mikä purkkari

aloittelijalle

Olen harkinnut ostaa kesäksi purjeveneen, mutta minulla ei ole aikaisempaa purjehduskokemusta. Sen verran olen vaihtoehtoihin perehtynyt, että älkää nyt suositelko sitä iänikuista h-venettä, se on liian pieni. Mutta olisko joku 30-33 jalkainen toisaalta liian iso aloittelijalle hallinnan kannalta? Suomessa käytettyjen tarjonta on aika heikkoa, mutta Ruotsista voisi löytyä esim comfortina32, scanmar33 tai albin nova, mitä mieltä näistä?

15

5035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikka

      Itse olen samoissa suunnitelmissa, mutta vasta loppu kesästä. Minulla on Scanmar 33 ensimmäinen vaihtoehto ja Comforttiina 32 ja Albin Nova tasavertaisina kakkosena, toki muitakin on. Ne ovat vanhoja mutta kaikki minusta hyviä veneitä. Comfortinan rakennustapa vaikeuttaa mahdollisia korjauksia, mutta muuten ok. Scanmar on melko painava ja ehkä hieman kömpölön näköinen mutta asumismukavuutta on senkin edestä. Albin Novan pentry on minusta hieman susi, mutta sen kanssa pärjää.

      Kaikki ovat sen verran vanhoja, että koneen vaihto saattaa olla edessä ellei viellä ole vaihdettu.

    • jas

      vastaus riippuu aika paljon siitä kumpaa haluat painottaa, purjehdusominaisuuksia vai sisätiloja?

    • Finn26

      Itse ostin ensimmäiseksi isoksi veneeksi Finn26:sen. Aiempaa kokemusta on gastina hai-veneestä ja eri lys-veneistä sekä kipparina viklasta. Finn26 on helppo purjehtia ja tilava asustella (meitä on 2 aikuista ja 2 lasta). Mikäli haluat tuttustua Finn26:een, niin alempana on otsikolla Finn26 ilmoitus, jossa on linkki nettisivulle, jossa on kuvia veneestä sekä teknisiä tietoja. Vene näyttää siistiltä sekä ulkoa että sisältä, hintakin on kohdallaan.

    • Luxu

      Katselet kokohaarukkasi yläpäästä, veneitä, joista Comfortina on selkeästi paras kryssivene, ja sellaisena ehkä opettavaisin, sikäli kuin purjehtimisesta on puhe. Muilla käynnistyy kapeassa paikassa peltigenua kovin her-
      kästi.
      Kokoluokan alapäästä kannattaa katsoa pienelle budjetille sopivaa nöffiä, NF, jonka saa noin puoleen hintaan comfortinaan nähden. Purjehdusominaisuudet ainakin ovat kohdallaan. Ja on tukevasti tehty vene.

      • aloittelija

        Kyllä ne asumistilat taitaa olla aika tärkeät, kun lomanvietosta on yksinomaan kysymys. Keski-ikäinen pariskunta, satunnaisesti kaksi, pitäisi veneeseen mahtua. Scanmar olisi kai noista kolmesta tilavin, liekö myös tukevin kun painoa on veneellä tosiaan aika paljon. Olisi tietysti kiva luovia muista ohi niin että vesi lentää, mutta jos nielee ylpeytensä ja käynnistää koneen, niin taitaa sopu säilyä paremmin vaimon kanssa. Luoviminen on kai kylmää touhua säällä kuin säällä. Koneen käyttö auttanee myös sähkönsaannissa jos ei ole isoja aurinkopaneeleja. Sunwind31:n unohdin listastani, pärjänneekö noille kolmelle paitsi tiloissa.

        Jos kävisi niin hyvä tuuri että voisi vielä takilan suhteenkin valikoida, niin mikä olisi paras noin yleensä, osa/toppi; kannella seisova masto/läpi kannen? Olen lukenut että suuria genuoita, joita esiintyy toppitakilan yhteydessä kannattaisi välttää, mutten pysty päättelemään mikä niissä on suurin riski turvallisuuden kannalta. Kannen läpi menevä masto olisi kai tukevampi ratkaisu kun maston tyvipää on siinä jäykästi kiinni veneessä, kannella seisova mastohan on ikäänkuin nivelellisesti kiinnitetty veneeseen. Maston jäykkyys ym mitoitushan tietysti ratkaisee kokonaisuuden.


      • Viki

        Nyt on siis hakusessa hintaluokasta 50 - 70 keuro purjevenettä, ainaskin tuo on ruottin hintataso noille komelle paatille sailguide.comin mukaan. Nöffin hinta on alle kolmasosa ja ilmeisesti haetaan mukavuuksia seisomakorkeuksin joten turha kait tarjota sitä tai nöffin kanssa samaa hintaluokkaa olevaa Finn26:tta jos etsitään jotain ihan muuta?

        Tuskin millään noista kolmesta on mitenkään kehnot kryssiominaisuudet, lyssit:
        Nova 1,15
        Comfortina 1,14
        Scanmar 1,13

        Miten "aloittelijan" pursi sitten poikkeaa "kokeneen" purresta??? Luultavasti aika vähän, enemmän vaikuttavat muut seikat kuten gastien määrä ja laatu, onko käyttö satamassa makaamista, saaristopurjehdusta, järviveneilyä, itämeren ylityksiä vai lähdetäänkö joskus tulevaisuudessa Välimerelle tai Karibialle...

        Sisävesillä ja saaristossakin kannattaa syväys ja mastonkorkeus sovittaa niin etteivät ne estä reittien käyttöä.

        Eka veneeksi voi tietenkin suositella Viklaa tai 520:tä tms. joiden avulla on helppoa, vaarantonta ja hauskaa hölmöillä opetellessaan purjehduksen alkeita. Sen jälkeen lisäkokemusta gastina köliveneessä, esim. pursiseurojen jäsentenvälisissä kisoissa on monesti puutetta gasteista.

        Onhan se miehestä kiinni, miten kantapään kautta oppii käsittelemään venettä. Ei pelkästään purjehdus vaan satamamanööverit ym jotka neljä tonnia painavalla purkilla jonka tuulipintakin on jo kohtuullinen, vaativat melkoisen määrän erilaisia taitoja, onnea vaan jos aiempaa kokemusta purjehduksesta ei ole yhtään.

        Aloittelijan veneen tulisi olla helposti käsiteltävä
        - itseskuuttaava fokka / rullagenua (gastien laatu kertoo kumpi mieluummin)
        - ei barduunoja
        - toppiriki jonka kaveri trimmaa keväällä eka kausille
        - läpilattaiso ja lazybag puomipeitteenä
        - hyvin toimivat reivisysteemit, mieluummin vähän alirikattu elikkä reivauskynnys vasta lähellä 10 m/s kelejä
        - lisävarusteena paljon ja kookkaita leppareita satamamanöövereitä varten ;-)


      • VVa
        Viki kirjoitti:

        Nyt on siis hakusessa hintaluokasta 50 - 70 keuro purjevenettä, ainaskin tuo on ruottin hintataso noille komelle paatille sailguide.comin mukaan. Nöffin hinta on alle kolmasosa ja ilmeisesti haetaan mukavuuksia seisomakorkeuksin joten turha kait tarjota sitä tai nöffin kanssa samaa hintaluokkaa olevaa Finn26:tta jos etsitään jotain ihan muuta?

        Tuskin millään noista kolmesta on mitenkään kehnot kryssiominaisuudet, lyssit:
        Nova 1,15
        Comfortina 1,14
        Scanmar 1,13

        Miten "aloittelijan" pursi sitten poikkeaa "kokeneen" purresta??? Luultavasti aika vähän, enemmän vaikuttavat muut seikat kuten gastien määrä ja laatu, onko käyttö satamassa makaamista, saaristopurjehdusta, järviveneilyä, itämeren ylityksiä vai lähdetäänkö joskus tulevaisuudessa Välimerelle tai Karibialle...

        Sisävesillä ja saaristossakin kannattaa syväys ja mastonkorkeus sovittaa niin etteivät ne estä reittien käyttöä.

        Eka veneeksi voi tietenkin suositella Viklaa tai 520:tä tms. joiden avulla on helppoa, vaarantonta ja hauskaa hölmöillä opetellessaan purjehduksen alkeita. Sen jälkeen lisäkokemusta gastina köliveneessä, esim. pursiseurojen jäsentenvälisissä kisoissa on monesti puutetta gasteista.

        Onhan se miehestä kiinni, miten kantapään kautta oppii käsittelemään venettä. Ei pelkästään purjehdus vaan satamamanööverit ym jotka neljä tonnia painavalla purkilla jonka tuulipintakin on jo kohtuullinen, vaativat melkoisen määrän erilaisia taitoja, onnea vaan jos aiempaa kokemusta purjehduksesta ei ole yhtään.

        Aloittelijan veneen tulisi olla helposti käsiteltävä
        - itseskuuttaava fokka / rullagenua (gastien laatu kertoo kumpi mieluummin)
        - ei barduunoja
        - toppiriki jonka kaveri trimmaa keväällä eka kausille
        - läpilattaiso ja lazybag puomipeitteenä
        - hyvin toimivat reivisysteemit, mieluummin vähän alirikattu elikkä reivauskynnys vasta lähellä 10 m/s kelejä
        - lisävarusteena paljon ja kookkaita leppareita satamamanöövereitä varten ;-)

        Enpä tiedä kannattaako "keski-ikäiselle pariskunnalle" suositella aloitteluveneeksi jollaa. Ja ei jollapurjehdus kuitenkaan missään tapauksessa valmenna köliveneen käsittelyyn satamassa, eli kyllä kai jollakin köliveneellä olisi suoraan aloitettava. Kyllä mielestäni 33-jalkainen on vielä mahdollisuuksien rajoissa, mutta varovainen on tietysti oltava, kunnes kokemusta karttuu. Mielestäni kaikki esitetyt vaihtoehdot ovat ok, ovathan ne eväkölisiä ja siten ketterämpiä kääntymään kuin pitkäköliset ja takilatkin ovat suht yksinkertaisia.


      • Viki
        VVa kirjoitti:

        Enpä tiedä kannattaako "keski-ikäiselle pariskunnalle" suositella aloitteluveneeksi jollaa. Ja ei jollapurjehdus kuitenkaan missään tapauksessa valmenna köliveneen käsittelyyn satamassa, eli kyllä kai jollakin köliveneellä olisi suoraan aloitettava. Kyllä mielestäni 33-jalkainen on vielä mahdollisuuksien rajoissa, mutta varovainen on tietysti oltava, kunnes kokemusta karttuu. Mielestäni kaikki esitetyt vaihtoehdot ovat ok, ovathan ne eväkölisiä ja siten ketterämpiä kääntymään kuin pitkäköliset ja takilatkin ovat suht yksinkertaisia.

        Joteski vaan tuntuu persoonalliselta "pitäs ostaa kuudenkymmenen keuron purkkari kesäksi, mutta minulla ei ole aiempaa purjehduskokemusta..." Jutuista paistaa jotta teoriassa asiaa on kyllä jo pohdittu, eikä aloittelija kerro muusta veneilykokemuksestaan, ei kerro myöskään onko kyseessä päiväpurjehduksia Vesijärvellä vai koko kesäloma Itämeren piirissä. Mutta eipä tämä nyt kai mikää provokaan ollut, joten pohditaan piruttaan kysymystä ihan vakavissaan.

        Jollapurjehdus ei muuten ole keski-ikäisestäkään mitenkään ikävää puuhaa, minusta se on edelleenkin ihan mukavaa, ja Manu Koivistokin vetelee kevytkatilla (ainakin Kultarannan aikoinaan).

        Ehkäpä tässä tapauksessa, kun tuntuu yhtäkkiä tulleen kiire tuon purjehdusunelman toteuttamisessa, voisi suositella purjehduskouluja ellei ole mahdollista muuten päästä käymään purjeveneessä ennen kun sellaisen ostaa pätkäyttää.

        Keski-ikäiselle pariskunnalle voisi heittää yhden vaihtoehdon, vähän eri tyylinen mutta aloittelijalle hyvä, kestää karilla käynnitkin. H.Groopin Targa 96 on samaa kokoluokkaa, tosin vähän halvempi mutta mukava matkavene mikäli tarve on pitemmästä oleskelusta veneessä ja avomerenkin seilauksesta. Sporttiominaisuudet eivät kai olleet päällimmäisinä?

        Tässä pari vaihtoehtoa:
        27.12.2003 16:20 Targa 96 l-muovi, -79, 9,6 x 3,01 x 1,5 m, Volvo Penta 29 hv uusittu -99, ihana aikuisvene lomapurjehduksiin kelissä kuin kelissä, erinomaisessa kunnossa, kaikilla älpöttimillä. Tarjoa! Puh. 0400 306 220.

        17.12.2003 18:32 34000 € Targa 96 l-muovi, -75, 9,6 x 3,01 x 1,5 m, masto 14 m, 5 000 kg, Volvo Penta 2002 dsl 18 hv hv -91, isopurje -01, genua I, II, fokka, spinaakkeri, kompassi, loki, kaiku, nav., lämmitin, vesi-wc, keitin, keulapotkuri, pohjan epoksikäs. -03, traktoritraileri. 34 000 e. Kai Hovi, Pori, m. 044 270 8090, [email protected]


      • JJ69
        Viki kirjoitti:

        Joteski vaan tuntuu persoonalliselta "pitäs ostaa kuudenkymmenen keuron purkkari kesäksi, mutta minulla ei ole aiempaa purjehduskokemusta..." Jutuista paistaa jotta teoriassa asiaa on kyllä jo pohdittu, eikä aloittelija kerro muusta veneilykokemuksestaan, ei kerro myöskään onko kyseessä päiväpurjehduksia Vesijärvellä vai koko kesäloma Itämeren piirissä. Mutta eipä tämä nyt kai mikää provokaan ollut, joten pohditaan piruttaan kysymystä ihan vakavissaan.

        Jollapurjehdus ei muuten ole keski-ikäisestäkään mitenkään ikävää puuhaa, minusta se on edelleenkin ihan mukavaa, ja Manu Koivistokin vetelee kevytkatilla (ainakin Kultarannan aikoinaan).

        Ehkäpä tässä tapauksessa, kun tuntuu yhtäkkiä tulleen kiire tuon purjehdusunelman toteuttamisessa, voisi suositella purjehduskouluja ellei ole mahdollista muuten päästä käymään purjeveneessä ennen kun sellaisen ostaa pätkäyttää.

        Keski-ikäiselle pariskunnalle voisi heittää yhden vaihtoehdon, vähän eri tyylinen mutta aloittelijalle hyvä, kestää karilla käynnitkin. H.Groopin Targa 96 on samaa kokoluokkaa, tosin vähän halvempi mutta mukava matkavene mikäli tarve on pitemmästä oleskelusta veneessä ja avomerenkin seilauksesta. Sporttiominaisuudet eivät kai olleet päällimmäisinä?

        Tässä pari vaihtoehtoa:
        27.12.2003 16:20 Targa 96 l-muovi, -79, 9,6 x 3,01 x 1,5 m, Volvo Penta 29 hv uusittu -99, ihana aikuisvene lomapurjehduksiin kelissä kuin kelissä, erinomaisessa kunnossa, kaikilla älpöttimillä. Tarjoa! Puh. 0400 306 220.

        17.12.2003 18:32 34000 € Targa 96 l-muovi, -75, 9,6 x 3,01 x 1,5 m, masto 14 m, 5 000 kg, Volvo Penta 2002 dsl 18 hv hv -91, isopurje -01, genua I, II, fokka, spinaakkeri, kompassi, loki, kaiku, nav., lämmitin, vesi-wc, keitin, keulapotkuri, pohjan epoksikäs. -03, traktoritraileri. 34 000 e. Kai Hovi, Pori, m. 044 270 8090, [email protected]

        Itse olen muutaman kerran ollut gastina 80-luvulla ja 90-luvulla yhden kesän kilpailtiin harrastesarjassa 420 veneellä. Nyt nousi viime kesänä venekuume niin, että pakotti ostamaan ekan veneen ja valinta oli Joe 17. Siihen tuli hommattua vielä ha-traileri. Vaimon sain sillä opetettua veneeseen ja itsekin opin ehkä hiukka lisää. Sillä meinataan täällä sisävesillä purjehtia ja siinä juuri ja juuri mahtuu pari ihmistä ja venekoirat nukkumaan yön taikka parikin. Kemiallinen vessa ja jääboksi tuli hommattua. Toi kulkee järvestä toiseen trailerilla nostokölinsä vuoksi kivuttomasti, vedestä nosto/lasku käy tunnissa, saa maston nurin ja kamat kiinni. Tulipa käytyä merelläkin yksi viikonloppu.

        Parin vuoden tavoitteena on sitten isompi pursi ja se aiotaan viedä merelle, mutta tolla pikkupurkkarillakin oppii noita satamahommeleita ja purjeiden trimmailua. Navigointitaitojakin tulee opiskeltua. Hieman kiikkerähän tollanen vielä on kunnon köliveneen rinnalla, mutta oli aikas kivat fiilikset kun saatiin sillä 6 solmua rikki ja ensimmäiset aamukahvit ihan hyvin nukutun yön jälkeen maistuivat kyllä mainioilta.

        Rahaa on palanut "jokunen-tonni" ja varmasti tuosta paketista pääsee helpolla "eroon". Saatiin halvalla selville, kiinnostaako purjehdus tosiaan, kun vaimokin oli ihan ensi kertaa purjeveneessä. Voin siis suositella tämäntyyppisiä pikkupurkkareita ihan hyvillä mielin kaikille aloittelijoille. Itse en uskaltanut heti täräyttää isoja summia veneeseen ja kokeilla toimiiko. Tietämys veneistä ja veneenhoidosta hoituu kyllä tämmösellä pienemmälläkin.


      • Luxu
        aloittelija kirjoitti:

        Kyllä ne asumistilat taitaa olla aika tärkeät, kun lomanvietosta on yksinomaan kysymys. Keski-ikäinen pariskunta, satunnaisesti kaksi, pitäisi veneeseen mahtua. Scanmar olisi kai noista kolmesta tilavin, liekö myös tukevin kun painoa on veneellä tosiaan aika paljon. Olisi tietysti kiva luovia muista ohi niin että vesi lentää, mutta jos nielee ylpeytensä ja käynnistää koneen, niin taitaa sopu säilyä paremmin vaimon kanssa. Luoviminen on kai kylmää touhua säällä kuin säällä. Koneen käyttö auttanee myös sähkönsaannissa jos ei ole isoja aurinkopaneeleja. Sunwind31:n unohdin listastani, pärjänneekö noille kolmelle paitsi tiloissa.

        Jos kävisi niin hyvä tuuri että voisi vielä takilan suhteenkin valikoida, niin mikä olisi paras noin yleensä, osa/toppi; kannella seisova masto/läpi kannen? Olen lukenut että suuria genuoita, joita esiintyy toppitakilan yhteydessä kannattaisi välttää, mutten pysty päättelemään mikä niissä on suurin riski turvallisuuden kannalta. Kannen läpi menevä masto olisi kai tukevampi ratkaisu kun maston tyvipää on siinä jäykästi kiinni veneessä, kannella seisova mastohan on ikäänkuin nivelellisesti kiinnitetty veneeseen. Maston jäykkyys ym mitoitushan tietysti ratkaisee kokonaisuuden.

        Yksinomaan lomanvietosta?
        Siinä tapauksessa voisi painottaa mukavuutta ja pysyä kesämökillä.:)

        Itse veneistä.
        Olen purjehtinut kaikilla mainitsemillasi veneillä ja oma valintani päätyisi Comfortinaan.
        Osatakilaisena isonpurjeen säätäminen siirtää reivaustarvetta ja jos vielä keulalla on rulla, pääsee vähillä vaivoilla tuulen vaihdellessa.
        Sunwind 31 ei ole samassa luokassa kuin tiloiltaan, jos niiltäkään.
        Kaikissa mainituissa veneissä rakenteellinen turvallisuus on hyvällä mallilla. Maston tukeutuminen kanteen ei ole osoittautunut riskiksi tämän kokoluokan veneissä. Se ei sinänsä ole valintakriteeri kuin mutuna.
        Yhtä kaikki, kaikilla näillä vaihtuu maisema mukavasti (ja millaiset maisemat!) ja ne ovat sopivia kahdenkin pariskunnan lomanviettoon.

        Purjehduskurssille ilmoittautuminen, sinipurjehtija ja mitä näitä onkaan ja merenkulun teoreettinen harrastaminen eri laivurikurssien muodossa ei ole haitaksi, vaan virittää talven aikana sopivasti kevään odotuksiin.


      • aloittelija
        Luxu kirjoitti:

        Yksinomaan lomanvietosta?
        Siinä tapauksessa voisi painottaa mukavuutta ja pysyä kesämökillä.:)

        Itse veneistä.
        Olen purjehtinut kaikilla mainitsemillasi veneillä ja oma valintani päätyisi Comfortinaan.
        Osatakilaisena isonpurjeen säätäminen siirtää reivaustarvetta ja jos vielä keulalla on rulla, pääsee vähillä vaivoilla tuulen vaihdellessa.
        Sunwind 31 ei ole samassa luokassa kuin tiloiltaan, jos niiltäkään.
        Kaikissa mainituissa veneissä rakenteellinen turvallisuus on hyvällä mallilla. Maston tukeutuminen kanteen ei ole osoittautunut riskiksi tämän kokoluokan veneissä. Se ei sinänsä ole valintakriteeri kuin mutuna.
        Yhtä kaikki, kaikilla näillä vaihtuu maisema mukavasti (ja millaiset maisemat!) ja ne ovat sopivia kahdenkin pariskunnan lomanviettoon.

        Purjehduskurssille ilmoittautuminen, sinipurjehtija ja mitä näitä onkaan ja merenkulun teoreettinen harrastaminen eri laivurikurssien muodossa ei ole haitaksi, vaan virittää talven aikana sopivasti kevään odotuksiin.

        Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.

        Lomanvietosta vielä sen verran, että ei meillä ole kesämökkiä. Viki kauhisteli veneen 50-70 ke hintaa, mutta eihän sillä saa minkäänlaista mökkiä, tuskin tonttiakaan Etelä-Suomesta. Vähintään 120 ke pitäisi löytyä mökinostajan lompsasta ja lisäksi pitäisi olla kunnon auto, jolla sinne ajella. Kyllä kunnon vene on mielestäni edullisempi ratkaisu, vaikka 50-70 ke on tietysti paljon rahaa sekin.


      • Viki
        aloittelija kirjoitti:

        Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.

        Lomanvietosta vielä sen verran, että ei meillä ole kesämökkiä. Viki kauhisteli veneen 50-70 ke hintaa, mutta eihän sillä saa minkäänlaista mökkiä, tuskin tonttiakaan Etelä-Suomesta. Vähintään 120 ke pitäisi löytyä mökinostajan lompsasta ja lisäksi pitäisi olla kunnon auto, jolla sinne ajella. Kyllä kunnon vene on mielestäni edullisempi ratkaisu, vaikka 50-70 ke on tietysti paljon rahaa sekin.

        Enhän kauhistellut hintaluokkaa, totesin vaan jotta tuskin nöffi tai Finn26 ovat vaihtoehtoja harkitsemillesi paateille, olivat vaan niin eri hinta ja kokoluokkaa. Vene ja mökki voivat olla toistensa vaihtoehtoja, jopa purjevene ja mökki. Itsekin aikoinaan rahoitettiin purkkarin hankinta myymällä mökkimme.

        Kerroit aika vähän taustoja, ja mitä kerroit (ei ole aiempaa purjehduskokemusta) ei todellakaan paljon auttanut arvelemaan veneesi käyttötarkoitusta, jonka perusteella kait olisi helpompi suositella ensimmäisen veneen tyyppiä.

        Haet purjevenettä etkä moottorivenettä, jostain syystä? Lienet teoriassa perehtynyt asiaan, josta kertoo löytäsi vaihtoehdot. Purjevenettä valitessa "nopeus" on suhteellinen käsite. Kaikki purjeveneet ovat nimittäin hitaita, noh - ehkä lukuunottamatta joitain monirunkoraasereita ja hitec-makseja. Todella hidas (8 kn marssivauhti) uppoumarunkoinen moottorivene on nopeampi kuin vaudikkain 40 ft purjeraaseri, kun liikutaan suojaisia saaristoväyliä tai avomertakin alle 10 m/s aallokoissa. Älä siis pidä "nopeutta" minään kovin tärkeänä valintakriteerinä. Tosin nopeuteen yleensä liittyy muitakin positiivisia purjehdusominaisuuksia: hyvä nousukulma kryssissä, tasapainoisuus ja helppo trimmattavuus. Toisaalta nopea paatti voi olla ylirikattu (reivauskynnys on matalalla), vaikea käsitellä puuskissa (brouchaus), vaatii jatkuvaa trimmausta ja barduunat pitää vielä hoitaa samalla kun gasti vetää rystyset valkoisena mahdotonta genuaa uudelle halssille.

        Lys luku on aika hyvä kertomaan suhteellisesta nopeudesta. Tosin se kertoo kilpailuihin varustettujen ja keskimääräistä taitavampien (siis sellaiset jotka kisailevat) kippareiden paateista, voisi sanoa että se on veneen "vauhtipotentiaali". Mitä enemmän trimmattava ja kevlareilla yms. kalliilla lisävarustuksella kilpailtava vene on kyseessä, sen huonommin aloitteleva perhepurjehtija pääsee lyssiluvun osoittamaan suorituskykyyn.

        Veneen pääomakulut on vähän epämääräinen juttu. Ne tietenkin riippuvat käytettyjen hintojen kehityksestä, eli siitä kuinka paljon paatti tulee halpenemaan käyttövuosien myötä. Nyrkkisääntö on kuitenkin ollut se, että purjevene on suunnillensa säilyttänyt sen hinnan, mitä siitä on maksettu. Reaaliarvo on siis laskenut suunnilleen inflaation verran. Se taasen mikä on korkotappio, riippuu muista vaihtoehdoista. Jos tuon viiskytätonnia sijoittaisi muuten, niin tuotto olisi jossain 5-10% vuodessa, kun pitäydytään vähäriskisissä vaihtoehdoissa.

        Näistä kun ynnää niin 50keuro paatin pääomakulut ovat luokkaa 5keuro vuodessa. Mökki on selkeämmin investointikohde, kuin vene. Uusia rantoja ei enää valmisteta, mutta veneitä kyllä joten hyödykkeen rajallisuus tulee nostamaan rantatonttien hintoja.


      • Mielipide
        aloittelija kirjoitti:

        Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.

        Lomanvietosta vielä sen verran, että ei meillä ole kesämökkiä. Viki kauhisteli veneen 50-70 ke hintaa, mutta eihän sillä saa minkäänlaista mökkiä, tuskin tonttiakaan Etelä-Suomesta. Vähintään 120 ke pitäisi löytyä mökinostajan lompsasta ja lisäksi pitäisi olla kunnon auto, jolla sinne ajella. Kyllä kunnon vene on mielestäni edullisempi ratkaisu, vaikka 50-70 ke on tietysti paljon rahaa sekin.

        Albin Alpha voisi olla hyvä aloitteluun, hyvä tasapainoinen vene purjehtia ja varustettu peräkajuutalla jonne sopii mukavasti kaksi aikuista yöpymään! toisinkuin esim Sunwind311 tai Comfortina.
        Pentryssä kaksi tiskiallasta, uuniliesi ja supercoolin kylmäboksi vakiona jo uusina.
        Masto seisoo kölin päällä - tukeva ja hyvä ratkaisu tosin haittapuolena on sitten tolkuttoman pitkä masto. Itse alkuun arastelin kannen läpimenevää mastoa mutta nyt sanoisin että sen rikaaminen on helpompaa kuin kannella seisovan.
        Veneitä vaan on varsin vähän ja harvoin myynnissä.

        Yleensäkin Albin Marinin veneet ovat miellyttäviä tasapainoisia purjehdittavia valitsee niistä sitten minkä tahansa. (Delta, Alpha, Stratus, Nova)

        Aloittelijan ei ehkä kauhean suurta kannattaisi hankkia - hyvällä säällä ei ongelmia ole mutta kovemmalla tuulella kestää aikansa ymmärtää millaisista voimista on kyse ensinnäkin purjeissa ja toisaalta veneen massa kovalla tuulella rantauduttaessa tuottaa arviointiongelmia kokemattomalle sen olen ainakin itse oppinut kantapään kautta - mitä suurempi on aloitteluvene - sen suurempaa ja kalliimpaa tulee myös vahingoista itselle tai muille.. ikävä kyllä.

        3-3,5 tonnin käsittely aloittelijalla vielä onnistunee jonkin ajan päästä - jos on kyse 5 ja yli tonnisesta - siinä voi tulla jo äiteetä ikävä pahassa paikassa joka ihan takuuvarmasti tulee eteen ennenpitkää...

        Tällaisista tämän kokoluokan veneistä on tasainen kysyntä - pari harjoittelukesää hieman pienemmällä ja sitten jo tietää kuinka suuren tai pienen veneen haluaa / tarvitsee omaan tarpeeseensa.. Suurten ehdoton haitta on sopivien luonnonsatamien väheneminen eksponenttiaalisesti veneen syväyksen kasvaessa esim puolestatoista kahteen metriin - näkökulma tämäkin!!

        Ja sitten vielä - tämä on ala jota pitää "opiskella" ja oppirahat maksaa - käytettyjen veneiden bisnes nimittäin. Kun aloittaa rauhallisemmin ei myöskään kovin suurta taloudellista menetystä tule tarjokkaan ns. "oikeaa hintaa" tarkastellessa sitten kun olet sitä myymässä ja yrität saada omasi pois.
        Aloittelijalla on suuri riski joutua petetyksi - tosiasia on että ne hyvät veneet hyvillä varusteilla menevät ohi "julkisten markkinoiden" - puskaradion välityksellä. Lehtien- & nettipalstoilla on sitten hyvin värikästä tarjontaa niistä jotka eivät menneet syystä tahi toisesta "puskaradion" kautta..

        Kokemuksesta tiedän että venekuumeessa on tuskallista elää - paras neuvo on, jäitä hattuun ja kiertelemään ja puskaradio kannattaa virittää paikalliselle taajuudelle...


    • päätöksentekoon

      Jos haluat lomiesi sujuvan laadukkaammin, ota vaimosi mukaan päättämään, jos suinkin vain kiinnostuu veneiden ominaisuuksista! Vaimosi kiinnittää tosin huomiota TÄYSIN eri asioihin kuin Sinä.
      Se onko veneessä verhot ja sopivan väriset verhoilut saattaa vaikuttaa varsin triviaalilta (ellei suorastaan järjettömältä) seikalta MUTTA se viihtyykö vaimosi veneessä vaikuttaa oleellisesti myös sinun viihtyvyyteesi.
      Jos vaimosi on saanut olla mukana valitsemassa ja löytää mieleisensä, siitä voi tulla hyvinkin rakas hänellekin ( ehkä eri tavalla kuin sinulle) Naiset tekevät usein veneistä aika kodikkaita, jos niissä viihtyvät.
      Me naiset vaan ollaan sellasia.

    • Karlo

      Jos paateista on jo kokemusta niin valinta on suht helppo tehdä niistä mitä on tarjolla - siis vähästä... mutta jos koko perhe ei ole vielä päässyt nauttimaan purjehduksen jutuista niin yksi vaihtoehto on mennä ensin purjehtimaan ja kokea tuo... valmiissa pöydässä, niin sanotusti - www.sykarlo.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1592
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1330
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1135
    8. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe