Neuvokaa NYT heti!!!!!

Franciska

Siirsin yhden naaras miljoonakalan purkkiin mitat: 19leveys 19pituus 12korkeus. Laitoin aqua safea ja kasvin. hiekkaa on pohjalla. Uroksia on 6 joten oli pakko siirtää naaras pois! Sen kärsimyt oli silmin nähtävillä! Selviääkö Miljoonakala tuolla? Sillä on TODELLA iso vatsa ollut 3kk ainakin. Olisiko se raskaana? Miksei ole jo synnyttänyt? Kauvanko raskaus kestää? Voisiko raskauden pidentyminen johtua siitä että 6urosta on yhtä naarasta tökkinyt kokoajan?

Siinä oli RUTKASTI kysymyksiä!

Auttakaa nyt heti ei huomenna!

49

3303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verkko

      Laitoin akvaariooni verkon väliin ja naaraat toisella puolella ja uros miljikset toisella. Toimii ihan hyvin ja siten kenenkään ei tarvii uida purkissa tai kärsiä liioista miehistä. :)

    • verkko

      Miljoonakala naaraani ovat myös olleet samoin pitkään pyöreinä..tälläkin hetkellä. Tuttu juttu täälläkin siis. Kylläkai ne siitä laihtuvat ajan myötä, kun ovat eristyksissä uroksista. Eikös se niiden raskaus kestä 1 kk. Mutta käytännössä olen havainnut, että hiukan kauemmin.

      Parempi sen nais miljiksen olisi kai olla akvassa, jossa olisi kuplat ja veden kierto. Ja muutakin elämää kuten ne miehet edes verkon toisella puolella.

      Minulla muuten aivan ensimmäinen naaras synnytti 5 poikasta ja aamulla se löytyi kuolleena akvan pohjalta. Poikaset syntyivät häntä edellä (satuin olemaan paikalla silloin) ja kaksi niistä viidestä osoittautuivat hieman viallisiksi, mutta polskuttelevat silti iloisesti akvassa kaikki vieläkin. Varmaan synnytyksessä meni jotain pieleen. Sen jälkeen kaksi naarasta (2 naarasta niistä viidestä) ovat synnyttäneet ja kaikki on mennyt ok.

    • Miimu

      Kyllähän se siellä jonkin aikaa pärjää, mutta ilman suodatinta tai muuta vedenliikuttajaa voi happitilalle käydä aika vähiin. Koska et myöskään ehtinyt kypsyttää purkkia, voi kalaa uhata ammonium myrkytys tai nitriitti.

      Vaihda ainakin usein vettä, pienissä erissä.

      Minkä kokoinen noiden oma allas on? Naaraitahan tulisi olla koiraita enemmän, muuten niille käy juuri noin huonosti.

      Pienessä purkissa on myös vaikea säätää veden kovuus ja emäksisyys miljoonkalaloille sopivaksi. yleensä hanavesi ei sitä ole. Synnytyksen ongelmat voivat siis johtua ihan jo väärästä vedestä.

      toivottavasti nämä kalat eivät siinä 45 litraisessasi asusta.

      • Franciska

        Jos minulla on taistelukala ja 7miljoonakalaa 45litraisessa aakvaariossa, se ei ole liian pieni "Toivottavasti nämä kalat eivät siinä 45litraisessasi asusta" Siis paska puhetta! Akvaarioni näyttää tyhjältä aina. Siksi ajattelin sinne ostaa lisäystä... miljoonakalat ovat vasta n.3sentin pituisiakin.
        Siirsin naaraan takaisin urosten luokse. Nyt sitä jahdataan, mutta en voinut pitää pikkupurkissa, kävi sääliksi kalaa.


      • Sakke
        Franciska kirjoitti:

        Jos minulla on taistelukala ja 7miljoonakalaa 45litraisessa aakvaariossa, se ei ole liian pieni "Toivottavasti nämä kalat eivät siinä 45litraisessasi asusta" Siis paska puhetta! Akvaarioni näyttää tyhjältä aina. Siksi ajattelin sinne ostaa lisäystä... miljoonakalat ovat vasta n.3sentin pituisiakin.
        Siirsin naaraan takaisin urosten luokse. Nyt sitä jahdataan, mutta en voinut pitää pikkupurkissa, kävi sääliksi kalaa.

        niin siis miksi olet noin kauhian aggressiivinen? Siis ihmiset täällä yrittävät auttaa sinua kysymyksissäsi ja sinä raivoat auttajillesi? Jos kerran kyselet täällä ohjeita niin älä sitten ärsyynny niin kauhiasti vastauksista. Ota ihan rauhallisesti :)


      • Sakke
        Sakke kirjoitti:

        niin siis miksi olet noin kauhian aggressiivinen? Siis ihmiset täällä yrittävät auttaa sinua kysymyksissäsi ja sinä raivoat auttajillesi? Jos kerran kyselet täällä ohjeita niin älä sitten ärsyynny niin kauhiasti vastauksista. Ota ihan rauhallisesti :)

        sen verran että se on kyllä ihan tosi että miljoonakaloja kuuluisi olla kolmekin naarasta yhtä urosta kohti. Eli sinä voisit vaikka luopua naaraasta tahi sitten ostaa pari naarasta lisää ja luopua muutamasta uroksesta. Sellaisia ne urokset ovat, jahtaavat naarasta ahdistuneisuuteen asti :(


      • Miimu
        Franciska kirjoitti:

        Jos minulla on taistelukala ja 7miljoonakalaa 45litraisessa aakvaariossa, se ei ole liian pieni "Toivottavasti nämä kalat eivät siinä 45litraisessasi asusta" Siis paska puhetta! Akvaarioni näyttää tyhjältä aina. Siksi ajattelin sinne ostaa lisäystä... miljoonakalat ovat vasta n.3sentin pituisiakin.
        Siirsin naaraan takaisin urosten luokse. Nyt sitä jahdataan, mutta en voinut pitää pikkupurkissa, kävi sääliksi kalaa.

        Jos koiraat pääsevät jahtaamaan naarasta hengiltä, on se liian pieni. Lisäksi selitin jo viimeksi, ihan linkkien kanssa, miksi taistelukala ja miljoonakalat eivät kuulu samaan akvaarioon.

        Ei ole kyse siitä näyttääkö akvaario sinusta kivalta, vaan siitä voivatko kalat elää siellä hyvin. Täytyyhän sinun se nyt ymmärtää.


      • Miimu
        Sakke kirjoitti:

        sen verran että se on kyllä ihan tosi että miljoonakaloja kuuluisi olla kolmekin naarasta yhtä urosta kohti. Eli sinä voisit vaikka luopua naaraasta tahi sitten ostaa pari naarasta lisää ja luopua muutamasta uroksesta. Sellaisia ne urokset ovat, jahtaavat naarasta ahdistuneisuuteen asti :(

        Ellet koveta vettäsi mitenkään, niinluopuisit ennemmin koko miljoonakaloista ja antaisit sille taistolle hyvän kodin tuosta 45 litraisesta.

        Miljoonkalat eivät sinne yksinkertaisesti mahdu, niiden käytöskin jo sen osoittaa.


      • Franciska
        Miimu kirjoitti:

        Jos koiraat pääsevät jahtaamaan naarasta hengiltä, on se liian pieni. Lisäksi selitin jo viimeksi, ihan linkkien kanssa, miksi taistelukala ja miljoonakalat eivät kuulu samaan akvaarioon.

        Ei ole kyse siitä näyttääkö akvaario sinusta kivalta, vaan siitä voivatko kalat elää siellä hyvin. Täytyyhän sinun se nyt ymmärtää.

        Minun taistelukalani (Reijo) on kohta kaksi vuotias ja elänyt puolitoista vuotta noiden samojen miljoonakalojen kanssa ja mitään ongelmaa ei ole ollut. En usko että miljoonakalat mitä akvaariossani nyt on. Olisivat eläneet 2vuotta jossei niillä olisi hyvä olla. Kun naaras on yksin rauhassa, se hakeutuu melkeinpä heti kaikkien noiden urosten luokse. Se ei näytä kyllä kovin vaivaantuneelta aina. Joskus se ui karkuun, joskus on vain paikallaan.

        Ja kyllä minä tiedän mikä on kaloilleni parasta, koska näen kokoajan ne ja olen 10vuotta omistanut akvaarion.


      • verkko
        Franciska kirjoitti:

        Minun taistelukalani (Reijo) on kohta kaksi vuotias ja elänyt puolitoista vuotta noiden samojen miljoonakalojen kanssa ja mitään ongelmaa ei ole ollut. En usko että miljoonakalat mitä akvaariossani nyt on. Olisivat eläneet 2vuotta jossei niillä olisi hyvä olla. Kun naaras on yksin rauhassa, se hakeutuu melkeinpä heti kaikkien noiden urosten luokse. Se ei näytä kyllä kovin vaivaantuneelta aina. Joskus se ui karkuun, joskus on vain paikallaan.

        Ja kyllä minä tiedän mikä on kaloilleni parasta, koska näen kokoajan ne ja olen 10vuotta omistanut akvaarion.

        Kiitos,että kerroit tuon Reijosta ! Olinkin mielessäni jo kauhuissani, että ei kai taistelukala hyökkää niiden muiden kimppuun. Katsos, en tiennyt oletko aloittelija vai jo kauan akvaa pitänyt, nyt sanoitkin sen. Itse olen aloittelija. Vuodenpäivät ollut ensimmäinen akvaario.

        Olen vaan lukenut kaikenlaisia juttuja taistiksista. Ja siksi kauhistuin. Onhan niillä kaloillakin omat luonteesa ja sukupuolensakin, joten kaikki ei aina tapahdu samalla lailla. Hyvä, että miljikset tulee toimeen taistiksen kanssa ja toisinpäin !!


      • Franciska
        verkko kirjoitti:

        Kiitos,että kerroit tuon Reijosta ! Olinkin mielessäni jo kauhuissani, että ei kai taistelukala hyökkää niiden muiden kimppuun. Katsos, en tiennyt oletko aloittelija vai jo kauan akvaa pitänyt, nyt sanoitkin sen. Itse olen aloittelija. Vuodenpäivät ollut ensimmäinen akvaario.

        Olen vaan lukenut kaikenlaisia juttuja taistiksista. Ja siksi kauhistuin. Onhan niillä kaloillakin omat luonteesa ja sukupuolensakin, joten kaikki ei aina tapahdu samalla lailla. Hyvä, että miljikset tulee toimeen taistiksen kanssa ja toisinpäin !!

        Minun Reijoni on siis tosi lempeä luonteinen. Kun kultakaloja oli 3 tuossa 45litran akvaariossa Reijo oli niiden kanssa oikein ylempi ystävä. Mutta Miljikset tappoivat kultakalat :'( muutenkaan en aijo enään ottaa kultakaloja noin pieneen akvaan. Minulla oli n. 5vuotta sitten 200litran akva, monneja, kultakaloja, tetroja, kaikkia kiilteleviä höpönassuja, miljoonakaloja. Kaikkia, mutta akvaario oli itse-tehty ja jokaikinen kala kuoli vuorotellen :/ Kuulemma akvaarion reunoista irtosi jotain vaarallista silikoonia yms.
        Kuinka kauvan miljoonakalat elävät? en ole siihen kiinnittänyt ennen huomiota!


    • helv****

      Sakke tuossa väitti, että kysyjä on agressiivinen. Kyllä lukijoitakin v***ttaa tommoset kommentit, kuin " kyllähän sinun nyt se pitäisi ymmärtää", On jo vähän liikaakin tullut lueskeltu mimmun v***uilua tällä palstalla. Jops mimmu et osaa käyttäytyä palstalla, nii mene helvett***.

    • verkko

      Franciska, oletko ajatellut ostaa toista akvaariota; ajattelin vaan, että niille miljiksille vähän isompi ja vaikka jättäisit sen taitelukalan siihen 45 litraiseen ? Tää nyt oli vaan yksi idea...

      Ootko ajatellut sitä verkolla akvan jakoa kahteen osaan ?

      Mä olen jakanut verkolla ja itse tehdyt puiset kehykset siinä, jolla verkko pysyy paikallaan. Tuo siitä syystä, että toisen akvan hankkiminen on kallista ja ei mahdu pineen asuntoon. En mä osaa muita vinkkejä antaa, ja varmaan nuo ovat sinulla itselläsikin olleet jo mielessä !!!

      Minunkin akva näytti tyhjältä alussa, mutta koska ne naaraat näyttivät niin pyöreiltä, niin ajattelin, että odottelen sitkeästi, kyllä ne joskus poikii. Ja poikivathan ne. Poikasia sitten tuleekin ihan kivat määrät. Ei ole pahemmin tarvinnut kaupasta ostaa uusia, paitsi kolme tosi kaunista urosta hankin. Ajattelin, että odottelen muutaman kuukauden sitkeästi ja katson montako syntyy ja sitten katson miten mahtuvat. Enää en halua lisää fisuja ja en myöskään halua luopua siellä uivista, joten verkkojako on paikallaan. Akvaarioni ei enää näytä tyhjältä, ei todellakaan. Jos vain maltat, niin kokemuksesta hyvä vinkki on odotella ja katsella tyhjää akvaariota, kun sinulla kuitenkin on se kohta synnyttävä naaras.

      • Miimu

        Tyhjyys on kyllä ihan oma mielipiteesi. Noin monta kalaa ja noin vähän litroja on täysi, näytti se sitten sinusta miltä tahansa.

        Toinen akvaario on juuri se, mitä tarvitset. Tämä taistolle ja miliksille sitten omansa. Kai tämän voisi johonkin korulauseeseenkin muotoilla, mutta miksi ihmeessä? Eivät faktat ole keljuilua, ainoastaan faktoja.


      • Franciska

        Kyllä olen ajatellut ostaa uuden akvaarion, mutta rahaa kun ei ole :/ Koiraan ja muihin häkkieläimiin menee rahaa, kuin myös akvaarioon. Minun seuraava hankintani on partamonni, neontetroja ja kasveja lisää sekä puhdas suodatin (suodatin on n. 10vuotta vanha.)

        Ja häkkieläimille, koiralle on kanssa ostettavaa. Ja akvaarioista pyytävät kaameita summia! Ystävättäreni maksoi juuri 90litraisesta 120euroa! Tilaa kyllä olisi isommalle akvaariolle. Minulla on n. 65litran akvaario toisilla gerbiileillä, mutta sen sain 15euroon koska siinä on halkeama :/


      • Franciska
        Miimu kirjoitti:

        Tyhjyys on kyllä ihan oma mielipiteesi. Noin monta kalaa ja noin vähän litroja on täysi, näytti se sitten sinusta miltä tahansa.

        Toinen akvaario on juuri se, mitä tarvitset. Tämä taistolle ja miliksille sitten omansa. Kai tämän voisi johonkin korulauseeseenkin muotoilla, mutta miksi ihmeessä? Eivät faktat ole keljuilua, ainoastaan faktoja.

        siis akvaario on tyhjyyden tyhjä. Siksi ostan sinne monnin ja neontetroja. Mitat ovat: pituus: 50½cm, leveys: 28cm, syvyys: 30cm.
        Sinun on ehkä vaikea kuvitella, mutta noilla on tuolla tila yllin kyllin ottaa vaikka uinti kilpailut.
        Nyt kun olen teidän kanssanne saanut keskustella olen taas kiinnostunut kaloista :) Taidankin tänään siivota akvaarion!


      • tetra
        Franciska kirjoitti:

        siis akvaario on tyhjyyden tyhjä. Siksi ostan sinne monnin ja neontetroja. Mitat ovat: pituus: 50½cm, leveys: 28cm, syvyys: 30cm.
        Sinun on ehkä vaikea kuvitella, mutta noilla on tuolla tila yllin kyllin ottaa vaikka uinti kilpailut.
        Nyt kun olen teidän kanssanne saanut keskustella olen taas kiinnostunut kaloista :) Taidankin tänään siivota akvaarion!

        Hei, älä osta monnia, ota ilmaiseksi tältä palstalta. Ovat kaupassa hintavia. Imukuppimonni on osoittautunut hyväksi, kristallisi ovat hohtavan kirkkaat aina, ei tarvitse rappia levää pois. Ja kyllä se monni menee ihan hyvin miljisten kanssa, vaikka mimmu tuleekin heti väittämään sanakirjan kanssa samaa mitä kirjoittaa joka päivä tänne, kun tämän olen kirjoittanut !!

        Ai niin, ne neon tetrat syö niitten miljis miesten häntiä !!! Mulle kävi niin. Santti miljikseni hännästä on vain alaosa jäljellä. Ja oli vain yhden vuorokauden samassa akvassa tetran kanssa. Aamulla Santti kyhjötti akvan nurkassa ja ktsoi minua: "mitä olet tehnyt, kun toit tetran tänne samaan akvaan". Mutta vain yhdeltä miljikseltä katosi häntä noin totaalisesti ja tetrat lähti nopeasti pois toiseen akvaan. Eli minun suositus on, että tetrat on huonohko valinta, mutta oletko ajatellut joitakin rihmakalija kuten mollia. Molli on se musta söpöläinen, pitää vaan miettiä miten kovasti se lisääntyy, mitä syö, jne. Ovat tosi kauniita parvessa. Käypä katsoon kaupassa.


      • kakaralle
        Miimu kirjoitti:

        Tyhjyys on kyllä ihan oma mielipiteesi. Noin monta kalaa ja noin vähän litroja on täysi, näytti se sitten sinusta miltä tahansa.

        Toinen akvaario on juuri se, mitä tarvitset. Tämä taistolle ja miliksille sitten omansa. Kai tämän voisi johonkin korulauseeseenkin muotoilla, mutta miksi ihmeessä? Eivät faktat ole keljuilua, ainoastaan faktoja.

        Minkä ikäinen kakara oikein olet, kun noin näsäviisas olet ???

        Tottakai se näkyy selvästi teksistäni, että tyhjyys on oma mielipiteeni. Miksi tulet tänne toistamaan agressiivisesti näsäviisauksiasi ???


      • Franciska
        kakaralle kirjoitti:

        Minkä ikäinen kakara oikein olet, kun noin näsäviisas olet ???

        Tottakai se näkyy selvästi teksistäni, että tyhjyys on oma mielipiteeni. Miksi tulet tänne toistamaan agressiivisesti näsäviisauksiasi ???

        Anteeksi vain. Jos kysyit mun ikääni, olen 19. Ja ei tänne ole tultu ketään haukkumaan. Pitää kunnioittaa toisten mielipiteitä vaikka moni on väärässä :)


      • tetra
        Franciska kirjoitti:

        Kyllä olen ajatellut ostaa uuden akvaarion, mutta rahaa kun ei ole :/ Koiraan ja muihin häkkieläimiin menee rahaa, kuin myös akvaarioon. Minun seuraava hankintani on partamonni, neontetroja ja kasveja lisää sekä puhdas suodatin (suodatin on n. 10vuotta vanha.)

        Ja häkkieläimille, koiralle on kanssa ostettavaa. Ja akvaarioista pyytävät kaameita summia! Ystävättäreni maksoi juuri 90litraisesta 120euroa! Tilaa kyllä olisi isommalle akvaariolle. Minulla on n. 65litran akvaario toisilla gerbiileillä, mutta sen sain 15euroon koska siinä on halkeama :/

        Löysin tällaisen lauseen yhdestä artikkelista internetistä:
        "Suosittelen varauksella taistoja neontetran seuraan sillä epäilen niiden nyppineen taistelukalan eviä, joskaan en ole saanut siihen minkäänlaista varmistusta sillä taistojen evät ovat nyt olleet aivan moitteettomassa kunnossa neontetrojen seurassa (huolimatta siitä että allas oli aiemmin 200 litraa ja nyt 180 litraa.)"


      • kakaralle
        Franciska kirjoitti:

        Anteeksi vain. Jos kysyit mun ikääni, olen 19. Ja ei tänne ole tultu ketään haukkumaan. Pitää kunnioittaa toisten mielipiteitä vaikka moni on väärässä :)

        Ei, kysyin tuon näsäviisaan mimmun ikää !!!
        Pukkaa aina samaa lausetta väsymykseen asti. Ihan kun poppoo ei lukisi aikaisempia mimmu-kirjoituksia. Mä ainaskin oon lukenut.

        Et sä, Franciska, ole agressivinen, vaan tuo mimmu. Ja et olekaan tullut palstalle ketään haukkumaan, vaan hakemaan lisää tietoa ja jakamaan kokemuksia toisten kanssa. Oon oppinut tästäkin keskustelusta paljon.

        Erityisesti oli kiva lukea tuolla aikaisemmin kun kirjoitit miten hyvin taistelu kalasi menee miljoonakalojen kanssa !

        Mielestäni, mimmun pitäisi enemmän kunnioittaa muiden mielipiteitä !!


      • Nonnu
        Franciska kirjoitti:

        siis akvaario on tyhjyyden tyhjä. Siksi ostan sinne monnin ja neontetroja. Mitat ovat: pituus: 50½cm, leveys: 28cm, syvyys: 30cm.
        Sinun on ehkä vaikea kuvitella, mutta noilla on tuolla tila yllin kyllin ottaa vaikka uinti kilpailut.
        Nyt kun olen teidän kanssanne saanut keskustella olen taas kiinnostunut kaloista :) Taidankin tänään siivota akvaarion!

        Muuta itse komeroon. Onhan siellä sinulle kamalan paljon tyhjää tilaa. Ei noin tyhmää 19-vuotiasta ole olemassakaan.

        Pitäisitkö koiraa pienessä boxissa ja kissaa pahvilaatikossa? Sama juttu on näide kalojen kanssa. Kala tarvitsee tilaa n. 1 litran 1 pituussenttimetriä kohti. Laske siitä!


      • Miimu
        Franciska kirjoitti:

        Kyllä olen ajatellut ostaa uuden akvaarion, mutta rahaa kun ei ole :/ Koiraan ja muihin häkkieläimiin menee rahaa, kuin myös akvaarioon. Minun seuraava hankintani on partamonni, neontetroja ja kasveja lisää sekä puhdas suodatin (suodatin on n. 10vuotta vanha.)

        Ja häkkieläimille, koiralle on kanssa ostettavaa. Ja akvaarioista pyytävät kaameita summia! Ystävättäreni maksoi juuri 90litraisesta 120euroa! Tilaa kyllä olisi isommalle akvaariolle. Minulla on n. 65litran akvaario toisilla gerbiileillä, mutta sen sain 15euroon koska siinä on halkeama :/

        Itse ostin 160 litraisen tarvikkeineen 100 eurolla. Hintahaitaria löytyy kunhan etsii.

        Partamonnia ei tosiaan kannata ostaa, ilmaiseksikin saa. Mutta 45 litraiseen se ei todellakaan mahdu, kun aikuiskoko on 15cm. Kuten eivät mahdu miljoonkalatkaan....

        Entä jos käyttäisit nekin rahat koiriin ja häkkieläimiin? Varmasti saat hoitamisen iloa niistäkin, eivät ole niin vaikeitakaan hoitaa hyvin kuin kalat.


      • Franciska
        Nonnu kirjoitti:

        Muuta itse komeroon. Onhan siellä sinulle kamalan paljon tyhjää tilaa. Ei noin tyhmää 19-vuotiasta ole olemassakaan.

        Pitäisitkö koiraa pienessä boxissa ja kissaa pahvilaatikossa? Sama juttu on näide kalojen kanssa. Kala tarvitsee tilaa n. 1 litran 1 pituussenttimetriä kohti. Laske siitä!

        Ärsyttää tuollaiset kaikkitietävät! laskeppa itse 7miljoonakalaa ja taistelukala. Siinä jää litroja ylikin kun SINUN tyylilläsi laskee. En tullut kuuntelemaan haukkuja. Ja onko muka niin että 19v. on viisas 18. tyhmä 17. jotenkin tyhmä?

        Kuule jos noin paljon pännii joku, niin pura vihasi vaikka stressipalloon, tuo ei hyödytä mitään!


      • Franciska
        Miimu kirjoitti:

        Itse ostin 160 litraisen tarvikkeineen 100 eurolla. Hintahaitaria löytyy kunhan etsii.

        Partamonnia ei tosiaan kannata ostaa, ilmaiseksikin saa. Mutta 45 litraiseen se ei todellakaan mahdu, kun aikuiskoko on 15cm. Kuten eivät mahdu miljoonkalatkaan....

        Entä jos käyttäisit nekin rahat koiriin ja häkkieläimiin? Varmasti saat hoitamisen iloa niistäkin, eivät ole niin vaikeitakaan hoitaa hyvin kuin kalat.

        Kysyin neuvoa noihin kysymyksiin tässä keskustelussa, en kysynyt mihin sijoitan rahan, mistä ostan ja Osaanko sinun mielestäsi hoitaa kaloja. En halua suuttua, mutta tuo alkaa suututtaa >:/


      • vaan
        Nonnu kirjoitti:

        Muuta itse komeroon. Onhan siellä sinulle kamalan paljon tyhjää tilaa. Ei noin tyhmää 19-vuotiasta ole olemassakaan.

        Pitäisitkö koiraa pienessä boxissa ja kissaa pahvilaatikossa? Sama juttu on näide kalojen kanssa. Kala tarvitsee tilaa n. 1 litran 1 pituussenttimetriä kohti. Laske siitä!

        Mimmu..mimmu..rauhotu nyt !!!!!!


      • Miimu
        Franciska kirjoitti:

        Kysyin neuvoa noihin kysymyksiin tässä keskustelussa, en kysynyt mihin sijoitan rahan, mistä ostan ja Osaanko sinun mielestäsi hoitaa kaloja. En halua suuttua, mutta tuo alkaa suututtaa >:/

        Sait neuvoja. Sinulle kerrottiin kaikki oleellinen, joilla voit ongelman korjata. et kuitenkaan ole kuunnellut ja aiot hankkia jopa lisää kaloja purnukkaasi... Omituista.


      • tierra salada
        Miimu kirjoitti:

        Sait neuvoja. Sinulle kerrottiin kaikki oleellinen, joilla voit ongelman korjata. et kuitenkaan ole kuunnellut ja aiot hankkia jopa lisää kaloja purnukkaasi... Omituista.

        Ota vaan mimmu elämäsi iisimmin..saat pian sykärin ja heität veivisi pikemmin kuin fisut


      • Franciska
        Miimu kirjoitti:

        Itse ostin 160 litraisen tarvikkeineen 100 eurolla. Hintahaitaria löytyy kunhan etsii.

        Partamonnia ei tosiaan kannata ostaa, ilmaiseksikin saa. Mutta 45 litraiseen se ei todellakaan mahdu, kun aikuiskoko on 15cm. Kuten eivät mahdu miljoonkalatkaan....

        Entä jos käyttäisit nekin rahat koiriin ja häkkieläimiin? Varmasti saat hoitamisen iloa niistäkin, eivät ole niin vaikeitakaan hoitaa hyvin kuin kalat.

        Jos tulisit paikan päälle näkisit akvaarion, 7aivan pientä miljoonakalaa ja yksi pieni taistelukala tuossa akvaariossa on sopiva....
        Taistelukalahan ei tarvitse edes pumppua, niin sen voisi siitää tuohon muoviseen "akvaarioon" se on n. 25litrainen?


      • Miimu
        Franciska kirjoitti:

        Jos tulisit paikan päälle näkisit akvaarion, 7aivan pientä miljoonakalaa ja yksi pieni taistelukala tuossa akvaariossa on sopiva....
        Taistelukalahan ei tarvitse edes pumppua, niin sen voisi siitää tuohon muoviseen "akvaarioon" se on n. 25litrainen?

        Lämmittimen se kuitenkin tarvitsee.

        Ja laki sanoo, että akvaarion minimi tilavuuden tulee olla 40 litraa, joten vaikka taistelukala ehkä todella voisi tulla toimeen jopa noin pienessä, niin se ei enää ole laillista.

        Toinen, pieni 40 litrainen olisi ihanteellinen sinulle. Voisit laittaa taiston siihen. Sillä mikäli olen oikein ymmärtänyt, tahdot miljoonakaloille myös poikasia, se ei samassa altaassa onnistu ja viimeistään sitten tulee täyttä.

        Toisaalta taistot eivät ole kovin pitkäikäisiä, joten jos herralla on jo sen pari vuotta ikää, niin kuolokin voi kohta korjata.

        Tyhjyys on osittain myös makuasia. Itse pidän akvaarioni hyvin harvaan asuttuina, noin kuusi litraa vettä yhtä kalasenttiä kohden keskimäärin, joissain enemmänkin siis. Osittain tämä on lajien vaatima asia, osittain pyrin maksimoimaan niiden hyvinvoinnin. Jokainen toki tavallaan, kunhan tietää mitä tekee.


      • Franciska
        Miimu kirjoitti:

        Lämmittimen se kuitenkin tarvitsee.

        Ja laki sanoo, että akvaarion minimi tilavuuden tulee olla 40 litraa, joten vaikka taistelukala ehkä todella voisi tulla toimeen jopa noin pienessä, niin se ei enää ole laillista.

        Toinen, pieni 40 litrainen olisi ihanteellinen sinulle. Voisit laittaa taiston siihen. Sillä mikäli olen oikein ymmärtänyt, tahdot miljoonakaloille myös poikasia, se ei samassa altaassa onnistu ja viimeistään sitten tulee täyttä.

        Toisaalta taistot eivät ole kovin pitkäikäisiä, joten jos herralla on jo sen pari vuotta ikää, niin kuolokin voi kohta korjata.

        Tyhjyys on osittain myös makuasia. Itse pidän akvaarioni hyvin harvaan asuttuina, noin kuusi litraa vettä yhtä kalasenttiä kohden keskimäärin, joissain enemmänkin siis. Osittain tämä on lajien vaatima asia, osittain pyrin maksimoimaan niiden hyvinvoinnin. Jokainen toki tavallaan, kunhan tietää mitä tekee.

        Aijon pikkukalat siirtää siihen 25litraiseen siihen asti, että ovat niin isoja ettei niitä voi syödä. Naaraita on ollut minulla aina vähemmän, siitä syystä, että uroksia syntyy jopa 80% enemmän kun naaraita! Ja siihen kaikki naaraat ovat kuolleetkin, liika rasitukseen. Tuokin ainukainen naaras kuolee varmasti pian ennen pikkukalojen syntyä.
        Naaras pysyttelee useinkin jossain nurkassa (pinnassa) aivan kuin kuollut, pyrstö alhaalla roikkuen.
        Toden näköisesti ainakaan kuukauteen ei tule olemaan rahaa ostaa miljoonakala-naaraita lisää! Sillä maksavat 4euroa kappale! 5kpl saa alennuksella 15euroa. Sairasta suoraan sanottuna.

        ja kyllä sen voi sanoa onko sopiva allas vasta kun silmällä näkee. (Paitsi jos on joku 10litrainenen)


      • Miimu
        Franciska kirjoitti:

        Aijon pikkukalat siirtää siihen 25litraiseen siihen asti, että ovat niin isoja ettei niitä voi syödä. Naaraita on ollut minulla aina vähemmän, siitä syystä, että uroksia syntyy jopa 80% enemmän kun naaraita! Ja siihen kaikki naaraat ovat kuolleetkin, liika rasitukseen. Tuokin ainukainen naaras kuolee varmasti pian ennen pikkukalojen syntyä.
        Naaras pysyttelee useinkin jossain nurkassa (pinnassa) aivan kuin kuollut, pyrstö alhaalla roikkuen.
        Toden näköisesti ainakaan kuukauteen ei tule olemaan rahaa ostaa miljoonakala-naaraita lisää! Sillä maksavat 4euroa kappale! 5kpl saa alennuksella 15euroa. Sairasta suoraan sanottuna.

        ja kyllä sen voi sanoa onko sopiva allas vasta kun silmällä näkee. (Paitsi jos on joku 10litrainenen)

        Kyllähän 25 litraa poikasaltaaksi menee, melkoinen työ vain vaihtaa vettä päivittäin jos ei ole suodatinta. Saisit varmaan miljoonakaloja ilmaiseksikin jostain ja kannattaakin yrittää. Sisäsiittoisuus kun on kaikilla lajeilla pahasta.

        Tuo lakihan kieltää vain aikuisen kalan pysyvän pitämisen, karanteeni, poikas tms. käyttö toki erikseen.

        Mitä aiot tehdä poikasilla? Jos laitat myyntiin, niin huolehdi kovuudesta tarpeeksi. Sinullehan ei enää populaa tuonne lisää mahdu. Siksikin, minä pitäisin taiston ja luopuisin miliksistä. Tai ainakin osasta koiraita, ehkä saisit ne vaihdettua naaraisiin? Kokeile ainakin.


      • Franciska
        Miimu kirjoitti:

        Kyllähän 25 litraa poikasaltaaksi menee, melkoinen työ vain vaihtaa vettä päivittäin jos ei ole suodatinta. Saisit varmaan miljoonakaloja ilmaiseksikin jostain ja kannattaakin yrittää. Sisäsiittoisuus kun on kaikilla lajeilla pahasta.

        Tuo lakihan kieltää vain aikuisen kalan pysyvän pitämisen, karanteeni, poikas tms. käyttö toki erikseen.

        Mitä aiot tehdä poikasilla? Jos laitat myyntiin, niin huolehdi kovuudesta tarpeeksi. Sinullehan ei enää populaa tuonne lisää mahdu. Siksikin, minä pitäisin taiston ja luopuisin miliksistä. Tai ainakin osasta koiraita, ehkä saisit ne vaihdettua naaraisiin? Kokeile ainakin.

        Pidän ainakin naaraat. Tai riippuu monta tulee. Niitä tarvitsee aina. Uroksia en ehkä halua. En luovu miljiksistäni! Olen varmasti sen jo sanonut ja painottanut asiaa. Enkä luovu koiraista. Nuo ovat yli vuoden ikäisiä ja minun lempikoiraani. Kaikista kauneimman värisetkin


      • Miimu
        Franciska kirjoitti:

        Pidän ainakin naaraat. Tai riippuu monta tulee. Niitä tarvitsee aina. Uroksia en ehkä halua. En luovu miljiksistäni! Olen varmasti sen jo sanonut ja painottanut asiaa. Enkä luovu koiraista. Nuo ovat yli vuoden ikäisiä ja minun lempikoiraani. Kaikista kauneimman värisetkin

        Ei tietenkään kaikista, osasta vain. Lopuillakin onsitten parempi olla. Hyvä määrä voisi olla vaikka neljä naarasta ja kaksi koirasta. Jos miljoonkalalasi joskus alkavat lisääntyä ihan lajinomaisesti (eli saavat hyvää hoitoa) niin et kuitenkaan voi millään pitää kaikkia.

        Ja sitä sisäsiittoisuutta kannataa kyllä varoa, yksi sen oireista on juuri tuo päinvastainen sukupuolijakauma poikasten kesken.


      • MILJIKSIÄ
        Franciska kirjoitti:

        Aijon pikkukalat siirtää siihen 25litraiseen siihen asti, että ovat niin isoja ettei niitä voi syödä. Naaraita on ollut minulla aina vähemmän, siitä syystä, että uroksia syntyy jopa 80% enemmän kun naaraita! Ja siihen kaikki naaraat ovat kuolleetkin, liika rasitukseen. Tuokin ainukainen naaras kuolee varmasti pian ennen pikkukalojen syntyä.
        Naaras pysyttelee useinkin jossain nurkassa (pinnassa) aivan kuin kuollut, pyrstö alhaalla roikkuen.
        Toden näköisesti ainakaan kuukauteen ei tule olemaan rahaa ostaa miljoonakala-naaraita lisää! Sillä maksavat 4euroa kappale! 5kpl saa alennuksella 15euroa. Sairasta suoraan sanottuna.

        ja kyllä sen voi sanoa onko sopiva allas vasta kun silmällä näkee. (Paitsi jos on joku 10litrainenen)

        Jos sun Reijo tulee niin hyvin toimeen niitten miljisten kanssa, niin älä ihmeessä siirrä sitä pois niitten luota yksin elämään ! Reijo varmaan tulisi kaipaamaan sitä, mihin on tottunut. Mieti jokin muu ratkaisu.

        Juu, kalliita ovat miljikset. Minulla on naismiljiksiä ja saat ilmaiseksi, jos haluat. Asun Hesassa.


      • Franciska
        Miimu kirjoitti:

        Ei tietenkään kaikista, osasta vain. Lopuillakin onsitten parempi olla. Hyvä määrä voisi olla vaikka neljä naarasta ja kaksi koirasta. Jos miljoonkalalasi joskus alkavat lisääntyä ihan lajinomaisesti (eli saavat hyvää hoitoa) niin et kuitenkaan voi millään pitää kaikkia.

        Ja sitä sisäsiittoisuutta kannataa kyllä varoa, yksi sen oireista on juuri tuo päinvastainen sukupuolijakauma poikasten kesken.

        Minulla on aina ollut miljoonakalat samasta poikueesta.Niinkun nuokin. Noidenkin vanhemmat ovat samasta poikueesta. Sekö on tuottanut sen että n. 30niiden sisaruksista kuoli ihan noin vain ilman mitään syytä?
        Joskus aikoja sitten kun otin ensimmäiset kalat ei tullut mitään ongelmia tuon "sisäsiittoisuuden" kanssa.


      • Miimu
        Franciska kirjoitti:

        Minulla on aina ollut miljoonakalat samasta poikueesta.Niinkun nuokin. Noidenkin vanhemmat ovat samasta poikueesta. Sekö on tuottanut sen että n. 30niiden sisaruksista kuoli ihan noin vain ilman mitään syytä?
        Joskus aikoja sitten kun otin ensimmäiset kalat ei tullut mitään ongelmia tuon "sisäsiittoisuuden" kanssa.

        Kun populaatio on pieni, niin haitallisetkin geenit pääsevät "kertymään" yksilöihin. Samoin käy ihmisilläkin. Hyvä esimerkki on vaikkapa kolestoroli. Jos sekä molemmilla vanhemmilla on korkea kolesteroli, perii lepsi sen varmasti, jos vain toisella, perii lapsi kohonneen kolestorolin ja jos ei kummallakaan, niin ei ole lapsellakaan.

        Eli kun kalat ovat sisarusten lapsia, eivät geenit pääse vaihtumaan vaan ikäänkuin kiertävät koko ajan, se heikentää yksilöitä, lyhentää elinikää, nostaa poikaskuolleisuutta ja kierouttaa sukupuolijakaumaa. Se, paljonko sisäsiittoisuus vahingoittaa, riippuu tietenkin vanhempien perimästä, eli lähisukaulaisten risteyttäminen on riski lajilla kuin lajilla.


      • MillisN
        Franciska kirjoitti:

        Aijon pikkukalat siirtää siihen 25litraiseen siihen asti, että ovat niin isoja ettei niitä voi syödä. Naaraita on ollut minulla aina vähemmän, siitä syystä, että uroksia syntyy jopa 80% enemmän kun naaraita! Ja siihen kaikki naaraat ovat kuolleetkin, liika rasitukseen. Tuokin ainukainen naaras kuolee varmasti pian ennen pikkukalojen syntyä.
        Naaras pysyttelee useinkin jossain nurkassa (pinnassa) aivan kuin kuollut, pyrstö alhaalla roikkuen.
        Toden näköisesti ainakaan kuukauteen ei tule olemaan rahaa ostaa miljoonakala-naaraita lisää! Sillä maksavat 4euroa kappale! 5kpl saa alennuksella 15euroa. Sairasta suoraan sanottuna.

        ja kyllä sen voi sanoa onko sopiva allas vasta kun silmällä näkee. (Paitsi jos on joku 10litrainenen)

        Onko niistä hajuakaan mitä ovat??


    • Anni

      Hei, kalasi ei selviä purkissa pitkään. poikakalatnäykkivät tyttöjä kiinnostuksen vuoksi. Ne myös jahtaavat tyttöä koko ajan. Minun kalani tekevät sitä koko ajan mutta ei kalat siihen kuole! =) Minun akvaariooni syntyy koko ajan lisää pikkukuloja. Naaras kalasi voi olla raskaana jos sillä on maha pyöreä. Mutta se ei voi synnyttää ilman uroskalaa...

    • sanni

      19 v? voi luoja. JOs sinulla on akvaario ollut jo vuosia niin ei ainakaan akvaarion hoidosta ym ole minkäänlaista hajuakaan! Ota kiltisti neuvot vastaan, ovat vielä oikeitakin ainakin Miimun suusta tulleet.

      Jos olisi rautalankaa niin vääntäisin sinulle kuinka akvaariota hoidetaan. Olet kyllä juttujesi perustella jäänyt 8-vuotiaan tasolle. Huh!

      • terra

        Hei, pieni vinkki: rautalankaa saat ostettua rautakaupasta, jotta pääset vääntelemään heh,heeh


      • 4-kymppinen

        Ei minun mielestäni Franciskan mkirjoitukset ole mitenkään kehittymättömiä tai kahdeksan vuotiaa tasolla. Minusta kirjoituksensa osoittaa tiettyä päämäärää ja itsenäisyyttä. Vaikkakin 19-v on nuori.

        Sen sijaan Sanni:saisit miettiä kahdesti, mitä kirjoitat tänne. Oma vastauksesi sen sijaan ei osoita kovinkaan suurta kehittynyttä arvostelukykyä. opi arvostamaan myös toisten ajatuksia !


    • monni

      Minkä ikäisinä imukuppimonnit ovat täydessä pituudessaan ?
      Ovatko vuoden ikäiset jo täysikasvuisia ??

      • Miimu

        Aika harva kala kasvaa vuoden ajassa ihan täyteen mittaansa, etenkin leveyttä tulee lisää pitkin ikää.

        Riippuu toki lajista, pitkäikäisemmät usein kasvavatkin hitaammin. Sellaista lajia kuin imukuppimonni ei ole olemassa, joten jos voit selvittää kalan oikean lajinimen, niin koitan antaa tarkemman arvion.


      • Monni
        Miimu kirjoitti:

        Aika harva kala kasvaa vuoden ajassa ihan täyteen mittaansa, etenkin leveyttä tulee lisää pitkin ikää.

        Riippuu toki lajista, pitkäikäisemmät usein kasvavatkin hitaammin. Sellaista lajia kuin imukuppimonni ei ole olemassa, joten jos voit selvittää kalan oikean lajinimen, niin koitan antaa tarkemman arvion.

        Sain jo vastauksen nimimerkiltä -M- tuolla ylhäällä, joten sai jo täyden vastauksen. Valitettavasti viestni poistettiin minuutin päästä, mutta ehdin kuitenkin lukea -M-:n vastauksen.


    • osku

      Älä nyt hyvä ihminen Miimua hauku. Miimu on palstan kantavia voimia joka jaksaa vastata ystävällisesti myös sellaisiin kysymyksiin joihin pitäisi kyllä itse tietää vastaus jos akvaarion omistaa. Faktat saattavat tuntua ilkeilyltä, mutta ne ovat täyttä totta. Ihmiset neuvovat täällä jotta saisit mahdollisimman paljon iloa harrastuksestasi ja etteivät kalasi kärsisi. Ei kukaan ilkeyttään jaksa tänne viikosta toiseen kirjoitella.
      Katsoppa oliko oma aloituksesi kovin ystävällinen "Neuvokaa NYT heti!!!!!" ja "Auttaka nyt heti ei huomenna!"

    • viivi76

      on käytetty sen verran tota ala-arvoista kieltä ettei kohta ilkeä koko viestiketjua lukeakaan ellei hiukan putsaa sitä.

    • Kysyn......

      Älkää kysykö ikää alle 20v.

      Selviäskö kultakala lasipurkis?

      Äiti anto luvan siihe jos se selvii lasipurkis.

      Pitääkö sillä olla kaveri ja pitääkö sen olla uros????

      VASTATKAA JA PIAN!!!!!!!!!

    • genkigabboo

      MIKÄÄN KALA EI SAA OLLA SELLASESSA TILASSA MISSÄ EI OO KULMIA, SE STRESSAANTUU JA KUOLEE, ESIMERKIKSI PYÖREÄT LASIMALJAT ON LAISSA KIELLETTYJÄ!

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe