Dolly-hinauslaite

Rakentelija

Onko kellään käytössä tuollaista Dolly-hinauslaitetta, eli laitetta jossa auton etupyörät nostetaan kärryn päälle, mutta takapyörät kulkee tietä pitkin?

Minkälaiset ovat tuollaisen kärryn lakisääteiset vaatimukset? Saako tuollaisella vetää yli 750 kg ajoneuvoa, jossa ei ole jarruja?

Ja onko max. nopeus 50 km/h?

19

17380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Putki Notkonen

      Osin tätä dollyasiaahan on sivuttu täällä aiemminkin ja kannattaa klikata "Seuraava"-linkin takaa keskustelu "hinausdolly", sieltä löytyy joitakin näkemyksiä asiasta. Omat mielipiteeni esitän täysin siviilihenkilönä ja ne saattavat olla virhetulkintojakin, joten en ota niistä mitään vastuuta.
      Rakenteen osalta lain vaatimuksista auktoriteettisin lausunto lienee saatavissa paikalliselta katsastuskonttorilta.
      Käsitykseni nopeuksista on se, että koska dolly tosiaan on hinattava laite, sitä ei saisi tyhjänä vetää yli 50 km/h nopeudella. Kun sen päälle nostetaan auto, tilanne muuttuu hinaustilanteeksi ja hinausta koskevien sääntöjen mukaan suurin sallittu nopeus on 60 km/h. Sallittu nopeus siis paradoksaalisesti nousee! Toisaalta dollyä ei voi rekisteröidä nopeuden kasvattamiseksi perävaunuksi tai ainakaan se ei kannata, sillä sen jälkeen sitä ei voi enää käyttää käyttötarkoitukseensa. Perävaunun kuorma ei nimittäin saa roikkua tiellä, se ei saa ylittää kuormatilaa yli kahdella metrillä eikä henkilöautoon kytketyllä perävaunulla saa hinata mitään. (Ainakaan ennen ei saanut, näkyvät tiemiehet hinaavan jättiliikennemerkkivaunujaan letkassa, tosin laitteitahan ne lienevät. En nyt jaksa kaivaa nykyistä sanamuotoa asetusteksteistä...)

      • rattijehu

        Hinaustilanteessahan on ylärajanopeus 60 km/h, ellei vetäjällä tai vedettävällä ole alhaisempaa nopeutta, jolloin suurin sallittu nopeus on se, joka ei pakota kumpaakaan osapuolta ajoneuvokohtaiseen ylinopeuteen.

        Dolly kai on miellettävä hinausapuvälineeksi, kuten köysi, sillä lisäyksellä että se perässä ollessaan pudottaa vetäjäkytköksen(auto dolly) ajonopeuden arvoon 50 km/h. Vetäjäkytkös miellettänee yhdeksi ajoneuvoksi. Jos tällaiseen vetoajoneuvoon auto dolly kytketään vetoon toinen auto, edellisen alempi nopeus pakottaa koko systeemin samaan nopeuteen 50 km/h. Onko tulkinta liian maallikkomainen, mene tiedä. En ota minäkään enempää vastuuta, tämä on todella omaa tulkintatajunnan virtaa.

        Lisää alaspäin rajoitteita tulee tietenkin, jos dolly on kytketty vaikkapa traktoriin jne…


      • Putki Notkonen
        rattijehu kirjoitti:

        Hinaustilanteessahan on ylärajanopeus 60 km/h, ellei vetäjällä tai vedettävällä ole alhaisempaa nopeutta, jolloin suurin sallittu nopeus on se, joka ei pakota kumpaakaan osapuolta ajoneuvokohtaiseen ylinopeuteen.

        Dolly kai on miellettävä hinausapuvälineeksi, kuten köysi, sillä lisäyksellä että se perässä ollessaan pudottaa vetäjäkytköksen(auto dolly) ajonopeuden arvoon 50 km/h. Vetäjäkytkös miellettänee yhdeksi ajoneuvoksi. Jos tällaiseen vetoajoneuvoon auto dolly kytketään vetoon toinen auto, edellisen alempi nopeus pakottaa koko systeemin samaan nopeuteen 50 km/h. Onko tulkinta liian maallikkomainen, mene tiedä. En ota minäkään enempää vastuuta, tämä on todella omaa tulkintatajunnan virtaa.

        Lisää alaspäin rajoitteita tulee tietenkin, jos dolly on kytketty vaikkapa traktoriin jne…

        Olet oikeassa siinä, että tietenkään hinattaessa ei saa ylittää hinaavan tai hinattavan ajoneuvon ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta, kuten ei myöskään tiekohtaista nopeusrajoitusta.
        Kyseisenkaltaista hinausdollyä ei kuitenkaan saa kytkeä esim traktoriin: Ajoneuvolain 18§:n lopusta voimme lukea: "hinattava laite on myös:... 2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen." Ts. esim. traktoreissa ja kuorma-autoissa mennään ajoneuvoryhmän perävaunusäännösten mukaan ja kuten jo sanottu, perävaunun lasti ei saa roikkua tiellä.
        Oma, ehkä kyseenalainenkin käsitykseni hinausnopeudesta 60km/h dollyllä perustuu juuri mainitsemaasi seikkaan, että kyseessä on hinauksen apuväline siinä kuin köysi tai hinauspuomikin. Alunperinkään kyse ei ole "ajoneuvosta" vaan "laitteesta". Lisäksi "kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty" Silti dollyn käyttö on sallittua (vetäminen ja hinaaminen taitavat olla silti eri asioita). Käsitykseni siis on, että dolly "katoaa" laskuista kun sitä käytetään tarkoitukseensa ja siten kyse on puhtaasti toisen ajoneuvon hinaamisesta.
        Jos ajoneuvoon on kytketty vetokytkimellä toinen "ajoneuvo", esim. perävaunu, kyseessä on ajoneuvoyhdistelmä, ei yksi ajoneuvo. Tällöin toki yhdistelmän nopeus rajautuu varmasti alimman ajoneuvokohtaisen mukaiseksi, eikä kuorma muuta tilannetta.


      • rakentelija

        Täytyykös Dolllyllä hinattavassa autossa olla kuljettaja? Jos sitä siis verrataan hinaustilanteeseen.


      • Putki Notkonen
        rakentelija kirjoitti:

        Täytyykös Dolllyllä hinattavassa autossa olla kuljettaja? Jos sitä siis verrataan hinaustilanteeseen.

        Periaatteessa pistit oleellisen kysymyksen määritelmien kannalta, ilmeisesti kuitenkin hieman kieli poskessa...
        Vakiintuneen käytännön mukaan dollyllä tai hinausauton vartaissa (sekin on hinaamista) hinattaessa kuljettajaa ei tarvita ja ei liene suotavaakaan, tuskin kuitenkaan missään kiellettyä. Ainoa meininta jonka nopealla haulla löysin hinattavan ajoneuvon kuljettajasta on oheisen asetuslainauksen (4.12.1992/1257) lopussa:

        "14 §

        Ajoneuvon hinaaminen

        1. Hinattaessa köyttä tai tankoa käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla voimakoneella, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme ja enintään kuusi metriä. Köyden tai tangon keskiosaan on kiinnitettävä selvästi näkyvä lippu. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia taikka apuvaunua käyttäen ja ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, vain apuvaunun avulla tai hinauspuomin varaan nostettuna.

        2. Kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty. Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi. Hinattavana olevan ajoneuvon kuljettajalla tulee olla tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti."

        Itse kysymykseesi tässä ei sanota juuta eikä jaata!


      • Putki Notkonen
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että tietenkään hinattaessa ei saa ylittää hinaavan tai hinattavan ajoneuvon ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta, kuten ei myöskään tiekohtaista nopeusrajoitusta.
        Kyseisenkaltaista hinausdollyä ei kuitenkaan saa kytkeä esim traktoriin: Ajoneuvolain 18§:n lopusta voimme lukea: "hinattava laite on myös:... 2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen." Ts. esim. traktoreissa ja kuorma-autoissa mennään ajoneuvoryhmän perävaunusäännösten mukaan ja kuten jo sanottu, perävaunun lasti ei saa roikkua tiellä.
        Oma, ehkä kyseenalainenkin käsitykseni hinausnopeudesta 60km/h dollyllä perustuu juuri mainitsemaasi seikkaan, että kyseessä on hinauksen apuväline siinä kuin köysi tai hinauspuomikin. Alunperinkään kyse ei ole "ajoneuvosta" vaan "laitteesta". Lisäksi "kahden ajoneuvon samanaikainen hinaaminen samalla vetävällä ajoneuvolla on kielletty" Silti dollyn käyttö on sallittua (vetäminen ja hinaaminen taitavat olla silti eri asioita). Käsitykseni siis on, että dolly "katoaa" laskuista kun sitä käytetään tarkoitukseensa ja siten kyse on puhtaasti toisen ajoneuvon hinaamisesta.
        Jos ajoneuvoon on kytketty vetokytkimellä toinen "ajoneuvo", esim. perävaunu, kyseessä on ajoneuvoyhdistelmä, ei yksi ajoneuvo. Tällöin toki yhdistelmän nopeus rajautuu varmasti alimman ajoneuvokohtaisen mukaiseksi, eikä kuorma muuta tilannetta.

        Tuossa edellisessä viestissä väitin: "Alunperinkään kyse ei ole "ajoneuvosta" vaan "laitteesta"."
        Tieliikennelain 2a §:n mukaan kuitenkin tarkoitetaan: "hinattavalla ajoneuvolla toiseen ajoneuvoon kytkettävää ajoneuvoa; hinattavia ajoneuvoja ovat perävaunu ja hinattava laite;"

        Eli täsmennetysti: kyse ei ole perävaunusta, ajoneuvosta tämän perusteella kuitenkin.


    • Hinaaja

      Itse olen Dollylla muutaman kerran autoa kuskannut ja todennut sen harvinaisen käteväksi laitteeksi. Dollyahan ei tarvitse vakuuttaa eikä katsastaa, mutta sen tulee olla valojen, renkaiden ja kytkentälaitteiden osalta liikenteeseen kelpaava (kuten peräkärry).

      Katsastusmiehen kanta kyseisestä laitteesta oli hinausapulaite, jonka avulla toista autoa voidaan hinata maks. 60 km/h. Myös tyhjänä nopeus tulisi olla maks. 60 km/h. Itse olen kuitenkin aina tyhjänä vetänyt n. 80 km/h (peräkärrynopeus), eikä siitä ole tullut sanomista. Näin haitta muulle liikenteelle on vähäisempi.

      Dollya ei koske painorajoitukset. Eli periaatteessa B kortilla ja 800 kg HA:lla voi hinata dollyn avulla vaikka 3000 kg autoa. On kuitenkin suositeltavaa, että hinattava auto ei ole paljoa hinaavaa autoa painavampi.

      Hinattavassa autossa ei tarvitse olla kuljettajaa ja hinattava auto tulee varustaa hinaavan auton valoihin kytkettävällä valopaneelilla. Suosittelen.

      • Hanu

        Onko jossakin päin myytävänä näitä Dollyja.
        Olisi kätevää jos puomin saisi irti niin tuotahan voisi menomatkalla kuljettaa vaikka Caddyn lavalla.

        HAnu


      • Putki Notkonen
        Hanu kirjoitti:

        Onko jossakin päin myytävänä näitä Dollyja.
        Olisi kätevää jos puomin saisi irti niin tuotahan voisi menomatkalla kuljettaa vaikka Caddyn lavalla.

        HAnu

        Valmiita dollyjä on mallistossa ainakin täällä: http://www.peravaunutaloviitala.fi/index2.html > 1-akseliset. Eipä taida olla irrotettavaa aisaa tuossa, mutta toteuttavat myös asiakkaan toiveiden mukaisia ratkaisuja.


      • Scooter
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Valmiita dollyjä on mallistossa ainakin täällä: http://www.peravaunutaloviitala.fi/index2.html > 1-akseliset. Eipä taida olla irrotettavaa aisaa tuossa, mutta toteuttavat myös asiakkaan toiveiden mukaisia ratkaisuja.

        Täytyykö näin talvella olla hinattavassa autossa takana nastarenkaat, jos vetää Dollylla ja pitääkö eturenkaat lukita jos tässä kyseisessä trailerissa on kääntyvä teli. Vedin yhtä autoa eturenkaat lukittuna ja tuntui siltikin jyrkässä käännöksessä puskevan toista puolta ylös.


      • Lifekey
        Hanu kirjoitti:

        Onko jossakin päin myytävänä näitä Dollyja.
        Olisi kätevää jos puomin saisi irti niin tuotahan voisi menomatkalla kuljettaa vaikka Caddyn lavalla.

        HAnu

        Laitappa viestiä jos oikeasti haluyat hyvän dollyn, armeijan tekniikan työntekijöiden kensken valmistamme silloin tällöin erän noita. menevät poikittaissuunta pitkittäin eli ns kyljellään vaikka transportterin sisälle ilman kommervenkkejä eikä tarvitse purkaa.


        Nikolai Tanttu

        [email protected]


    • ex dolly

      Saa vetää normaalia H-autoa 60km /h Eikä tavitse katsastaa. Valot ja kolmiot olis hyvä olla.

    • hates1

      laittomia vehkeitä toisissa autoissa jarruton paino max 750 kg ,siis veto laitteen paino auton paino se menee reilusti yli 750 kg ,, ja toiseksi jarrunton kärry saa olla vain max 17cm leveempi kuin vetoauto

      • Anonyymi

        Mistä keksit tuon 17 cm? Perävaunu saa olla olla missä tahansa henkilö- ja pakettiautossa - vaikka mopossakin - 230 cm leveä. Tätä leveämpi vaunu saa olla kuitenkin enintään 60 cm leveämpi kuin vetoauto. Eikä riipu siitä onko vaunu jarruton vai jarrullinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä keksit tuon 17 cm? Perävaunu saa olla olla missä tahansa henkilö- ja pakettiautossa - vaikka mopossakin - 230 cm leveä. Tätä leveämpi vaunu saa olla kuitenkin enintään 60 cm leveämpi kuin vetoauto. Eikä riipu siitä onko vaunu jarruton vai jarrullinen.

        Enkö siis saisi vetää Pajerolla joka on 1875 leveä , traileriani joka on 2600 leveä ? Suoritin pikku e ajokokeen tuolla yhdistelmällä .


    • Anonyymi

      Uusi tieliikennelaki kieltää vetokoukkuun kytkettävien hinausvaunujen käytön 1.6.2020 alkaen.

    • Anonyymi

      Nehän kiellettiin liikenteestä

      • Anonyymi

        Eikö näitä Dollyja ollut USA:ssa? Mikä Suomessa mättää, ovat täällä autot liian pieniä vai vetokoukut liian rimpuloita toisen auton hinaamiseen? Luin noista aikoinaan juttua.

        Dollyyn tulee auton etupyörät, ja takapyörät ovat sitten maantiellä. Automaattivaihteisia autoja ei muistaakseni saa muutenkaan hinata. Ai niin, saako hinata, kun on etuvetoauto ja automaattivaihteisto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö näitä Dollyja ollut USA:ssa? Mikä Suomessa mättää, ovat täällä autot liian pieniä vai vetokoukut liian rimpuloita toisen auton hinaamiseen? Luin noista aikoinaan juttua.

        Dollyyn tulee auton etupyörät, ja takapyörät ovat sitten maantiellä. Automaattivaihteisia autoja ei muistaakseni saa muutenkaan hinata. Ai niin, saako hinata, kun on etuvetoauto ja automaattivaihteisto?

        Tulihan se väärä uskomus tässä viimeisessä kmmentissa esiin taas; tottakai tuollaisia momentinmuunnin-automaatteja voi kiskoa köyden päässä, kunhan nopeus on alhainen , oliko se < 50 km/h. eikä matka kovin montaa kymmentä kilometriä.
        Olen itsekin ollut hinauksessa Chryslerini kanssa eikä mitään ongelmaa. Ei siinä laatikko vaurioudu, kunhan siis edetään rauhallisesti.
        Mistähän baarista tuokin luuloharha lie levinnyt?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe