puutuminen

ulla

minulla on ilmennyt sormien puutumista varsinkin istuessa. Sormet menevät aivan kylmäksi ja ne puutuu, siis sisätiloissakin, vaikka ei ole mitenkään kylmä.
Rinnassani tuntuu myös syvää ahdistusta, tukalaa painetta ja olen kuullut/lukenut jostain että jollain sydäninfraktin saaneilla on ollut samalaisia oireita.
olenko ihan väärässä, vai onko minulla mahdollisesti jotain häikkää sydämessäni tai veren kierrossa...
minulla on joskus ollut pahaa rintakipua jolle annettiin diaknooksiksi paniikkihäiriö, silloinkin pelkäsin että sydämesäni on jotain vikaa, tai mahdollisesti rintasyöpää...
myöskin niskan seutu on puuduksissa ja kipeä.. pyörryttää välillä, mutta hieronta ei ole siihen auttanut, kun jotkut ovat sanoneet että se johtuisi jäykistä hartia lihaksista...
mitä ihmettä minua vaivaa?
onko jollain saman tyylisiä oireita ollut?
kertokaa jotain , ihan mitä vain...

Ulla

13

12714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linkki vinkki

      Hesarissa oli tänään tuo linkki , jossa naisen oireista , jospa sieltä jotain...
      Olen itse myös kokenut , että jos naisella on 40-60 joitain oireita, ne luetaan aina vaihdevuosioireiksi, saa valittaa ja valittaa....

      http://www.naisensydan.fi/

    • pulla

      aivan samat oireet mullakin. Onneksi, luulin olevani ainoa. Mä en usko että sydän vaivaa tai on sepelvaltimotauti. Luulen vaivojen liittyvän selkään ja niskaan. Ongelmat ja puutumiset tulevat aina kun olen tehnyt paljon töitä koneella ja se myös tuntuu lapaluiden välissä aina niskaa kohden. Siitä miten noista vaivoista eroon pääseen haluaisin minäkin tietää.

    • Sydän

      olet? Nuoremmilla taitaa oireet olla harvemmin sydämestä johtuvia, mutta jos lähestyy keski-ikää tai on vanhempi, on sydän otettava sitäkin vakavammin huomioon.

      Onko stressiä tai murheita? Onko työ tai muu ajankäyttö istumista tai yksipuoleista kuormittamista?

      Minua huollestuttaa, jos sydäntuntemukset laitetaan paniikkihäiriön piikkiin.

      • Ulla

        no stressiä on työn puolesta ja yksityis elämän puolesta aika paljon jo... sain hermoromahduksen viimevuoden alussa kahteen otteeseen ja se vei voimia tuhankin paljon...
        en paljon tässä koneen ääressä istu, mutta ehkä tunti pari päivässä voi vierähtää, mutta työn puolesta olen ulkona ja harjailen katuja :)
        ikää on 25...
        lopetin paniikkihäiriölääkkeiden syömisen kun minusta tuntui että olen jotenkin kai parantunut...


      • Pulla
        Ulla kirjoitti:

        no stressiä on työn puolesta ja yksityis elämän puolesta aika paljon jo... sain hermoromahduksen viimevuoden alussa kahteen otteeseen ja se vei voimia tuhankin paljon...
        en paljon tässä koneen ääressä istu, mutta ehkä tunti pari päivässä voi vierähtää, mutta työn puolesta olen ulkona ja harjailen katuja :)
        ikää on 25...
        lopetin paniikkihäiriölääkkeiden syömisen kun minusta tuntui että olen jotenkin kai parantunut...

        minä taas olen jo 41 v, ja työni on jatkuvaa koneen ääressä istumista (atk). Työmatkat kävelen ja muutenkin jumppaan, ei ylipainoa.


    • puutumista OLI

      Mulla oli päivittäistä puutumista toisessa kädessä. Se alkoi aina sormista ja lopuksi oli käsi kipeä kyynärtaipeeseen asti. Samaan aikaan oli lievähköjä niska-hartiaseudun kipuja. Puutuminen oli pahinta aamuisin puolen tunnin bussi-työmatkan aikana ja helpottui aina, kun pääsin bussista ulos kävelemään. Työpaikalla ei puutumista ollut (päätetyö). Yleensäkin käsien pitkä paikallaanpito istuessa sai aikaan puutumista.

      Mulle tehtiin hermoratakartoitus (ENMG-tutkimus), mutta ei löytynyt hermopinnettä ranteesta sen paremmin kuin kyynärtaipeestakaan. Sitten otettiin niskan röntgenkuvat ja niskanikamista löytyi syy: nikamavälien madaltumaa, sakkaumaa ja sitten vielä jonkinlaista "vinoutumaa".

      Sain lähetteen OMT-terapeutille ja viidellä hoitokerralla puutuminen loppui. Hän lähinnä venytti niskaa sekä rintarankaa ja antoi toki myös jumppaohjeita kotiin.

    • ahdistunut

      myös hartiat jatkuvasti jumissa ja henkeä ahdistaa päivittäin. mulla on todettu joskus ryhtivirhe, jota en jaksanut hoidattaa pois. mutta kuitenkin myöhemmin sitä ei lääkäri enää huomannut. mietin että voisikohan tämä johtua ryhdistäni, että hartiat on jumissa ja henki ei kulje? hieronnasta en ole itekään saanu mitään kovin radikaalia apua. miten itelläs, onko ryhti kunnossa?

      • ulla

        ei minulla mielestäni ole huono ryhti, ainakan koskaan siitä mitään ole sanottu...
        minullakaan ei tuohon hartian jumittumiseen ole hieronta auttanut oikeastaan, ehkä enemmänkin kipeyttänyt enemmän...


      • Kaarina
        ulla kirjoitti:

        ei minulla mielestäni ole huono ryhti, ainakan koskaan siitä mitään ole sanottu...
        minullakaan ei tuohon hartian jumittumiseen ole hieronta auttanut oikeastaan, ehkä enemmänkin kipeyttänyt enemmän...

        Kaikki puutuneet naiset.Oletteko tehneet kaikkenne? Vai oletteko vain heitä jotka haluavat olla sairaita ja puutuneita? Minä olen yksi teistä joka ryhdistäytyi puutumisen keskellä. Sain Paniikki häiriön pelosta ja kauhusta. Sitten eräänä aamuna ajattelin ensi töikseni nyt riittää puutuminen. Minulla puutui sormet, kasvot ja jalat. Ystävät kauhistelivat ja vannoivat minulla olevan sydän vian koska sielläkin muljahteli tuhka tiheään. Ei ihme jos paniikki iski päälle.
        Aloitin näin: Aamulla venyttelin itseäni kuten lapsena, verettiin käsiä sivuille ponnistaen. Sitten avasin kaikki asuntoni ikkunat selkosen selälleen ja tuuletin raikkaaksi asunnoon. Seuraavaksi join vettä puolilitraa huoneen lämpöisenä. Sitten vasta join kahvia ja söin jotain kevyttä. Usein kävin myös viileässä suihkussa, ensin lämmintä viimeksi viileätä. Nämä pikku askareet suoritin joka aamu yhden kuukauden. En istunut tämän äärellä kahtatuntia pitempään. Tässä istumisen jälkeen venyttelen aina jäsenet suoriksi. Sitten myöhemmin rupesin roikkumaan kerran kahdesti jossain puun oksassa tai ovenkarmissa. Ensin kipeytyi hartiat enemmän ja käsivarret odottelin aina kun paranivat niin sitten taas roikuin. Koko tämän prosessin aikana ei koskaan ollut puutunut mikään paikka kehostani. Parannuin ensimmäisenä aamuna. Te kaikki jotka matkitte minua niin jos vaivat eivät häivy niin kehoitan menemään lääkäriin. Teille riittää ensin 2 viikkoa, minulla on nyt menossa kolmas vuosi.


      • asdf3
        Kaarina kirjoitti:

        Kaikki puutuneet naiset.Oletteko tehneet kaikkenne? Vai oletteko vain heitä jotka haluavat olla sairaita ja puutuneita? Minä olen yksi teistä joka ryhdistäytyi puutumisen keskellä. Sain Paniikki häiriön pelosta ja kauhusta. Sitten eräänä aamuna ajattelin ensi töikseni nyt riittää puutuminen. Minulla puutui sormet, kasvot ja jalat. Ystävät kauhistelivat ja vannoivat minulla olevan sydän vian koska sielläkin muljahteli tuhka tiheään. Ei ihme jos paniikki iski päälle.
        Aloitin näin: Aamulla venyttelin itseäni kuten lapsena, verettiin käsiä sivuille ponnistaen. Sitten avasin kaikki asuntoni ikkunat selkosen selälleen ja tuuletin raikkaaksi asunnoon. Seuraavaksi join vettä puolilitraa huoneen lämpöisenä. Sitten vasta join kahvia ja söin jotain kevyttä. Usein kävin myös viileässä suihkussa, ensin lämmintä viimeksi viileätä. Nämä pikku askareet suoritin joka aamu yhden kuukauden. En istunut tämän äärellä kahtatuntia pitempään. Tässä istumisen jälkeen venyttelen aina jäsenet suoriksi. Sitten myöhemmin rupesin roikkumaan kerran kahdesti jossain puun oksassa tai ovenkarmissa. Ensin kipeytyi hartiat enemmän ja käsivarret odottelin aina kun paranivat niin sitten taas roikuin. Koko tämän prosessin aikana ei koskaan ollut puutunut mikään paikka kehostani. Parannuin ensimmäisenä aamuna. Te kaikki jotka matkitte minua niin jos vaivat eivät häivy niin kehoitan menemään lääkäriin. Teille riittää ensin 2 viikkoa, minulla on nyt menossa kolmas vuosi.

        Mutta kyseessä mulla on tosiaan kuukausia puutuneena olleet pikkusormi sekä puolet nimettömästä. Lisäksi lääkäri tunnusteli alustavasti kyynärpään hermostoja verraten toiseen käteen ja diagnosoi alustavasti että hermot on pois paikoiltaan. Sanoi että muuta hoitoa tuolle ei ole kuin viiltää kyynärpää auki leikkauksessa ja laittaa se hermo paikalleen takaisin.

        Määräsi kyllä runsaasti hermostoa auttavaa b-vitamiinia varmuuden vuoksi.


      • asdf3
        Kaarina kirjoitti:

        Kaikki puutuneet naiset.Oletteko tehneet kaikkenne? Vai oletteko vain heitä jotka haluavat olla sairaita ja puutuneita? Minä olen yksi teistä joka ryhdistäytyi puutumisen keskellä. Sain Paniikki häiriön pelosta ja kauhusta. Sitten eräänä aamuna ajattelin ensi töikseni nyt riittää puutuminen. Minulla puutui sormet, kasvot ja jalat. Ystävät kauhistelivat ja vannoivat minulla olevan sydän vian koska sielläkin muljahteli tuhka tiheään. Ei ihme jos paniikki iski päälle.
        Aloitin näin: Aamulla venyttelin itseäni kuten lapsena, verettiin käsiä sivuille ponnistaen. Sitten avasin kaikki asuntoni ikkunat selkosen selälleen ja tuuletin raikkaaksi asunnoon. Seuraavaksi join vettä puolilitraa huoneen lämpöisenä. Sitten vasta join kahvia ja söin jotain kevyttä. Usein kävin myös viileässä suihkussa, ensin lämmintä viimeksi viileätä. Nämä pikku askareet suoritin joka aamu yhden kuukauden. En istunut tämän äärellä kahtatuntia pitempään. Tässä istumisen jälkeen venyttelen aina jäsenet suoriksi. Sitten myöhemmin rupesin roikkumaan kerran kahdesti jossain puun oksassa tai ovenkarmissa. Ensin kipeytyi hartiat enemmän ja käsivarret odottelin aina kun paranivat niin sitten taas roikuin. Koko tämän prosessin aikana ei koskaan ollut puutunut mikään paikka kehostani. Parannuin ensimmäisenä aamuna. Te kaikki jotka matkitte minua niin jos vaivat eivät häivy niin kehoitan menemään lääkäriin. Teille riittää ensin 2 viikkoa, minulla on nyt menossa kolmas vuosi.

        Että mulla nuo sormet ovat tosiaan olleet kuukausia kokoajan puutuneina ja kylminä. Kyllä ne toimii jotenkin, ei täysin ;)

        Joku puutuminen voi johtua muustakin, huonosta asennosta jne, kuten joku taisi sanoakin.


    • kokenut kaikenlaista

      Minulla on ollut n.parikymmentävuotta sitten sormien puutumista ja se viittaa yleensä niskaseudun hermo ongelmiin. Joko jokin hermo on puristuksessa tai sitten on jotain pahempaa kaularankan alueella tapahtunut. Itse jouduin tuolloin leikkauspöydälle ja sen jälkeen sormet ovat toimineet hyvin. Suosittelen käymään lääkärillä jos sormet jatkuvasti puutuvat.

      Nyt minulla on eri tilanne eli:
      Puutuminen tuttu juttu ja nyt n. kuukauden ajalta. Olen linja-autossa istuessani kaksi kertaa huomannut, että oikeapuoli on puutunut, siis käsi ja jalka. Onneksi ei kovin pahasti sillä olen ominvoimin päässyt perille asti, mutta kävelyssä on tuntunut tuo puutuminen ja kädellä ei ole tarvinnut kantaa mitään onneksi.

      En tiedä mikä on kokonaistilanteesi, mutta itselläni on huonot rasvat koholla ja ovat kohonneet edelleen. Lisäksi alapaine paukkuu lähempänä satasta ja yläpaine on siinä 140 nurkilla. Tämä siitä huolimatta, että olen urheillut kesäkuusta alkaen säännöllisesti ja yrittänyt katsoa mitä suuhuni laitan.

      Ikää on kertynyt 40 vuotta ja olen mies. Ilmeisesti tyypillistä suomalaisten miesten vaivoja? tai sitten on jotain pahempaa tulossa ja melkoisella vauhdilla?

      • Ohi on

        Kävin aikanaan viasta lääkärissä puutui vasemman käden 3 sormea sekä lapaluun alla kipupiste. Sain sähköä lapavaivaan sekä hierontaa terkkarissa.Ei apua . Sitten lähetteen fysikaaliseen kävin kaikki hoidot ei apua.Sitten minulle suositeltiin hierojaa ,joka on oikein perehtynyt ihmiskehoon on opettanutkin k.o. aiheesta. Vastaanotolla kerroin tämän tarinani. Hän pyysi istumaan petinsä reunalle ja sanoi ,että hän käsittelee vähän kovakouraisesti niskaani . Hän kertoi ,että olettaa niskanikamien okahaarakkeet painaa hermoa. Muutaman päivän päästä vaivani jota olin vuosia kärsinyt oli poissa. Sen jälkeen kerran aikojen päästä tuli taas puutuminen soitto vaan ja kovakouraiseen käsittelyyn vaiva lähti. Nyt on kivuttomia vuosia ollut ainakin kahdeksan. Suosittelen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe