5-vuotias rattaissa?

sari

Ei varmaan ole kovin normaalia, että tervettä 5-vuotiasta lasta kuljetetaan rattailla? Tiedän erään perheen, jossa lapsi vieläkin 5-vuotiaana kulkee rattailla. Lapsi on aivan terve, joten ihmetyttää kovasti tällainen. Itse olen varmaan viimeksi ollut rattaissa joskus 2-vuotiaana.

Ja ainakin minua hävettäisi jos vielä noin vanhana kulkisin rattaissa, esim. jos joku samanikäinen lapsi tulisi kävellen vastaan niin luulisi rattaissa olevalle lapselle tulevan mieleen miksi minä olen vielä rattaissa, olenko niin vauvamainen yms.?

Ainakin minä muistan aivan selvästi tilanteen tarhasta, kun olin varmaan noin 3-vuotias ja jouduin syömään ruokalapun kanssa, vaikka minua hieman nuorempi sai syödä ilman. Ja kyllä minua ainakin hävetti silloin.
Siitä olen varma, että en 5-vuotiaana olisi mistään hinnasta kulkenut rattaissa.

Nykyajan vanhemmat ovat varmaan niin kiireisiä, ettei ole aikaa kävellä hitaampaa vauhtia lapsen kanssa, joten ratkaisuksi kuljetetaan rattailla isompiakin lapsia. En kyllä yhtään ihmettele lasten kasvavaa ylipainoongelmaa ja huonokuntoisuutta.

9

2593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ile

Kyseessä vois myös olla hysteerisesti lastaan hyysäävä ja lellivä äiti, joka tietämättään kasvattaa aikanaan koulukiusauksen ja muun kautta ongelmalliseksi käyvää kersaa.

Vankilaanhan sitä päätyy, kun on koko lapsuutensa jääny patsi kaikesta vähänkin jännästä ja joutunut tulemaan seittemältä illalla kotiin, kun muut vielä leikkii pihalla.

• minä

Tiedän tuollaisen äidin, joka ei anna lapsensa tehdä mitään itse. Suunnilleen kuulemma syötti lasta vielä joskus 7-vuotiaana. No nyt sitten 18-vuotiaana tämä lapsi ei edes kulje koulumatkoja yksin, siis matka ei todellakaan ole pitkä, vaan vanhemmat vievät lapsensa kouluun autolla.
        En jaksa tässä nyt kaikkea kertoa, mutta sen verran voin sanoa, että tämä kyseinen lapsi on passattu valmiiksi pienestä pitäen ja nyt sitten isona ei uskalla tai halua tehdä mitään yksn. Pelkää suunnilleen liukumäkeä, tai ei siis uskalla laskea liukumäestä. Ja liikuntataidot on sitä luokkaa, että huomaa kyllä että ei ole saanut pienempänä tehdä mitään.

• kata

Minulla on kaksi lasta . Vanhempi pojistani oli 5 vuotias kun häneltä murtui nilkka. Pikkuveli joutui luovuttamaan aina välillä kauppareissujen ajaksi rattaansa veljelle,sopivia kyynät/kainalo keppejä ei löytynyt eikä olisi osannut varmaan käyttääkkään.
      Se oli pojalle niin noloa että jäi mielummin hoitoon naapuriin vaikka inhosikin naapurin tyttöä yli kaiken.

• Minä vain

Minä tiedän muutamia vanhempia jotka kuljettavat kuusivuotiaitaankin rattaissa jotta pääsevät joukkoliikenteessä ilmaiseksi.

Eiköhän jokainen saa tehdä, toimia ja kasvattaa lapsiaan omalla tavallaan? Miksi muiden tarvitsee siihen puuttua?
      Eihän se ole meiltä pois?
      Yhtä naurettavaa kuin se että kuinka kauan kuuluu imettää tai käyttää vaippoja?
      Ja monilla pitkillä matkoilla vielä viisi vuotiaalle voi vain olla helpoitus että ei tarvitse kävellä.
      Muistan kuinka ollessani itse 9.v. työnsin kaupassa kaveriani joka oli 4v. ostoskärryissä. Jotain naishenkilöä asia kovasti ärsytti ja hän kysyi kaverini äidiltä että onko lapsi vammainen vai miksi hän istuu kärryssä?
      Tapaus jäi hyvin mieleeni.

Annetaan jokaisen tallata tyylillään!!

• Lto ja äiti

lähtökohtana tuohon asiaan pitäisi olla jokin muu, kuin ilmaiset matkat tai vanhempien kiireisyys.

Tällaisilla vanhemmilla, jotka pitävät isoakin lasta kuin vauvaa on selkeästi vaikeata hyväksyä lapsensa kasvu ja kehitys.

Näihin lapsiin "törmään" työssäni silloin tällöin. Päiväkodissa lapsi on itsenäinen ja rohkea tekemään erilaisia asioita ja kun vanhemmat tulevat paikalle, lapsi vetäytyy "en osaa mitään, kun olen vielä pieni"-rooliin.

Kyllä 5-vuotiaat (normaalisti kehittyneet) jaksavat kävellä esim. päiväkodin retkillä tai juosta pihalla ulkoilun aikana jopa kilometrejä niin kyllähän silloin kotiinkin, joka voi sijaita vaikka 500m päässä hoitopaikasti pitäisi kyetä kävelemään... kun vanhemmat vain antavat siihen mahdollisuuden.

Ennen kaikkea kyse on myös siitä miten tuo "vauvanroolin ja pumpulissakasvattamisen- metodi" vaikuttaa lapsen itsetunnon kehitykseen!

Eli annetaan lapsien kasvaa omassa tahdissa, kehitystä emme voi pysäyttää, hidastaa kylläkin ja silloin olemme väärällä tiellä!

• Vähän vanhempi äiti
        Lto ja äiti kirjoitti:

lähtökohtana tuohon asiaan pitäisi olla jokin muu, kuin ilmaiset matkat tai vanhempien kiireisyys.

Tällaisilla vanhemmilla, jotka pitävät isoakin lasta kuin vauvaa on selkeästi vaikeata hyväksyä lapsensa kasvu ja kehitys.

Näihin lapsiin "törmään" työssäni silloin tällöin. Päiväkodissa lapsi on itsenäinen ja rohkea tekemään erilaisia asioita ja kun vanhemmat tulevat paikalle, lapsi vetäytyy "en osaa mitään, kun olen vielä pieni"-rooliin.

Kyllä 5-vuotiaat (normaalisti kehittyneet) jaksavat kävellä esim. päiväkodin retkillä tai juosta pihalla ulkoilun aikana jopa kilometrejä niin kyllähän silloin kotiinkin, joka voi sijaita vaikka 500m päässä hoitopaikasti pitäisi kyetä kävelemään... kun vanhemmat vain antavat siihen mahdollisuuden.

Ennen kaikkea kyse on myös siitä miten tuo "vauvanroolin ja pumpulissakasvattamisen- metodi" vaikuttaa lapsen itsetunnon kehitykseen!

Eli annetaan lapsien kasvaa omassa tahdissa, kehitystä emme voi pysäyttää, hidastaa kylläkin ja silloin olemme väärällä tiellä!

kannattaa olla varovainen. Lapsella voi olla joku vamma, joka ei päälle päin heti näy ja sen tähden hän on rattaissa.

• afsg
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

kannattaa olla varovainen. Lapsella voi olla joku vamma, joka ei päälle päin heti näy ja sen tähden hän on rattaissa.

no ainakin tämä tapaus, jonka tunnen on ihan terve. Sen verran hyvin tiedän, ettei ainakaan ole mitään vammaa tai sairautta, joka estäisi kävelemisen. Ja omia tarha-aikoja muistellessa, siitä ei ole kuin hieman yli 10 vuotta, muistan kyllä aivan selvästi ettei kukaan 4-5-vuotias tullut enää rattailla tarhaan.
        Tietysti joissakin tapauksissa kyse voi olla jostain vammasta, mutta enpä usko että läheskään kaikissa siitä on kyse vaan jostain muusta.

• äiti75

minulla aikanaan, pojan ollessa n.2v. välillä lähdettiin rattailla pitkille kauppareissuille, koska matka liian pitkä kävellä lapselle, ja autolla kun ei aina viitsisi matkata..

Poika on pitkä, ja vanhemman oloinen (juuri pituutensa takia)
      ja siinä sitten monikin päivitteli, että sioa lasta rattaissa...
      no, kun poika alkoi puhumaan, jotkut jopa huomasivat, ettei teksti ole ihan "ison" pojan...
      mutta lappuko olisi pitänyt laittaa rattaisiin, että poika on iso, mutta nuori...
      Tosin, rattaat jatkoivat seuraavaan perheeseen vähän reilu 2:n vuoden iässä..
      Poika kävelee pitkiä matkoja, siis lenkilläkin noin 5 kilometriä ei tunnu missään, kunhan varataan reilusti aikaa...ja aikaa välillä istua penkillä ym..
      lapset tarvivat opettelua myös kävelyyn...
      niinkuin me kaikki..kunto kasvaa koko ajan..:)

• ison pojan

Olen muuten lukenut tästä ilmiöstä: isokokoista lasta luullaan vanhemmaksi kuin tämä onkaan ja sitten toiset vanhemmat ihmettelevät ja moittivat kun lapsi käyttäytyy "väärin" eli ikäänsä vastaavasti.
        Olen myös kuullut, että päiväkodissa vaaditaan enemmän lapselta, joka on isokokoinen, eikä muisteta ettei hänellä ole valmiuksia sen "kehittyneempään" käytökseen kuin vastaavanikäisellä pienikokoisella kaverillakaan.

Oma lapseni on isokokoinen. Olen miettinyt että onko meillä edessä tämä kaikki. Toivon, että minusta löytyy rohkeutta sanoa suoraan ihmettelijöille - puolustaa lasta - että lapsi osaa ja hallitsee juuri sen verran asioita kuin muutkin vastaavan ikäiset lapset; ettei häneltä voi vaatia enempää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe