crv/hrv

bene

Onko kokemusta kellään lumisilta metsäteiltä hondan crv tai hrv neliveto autoista. Meneekö rauhallisesti vai vikuroiko kun siinä on se visko tyyppinen neliveto. Eli eikös se niin kun käytännössä ylämäkeen lähde liikkeelle kahdella renkaalla vetäen.

6

8255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CR-V 2003

      Itselläni CR-V nyt ajossa toista talvea, talvikokemukset oikein hyvät.

      Menee 30 cm lumessa vielä oikein hyvin, kun auto on liikkeessä ei viskon kytkeytymistä huomaa ollenkaan, meno on tasaista.

      Näillä palstoillakin käyty kiistely viskojen viiveistä ym. puhtaasti asiaa tuntemattomien puuhastelua. Jos auton haluaa kiinni, niin kyllähän sen saa olipa lukot tai ei. Jos vertaa esim. Pajeroon jossa neliveto on kytkettävä erikseen päälle eikä sitä suositella jatkuvaan maantieajoon, on nämä viskotyyppiset nelivedot parempia. Veto löytyy maanteillä silloin kun tarvitaan, eipä sitä luiston ollessa päällä ehdi paljon nelivetokeppejä raplaamaan.

      CR-V niinkuin kaikki citymaasturit ovat hyviä talviautoja tiepohjilla ajattaviksi - maastoon en raaskisi mennä kuin traktorilla.

      • simu_l

        ..on et tuntuuko siinä minkäänlaista viivettä kun neliveto kytkeytyy päälle?
        esim. jos tarkoituksella rupeaa liukkaalla pohjalla ottamaan suti lähdöt niin tuntuuko siinä semmoinen "potkaisu" vai onko se heti mukana kun nostaa kytkimen? ts. kuinka nopea se on reagoimaan sutimiseen?


      • Toinen CR-V 2003
        simu_l kirjoitti:

        ..on et tuntuuko siinä minkäänlaista viivettä kun neliveto kytkeytyy päälle?
        esim. jos tarkoituksella rupeaa liukkaalla pohjalla ottamaan suti lähdöt niin tuntuuko siinä semmoinen "potkaisu" vai onko se heti mukana kun nostaa kytkimen? ts. kuinka nopea se on reagoimaan sutimiseen?

        Näemmä joku muukin käytti samaa nimimerkkiä, mutta eipä tuo haittaa.

        Kyllä siinä kytkeytymisessä viive on, mutta se on hyvin paljon siitä kiinni paljonko etupyörillä on luistoa. Tosi liukkaalla ei viivettä juuri huomaa, mutta pitävämmällä kelillä (kun etupyörät luistavat vain vähän) kestää kytkeytyminen havaintojeni mukaan kauemmin ja tällöin saattaa pienen potkunkin havaita kovassa kiihdytyksessä.

        Autolla pystyy myös leikkimään kaarteessa nopeasti liukkaalla ajettaessa. Ensin puskee hieman ja kun runttaa kaasua kunnolla, kääntyy tehokkaasti kuin takavetoinen. Vauhdissa perä siis tulee mukaan nopeasti. Itse pidän tuosta kaasulla ohjattavuudesta.

        Tuosta kytkeytymisviiveestä vielä sen verran että, aikanaan kun minulla oli edellisen sukupolven CR-V siinä oli sellainen kiljahdus "ominaisuus" nelivedon kytkeytyessä. Kiljahdus johtui Suomen oloihin sopimattomista perän oljyistä ja korjaantui kun maahantuoja löysi oikeat öljyt valmistajan avustuksella. Tuolloin kun kiljahdus oli kuuluvilla sen kuuli myös silloin kun autolla teki täyskäännöstä (ratti tapissa), eli mikään suuren suuri kytkeytymisviive ei ole, koska noinkin pieni nopeusero aiheutti nelivedon kytkeytymisen.


      • L-200

        No niin.

        Kyllä pajerolla voi ja saa ajaa jatkuva 4-veto päällä. Itseasiassa käyttöohjekirja jopa suosittelee ajettaessa lumisilla tai muuten liukkailla teillä 4-vedon käyttöä. Ja lisäksi niitä jakoalueita on 2 kpl. Normaalin takavedon lisäksi löytyy nopea 4-veto(4H), ja hidas 4-veto(4L), tämän lisäksi on taka-akselille lukko joka kiinteästi lukitsee taka-akselin pyörät, tosin tällöin ei saa ylittää nopeutta 20km/h.

        Terveisin.
        L-200


      • Ihanneauto
        Toinen CR-V 2003 kirjoitti:

        Näemmä joku muukin käytti samaa nimimerkkiä, mutta eipä tuo haittaa.

        Kyllä siinä kytkeytymisessä viive on, mutta se on hyvin paljon siitä kiinni paljonko etupyörillä on luistoa. Tosi liukkaalla ei viivettä juuri huomaa, mutta pitävämmällä kelillä (kun etupyörät luistavat vain vähän) kestää kytkeytyminen havaintojeni mukaan kauemmin ja tällöin saattaa pienen potkunkin havaita kovassa kiihdytyksessä.

        Autolla pystyy myös leikkimään kaarteessa nopeasti liukkaalla ajettaessa. Ensin puskee hieman ja kun runttaa kaasua kunnolla, kääntyy tehokkaasti kuin takavetoinen. Vauhdissa perä siis tulee mukaan nopeasti. Itse pidän tuosta kaasulla ohjattavuudesta.

        Tuosta kytkeytymisviiveestä vielä sen verran että, aikanaan kun minulla oli edellisen sukupolven CR-V siinä oli sellainen kiljahdus "ominaisuus" nelivedon kytkeytyessä. Kiljahdus johtui Suomen oloihin sopimattomista perän oljyistä ja korjaantui kun maahantuoja löysi oikeat öljyt valmistajan avustuksella. Tuolloin kun kiljahdus oli kuuluvilla sen kuuli myös silloin kun autolla teki täyskäännöstä (ratti tapissa), eli mikään suuren suuri kytkeytymisviive ei ole, koska noinkin pieni nopeusero aiheutti nelivedon kytkeytymisen.

        Viiveen huomaa jos lähtee kytkin ylös, kaasu pohjaan -tyylillä. Jos lähtee rauhallisesti, ei paljon huomaa, mikä onkin järkevintä koska tärkeintä on eteneminen. Lumessa ja peilijääylämäkeen menee hyvin.
        Liukkaassa kaarteeseen auto käyttäytyy kuin etuvetoinen eli puskee. Jatkuva neliveto olisi parempi. En pidä mutkassa kaasunrunttaustyylistä, joskin sillä saa takavedon mukaan. Varsinkaan Hondaan tottumattomalle sitä ei kannata suositella.


    • HäRVeli

      Siitä "viskosta": Se on öljynpaineella toimiva märkä monilevykytkin ja kytkeytyy kun takapyörien ja etupyörien välille (kardaaniakselin ja takaperän) tulee nopeusero. riittää kun etupyörä pyörähtää 1/4 kierroksen tai kaarrettaessa jolloin ei kytkeytymistä huomaa lainkaan.

      Nelivetoisenahan se pysyy niin kauan kun pientä lipsumista esiintyy ja pyörät pitävät otteensa. Jos ei ole pitoa, sutii joko kaikki pyörät tai sitten ristikkäin etu ja takapyörä koska ei ole poikittaislukkoja tai luistonestoa.

      Jarrutettaessa neliveto kytkeytyy irti koska nopeusero tasaantuu akselien välillä (abs) kun taas käsijarru lukitsee kaikki pyörät huolimatta abs-jarruista (kokeilin jäällä).
      Vauhdin noustessa yli 60kmh neliveto ei toimi.

      Kokemukset HR-V 1,6 3d -99

      Peräöljy kannattaa vaihtaa 6-70tkm paikkeilla
      mulla alkoi (80tkm) perä ulisemaan kytkeytyessä ja öljyn vaihto (honda atf 1l) poisti ulinan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe