Takan imu paremmaksi huippuimurilla?

Snörppi

Meillä on mökillä leivinuuni (pari vuotta sitten tehty). Uuni saattaa aluksi vetää kohtuudella, mutta sitten tulee stoppi, tai sitten se ei vedä alussakaan. Ensimmäisenä päivänä kun varovasti lämmittää (ja välillä on tuuletettava savut ulos) niin toisena se alkaa jo vetämään ihan kunnolla, silloinkin tosin vasta rauhallisen alun jälkeen... Olen kokeillut lämmittää etukäteen kuumailmapuhaltimella sekä tulipesästä ja nuohousluukuista, muttei se juurikaan auta.
Niinpä ajattelin, että jos asennan huippuimurin tuon uunin hormiin, niin saanko sillä vedon toimimaan?

8

3701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jsp

      lähtemään vaikka puut pesästä.

    • Mä.

      Jotain on mennyt vikaan, jos noin huonosti uuni vetää. Naakka on tehnyt pesän, piippu on liian lyhyt tai muurarille olisi pitänyt antaa se perinteinen savupullo. Hyvät muurarit on käyny vähiin.
      Vai onko siellä mökissä alipaine? Eihän siellä kuitenkaan ole ilmanvaihtokonetta eikä liesituuletinta saatika keskuspölynimuria?

      Minkä lainen uuni se on? Kuinka korkea piippu? Eikö ikkunan tai oven aukipitäminen auta?

      Huippuimuri on viimmeisin keino korjata tunarin aikaansaannos. Minä tutkisin piipun. Purkisin sen. Purkisin uuninkin, jos vikaa ei löytyisi ja hommaisin jonkun ammattinsa osaavan muurarin tekemään toimivan.

      • Snörppi

        Itsekin epäilin jo jotain mekaanista tukosta, mutta semmoista ei löytynyt. Ja ne savuviinatkin on tullut annettua...;)
        On liesituuletin, mutten tietenkään samalla sitä käytä, ja talossa on sisällä neljä muuta tulipesää (kolme takkaa ja kiuas, ja ennen oli kamiina) ne vetävät kaikki varsin hyvin. Niissähän onkin suhteellisen suora veto.
        Toisekseen sen leivinuunin pitäisi olla joku muuallakin (tiilikeskuksesta tms. saatu) käytetty malli. Piipun korkeus tulipesästä on noin 4,5 metriä.
        Ikkunaa olen pitänyt auki, mutta ei se radikaalisti auta, vähäsen apua oli kuitenkin. Lähinnä kylmä ilma tuli taloon.
        Ajattelin, että kuitenkin se huippuimuri olisi helpompi ja halvempi kuin uuden tekeminen.

        Kiittäen edellisiä vastaajia:
        Snörppi


      • takkaimuri
        Snörppi kirjoitti:

        Itsekin epäilin jo jotain mekaanista tukosta, mutta semmoista ei löytynyt. Ja ne savuviinatkin on tullut annettua...;)
        On liesituuletin, mutten tietenkään samalla sitä käytä, ja talossa on sisällä neljä muuta tulipesää (kolme takkaa ja kiuas, ja ennen oli kamiina) ne vetävät kaikki varsin hyvin. Niissähän onkin suhteellisen suora veto.
        Toisekseen sen leivinuunin pitäisi olla joku muuallakin (tiilikeskuksesta tms. saatu) käytetty malli. Piipun korkeus tulipesästä on noin 4,5 metriä.
        Ikkunaa olen pitänyt auki, mutta ei se radikaalisti auta, vähäsen apua oli kuitenkin. Lähinnä kylmä ilma tuli taloon.
        Ajattelin, että kuitenkin se huippuimuri olisi helpompi ja halvempi kuin uuden tekeminen.

        Kiittäen edellisiä vastaajia:
        Snörppi

        Laita ihmeessä takkaimuri älä huippuimuria.
        Huippari ei kestä savukaasujen korkeata lämpötilaa.
        Laita säädöksi muuntaja tai tyristorisäädin niin saat pyöritettyä pienelläkin nopeudella.


    • Harmia takasta

      Eikö sinulla ole annettu takuuaikaa takallesi?
      Minäkin laitoin ison varaavan kiertoilma takan olohuoneeseeni,no takka kylläkin veti hyvin,MUTTA
      savua tuli takan sivuilta molemmilta puolilta,(takana oli valkoinen tiiliseinä)
      Laitoin takkani juuri ennen markkojen vaihtumista euroiksi,hintaa sille kertyi n 32.000 mk.jouduin teettämään ihan perustuksia myöten Teetin takan UUNISEPILLÄ pääpaikka on Turussa.
      Enpä kehoittasi ketään teettämään takkaa em firmalla.
      Takuu aika oli muistaakseni 2v.
      Monet itkut sain itkeä,katteettomia lupauksia ottaa vastaan,puhelimiin ei vastattu.Kaikki katomis temput tehtiin.
      Kerran kävi myös niin että tulivat,aloittivat korjauksen,kesken jäi.... odottelin taas pari kk
      Lopulta kävi niin,että oli otettava yhteyttä kuluttajavirastoon,jopa heillekin oli työn takana saada em firman pojat liikeelle.
      Kiirettä kun oli tehdä urakalla uusia takkoja,rahat oli satu aikanaan.
      Yhtään ei välitetty jälkiä korjata.
      Muurari kehtasi vielä olla vihanen kun korjaan piti tulla.
      Että sellaista takuutyötä tällä firmalla.
      Kysymykseni kuuluukin:Eikö nykyaikana enää uskalla vieraalla ammatti ihmisilläkään teettää mitään vähäkään kalliinpaa,pähkäilee vähän alta 70v eläkemuori.

      • Snörppi

        Varmasti harmittaa kun luulit saavasi kunnon takan, kun takuunkin myönsivät. Ikävää mainosta kaiken lisäksi firmalle jos eivät takuutöitä suostu mielellään tekemään.
        Itse palkkasin muurarin, jolloin oli hänen työnantajansa ja tällöin kuluttajansuojalaki ei kaiketi päde. Toisaalta en nyt olisi edes halukas saamaan kyseistä muuraria vastuuseen, hän kuitenkin yritti parhaansa ja toisekseen muut muuraukset ovat onnistuneet paremmin kuin hyvin. Lisäksi jälki on mielestäni erittäin hyvää. Hän on ollut meillä hommissa vielä tämänkin muurauksen jälkeen. Useinhan leivinuuneissa joissa on suuri kierto, on hieman hankaluuksia vedossa.

        Snörppi


      • Tutkittu on
        Snörppi kirjoitti:

        Varmasti harmittaa kun luulit saavasi kunnon takan, kun takuunkin myönsivät. Ikävää mainosta kaiken lisäksi firmalle jos eivät takuutöitä suostu mielellään tekemään.
        Itse palkkasin muurarin, jolloin oli hänen työnantajansa ja tällöin kuluttajansuojalaki ei kaiketi päde. Toisaalta en nyt olisi edes halukas saamaan kyseistä muuraria vastuuseen, hän kuitenkin yritti parhaansa ja toisekseen muut muuraukset ovat onnistuneet paremmin kuin hyvin. Lisäksi jälki on mielestäni erittäin hyvää. Hän on ollut meillä hommissa vielä tämänkin muurauksen jälkeen. Useinhan leivinuuneissa joissa on suuri kierto, on hieman hankaluuksia vedossa.

        Snörppi

        Ootko tutkinut mistä uuni saa poltettavan ilman?
        Jos imee väärästä paikasta, huono homma.


    • Anonyymi

      Suurimmaksi osaksi syyt löytyy ilmanvaihdosta/riittävästä palamisilmasta tai jälkeenpäin tehty iso uuni 1/2 kiven hormiin. Todella iso vika täytyy olla uunin muurauksessa että se ei vedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe