Olen tämän kevään aikana uusimassa autoani ja yksi mahdollinen vaihtoehto saattaisi olla Skoda Octavia. Nyt kaipaisin hieman käyttökokemuksia ko. autosta. Ajan autolla 3 - 4 vuotta, joten mitä sinä aikana on odotettavissa? Onko ehkä joitakin tyypillisiä ongelmia ja miten vakavia ne ovat, jättävätkö kenties tielle, haittavatko päivittäistä käyttöä?
Onko kokemuksia suhteessa toiseen VW:n tuotteeseen vW Boraan. Olisiko se parempi valinta?
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukääteen.
Skoda Octavia
19
4644
Vastaukset
- eki
Aiotko uuden vaiko vähän ajetun.Jos ostat vanhemman niin koitapa löytää 1.8 20v slx
se on 92kw koneella ja ihan kiva ajettava.Mun mielestä parempi kuin vw.Noi 1.6 koneella olevat on hieman verkkaisia ja pehmeämpiä.Mulla ei oo ollut pienimpiäkään ongelmia octavian kanssa,meni just 200 tuhatta km rikki.- kombi1
hyvät puolet loistava vaihteisto ja kytkin,
en ole ennen kokenut yhtä helppokäyttöistä ja huomaamatonta kytkin vaihteisto yhdistelmää.
Menee vakaasti lumiteillä.
Hyvä tavaratila.
Negatiivista helposti säröytyvä etulasi.
Yksi jo mennyt kiveniskemästä vakuutuksen piikkiin.
Toisaalta tuntuu että merkkihuollon asentama uusi lasi olisi laadukkaampi.
Pientä jarrulevy säätöä lukuunottamatta ei muuta huomautettavaa.
Startti on tosiaan krahissut kovalla pakkasella eli ei paluta vaan krahahtaa.
Sama vika pahempana oli aikoinaa Renault Cliossa jossa se raastoi jo korvia.
tässä kaikki mitä tulee mieleen. - Mauno
kombi1 kirjoitti:
hyvät puolet loistava vaihteisto ja kytkin,
en ole ennen kokenut yhtä helppokäyttöistä ja huomaamatonta kytkin vaihteisto yhdistelmää.
Menee vakaasti lumiteillä.
Hyvä tavaratila.
Negatiivista helposti säröytyvä etulasi.
Yksi jo mennyt kiveniskemästä vakuutuksen piikkiin.
Toisaalta tuntuu että merkkihuollon asentama uusi lasi olisi laadukkaampi.
Pientä jarrulevy säätöä lukuunottamatta ei muuta huomautettavaa.
Startti on tosiaan krahissut kovalla pakkasella eli ei paluta vaan krahahtaa.
Sama vika pahempana oli aikoinaa Renault Cliossa jossa se raastoi jo korvia.
tässä kaikki mitä tulee mieleen.Mulla on juuri tuon yhden vastaajan mainitsema 1.8 SLX 20V. Loistava auto. Aika pirteä ja vääntävä 125 heppainen kone, todella hyvät varusteet ja luotettavuus. Ystävälläni on pari vuotta uudempi Ocu 1.6 moottorilla ja kyllä eron huomaa selvästi. Pienempikoneisessa mallissa (ainakin kaverini autossa) myös sisämateriaalit ovat huomattavasti halvemman tuntuisia kuin tässä SLX-mallissa, joka on todella hyvälaatuisen oloinen ihan silmällä katsoenkin. Jo vaihdekepin materiaali on kaverini autossa muovisen tuntuinen, kun SLX:ssä se on nahkaa. Pieniä juttuja, mutta vaikuttavat "kokonaisnautintoon" yllättävän paljon.
Kommenntina tähän edellisen vastaajan viestiin, että mulla ei ole ollut mitään hänen mainitsemiaan ongelmia. Autolla ajettu nyt 185 tkm.
- Yousee
Itellä ei ole ollut vikoja vuoden ajon jälkeen. Tosin alussa oli vaihteisto jäykähkö, vaan se korjattiin takuuseen (öljyn vaihto). Tietty itsetuntoa voi koetella jos joku tietämätön vittuilee itämaineesta. Itse ostin ko. kärryn itseäni varten en naapureitani varten.
Koeajelin ostopäätöstä puntaroidessani useita autoja ja suosittelen sitä sinullekin. Aika samanlaisilta nuo vw konsernin tuotteet tuntuivat, vaan octaviassa miellytti ulkonäkö ja tavaratilat. - Dr Diesel
Olet ilmeisesti hommaamassa HB- tai sedan - autoa, kun haluat verrata sitä Boraan. Ocussa on isompi tavaratila kuin Borassa. Lisäksi samaan hintaan (on ainakin ollut) hieman paremmin varustettu auto, mm. luistonesto ja tasanopeussäädin.
Ajelen itse TDI Combilla, joka ei ollut Volkkarin vaihtoehtoa (Golf Variant) halvempi. Valintani peruste oli se, että autossani on Volkswagenin tekniikka, mutta se ei ole aivan niin Volkswagen kuin Golf. Siis ei yhtä karun ja arkipäiväisen oloinen.
Mitä toimivuuteen tulee, niin tämä on ensimmäinen autoni, jossa toimii KAIKKI. Aikaisemmat ovat olleet ns. premium - merkkejä, uusia tai uudehkoja. Lisäksi Ocu osoittautui loistavaksi etenijäksi joulunaluksen pahimmissa lumimyräkäkeleissä. Suosittelen. - Ocu -01
Jotta kaikki ei olisi hunajaa eikä mansikkaa niin annan oman mielipiteeni.
Ensin kuitenkin kehun että ajo-ominaisuudet on ihan kivat ei ole ihan pienen auton ajotuntuma, siitä miinuksena näkisin kytkimen ja vaihde vivun lajat liikeradat. Liikerata laajuus tuntuu olevan kaikissa wv autoissa muissakin. Eli jää käyttäjän harkittavaksi miten on.
Vaihdelaatikkoa on joku kehunut, en ole montaakaan juttua kyllä nähnyt että oikein kehutaan. Monella kyllä se tahmaa, itsellä vaihdettu kokonaan kun rollotus alkoi noin parivuotiaana.
Toisen oven lukkon sähköinen avaus moottori tai solenoidi meni vaihtoon ei avannut enää ovea.
Tuulilasi vaihtoon kun kivi teki särön, siitä vuorokaudessa iso halkeama.
Moottoria ei kannata ottaa 2.0.na se kuluttaa öljyä liikaa, ainakin useimmilla.
Ota keskuslukon kauko-ohjain jo uuteen elä jälki asennettuna muuten tulee turhia huoltokertoja lisää sekä toiminta varmuus varmasti parempi.
Takakontin koko on se hyvä asia joka sitten syö taka matkustajien jalkatilan tosi minimiin. Mieti kumpaa tarvitset enemmän tavaratilaa vai taka matkustus tilaa.- octaavi
Itselläni jo toinen ocu, ja kilometrejä tulee.
Montakin kiveä on löytänyt tiensä tuulilasiin, mutta kun heti käy korjauttamassa, niin yksikään klomssu ei ole äitynyt pahaksi. Suosittelen välitöntä korjaamista, olipa kyseessä sitten mikä automerkki tahansa.
Hyvä auto kaiken kaikkiaan. Edullisia kilometrejä tulee. - Octaavi
octaavi kirjoitti:
Itselläni jo toinen ocu, ja kilometrejä tulee.
Montakin kiveä on löytänyt tiensä tuulilasiin, mutta kun heti käy korjauttamassa, niin yksikään klomssu ei ole äitynyt pahaksi. Suosittelen välitöntä korjaamista, olipa kyseessä sitten mikä automerkki tahansa.
Hyvä auto kaiken kaikkiaan. Edullisia kilometrejä tulee.Olen kirjoitellut usean kuukauden ajan nimimerkillä Octaavi. Voisitko toinen Octaavi vaihtaa nimimerkkiä ??
- Joku muu Octaavi
Octaavi kirjoitti:
Olen kirjoitellut usean kuukauden ajan nimimerkillä Octaavi. Voisitko toinen Octaavi vaihtaa nimimerkkiä ??
On hyvä että on merkki uskollinen mutta en uskonut että noin pitkälle siinä mennään.
Kun ei ole rekisteröityjä niccejä niin kukaan ei saa valittaa sen ryöväämisestä, näin minun mielestä. - kjgalghki
Joku muu Octaavi kirjoitti:
On hyvä että on merkki uskollinen mutta en uskonut että noin pitkälle siinä mennään.
Kun ei ole rekisteröityjä niccejä niin kukaan ei saa valittaa sen ryöväämisestä, näin minun mielestä.Aivan naurettavaa pelleilyä, että joku jaksaa kitistä "nimimerkin ryöväämisestä". Aikuisiahan me ollaan. Ei kai täällä olemisessa ole tarkoitus mitenkään henkilöityä. Vaihdetaan vain mielipiteitä ja tietoja autoista.
- oktaavi
Octaavi kirjoitti:
Olen kirjoitellut usean kuukauden ajan nimimerkillä Octaavi. Voisitko toinen Octaavi vaihtaa nimimerkkiä ??
Kirjoitellessani en todellakaan mieti montaa zecöndiä nickiä. Täällä se on yleensä jotain Octaviaan liittyvää. Älä masennu serkku, en takaa etteikö voisi toistua.
- Octaavi
oktaavi kirjoitti:
Kirjoitellessani en todellakaan mieti montaa zecöndiä nickiä. Täällä se on yleensä jotain Octaviaan liittyvää. Älä masennu serkku, en takaa etteikö voisi toistua.
niin ongelmahan onkin se, että kun tämä palvelu ei vaadi rekisteröintiä niin voi kirjoittaa toisen nimimerkillä vaikka mitä skeidaa.No nythän ei ollut tällainen tapaus.Minulla on harrasteautona saksalainen urheiluauto ja notkuinkin aikani myös ko. merkin palstalla.Sielläkin joku ryöväsi nimimerkkini ja alkoi kirjoittaa täyttä potaskaa "nimissäni". Jotku todellakin sekoittivat minut tähän hörhöön ja sainkin kärsiä tästä.Piti lopettaa koko palstalla notkuminen.Skoda on minulle käyttöauto, mutta mielenkiinnolla seuraan keskustelua myös tällä palstalla ja tarvittaessa pyrin auttamaan muitakin jos vain voin.
- Octaavi
Octaavi kirjoitti:
niin ongelmahan onkin se, että kun tämä palvelu ei vaadi rekisteröintiä niin voi kirjoittaa toisen nimimerkillä vaikka mitä skeidaa.No nythän ei ollut tällainen tapaus.Minulla on harrasteautona saksalainen urheiluauto ja notkuinkin aikani myös ko. merkin palstalla.Sielläkin joku ryöväsi nimimerkkini ja alkoi kirjoittaa täyttä potaskaa "nimissäni". Jotku todellakin sekoittivat minut tähän hörhöön ja sainkin kärsiä tästä.Piti lopettaa koko palstalla notkuminen.Skoda on minulle käyttöauto, mutta mielenkiinnolla seuraan keskustelua myös tällä palstalla ja tarvittaessa pyrin auttamaan muitakin jos vain voin.
...itsekin sitten joka kerta merkkiä!
Mitä itua siinä on, jotta omaa aina saman nickin? Ketä sinun mielipiteesi oikeasti kiinnostaa? Sinun ihmisenä ei ketään, mielipide noin yleensä kylläkin. - Name
Octaavi kirjoitti:
...itsekin sitten joka kerta merkkiä!
Mitä itua siinä on, jotta omaa aina saman nickin? Ketä sinun mielipiteesi oikeasti kiinnostaa? Sinun ihmisenä ei ketään, mielipide noin yleensä kylläkin.Puolustan alkuperäistä Octaavia. Jos viestin kirjoittajana on ollut Octaavi on sen tiennyt olevan asiaa. Yleensä tullut ainoastaan hyviä vinkkejä eikä jotain pakonomaista kirjoittamista kirjoittamisen vuoksi. Täällä tulee ihan tarpeeksi potaskaa kun kynnys kirjoitteluun on matala. Octaavin on tähän saakka tunnistanut, nyt ei enää tiedä mitä paskaa saman nimimerkin takaa löytyy.
- Octaviako?
Kiitän tähän astisista vastauksista, niissä on ollut hyvää tietoa. Lisääkin otan mielellänin vastaan. Samalla hieman tarkennusta. Olen vaihtamassa uuteen autoon. Pidän mallina sedanista (muissakin merkeissä), sen tarjoamat tilat sopivat tarkoituksiini. Haluan autooni kunnollisen varustelun kuten automaattisen ilmastoinnin, ajonvakautusjärjestelmän, luistoneston. Ajan vuodessa reilut 30 000 km, josta 2/3 maantieajoa, joten mukavuudet ovat tarpeen. Soratiellä ajan vain mökkimatkoilla, joten se puoli ei ole kovin keskeistä.
Jos näiden varusteiden toiminnasta on kokemuksia, niin kertokaapa. Skoda on minulle varsin outo auto,joskaan sen maine entisenä itäautona ei häiritse. Olen yrittänyt merkin sivuilta kaivaa siitä tietoa. Ensi viikonvaihteessa merkillä on näyttely ja käytän kyllä tilaisuutta hyväkseni tutustuakseni autoon perusteellisemmi.
Kiitos tähän astisista ja tulevista vastauksista.- Octavisti
Autoni on -00 vuotinen TDI Combi ja olen 2. omistaja. Eka omistaja oli hommannut climatronicin (tai ehkä se kuului tuolloin SLX-varustetasoon.. tähän ei osannut myyjä vastata!). Jos ei budjetti ole kovin tiukalla, niin kannattaa ehdottomasti sijoittaa Climatroniciin. On se niin hyvin toimiva kapistus. Käyttöliittymä voisi olla vielä hiukan parempi, jos puh.nopeuden säädöt ja lämpötilasäätö olisi toteutettu pyöritettävällä nupilla painikkeiden sijaan.
Muutenkaan Octaviasta ei ole pahaa sanottavaa. Ainoa "oikea" ongelma minun yksilössäni on ollut tehojen katoaminen. Keväällä syyllinen oli irronnut ilmaletku, mutta nyt lähipäivinä tehon rajoitus kytkeytyi taas pari kertaa ja syy jäi epäselväksi.
Tehojen tipahdus tuntuu olevan melkoinen tyyppivika VAG-TDi-koneilla. Syitä ilmiöön lienee monia (esim. ilmaletkujen liitokset, ahtopaineen magn.venttiili, ilmamäärämittari?)... - pete
Eka oli skoda 1.6l vikoja 80tkm matkalla tuulilasin pyyhkijät jumittivat,sai itsekkin korjattua parissa tunnissa ja kovilla pakkasilla ei lämppärin moottori lähtenyt pyörii,se oli aika vit,vika se ei parantunut kun autotallilla 1 tunti.Nytten Bora ajettu 32tkm ei ole ollut toistaiseksi mitää muuta kuin että lämppärin moottorin sulake palanut kerran.Molemmat hyviä autoja,sain ogusta paremman välirahan boraan kuin uuteen oguun siksi vaihdoin.Takakontinluukku liian pieni borassa isoille tavaroille,ogussa parempi,viimeistely ehkä borassa vähän parempaa.
- Masa
pete kirjoitti:
Eka oli skoda 1.6l vikoja 80tkm matkalla tuulilasin pyyhkijät jumittivat,sai itsekkin korjattua parissa tunnissa ja kovilla pakkasilla ei lämppärin moottori lähtenyt pyörii,se oli aika vit,vika se ei parantunut kun autotallilla 1 tunti.Nytten Bora ajettu 32tkm ei ole ollut toistaiseksi mitää muuta kuin että lämppärin moottorin sulake palanut kerran.Molemmat hyviä autoja,sain ogusta paremman välirahan boraan kuin uuteen oguun siksi vaihdoin.Takakontinluukku liian pieni borassa isoille tavaroille,ogussa parempi,viimeistely ehkä borassa vähän parempaa.
Hankin ensimmäisen Octaviani syksyllä -98, ajoin autolla runsaan 3 vuoden aikana n.50000 km. Ainoa vika mikä autossa ilmeni oli se kun lämmityslaitteen puhallin ei eräänä pakkasaamuna käynnistynyt. Puhallin vaihdettiin takuuna uuteen mikä on toiminut myös pakkasella. 2001 vuoden alussa vaihdoin paremmin varusteltuun Active Ambiente malliin jossa tähän mennessä ei ole ilmennyt pienintäkään vikaa tai toimintahäiriötä.
- turbo
Mielestäni tosi hyvä auto kaikinpuolin.Kunhan vaan otat sillä 1.8 turbo-koneella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872