viroon opiskelemaan

reija

Tietääkö kukaan, milloin saa tietää onko hyväksytty Viroon yliopistoon (Tarttoon). Hakuaika kun on vasta touko-kesäkuussa...

8

1432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juke

      Itse hain viime keväänä lääketieteen puolelle ja hyväksymiskirje tuli juhannuksen jälkeen...

      • klk

        Kertoisitko millaisilla paperilla sinne pääsit?


      • reija

        Mä ajattelin mennä vuodeks viroa opiskelemaan Tarttoon, jos (kun) en Suomessa pääse mihinkään. Missä opiskelet? Tartossako?


      • Juke
        klk kirjoitti:

        Kertoisitko millaisilla paperilla sinne pääsit?

        Päästötodistus oli lukiosta 8.6 ka. Englanti a!! ja ruotsi c, äidinkieli e ja reaali l. Luulen, että pääsee vielä huonommillakin papereilla. Nehän vaatii sinne yo-todistuksen ja lukion päästätodistuksen, kielikokeen ja perustelut miksi haluaa lääkikseen. Itse en tehnyt kielikoetta, vaan kirjoitin hyvät perustelut ja paikka tuli. Hakeminenhan ei maksa mitään muuta kuin postimaksun, kannattaa yritää. Yliopiston sivut www.ut.ee, josta löytyvät niin hakuajat ja paperit sekä tarkat ohjeet.


      • Juke
        reija kirjoitti:

        Mä ajattelin mennä vuodeks viroa opiskelemaan Tarttoon, jos (kun) en Suomessa pääse mihinkään. Missä opiskelet? Tartossako?

        olen Suomessa, koska en voinut aloittaa opintoja viime syksynä. Minulla on paikka Tarton lääkiksessä, toivottavasti tänä keväänä kuitenkin pääsisi Suomeen, ettei tarvitsisi naapuriin lähteä. Jos yhtään lääketiede kiinostaa niin hae lisäksi sinne. Siinä opetuskieli kaksi ensimmäistä vuotta englanti, jona aikana opetellaan myös eesti. Viron liittyessä EU:n, saa siellä opisekellut lääkäri toimia myös Suomessa ilman laillistumistenttejä.


      • Juke
        reija kirjoitti:

        Mä ajattelin mennä vuodeks viroa opiskelemaan Tarttoon, jos (kun) en Suomessa pääse mihinkään. Missä opiskelet? Tartossako?

        Ja kyllähän sinä Suomeenkin varmasti pääset jos ei ole juuri tiettyä alaa minne haluat. Moneen yliopiston koulutusohjelmaan on sisäänpääsyssä kiintiöt pelkästään valintakokeiden kautta tuleville eli yo-todistuksella ei ole mitään merkitystä. Itse olen huomannut, että aloille jossa ei tarvitse kauheasti matemaattisia taitoja eli pääsykoekirjana on pari kolme pelkkää tekstiä sisältävää kirjaa pääsee kyllä jos kehtaa vaan kirjoja tarpeeksi lukea. Mutta kysele lisää Tartosta jos haluat jotain tietää. Myös yliopiston kansainvälisten asioiden osasto vastaa sähköpostiin yleensä samana päivänä ja ovat siellä tosi auttavaisia.


    • üliõpilane

      vastaus tulee yleensä vähän ennen juhannusta tai juhannuksen jälkeen. sen verran kokemusta, et jos menossa lääkikseen kannataa siis aloittaa enkunkielellä.
      Muualle opiskelemaan pyrkiville suosittelen et menee kevääks intensiivikurssille ja sit seuraavana syksynä aloittaa siinä tiedekunnassa jossa haluaa...ja vinkki eli kannattaa heti pyrkiä tutustumaan eestiläisiin opiskelukavereihin, siten viihtyminen ja opiskelukin helpompaa eli älä ala junnailla vaan suomiporukoissa vaikka se onkin helpompaa aluksi, sillä eestiläiset on kuten suomalaiset aika ujoja tutustumaan...mut rohkeasti vaan sillä sitten kun tutustut niin saat varmasti todella hyviä ystäviä!
      Viro on upea maa, ja tarto kaunis ja mukava opiskelukaupunki, mutta opiskeluelämä ei ehkä ole samanlaista kuin suomessa...varautukaa kulttuurieroihin niin helpompaa selvitä kaikesta!
      Ja jos eestissä miettii opintoja niin paras, oikein ja arvostetuin on tarton yliopisto ja tarto on mun mielestä mukavampi kaupunki ku tallinna!

    • tapahtuma huomenna!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7791
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      78
      3824
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1333
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1087
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1032
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      833
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      728
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      715
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      39
      677
    Aihe