Palettikalojen kuteminen

Maikki

Ihmettelin tuossa kun kolmisen päivää sitten palettikalat kutivat. Eilen vaihdoin vettä ja muutenkin siivosin akvaariota. Tänään katselin kutukoloon ja mätimunat olivat ilmeisesti eilen kuoriutuneet, mutta kun emäntä kala ravaa nyt kahden/kolmen kolon väliä. Oisko mahdollista että se emännyys on levitellyt poikaset noin moneen paikkaan? Uros kyllä vahtii edelleen alkuperäistä koloa, muttei se itse mene sinne sisälle.
Tällä parilla oli eka kutu.

4

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sakke

      En ole mikään palettikala-expertti, mutta kun minulla niitä oli ja lisääntyivät huimasti niin uskoisin että poikaset ovat siellä missä uros niitä vahtii. Naaras kävi katsastamassa milloin missäkin mutta uros pysyi poikasten luona. Minulla ne saivat 26 poikasta ja uros piti niistä erittäin hyvää huolta. Jos esim. poikanen lähti altaan toiseen päähän seikkailemaan, uros yhtäkkiä syöksyi poikasen luo (en tajua miten löysi sen??? allas on kuitenkin 130 cm pitkä) nappasi poikasen suuhunsa ja kävi puhaltamassa sen toisten luo. Jossain vaiheessa naarasta ei päästetty poikasten luo, vaan uros ajoi sen kerta toisensa jälkeen pois poikasten luota. Sitten taas yhtäkkiä naaras saikin olla poikasten kanssa ja sitten taas ei... tutkimattomia ovat palettikalojen tiet... Ota kuitenkin huomioon se, ettei palettikaloja saa olla altaassa kuin yksi pari, joten ala jo nyt etsiä poikasille uutta kotia. Minä tyhmä otin niitä 8 kpl ja ne muodostivat 4 paria. ja kaikki rupesivat lisääntymään. Olivat erittäin aggressiivisia toisille pareille sekä muille kaloille; miljoonakaloilta hävisivät pyrstöt ja loppujen lopuksi miljoonakalat uivat vaan pinnassa eivätkä uskaltaneet enää minnekkään muualle. Jos olisin tosiaan ottanut selvää palettikaloista en tyhmänä niitä 8 kpl olisi edes ottanut...

      • Jennask

        HEi ( ; meijän mummolla on kolme palettikalaa, jotka ovat minun kasvattamiani, mulla on ollut paletti kaloja iha hirveästi, mutta nyt ei enään, kun laitoin akvaarion poies, kun nyt olen täällä mummolassa, siirrettii palettikalat toiseen akvaarioon, jossa saisivat kutea, tässä aloin miettiin, että onko naaraalla punainen vatsa kun sillä on kutu vatsassa, akvaarion lämpö on 28 koska uskon että niillä on kutemis aika, akvaariossa on kaksi naarasta ja 1 uros, toisella naaraalla on kyllä kans ollut heila, mutta nyt en tajua mihin se on kadonnut edellisestä akvasta, jakun yhellä sivulla lukee näin : -> Lämpötila: 24-25ºC, (kutuaikana mieluiten 27-29ºC) jam ulla on se lämpötila 28ºC , yks pariskunta on kokoajan yhdessä kannossa, ja ku ajattelin että kannattaako mulla siirtää se uros poijes tosta akvasta kun lömpötila on 28ºC, ku se näyttää kokoajan pyörivän lasin edessä, ihankuin sillä olisi liian kuuma. Mutta tosin tolla naaraalla on ollut jo kauan ainaki vuoden toi iha punanen vatta (:


      • jennask2

        Sakke // Palettikala ja miljoonakalat eivät todellakaan tule toimeen, se olisi pitänyt tietää, niitä ei saisi missään nimessä laittaa samaan altaaseen, koska lukuun ottamatta, näin käy, palettikalat repivät miljoonakaloilta pyrstöt, meillä oli miljoonakalat ja palettikalat samassa altaassa, yks pvä palettikalalla oli miljoonakala uros suussa, pyrstö eellä, kopautin lasiin, eikä siltikään se päästänyt siitä irti, otin haavin ja hääsin sitä sillä, niin katttos vaain ei kala enää uhitellukkaa, ja se miljoona kala elää vieläkin, uudessa kodissa, vaikka olikin pyrsto ihan palasina, ja huonoon kuntoon kala meni, mutta otn se erillliseen akvaan, ja hoidin sen kuntoon, sen jälkeen myin kaikki palettikalat, paitsi yhtäpariskuntaa, mutta sitten nekin lähti vaja kuukauden päästä, kun laitoin akvaarion pojes, että itellä on tollanen kokemus, ja ei iha mikää mukava ollukkaan !!


    • keijo246

      Kuinka pitkä on palettikalojen kutuaika? En ole varma, mutta uskoisin että omalla palettikalaparilla on nyt kutuaika. Naaras lymyilee luolassa ja uros häätää muita kaloja pois luolan lähettyviltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe