Millaisia oireita homeesta voi tulla? Luulen, että vuokrayksiössäni kaikki ei ole aivan paikallaan.
Kun tulee kotiin on tunkkainen haju, jos ikkunat eivät ole olleet päivää auki. Suihkun hajulukon pesen säännöllisesti joten en usko sen tulevan siitä. Tosin suihkun kulman muovinen "tapetti" on alareunasta tummunut ja irronnutkin hieman. Jos siellä on kosteusvaurio, levittäytyykö se koko huoneistoon?
Itselläni on iltaisin joskus kuivaa yskää. Silmät punoittavat ja kuivuvat. Iho on välillä punakka kautaaltaa ja kutiseva. Nyt kun olin joulun porukoilla oireet helpottivat. Enää ei tee mieli asua tuolla. Kuka maksaa kosteusmittaajan? Sato on vuokranantaja, joten onko muilla huonoja kokemuksia heidän asunnoistaan? Pitäisikö läkäkärin todeta minulla homeallergia, jotta saisin kosteusmittaajan?
Asunto homeessa?
8
2500
Vastaukset
- Jemina
Jäi oireistani puuttumaan jatkuva pieni nuha...
- miki
Voit päästä helpoimmalla, kun etsit itsellesi uuden asunnon.
- Jemina
Helppohan se on laittaa vahinko kiertämään. Saa nähdä monenko nuoren terveys vaarantuu. Niin ihanaa logiikkaa.
Mutta joo opiskelun takia muutan pois tammikuussa, joten sitten näkee mitä Sato tekee, kun vinkkaan mahd. kosteusvauriosta. Jo muuttaessani nimittäin vaadin kunnon kuntotarkastusta, ja se minulle luvattiin. Mutta taisinkin vain saada säkillisen tyhjää. Ja uusille kämpän katsojille kyllä varmasti kerron asunnon epäilyttävyydestä!
- Liisa
Kaikki merkit viittaavat siihen, että asunnossasi on pahemman laatuinen homeongelma. Pelkällä kosteusmittauksella siitä ei kuitenkaan saa varmuutta. Jos vuokranantaja kieltäytyy tutkimasta asiaa tarkemmin, voit kääntyä kuntasi terveystarkastajan puoleen ja pyytää tarkastusta.
- pha
Miksi pitää ensin nimetä että asunnossa on homeongelma kun ei ole edes tutkittu jos siellä olisikin ilmanvaihto-ongelma. Tällä sivulla on ihmisiä tehty joskus tarpeettoman vauhkoksi joskus aivan syyttä. Saa sen käsityksen että kun on homeongelma on tuonpuoleiseen lähtö lähellä.
- Liisa
pha kirjoitti:
Miksi pitää ensin nimetä että asunnossa on homeongelma kun ei ole edes tutkittu jos siellä olisikin ilmanvaihto-ongelma. Tällä sivulla on ihmisiä tehty joskus tarpeettoman vauhkoksi joskus aivan syyttä. Saa sen käsityksen että kun on homeongelma on tuonpuoleiseen lähtö lähellä.
Ensinnäkin yleisnimitys ”homeongelma” pitää sisällään paitsi homesienet myös bakteerit ja hiivat. Rakenteissa piilossa olevat mikrobivauriot paljastuvat yleensä nimenomaan mainitunlaisten hajuhaittojen ilmestyessä sekä asukkaiden oireilun myötä. Tässä tapauksessa oireet ovat myös sangen tyypillisiä homealtistuneille. Asiaa vahvistaa myös se, että oireet helpottuvat muualla oltaessa. Pelkät ilmanvaihto-ongelmat eivät myöskään yksinään voi aiheuttaa hajuhaittaa. Lisäksi tarvitaan aina hajun lähde. Puutteellinen ilmanvaihto aiheuttaa jo sinällään bakteerimäärien lisääntymistä. Bakteerit (kuten myös homesienet ja hiivat) erittävät erilaisia aineenvaihduntatuotteita, jotka usein ovat haisevia. Vahva epäily homeongelmasta tässä tapauksessa ei myöskään ole kaukaa haettu, kun ottaa huomioon, että kansanterveyslaitoksen koordinoimassa tutkimuksessa selvisi, että kerrostaloissa 60 %:ssa oli tai on ollut kosteusvaurio jossakin muodossa ja, että korjauksen tai tarkemman tutkimisen tarvetta oli 42 % kerrostaloasunnoista.
Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että liioittelua suuntaan jos toiseenkin esiintyy asian tiimoilta ja ainoastaan oikea tieto voi auttaa asiaan. Ongelma ja sen laajuus on kuitenkin vakavampi kuin mitä yleisesti tiedetään.
- Dino
Ota yhteyttä isännöitsijään ja mainitse ongelmasta. Periaatteessa sillä ei ole varaa olla tutukimatta sitä. Kuvailujesi mukaan kph ei ole ihan iskussa ja tod. näköisesti huono ilmanvaihto kertaa vielä ongelmaa. Välttämättä ongelma ei ole niin vakava kuin vaikuttaa, koska nyt on lämmityskausi päällä, joka puolestaan vaikuttaa sisäilman kuivuuteen.
- raksamies
Jos Sato:lla toimitaan niin tyhmästi etteii asialle tehdä mitään, (On heidän etunsa mukaista hoitaa asia kuntoon ajoissa) ota yhteyttä alueesi ympäristökeskukseen josta mittaajat kyllä tulevat paikalle ja tutkivat asian. Tarvittaessa taloyhtiö (Sato) voidaan velvoittaa korjaamaan ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6262876- 1071512
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh671466Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831390- 1141274
- 1381266
- 1031113
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1361045- 48950
- 49919