kauankos rubiinitetra elää?

mie

Meillä on ollut eräs rubiinitetra jo 6 vuotta. Kauanko se vielä voi elää?
Kauanko pienet parvikalat, lähinnä tarkoitan seeprakaloja, eri tetroja ja barbeja, yleensä keskimäärin elävät?

10

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ville
      • mie

        Meidän kala on ilmeisesti koiras, aina ollut laihemman puoleinen. Sekin kaveerasi neontetrojemme kanssa, kun lajikumppani oli hypännyt (tai ajettu) ulos akvaariosta.
        Olemme yrittäneet luopua akvaariosta, ja kun muut kalat annettiin pois ja nämä vanhukset ovat kuolleet yksi toisensa perään, nyt meillä on enää tämä yksi rubiinitetra. Onkohan sen pitäminen kauheeta rääkkäystä, sillä nyt se elää 15l lasipurkissa kotiloiden seurana... Kasveja on ja kirkas vesi, ja kala syö oikein virkeästi. Kesäisin se saa eläviä hyttysentoukkia, vähän isoja mutta tuntuvat kelpaavan.
        Emme raaski antaa enää muualle, kun tuntuu että se kuolisi veden ja olosuhteiden muutoksen aiheuttamaan stressiin, mitä mieltä olette?


      • someone
        mie kirjoitti:

        Meidän kala on ilmeisesti koiras, aina ollut laihemman puoleinen. Sekin kaveerasi neontetrojemme kanssa, kun lajikumppani oli hypännyt (tai ajettu) ulos akvaariosta.
        Olemme yrittäneet luopua akvaariosta, ja kun muut kalat annettiin pois ja nämä vanhukset ovat kuolleet yksi toisensa perään, nyt meillä on enää tämä yksi rubiinitetra. Onkohan sen pitäminen kauheeta rääkkäystä, sillä nyt se elää 15l lasipurkissa kotiloiden seurana... Kasveja on ja kirkas vesi, ja kala syö oikein virkeästi. Kesäisin se saa eläviä hyttysentoukkia, vähän isoja mutta tuntuvat kelpaavan.
        Emme raaski antaa enää muualle, kun tuntuu että se kuolisi veden ja olosuhteiden muutoksen aiheuttamaan stressiin, mitä mieltä olette?

        ...mutta on laitonta pitää mitään kalaa alle 40 litraisessa akvaariossa. Tuskin siellä suodatinta on? Kaikken surkein juttu on se, että siellä ei taida olla lämmitintä ja aika kylmä sille tulee. Kai siellä joku harrastaja on joka sen laittaisi omaan akvaarioonsa? Kyllä se siirron kestää sillä vesiarvojen muuttamisen voi tehdä hitaasti...niin ja luulenpa että tuossa purkissa ei tosiaan ole vakaat vesiarvot kuten toimivassa akvaariossa on.

        Kannattaa lahjoittaa se jollekin.


      • Miimu
        someone kirjoitti:

        ...mutta on laitonta pitää mitään kalaa alle 40 litraisessa akvaariossa. Tuskin siellä suodatinta on? Kaikken surkein juttu on se, että siellä ei taida olla lämmitintä ja aika kylmä sille tulee. Kai siellä joku harrastaja on joka sen laittaisi omaan akvaarioonsa? Kyllä se siirron kestää sillä vesiarvojen muuttamisen voi tehdä hitaasti...niin ja luulenpa että tuossa purkissa ei tosiaan ole vakaat vesiarvot kuten toimivassa akvaariossa on.

        Kannattaa lahjoittaa se jollekin.

        Ei parvikalaa saa pitää yksin, muutenkin sen olot ovat pielessä. Lopetus tai lahjoitus on armeliaampaa.


      • mie
        Miimu kirjoitti:

        Ei parvikalaa saa pitää yksin, muutenkin sen olot ovat pielessä. Lopetus tai lahjoitus on armeliaampaa.

        No olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, mutta en todellakaan tunne täältä ketään akvaarioharrastajaa, joka kalan voisi ottaa. Tai kyllähän joku varmaan voisi sen ottaakin, mutta ne akvaariot joita olen tuttavien luona nähnyt eivät vaikuttaneet kovin lupaavilta. En tosiaan halua antaa kalaani ihmisille jotka yhdistelee alle 200l akvaarioon lehtikaloja, rihmakaloja ja tiikeribarbeja...
        Akvaarioliikkeet lähialueilla eivät myöskään vaikuta kovin ihanteellisilta, lähimpään matkaa 28km. Eikä niissä uimatilaa ole kalalle varmasti yhtään enempää, ja lajiseurakin ihan eri-ikäistä. Ja sieltähän kalani joutuisi vielä muuttamaan, jos selviäisi edes ensimmäisestä kodinmuutoksesta.
        Vanhimman seeprakalamme, omanarvontuntoisen ison naaraan annoimme 3 vuotiaana nuorempien seeprojen parven kanssa 50l akvaariosta tuttavien n. 600l altaaseen, mutta se ei elänyt siellä kuin pari kuukautta. =(
        Niinpä olenkin yrittänyt tehdä tämän vanhan yksinäisen rubiinitetran loppuelämästä mahdollisimman mukavan, ja hyvin tuntuu viihtyvän. "Purkissa" on pohjalla sora, kiviä ja kelo piiloksi, kasveja on runsaasti ja ne voivat ilmeisen hyvin, kasvavat ja jopa tekevät kukintoja. Kala saa hiutaleruokaa päivittäin ja toisinaan myös murusen pohjatabletista, pakastettuja jauhomatoja ja hyvin harvoin hitusen munankeltuaista.
        Suodatusta ei ole, mutta vesi on erittäin kirkasta aina ja sitä vaihdetaan osittain säännöllisesti. Lämmitys tuskin on ongelma, purkki on tasaisessa huoneenlämmössä, ja olen mitannut varsinkin alkuaikoina lämpötilaa. Se vaihtelee 22 asteen molemmin puolin, eikä laske koskaan alle 18 tai nouse yli 25 edes lyhyeksi ajaksi.
        Hapen riittävyys huolestutti aluksi, mutta kasvit tuntuvat tuottavan sitä tarpeeksi ja sitä liukenee myös pinnalta veteen.
        Ph-arvo ja veden kovuus ovat aina olleet lajille sopivat. Nitriittiarvoista olen ollut vähän huolissani, mutta ne ovat pysyneet kurissa.
        Levääkään ei ole paljoa, ja poistan sitä tarvittaessa.
        Niin että kalan puolesta olen pahoillani, eihän sillä kauheasti ole seuraa kotiloista tai minusta. Mutta muuten olot ovat mielestäni ihan kelvolliset.


      • lpt
        mie kirjoitti:

        No olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, mutta en todellakaan tunne täältä ketään akvaarioharrastajaa, joka kalan voisi ottaa. Tai kyllähän joku varmaan voisi sen ottaakin, mutta ne akvaariot joita olen tuttavien luona nähnyt eivät vaikuttaneet kovin lupaavilta. En tosiaan halua antaa kalaani ihmisille jotka yhdistelee alle 200l akvaarioon lehtikaloja, rihmakaloja ja tiikeribarbeja...
        Akvaarioliikkeet lähialueilla eivät myöskään vaikuta kovin ihanteellisilta, lähimpään matkaa 28km. Eikä niissä uimatilaa ole kalalle varmasti yhtään enempää, ja lajiseurakin ihan eri-ikäistä. Ja sieltähän kalani joutuisi vielä muuttamaan, jos selviäisi edes ensimmäisestä kodinmuutoksesta.
        Vanhimman seeprakalamme, omanarvontuntoisen ison naaraan annoimme 3 vuotiaana nuorempien seeprojen parven kanssa 50l akvaariosta tuttavien n. 600l altaaseen, mutta se ei elänyt siellä kuin pari kuukautta. =(
        Niinpä olenkin yrittänyt tehdä tämän vanhan yksinäisen rubiinitetran loppuelämästä mahdollisimman mukavan, ja hyvin tuntuu viihtyvän. "Purkissa" on pohjalla sora, kiviä ja kelo piiloksi, kasveja on runsaasti ja ne voivat ilmeisen hyvin, kasvavat ja jopa tekevät kukintoja. Kala saa hiutaleruokaa päivittäin ja toisinaan myös murusen pohjatabletista, pakastettuja jauhomatoja ja hyvin harvoin hitusen munankeltuaista.
        Suodatusta ei ole, mutta vesi on erittäin kirkasta aina ja sitä vaihdetaan osittain säännöllisesti. Lämmitys tuskin on ongelma, purkki on tasaisessa huoneenlämmössä, ja olen mitannut varsinkin alkuaikoina lämpötilaa. Se vaihtelee 22 asteen molemmin puolin, eikä laske koskaan alle 18 tai nouse yli 25 edes lyhyeksi ajaksi.
        Hapen riittävyys huolestutti aluksi, mutta kasvit tuntuvat tuottavan sitä tarpeeksi ja sitä liukenee myös pinnalta veteen.
        Ph-arvo ja veden kovuus ovat aina olleet lajille sopivat. Nitriittiarvoista olen ollut vähän huolissani, mutta ne ovat pysyneet kurissa.
        Levääkään ei ole paljoa, ja poistan sitä tarvittaessa.
        Niin että kalan puolesta olen pahoillani, eihän sillä kauheasti ole seuraa kotiloista tai minusta. Mutta muuten olot ovat mielestäni ihan kelvolliset.

        24-28 on oikea lpt tuolle kalalle... eli se kituu.


      • Anonyymi
        someone kirjoitti:

        ...mutta on laitonta pitää mitään kalaa alle 40 litraisessa akvaariossa. Tuskin siellä suodatinta on? Kaikken surkein juttu on se, että siellä ei taida olla lämmitintä ja aika kylmä sille tulee. Kai siellä joku harrastaja on joka sen laittaisi omaan akvaarioonsa? Kyllä se siirron kestää sillä vesiarvojen muuttamisen voi tehdä hitaasti...niin ja luulenpa että tuossa purkissa ei tosiaan ole vakaat vesiarvot kuten toimivassa akvaariossa on.

        Kannattaa lahjoittaa se jollekin.

        Eilat on vähän löytynyt kaloista mitä joskus ollut Egyptin hurgarassa näkee vielä ja oikeassa Afrikassa näitä. Intiassa on eniten rapuja isoja.


      • Anonyymi
        mie kirjoitti:

        No olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, mutta en todellakaan tunne täältä ketään akvaarioharrastajaa, joka kalan voisi ottaa. Tai kyllähän joku varmaan voisi sen ottaakin, mutta ne akvaariot joita olen tuttavien luona nähnyt eivät vaikuttaneet kovin lupaavilta. En tosiaan halua antaa kalaani ihmisille jotka yhdistelee alle 200l akvaarioon lehtikaloja, rihmakaloja ja tiikeribarbeja...
        Akvaarioliikkeet lähialueilla eivät myöskään vaikuta kovin ihanteellisilta, lähimpään matkaa 28km. Eikä niissä uimatilaa ole kalalle varmasti yhtään enempää, ja lajiseurakin ihan eri-ikäistä. Ja sieltähän kalani joutuisi vielä muuttamaan, jos selviäisi edes ensimmäisestä kodinmuutoksesta.
        Vanhimman seeprakalamme, omanarvontuntoisen ison naaraan annoimme 3 vuotiaana nuorempien seeprojen parven kanssa 50l akvaariosta tuttavien n. 600l altaaseen, mutta se ei elänyt siellä kuin pari kuukautta. =(
        Niinpä olenkin yrittänyt tehdä tämän vanhan yksinäisen rubiinitetran loppuelämästä mahdollisimman mukavan, ja hyvin tuntuu viihtyvän. "Purkissa" on pohjalla sora, kiviä ja kelo piiloksi, kasveja on runsaasti ja ne voivat ilmeisen hyvin, kasvavat ja jopa tekevät kukintoja. Kala saa hiutaleruokaa päivittäin ja toisinaan myös murusen pohjatabletista, pakastettuja jauhomatoja ja hyvin harvoin hitusen munankeltuaista.
        Suodatusta ei ole, mutta vesi on erittäin kirkasta aina ja sitä vaihdetaan osittain säännöllisesti. Lämmitys tuskin on ongelma, purkki on tasaisessa huoneenlämmössä, ja olen mitannut varsinkin alkuaikoina lämpötilaa. Se vaihtelee 22 asteen molemmin puolin, eikä laske koskaan alle 18 tai nouse yli 25 edes lyhyeksi ajaksi.
        Hapen riittävyys huolestutti aluksi, mutta kasvit tuntuvat tuottavan sitä tarpeeksi ja sitä liukenee myös pinnalta veteen.
        Ph-arvo ja veden kovuus ovat aina olleet lajille sopivat. Nitriittiarvoista olen ollut vähän huolissani, mutta ne ovat pysyneet kurissa.
        Levääkään ei ole paljoa, ja poistan sitä tarvittaessa.
        Niin että kalan puolesta olen pahoillani, eihän sillä kauheasti ole seuraa kotiloista tai minusta. Mutta muuten olot ovat mielestäni ihan kelvolliset.

        Paras lemmikki on kakadut tai koira sillä koira vie ulos Kakadu vaatii seurustelua.


      • Anonyymi
        lpt kirjoitti:

        24-28 on oikea lpt tuolle kalalle... eli se kituu.

        No kituu sekin seiti ja kalapuikko minkä syöt ja silakka. Sen päälle lohi.


    • Anonyymi

      Teette matkan Tansania etelä Afrikka Kenia siellä näette oikeasti millaisia on värit oikeassa alkuperä olosuhteissa voitte snorklata ellei osaa sukeltaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe