Moi!
Tuli ostettua (huvikäyttöön ihan vaan=) tuollainen ARGO 16 ja siihen 70hv Johnsson peräprutku. Molemmat jo ikääntyneitä.. vene on 70- luvulta, kone vm 75. Toisaalta ostin paketin liikkeestä täysin toimivana, asennettuna, huollettuna ja kunnossa, en maksanut liikaa ja sain vielä huoltotakuutakin.
Olen harrastanut veneilyä ja merenkulkua jo pidemmän aikaa, mutta minulla ei ole kuitenkaan ennen ollut vastaavaa paattia, vaan muutamia pulpettiveneitä ja meriläinen.
Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia, neuvoja ja suosituksia asiaan jo perehtyneiltä..
ARGO 16 + 70hv
11
8343
Vastaukset
- kilpuri
Terve !
Suosittelen siirtymään osoitteeseen www.rusetti.com siellä on asiallista ja asiantuntevaa porukkaa, eikä härön kaltaisia mulkeroita. - Ile
Moro! Katoppa ensiksi koneen korkeus pohjaan nähden (ettei liian alhaalla). Lyhyt/pitkä riki?. On vauhdin kannalta todella olennainen ja sen koneen nostaminen ei useimmissa tapauksissa maksa mitään. Tuli itellä 5 solmua huippuja lisää, kun nosti koneen oikeaan korkeuteen.
Venehän on alunperin kilpavene, joten sen täytyy kulkea!:)- Sirius
jopa 1,5 sm korotus / lasku voi vaikuttaa useita solmuja.
Mikä on oikea korkeus?
Nyrkkisääntö: vedenottoaukot pohjan alimman (köli)alapuolella, gavitaatiolevy n. pohjan tasalla(köli). Kaarteessa eikä liikkeelle lähdössä liian herkkä gavitoimaan. Kone ottaa täydet kierrokset.
Gavitointiin ja kierroksiin vaikuttaa tietenkin käytössäsi oleva potkuri. Kannattaa ensin kokeilla
tuskin on aivan pieleen asennettu. - Joakim
Sirius kirjoitti:
jopa 1,5 sm korotus / lasku voi vaikuttaa useita solmuja.
Mikä on oikea korkeus?
Nyrkkisääntö: vedenottoaukot pohjan alimman (köli)alapuolella, gavitaatiolevy n. pohjan tasalla(köli). Kaarteessa eikä liikkeelle lähdössä liian herkkä gavitoimaan. Kone ottaa täydet kierrokset.
Gavitointiin ja kierroksiin vaikuttaa tietenkin käytössäsi oleva potkuri. Kannattaa ensin kokeilla
tuskin on aivan pieleen asennettu.Kunnon potkuri peliin ja potkuriakseli pohjan alimman kohdan korkeudelle, jos halutaan päästä pitkälti yli 50 s.
Kyse on muuten kavitaatiosta (cavitation, veden höyristymisen aiheuttama ilmiö) eikä gavitaatiosta ja oikeastaan ei siitäkään vaan ventilaatiosta eli ilman pääsystä potkurille.
Omaa kokemusta on itse tehdystä TG-Marinista 40 hv, joka kulki juuri ja juuri yli 40 s 10x17 " alumiinipotkurilla kone niin korkealla kun voi. Sitten 12x22 Cleaver ja konetta ylös ~15 cm ja vauhtia tuli 48 s.
Muista huolehtia koneen jäähdytysvedensaannista! - Ile
Joakim kirjoitti:
Kunnon potkuri peliin ja potkuriakseli pohjan alimman kohdan korkeudelle, jos halutaan päästä pitkälti yli 50 s.
Kyse on muuten kavitaatiosta (cavitation, veden höyristymisen aiheuttama ilmiö) eikä gavitaatiosta ja oikeastaan ei siitäkään vaan ventilaatiosta eli ilman pääsystä potkurille.
Omaa kokemusta on itse tehdystä TG-Marinista 40 hv, joka kulki juuri ja juuri yli 40 s 10x17 " alumiinipotkurilla kone niin korkealla kun voi. Sitten 12x22 Cleaver ja konetta ylös ~15 cm ja vauhtia tuli 48 s.
Muista huolehtia koneen jäähdytysvedensaannista!Millainen vene se on? onko 3 metriä? Haluaisin vaan nähdä tavallisen veneen, joka kulkee vakio 40 heppasella 48 solmua millä potkurilla tahtos. Vene ei saa painaa tuossa tapauksessa paljoa p*skaakaan. Ja keli täytyisi olla peilityyni (2 cm aallokko tappais). Jos kone on liian korkealla, niin sillä ei tee tavallisessa käytössä yhtään mitään. Kerroppas vähän dataa siitä veneestä. On noilla tiedoilla vaikea uskoa. Milläs muuten sait 12" mahtumaan? Ja tollainen halkaisija/nousulisäys taatusti pudottaa kierroksia aivan törkeesti. Kerro lisää, en vielä usko.
- Joakim
Ile kirjoitti:
Millainen vene se on? onko 3 metriä? Haluaisin vaan nähdä tavallisen veneen, joka kulkee vakio 40 heppasella 48 solmua millä potkurilla tahtos. Vene ei saa painaa tuossa tapauksessa paljoa p*skaakaan. Ja keli täytyisi olla peilityyni (2 cm aallokko tappais). Jos kone on liian korkealla, niin sillä ei tee tavallisessa käytössä yhtään mitään. Kerroppas vähän dataa siitä veneestä. On noilla tiedoilla vaikea uskoa. Milläs muuten sait 12" mahtumaan? Ja tollainen halkaisija/nousulisäys taatusti pudottaa kierroksia aivan törkeesti. Kerro lisää, en vielä usko.
Vene on siis Tage Gustafssonin suunnittelema "avomerivene". Selkeästi nopeampia olisivat TG-Special (saman suunnittelijan "ratavene") tai T-400 luokan kilpavene (aika vastaava kuin Special). 70/80-luvun venelehdissä TG-Marinille luvataan 35 s 20 hv ja Specialille 40 s 20 hv.
TG-Marin on 3,8 m pitkä ja meidän tekemä versio painoi vajaat 70 kg. Kone oli -85 Yamahan 40 hv 3-sylinterinen täysin vakio, avaamaton (Vene-lehdessä testatusta yksilöstä mitattiin 40-43 hv 4700-5700 rpm alueelta). Kone oli ilman trimmia, mutta sähköstartilla (67 kg) ja lisäksi oli 36 Ah akku (~10 kg) ja 22 l bensatankki. Kuski painoi yli 70 kg.
Aluksi meillä oli 10x17" alumiinipotkuri, jolla nopeus oli hiukan yli 40 s (kaikki ilmoittamani nopeudet on kellotettu mitatulla suoralla, ei siis mittarinopeuksia). Kierrokset hyvin lähellä rajoitinta (6000 rpm). Plaanin lähti kuin "tykin suusta" ja kiihtyvyys 30->40 s sai selän painumaan penkkiin. Ko. yhdistelmällä hiihdimme paljon yhdellä suksella. Jaksoi hyvin, mutta kevyt vene heittelehti ilkeästi hiihtäjän mukaan. Kulki hyvin myös kolmella hengellä.
Seuraavaksi rakensimme n. 10 cm korotuksen ja vaihdoimme potkurin 10x18" pronssiseen cleaveriin (Radice). Nyt vauhtia oli 44-45 s ja kierrokset rajoittimessa. Liikkeelle lähtiessä kierrokset nousivat heti 5000-5500 rpm välille ja plaaniinlähtö oli hidasta. Potkuri "otti kiinni" 15 s paikkeilla jolloin kierrokset laskivat ja vene kiihtyi nopeasti yli 40 s vauhtiin.
Sitten ostimme 12x22 teräscleaverin (Ron Hill) ja korotimme konetta vielä ~5 cm. Nyt kierrokset jäivät (koneen asennosta riippuen) 5350-5500 rpm välille ja vauhtia oli se 48 s. Plaaninlähtö oli lähes vakiopotkurin luokkaa ja kiihtyvyys hurjaa plaaninnousun jälkeen. Ajossa vene osuu veteen vain ~40 cm matkalta (näkyy selvästi sisältä, koska vene on rakennettu värittömällä hartsilla). Konetta katsottaessa vesi ei mene lainkaan vaihteistotorpedon päältä eli potkurin kolmesta lavasta vain yksi kerrallaan osui veteen. Tällä potkurilla veneellä ajettiin pari kesää. Toimi hyvin 1-2 (3) hengen kuormalla, mutta vesihiihtoa varten vaihdettiin vakiopotkuri. Vaihteita ei käytetty kone käynnissä (ei kumikeskiötä, painava potkuri). Lopulta potkuriakselin laakeri hajosi, mutta osa ei ollut kallis.
Itse olin hieman pettynyt saavutettuun nopeuteen. Samaan aikaan liikkui yksi TG-Special, joka kulki 52 s 36 hv:ksi viritetyllä Yamaha 25:lla. Se oli tosin hiilikuituvahvisteinen ja painoi alle 50 kg. Meidän veneen pohja ei ollut täysin sileä ja nousulistat ja perälaudan kulma pyöreät. Todennäköisesti olisimme päässeet selvästi yli 50 s, jos ne olisi korjattu. 48 s tuntui kyllä jo tarpeeksi hurjalta...
Meidän veneellä pystyi hyvin ajamaan 30-40 s vauhtia jopa puolen metrin aallokossa. Koskaan ei saarten suojassa ollut sellaista keliä, ettei huippunopeutta olisi voinut ajaa, mutta veneiden aaltoja piti toki katsoa tarkkaan. Tage ajoi aikoinaan (70-luvulla) kilpaa ko. veneellä "avomerellä" Mercury 40 hv:lla. Hänen kertomansa mukaan aina oli kaasu pohjassa. Vauhti hiljeni sitten sopivasti kun vene hyppi aalloilta ilmaan. Oma taito/rohkeus ei moiseen riittänyt.
12" on tosiaan aivan maksimi ko. koneeseen ja turhan iso (joku 10x20-22 olisi ehkä ollut paras) Sinkkianodin otimme pois. Lisäksi rakensimme vedenoton, joka kytkettiin suoraan "flush"-yhteeseen.
T-400 luokan nopeusennätykset ovat muuten 47 ja 53 S (http://www.veneilyliitto.fi/index.php?alue=2&sivu=6).
Ko. luokassa kilpaillaan alle 400 ccm (20-25 hv siis) tehdasvalmisteisilla koneilla, joita saa muuttaa vain tehdastoleransseihin, joten yli 30 hv tuskin päästään. Tuo 53 s on Selvan koneella, joka on kielletty tuossa T-400S luokassa ,jonka ennätys on 47 s.
Nykyään ko. veneessä on 25 hv Mercury, jolla se kulkee vain 33 s, koska sopivaa potkuria ei ole (vakio 13" kiertää >>6000 rpm ja 10x18" Radice ei oikein toimi). Tavoite oli 40 s ko. koneella, mutta into loppui jo 10 vuotta sitten. Kiva veneellä on käydä hyppimässä aallokossa pari kertaa kesässä. - Ile
Joakim kirjoitti:
Vene on siis Tage Gustafssonin suunnittelema "avomerivene". Selkeästi nopeampia olisivat TG-Special (saman suunnittelijan "ratavene") tai T-400 luokan kilpavene (aika vastaava kuin Special). 70/80-luvun venelehdissä TG-Marinille luvataan 35 s 20 hv ja Specialille 40 s 20 hv.
TG-Marin on 3,8 m pitkä ja meidän tekemä versio painoi vajaat 70 kg. Kone oli -85 Yamahan 40 hv 3-sylinterinen täysin vakio, avaamaton (Vene-lehdessä testatusta yksilöstä mitattiin 40-43 hv 4700-5700 rpm alueelta). Kone oli ilman trimmia, mutta sähköstartilla (67 kg) ja lisäksi oli 36 Ah akku (~10 kg) ja 22 l bensatankki. Kuski painoi yli 70 kg.
Aluksi meillä oli 10x17" alumiinipotkuri, jolla nopeus oli hiukan yli 40 s (kaikki ilmoittamani nopeudet on kellotettu mitatulla suoralla, ei siis mittarinopeuksia). Kierrokset hyvin lähellä rajoitinta (6000 rpm). Plaanin lähti kuin "tykin suusta" ja kiihtyvyys 30->40 s sai selän painumaan penkkiin. Ko. yhdistelmällä hiihdimme paljon yhdellä suksella. Jaksoi hyvin, mutta kevyt vene heittelehti ilkeästi hiihtäjän mukaan. Kulki hyvin myös kolmella hengellä.
Seuraavaksi rakensimme n. 10 cm korotuksen ja vaihdoimme potkurin 10x18" pronssiseen cleaveriin (Radice). Nyt vauhtia oli 44-45 s ja kierrokset rajoittimessa. Liikkeelle lähtiessä kierrokset nousivat heti 5000-5500 rpm välille ja plaaniinlähtö oli hidasta. Potkuri "otti kiinni" 15 s paikkeilla jolloin kierrokset laskivat ja vene kiihtyi nopeasti yli 40 s vauhtiin.
Sitten ostimme 12x22 teräscleaverin (Ron Hill) ja korotimme konetta vielä ~5 cm. Nyt kierrokset jäivät (koneen asennosta riippuen) 5350-5500 rpm välille ja vauhtia oli se 48 s. Plaaninlähtö oli lähes vakiopotkurin luokkaa ja kiihtyvyys hurjaa plaaninnousun jälkeen. Ajossa vene osuu veteen vain ~40 cm matkalta (näkyy selvästi sisältä, koska vene on rakennettu värittömällä hartsilla). Konetta katsottaessa vesi ei mene lainkaan vaihteistotorpedon päältä eli potkurin kolmesta lavasta vain yksi kerrallaan osui veteen. Tällä potkurilla veneellä ajettiin pari kesää. Toimi hyvin 1-2 (3) hengen kuormalla, mutta vesihiihtoa varten vaihdettiin vakiopotkuri. Vaihteita ei käytetty kone käynnissä (ei kumikeskiötä, painava potkuri). Lopulta potkuriakselin laakeri hajosi, mutta osa ei ollut kallis.
Itse olin hieman pettynyt saavutettuun nopeuteen. Samaan aikaan liikkui yksi TG-Special, joka kulki 52 s 36 hv:ksi viritetyllä Yamaha 25:lla. Se oli tosin hiilikuituvahvisteinen ja painoi alle 50 kg. Meidän veneen pohja ei ollut täysin sileä ja nousulistat ja perälaudan kulma pyöreät. Todennäköisesti olisimme päässeet selvästi yli 50 s, jos ne olisi korjattu. 48 s tuntui kyllä jo tarpeeksi hurjalta...
Meidän veneellä pystyi hyvin ajamaan 30-40 s vauhtia jopa puolen metrin aallokossa. Koskaan ei saarten suojassa ollut sellaista keliä, ettei huippunopeutta olisi voinut ajaa, mutta veneiden aaltoja piti toki katsoa tarkkaan. Tage ajoi aikoinaan (70-luvulla) kilpaa ko. veneellä "avomerellä" Mercury 40 hv:lla. Hänen kertomansa mukaan aina oli kaasu pohjassa. Vauhti hiljeni sitten sopivasti kun vene hyppi aalloilta ilmaan. Oma taito/rohkeus ei moiseen riittänyt.
12" on tosiaan aivan maksimi ko. koneeseen ja turhan iso (joku 10x20-22 olisi ehkä ollut paras) Sinkkianodin otimme pois. Lisäksi rakensimme vedenoton, joka kytkettiin suoraan "flush"-yhteeseen.
T-400 luokan nopeusennätykset ovat muuten 47 ja 53 S (http://www.veneilyliitto.fi/index.php?alue=2&sivu=6).
Ko. luokassa kilpaillaan alle 400 ccm (20-25 hv siis) tehdasvalmisteisilla koneilla, joita saa muuttaa vain tehdastoleransseihin, joten yli 30 hv tuskin päästään. Tuo 53 s on Selvan koneella, joka on kielletty tuossa T-400S luokassa ,jonka ennätys on 47 s.
Nykyään ko. veneessä on 25 hv Mercury, jolla se kulkee vain 33 s, koska sopivaa potkuria ei ole (vakio 13" kiertää >>6000 rpm ja 10x18" Radice ei oikein toimi). Tavoite oli 40 s ko. koneella, mutta into loppui jo 10 vuotta sitten. Kiva veneellä on käydä hyppimässä aallokossa pari kertaa kesässä.No juu kiitos! Eli vene painaa vaan sen 70 kiloa, joten nyt se selkis. Aloin miettiä, että miten ihmeessä (lue "mikään vene ei kulje") "tavallinen" vene liikkuisi 48 solmua 40:llä koneella. Eli vene on käytännössä kilpavene ilman mitään ylimääräistä.
Saattaa kyllä olla vesihiihdossa mielenkiintoinen!:) Ois kyllä varmaan ihan hauska laite. Tosin kun alkaa itseäkin hirvittämään sellaisessa vajaassa 40 solmussa reilu kolmesataakiloisessa pienet chine walk-elkeet (Yamarin 510S ja 70 Yamaha 12 5/8x21" alu, haluais jostain sen 19" Ballisticin), niin neljä kertaa kevyemmässä??? Kääk!
Vois kyllä itekkin nostaa vielä konetta vaikka kuinka, mutta käytännön syistä ei ole enää järkevää. Huippuja tulisi teräspotkurilla varmuudella vielä lisää, mutta kun välillä veneessä on se 5 aikuista, välillä joku haluaa vesihiihtää, niin joku kompromissi on tehtävä.
Tossa pari kaveria osti pari kesää sitten kesäleluksi tuollaisen Vihe Falconin. Vene on kuin Aku Ankan pää, pieni kuin ***kele ja ominaisuudet on... no, ovat jotain. Niillä on nyt siinä vanha 35 Johnson vakiopotkurilla. Uhosivat hirveitä huippuja. No, sehän piti todistaa. Ja karu totuus selvisikin pari päivää myöhemmin. Satuin kerran sopivasti omalla veneellä ajellessani GPS mukana samaan venelaituriin, kun kaveri oli jotain väsäämässä veneessään. Näin jo koneen asennuskulmasta, että menee sälli kohta hiljaiseksi. Siitä sitten avoimempaan veteen, ja "kisa" käyntiin. Kaverilla toppasi 26.4 solmuun. Piti vähän aikaa antaa sen "leijua" ennen karua totuutta. Itellä trimmi täysin alhaalla, koneessa kierroksia sellaiset vajaat 4400. Oli naurussa pitelemistä... No, pitihän kaveria jotenkin neuvoa. Pisti neuvosta koneen ylimpään kulmaan, huiput nousi hurjiin 27,6 solmun lukemiin...Palautus maan pinnalle oli kova mutta reilu. Ei ole sällit puhuneet veneen hurjasta nopeudesta sen koomin, kun kerroin jopa tavallisen 415 pitkän pulpettipaatin kulkeneen 30 heppasella 29 solmua.
"Kisasta" puhumattakaan...
Kiitos todella loistavasta vastauksesta. Oli tuo kavereiden tapaus mielessä, joten ei ollut heti "uskonta" päällä! - Joakim
Ile kirjoitti:
No juu kiitos! Eli vene painaa vaan sen 70 kiloa, joten nyt se selkis. Aloin miettiä, että miten ihmeessä (lue "mikään vene ei kulje") "tavallinen" vene liikkuisi 48 solmua 40:llä koneella. Eli vene on käytännössä kilpavene ilman mitään ylimääräistä.
Saattaa kyllä olla vesihiihdossa mielenkiintoinen!:) Ois kyllä varmaan ihan hauska laite. Tosin kun alkaa itseäkin hirvittämään sellaisessa vajaassa 40 solmussa reilu kolmesataakiloisessa pienet chine walk-elkeet (Yamarin 510S ja 70 Yamaha 12 5/8x21" alu, haluais jostain sen 19" Ballisticin), niin neljä kertaa kevyemmässä??? Kääk!
Vois kyllä itekkin nostaa vielä konetta vaikka kuinka, mutta käytännön syistä ei ole enää järkevää. Huippuja tulisi teräspotkurilla varmuudella vielä lisää, mutta kun välillä veneessä on se 5 aikuista, välillä joku haluaa vesihiihtää, niin joku kompromissi on tehtävä.
Tossa pari kaveria osti pari kesää sitten kesäleluksi tuollaisen Vihe Falconin. Vene on kuin Aku Ankan pää, pieni kuin ***kele ja ominaisuudet on... no, ovat jotain. Niillä on nyt siinä vanha 35 Johnson vakiopotkurilla. Uhosivat hirveitä huippuja. No, sehän piti todistaa. Ja karu totuus selvisikin pari päivää myöhemmin. Satuin kerran sopivasti omalla veneellä ajellessani GPS mukana samaan venelaituriin, kun kaveri oli jotain väsäämässä veneessään. Näin jo koneen asennuskulmasta, että menee sälli kohta hiljaiseksi. Siitä sitten avoimempaan veteen, ja "kisa" käyntiin. Kaverilla toppasi 26.4 solmuun. Piti vähän aikaa antaa sen "leijua" ennen karua totuutta. Itellä trimmi täysin alhaalla, koneessa kierroksia sellaiset vajaat 4400. Oli naurussa pitelemistä... No, pitihän kaveria jotenkin neuvoa. Pisti neuvosta koneen ylimpään kulmaan, huiput nousi hurjiin 27,6 solmun lukemiin...Palautus maan pinnalle oli kova mutta reilu. Ei ole sällit puhuneet veneen hurjasta nopeudesta sen koomin, kun kerroin jopa tavallisen 415 pitkän pulpettipaatin kulkeneen 30 heppasella 29 solmua.
"Kisasta" puhumattakaan...
Kiitos todella loistavasta vastauksesta. Oli tuo kavereiden tapaus mielessä, joten ei ollut heti "uskonta" päällä!Onhan yhdistelmällä (vene kuski kone varusteet) painoa sentään ~250 kg (T-400:n vastaava minimipaino 220 kg). Huiput 2 päällä oli hyvin lähelle samat (1-2 s ero, potkurista riippuen).
Juu sain tuon aina silloin tällöin heilumaan "kulmasta kulmaan". Pari ekaa kertaa säikähdin kunnolla, mutta sitten siihen tottui ja oppi konstit, jolla heiluminen loppui. Ko. ongelmia ei ollut kuin reilusti yli 40 s vauhdeissa.
Vesihiihto ei ollut niin paha kuin voisi kuvitella. Trimmipuikko alimpaan, niin homma toimi. Paljon paremmin kuin esimerksi Mini Buster 20 hv, joka meinasi kaatua hiihtäjän kääntyessä. Ko. yhdistelmä muuten kulki 28 s.
Toi Vihe on kyllä aivan 5 vuotiaan lelu. Joskus Vene-lehdessä saivat muistaakseeni kulkemaan 30 s, kun nostivat koneen matalikkoasentoon! Ilmeisesti perälaudan kulma ja pohjan pussi on valittu niin, että lähtee helposti plaaniin.
Halvalla hauskaa saa muuten ostamalla SJ-15 kisaveneen romun. Se on tarkoitettu alle 15 vuotiaiden kisaveneeksi ja kulkee yli 30 s täysin vakio 15 hv koneella ja vakiopotkurista muokatulla potkurilla. Kaverilla on sellainen ja kokeilin sitä 6 hv koneella kahvaohjauksella. Varsin nihkeästi lähti plaaniin, mutta kulki näppituntumalta yli 20 s ja oli villi ajettava. - Ile
Joakim kirjoitti:
Onhan yhdistelmällä (vene kuski kone varusteet) painoa sentään ~250 kg (T-400:n vastaava minimipaino 220 kg). Huiput 2 päällä oli hyvin lähelle samat (1-2 s ero, potkurista riippuen).
Juu sain tuon aina silloin tällöin heilumaan "kulmasta kulmaan". Pari ekaa kertaa säikähdin kunnolla, mutta sitten siihen tottui ja oppi konstit, jolla heiluminen loppui. Ko. ongelmia ei ollut kuin reilusti yli 40 s vauhdeissa.
Vesihiihto ei ollut niin paha kuin voisi kuvitella. Trimmipuikko alimpaan, niin homma toimi. Paljon paremmin kuin esimerksi Mini Buster 20 hv, joka meinasi kaatua hiihtäjän kääntyessä. Ko. yhdistelmä muuten kulki 28 s.
Toi Vihe on kyllä aivan 5 vuotiaan lelu. Joskus Vene-lehdessä saivat muistaakseeni kulkemaan 30 s, kun nostivat koneen matalikkoasentoon! Ilmeisesti perälaudan kulma ja pohjan pussi on valittu niin, että lähtee helposti plaaniin.
Halvalla hauskaa saa muuten ostamalla SJ-15 kisaveneen romun. Se on tarkoitettu alle 15 vuotiaiden kisaveneeksi ja kulkee yli 30 s täysin vakio 15 hv koneella ja vakiopotkurista muokatulla potkurilla. Kaverilla on sellainen ja kokeilin sitä 6 hv koneella kahvaohjauksella. Varsin nihkeästi lähti plaaniin, mutta kulki näppituntumalta yli 20 s ja oli villi ajettava.Juu. Rannassa kyyhöttää myös sellainen peltijolla merkiltään Kello 1. Ei ole 3 metriä pidempi. Pitihän se kokeilla, miten se liikkuu vanhalla 60-luvun 5 ½ heppasella Evikalla (ps.kaunein 2-T käyntiääni, mitä oon koskaan kuullu, siinä on imuilman vaimennus). Istuskelin takapenkillä ja vene meni soutuvenetyyliin keula ylhäällä suht lujaa. No, keskipenkille ja meinasin p*skoa housuuni. Siis aivan järjetöntä vauhtia. Varmuudella jossei nyt yli, niin 20 solmua. Keli oli peilityyni. JA PELOTTI! Veneessä on melkein täysin tasainen pohja.
Oli tossa yhdellä sällillä Microfun Terhissä 30 Yamaha, sekin kulki harvinaisen liukkaasti.
Järvellä, missä veneilen on myös muutamalla pikkusällillä jotain pieniä kilpaveneen tyylisiä veneitä ja niissä 15-20 koneita. Yhdellä liikkuu varmaan joku likemmäs 30 solmua.
Juu siis ihmettelen sitä suunnittelijaa, kuka tuon Viheen on joskus luonut. Kehdannut vielä myydä sellaista.
Mulla juu pelkkä vene painaa erään tiedon mukaan 330 kg. On tullut myös ajeltua 415 R Terhillä 50 heppasella lyhytperäisellä Yamahalla. Sais varmaan kulkemaan teräspotkurilla yli 40 solmua, nyt kulkee 37, kestää huipulla trimmiä vaan puoleenväliin ennenkuin potkuri alkaa luistaa. Tosin siinä on nytkin jo ihan kiitettävät suoritusarvot 4 metriseksi pulpettiveneeksi.
Mites kauheeta meteliä toi vene pitää? On muutaman kerran tullu nähtyä ja kuultua Osara veneineen (1.3l), pitää ihan riittävästi ääntä. - Joakim
Ile kirjoitti:
Juu. Rannassa kyyhöttää myös sellainen peltijolla merkiltään Kello 1. Ei ole 3 metriä pidempi. Pitihän se kokeilla, miten se liikkuu vanhalla 60-luvun 5 ½ heppasella Evikalla (ps.kaunein 2-T käyntiääni, mitä oon koskaan kuullu, siinä on imuilman vaimennus). Istuskelin takapenkillä ja vene meni soutuvenetyyliin keula ylhäällä suht lujaa. No, keskipenkille ja meinasin p*skoa housuuni. Siis aivan järjetöntä vauhtia. Varmuudella jossei nyt yli, niin 20 solmua. Keli oli peilityyni. JA PELOTTI! Veneessä on melkein täysin tasainen pohja.
Oli tossa yhdellä sällillä Microfun Terhissä 30 Yamaha, sekin kulki harvinaisen liukkaasti.
Järvellä, missä veneilen on myös muutamalla pikkusällillä jotain pieniä kilpaveneen tyylisiä veneitä ja niissä 15-20 koneita. Yhdellä liikkuu varmaan joku likemmäs 30 solmua.
Juu siis ihmettelen sitä suunnittelijaa, kuka tuon Viheen on joskus luonut. Kehdannut vielä myydä sellaista.
Mulla juu pelkkä vene painaa erään tiedon mukaan 330 kg. On tullut myös ajeltua 415 R Terhillä 50 heppasella lyhytperäisellä Yamahalla. Sais varmaan kulkemaan teräspotkurilla yli 40 solmua, nyt kulkee 37, kestää huipulla trimmiä vaan puoleenväliin ennenkuin potkuri alkaa luistaa. Tosin siinä on nytkin jo ihan kiitettävät suoritusarvot 4 metriseksi pulpettiveneeksi.
Mites kauheeta meteliä toi vene pitää? On muutaman kerran tullu nähtyä ja kuultua Osara veneineen (1.3l), pitää ihan riittävästi ääntä.Kyllähän tuosta ääntä lähti, muttei mitenkään tolkuttomasti. Potkurista lähti parin veneenmitan pituinen suihku 2-3 m korkeuteen ja mukava "fläpätys". Pakokaasut tuli käytännössä suoraan ilmaan, josta suurin ääni. Kuskille äänet ei kuulu pahasti, mutta rannalla kyllä kuulee, että tulossa ollaan pari minuuttia ennen näkemistä. Kyllä nuo suoraputkiset V8:t ja jotkut vesiskootterit pahempaa ääntä pitää.
Oikeissa kisavehkeissä kierroksia taitaa olla paljon enemmän ja melu sen mukaista. - Vihe
Ile kirjoitti:
No juu kiitos! Eli vene painaa vaan sen 70 kiloa, joten nyt se selkis. Aloin miettiä, että miten ihmeessä (lue "mikään vene ei kulje") "tavallinen" vene liikkuisi 48 solmua 40:llä koneella. Eli vene on käytännössä kilpavene ilman mitään ylimääräistä.
Saattaa kyllä olla vesihiihdossa mielenkiintoinen!:) Ois kyllä varmaan ihan hauska laite. Tosin kun alkaa itseäkin hirvittämään sellaisessa vajaassa 40 solmussa reilu kolmesataakiloisessa pienet chine walk-elkeet (Yamarin 510S ja 70 Yamaha 12 5/8x21" alu, haluais jostain sen 19" Ballisticin), niin neljä kertaa kevyemmässä??? Kääk!
Vois kyllä itekkin nostaa vielä konetta vaikka kuinka, mutta käytännön syistä ei ole enää järkevää. Huippuja tulisi teräspotkurilla varmuudella vielä lisää, mutta kun välillä veneessä on se 5 aikuista, välillä joku haluaa vesihiihtää, niin joku kompromissi on tehtävä.
Tossa pari kaveria osti pari kesää sitten kesäleluksi tuollaisen Vihe Falconin. Vene on kuin Aku Ankan pää, pieni kuin ***kele ja ominaisuudet on... no, ovat jotain. Niillä on nyt siinä vanha 35 Johnson vakiopotkurilla. Uhosivat hirveitä huippuja. No, sehän piti todistaa. Ja karu totuus selvisikin pari päivää myöhemmin. Satuin kerran sopivasti omalla veneellä ajellessani GPS mukana samaan venelaituriin, kun kaveri oli jotain väsäämässä veneessään. Näin jo koneen asennuskulmasta, että menee sälli kohta hiljaiseksi. Siitä sitten avoimempaan veteen, ja "kisa" käyntiin. Kaverilla toppasi 26.4 solmuun. Piti vähän aikaa antaa sen "leijua" ennen karua totuutta. Itellä trimmi täysin alhaalla, koneessa kierroksia sellaiset vajaat 4400. Oli naurussa pitelemistä... No, pitihän kaveria jotenkin neuvoa. Pisti neuvosta koneen ylimpään kulmaan, huiput nousi hurjiin 27,6 solmun lukemiin...Palautus maan pinnalle oli kova mutta reilu. Ei ole sällit puhuneet veneen hurjasta nopeudesta sen koomin, kun kerroin jopa tavallisen 415 pitkän pulpettipaatin kulkeneen 30 heppasella 29 solmua.
"Kisasta" puhumattakaan...
Kiitos todella loistavasta vastauksesta. Oli tuo kavereiden tapaus mielessä, joten ei ollut heti "uskonta" päällä!Pakko lisätä tohon Vihe Falcon aiheeseen että itsellä samanmoinen 35 Evikalla, 10 1/2 X 11" potkurilla 28,5 solmua ja 10 X 15" ropellilla 31,6 solmua. Kone melko ylhäällä ja ylimmässä "trimmissä", tankki selkänojan takana. Mitattu siis gps:llä. Pikkupotkurilla lähti kuin hauki kaislikostä :)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884