaa vaihdella tullitoimipaikoittain ja vähän ihmisestäkin riippuen. Joku voi "erikoistua" asiakirjakontrollipaínotteiseen valvontaan niin, että hoitaa niitä pääasiallisesti ja matkustajavalvontaa sen ohessa. Esim. Katajanokalla on kai nykyään erillinen rekkapiste, jossa hoidetaan vähän isompia tullausjuttuja, mutta samat kaverit voi käydä sitten matkustajavalvonnassakin tarpeen mukaan.
Itärajan raja-asemilla on varmaan sitten ihan omanlaisensa kuviot.
Työ toimii yleensä jaksotyönä, mikä tarkoittaa pitkiä päiviä ja runsaita vapaita. Jos tekee yövuorojakin, silloin tällöin napsahtaa yövuoro hoidettavaksi. Pelkkää 2-vuorotyötäkin tehdään. Vaihtoehdot ja mahdollisuudet vaihtelee varmaan taas tullipaikoittain.
Pääsymahdollisuuksista kannattaa kysellä sen tullipiirin pääkonttorista, minne olet aikomassa. Osaavat kertoa tarkemmin työvoiman tarpeesta ja uusista rekrytointisuunnitelmista sekä tietysti vaatimuksista. Luulisin, että sitten kun uusia otetaan, hakemusten perustella kutsutaan haastatteluun sitten sopivaksi katsottuja. Peruslähtökohtina valinnoissa on varmaankin nuhteeton tausta, intti käytynä miehillä ja muuten hyvin hoidettu elämä (kaikenlainen koulutus on varmaan eduksi, vaikka keskiasteen koulutus / yo-tutkinto riittääkin, työkokemus on eduksi, luulisi että sopivat harrastukset voi olla eduksi myös jne.). Tullivalvojissa on aikasta monenlaisia ja -tyylisiä ihmisiä, joten en tarkemmin osaa sanoa, minkälaisia sinne tarkkaan ottaen pyritään valitsemaan.
Uudet aloittaa määräaikaisissa viroissa. Heidät perehdytetään työhön käytännön kautta, ja sitten hoitavat työtään muiden joukossa ehkä parin määräaikaisen pätkän ajan. Sitten jos hoitaa hommat asiallisesti, pääsee puolen vuoden palkalliselle peruskurssille tullikouluun. Tai oikeastaan melkein "joutuu" peruskurssille, sillä työ ei jatku jos kurssia ei käy. Kurssin suorittaminen tietää vissiin nykyäänkin sitten vakivirkaa.
Hae ihmeessä, jos vain kiinnostaa. Jos pääset ja viihdyt, työtä riittää loppuelämäksi ja talon sisällä voi liikkua eri tehtäviin. Taas jos sinua alkaa vaikka esim. parin vuoden päästä kuitenkin tympiä tai joku muu juttu alkaa kiinnostaa enemmän, voit vaihtaa alaa, jolloin sulla jää tullista käteen kuitenkin parin vuoden verran arvostettua ja hyvää työkokemusta vastuullisesta valtion virasta. Mitään et kuitenkaan häviä, kun tullikoulun kurssikin on palkallinen eikä aika mene siinä mielessä hukkaan.Kiitos.
- rex
Miksi kirjoitti:
Vähän ihmetyttää miksi et mene tulli.fi sivuille??? Luulisin että täälläkään ei saa kertoa kaikkea mitä tulli! todellisuudessa tekee???
Ihan kaikkia hienouksia ei oikein voi mennä kertomaan. Rikosten ja väärinkäytösten torjunnasta kun on kysymys, ei pintaa syvemmälle voi mennä kerrottaessa työn sisällöstä.
- jjj
rex kirjoitti:
Ihan kaikkia hienouksia ei oikein voi mennä kertomaan. Rikosten ja väärinkäytösten torjunnasta kun on kysymys, ei pintaa syvemmälle voi mennä kerrottaessa työn sisällöstä.
Minkälainen on tullin palkkataso???
- 09735
rex kirjoitti:
Siitä on aikaa kun itse olin tullissa, joten osa tiedoistani saattaa olla jo vanhentuneita.
Mutta esimerkiksi lentokentällä tai satamassa tullivalvojat tietenkin tsekkailee matkustajien tuomiset sen minkä ehtii. Samaten autoja tarkastellaan pistokokeilla myös. Rajamaksuja / sakkoja kirjoitellaan tarpeen vaatiessa. Huumeita, isoja tupakka/viinasalakuljetuseriäkin voi löytyä, ja niissä onkin kyse sitten vakavammista jutuista, jotka menee viime kädessä poliisin ja/tai tullin rikostutkijoiden hoidettaviksi. Eli loppujen lopuksi duuni on paljolti sellaista mitä tavallisen matkustajan silmin katsottuna se näyttää olevan.
Valvontaan kuuluu usein jonkinlainen kosketus myös erilaisiin paperihommiin, lähinnä esim. vientipapereiden, tax free kuittien ym. merkeissä. Ainakin yksittäisten matkailijoiden tämänkaltaiset paperit hoidetaan usein ihan tavallisen tullimiehen kanssa.
Työn laatu saattaa vaihdella tullitoimipaikoittain ja vähän ihmisestäkin riippuen. Joku voi "erikoistua" asiakirjakontrollipaínotteiseen valvontaan niin, että hoitaa niitä pääasiallisesti ja matkustajavalvontaa sen ohessa. Esim. Katajanokalla on kai nykyään erillinen rekkapiste, jossa hoidetaan vähän isompia tullausjuttuja, mutta samat kaverit voi käydä sitten matkustajavalvonnassakin tarpeen mukaan.
Itärajan raja-asemilla on varmaan sitten ihan omanlaisensa kuviot.
Työ toimii yleensä jaksotyönä, mikä tarkoittaa pitkiä päiviä ja runsaita vapaita. Jos tekee yövuorojakin, silloin tällöin napsahtaa yövuoro hoidettavaksi. Pelkkää 2-vuorotyötäkin tehdään. Vaihtoehdot ja mahdollisuudet vaihtelee varmaan taas tullipaikoittain.
Pääsymahdollisuuksista kannattaa kysellä sen tullipiirin pääkonttorista, minne olet aikomassa. Osaavat kertoa tarkemmin työvoiman tarpeesta ja uusista rekrytointisuunnitelmista sekä tietysti vaatimuksista. Luulisin, että sitten kun uusia otetaan, hakemusten perustella kutsutaan haastatteluun sitten sopivaksi katsottuja. Peruslähtökohtina valinnoissa on varmaankin nuhteeton tausta, intti käytynä miehillä ja muuten hyvin hoidettu elämä (kaikenlainen koulutus on varmaan eduksi, vaikka keskiasteen koulutus / yo-tutkinto riittääkin, työkokemus on eduksi, luulisi että sopivat harrastukset voi olla eduksi myös jne.). Tullivalvojissa on aikasta monenlaisia ja -tyylisiä ihmisiä, joten en tarkemmin osaa sanoa, minkälaisia sinne tarkkaan ottaen pyritään valitsemaan.
Uudet aloittaa määräaikaisissa viroissa. Heidät perehdytetään työhön käytännön kautta, ja sitten hoitavat työtään muiden joukossa ehkä parin määräaikaisen pätkän ajan. Sitten jos hoitaa hommat asiallisesti, pääsee puolen vuoden palkalliselle peruskurssille tullikouluun. Tai oikeastaan melkein "joutuu" peruskurssille, sillä työ ei jatku jos kurssia ei käy. Kurssin suorittaminen tietää vissiin nykyäänkin sitten vakivirkaa.
Hae ihmeessä, jos vain kiinnostaa. Jos pääset ja viihdyt, työtä riittää loppuelämäksi ja talon sisällä voi liikkua eri tehtäviin. Taas jos sinua alkaa vaikka esim. parin vuoden päästä kuitenkin tympiä tai joku muu juttu alkaa kiinnostaa enemmän, voit vaihtaa alaa, jolloin sulla jää tullista käteen kuitenkin parin vuoden verran arvostettua ja hyvää työkokemusta vastuullisesta valtion virasta. Mitään et kuitenkaan häviä, kun tullikoulun kurssikin on palkallinen eikä aika mene siinä mielessä hukkaan.Kyllä sijaisuudet ovat VUOROTTELUVAPAAN sijaisuuksia, niihin on PÄÄSYVAATIMUKSENA se että olet TE-toimistossa työttömänä työnhakijana, sitä työttömyysaikaa en nyt viitsi penkoa, mutta saat varautua muutaman kuukauden tullimiehenä olemiseen. Sitten tulee lähtö, odottelu uuteen pätkään voi kestää ikuisuuden, jonossa on sinua ennen paljon, paljon ,uudelleen haluavia.
Ilman koulutusta olet vanhempien tullilaisten opastettavana. Kaikki tullikoulupuheet ovat siinä vaiheessa turhaa höpötystä, moni työssäoleva ei ole tullikoulua käynyt ja tullikoulukaan ei ole viran tae.
- Hakenut
Tulli ei ota uusia miehiä töihin tänä vuonna, korkeintaan ensi vuodenvaihteessa.
Viron EU-jäsenyys vähetää tavallisten tullimiesten tarvetta.
Tiedoksi vaan että ei kannata hakea ennen ensi vuotta. - smuglare
joutasit kortishoon koko porukka.......sais smuglata polttoöljyä rauhassa..
jajamen...- Ai kortisthoonko?
Hah! Siinä taas yks wannabe-jänkhäläinen... Et ossaa ees matkia meän murretta niin älä ees yritä!
- Tikkujanokko
Menkää oikeisiin töihin
- Tttrtftrt
Tullimiehen ammatti on siitä mainio, että asiakas on aina väärässä.
- SikaTilallinen
Katso työpaikat tulli. Jos tavallisen tullimiehen paikka on avoinna, niin ihmettelen suuresti.
- Uskokaanyt
Työtön jos olet, sinulla voi olla mahdollisuuksia vuorotteluvapaan sijaisuuteen.
- EimahaMittää
Reitit on vähissä: Työtön työnhakija voi saada vuorotteluvapaan sijaisuuden, mutta niissäkin on jo ENTISTEN, talossaolleiden jono.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk722463Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911586Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.641365Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll711349- 1291255
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1541132- 1431106
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j881049- 701038
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur741007