Opintoraha ei riitä

Mika

Eli ongelma on että opintorahani yhdessä asumislisän kanssa ei riitä millään elämiseeni.
Kaikki mm.kela on pitänyt selvyytenä että haen opintolainaa. En kuitenkaan halua hakea opintolainaa, koska takaisin maksu kyvystäni ei ole mitään takeita ja muutenkin lainan hakeminen jokapäiväiseen elämiseen ei erityisemmin kiehdo.
Eli voinko hakea kelasta tukea vai pitääkö minun mennä kaupungin sosiaaliluukulle?

27

4389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgd

Siis opiskelija ei saa lisätukia vaikka kuinka pyytäisi ja yrittäisi perustella. Ainoastaan kesällä voi saada toimeentulotukea ja sitäkään ei helpolla.

Asiaa perustellaan siten, että kyllä opiskelijan on mahdollisuus tulla toimeen:

Opintotuki asumislisä = 400 euroa.
      Solun saa 200 eurolla ja tuo toinen 200 euroa kyllä riittää ruokaan ja koulumatkoihin. Jos haluaa muutakin kuin ruokaa niin pitää ottaa opintolaina jota saa 200 euroa kuussa.

Opintolainaahan voi maksaa kaksi kertaa niin pitkään kuin on sitä nostanut. JA opintolainee tarvii ruveta maksamaan takasin vasta 2 vuotta valmistumisen jälkeen.

Yks mahis myös koittaa löytää työpaikka, jota voi tehdä opiskelun ohessa. Esim. siivojaksi ja puhelinmyyjäksi pääsee aina. On myös paljon muita hommia joihin otetaan juuri opiskelijoita kuten ruokakaupan kassaan.

Eli jos et saa töitä ja et halua ottaa lainaa niin ainoa mahis on mennä asumaan soluun ja osata elää todella niukasti.

Ja kesäks kannattaa yrittää saada työtä, säästää rahat ja käyttää talven aikana.

• hohhoijaa

ahkerana töihin vaan osa-aikaisena ansaitsemaan ne omat rahat, ei tartte valittaa.

• Opiskelija

menen sitten heti, kun kaikki sohvalla makaavat työstäkieltäyvät työttömät ovat menneet heille osoitettuihin töihin. Nousisikohan perse penkistä, jos heiltä otettaisiin pois oikeus toimeentulotukeen...

• tjeu

Minä taas en ymmärrä sitä, miten joku saattaa kuvitella elävänsä pelkän opintotuen turvin. Mielestäni on itsestäänselvyys, että jokainen elättää itsensä. Jos opiskelee, on hienoa, että siihen saa jopa valtiolta tukea. Loput rahat tulee itse kunkin hankkia itse. Työn tekeminen on mielestäni varteenotettava vaihtoehto.

Itsekin olen ollut töissä lukion alusta lähtien ja opiskellut samalla. Ja hyvin pärjään!

• sinna

Julma maailma, mutta edes hyvillä perusteiluilla ei sossusta tipu rahaa, ainoastaan jos hankkiudut luottotiedoistasi eroon. Silloin et voi saada opintolainaa ja silloin saat sossusta rahaa. Ja tätä vaihtoehtoa en suosittele. Joten joko hae lainaa tai lopeta opiskelu tai mene töihin. Kymmenet tuhannet muutkin ovat täysin samanlaisessa tilanteessa joten sossukaa ei voi pitää sinua erikoistapauksena.
      Jos muutat soluun tulet jotenkin kuten toimeen. Jos haluat asua yksiössä täytyy ottaa lainaa tai mennä töihin tai pyytää vanhemmilta rahaa.

• zimmis

Opintotuki ei ole elämistä varten, opintolaina on siihen hommaan tarkoitettu. Jos opiskelet ammattikorkeassa tai yliopistossa todennäköisesti tulet saamaan duunin jonka palkkataso on riittävän korkea takaisinmaksuun, että älkää tulevat insinöörit valittako vaan menkää vaikka äitinne luo asumaan. Sossusta on turha kinuta rahaa, ne varat menee niille jotka sitä OIKEASTI tarvitsevat.
      Itse olin duunissa samanaikaisesti kun opiskelen amiksessa mutta rahat riittää varsin hyvin ilman sitä lisäansiotakin enkä saa edes asumislisää.

• Taira

Ei kai sen rahan ole tarkoituskaan riittää, joku viisas väitti, että kelassa on nimenomaan laskettu, että opiskelija tulee toimeen rahamäärällä, johon sisältyy se opintolainakin...

Itse saan opintotukea, pidätykset pois laskien hitusen päälle 300 euroa (johtuen naurettavan halvasta soluvuokrasta) mutta kaikki mikä käteen jää menee sitten saman tien - elämiseen tässä on kulutettu omia vuosien varrella kertyneitä säästöjä. Saa nyt sitten nähdä, mihin asti se tulee riittämään.

Lainaa en kyllä lähde ottamaan, valmistumisen jälkeen kun lainaa joutuu melko suurella todennäköisyydellä ottamaan _joka tapauksessa_ sai sitten suoraan töitä tai ei. Mieluummin aloitan asuntovelallisen elämänikin "puhtaalta pöydältä."

• Mika

No niin sieltä löytyi kohtalotoveri. Ajattelen asiasta aivan samoin ja tilanteeni on sama.

• tietenkin!

Itsensä sivistämisestä ei siis pitäisi koitua kustannuksia? Yhteiskunnan pitäisi siis kustantaa teidän elämänne sillä aikaa kun te opiskelette?

Ei opintoraha ole koskaan riittänyt. Lainaa on ollut pakko ottaa, jos on aikonut itse itsensä elättää. En ole itse lainkaan katkera siitä, että maksan nyt opintovelkojani - ilman pankin myöntämää lainaa minulla ei olisi ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia opiskeluun.

• Piiu
        tietenkin! kirjoitti:

Itsensä sivistämisestä ei siis pitäisi koitua kustannuksia? Yhteiskunnan pitäisi siis kustantaa teidän elämänne sillä aikaa kun te opiskelette?

Ei opintoraha ole koskaan riittänyt. Lainaa on ollut pakko ottaa, jos on aikonut itse itsensä elättää. En ole itse lainkaan katkera siitä, että maksan nyt opintovelkojani - ilman pankin myöntämää lainaa minulla ei olisi ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia opiskeluun.

Nykyään lainan ottaminen ei aina vaan kannata. Ennen ei ollut opintotukea vaan otettiin lainaa koska oli itsestäänselvää että saa koulun jälkeen töitä ja voi ongelmattomasti maksaa ne pois.

Esim. alalla jolla itse opiskelen, on äärettömän surkea työtilanne. Eipä ollut silloin kun aloitin opiskelun, enkä alalle aio jäädä.

• äskeinen
        Piiu kirjoitti:

Nykyään lainan ottaminen ei aina vaan kannata. Ennen ei ollut opintotukea vaan otettiin lainaa koska oli itsestäänselvää että saa koulun jälkeen töitä ja voi ongelmattomasti maksaa ne pois.

Esim. alalla jolla itse opiskelen, on äärettömän surkea työtilanne. Eipä ollut silloin kun aloitin opiskelun, enkä alalle aio jäädä.

Kyllä ennenkin oli opintotukea, mistä tuollaista tietoa olet saanut? Se oli pienempi summa kuin nykyisin, mutta kyllä sitä sai. Se ei vain riittänyt elämiseen silloinkaan, joten lainaa oli pakkokin ottaa, jos ei rahaa muualta herunut.

En minä ainakaan lainaa siksi ottanut, että olisi ollut itsestään selvää, että saisin töitä valmistumisen jälkeen. Kyllä se oli ihan pakon sanelema juttu. Ilman lainaa en olisi voinut opiskella, vanhemmiltani en olisi rahaa saanut.

Minä valmistuin keskellä pahinta lama-aikaa. Silloin oli huono tilanne alalla kuin alalla.

• Piiu
        äskeinen kirjoitti:

Kyllä ennenkin oli opintotukea, mistä tuollaista tietoa olet saanut? Se oli pienempi summa kuin nykyisin, mutta kyllä sitä sai. Se ei vain riittänyt elämiseen silloinkaan, joten lainaa oli pakkokin ottaa, jos ei rahaa muualta herunut.

En minä ainakaan lainaa siksi ottanut, että olisi ollut itsestään selvää, että saisin töitä valmistumisen jälkeen. Kyllä se oli ihan pakon sanelema juttu. Ilman lainaa en olisi voinut opiskella, vanhemmiltani en olisi rahaa saanut.

Minä valmistuin keskellä pahinta lama-aikaa. Silloin oli huono tilanne alalla kuin alalla.

Äitini kertoi, opiskeli 60-70 luvulla. Se on tosiaan tainnut olla kovin pientä jos lainaa on ollut PAKKO nostaa.

No en sitä tarkoittanutkaan että opintolainaa nostetaan koska valmistuessa saa töitä. Mutta, suurempi kynnys sitä on nostaa jos ei ole takeita takaisinmaksu-kyvystä. Ja jos aikoo opiskella lisää opintojensa jälkeen.

Sehän tässä onkin vaikea (ja henkilökohtainen) kysymys että mikä on pakko tehdä. nostaako lainaa? vai mennäkö töihin? vai lopettaa opiskelu? jne... Sinä päätit että sinun on pakko ottaa lainaa. Se on hyvä, sinun ei tarvinnut (?) käydä samalla töissä ja pitkittää valmistumistasi.

Mutta niin olen kuullut että lainan ottaminen oli ennen (juuri 60-70-luvulla) itsestäänselvyys.

• äskeinen
        Piiu kirjoitti:

Äitini kertoi, opiskeli 60-70 luvulla. Se on tosiaan tainnut olla kovin pientä jos lainaa on ollut PAKKO nostaa.

No en sitä tarkoittanutkaan että opintolainaa nostetaan koska valmistuessa saa töitä. Mutta, suurempi kynnys sitä on nostaa jos ei ole takeita takaisinmaksu-kyvystä. Ja jos aikoo opiskella lisää opintojensa jälkeen.

Sehän tässä onkin vaikea (ja henkilökohtainen) kysymys että mikä on pakko tehdä. nostaako lainaa? vai mennäkö töihin? vai lopettaa opiskelu? jne... Sinä päätit että sinun on pakko ottaa lainaa. Se on hyvä, sinun ei tarvinnut (?) käydä samalla töissä ja pitkittää valmistumistasi.

Mutta niin olen kuullut että lainan ottaminen oli ennen (juuri 60-70-luvulla) itsestäänselvyys.

Tuo on sanonta, että lainan ottaminen oli itsestäänselvyys. Oli se siinä mielessä, että silloin ymmärrettiin, ettei kukaan muukaan ole velvollinen opintoja kustantamaan. Että itse ne on maksettava. Sitä ei nykyisin taideta ymmärtää.
        Ja kyllä, opintotuki oli ennen pienempi. Joten nykyopiskelijoilla on siinä mielessä helpompaa.

Vaikka minä otin lainaa, olin töissä kesäisin ja jouluisin ja joskus keväisinkin - silloin osallistuin tiedekuntatentteihin. Valmistuin silti normaaliajassa. Täytyihän työkokemustakin kerätä.

• Alfhild
        äskeinen kirjoitti:

Tuo on sanonta, että lainan ottaminen oli itsestäänselvyys. Oli se siinä mielessä, että silloin ymmärrettiin, ettei kukaan muukaan ole velvollinen opintoja kustantamaan. Että itse ne on maksettava. Sitä ei nykyisin taideta ymmärtää.
        Ja kyllä, opintotuki oli ennen pienempi. Joten nykyopiskelijoilla on siinä mielessä helpompaa.

Vaikka minä otin lainaa, olin töissä kesäisin ja jouluisin ja joskus keväisinkin - silloin osallistuin tiedekuntatentteihin. Valmistuin silti normaaliajassa. Täytyihän työkokemustakin kerätä.

Itse opiskelin 80-luvulla. Kävin töissä samalla ja otin lainan (tietysti) - 60 000 mummoa yhteensä. Ei silloinkaan ollut takuita työpaikasta, inflaatio ei syönyt opintolainaa ja korko oli yli 10 % lainaa takaisin maksaessani (minimiäitiyspäivärahoista, kotihoidontuesta ja pätkätöistä). Minäkin valmistuin normaaliajassa, vaikka kävin töissä. Ikinä ei opiskeluaikoinani tullut mieleeni kadehtia työttömiä ja sosiaalituen varassa eläviä.

• äskeinen
        Alfhild kirjoitti:

Itse opiskelin 80-luvulla. Kävin töissä samalla ja otin lainan (tietysti) - 60 000 mummoa yhteensä. Ei silloinkaan ollut takuita työpaikasta, inflaatio ei syönyt opintolainaa ja korko oli yli 10 % lainaa takaisin maksaessani (minimiäitiyspäivärahoista, kotihoidontuesta ja pätkätöistä). Minäkin valmistuin normaaliajassa, vaikka kävin töissä. Ikinä ei opiskeluaikoinani tullut mieleeni kadehtia työttömiä ja sosiaalituen varassa eläviä.

Koska olin ennen yliopistossa aloittamista vuoden verran eräässä toisessa koulussa, opintovelkaa kertyi yli 80 000 entistä rahaa. So what? Silloin ei tosiaan kadehdittu työttömiä. Minäkin opiskelin 80-luvulla, valmistuin 1992.

• Jore

Muutkin opiskelijat joutunvat näillä ehdoilla pärjäämään joten valinta on teidän. Lisätukia ei tietääkseni saa ennen kuin opintolaina on nostettu. Jos ei rahat riitä etkä suostu lainaa nostamaan, ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä työnteko opiskelun ohessa tai sitten täytyy lopettaa opiskelu. Jos ei halua ottaa lainaa, sitten täytyy hommata ne rahat jostain muualta. Pitäisikö muka jakaa lisätukia kaikille jotka eivät halua nostaa lainaa? Tuskin kukaan haluaa lainaa nostaa jos ei ole pakko. Useissa maissa ei saa minkäänlaisia tukia opiskeluun ja sielläkin riittää silti opiskelijoita.

Oletko varma ettet pysty tinkimään menoistasi? Vaihda asuntosi pienempään, äläkä osta uusia vaatteita yms.

• Kohta ex-opiskelija

No en varmana vaihda asuntoa pienempään, enkä tingi mistään opiskelun takia, joten lopetan opiskelun. Saanpahan työttömyyspäivärahaa tai toimeentulotukea (vai mitä ikinä onkaan) jolloin voi elää niinkuin itseäni huvittaa. Opiskelen sitten myöhemmin, kun on saanut "elämisestä" tarpeekseen. Nuoruus on elämistä varten, opiskelu pilaa kaiken. Olen sen aina tiennyt, mutta nyt uskallan tehdä niinkuin huvittaa, eikä mikään voi estää!

• totuusmies
        Kohta ex-opiskelija kirjoitti:

No en varmana vaihda asuntoa pienempään, enkä tingi mistään opiskelun takia, joten lopetan opiskelun. Saanpahan työttömyyspäivärahaa tai toimeentulotukea (vai mitä ikinä onkaan) jolloin voi elää niinkuin itseäni huvittaa. Opiskelen sitten myöhemmin, kun on saanut "elämisestä" tarpeekseen. Nuoruus on elämistä varten, opiskelu pilaa kaiken. Olen sen aina tiennyt, mutta nyt uskallan tehdä niinkuin huvittaa, eikä mikään voi estää!

..oikeen kunnon LUUPÄÄ!! "opiskelen sit myöhemmin.." just joo! mikäs siinä jos työttömyysrahalla elää, joka on vielä vähemmän kuin opintoraha, samalla kun meikäläinen kiskoo 2500€/kk.. mieti sitä, cunt!

• työttömäksi aikova
        totuusmies kirjoitti:

..oikeen kunnon LUUPÄÄ!! "opiskelen sit myöhemmin.." just joo! mikäs siinä jos työttömyysrahalla elää, joka on vielä vähemmän kuin opintoraha, samalla kun meikäläinen kiskoo 2500€/kk.. mieti sitä, cunt!

työttömän korvaus on 23erkkiä päivä asuntotuet ja lisäksi voi sossusta saada jotain lisää jos on muksuja.eli kuussa tulee vajaa tonttu.

• Laiska-Leena
        Kohta ex-opiskelija kirjoitti:

"...Saanpahan työttömyyspäivärahaa tai toimeentulotukea (vai mitä ikinä onkaan) jolloin voi elää niinkuin itseäni huvittaa..."

Voi hellantuutelis sentään! Aku-Ankastako olet tietosi hankkinut. Peruspäiväraha on 497,93 euroa/kk. (Oletan, että et saa ansiosidonnaista) Siitä menee veroa 20%. Voit saada asumistukea. (Määrän voi laskea Kelan sivuilta löytyvällä laskurilla).

Kun et opiskele, et saa myöskään minkäänlaisia opiskelijan etuja. Ei halpaa ruokaa, ei alennuksia matkalippuihin tai muihin yms. Maksat kaikesta täyden hinnan.

Vaikuttaa myös, että et ymmärrä, mitä itsenäisesti eläminen maksaa. Maksat siis ihan itse osan asumiskuluista (jos saat osaan asumistukea), tv-lupa, puhelin, sähkö tärkeimmät mainitakseni. Kun vielä ostat ruoat ym. pakkokuviot, ihmettelen, millä vielä aiot "elää niinkuin itseäni huvittaa". Ei minua ainakaan huvittaisi noin niukka elämä.

Sitä paitsi lapsellisuudestasi päätellen olet niin nuori, että et suinkaan automaattisesti saa yhtään mitään työmarkkinatukea. Sen ehtona on, että teet niin kuin työvoimahallinto käskee jne.

Summa summarum: Jos elät opintotuella tai työmarkkinatuella tai yleensäkin jollain yhteiskunnan tuella, et todellakaan elä niin kuin itseäsi huvittaa. Vain työssä oleva tekee sen, jos ansaitsee tarpeeksi.

Suosittelen käymään Kelan sivuilla www.kela.fi ja tutustumaan siellä erityisesti kohtiin Työttömälle, Opiskelijalle ja Asumiseen tukea. Sieltä löytyy myös laskureita.

Vielä enemmän suosittelen hoitamaan opiskelun loppuun vaikka sitten opintolainan avulla. Jokainen, joka haluaa elää aikanaan "niinkuin itseäni huvittaa", joutuu siitä hintansa maksamaan. Ellei sitten satu pääsemään töihin noin vain.

• Piiu

Mäkin oon sitä mieltä että opiskelija voi hyvin tehdä iltatöitä. Mutta jokaisella ihmisellä on rajansa, niitä ei kannata unohtaa.
      Itse jouduin tekemään (jotta minulla olisi edes joskus varaa ostaa vaikkapa housut tai kengät) 5 päivää viikossa töitä eikä se aamuherääminen kouluun ollutkaan enää niin helppoa... Annoin sitten periksi ja päätin että mieluummin elän ahtaalla budjetilla kuin menetän mielenterveyteni.
      Siivoustöitä nyt saa kaikki, niitä tein minäkin mutta esim. pääkaupunkiseudulta niitä on vaikeaa saada läheltä asuinpaikkaansa ja sen verran kuin jaksaa tehdä :(.
      Minä saan verotettuna vähän päälle 300 euroa opintotukea ja vuokrani on 330 ekiä. Ei voi muuta kuin olla töissä ja antaa opintojen pitkittyä. C'est la vie. Koitetaan jaksaa.

• Kruuse

että mite elämäs vietät. Ite saan kuukaudessa täydet 404 € kelalta opintotukea asumislisää, nostan täydet opintolainat ja käyn kaikki lomat töissä sekä kouluaikana vähintään yhden päivän viikossa. Ja miksikö teen tämän? Eipä tarvii asuu solukämpässä tai miettii ettei rahat riitä ees vuokraan. Toki tulorajat paukkuu aika miehekkäästi rikki jossain vaiheessa vuotta, mutta sitten on vaan lopetettava opintotuen nostaminen ja tehtävä töitä/velkaa hieman enemmän. Jos kerran ollaan opiskelemassa yliopistossa niin en todellakaan rupea millään vedellä ja leivällä elämään. Toki sä saat niin tehdä jos haluut...

• Piiu

...miten on opiskelujesi laita? Luulisi niiden kärsivän tuollaisen paahtamisen vuoksi...

Toisaalta yliopistossa ei kauhean kovalla kädellä tuomita opintojen venymistä ja monihan käy luennoilla vain 2-3 kertaa viikossa.

Siis, onko se sitten jotenkin ymmärrettävämpää että ammattikoulua käydä elää vedellä ja leivällä mitä? Että yliopisto-opiskelijan arvo ei kestä muuta... Tällaisen kuvan tekstisi vähän antoi.

• Kruuse
        Piiu kirjoitti:

...miten on opiskelujesi laita? Luulisi niiden kärsivän tuollaisen paahtamisen vuoksi...

Toisaalta yliopistossa ei kauhean kovalla kädellä tuomita opintojen venymistä ja monihan käy luennoilla vain 2-3 kertaa viikossa.

Siis, onko se sitten jotenkin ymmärrettävämpää että ammattikoulua käydä elää vedellä ja leivällä mitä? Että yliopisto-opiskelijan arvo ei kestä muuta... Tällaisen kuvan tekstisi vähän antoi.

Kai se yliopisto-opiskelijan arvo kestää saman ku ammattikoulua käyvänkin. Toki ammattikoululainen voisi tehdä saman kun minä eli nostaa lainat ja käydä töissä, mutta usein ne ammattikoulua käyvät ovat niin paljon nuorempia ja sen vuoksi työ-elämään tutustumattomia. Erohan näissä kouluissakin on huikea; akateemisen vapauden ansiosta itseopiskelu on sallittua ja luennolla voi nukkua jos ei kotiin jää sitä tekemään. Aika sekavaa tekstiä... =)

Niin ja opiskelujeni laita, joiden luulisi kärsivän tällaisesta paahtamisesta... syyslukukauden opintoviikkosaldo 37 ja keväällä tulossa noin 25. En voi vaatia toisia tekemään samalla tavalla, mutta henk. koht. en aio olla loppuelämääni koulussa, enkä myöskään aio elää köyhänä opiskeluaikaani.

• Leena

Opiskelija ei saa sossusta mitään! Pitää kuulemma elää opintotuella ja lainalla. Ja tietenkin käydä töissä(iltaisin viikonloppuisin ja lomilla)
      Raskaaksi käy kieltämättä!

• NUORENA!!!

Sanon tämän, koska itse en tajunnut joitakin vuosia sitten!

Tässä vaihessa, kun on ns. vakiintunut, huomaan että olisi pitänyt opiskella enemmmän aikanaan. Nyt on entistä vaikeampi lähteä takaisin koulun penkille. (minulla on vain perustutkinto ja sekin "väärältä" alalta)

• tytti

Mene töihin viikonlopuiksi ja illoiksi. Esim. videovuokraamo, kaupan kassa. Pyydä vanhemmilta/sukulaisilta tukea. Opiskele kahta ahkerammin ja hahe stipendiä/apurahaa. Muuta takaisin himaan. Tai kiristä vyötä ja elä vahemmällä, kuten muutkin tähän mennessä.

Sosiaalitoimistosta ei saa tukea ennen kuin opintolainaa on nostettu enin nostettavissa oleva määrä. Ja sulla ei saa olla omaisuutta pennin fyrkkaa, ei osakkeita, autoa jne. Olen käynyt kysymässä. Olen tehnyt sisäisen päätöksen, että otan lainaa vasta siinä vaiheessa, kun kertakaikkiaan mitään ei enää ole. On kuitenkin vielä paljon kaikkea pientä, josta voi luopua. Takaisinmaksuhan on opintolainan kohdalla kyllä mietitty niin, että opiskelija pystyy sen sitten maksamaankin. Kuukausierät ovat melko pieniä. Ja, kun töitä saa, se menee hupsis vaan. Näin ainakin äitini väittää kivenkovaa.

Kelasta saa tukea, jos lopetat opintosi etkä nosta opintotukea. Silloin saat työttömyyskorvausta ja asumislisää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe