Voiko lämpimäksi suunniteltua autotallia pitää talven kylmillään, ilman että rakenteet kärsivät?
Talli on erillinen rakennus. Tallissa ei pidetä autoa eikä mitään lämmintä säilytystä vaativaa tavaraa. Tallin ilmanvaihto on ja toimii. Vesipistettä ei ole.
Tallissa on lattialämmitys sähköllä ja pidän siellä tällä hetkellä n. 7-10 plusasteen lämpötilaa.
Lämmin AT kylmänä?
8
10818
Vastaukset
- Mä.
Varmaan autotalli vähän kosteutta kerää, jos se on ihan kylmänä, mutta ei se talvessa pilalle mene. Ilmanvaihto auttaa toki paljon.
Minä itse ja monet muut pitävät tallin nipin napin plussan puolella vain, koska siellä on vesipiste. Muutenhan se saa mennä pakkasenkin puolelle.
Jos siellä pitää edes hieman lämpöä, niin se pysyy paljon kuivempana.
Jos tallia ei käytetä, niin minä pysäyttäisin ilmanvaihtokoneen ja säätäisin termostaatin niin, että lämmitys menisi päälle vasta kun on pari yötä peräkanaa alle -20°C. Jos sähkölaitosta haluaa avustaa, niin pidä lattia reilusti lämpimänä. - oho
on tavattoman tyhmää rakentaa lämmin talli ja pitää se kylmänä,olisi kannattanut jo rakentaessa harkita mitä pystyy lämmittämään ja mitä ei.
- pha
Ensinnäkin jos tallissa ei pidetä autoa tai muutoin tuoda kosteutta voi sen huoletta jättää kylmilleen. Jos taas sinulla on kylmä umpinainen talli ei välttämättä edes eristeitä ja pidät autoa siellä, talli ei kuiva koskaan koska sieltä puuttuu lämmönlähde joka vaihtaisi ilmaa ja toisi kosteuden pois. Muutoin kosteus tiivistyy seinä- ja ikkunapintoihin. Jos tallissa on vesikiertoinen lattialämmitys niin sitä ei tietystikään voi päästää kylmäksi, mutta sähköllä lämmitetyn voi.
- jth
pha kirjoitti:
Ensinnäkin jos tallissa ei pidetä autoa tai muutoin tuoda kosteutta voi sen huoletta jättää kylmilleen. Jos taas sinulla on kylmä umpinainen talli ei välttämättä edes eristeitä ja pidät autoa siellä, talli ei kuiva koskaan koska sieltä puuttuu lämmönlähde joka vaihtaisi ilmaa ja toisi kosteuden pois. Muutoin kosteus tiivistyy seinä- ja ikkunapintoihin. Jos tallissa on vesikiertoinen lattialämmitys niin sitä ei tietystikään voi päästää kylmäksi, mutta sähköllä lämmitetyn voi.
Kyllä vesikiertoisen voi päästää pakkasen puolelle, jos siihen on varautunut. Pistetään putkiin samaa glykolia kuin autossakin käytetään ja pakkasista ei pitäisi olla ongelmaa.
Pelkkä vesiputki (ilman pakkasnestettä) betonin sisällä varmaan näkyy ennemmin tai myöhemmin. Niin näkyy kyllä roudan tuhot, jos se pääsee lattian turmeleen.
- Pehku
Onko tallisi eristetty mineraalivillalla ja varustettu muovisella höyrynsululla? Jos on, niin kylmäksi jättämistä kannattaa välttää. Tällöin kosteus saattaa helposti tiivistyä väärään paikkaan aiheuttaen ongelmia pitkällä aikavälillä. Höyrysuluton rakenne taas pärjää kylmilleen jättämisestä paremmin, koska rakenteet ja siihen soveltuvat eristeet pystyvät sitomaan kosteutta määrätyn määrän, ja taas kesällä lämpimällä haihduttamaan sen pois... Jos talli vasta tekosessaan, niin mieti tarkkaan mitä haluat talliltasi, ja tee siitä tarkoitustasi vastaava...
- pakkanen
Pakkanen voi hiipiä laatan alle sisäkautta ja tehdä tuhojaan jos suunniteltu lämpimänä pidettäväksi, 5 riittää.
- Kimble71
pakkanen kirjoitti:
Pakkanen voi hiipiä laatan alle sisäkautta ja tehdä tuhojaan jos suunniteltu lämpimänä pidettäväksi, 5 riittää.
ellei raknnesuunnittelija anna lupaa tehdä toisin.
Kylmiä rakennuksia ei syyttä perusteta eri tavalla kuin lämpimiä.
Suurin vaara lienee se että maa routii perustuksissa ja rikkoo ne. Jos taas talli on parinmetrin hiekkapenkan päällä, maapohja ei roudi. jne jne...
- kylmänä
Itselläni on periaatteessa lämpimäksi rakennettu talli, jonka perustukset on tehty kylmän rakennuksen perustuksiksi. Tallissa on lattia- ja patterilämmitys sähköllä. Käytän talliani siten, että pakkasilla (=talvella) se on täysin kylmä ja syksyisin ja keväisin, kun ilmat ovat kosteat pidän sitä noin 10 asteisena, jolloin talli pysyy kuivana.
Jos huollan autoani talvella, lämmitän tallia niin, että siellä tarkenee tehdä huoltotoimenpiteet.
Talvella talli on siksi kylmä, koska kylmä auto kerää sisuksiinsa talliin ajettaessa kosteutta ja ruostuu.
Ilmanvaihdon pitää tietysti toimia aina.
Rakennesuunnittelijalta en kysele, koska talli on omani ja vastuu korjauksista on vain ja ainoastaan itselläni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879