Osaisiko kukaan auttaa seuraavan ongelman kanssa?
Eilen iltapäivällä töistä lähtiessäni huomasin koko autoni olevan täysin pimeänä: yksikään sähkölaite ei toiminut -- jopa varashälyttimen led-valo ja mittariston lcd-näytöt olivat hiipuneet!
Ensimmäisenä mieleeni tuli että akku on tyhjä. Niinpä koitin ottaa virtaa kaverini autosta. Kuitenkaan apuakun kytkeminen ei muuttanut tilannetta lainkaan!
(Kytkimme kaverin akun plusnavan minun autoni pluskaapelin kenkään ja miinusnavan minun autoni runkoon. Tästä johtuen napojen ja kenkien sekä miinusnavan ja maan välisten kontaktien mahdolliset kosketusongelmat saadaan suljettua pois laskuista.)
Koko auton totaalista pimentymistä voisi selittää joku seuraavista vaihtoehdoista:
a) akku on vain tyhjä
b) virtapiiri on poikki
c) jossain on oikosulku
Vaihtoehto a) on siis poissa laskuista.
terveisin
Hannu Ylisiurua
Passatista katosivat sähköt
14
10973
Vastaukset
- runkoon
Laitoitko koneeseen, vai koriin?
Yksi mahdollisuus voisi olla katkennut, tai läystynyt maajohto, tai kaapeli. Myös korin ja rungonvalinen maadoitus, mutta silloin pitäisi kyllä joihinkin paikkoihin tulla sähköä.
Joissakin autoissa on pääsulake joka voi olla palanut? Käsikirjasta selviää onko Passatissa? Jos, niin selvitä syy, miksi paloi?- Hannu Ylisiurua
Laitoin kiinni koneeseen, samaan kohtaan johon laitoin myös pari viikkoa sitten kun piti käynnistää kaapeleilla kovien pakkasten aikaan. Tuo toimi ainakin silloin.
- Esko
Kun kaikki laitteet ja valot on pimeenä, vika on siinä paksussa johdossa. Sehän haaraantuu sitten ohuempiin johtoihin, ja joka haarassa on sulake.
Sen paksun kaapelin liitos akun napaan voi olla huono. Oikosulku se ei ole, koska silloin palaisi jotain paikkoja.- Hannu Ylisiurua
Minustakin pääsulake tai päävirtajohto kuulostaisi hyvältä selitykseltä. Toisaalta akkukin voi tietysti olla rikki ja antaa virralle oikosulkureitin.
Tulee mieleen että voisiko tämä liittyä jotenkin siihen, että vaihdoin uuden akun viikko sitten. Ennen akun vaihtoa ei näet tullut vastaan mitään vastaavia ongelmia. - yari
Hannu Ylisiurua kirjoitti:
Minustakin pääsulake tai päävirtajohto kuulostaisi hyvältä selitykseltä. Toisaalta akkukin voi tietysti olla rikki ja antaa virralle oikosulkureitin.
Tulee mieleen että voisiko tämä liittyä jotenkin siihen, että vaihdoin uuden akun viikko sitten. Ennen akun vaihtoa ei näet tullut vastaan mitään vastaavia ongelmia.kannattaa puhdistaa kunnolla esim hiekkapaperilla ja kiristää uudelleen viittaisi siihen jos ilmeni akun vaihdon jälkeen
- petrisa
Tarkista nyt kuitenkin akun maadoituskaapelin kunto. Varsinkin kun vaihdoit vasta akun ja olet puuhastellut kaapelien kanssa.
Sitten toinen vikapaikka, sattumalta tuli juuri nyt, on sulakerasian päävirtakisko. Siinä voi olla huono kontakti.- tdi 66kw
mulla -97 passatissa kojelaudan alla yksi virtakiskon mutteri oli löystynyt ja aiheutti saman vian. Kaikki virrat digimittareitä myöten hävisi.
Huollossa olivat kiristäneet mutterin huonosti kun olivat asentaneet kauko-ohjauksen keskuslukitukseen. Vika tosin tuli vasta muutaman kuukauden ajon jälkeen.
Mittaa nyt ainakin tuleeko sinne asti virta.
- Hannu Ylisiurua
Mittasin eilen (=tiistaina) illalla auton akun jännitteen, joka oli nolla volttia! Vaihdoin tyhjän akun (joka on viikko sitten uusittu) tilalle entisen huonompikuntoisen akkuni. Virrat palasivat ja auto toimi kuten pitäisikin. Ajelin vielä varmuuden vuoksi semmoisen tunnin lenkin, jotta vanha akku varmasti on riittävässä latingissa.
Tänä aamuna (=keskiviikko) töihin lähtiessäni auto oli kuitenkin taas täysin pimeä mittareita myöten. Eli näyttää vahvasti siltä, että jossain vuotaa pahasti. Oireet viittaavat siihen, että jokin sähkölaite jää päälle tai on muuten rikki (esim. oikosulussa).
En ole huomannut että mitään ylimääräisiä laitteita, kuten stereot tai valot, jäisi päälle. Voisikohan syy olla varashälyttimessä tai webastossa. Käytin webastoa viimeksi toissa aamuna (=maanantaina). (Maanantai-iltapäivänä vika tuli esille ensimmäisen kerran.)- Esko
Jos epäilee vuotovirtaa, voi katsoa iskeekö kipinää kaapelin ja akun navan välillä tai siihen voi panna auton lampun. Mittaus virtamittarilla on parasta, jos vuotovirta on pieni. Kun jättää auton seisomaan, voi irroittaa akun virtaliittimen, se on ainakin varma keino.
Huono akku tyhjentää kyllä itsensä seisoessaankin.
Akun täyteen lataaminen vie muuten yli vuorokauden. - Kokemusta?
Ei tosin VW:ssä, mutta kuitenkin.
Minulla oli laturi oikosulussa, imi aika nopeasti koko akun ihan tyhjäksi. Sähkölaitteet käyttäytyivät oudosti akussa vielä ollessa virtaa.
Ite pääsin ajamaan latamalla akun täyteen ja irrotin laturin kaapelin. (Tämähän kai hajottaa loputkin laturista, jos ajaa pitkästi ~ minun tapauskessa ei ollut väliä) - Hannu Ylisiurua
Kokemusta? kirjoitti:
Ei tosin VW:ssä, mutta kuitenkin.
Minulla oli laturi oikosulussa, imi aika nopeasti koko akun ihan tyhjäksi. Sähkölaitteet käyttäytyivät oudosti akussa vielä ollessa virtaa.
Ite pääsin ajamaan latamalla akun täyteen ja irrotin laturin kaapelin. (Tämähän kai hajottaa loputkin laturista, jos ajaa pitkästi ~ minun tapauskessa ei ollut väliä)En ole huomannut kummallakaan kerralla autosta lähtevän pysäköinnin jälkeen mitään ylimääräistä ääntä tai valoa.
Huomaamattomuuden lisäksi tunnusomaista vian aiheuttajalle on, että se tyhjentää akun täysin. Siitä siis puuttunee alijännitesuoja. Yksi piirre on myös, että auto lähtee käyntiin ja toimii muutenkin päällisin puolin aivan normaalisti.
Vaihtoehdot lienevät, että
- jokin laite jää päälle virran katkaisun jälkeen
tai
- jossain on oikosulku.
Mitkä laitteet voisivat jäädä huomaamatta päälle? Voisiko syynä olla jotain muutakin kuin vaikkapa viallinen rele? Mieleen tulevat lähinnä lämmitysvastukset, joiden toiminta on hyvinkin huomaamatonta (ikkunanlämmitin, hehkutulppa, webaston sytytin). Entä mitkä laitteet ylipäätään saavat virtaa virtalukon ollessa suljettu?
Jos syynä on oikosulku, syyllinen lienee tosiaan jokin tuollainen isompi laite, jossa ei ole sulakevarmistusta: jos laite olisi sulakkeen takana niin oikosulku kyllä polttaisi sulakkeen. Ja tällöinhän ei tilanne olisi myöskään voinut toistua.
Mitkä muut konepellin alla olevat laitteet (laturin lisäksi) voisivat olla oikosulussa paitsi huomaamattomasti, myös siten että auto kuitenkin lähtee käyntiin?
- Musta Pallo
Muuttuiko virtaa antavan auto moottorin kierrosluku suuresti samalla kun kytkitte kaapelit kiinni? Tuolloin jossain tod. näk. kunnon oikari (itselläni meni vuosia sitten kuukauden vanhasta akku kaksi kennoa osittain oikariin). Jos taas ei mitään notkahdusta kierrosluvussa (tai ei ainakaan paljoa) niin todennäköisesti jostakin virtapiiri poikki. Ei muuta yleismittarilla seuraamaan minne tulee ja minne ei tule jännitettä!
- Pete
Sammuta autosta kaikki virrat ja irroita sulakerasiasta yksi sulake kerrallaan. Ja muistathan, että akun piti olla silloin täynnä! Kytke sitten virtamittari (tai pieni 12 v:n hehkulamppukin käy)
sitten sulakkeen paikalle ja mittaa virta näin jokaisen sulakkeen kohdalta.
Kun autosta virrat on pois kytkettynä, ei minnekään pitäisi mennä muutamaa milliampeeria enempää (pikkuinen hehkulamppu ei juurikaan edes hehkuisi). Pieniä jatkuvia kuluttajia voivat olla esim. varashälytin ja autoradio.
Jos virrankulutus on pientä kaikkien sulakeiden kautta, niin mahdollinen vika on sitten laitteissa, jotka eivät ole sulakerasian takana. Vika voi olla sitten esim. laturissa, kuten edellä on mainittu.
Onnea vian metsästykseen. - Hannu Ylisiurua
Virtamittarin avulla sain sulakkeita vuorotellen irroittelemalla paikallistettua vian Webastoon.
Webasto kuluttaa jostain syystä jatkuvasti virtaa 7 ampeeria (vaikkei siis ole päällä).
Täytyy kääntyä seuraavaksi W-korjaamon puoleen.
Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille.
t. Hannu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094236
- 783466
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?803280Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?243199Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223132- 722896
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452770Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim612721Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852539- 332384