NAUTICO 740 HC

U-6812

Minulla on ko.-tyypin vene.On ollut jo 12 vuotta.
Itäisellä Suomenlahdella on oltu reissussa joskus neljäkin viikkoa yhtä soittoa säässä kuin säässä.
Miehistöön kuuluu kapteenin lisäksi försti ja pieni koira.Mielestäni vene on kohtalaisen tukeva
ja järeä.Asumismukavuutta on pienelle porukalle
riittävästi.Miinuspuolena matala keulakajuutta.
Silloin tällöin olen nähnyt ko.Nauticon,viimeksi
viime kesänä Loviisan lähellä tuli vastaan.
Olisi mukava kuulla toistenkin kokemuksia veneestä.

11

9922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lauri

      Kas kas. Eipä näitä monella ole. Mulla on Nautico 740 kans, tosin en tiedä tuosta HC:stä mitä tarkoittaa. Ikää venholla on jo 23 vuotta. Minulla ollut vasta pari kautta. Suhteellisen tyytyväinen olen ollut. Kokoisekseen ihan mukavasti tilaa ja mukavuuksia. Mulla on liesi, jääkaappi, kemiallinen WC ja juokseva vesi. Vene on melko monikäyttöinen ison avotilan vuoksi. Olen käyttänyt mm. uisteluun paljon. Veneen pohja on mielestäni välimalli kohtalaisesta konetehosta ja ajo-ominaisuuksista. Ei tolla nyt mihinkään ihan hirmu keliin kyllä ajeta, ainakaan plaanissa. Tosin edellinen omistaja sanoi tulleensa Tallinnasta 15 m/s puhurissa, mutta ei suosittele kenellekkään ;)

      Mun yksilössä on erikoisvahvistettu runko, joka tietää massaa (2700kg), mutta samalla jykevyyttä ja rauhallisuutta. Ehkä hieman peräpainoinen vene. Johtunee kyllä osittain erillisestä uistelumoottorista ja etenkin diesel koneesta. Polttoaine tankissa olisi varaa siirtää eteenpäin, jos jaksaisi.

      Tuo keulan mataluus ei mua haittaa. Ulkonäköä se mun mielestä parantaa, makuasia tietysti. Pienelle porukalle passeli botski (2-4max aikuista, 2 aikuista 3 lasta menee). Turun saaristossa ollut parina kesänä.

      Itse olen tehnyt seuraavat rempat mm:
      -sisäseinien verhoilut mäkeen ja Topcoattia tilalle
      -moottoritilan ilmanottojen lisäys (konehuone käy melko kuumana muuten)
      -sähköt

      Meinaan tehdä:
      -ulkopinnan maalaus
      -perässä olevan koneen ilmanoton tulppaus (meinasi viime kesänä kovassa keliss ottaa vesilastin konehuoneeseen!)
      -ikkunatiivisteiden vaihto ja takaoven tiivistäminen

      Olisi mielenkiintoista tietää mitä muut ovat parannelleet. Ai niin vene Espoossa.

      • B.F.

        Enpä paljon kyseisestä mallista tiedä mutta törmäsin viime viikolla Espoossa erään liikkeen pihalla keskipulpetti/keskihytti "walkaround" malliseen nautico 740 missä oli kaiken lisäksi Flybridge eli yläohjaamo. Aika erikoisen näköinen vehje, rungossa luki kyllä nautico 740 mutta en muista että tälläistä mallia olisi koskaan tehty. Lienee ollut yksittäiskappale tai tilausvene vene oli muuten vm- 80/81


      • Ville
        B.F. kirjoitti:

        Enpä paljon kyseisestä mallista tiedä mutta törmäsin viime viikolla Espoossa erään liikkeen pihalla keskipulpetti/keskihytti "walkaround" malliseen nautico 740 missä oli kaiken lisäksi Flybridge eli yläohjaamo. Aika erikoisen näköinen vehje, rungossa luki kyllä nautico 740 mutta en muista että tälläistä mallia olisi koskaan tehty. Lienee ollut yksittäiskappale tai tilausvene vene oli muuten vm- 80/81

        Nauticoja on myyty ilmeisesti myös pelkkänä rungon alaosana koska venekerhossamme on tuulilasimallinen Nautico 740 jossa on perämoottori! Eli yläosa tehty itse vanerista. Eli ilmeisesti mainitsemasi yksilö on myös itse tehty valmiiseen alarunkoon.


      • U-6812

        Nauticon tukevuus selittyy painon lisäksi
        muuttuvasta pohjan V-muodosta perää kohti.On Eero Harilaisen
        piirustuslaudalla syntynyt.Pohja kerää ajossa
        vettä perän alle,josta pieni konetehon tarve.
        Jykevät pitkittäiset "ohjainlistat" pohjassa
        antavat vielä suuntavakavuutta niin,että rattia ei
        tarvitse sivutuulessakaan juuri käännellä kuin halutessaan vaihtaa kurssia.
        Remonttihommia ei minulla ole ollut muuta kuin
        pakosarjan vaihto.Sisustus on kyllä uusimisen tarpeessa 21:n kauden jälkeen "ankarissa meriolosuhteissa".Hyvää kautta 2004.


      • Ville
        Ville kirjoitti:

        Nauticoja on myyty ilmeisesti myös pelkkänä rungon alaosana koska venekerhossamme on tuulilasimallinen Nautico 740 jossa on perämoottori! Eli yläosa tehty itse vanerista. Eli ilmeisesti mainitsemasi yksilö on myös itse tehty valmiiseen alarunkoon.

        Eli kyseinen keskikoppi/flybridge-Nautico on ihan kokonaisuudessaan tehtaan (Seapoint) valmistama, esitelty vuoden 83 Vene-lehdessä (numeroa en muista). Sattui silmään kun lueskelin vanhoja Vene-lehtiä joten ei olisi pitänyt sanoa mitään ilman varmaa tietoa. Eli ihan tehtaan tekemä aika jännän näköinen laite.


      • U-10795
        B.F. kirjoitti:

        Enpä paljon kyseisestä mallista tiedä mutta törmäsin viime viikolla Espoossa erään liikkeen pihalla keskipulpetti/keskihytti "walkaround" malliseen nautico 740 missä oli kaiken lisäksi Flybridge eli yläohjaamo. Aika erikoisen näköinen vehje, rungossa luki kyllä nautico 740 mutta en muista että tälläistä mallia olisi koskaan tehty. Lienee ollut yksittäiskappale tai tilausvene vene oli muuten vm- 80/81

        PF malli on aivan tedastekonen (valmistaja: Seapoint Oy /Venelehden esittely muistaakseni v.83 lehdessä). Minulla on kyseinen malli mökki / kala/ yhteysveneenä Nauvossa. Venemallista ilmeisesti pitää tai on voimakkaasti sitä vastaan, itselleni se on sopiva. Veneessä on sisällä paikat 6 matkustajalle ja yläohjaamossa tilat kahdelle. Alkuperäisenä varustuksena kaksiliekkinen kaasukeitin ja vesiallas. Vene ei ole mikään retkivene, mutta pystyy siinä kaksi henkeä yöpymään pistopunkissa. Tällä hetkellä koneena on 155 hv Volvo jolla max. nopeus 32 solmua ja matka nopeus 21-22 solmua.


      • 740 FB
        Ville kirjoitti:

        Nauticoja on myyty ilmeisesti myös pelkkänä rungon alaosana koska venekerhossamme on tuulilasimallinen Nautico 740 jossa on perämoottori! Eli yläosa tehty itse vanerista. Eli ilmeisesti mainitsemasi yksilö on myös itse tehty valmiiseen alarunkoon.

        740 FB on tehdastekonen (Seapoint Oy). mallia ei tosin ole tehty paljoakaan. Jos on kiinnostusta lue Venelehden esittely vuodelta -83. Hyvät jatkot sinulle.


    • Futari

      Moroja.
      Ostin em. veneen viime kesänä koneena aqad40 ja
      perävetolaitteena volvon 280. Aikaisemmin puuveneellä liikkuneena, jouduin opettelemman navigointia uudestaan, koska maisema vaihtuu ihan kivasti. Ensi kesäksi takalasi irrotettu ja pehkaantuneet mahonkiosat revitty irti sekä septitankkin asennus uusi lämppäri.
      Veneestä ei todellakaan paljon tietoa, muuta kuin pari artikkelia ammoisilta ajoilta. Tarttis varmaan ottaa yhteyttä suunnittelijaan (Eero Harilainen ???).Vaikuttaa tukevalta paatilta, tosin aallokossa vähennettävä reilusti nopeutta.
      (Irtain omaisuus vaihtaa paikkaa)

      • U-6812

        Tervetuloa joukkoon! Venelehdessä oli esittely Nauticosta joskus
        v. -82 tai -83. Itse sain artikkelin soittamalla
        Venelehteen ja pyytämällä lähettämään siitä kopion.Venettä valmisti Suomessa yritys nimeltä
        Seapoint.Vahvistetulla rungolla painoa veneelle
        kertyy n. 2700 kg.Kevyemmälle versiolle n. 1800 kg.Venelehti mittasi nopeudeksi Volvon 155 hv:n
        sisäperädiesillä 32 solmua.Painavana vehkeenä
        vaatii kokemusteni mukaan hyvät trimmit,jotta kulkuasennon saa säädettyä kohdalleen esim. vasta-aallokossa pienemmällä nopedella ajettaessa, jolloin painon tuoma etu alkaa näkyä. "Hyvärunkoinen vene" on usein kuulemani kommentti Nauticosta. Hyvää veneilykesää Nauticolla !


      • Venekuume
        U-6812 kirjoitti:

        Tervetuloa joukkoon! Venelehdessä oli esittely Nauticosta joskus
        v. -82 tai -83. Itse sain artikkelin soittamalla
        Venelehteen ja pyytämällä lähettämään siitä kopion.Venettä valmisti Suomessa yritys nimeltä
        Seapoint.Vahvistetulla rungolla painoa veneelle
        kertyy n. 2700 kg.Kevyemmälle versiolle n. 1800 kg.Venelehti mittasi nopeudeksi Volvon 155 hv:n
        sisäperädiesillä 32 solmua.Painavana vehkeenä
        vaatii kokemusteni mukaan hyvät trimmit,jotta kulkuasennon saa säädettyä kohdalleen esim. vasta-aallokossa pienemmällä nopedella ajettaessa, jolloin painon tuoma etu alkaa näkyä. "Hyvärunkoinen vene" on usein kuulemani kommentti Nauticosta. Hyvää veneilykesää Nauticolla !

        Googlettamalla löytyi tämä vanha keskustelunaihe, kiinnostaisi tietää lisää tuosta HC:n versiosta vahvistetulla rungolla. Mistä tämän erottaa silmämääräisesti "perus-runkoisesta" versiota? Ehkä jostain tyyppikilven merkinnästä? Onko kyse vain vuosimallista, vai onko näitä tehty rinnakkain samoina vuosina? Ilmeisesti perus-runkoisessa riittää pienempi kone, joka kuluttaa vähemmän. Itselläni ei ole venettä tällä hetkellä, mutta Nautico 740 HC näyttäisi ihan harkittavalta hankinnalta.


      • Ex Nautico
        Venekuume kirjoitti:

        Googlettamalla löytyi tämä vanha keskustelunaihe, kiinnostaisi tietää lisää tuosta HC:n versiosta vahvistetulla rungolla. Mistä tämän erottaa silmämääräisesti "perus-runkoisesta" versiota? Ehkä jostain tyyppikilven merkinnästä? Onko kyse vain vuosimallista, vai onko näitä tehty rinnakkain samoina vuosina? Ilmeisesti perus-runkoisessa riittää pienempi kone, joka kuluttaa vähemmän. Itselläni ei ole venettä tällä hetkellä, mutta Nautico 740 HC näyttäisi ihan harkittavalta hankinnalta.

        Tein läpiviennin wc-tä varten.

        WC-keulakabiinissa.
        Mittasin reikäporasta irroittamani pötkylän, jonka pituus oli muistaakseni
        19mm.

        Eli jos keula on nafti 2cm vahvaa umpilaminaattia, on aika tukevaa tekoa.
        Runko ei nitkunut kovassassakaan kelissä.


        Toisen vastaavan reiän tein perään jossa perusmatskuna oli vahva vesivaneri, johon
        laminoitu lukuisia kerroksia molemmin puolin.
        En ole varma oliko veneeni vahvistettua mallia, mutta ainevahvuus oli
        mielestäni vähintään ylimitoitettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5861
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3266
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      184
      2701
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2544
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2239
    6. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2161
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1906
    8. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      16
      1636
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1379
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      274
      1261
    Aihe