Jätevesijärjestelmän hinta

Dru

Paljonkohan maksavat maaseudulle rakennettavan omakotitalon jätevesisysteemi, siis tankit,kenttä...
Millainen kannattaa laittaa ja etuja ja haittoja kaivataan.

12

12485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaivomies

Uponorilta löytyy valmiita paketteja, mutta hinnassa ne eivät pysty kilpailemaan betonikaivoille.
      Betonikaivot "työllistää" enemmän, mutta ovat huomattavasti halvemmat.
      Hintaero voi olla paikkakuntakohtainenkin.

• joku

Voi olla ettei omatekoisia systeemejä hyväksytä, betoniviritelmät kiellettäneen.
        Muovikokonaisuudet on tiiviitä ja hyväksyyttyjä puhdistamoja, mutta maksavat enemmän.
        Betonikaivot tosiaan työllistävät enemmän, ensin teet sellaisen ja sitten purat sen pois.

• Rakentaja
        joku kirjoitti:

Voi olla ettei omatekoisia systeemejä hyväksytä, betoniviritelmät kiellettäneen.
        Muovikokonaisuudet on tiiviitä ja hyväksyyttyjä puhdistamoja, mutta maksavat enemmän.
        Betonikaivot tosiaan työllistävät enemmän, ensin teet sellaisen ja sitten purat sen pois.

Olen kuullut myös betonin käyttökiellosta, mutta "kieltäjät" ovat usein joko Uponorin jobbareita, tai putkimiehiä, joilla ei ole ammattitaitoa käsitellä betonirenkaita.

Huolellisesti rakennetut betonikaivot ovat yhtä tiiviit kuin muovikaivot.
        Mutta suhareiden ei pitäisi ruveta betonista rakentamaan, ei ainakaan kaivoja.

Monet päätyvät betonikaivoihin juuri edullisen hinnan vuoksi.

• Besserwisser

Kannattaa muuten varautua maksamaan kaivovedenpuhdistamisestakin jotain. Varsinkin jos teet porakaivon, ei koskaan tiedä mitä tulee :)

Har det så bra!

• Mä.

Tankki ja kenttähän ovat vaihtoehtoja. Siis paskat ja viemärivesi joko kerätään talteen säiliöön tai sitten vesi lasketaan maahan ja vain paska kerätään erilleen.
      Paskatykki käy tyhjäämässä tankin aina välillä (monta kertaa vuodessa). Paskahan kuuluu peltoon, ja se pitäisi levittää sinne keväällä ennen äestystä tai syksyllä ennen kyntöä. Säiliö pitäisi siis olla reilusti puolet koko vuoden vedenkulutuksesta. Nykyään paskaa vieroksutaan ja se pitää monissa maalaiskunnissakin toimittaa joihinkin altaisiin, mikä aiheuttaa kustannuksia, mutta säiliö voi olla pienempikin, koska sinne voidaan viedä kaiketi koska vain. Omakotiasukin pitää muistaa tilata tyhjäys mielellään ennen kuin vessanpönttö lakkaa vetämästä. Hajuhaitta ilmenee samoihin aikoihin.
      Kenttiä on kahta laija: Suodatus ja imeytys. Imeytyskenttää ei kannata rakentaa kuin hyvin läpäisevälle maaperälle. Muuten saa kunnian rakentaa molemmat; Ensin imeytyssellainen ja sitten kun se haiseva mömmö on kaivettu ylös, niin sitten suodatuskenttä. Ne on muuten saman laisia, mutta suodatuskentässä on salaoja kentän alla, joka vie puhdistuneet vedet varmasti pois ja samalla salaojien (yleensä 2 rinnakkaista putkea, mutta voi olla toisinkin) ylösnostetut yläpäät antavat ymmärtääkseni lisää ilmaa eli happea kenttään. Viemärivettä tuovien putkien pääthän nostetaan myös ylös; Lumikerroksen yläpuolelle. Putket eivät ole mikään kaunistus, mutta melko helposti maisemoitavissa. Kentän pitää ilmeisesti toimia hieman samaan tapaan kuin kompostin, joten sen pitää läpäistä vettä ja ilmaa. Ja nimenomaan sopivasti läpäistä vettä, että prosessilla on riittävästi aikaa toimia. Sopivaa hiekkaa joutuu hieman etsimään.
      Kenttä vaatii yllättävän paljon korkeutta; Suodatuskenttä, jollaisen itse tein/teetin vaati korkeutta yli metrin mitattuna talosta ulos tulevasta viemäriputkesta tasoon, josta salaojat lähtevät kentän alapäässä laskemaan avo-ojaa kohti.
      Ennen kenttäähän on saostuskaivot, joihin 'parhaat palat' eli kakkakikkareet, vessapaperi ja mahdolliset kondomit jäävät lillumaan. Nekin pitäisi kuulemma tyhjätä kerran tai kaksi vuodessa. Tyhjäyksen jälkeen saostuskaivo pitää täyttää vedellä. Muovikaivoissa on vaaditut 3 kaivoa yhden ison pöntön sisällä, väliseinillä eroteltuna. Kaikki tarvittavat putket tulevat paketin mukana. Tai jos suodatuskenttä vaatii pitkän 'tyhjäysputken', niin se toki pitää ostaa erikseen. Betonirenkaista tehden täytyy 110mm:n reikiä tehdä raudoitettuun betoniin. Siinä on sitä rakentamisen riemua. Itse olen yhden reijän tehnyt poraamalla 10mm:n poralla kymmenkulta reikää ja piikkaamalla sitten. Onneksi ei tarvinnut enempää. Sain pölyä aivan tarpeeksi. Yksi kovapääporakin siinä suli. Maksoin mielelläni hieman enemmän niistä muovikaivoista. Ne on tiiviitä ja varmaan kestävät vähintään saman kuin betoni.
      Yhdistelmäratkaisu on tietysti myös mahdollinen, eli että WC:n vedet ja paskat kerätään tankkiin ja muut vedet erikseen... En tiedä minne. Pitääköhän ne kuitenkin suodattaa vai saako laskea suoraan ojaan tms.? Kaksinkertaisesta viemäriverkostosta talossa tulee toki hieman lisää kustannuksia.
      Suodatuskentän kaivamiseen ja täyttämiseen ohjeiden mukaisesti meni 2 päivää kaivurimieheltä, joka ei ollut sitä oikeastaan ennen tehnyt. Hänellä oli apumies ja itse olin ensimmäisenä päivänä mukana häsäämässä. Salaojan jatko pantiin salaojakoneella, joka on melko edullista /m. Kaivojen, pakettien ja tankkien hinnathan sinä saat parhaiten kaupoista.
      En ole sitten mikään tämän alan ammattilainen, joten korjatkaa, jos jokin kohta meni väärin.

• ammattimies

Vai suli poranterä betonia porattaessa??!
        Olikohan vika terässä vai miehessä?

Tiesitkö, että betonia porattaessa täytyy käyttää juoksevaa vettä, joka suunnataan porattavaan reikään?
        Ei sula terä ja hommakin helpottuu huomattavasti!
        Moni asia on hankalaa, kun ei tiedä miten se pitäisi tehdä.

Usein syytetään itsensä sijasta syytöntä.
        Sellaista se on kun on amatimies, eikä ammattimies.

• Mä.
        ammattimies kirjoitti:

Vai suli poranterä betonia porattaessa??!
        Olikohan vika terässä vai miehessä?

Tiesitkö, että betonia porattaessa täytyy käyttää juoksevaa vettä, joka suunnataan porattavaan reikään?
        Ei sula terä ja hommakin helpottuu huomattavasti!
        Moni asia on hankalaa, kun ei tiedä miten se pitäisi tehdä.

Usein syytetään itsensä sijasta syytöntä.
        Sellaista se on kun on amatimies, eikä ammattimies.

Suli poranterän pää tosiaan, joo. Mies ei ihan sulanut. Tiedä mistä halpakaupasta olin muka kiviporan ostanut. Miehessä ei ole suurempia vikoja, vähän liikaa voimaa vain. ;) Ei oo muuten mikään pakko käyttää juoksevaa tai muutakaan vettä betonia poratessa. Mä oon porannu paljo reikiä (4..30mm) betoniin ja ikinä ei oo veten kans tarvinnu lutrata siinä hommas. Itse asias mun porakoneen kans ei saa vettä läträtäkkään. Oon sen alan ammattilainen, että tiedän miten siinä käy. Varmaan kiviporareilla (onneksi olen itse saanut käydä enemmän kouluja) on oikein vesihiomalaikat ja -porat, mutta harrastelijan ei kannata sellaisia vehkeitä hankkia, kun kivempiakin leluja on kaupoissa.

Pahoittelen syvästi, jos joku ahmattimees menetti tiedonjakoni takia mahdollisen asiakkaan vapaassa markkinataloudessa.

• ohikulkija
        Mä. kirjoitti:

Suli poranterän pää tosiaan, joo. Mies ei ihan sulanut. Tiedä mistä halpakaupasta olin muka kiviporan ostanut. Miehessä ei ole suurempia vikoja, vähän liikaa voimaa vain. ;) Ei oo muuten mikään pakko käyttää juoksevaa tai muutakaan vettä betonia poratessa. Mä oon porannu paljo reikiä (4..30mm) betoniin ja ikinä ei oo veten kans tarvinnu lutrata siinä hommas. Itse asias mun porakoneen kans ei saa vettä läträtäkkään. Oon sen alan ammattilainen, että tiedän miten siinä käy. Varmaan kiviporareilla (onneksi olen itse saanut käydä enemmän kouluja) on oikein vesihiomalaikat ja -porat, mutta harrastelijan ei kannata sellaisia vehkeitä hankkia, kun kivempiakin leluja on kaupoissa.

Pahoittelen syvästi, jos joku ahmattimees menetti tiedonjakoni takia mahdollisen asiakkaan vapaassa markkinataloudessa.

Kokeile seuraavalla kerralla suunnata vesisuihku porakoneen sijasta porattavaan reikään.
        Porakoneet ovat ilmajäähdytteisiä, eikä niihin saa suihkuttaa vettä.

• Mä.
        ohikulkija kirjoitti:

Kokeile seuraavalla kerralla suunnata vesisuihku porakoneen sijasta porattavaan reikään.
        Porakoneet ovat ilmajäähdytteisiä, eikä niihin saa suihkuttaa vettä.

Eikun nimenomaan mä en suuntaile vesisuihkuja lainkaan, kun käytän jotain sähkökojetta, joka ei ole roiskevesisuojattu. Olisit lukenut hieman hitaammin. Kokeile kulkija joskus porata sähköporakoneella, niin tiedät, että jos tuollaisella kevyellä harrastelijaporakoneella haluaa saada aikaan muutakin kuin ääntä, niin sitä tulee painaa molemmin käsin. Mitenkäs sitä vesisuihkua sitten suunnitaan, viisastelija? Jos mokoman reijän tekemiseen tarvitaan useampi mies tai erikoistyökaluja, niin se ei ole enää sen väärtti.

• Tasan ei käy onnen lahjat
        Mä. kirjoitti:

Eikun nimenomaan mä en suuntaile vesisuihkuja lainkaan, kun käytän jotain sähkökojetta, joka ei ole roiskevesisuojattu. Olisit lukenut hieman hitaammin. Kokeile kulkija joskus porata sähköporakoneella, niin tiedät, että jos tuollaisella kevyellä harrastelijaporakoneella haluaa saada aikaan muutakin kuin ääntä, niin sitä tulee painaa molemmin käsin. Mitenkäs sitä vesisuihkua sitten suunnitaan, viisastelija? Jos mokoman reijän tekemiseen tarvitaan useampi mies tai erikoistyökaluja, niin se ei ole enää sen väärtti.

Kiitos nimimerkille "Mä" erittäin hyvin selventä-
        västä kirjoituksesta koskien imeytyskenttää. Tosi
        loistavaa kerrontaa. Pitäisi pöljänkin ymmärtää,
        mistä on kysymys ja miten homma toimii. Nyt minä-
        kin ymmärrän - luulen, että "ammattimiestä" lukuunottamatta jokainen, joka ko. tekstin on lukenut.
        Käsittämätöntä tuo ihmisen pään pienuus. "Mä" sai
        mahtumaan kuuteen virkkeeseen kaiken sen, mitä
        aikoinaan "Tekussa" pänttäsivät 3-4 vuotta. "Ammattimies" huomasi vain porakoneen!!?
        Summa summarum:
        Kulje hiljaa ohi nyt vain...

• Ohi kulkija
        Mä. kirjoitti:

Jos olet niin ohut kukkakeppi, että tarvitset kahta kättä pitelemään pientä porakonetta, niin kokeile seuraavan kerran porata kyykyssä ilman housuja ja pissiä samalla porattavaan reikään.
        Jos sulla on niin pieni pili, ettei se yllä lähellekään reikää, niin unohda poraushommat kokonaan.
        Älä ainakaan naista ala poraamaan!

• Mä.
        Ohi kulkija kirjoitti:

Jos olet niin ohut kukkakeppi, että tarvitset kahta kättä pitelemään pientä porakonetta, niin kokeile seuraavan kerran porata kyykyssä ilman housuja ja pissiä samalla porattavaan reikään.
        Jos sulla on niin pieni pili, ettei se yllä lähellekään reikää, niin unohda poraushommat kokonaan.
        Älä ainakaan naista ala poraamaan!

Olisi kidutusta porata naista.

Tää kuleskelija on niin pässi, että on oikein kiva länkyttää sille takaisin.

Valitettavasti täällä netissä voi vääntää kättä vain sanallisesti. Eipä oo (IRL) mua ainakaan 15 vuoteen sanottu kukkakepiksi. Lentokoneenpuukottajaksi kyllä.
        Ei betonia kannata ihan pienellä poralla poratakkaan. Kaksin käsin kannattaa pidellä porakonetta siksi, että se pysyisi paikallaan ja suorassa vaikka osuisikin rauroitukseen tai kiveen.
        Joko kävit kokeilemassa, vai odotatko kesään asti. Pidä silloinkin kuitenkin housut jalassa, ettei muut ohikulkijat törmää lyhtypylväisiin, kun niin naurattaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      51
      3746
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      138
      2543
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2521
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1983
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1446
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1347
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1334
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      153
      1053
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1027
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      988
    Aihe