Tossa uutenavuotena maistoin alle 20ml kaverin tekemää ponua(en uskaltanut enempää maistaa ku haisi niin pahalta)Kuitenkin uudestavuodesta asti ollut lievää pahoinvointia.Oisko ponussa ollut liikaa metanolia.Millaisia oireita metanoli myrkytyksestä tulee ja kuinka nopeasti nyt sentään jo 3vrk uudestavuodesta.
pontikka
11
5870
Vastaukset
- tässä tietoa hieman
metanoli methanol , metyylialkoholi , puusprii
liuotin joka voi aiheuttaa myrkytyksen, oireina mm. huumaustila, keskushermostovauriot ja usein myös sokeutuminen. - ex-juoppo
Pontikan keitossahan tehtailijat tekevät kerralla isompia eriä ja pullottavat
pahimmillaan tuotetta sitä tahtia kun se putkesta tippasee. Jos sanotaan vaikka,
että lähdetään liikkeelle 100 litran erästä, on siinä metanolia epäpuhtautena jo
kokonaismäärältään laskettuna reippaasti. Ja kun kerran metanoli tulee sieltä
jäähdyttäjästä ensimmäisenä läpi, onkin sitten ensimmäiset pullolliset myrkkyä.
Myrkytystutkimus;
Pienin ilmoitettava pitoisuus on 2.0 mmol/l. Myrkytysoireita voi esiintyä noin 3 mmol/l pitoisuudesta alkaen ja vaikeita oireita voi esiintyä, kun pitoisuus on yli 6 mmol/l.
Hengenvaarallinen annos on 30 – 60 ml puhdasta metanolia. On mahdollista, että paljon pienemmätkin määrät johtavat sokeutumiseen. Metanoli metaboloituu formaldehydiksi ja muurahaishapoksi, jotka voivat aiheuttaa kudosvaurioita ja metabolisen asidoosin.
Myrkytysoireet voivat ilmaantua vasta 12 – 24 tuntia metanolin nauttimisen jälkeen.
Joten jos nauttimisesta on kulunut nyt 3 vrk:tta
(48 tuntia)tuskin sinulla enää metanolista aiheutuvia oireita on.
Kuinka paljon joit yleensä alkoholia ja kuinka pitkää, yhden illan vai muutaman päivän.
Jos epäilet metanolimyrkytystä, soittappa vaikkapa sairaalaan tai AA-klinikalle ja kysäset mitä pitää tehdä.
Tuossahan sanottiin, että metanoli saattaa aiheuttaa pysyviä vaurioita.
Onko oireesi senkaltaisia , että voisi olla kyse jostain elimen "vioittumisesta".
Tarkistappa asia.
Kannattaisi kyllä aian katsoa mitä juo sillä jo pienetkin määrät "väärää2 ainetta saattaa humaltumisen lisäksi aiheutta pysyviä vaurioita.
Toivotaan, ettei niin ole kohdallasi käynyt.
Kuvaileppa lisää olotilaasi!!!!- Seppo
Milloin nuo myrkyt alkaa vaikuttaa elimistössä. Jos niitä muodostuu niin miten ne menee elimistöstä pois ja kuinka kauan ne myrkyt vaikuttaa jos on kulunut yli 24 tuntia.Mitään näköhäiriöitä tai vastaavaa ei ole ollut.
- ex-juoppo
Seppo kirjoitti:
Milloin nuo myrkyt alkaa vaikuttaa elimistössä. Jos niitä muodostuu niin miten ne menee elimistöstä pois ja kuinka kauan ne myrkyt vaikuttaa jos on kulunut yli 24 tuntia.Mitään näköhäiriöitä tai vastaavaa ei ole ollut.
Myrkyt alkavat vaikutta elimistössä varmaankin miltei heti ja saattavat vielä 24 tunnin kulutta vaikuttaa. Ne poistuvat elimistöstä viimeistään 48 tunnin kuluttua (3 vrk. Vaikuttavat ihan kuten muukin alkoholin ym. vastaavien myrkyt eli tulee ns. pahoinvointia ym vastaavia krapulaan ja vieroitukseen kuuluvia oireita.(sekavuutta, pelkotiloja, lihaskipuja, ruokahaluttomutta ym.)
Usein se , että juo paljon ja pelkkää vettä auttaa elimistöä puhdistautumaan nopeammin ja paremmin.
Tosin vieroitus eli myrkytysoireiden poituminen on kovaa. jos olo alkaa tuntua kauhean heilkolta suosittelisin, että ement ihan sairaalaan tai johonkin vastaavan , jotta elintoimintojasi voitaisiin tarkkailla.
Mutta jos tuo pontikkamäärä, jota olet juonut on 2dl, kuvittelisin, että sinua nyt vaivaa pahimman puoleinen morkkis/krapula pelkotiloineen.
(eli metanolia on silloin n. 2ml)
Itse metanoli joka voi aiheuttaa myrkytyksen, oireina mm. huumaustila, keskushermostovauriot ja usein myös sokeutuminen.
Jos hiemankin epäilet kuntoasi mene ihmeessä johonkin tarkkailtavaksi (sairaalan päivytys tai AA-klinikka).. - Seppo
ex-juoppo kirjoitti:
Myrkyt alkavat vaikutta elimistössä varmaankin miltei heti ja saattavat vielä 24 tunnin kulutta vaikuttaa. Ne poistuvat elimistöstä viimeistään 48 tunnin kuluttua (3 vrk. Vaikuttavat ihan kuten muukin alkoholin ym. vastaavien myrkyt eli tulee ns. pahoinvointia ym vastaavia krapulaan ja vieroitukseen kuuluvia oireita.(sekavuutta, pelkotiloja, lihaskipuja, ruokahaluttomutta ym.)
Usein se , että juo paljon ja pelkkää vettä auttaa elimistöä puhdistautumaan nopeammin ja paremmin.
Tosin vieroitus eli myrkytysoireiden poituminen on kovaa. jos olo alkaa tuntua kauhean heilkolta suosittelisin, että ement ihan sairaalaan tai johonkin vastaavan , jotta elintoimintojasi voitaisiin tarkkailla.
Mutta jos tuo pontikkamäärä, jota olet juonut on 2dl, kuvittelisin, että sinua nyt vaivaa pahimman puoleinen morkkis/krapula pelkotiloineen.
(eli metanolia on silloin n. 2ml)
Itse metanoli joka voi aiheuttaa myrkytyksen, oireina mm. huumaustila, keskushermostovauriot ja usein myös sokeutuminen.
Jos hiemankin epäilet kuntoasi mene ihmeessä johonkin tarkkailtavaksi (sairaalan päivytys tai AA-klinikka)..Jos elimistössä on muodostunut pieni määrä esim. formaldehydiä niin sen pitäisi poistua 3vrk sisällä.Luulen että olen vähän ylireagoinut tässä asiassa.Jos minulla olisi myrkytys niin oireet olisivat varmaan pahemmat kuin flunssan oireet jotka voivat johtua liikkeellä olevasta flunssasta. Kiitos vastauksista
- ex-juoppo
Seppo kirjoitti:
Jos elimistössä on muodostunut pieni määrä esim. formaldehydiä niin sen pitäisi poistua 3vrk sisällä.Luulen että olen vähän ylireagoinut tässä asiassa.Jos minulla olisi myrkytys niin oireet olisivat varmaan pahemmat kuin flunssan oireet jotka voivat johtua liikkeellä olevasta flunssasta. Kiitos vastauksista
Niinpä. Mutta tuo juominen aiheuttaa juuri tuota ylireagointia ja panikointia.
Kuitenkin jos olo ei tunnu helpottavan, niin lähtisin kyllä oman mielenrauhanikin vuoksi tarkistuttamaan tilani lääkärillä.
Muuten tuollaisesta "epäpuhtaasta" alkoholin käytöstä saattaa elimistössä olla oireilua jopa viikko käytön lopettamisen jälkeen, mutta pahin on varmasti ohi jo kolmessa vuorokaudessa.
Eli kroppa on puhdistunut tuosta "myrkystä", mutta aivot ovat saaneet senverram kovan läjäyksen, että mielen kokoaminen kestää pitempään.
Jos juot niin juo tästä lähiten vain ja ainoastaan puhtaita alkoholijuomia.
Kirkkaista koskenkorva on ainoa, jossa ei ole tuota metanolia. Jopa miedoissa viineissä sitä on jonkin verran.
Oluessa taas ei ole.
Parasta olisi kun voisi olla kokonaan irti alkoholista, se kun ei ole ikinä mikään ihanan olotila se krapula-aamu saatikka sitten monen päivän kipeily, jonkin epäpuhtaan viinan takia ja muutaman päivän juomaputken jälkeen.
Minä olen päässyt eroon himostanin, niin, että ajattelen, ei vielä huomenna katsotaan ensi viikolla ja sittena taas katsotaan ensiviikolla ja sitten taas katsotaan ja tässä aina vain katselen ja näen painajaisia krapula-aamuistani, onneksi ne ovat olleet painajaisia.
Miksiköhän koko alkoholia edes keksittiin.
Toivon, että olet jo valoisammalla puolella,
kyää se siitä...
- minä
Eipä sitä nykyään taida olla kuin opettelijoilla huonoa ponua, nykyään on aktiivihiilet poistamassa haittavaikutuksia tuotteesta toisaalta hintojenalennukset viinoissa edesauttavat että laatupontikka on katoavaa kansanperinnettä.
- kumikarhu
..joka sulle sitä ponua tarjoili. Joitte varmaan saman pullon sisältöä? Jos kaverisi on kunnossa ei sitten varmaan mitään myrkytystä ole tapahtunut...vaan jos kaverisi ei ole kunnossa, menkää nopeasti lääkärille.
- Poprikoff
Ite keittelin juniorina ponua aika tavalla. Ja joinki melkoisia määriä. Otettiin aina kaikki talteen ja juotiin. Ei mitää sivuoireita ikinä. Nyt ei enää maistu. Ikää oli 14v ja siitä parkymppiseks keiteltiin :-)
- Ikivanha
Päätit sitten nostattaa 10 v vanhan aloituksen etusivulle. Taitaa pelottaa portaalin loppuminen mainosmyynnin loppuessa, koska mainostajat loppuvat. Nykyaikan onkin hankala saada töitä, jos työkokemus perustuu suoli 24 portaalin moderointiin.
- eräsmies
elkää keitelkö mikälli ette osaa. saa sitä sahdilla ja kotiviinilläkin pöntön sekasin :D itse nuorena vaari opetti. nykyisin helpompi hakea virosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835