Kertokaa mitä kautta tohtoriksi pääsee helpoisten ja nopeiten?
Ammattikorkeakoulu on takana, auttaako yhtään?
Miten nopeiten tohtoriksi?
7
2107
Vastaukset
- JBA
Sinun tapauksessasi vaikuttaisi lähinnä siltä, että paras ratkaisu olisi sellainen netistä tilattava 25$ "tutkinto".
Onko tuo nyt oikeasti joku peruste alanvalinnalle? Tohtorintutkinto suoritetaan sellaisella alalla, joka oikeasti kiinnostaa, ja väikkärin tekemiseen käytetään niin paljon aikaa ja vaivaa kun on tarpeen.- tohtorina
Tiedän kyllä, että niitä $-papereita voi tilata.
Mutta olen ihan todella kiinnostunut opiskelusta, etenkin nyt kun ammatti on varmaa - ja toimeentulokin:))
Ja muuten matematiikka 5 (=excellent) samoin talous/tilastomatemaatiikat!
Väitöskirjan tekeminen vasta kiinnostaakin - etenkin rahoitusalalta tms. Aikaa kyllä minulla on nyt ja myös tulevaisuudessa...ja mahdollisuus!
Minulla on intoa harrastaa opiskelua - tämäkin on vain kanava hankkia hiukan mielipiteitä, ja olisin tietty iloinen, jos tietoakin näistä vastauksista löytyy.
(En viihdy kapakoissa, riennoissa tms. Kaikki ympärillä olevat olen tavannut opiskelun merkeissä!! Aviopuolisonkin!!) - JBA
tohtorina kirjoitti:
Tiedän kyllä, että niitä $-papereita voi tilata.
Mutta olen ihan todella kiinnostunut opiskelusta, etenkin nyt kun ammatti on varmaa - ja toimeentulokin:))
Ja muuten matematiikka 5 (=excellent) samoin talous/tilastomatemaatiikat!
Väitöskirjan tekeminen vasta kiinnostaakin - etenkin rahoitusalalta tms. Aikaa kyllä minulla on nyt ja myös tulevaisuudessa...ja mahdollisuus!
Minulla on intoa harrastaa opiskelua - tämäkin on vain kanava hankkia hiukan mielipiteitä, ja olisin tietty iloinen, jos tietoakin näistä vastauksista löytyy.
(En viihdy kapakoissa, riennoissa tms. Kaikki ympärillä olevat olen tavannut opiskelun merkeissä!! Aviopuolisonkin!!)No tuota. Ymmärrän, että ilmeisesti olet kaupallisella alalla (tradenomi kenties)?
Tässä tapauksessa kai yksinkertaisinta on hakea kauppakorkeaan tai jonkun yliopiston yhteiskuntatieteelliseen, ja anoa tradenomitutkinnosta mahdollisimman paljon hyväksilukemisia. Tämän jälkeen sinun on suoritettava muut tutkintoon johtavat opinnot ja tehtävä gradu (josta huolellisella aiheenvalinnalla saa jopa väikkärillekin pohjaa). Tämän jälkeen anot normaalisti opinto-oikeutta tieteelliselle jatkotutkinnolle.
Varmaan kauppakorkeasta kannattaa kysellä.
- Jo vain
Tuosta ammattikorkeakoulusta ei ole kuin haittaa, sillä jo sen tien valitseminen osoittaa, ettei taida olla paukkuja sellaisten alojen opiskeluun, joilla nopea tohtorintutkinto olisi mahdollista. Ajattelin itse tässä lähinnä matematiikkaa ja filosofiaa, millä aloilla nuoria tohtoreita on eniten esiintynyt.
Opiskelun helppoudesta en taas sano näillä aloilla yhtään mitään, mutta sen tiedän, ettei siellä ainakaan ole monta niitä lukukauden mittaisia kursseja tai harjoitustöitä, joita monilla muilla aloilla on ja jotka vievät terävimmiltäkin opiskeluvauhtia.- Ansku
"Tuosta ammattikorkeakoulusta ei ole kuin haittaa, sillä jo sen tien valitseminen osoittaa, ettei taida olla paukkuja sellaisten alojen opiskeluun, joilla nopea tohtorintutkinto olisi mahdollista."
???? Eikö se ole juuri etu, että on monipuolinen ihminen eli on käynyt läpi sekä amk:n että yliopiston? En ymmärrä miten siitä voisi olla haittaa? Ja se, että on opiskellut amk-tutkinnon ei todellakaan tarkoita etteikö pärjäisi yliopistolla! - Jo vain
Ansku kirjoitti:
"Tuosta ammattikorkeakoulusta ei ole kuin haittaa, sillä jo sen tien valitseminen osoittaa, ettei taida olla paukkuja sellaisten alojen opiskeluun, joilla nopea tohtorintutkinto olisi mahdollista."
???? Eikö se ole juuri etu, että on monipuolinen ihminen eli on käynyt läpi sekä amk:n että yliopiston? En ymmärrä miten siitä voisi olla haittaa? Ja se, että on opiskellut amk-tutkinnon ei todellakaan tarkoita etteikö pärjäisi yliopistolla!Näillä tietämilläni nuorilla tohtoreilla on jo kouluajoista saakka ollut palava innostustus alaansa. Jo ylioppilasvaiheessa heidän osaamisensa alallaan on ollut jo maisteritasoa. Näin he ovat todella nopeasti päässeetkin tohtoreiksi. Eivät he ole lähteneet haakuilemaan tavoitettaan muita opiskelureittejä pitkin.
Alkuperäinen kysymys kuului, kuinka nopeasti pääsee tohtoriksi ja vastasin siihen. En lainkaan ottanut kantaa, etteikö muuta kautta pääsisi tohtoriksi tai ettei siihen olisi edellytyksiä. Nopeasti pääsemisen mahdollisuudet on vain jo tehdyillä valinnoilla hukattu.
Sattumalta tunnen muutaman ns. pitkän linjan tohtorin (mm. ammattikoulu - teknikko - insinööri - diplomi-insinööri - tekniikan lisensiaatti - tekniikan tohtori) ja tiedän, etteivät he niin kovin äkkiä tohtoriuttaan ole saaneet, vaan se on ollut huomattavasta lahjakkuudesta huolimatta todella pitkän tien päässä.
- ...
Miksi pitäisi olla nopea?
Amk ei kauheasti nopeudessa välttämättä auta, ellet sitten saa siitä jotakin hyvitystä maisterinopintoihin. Jo oppimistasi tiedoista ja opiskelutaidoista on kuitenkin varmasti hyötyä yliopisto-opinnoissa. Nopein reitti tohtoriksi lienee maisteri tohtoriopinnot ulkomailla. Amk-tutkinto saatetaan lukea kokonaan hyväksi, jonka jälkeen n. 1-2 vuoden maisteriopinnot n. 3-4 vuoden tohtoriopinnot (tässä lähinnä ajatuksissa britannia tai joku vastaava, ehkä myös Hollanti).
Suomessa taas korvaavuuksien kanssa voi olla ongelmia - riippuu aika pitkälti korkeakoulusta ja oppiaineestakin, mutta yleislinja taitaa olla (vielä) se että amk-tutkinnosta ei hirveästi yo-tutkintoon hyvitellä. Tosin kk-järjestelmähän on meilläkin muuttumassa siihen suuntaan, että amk-tutkinnolla pääsisi nykyistä helpommin jatkamaan yliopistojen/korkeakoulujen maisteriopintoihin. Tätä tutkintouudistustahan ollaan parhaillaan tekemässä.
Eli, maisterin paperit tarvitset ensin ja sitten vasta voit pyrkiä jatko-opiskelijaksi (lisensiaatti/tohtori). Joillakin aloilla käy myyös kandin tutkinto, mutta vain siis poikkeus-poikkeustapauksissa. Amk-tutkintoa ei taideta lukea kandin tutkintoa vastaaksi (vaikka se sitä vastaava käytännössä joiltakin osin voi ollakin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264