Punalevä

Uffe

Moikka,

Minulla on 200 l makean veden allas jossa on nyt useamman vuoden viihtynyt
tupsumainen tumma punalevä josta haluaisin päästä eroon koska sitä kertyy
kaikkialle ja pilaa akvaarion ulkonäön.
Olen eri liikkeistä saanut vinkkejä miten sitä voisi poistaa, eli olen
kokeillut vähäntee valaistusta joka kyllä auttaa mutta heti kun valaistusta
taas lisää niin ne tulevat takaisin. Olen myös kokeillut lisätä turveuute
liuosta mutta sillä ei juuri ole vaikutusta. Minulla on altaassa käytössä
kaksi suodatinta, sisä ja ulkosuodatin. Ulkosuodattimeen olen lisännyt
kalkkimurskaa siinä toivossa että se vaikuttaisi levänkasvuun, mutta en ole
huomannut mitään vaikutusta siitä.
Mikä voisi vielä olla avuksi?
Kiitos!

12

538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksi

Laita sinne runsas kasvillisuus ja kasveille hyvät olot eli lannoitetta ja hiilidioksidia niin kasvit sitoo ravinteet pois. Niin ja vaihda vettä ainakin se 50% viikossa. Niin minä pääsin noista levistä eroon lopullisesti.

• Uffe

Kiitos vastauksesta! Tiedän että tuo punalevien runsaus johtuu juuri siitä että vedessä on liikaa ravinteita. Nyt on vaan se ikävä puoli että mun kirjoahvenet repivät kasveja juurineen irti, eli jouduin vuosia sitten poistamaan kaikki kasvit. Sen tuloksena tulivat punalevät. Voisin tietysti vielä kokeilla jollain paksulehtisellä kasvilla ja yrittää kinnittää se syvälle hiekkaan.
        Vedenvaihtoja en ole tehnyt niin usein, voisin sitä viikottaista 50%:n vaihtoa kokeilla. Uskon että se voisi toimia.

• ...

Jos akvaariossasi ei ole kasveja, niin voit kokeilla tujumpia levämyrkkyjä (joita kasvialtaaseen ei voi edes laittaa!). Mutta vaihda ihmeessä sitä vettä, ahvenet sottaa muutenkin.

• Uffe

Kiitos vaan mutta en ota riskiä kokeilemalla vahvoja levämyrkkyjä, fisujen hyvinvointi on tärkeämpää. Tällä hetkellä ne voivat ihan hyvin.

• .....
        Uffe kirjoitti:

Kiitos vaan mutta en ota riskiä kokeilemalla vahvoja levämyrkkyjä, fisujen hyvinvointi on tärkeämpää. Tällä hetkellä ne voivat ihan hyvin.

Levämyrkky toimii niin että siitä ei ole haittaa kaloille. Se estää levän aineenvaihduntaa ja vaikuttaa sellaisella tavalla että levä kuolee, kaloihin ei vaikuta.

• BarBi89

et leväparbit hävittää myös ihan tehokkaasti punalevää...itselläni on leväbarbeja ja levät on pysynyt ihan hyvin kurissa....tosin punalevää minulla ei koskaan onneksi ollut :)

• Uffe

Olen kokeillut niitä mutta kirjoahvenet popsi ne hetkessä suuhunsa :( ne olivat nimittäin aika pieniä poikasia ne leväparpit, eli maukkaita herkkupaloja isoille ahvenille :)

• Osku

..joku kelluskasvi kuten pistia? Myös jaavan saniaista voisit kokeilla, senhän voi kiinnittää vaikka kuminauhalla johonkin juurakkoon. Se on myös sitkeä ja ilmeisesti pahanmakuinen joten kalat siihen harvoin koskevat. Tai sitten hentokarvalehti. Se on köynnöskasvi jonka voi laittaa kasvamaan vaikka niin että laittaa juurien päälle ison kiven. Se kasvaa ravinteikkaassa vedessä tosi nopeasti ja sitoo täten ravinteita vedestä.

• osku

..joku kelluskasvi kuten pistia? Myös jaavan saniaista voisit kokeilla, senhän voi kiinnittää vaikka kuminauhalla johonkin juurakkoon. Se on myös sitkeä ja ilmeisesti pahanmakuinen joten kalat siihen harvoin koskevat. Tai sitten hentokarvalehti. Se on köynnöskasvi jonka voi laittaa kasvamaan vaikka niin että laittaa juurien päälle ison kiven. Se kasvaa ravinteikkaassa vedessä tosi nopeasti ja sitoo täten ravinteita vedestä.

• Miimu

Millaiset putket sinulla on? Montako, merkki ja teho?

Jo erivärinen putki voi tilannetta helpottaa, samoin minäkin suosittelisin pistiaa.

Jos kasveja ei ole, niin nitraatti ja fosfaatti testejä suosittelisin lämpimästi vedenvaihdon tarpeen mittaamiseen, molemmat ovat kasvien ravinteita, jotka levät käyttävät häikäilemättä hyväkseen ilman kilpailijoita. Eli vedenvaihtoja reilummin,vaikka kahdestikin viikossa 40% tms. kunhan vesiarvot eivät muutu, pitäisi auttaa.

Älä kokeile enää leväbarbia muutenkaan, on liian iso kala akvaarioosi.

Ihan mielenkiinnosta, mitä ahvenia sinulla on? Kuulostaa hurjalta, että ne ahmaisivat suihinsa kalan, joka ei aikuisena kyseiseen akvaarioon edes mahdu. Tokihan leväbarbin poikaset ovat pieniä ja kapeita, mutta silti.

Kalkkimurska on turhaa, onneksi se ei vesiarvoihinkaan vaikuta, joten eipä siitä toki vaaraakaan ole.

yksi juttu vielä voisi olla vesiviljely. Eli laitat jonkun siihen sopivan huonekasvin juuret akvaarioon imemään ravinteita pois. Peikonlehti tai kultaköynös voisivat sopia tarkoitukseen. Itselläni ei tuollaista vielä ole, mutta lisää tietoa löytyy sieltä, minne en saa sinua neuvoa....

• osku

Onko tosiaan noin ettei 200 litraiseen saa laittaa leväbarbeja?
        Minkä kokoisen ne tarvii?

• Miimu
        osku kirjoitti:

Onko tosiaan noin ettei 200 litraiseen saa laittaa leväbarbeja?
        Minkä kokoisen ne tarvii?

Kyllähän sinne saa laittaa leväbarbeja, ei se lainvastaistakaan ole...

Mutta jos miettii asiaa kalan kanalta, niin leväbarbi on nopea uimari, joka kasvaa viisitoista senttiseksi, lisäksi parvikala, kolmea pitäisin ihan miniminä. Jos kalalle antaisi vaikka edes kymmenen kertaa itsensä pituuden uimatilaa, tulee akvaarion olla 150 senttiä pitkä, tällä mitalla olevat ovat noin 300 litraisia. Ja kun olen siinä leväbarbeja katsellut, niin ei lisäkään tila pahaa tekisi, mutta näyttävät jo viihtyvän. Eli ei niinkään ne litrat, vaan se pituus. Kovin lyhyessä töksähtää kuono seinään jos yhtään aikoo uida.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe