Ongelma sormissa

Nuori

Onko kellään vastaavaa ihottumaa sormissa, eli se rajoittuu vain sormien pään ja ensimmäisten nivelten välille? Iho alueella on ohut ja "kalvomainen" ja rikkoutuu helposti. Kokeillut olen vaikka mitä mutta mikään ei tunnu tepsivän. Lääkäri määräili erilaisia kortisoneja huonolla menestyksellä. Sanoi sitten sen menevän ohi ajan kanssa.Kuitenkin jo vuosia on kulunut eikä loppua vaivalle näy.Jospa jollakin olisi edes jotain tietoa ?????

49

32827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen nuori

      Itsellänikin on ollut vasemmassa kömmenessä jotain. Ajan kanssa lähtenevät...

      Ja joskus jopa vesirakkoja...

      Mutta sehän voi johtua esim. ihon kuivuudesta. Joten voiteet... Hm...sehän kesii, eli nahka lähtee pois...

    • Vesikellosormi

      Itselläni on 4,5 vuotta vaivannut ongelma, joka tasaisen varmasti ja itsepintaisesti ilmenee aina uudelleen edellisen kerran parannuttuaan.

      Nykyään vain oikean käden pikkusormeen ja nimettömään (mutta aiemmin vasempaankin käteen) ilmestyy pieniä vesikelloja, rakkuloita, jotka kutiavat vietävästi. Raapiessa (ei VOI olla koskematta...) puhkeavat, ja puhkeamisen jälkeen kutina hellittää. Puhjettuaan alkavat kuivua, ja pian koko alue (sormenpäästä ensimmäisen ja toisen nivelen yli, vaihtelevasti eri puolilla sormea, mutta useimmiten pinnalla, joka on toista sormea vasten) hilseilee HYVIN voimakkaasti ja pian nivelien kohdilla syvät haavat nivelten liikkumisen takia.

      Kortisonia en pysty käyttämään kutinaan, kuivattaa VIELÄ enemmän. Rasvaan aina kun muistan, mutta pahimmassa hilseilyvaiheessa tuntuu, ettei mikään rasvaus auta, useimmiten laitankin paksun kerroksen öljymäistä rasvaa ja laastaria päälle -> hautuu, mutta alkaa pikkuhiljaa parantua.

      Kävin laajoissa ihotautitesteissä, eikä löydetty allergiaa millekään aineelle. Vaikea selvittää, mistä johtuu.

    • Rapu

      Saatat olla allerginen tai yliherkkä jollekin aineelle. Itse olin aikoinani yliherkkä sellaiselle astianpesuaineelle, jossa oli sitruunaa.

      Voihan olla hiustepesuaineessakin jotain, mitä eivät kätesi siedä tai vaikka jokin ruoka-aine.
      Entäpä käsitteletkö rahaa päivittäin? Kolikoista saattaa saada iho-oireita käsiin, syy esim lika ja nikkeli.

      Siis monta syytä voi olla. Nyt kun sormesi ovat herkistyneet ja iho ohentunut vuosien kortisonien käytöstä, saattaa mikä tahansa aine niitä ärsyttää.

      Suosittelen, että kokeilet kumikäsineitä parin kolmen viikon ajan kun käsittelet vettä ja pesuaineita. Osta niitä ruokakaupan lyhytvartisia, ohuita, läpinäkyviä kumikäsineitä. Älä laita paljaisiin käsiin vaan ohuet puuvillakäsineet niiden alle (saa esim. apteekista niitä valkoisia.)

      Oletko koskaan kokeillut sormiisi antiseptista iho- ja haavavoidetta Helosan (apteekista)? Minulla ollut sitä sinistä. Laita yöksi ja ne puhtaat puuvillakäsineet käteen. Voit myös näyttää apteekissa käsiäsi ja kysyä, mitä he suosittelevat niihin. Mutta tuo mainitsemani toi apua minulle. Rasvoja pitää pitkällä aikavälillä vaihdella, muuten iho tottuu niihin ja teho vähenee.

      Oletko näytellyt niitä käsiäsi ihotautilääkärille? Jos et, suosittelen käyntiä, jos muun neuvot eivät auta. Ainakin diagnoosi pitäisi saada.

      • Vesikellosormi

        Hei.
        Minä olen käynyt ihotautilääkärillä, on tehty viikon kestävät laajat testit, joissa tutkittiin monia kymmeniä mahdollisia kemiallisia aineita, joille voisin olla herkistynyt (selkään laitettiin sellaisia alumiinikuppeja viikoksi, joissa oli eri aineita).
        Myös ruoka-aineita, heiniä, kasveja, hedelmiä, eläimiä yms. on testattu Prick-testeillä ja verikokeista katsottu allergeeneja (joita ei ole).
        Ilmeisesti jonkinlaiseksi atooppiseksi ihottumaksi tämä lopulta luokiteltiin, kun ei oikein mitään muutakaan ole, mikä liippaisi läheltä. Mutta varsinaista atopiaa tämä ei kuitenkaan ole.

        Yritän välttää mahdollisimman paljon käsikosketusta eri aineisiin, ja kuivaan lädet huolella pesun jälkeen. Kumihanskoja käytän tiskatessa, siivotessa, yleensäkin kun eri aineita käsittelen. Hiusten pesussa, ruoan laitossa yms en käytä, ehkä pitäisi yrittää? Sain kyllä perusteelliset hoito-ohjeet ihotautilääkäristä.

        Ehkä voisin kokeilla ehdottamaasi voidetta, Rapu.

        Sinulle, Nuori, neuvoisin lämpimästi käymään ihotautilääkärillä, terveyskeskuslääkärin kautta saa lähetteen, ellet sitten yksityiselle mene.

        Ihottuman (oli se sitten millainen tahansa) kanssa hoitamattomana on hankala elää, ja se kestää pitkään, kun iho on ohut ja rikkoutuu/vaurioituu helposti siitä syystä uudelleen.

        Minun kohdallani ei kukaan ole osannut tehoavaa hoitoa löytää, mutta toivottavasti sinun ongelmasi selviää! :)


      • Ossi
        Vesikellosormi kirjoitti:

        Hei.
        Minä olen käynyt ihotautilääkärillä, on tehty viikon kestävät laajat testit, joissa tutkittiin monia kymmeniä mahdollisia kemiallisia aineita, joille voisin olla herkistynyt (selkään laitettiin sellaisia alumiinikuppeja viikoksi, joissa oli eri aineita).
        Myös ruoka-aineita, heiniä, kasveja, hedelmiä, eläimiä yms. on testattu Prick-testeillä ja verikokeista katsottu allergeeneja (joita ei ole).
        Ilmeisesti jonkinlaiseksi atooppiseksi ihottumaksi tämä lopulta luokiteltiin, kun ei oikein mitään muutakaan ole, mikä liippaisi läheltä. Mutta varsinaista atopiaa tämä ei kuitenkaan ole.

        Yritän välttää mahdollisimman paljon käsikosketusta eri aineisiin, ja kuivaan lädet huolella pesun jälkeen. Kumihanskoja käytän tiskatessa, siivotessa, yleensäkin kun eri aineita käsittelen. Hiusten pesussa, ruoan laitossa yms en käytä, ehkä pitäisi yrittää? Sain kyllä perusteelliset hoito-ohjeet ihotautilääkäristä.

        Ehkä voisin kokeilla ehdottamaasi voidetta, Rapu.

        Sinulle, Nuori, neuvoisin lämpimästi käymään ihotautilääkärillä, terveyskeskuslääkärin kautta saa lähetteen, ellet sitten yksityiselle mene.

        Ihottuman (oli se sitten millainen tahansa) kanssa hoitamattomana on hankala elää, ja se kestää pitkään, kun iho on ohut ja rikkoutuu/vaurioituu helposti siitä syystä uudelleen.

        Minun kohdallani ei kukaan ole osannut tehoavaa hoitoa löytää, mutta toivottavasti sinun ongelmasi selviää! :)

        Onko vesikelloista otettu herpesnäyte?
        Se vaan tuli mieleen jos ihottumaa ei muulla käsissä ole.Sitten on tietysti nikkeliallergia.


      • Vesikellosormi
        Ossi kirjoitti:

        Onko vesikelloista otettu herpesnäyte?
        Se vaan tuli mieleen jos ihottumaa ei muulla käsissä ole.Sitten on tietysti nikkeliallergia.

        Minulla missään muualla ei kyseistä ongelmaa ilmene, vain kahdessa sormessa. Aiemmin tosin on ollut useammassakin.

        Nikkeliallergia testattiin, tulos negatiivinen.

        Herpes???


      • poteva
        Vesikellosormi kirjoitti:

        Minulla missään muualla ei kyseistä ongelmaa ilmene, vain kahdessa sormessa. Aiemmin tosin on ollut useammassakin.

        Nikkeliallergia testattiin, tulos negatiivinen.

        Herpes???

        Mulla todettiin Herpes2, (sukuelinherpes) verinäytteestä. Sormessani on siis herpes, joka uusii joka kuukausi.


      • sormiongelmia...
        poteva kirjoitti:

        Mulla todettiin Herpes2, (sukuelinherpes) verinäytteestä. Sormessani on siis herpes, joka uusii joka kuukausi.

        Mullaki todettiin 2 tyypin herpes joskus 4 vuotta sitte.
        Nyt vaivannu jo jonku aikaa noi rakkulaiset sormenpäät ja haavaumat, eikä näihin auta mitkää rasvaukset!!!

        Voiko oikeesti olla herpestä sormissa?

        Toisaalta kiva tietää ainaski se mistä noi sormiongelmat johtuu jos toi sitä on, ku muuta vaivaa en tohon keksi... : )


    • Ihottumasta

      tämä ihottuma.Itselläni alkoi reilu vuosi sitten vasem.käden keskisormesta.Kutinaa,sormiin tuli vesikelloja,puhkesivat ja sormet sit haavoilla ja viel nivelten kohdilla,teki tosi kipeetä taivutella sormia.Jonkun ajan päästä toinen käsi alkoi oireilla,sama homma.Ravintolassa keittiöllä töissä,tiskausta ja astioiden pesua ym.ym.Lekuris käyny monta kertaa,tehty epikutaanitestit pricktestit.ei millekkään allerginen.Sairaslomil ollut viime lokakuusta lähtien,lekurin lausunto ei keittiö,-siivoustöitä,diagnoosi oli että tämä pesuihottumaa.Vieläkin joskus iho rikki,kutinaa.Huomaa kun tiskaa&tekee vaan kotitöitä,iho kärsii.Käyttänyt lekurin määräämiä kortisonivoiteita ym.rasvoja ja ihan ruokaan laitettavalla oliiviöljyl kädet rasvannut ja sitten vaan puuvillah.käteen.On auttanut.Nyt vaan ammatinvaihdos edessä.Onko kokemuksia vastaavanlaisesta...

    • Ikuinen atoopikko

      Hei!

      Minulla ollut koko ikäni atooppinen ihottuma, joka nyt näin aikuisiällä rajoittunut ainoastaan sormiin. Valitettavasti on myös aiheuttanut toisen käden sormien kynsiin ns.kasvuvaurioita. Kynnet ovat muhkuraiset, eikä näissä kynsissä ole lainkaan kynsinauhoja (jos ei kummemmin muissakaan).

      Minulla ihottuma ollut aika ajoin parempaa ja välillä taas huonompaa. Myös tehty kaikki mahdolliset testit ja rasvat yms. koitettu. Tuntuu vaan sitkeästi olevan aina osa minua!!!:0(

      Ja tuskallisinta on juuri nuo karmean kutisevat vesikellot ja haavaumat sen jälkeen, kun kädet raavittu verille.
      Itse en ole vielä löytänyt mitään pysyvää helpotusta vaivaani ja olenkin vähän ikään kuin hiljaa hyväksynyt ihottuman ja välillä sen tuoman kovan kivunkin, osaksi joka päiväistä elämääni.

      Toivottavasti löydät itsellesi avun vaivaasi...joillakin saattaa auttaa jokin ruokavalio, voiteet, luontaistuotekaupan tuotteet, homeopaattiset lääkkeet taikka esim. valohoito.

      • Vesikellosormi

        Kuvaamasi oireet vastaavat täysin omiani.
        Olenkin ihmetellyt, miksi ihmeessä pikkusormen, jossa vesikelloja aina eniten, kynsi kasvaa muhkuraisena, ja aivan kynsinauha puuttuu, muissa kyllä on selvät kynsinauhat.

        Hmm... Tuntuu helpotukselta, kun sain tietää, etten ole ainoa, joka tästä kärsii.

        Ehkä me kaikki vielä joku päivä saamme ihottumamme kuntoon!


      • Ikuinen atoopikko
        Vesikellosormi kirjoitti:

        Kuvaamasi oireet vastaavat täysin omiani.
        Olenkin ihmetellyt, miksi ihmeessä pikkusormen, jossa vesikelloja aina eniten, kynsi kasvaa muhkuraisena, ja aivan kynsinauha puuttuu, muissa kyllä on selvät kynsinauhat.

        Hmm... Tuntuu helpotukselta, kun sain tietää, etten ole ainoa, joka tästä kärsii.

        Ehkä me kaikki vielä joku päivä saamme ihottumamme kuntoon!

        Jep....toivotaan, että jonain päivänä löytyy jokin keino, millä saisi kätensä kuntoon. Kyllä näin nais immeisenä olisi joskus mukava kasvattaa pidemmät kynnet ja laitta kynsilakkaakin, mutta eihän tällaisiin "perunapelto" kynsiin viitsi! Korostaa vaan turhaan ja kiinnittää enemmän vielä huomiota ei niin kauniisiin sormiin ja kynsiin!

        Ja olisi se hienoa, että joskus voisi "häpeilemättä" pitää käsiään näkyvillä. Nyt kun tuntuu, että vaistomaisesti piilottelee käsiään (ainakin oikeaa kättä, koska siinä kynnet huonommat ja ihottumakin yleensä ärhäkämpi).

        Onneksi elämään ihottuman kanssa sopeutuu, eikä se oikeastaan ole rajoittanut minulta silti paljonkaan mitään. Vaikka olenkin allergiaan taipuvainen omistan koiran ja olen käynyt silloin tällöin hevostelemassakin!:0) Käsiään tietysti olisi hyvä suojata erilaisissa hommissa kotona, kuten siivotessa, ruokaa tehdessä yms. mutta välillä sekin "unohtuu"?!


      • Vesikellosormi
        Ikuinen atoopikko kirjoitti:

        Jep....toivotaan, että jonain päivänä löytyy jokin keino, millä saisi kätensä kuntoon. Kyllä näin nais immeisenä olisi joskus mukava kasvattaa pidemmät kynnet ja laitta kynsilakkaakin, mutta eihän tällaisiin "perunapelto" kynsiin viitsi! Korostaa vaan turhaan ja kiinnittää enemmän vielä huomiota ei niin kauniisiin sormiin ja kynsiin!

        Ja olisi se hienoa, että joskus voisi "häpeilemättä" pitää käsiään näkyvillä. Nyt kun tuntuu, että vaistomaisesti piilottelee käsiään (ainakin oikeaa kättä, koska siinä kynnet huonommat ja ihottumakin yleensä ärhäkämpi).

        Onneksi elämään ihottuman kanssa sopeutuu, eikä se oikeastaan ole rajoittanut minulta silti paljonkaan mitään. Vaikka olenkin allergiaan taipuvainen omistan koiran ja olen käynyt silloin tällöin hevostelemassakin!:0) Käsiään tietysti olisi hyvä suojata erilaisissa hommissa kotona, kuten siivotessa, ruokaa tehdessä yms. mutta välillä sekin "unohtuu"?!

        Naisihminen minäkin, ja surkuttelen samaa kosmeettista haittaa, mutta ehkäpä tämä joku päivä katoaa...

        Miten tarkkaan hoidat käsiäsi? Pesetkö esim. hiukset käsineet kädessä? Ruuanlaitto/leivonta/hedelmien kuorinta? Yleinen itsensä peseminen?

        Minulla on suokilpikonna, joka asustelee akvaariossa-> pitäisiköhän laittaa hanskat käteen kun otan sitä pois sieltä päivittäin syöttämisen ajaksi; ihokosketus ei-hygieenisen-puhtaaseen veteen? (Akvaarion pesussa luonnollisesti on hanskat)

        Tiedätkö, mikä nämä kaameat vesikellot aiheuttaa? Tai koko atopian? Nyt kun oikein pinnistelen, muistankin saaneeni jonkun reseptilääkerasvan (ei kortisonia) kun ihotautilääkärillä kävin. Kun nyt vaan muistaisin, mihin sen sitten laitoin... Tallessa on, en minä nyt reseptejäni hukkaa... :)
        Täytyy kokeilla, jos siitä olisi apua.

        Onko huolimattomalla käsien kuivaamisella pesun jälkeen vaikutusta? Yritän kyllä aina kuivata kunnolla, mutta eräs ihminen väittää, etten, kun niitä aina ilmestyy.


      • Lillian
        Vesikellosormi kirjoitti:

        Naisihminen minäkin, ja surkuttelen samaa kosmeettista haittaa, mutta ehkäpä tämä joku päivä katoaa...

        Miten tarkkaan hoidat käsiäsi? Pesetkö esim. hiukset käsineet kädessä? Ruuanlaitto/leivonta/hedelmien kuorinta? Yleinen itsensä peseminen?

        Minulla on suokilpikonna, joka asustelee akvaariossa-> pitäisiköhän laittaa hanskat käteen kun otan sitä pois sieltä päivittäin syöttämisen ajaksi; ihokosketus ei-hygieenisen-puhtaaseen veteen? (Akvaarion pesussa luonnollisesti on hanskat)

        Tiedätkö, mikä nämä kaameat vesikellot aiheuttaa? Tai koko atopian? Nyt kun oikein pinnistelen, muistankin saaneeni jonkun reseptilääkerasvan (ei kortisonia) kun ihotautilääkärillä kävin. Kun nyt vaan muistaisin, mihin sen sitten laitoin... Tallessa on, en minä nyt reseptejäni hukkaa... :)
        Täytyy kokeilla, jos siitä olisi apua.

        Onko huolimattomalla käsien kuivaamisella pesun jälkeen vaikutusta? Yritän kyllä aina kuivata kunnolla, mutta eräs ihminen väittää, etten, kun niitä aina ilmestyy.

        minulla, mutta nyt on jo monta vuotta ollut parempi. Kokeilin helokkiöljykapseleita, mutta niistä ei ollut apua. Itse asiassa vaiva parantui, kun jätin ne pois ;).

        Yksi kortisoni oli hyvä nimeltään Elocon Creme. Apteekista saatava lipogeeli Ceridal on älyttömän hyvä, kasvattaa uuden ihon nopeasti ja lievittää kipua, kun on raapinut vesirakkulat rikki ja niistä valuu ihonestettä.

        Minullakin oli yhdessä sormessa kynsimuutoksia eikä paljon kynsinauhaa. Ihotautilääkäri sanoi tähän, että siinä on hyvälaatuinen kynsisieni, joka ei tartu muihin ja paranee itsestään kun iho on parempana. Näin on käynyt. Sitrushedelmiä en kuori ollenkaan, vaan syön greipin halkaistuna lusikalla. Siivotessa en käytä hansikkaita.

        Erään asian huomasin näin jälkikäteen, söin nimittäin silloin ruokalassa, jolloin ruokaan lisätään soijaa ym. arominvahventeita, ja ihottuma parani, kun söin harvemmin siellä. Suurin muutos tuli kuitenkin sen jälkeen, kun puolestani rukoiltiin: ensin ihottuma paheni ja yhtäkkiä se katosi.


      • Ikuinen atoopikko
        Vesikellosormi kirjoitti:

        Naisihminen minäkin, ja surkuttelen samaa kosmeettista haittaa, mutta ehkäpä tämä joku päivä katoaa...

        Miten tarkkaan hoidat käsiäsi? Pesetkö esim. hiukset käsineet kädessä? Ruuanlaitto/leivonta/hedelmien kuorinta? Yleinen itsensä peseminen?

        Minulla on suokilpikonna, joka asustelee akvaariossa-> pitäisiköhän laittaa hanskat käteen kun otan sitä pois sieltä päivittäin syöttämisen ajaksi; ihokosketus ei-hygieenisen-puhtaaseen veteen? (Akvaarion pesussa luonnollisesti on hanskat)

        Tiedätkö, mikä nämä kaameat vesikellot aiheuttaa? Tai koko atopian? Nyt kun oikein pinnistelen, muistankin saaneeni jonkun reseptilääkerasvan (ei kortisonia) kun ihotautilääkärillä kävin. Kun nyt vaan muistaisin, mihin sen sitten laitoin... Tallessa on, en minä nyt reseptejäni hukkaa... :)
        Täytyy kokeilla, jos siitä olisi apua.

        Onko huolimattomalla käsien kuivaamisella pesun jälkeen vaikutusta? Yritän kyllä aina kuivata kunnolla, mutta eräs ihminen väittää, etten, kun niitä aina ilmestyy.

        En varmaankaan tarpeeksi "suojele" käsiäni, enemmänkin voisi. Mielestäni mm. hiustenpesu kumihanskat puuvillakäsineet kädessä on mahdoton yhtälö!Olen jopa koittanut teipata hanskat ranteesta tiukemmalle, mutta silti vesi tuppaa pääsemään sisälle hanskaan.

        Perunoita kuoriessa pidän kyllä hanskoja, sekä jauhoja käsitellessä (jauhoista todettu minulla kosketusallergiaa).
        Vartalon ja joskus käsienkin pesuun käytän Aqualania, ei kuivata niin palon. Samoin meikin pesuun hyvä, mutta onneksi ihottuma ei vaivaa, kuin käsiä.

        Ehkä olisi hyvä käyttää hanskoja, kun käsittelet kilpparisia, varsinkin silloin, jos kädet ovat haavoilla.

        Atooppisen ihottuman yksi tekijöistä on mielestäni se, että ihosta puuttuu jokin tietty rasvahappo. Näin ollen esim. helokkiölyn yms.valmisteiden pitäisi helpottaa. Itse olen joskus lapsena niitäkin syönyt, mutta ainakaan silloin niistä ei ollut kohdallani hyötyä. Nyt markkinoille tullut jotain muistaakseni tyrniä sisältäviä kapseleita, joita en ole itse vielä testannut.
        Vesikellot itselläni ainakin tulevat ja menevät...yksi millä niitä "saan hankittua" käsiini on jos syön esim. irtokarkkeja. Väri/lisäaineet ovat myrkkyä käsilleni. Samoin jos stressaan erityisesti, huomaan sen heti käsistäni!

        Mielestäni käsien kuivaamisen "huonous" ei tähän juuri vaikuta, se kylläkin, että ihoa ei pitäisi usein altistaa veden kanssa kosketukseen, koska kuivattaa ihoa. Itse teen aina sen virheen, kun kädet ovat armottomassa ns.kutiamisvaiheessa, päästän kraanasta tulikuumaa vettä käsilleni...turruttaa hermot ja kutina lakkaa! Mutta kädet kuivuvat entisestään ja kutiavat kohta kahta kauheammin...ja oravanpyörä on valmis! Eli en suosittele hoitomuotona kutiamiseen!:0)

        Kaikki rasvat, joissa ei ole kortisonia on parempi käyttää, mutta valitettavasti minulla henkilökohtaisesti ei pahempaan ihottuma vaiheeseen tehoa muuta kuin kortisonirasva kuuri. Sain ihotautilääkäriltä jotain uutta rasvaa, joka ei sisällä kortisonia ja teho pitäisi olla vastaava. Ei tehoa...ja hinta....pienempi tuubi, kuin normaali hammastahna ja maksoi yli 50€!

        No tässä nyt tuli oikein vuodatettua vuosien kokemuksella,heh! Toivottavasti oli jotain apua näistä minun ajatuksistani!


      • mia

        Oletko kokeillut Elideliä? Saattaisi auttaa ihottumaasi. Kynnet "normalisoituvat" jos saat tulehduksen pois kynsinauhojen alueelta (tosin kestää kuukausia että kynsi kasvaa suoraksi). Eli vaikka niitä vesikelloja tulisi kynsinauhan alueelle, älä puhko tai ylipäänsä koske niihin ollenkaan. Olen huomannut, että jotkut rasvat hautovat kynsinauhoja, joten kannattaa olla senkin suhteen tarkka mitä rasvaa käyttää. Olethan saanut kutinaasi (lähinnä yöksi) lääkettä. Minulla puolikas Atarax toimii yölliseen kutinaan.


      • mia
        mia kirjoitti:

        Oletko kokeillut Elideliä? Saattaisi auttaa ihottumaasi. Kynnet "normalisoituvat" jos saat tulehduksen pois kynsinauhojen alueelta (tosin kestää kuukausia että kynsi kasvaa suoraksi). Eli vaikka niitä vesikelloja tulisi kynsinauhan alueelle, älä puhko tai ylipäänsä koske niihin ollenkaan. Olen huomannut, että jotkut rasvat hautovat kynsinauhoja, joten kannattaa olla senkin suhteen tarkka mitä rasvaa käyttää. Olethan saanut kutinaasi (lähinnä yöksi) lääkettä. Minulla puolikas Atarax toimii yölliseen kutinaan.

        Tyrnikapselit muuten auttoivat minulla, mutta jouduin luopumaan niistä kalliin hinnan takia, opiskelija kun olen. Kokeilen nyt jos helokit auttaisivat. Niin ja ihotautilääkärin mukaan käsien huolellinen kuivaus on tärkeää, ettei sormien väliin jäänyt kosteus pääse hautomaan ihoa. Ja joka pesun jälkeen rasvaus. On toiminut minulla.


      • Ikuinen atoopikko
        mia kirjoitti:

        Tyrnikapselit muuten auttoivat minulla, mutta jouduin luopumaan niistä kalliin hinnan takia, opiskelija kun olen. Kokeilen nyt jos helokit auttaisivat. Niin ja ihotautilääkärin mukaan käsien huolellinen kuivaus on tärkeää, ettei sormien väliin jäänyt kosteus pääse hautomaan ihoa. Ja joka pesun jälkeen rasvaus. On toiminut minulla.

        En ole tuon nimistä rasvaa kokeillut. Onko saatavana ilman reseptiä vaiko reseptin kanssa?
        Minulle lääkäri määrännyt myös Ataraxeja, tarpeen mukaan 1tabletti illalla ennen nukkumaan menoa.

        Muistatko minkä hintaisia ne tyrnikapselit olivat ja kuinka suuri/pieni pakkaus? Voisi niitä sitten kokeilla, jos niistä on ollut hyötyä!:0)

        Kyllähän tosiaan se käsien kuivaaminen ja rasvaaminen huolella on tärkeää, mutta mielestäni myös se, ettei liikaa ole veden kanssa kosketuksissa, koska kuivattaa ihoa. Minulla ainakin iho sormissa ohutta ja kuivaa kuin paperi.


      • mia
        Ikuinen atoopikko kirjoitti:

        En ole tuon nimistä rasvaa kokeillut. Onko saatavana ilman reseptiä vaiko reseptin kanssa?
        Minulle lääkäri määrännyt myös Ataraxeja, tarpeen mukaan 1tabletti illalla ennen nukkumaan menoa.

        Muistatko minkä hintaisia ne tyrnikapselit olivat ja kuinka suuri/pieni pakkaus? Voisi niitä sitten kokeilla, jos niistä on ollut hyötyä!:0)

        Kyllähän tosiaan se käsien kuivaaminen ja rasvaaminen huolella on tärkeää, mutta mielestäni myös se, ettei liikaa ole veden kanssa kosketuksissa, koska kuivattaa ihoa. Minulla ainakin iho sormissa ohutta ja kuivaa kuin paperi.

        Elideliin tarvii reseptin (15 grammaa maksaa hieman alle 20 euroa). Ei kannata ottaa isompaa pakkauskokoa, koska rasva vanhanee kolmessa kuukaudessa ja sitä ei mene niin paljon jos ihottuma on vain käsissä. Se ei sisällä kortisonia, joten siinäkin mielessä hyvä vaihtoehto. Tyrnikapseleiden hintaa en tarkalleen muista, mutta muistaakseni 50 euron paketilla pärjäsi noin 1 1/2 kuukautta. Kesti tosin muutamia kuukausia ennen kuin tulokset alkoivat näkyä. Ja ihan oikeassa olet siinä että pitäisi välttää veden kanssa lotraamista. Itselläni kovaa kutinaa helpottaa käsien laittaminen jotakin kylmää vasten. Tsemppiä!!


      • Lillian

        Itsellekin atoopikkona hyvää tietoa. Artikkelissa puhuttiin suoliston toiminnan merkityksestä terveydelle. Siinä mainittiin, että suolen (ilmeisesti ohutsuolen) limakalvo vuotaa tiettyjen sairauksien yhteydessä, ja yhtenä sairautena mainittiin atooppinen ihottuma! Jostakin ne myrkyt on ulos tultava, ja iho on ihmisen suurin elin. Itse olen huomannut ummetuksen ja ihottuman yhteyden, sillä kun on ihottumaa, huomaan, ettei vatsa ole toiminut vähään aikaan. Artikkelissa mainittiin myös probioottivalmisteista (elintarvikkeita), joissa erityisesti atoopikkoja saattaa auttaa laktobasilli GG:tä sisätävät tuotteet.

        Itse en ole mikään vaihtoehtolääketieteen kannattaja, artikkelissa asiantuntijana oli elintarviketekniikan ihminen.

        Olen huomannut myös riittävän veden juonnin tärkeyden (ihon kosteuttamisen sisältäpäin).


      • McHummeri
        Ikuinen atoopikko kirjoitti:

        Jep....toivotaan, että jonain päivänä löytyy jokin keino, millä saisi kätensä kuntoon. Kyllä näin nais immeisenä olisi joskus mukava kasvattaa pidemmät kynnet ja laitta kynsilakkaakin, mutta eihän tällaisiin "perunapelto" kynsiin viitsi! Korostaa vaan turhaan ja kiinnittää enemmän vielä huomiota ei niin kauniisiin sormiin ja kynsiin!

        Ja olisi se hienoa, että joskus voisi "häpeilemättä" pitää käsiään näkyvillä. Nyt kun tuntuu, että vaistomaisesti piilottelee käsiään (ainakin oikeaa kättä, koska siinä kynnet huonommat ja ihottumakin yleensä ärhäkämpi).

        Onneksi elämään ihottuman kanssa sopeutuu, eikä se oikeastaan ole rajoittanut minulta silti paljonkaan mitään. Vaikka olenkin allergiaan taipuvainen omistan koiran ja olen käynyt silloin tällöin hevostelemassakin!:0) Käsiään tietysti olisi hyvä suojata erilaisissa hommissa kotona, kuten siivotessa, ruokaa tehdessä yms. mutta välillä sekin "unohtuu"?!

        Itselläkin täysin samat ongelmat olleen jo useamman vuoden. Ihottumaa vain vasemman käden pikkusormessa ja nimettömässä, vesikellot, kipeät haavaumat yms. Kynsi kerran lähtenyt jopa irti kun iho oli niin huonossa kunnossa. Lääkäri määräsi armeijassa aikoinaan myös jotain hydrokortisonia ja sillä pärjäsi vähän aikaa mutta kyllä tuo aika arkipäivältä nykyään vaikuttaa. Itsekin yrittänyt miettiä mitä tekee vain oikealla kädellä, joka altistaa ärsytykselle. Asiakaspalvelutyössä käsittelee paljon rahaa eli nikkeli voisi olla mutta ikinä ei lääkärissä todettu.

        Kyllä tän kanssa elää! :) ...paitsi krapulassa kun iho on muutenkin kuiva ;)


      • ritu5

        Ikuinen atoopikko, ihan kuin olisin ite kirjoittanut .


    • Joselyn

      Itsellä taas on ollut jo vuosia paha kutiava ja vuotava ihottuma käsissä. Alkoi, kun TYHMÄNÄ menin sorkkimaan kalaa, jolle olen allerginen... kala oli ovelasti piilotettu: tuttavani luona pyörittelisimme käsitykseni mukaan "lihapullia", jotka osoittautuivatkin kalapulliksi. ARGH! Siitä lähtien kädet on olleet ajoittain todella pahassa jamassa, ja ihan jatkuvasti kutisevilla vesikelloilla.

      Hetkellisesti apu on tullut reseptillä saatavasta Elocon-nimisestä "ihmevoiteesta", jolla paraneminen alkaa jo heti seuraavana päivänä. Vahvaa ainetta, eikä uskalla kovin usein käyttää. Myös Sibikort-niminen apteekista reseptittä saatava aine on ollut suht hyvää. Inhottava vaan että kun kuuri loppuu, oireet palaavat.

      Olen kokeillut myös keinoihoa ym apukeinoja, mutta ei auttanut. Ihotautilääkäri sanoi, että pitää välttää pesemistä, aina hanskat kädessä suihkussa ym. kun taas toinen lääkäri sanoi, että pese aina mahdollisimman paljon hajusteettomalla saippualla että bakteerit kuolevat ja rasvaa hyvin. Molempia olen jo vuosikaudet noudattanut vuorotellen, tosin vaikutuksia ei vaan näy.

      Ihottuma lisäksi vaihtaa kokoajan paikkaa, siirtyy kämmenen osasta toiseen. Kun yhden osan parantaa ja hetkeksi helpottaa, se putkahtaa jostain toisesta kohdasta hetken päästä esiin. Vuosien saatossa ihottuma on vaihtanut paikkaa jopa kymmeniä kertoja. Yleensä alkaa juuri näiden kutiavien vesikellojen kohdalta: vesikello kutiaa - sitä raapii - se puhkeaa ja kuivuu, ja hetken päästä se kohta punoittaa ja kutina yltyy. Ensimmäistä kertaa elämässäni on ihottumaa myös käden yläpuolella.

      Uskomattoman rasittavaa!

    • Juniper

      Mukava löytää henkilöitä joilla sama ongelma. Itselläni on noin viidenvuoden ajan ollut ihmeellistä ihottumaa sormissa. Ensin oli yhdessä sormessa ja se levisi vähitellen.. nykyään molempien käsien etu-,keski- ja nimettömässä sormessa.
      Lääkäristä ei ole ollut apua. Sanovat vaan että yritä välttää kaikkea mistä tulee.. eli pitäisi jättää ruuanlaitto, tiskaus, hiustenpesu, siivous ja moni muu asia. Pitäisi olla joku miljonääri et vois elää..
      Hanskat ei auta kun saan silloinkin oireita.. kädet kun hikoilee niissä ja vaikka olisi puuvillakäsineet sisällä niin silti vesikellot ilmestyy. Itse käytän sellaista kikkaa kun huomaan vesikellojen ilmestyvän ja kutinan alkavan niin teippaan sormet teipillä. Olen ostanut apteekista ihan sellaista ohutta teippiä joka on parasta.. Päivän kun antaa olla ja varoo kastelemasta sormia niin voi ottaa teipit pois.. ihottuma sillä selvä.. joskus joudun laittamaan toisen kerran teipit.. mutta se auttaa.. estää pahimman raapimisen.. Ja sitten jos hirveästi kutiaa niin kylmää.. Mulla on sellainen kylmägeelipussi pakkasessa ja se sit käsille kun kutina on pahimmillaa..
      Rasvat joita joskus sain lääkäriltä vain pahensivat ihottumaa. ja iho kävi todella ohueksi.. Ainoastaan yksi toi avun.. muistaakseni Bemetson.. Sitä käytän aina välillä teippien alla.. Mutta paljoa ei voi kun se ohentaa ihoa entisestään.. Ja jos olen tiskannut tai muuta vastaavaa niin teippaan sormet jo valmiiksi..

      Niin.. yhdenasian huomasin ruoka-aineista.. Luomuruoka ei aiheuta vesikelloja.. Ja sitten happamat ruuat aiheuttaa.. Ja jos olet veriryhmä O niin vältä erityisesti sianlihaa ja vehnää.. ne laukaisee heti ainakin minulla.. samoin hapanruoka.. Ja sitrushedelmät.. eli kannattaa kokeilla jättää varsinkin sianliha ja vehnä pois jos kuuluu O veriryhmään..

      • Katri

        Olen kokeillut kahden vuoden aikana jo lukemattomia juttuja parantuakseni ihottumista. Tuloksia on tullut hitaasti, viime aikoina vain sormissa on ollut ongelmia. Johtunee rahan käsittelystä (nikkeliallergia), tietokoneen tulosteista ym. Nyt olen laittanut käsiin kylmäpuristettua oliiviöljyä jääkaapista useita kertoja päivässä ja siitä on mielestäni ollut apua.


      • ritu5

        Taiat olla lateksihanskoille ja hanskojen talkille allerginen myös. Mie oon.


    • matti

      Pyydä lääkäriltäsi Prednisolon-kuuri. Se on sisäisesti otettava kortisoni ja tuntuu tehoavan. Prednisolon on kyllä aika "jytyä", mutta jelppii pitkään. Consult your doctor!

    • jiira

      itselläni on tismalleen sama probleemi, ollut jo yli 5 vuotta. kerran kävin lääkärissä, hän määräsi bentsoen-kortikoidivoidetta. tuo voide auttaa kutinaan ja siirsi minulla ihottuman hieman toiseen paikkaan kädessä.
      mutta. itse uskon vahvasti, että jokin allergia aiheuttaa ihottuman. lääkärit eivät tietenkään halua tätä myöntää, ja sehän sopii; sitä kuusta eli lääkefirmaa kuuleminen... kortisonivoidekauppa on suomessa valtava bisnes, käsittämätön laajudeltaan. itse en kortisoneja suosita käyttämään kuin äärimmäisessä kutinavaiheessa jos pakko on! lisäksi suomessa ei kovin kattavia ruoka-aineallergiatestejä tehdä, eli helppo kohautella olkapäitä ja esittää syyn olevan jokin epämääräisen salaperäinen määrittämätön juttu. todellisuudessa jonkin on pakko aiheuttaa voimakas ihottumareaaktio.
      itse olen huomannut raa'an porkkanan ainakin aiheuttavan ihottuman pahenemisen; hyväksi rasvaksi olen taas huomannut erisan-käsivoiteen, purtilon hinta noin 3e, kannattaa kokeilla, saatavuuskin hyvä.

      • Täälläkin kohtalotoveri

        Olen kärsinyt tismalleen samasta vaivasta kuin te kaikki muutkin! Mulla on atooppinen iho ja noita rakkuloita ajoittain sormissa. Mulla on alettu kyllä nyt epäilemään myös keliakiaa..Joskus tän ihosairauden varjossa eläminen on tosi raskasta ja turhauttavaa:( Mulle ihottumat on aiheuttaneet itsetunto-ongelmia ja itsesyytöksiä. Ahdistaa vaan se,kun tätä ei millään muotoa toivois kellekkään muulle ja syyttelee sekä pelkää koko ajan et tän vois jotenki tartuttaa myös läheisille:(..Ainakin musta tuntuu siltä:( Oon rukoillut,toivonut, käynyt lääkärissä,valohoidoissa,ruokavalio jne.Mut välil tuntuu et mikään ei vaan auta! Tää häiritsee pahasti mun elämää,mut on ilahduttavaa tietää,et ei oo ainut:) Voimia kaikille samasta kärsiville!:) Toivotaan parasta!:)


      • Lilja

        Viitisen vuotta on ollut käsissä ihottuma mullakin. Alkoi äkillisesti, kun sain kultaisen ns. kleopatra-sormuksen lahjaksi. Parin päivän jälkeen tuli sormuksen alle kutinaa, sitten vesikelloja ja sitä on sitten riittänyt. Seuraavaksi molemmat kämmenet. Sain ihotautilääkäriltä Elocon-rasvaa, jolla sain kämmenet kuntoon parissa viikossa. Sitten vaiva siirtyi takaisin sormiin ja kämmenselkään. Sormuksia en voi käyttää enää juuri lainkaan. Ja kaikki käsivoiteet vaan aiheuttaa kutinaa. Olen sitten vain antanut ihon kuivua ja hilseillä pois. Nyt on taas ollut pari päivää oireetonta, mutta eiköhän lähipäivinä taas ala ilmestyä vesikelloja. Koitetaan kestää, päivä kerrallaan.


      • Keliaakikon äiti
        Täälläkin kohtalotoveri kirjoitti:

        Olen kärsinyt tismalleen samasta vaivasta kuin te kaikki muutkin! Mulla on atooppinen iho ja noita rakkuloita ajoittain sormissa. Mulla on alettu kyllä nyt epäilemään myös keliakiaa..Joskus tän ihosairauden varjossa eläminen on tosi raskasta ja turhauttavaa:( Mulle ihottumat on aiheuttaneet itsetunto-ongelmia ja itsesyytöksiä. Ahdistaa vaan se,kun tätä ei millään muotoa toivois kellekkään muulle ja syyttelee sekä pelkää koko ajan et tän vois jotenki tartuttaa myös läheisille:(..Ainakin musta tuntuu siltä:( Oon rukoillut,toivonut, käynyt lääkärissä,valohoidoissa,ruokavalio jne.Mut välil tuntuu et mikään ei vaan auta! Tää häiritsee pahasti mun elämää,mut on ilahduttavaa tietää,et ei oo ainut:) Voimia kaikille samasta kärsiville!:) Toivotaan parasta!:)

        Minulla on myös samanlaisia oireita. Viime viikolla kävin työterveyslääkärillä ja sain hoidoksi ison tuubin kortisonivoidetta sekä Abobase voidetta. Ikävän näköisiä nämä kutinan jäljet naisen kädessä. Niitä tulee koko ajan lisää, aina kun jostain paranee toiseen tulee uusi. 6-vuotiaalla lapsella todettu keliakia 6/2006. Itselta otettu muutama vuosi sitten keliakiavasta-aineet silloin ei ainakaan löytynyt. Minullakin on hiukan atooppinen iho.


    • Herppes

      Mulla aina kun tulee huuliherpes, niin myös oikean käden peukalon iho oireilee oikealta syrjältä nivelen kohdalta, ja vasemman peukalon kynsivalli keskeltä.
      Niihin tulee "reikä", ja sen jälkeen musta rupi.

    • Ruusunkukka

      Epäilen minäkin jotain allergiaa, mutta kun ongelma on vain sormenpäissä, tuskin on syyllinen mikään pesuaine. Mitä teet sormenpäilläsi? Voisikohan ihosi olla herkistynyt jollekin aineelle, mistä vaikkapa tietsikan tai kännykän näppäimistöt on tehty? Tai pöytäliinan pintakäsittelyaineelle tai huonekalujen käsittelyaineelle? Myös kynsilakassa voi olla allergisoivia aineita. Testejä ei aina ole.

      Kortisoni auttaa kutinaan, mutta ohentaa ihoa entisestään. Ei siis hyvä tässä.

      Oletko kokeillut pitää puuvillasormikkaita aina kun teet jotakin sormillasi? Ne hengittävät ja suojaavat. Osta niitä pari tusinaa, eivät maksa paljon. Sitten voit vaihtaa pitkin päivää aina uudet ja puhtaat. Laita käsineet pesuun 60 asteeseen tai 90 asteeseen, pesuaineeksi jokin minirisk, eikä mitään käsittelyaineita.

      Hajustamaton perusvoide käy sormenpäillekin. Valitse sellainen, missä on keramideja, ne vahvistavat ohutta ihoa. Illalla voisi laittaa reilusti ja sitten puuvillakäsineet käsiin yöksi.
      Kerro, onko tästä apua.

    • rrosbe♥

      minä olen 9vuotta ja minulla on sama homma minua pelottaa mitä ne ovat mutta ne ei kai ole vaarrallisia kokeilin tänään ensiimmäistä kertaa clesirl rasvaa jonka pitäs auttaa epä puhtauksiin ja mul ne ilmestyy itestään jostain ja sit kun vähän raavin nii ne aukee ja on niinku jotain rakkkoja niitä vaan tulee tänään on tullut ainakin 5 ja mitäköhän siihen auttais pitää kertoo äitille!

      • Kuulostaa tutulta..

        Googlatkaapa PPP tai katsokaa viestiketjuja tuolta Psoriasis osastolta..


    • kko2

      Tämä viestiketju on jo vanha, mutta silti tiedoksi kaikille niille jotka kärsivät sormiherpeksestä. Sama laasari mitä käytetään huuliherpekseen, eli Compeed, auttoi ainakin minulla. Laitoin laastarin yöksi, ja aamulla sormessa oli pelkkä rupi, ja rakkulat kuivuneet pois. Kannattaa kokeilla.

      • Vee09ra

        Sormiherpeksestä kärsitään täälläkin, uusii noin 2-5 kertaa vuodessa. Ensin on koko käsi arka (nivelet voi jopa turvota), sitten yleensä yhteen sormeen aina oikessa kädessä tulee kutiavia/kipeitä vesirakkuloita. Puhkeamisen jälkeen tulee ruma tumma rupi.
        Olen käytttänyt tähän myös huuliherpekseen tarkoitettua voidetta ja laastari päälle, nopeuttaa paranemista.


    • tsupadupaa

      En tiedä, mikä minun etusormiani vaivaa, samankaltaisia oireita ja kynsivallitkin usein turvoksissa. Nyt n. 10 vuoden erilaisten lääkerasvojen käytön jälkeen olen saanut selkeää apua kahdesta asiasta, en tiedä kumpi auttaa, mutta oireet ovat 98%:sesti poissa. Sormiin pitkin päivää kynsinauhaöljyä, siis tod.usein ja aina pesun jälkeen. Olen myös muista syistä lakannut käyttämästä homogenoitua maitoa, käytän vain soijajuttuja. Katsellaan! Tuo öljy varmaan auttaa tässä eniten?

      Kiva kun käytte täällä ketjuissa jatkamassa näitä juttuja.

    • Apua!

      Mulla ilmestyi mun sormeen n. 3pv. sitten pieni ns. nahkan repale, jonka tyhmänä repäisin. Tämän jälkeen sormeni on toiselta puolelta ns. kuoriutunut. Tällä hetkellä "kuoriutuneella" puolella on todella ohut pinta, joka hajoaa todella helposti. ( Sen huomasi, kun siskoni talloi sormeni ja iho meni aivan rullalle ) Sormi myös mätii ( Mätää tulee tuolta kynnen alta ) ja kynsi on ruvennut kasvamaan väärään suuntaan. Kynsi on siis kasvamassa vasempaan reunaan ( Siis kynsi on nyt kasvamassa sinneppäin, mutta on vielä suht. normaali ).. Onks teillä ollu kellään samaa? Mua huolettaa, kun itsekkin olen vasta 12w..

    • Minävaan:)

      Sinulle,12-vuotias yttö sormissa olevine ongelmineen!
      Olen itsekkin tässä vasta 13-vuotta, mutta noin vuosi sitten serkulla kyläillessäni minua pisti sormeen ampiainen tai joku muu ötökkä, siitä alkoi vielä nykyäänkin sormissa oleva allerginen reaktio joka on kehittynyt ihosairauudeksi.
      Mulla on aina ollu vakavasti atooppinen iho, mutta nyt mulla alkoi toi kauhu-ihottuma nimettömästä, siinä on rakkuloita ja aivan sietämätön kutina, jos kutitan sitä siitä alkaa vuotaa kudosnesteitä. Se kutisee,kirvelee,on todella turvonnut, eli kaikkea mitä teinityttö ei toivoisi omille sormilleen!
      Olen joutunut pitämään siinä sidettäkin.
      Enimmäkseen tuo on kohdistunut nimettömääni,oikeaan käteen, mutta alkanut uhmakkaasti levitä etusormeen,keskisormeen ja jopa pikkusormmeen.
      Ja nyt se levää toiseen käteen.
      Jos joku tietää niin auttakoon! todella olen tuskissani, käyty erikoisihotautilääkärillä ja vaikka missä.

      Lisäksi mulla puhkesi monta allergiaa vain tässä vuoden aikana: käteni eivät kestä tomaatteja,kynsilakkaa,kynsilakanpoistoainetta, en voi tiskata jne.


      Jotne nyt sulle se vastaus:
      En usko vielä että on mitään vakavaa, mulla noissa kaikissa tällä hetkellä tulehtuneissa sormissa on ollut samantapainen.
      Kannattaa tossa vaiheessa laittaa sormeen bebanthenia ja käydä näyttämässä sitä terveydenhoitajalle.
      Vältä tiskaamista ja muita "altistavia " tekijöitä, mulle sanottiin etten saisi olla eläintenkään kanssa, mutta toivon sulle pikaista paranemista, että sulle ei tule tälläisiä kamalia kauhusorminakkeja niinkuin minulla ):

    • Hei!!

      Todellakin sama ongelma. Ainoastaan vasemman käden nimettömään niveleen (kämmenpuolelle) imesty vesikelloja. Kutisee ja pakko raapia. Raapimisen jälkeen vesikellot puhkee ja ongelma-alue laajenee. Tämä sama vaiva oli puoli vuotta sitten ja nyt tuli takaisin. Vesikelloja ilmestynyt myös oikean jalan pikkuvarpaan niveleen. Öisin pitää herätä raapimaan varvasta tai sormea, kun kutisee aivan hel....ti

      Ilmeisesti kaikki nämä auttaa jotenkin
      Elocon
      Ceridal
      Physiogel A.I. Creme
      Locobase Repair

    • Herma80

      Erittäin tarpeellinen ja lohduttava viestiketju minulle. Suurin osa teistä , veitte aivankuin sanat suustani. Muutama pointti kuitenkin; Minulla ajoittain suorastaan sietämätöntä kutinaa molempien käsien sormissa, etenkin sormien "juuressa" . en tiedä mitä tarkoitatte tarkalleen vesikelloilla, mutta jotain näppyjä mulla on ja sitten kutina niin mieletön että raavin ne. Ongelma tietenkin vain pahenee ja nyt parhaillaan minulla iho sormien kohdalla hyvin herkkä, jopa hiukan märkivä.

      En tiedä menisikö kalliille ihotauti lääkäreille kuuntelemään mitään jaarituksia. Tuntuu että moni teistä ei ole saanut kaipaamaansa apua lääkäreiltä vaikka tutkimuksia tehty.

      Joku mainitsi kumihanskoista!!! Minä kokeillut, mutta minulla se vain pahentaa!! todennäköisesti kumihanskat (sairaala käytössä olevat) ovat myös jotain huonoa ainetta sisältäviä. Yksi asia on kuitenkin varma; vedellä läträäminen, etenkin kuumalla tai lämpimällä pahentaa tilannetta aika tavalla. Ollakko sitten pesemättä käsiä ;)

      Kertokaa lisää kokemuksia! saitteko apua joistain?

    • äiti76

      herma80:mulla ihan täsmälleen samt oireet ja nytkin joudun kirjoittamaan tässä puuvillahanskat kädessä.Alkaa jo masentaa tämä ihottuma sormissa.

      • bjmast69

        joonas joo.


      • bjmast69
        bjmast69 kirjoitti:

        joonas joo.

        roonas joo


    • Hämmentynyt äiti

      Meillä tytöllä oli 11-vuotiaana sormessa kipeitä ja kutisevia rakkuloita ja menimme ihotautilääkärille, kun eivät ne tuntuneet itsestään parantuvan. Lääkärin ei tarvinnut kuin vilkaista sormea, kun hän heti näki että se on herpes. Meille vanhemmille ei moinen tullut mieleenkään, kun ei meillä kummallakaan ole emmekä edes tienneet, että se voi sormeenkin ilmestyä.

      Kauhean pahalta tietenkin tuntui tytön puolesta, mutta hän otti sen itse aika hyvin. Tuosta on nyt 1,5 vuotta eikä se ainakaan vielä ole uusinut. Joten ei siitä jatkuvaa riesaa onneksi tullut. Sitten jos joskus uusii, niin samoja voiteita käytetään kuin mitä huuliherpekseenkin. Niitä saa apteekista ilman reseptiä, joten eiköhän tuon kanssa voi elää.

    • Amputointi

      Itsellä aina sormet verillä ja mitenkään ei saisi kastella niitä muuten repeää auki. Lisäksi on noita muhkuroita jossa on kuin pieniä kuplia sisällä. Pidän aina mustia puolikumisia hanskoja (activewear PU super lite, saa ainakin Ahlsellilta) koska löysin nämä vahingossa ja on kuin toinen iho ja voi touhuta huoletta. Ei vaan jaksa enää katsella noita kuivia haljenneita käppyröitä mihinkä ei ole mitään diagnoosia, lisäksi sormet on melko hyvät nyt kun rasvaa ne pari kertaa päivässä bepanthenella. Huulien rohtumiseen en ole löytänyt patenttiratkasua mutta noi hanskat on jo torjuntavoitto tästä vitun riesasta.

    • Kutiseee

      Itselläni veriryhmä O ja tein food detective testin. Sen mukaan lehmänmaito ja vehnä pahimmat. Ja riisi ja kananmuna.. Vehnää olenkin jo jättänyt pois sen minkä pystynyt, nyt katsotaan auttaako maitotuotteiden poisjättö tähän käsi-ihottumaan ja nestemäisten rakkuloiden muodostumiseen ja hirveään kutinaan silloin tällöin. Ja pieniä haavoja lähes kokoajan, enemmän ja vähemmän.
      Soijaa otin maidon tilalle mutta näyttää tekevän kädet vielä pahemmaksi vaikka testi ei sitä näyttänyt. Kaura on sopinut, ruis vielä hieman arvoitus ja testissä. Nestemäiset pesuaineet olen vaihtanut sellaisiksi missä ei olisi sitä jotain säilöntäainetta meetyyli-isotiatsonolia tai vastaavaa, mutta en ole huomannut mitään eroa. Lateksittomia hanskoja aloin käyttään töissä, mutta itse asiassa ihottuma paheni ollessani pidempään kotona..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe