Fodimar 765 kokemuksia ?

JNI

Onko käyttökokemuksia 765:sta. Koneena on YANMAR 88hp. marssinopeus ja kulutustietoja on tosi niukasti saatavilla.

14

10257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Put Put

      Ajelin Fodimarilla (-82) 7 vuoden ajan, 90-luvulta 2000-luvulle. Minun yksilössäni oli 52 hv:n Status Marine -diesel (peruskone Peugeot/Indenor). Huiput jäivät jonnekin 10-11 solmun välille ja marssinopeutena käytin 8-9 kn. Kulutus oli tuolloin n. 8 l/h (nykyisellä 9-metrisellä veneelläni ajan samaa matkanopeutta 6,5-7 litran tuntikulutuksella, vaikka nimellisteho on isompi, 74 hv).

      Erään 9-metrisen veneen koeajoselostuksessa Kippari-lehdessä 88 hv:n Yanmar kulutti taannoin täydellä kaasulla 16 l/h; nopeuskin oli tuolloin tosin 15-16 solmua.

      Uskoisin, että 88 hv:n Yanmarilla päästään Fodimarissa 1 litra / 1 maili -lukemiin (jossain alueella 10 kn 10 l/h - 12 kn 12 l/h).

      Fodimar on pulleuteensa nähden suht' lyhyt vene ja vaatii aallokossa tuntuvasti enemmän ruorityötä kuin 9-metriset pitkäköliset. Toisaalta se on satamamanöövereissä ketterä kääntymään (varsinkin tunneliperäsimellä, jollainen minun yksilössäni oli).

      Tilanjako Fodimarissa on kaksipiippuinen. Lyhyeen runkoon on saatu mahtumaan yhtä ja toista, mutta vähän väkinäisesti. Keulakajuutta on tilava ja 2 nukkuu siellä ihan mielikseen. Takaosaan saa leveän vuoteen, mutta kangaskuomun alla yöpymisessä on varsinkin sadekelillä teltta-asumisen maku ja isommalla porukalla matkustaminen menee aamuin illoin melkoiseksi kassien ja nyssäköiden siirtelysulkeisiksi. Makuusijoja on siis teoriassa paljon, mutta Fodimar on sittenkin parhaimmillaan 2 hengen veneenä. Päiväkäytössä peräosan sohvaryhmä toimii satamaoloissa ja hyvällä säällä ajaessakin (kuomu alaslaskettuna), mutta kuomun ollessa päällä huonommalla kelillä on kippari ainoa, joka pääsee nautiskelemaan näkymistä ulos (ellei kartturille ole järjestetty omaa istuinta moottorikopan päälle).

      Sisustusratkaisuja on sinänsä monenlaisia, itserakennusperiaatteesta johtuen. Minun yksilöni edusti ehkä tyypillisintä, suunnittelijan (Eero Harilainen) alun perin tarkoittamaa linjaa.

      Fodimarissa saa reilunoloisen, merikelpoisen veneen varsin kohtuullisella rahalla, mutta käyttömukavuuden suhteen täytyy olla valmis tekemään kompromisseja. Minulle Fodimar oli kelpo ensivene, jolla pääsi ihan kivasti sisään veneilyn maailmaan. Fodimar-reissuni ulottuivat Helsingistä Turkuun, Tallinnaan ja Kotkaan.

      • JNI

        Tosin järvi käytössä. Veneily harrastus on kylläkin aloitettu merellä jo 20 vuotta sitten. Nyt Näsijärvi toimii meren korvikkeena. Fodimarissa kiinnitin huomiota myös sisustuksen "kaaokseen". Mutta onneksi on kokemusta veneen rakennuksesta aikaisemmilta vuosilta. Keula on aika "leikkava" vesirajan alta. Oletan veneen toimivan kohtalaisesti terävässä järviaallokossa. Venelehti (-92)kertoi 765:n kulkevan 3 hlö:n kuormalla, 80hp koneella, 14 solmua. Aloitetaan tällä ja toivon että jonain päivänä vesi olisi jälleen kölin alla suolaista.


      • Konetta korjannut
        JNI kirjoitti:

        Tosin järvi käytössä. Veneily harrastus on kylläkin aloitettu merellä jo 20 vuotta sitten. Nyt Näsijärvi toimii meren korvikkeena. Fodimarissa kiinnitin huomiota myös sisustuksen "kaaokseen". Mutta onneksi on kokemusta veneen rakennuksesta aikaisemmilta vuosilta. Keula on aika "leikkava" vesirajan alta. Oletan veneen toimivan kohtalaisesti terävässä järviaallokossa. Venelehti (-92)kertoi 765:n kulkevan 3 hlö:n kuormalla, 80hp koneella, 14 solmua. Aloitetaan tällä ja toivon että jonain päivänä vesi olisi jälleen kölin alla suolaista.

        ... pelkästään siitä miten wc n seinät, ajohytin sisustustyöt ja monet muut verhoiluratkaisut on menty tekemään, koituu suuria painoeroja eri veneissä. Ja esim. ahterin sitlooraa kiertävä
        varasto-osasto on niin tilava, käyttökelpo ja vetää tavaraa, että kiusaus varastojen paisuttamiseen on iso. Sinne vaikka majoittaisi
        pienemmän asukkaan.
        Kevyesti laadittu sisustus ja vessa, niin
        vene kulkee 14 solmua.
        Perään asetetut kookkaat nostoevät tai trimmit
        voivat tehdä liian raskaaksi väsätystä
        veneestä joka ei kulje kuin 7-8 solmua nätisti,
        sellaisen että se kulkee 10-11 solmua.

        Runko on siis maineeltaan
        ja merikelpoisuudeltaan jonkinlainen
        pelastusvenerunko- (kin), Harilaisesta en tiedä.
        Suuri osa vanhoista koneasennuksista lienee pienempiä noin 65 heppaisia Idenooreja ym eikä noin tehokkaita eikä kalliita Yanmareita.
        Mutta nekin voivat kevyinä versioina
        liikkua hienosti 12 solmun marssinopeudella.
        Vene on siis aikamoinen siirtymäväline.

        Koneen asennus sinänsä on hieman meluisa ja ongelmallinen.
        Akselivärinöitä piisaa,
        monessa saisi kyllä olla scatra. Potkuri "hakkaa"
        pohjalevyn läpi helposti meteliä veneen sisätilohin.
        Black-jackejä ei niin ole harrasteltu, monilla on vielä taliboxit ja ikuisesti märkä pilssi.
        Ruorihytin noin seisomakorkeus riittää monille,
        keulahytin olot ovat kivat ja ilmavat.

        Vene on jalan alla pohjatunnelin takia miellyttävän tukeva ja vakaa laiturilta astuessa
        ja ympäri kiivetessä keula laituriin päin.

        Klassikko se on !
        Venettä siinä on pirusti.
        Ja niitä saa sopivaan hintaan.


      • Put Put
        Konetta korjannut kirjoitti:

        ... pelkästään siitä miten wc n seinät, ajohytin sisustustyöt ja monet muut verhoiluratkaisut on menty tekemään, koituu suuria painoeroja eri veneissä. Ja esim. ahterin sitlooraa kiertävä
        varasto-osasto on niin tilava, käyttökelpo ja vetää tavaraa, että kiusaus varastojen paisuttamiseen on iso. Sinne vaikka majoittaisi
        pienemmän asukkaan.
        Kevyesti laadittu sisustus ja vessa, niin
        vene kulkee 14 solmua.
        Perään asetetut kookkaat nostoevät tai trimmit
        voivat tehdä liian raskaaksi väsätystä
        veneestä joka ei kulje kuin 7-8 solmua nätisti,
        sellaisen että se kulkee 10-11 solmua.

        Runko on siis maineeltaan
        ja merikelpoisuudeltaan jonkinlainen
        pelastusvenerunko- (kin), Harilaisesta en tiedä.
        Suuri osa vanhoista koneasennuksista lienee pienempiä noin 65 heppaisia Idenooreja ym eikä noin tehokkaita eikä kalliita Yanmareita.
        Mutta nekin voivat kevyinä versioina
        liikkua hienosti 12 solmun marssinopeudella.
        Vene on siis aikamoinen siirtymäväline.

        Koneen asennus sinänsä on hieman meluisa ja ongelmallinen.
        Akselivärinöitä piisaa,
        monessa saisi kyllä olla scatra. Potkuri "hakkaa"
        pohjalevyn läpi helposti meteliä veneen sisätilohin.
        Black-jackejä ei niin ole harrasteltu, monilla on vielä taliboxit ja ikuisesti märkä pilssi.
        Ruorihytin noin seisomakorkeus riittää monille,
        keulahytin olot ovat kivat ja ilmavat.

        Vene on jalan alla pohjatunnelin takia miellyttävän tukeva ja vakaa laiturilta astuessa
        ja ympäri kiivetessä keula laituriin päin.

        Klassikko se on !
        Venettä siinä on pirusti.
        Ja niitä saa sopivaan hintaan.

        Noin minäkin olen pähkäillyt. Minun Fodimar-yksilöni oli aika painava enkä tosiaankaan päässyt paljonkaan yli 10 solmun, vaikka esitetiedot lupailevat 50 hv:lla 12-14 solmua.

        Tunneliperäsimen vastus saattaa olla suurempi kuin levyperäsimen. Minkä ohjailukyvyssä voittaa, sen nopeudessa ja kulutuksessa häviää (kenties). Enkä ole varma siitäkään, oliko potkuri optimaalinen.

        Vuotava taliboksi oli minunkin paatissani.

        Eero Harilainen on mainittu veneen sisustuksen suunnittelijaksi – ts. sisärungon ja pääedustajan (Oy Fodio Ab, Espoo) myymien sisustuspakettien. Runko on vanhempaa perua. Se leveni peräosastaan joskus 1970- ja 80-lukujen vaihteessa. Fodio teetti kai rungot Käyrän työsiirtolassa Turun lähettyvillä ja myi rungon mukana sisustus- ja varustuspaketteja sen mukaan mitä asiakas halusi. Valmistettujen runkojen määräksi mainittiin muistini mukaan joitakin vuosia sitten 190-200 kpl. Venettä markkinoitiin ainakin vielä silloin, joten määrä on saattanut nousta kolmannelle sadalle. Fodio tarjosi 1990-luvulla Fodimareihin koneitakin; merkki oli Isuzu ja teholuokka n. 80 hv.

        On veneessä sen verran klassikon vikaa, että se tunnetaan ja sille on käytettynä kysyntää. Sain Fodimaristani "omani pois" 7 vuoden käytön jälkeenkin.

        Seiskari S23, Kalypso/Finnsport 720 ja Barlit olivat omasta mielestäni varteenotettavimmat "merkkivene"-vaihtoehdot aikanaan Fodimaria ostaessani. Kaikki kolme pakkaavat olemaan jonkin verran kalliimpia; Seiskari ja Kalypso ovat vähän pienempiä ja Barlit taas isompi.


      • JNI
        Put Put kirjoitti:

        Noin minäkin olen pähkäillyt. Minun Fodimar-yksilöni oli aika painava enkä tosiaankaan päässyt paljonkaan yli 10 solmun, vaikka esitetiedot lupailevat 50 hv:lla 12-14 solmua.

        Tunneliperäsimen vastus saattaa olla suurempi kuin levyperäsimen. Minkä ohjailukyvyssä voittaa, sen nopeudessa ja kulutuksessa häviää (kenties). Enkä ole varma siitäkään, oliko potkuri optimaalinen.

        Vuotava taliboksi oli minunkin paatissani.

        Eero Harilainen on mainittu veneen sisustuksen suunnittelijaksi – ts. sisärungon ja pääedustajan (Oy Fodio Ab, Espoo) myymien sisustuspakettien. Runko on vanhempaa perua. Se leveni peräosastaan joskus 1970- ja 80-lukujen vaihteessa. Fodio teetti kai rungot Käyrän työsiirtolassa Turun lähettyvillä ja myi rungon mukana sisustus- ja varustuspaketteja sen mukaan mitä asiakas halusi. Valmistettujen runkojen määräksi mainittiin muistini mukaan joitakin vuosia sitten 190-200 kpl. Venettä markkinoitiin ainakin vielä silloin, joten määrä on saattanut nousta kolmannelle sadalle. Fodio tarjosi 1990-luvulla Fodimareihin koneitakin; merkki oli Isuzu ja teholuokka n. 80 hv.

        On veneessä sen verran klassikon vikaa, että se tunnetaan ja sille on käytettynä kysyntää. Sain Fodimaristani "omani pois" 7 vuoden käytön jälkeenkin.

        Seiskari S23, Kalypso/Finnsport 720 ja Barlit olivat omasta mielestäni varteenotettavimmat "merkkivene"-vaihtoehdot aikanaan Fodimaria ostaessani. Kaikki kolme pakkaavat olemaan jonkin verran kalliimpia; Seiskari ja Kalypso ovat vähän pienempiä ja Barlit taas isompi.

        Olen ajatellut poistaa 765:sta jonkin verran rakenteita. Varsinkin wc osalta ja tehdä siitä liesi/jääkaappi osan. Myös ajohytin osalta on pidennys suunnitelmat (40cm). Liukuovet takaseinäksi ja vielä jää nukkuma pituudeksi takaosaan pressun alle 190cm. Näillä eväillä olis tarkoitus lähteä liikkeelle. Wc osalta on suunnitelmat vaiheessa. Ajatuksena on mm.sitlooran alta ajohytin puolelle vedettävä kem.wc. Uskoisin saavani tästä 2:lle ihmiselle "soivan pelin". Äänen vaimennukseen on varmasti myös paneuduttava edellisten kertomuksien mukaan.


      • Put Put
        JNI kirjoitti:

        Olen ajatellut poistaa 765:sta jonkin verran rakenteita. Varsinkin wc osalta ja tehdä siitä liesi/jääkaappi osan. Myös ajohytin osalta on pidennys suunnitelmat (40cm). Liukuovet takaseinäksi ja vielä jää nukkuma pituudeksi takaosaan pressun alle 190cm. Näillä eväillä olis tarkoitus lähteä liikkeelle. Wc osalta on suunnitelmat vaiheessa. Ajatuksena on mm.sitlooran alta ajohytin puolelle vedettävä kem.wc. Uskoisin saavani tästä 2:lle ihmiselle "soivan pelin". Äänen vaimennukseen on varmasti myös paneuduttava edellisten kertomuksien mukaan.

        Raskaalla kädellä tehdyt muutostyöt saattavat alentaa veneen jälleenmyyntiarvoa ja karsia kiinnostuneiden ostajakandidaattien lukumäärää. Tämä toki riippuu tietysti siitäkin, millainen alkuperäinen toteutus on ja kuinka laadukkaasti se on tehty.

        Jos vene on tulossa omaan käyttöön pitkälläkin tähtäyksellä, ei jälleenmyyntiarvolla ole niinkään väliä vaan veneen voi muokata reilusti ihan omien mieltymysten mukaiseksi.

        Annoin itsekin joskus ajatuksen lentää ja tein mielessäni erinäisiä muutoksia Fodimariini, mutta toteuttamattapa nuo sitten kuitenkin jäivät... Ehkä onneksi!


    • Seaman60

      Mielestäni vankka ja vakaa, hakkaa Bellan meriominaisuuksiltaan helposti.

      Hyvä valinta !!

    • luvunhätkyttäjä

      Kaivoit sitten tuoreen keskustelun esiin ????

    • Gtyttä235

      Kiinnostaa kyllä minuakin kyseinen vene ja uskon, että on hyvä merelle.
      Tilaa sopivasti .

    • VSR

      JNI:n entinen Fodimar on nyttemmin seilannut Perämeren rannikkoa jo neljättä kesää kohtalaisen mukavasti. Kelpo paatti rannikon lähellä liikkumiseen. Risteilyä pääasiassa vähätuulisissa keleissä. Muutaman kerran sattunut epämiellyttävää "rullausta" vähän kovemmassa myötälaitasessa, johtuen aikaisemmin mainituista pullean pisaran mallisesta rungon profiilista.
      Yanmar 88, nopeus 7,5 solmua (13-14 km/t.) , 2300 rpm kierroksilla ja kulutus n.6-7 l/t.

      • Kierros

        Pienillä kierroksilla ajat? Paljonko kulkee esim 2800 tai 3000 rpm? Vai onko liikaa ääntä silloin.


    • johni

      Palataan aiheeseen:

      Ostimme tälle syksyä Fodimar 765 eteläsuomesta ja kuljetimme veneen Ouluun. Kyseinen vene oli kyllä 6/5 ostos. Lähes täydellisessä kunnossa oleva vene.

      Koneena kyseisessä veneessä on Nissanin LD. Onko kyseisestä koneesta merikoneena tietoa? Miten luotettava laitos kyseessä. Merivaihteistona esimerkillinen oikea merivaihteisto, mutta moottori ainut mietityksen aihe.

    • Anonyymi

      3 litraa tunnissa kun on 25 hv ja ajelee sellaista 11 kmh. melu ei ole minkäänlainen ongelma kun asentaa runsaasti raskasbitumimattoa konehuoneen ja sen pilssin täyteen, sekä tietty normaalit konekopan soluvaahtomuovi äänieristeet.

      vene ei sovi kiireiselle, mutta toisaalta siinä on oleskelu- auringonotto-, ruoanlaitto-, wc-, ja makuutilat, pienet polttoainekulut ja merikelpoisuus joka riittää vaikka ruotsin tai viron matkaan. 185 cm seisomakorkeus ohjaamohytissä, jota monessa alle 10 th veneessä ei ole

    • Anonyymi

      Kokeilin kaverin fodimaria Airistolla, länsituulta noin 11 ms . Vene kulki aivan huikean hyvin aallokossa, ainakin jollei rullaus häiritse . Rungon lyhyys tuntuu kun ajaa vasta-aallokkoon, mutta kun siihen ajaa hieman vinosti, niin tosi tukevasti kulkee. Rullaa kun ajaa kylki vasten aallokkoa tai laitamyötäisessä, mutta se onkin sitten ihan normaalia.
      Nyt tekisi mieli mennä ajamaan hieman tuulisemmalla kelillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2138
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2078
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1377
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1186
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1143
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      172
      858
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      834
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe