Onko poliisia tai lakia tietäviä? Saako ajaa autoa,jos käyttää kolmiolla varustettuja lääkkeitä? Lääkärit vastaa vaan,että pitää olla varovainen.Mutta miten käytännössä? Miten valvotaan,vai valvotaanko olleenkaan?Onko esim. joku yhtä selkeä raja kuin alkoholin kanssa?
Varmaankin kaksi tapaa,mitä laki sanoo ja miten poliisi tulkitsee.Tarvitsisin tietoa,ennenkuin käytännössä huomaan.
Kommentteja ja kokemuksia kuulisin mielelläni.Kiitos jo etu käteen.
Kolmiolla varustetut lääkkeet
19
7795
Vastaukset
- Jasu
Justiin viikolla oli iltasanomissa juttu kun Martti Syrjä ( Eppu Normaali ), kärähti kolmio lääkkeistä ja joutuu käräjille siitä. Ei saa (saisi) ajaa. Mutta valvonta on vaikeaa jos ei joku käräytä.
- Ykä
Ookko pönttö,tottakai saa ajaa.Mitä kolmio merkitsee liikenteessä?Se on varoitus,EI kielto.
- jep
Henkilö voidaan tuomita rattijuopumusrikoksesta, jos hän käytettyään kolmiolääkkeitä vaarantaa liikenneturvallisuutta ja jos veressä esiintyvät lääkeainepitoisuudet ylittävät "luvalliset" hoidolliset rajat ja lääkeaineen vaikutusta suorituskykyyn ei voida sulkea pois.
Tarkemmin asiat ovat selitetty ja luokiteltu esimerkiksi kirjassa Oikeuslääketiede, joka on jokaisen lainattavissa.
Periaatteessa kolmiolääkkeitä "oikeaoppisesti" ottanut saa ajaa autoa, kunhan lääkkeillä ei ole vaikutusta fyysiseen suoritukseen ja liikenneturvallisuuteen. Asia voidaan rinnastaa tankojuoppouteen. Saat ajaa humalassa pyörällä, kunhan et aiheuta liikenteelle vaaraa ajamalla humalassa. Näin olen asian tulkinnut. - Heppu
jep kirjoitti:
Henkilö voidaan tuomita rattijuopumusrikoksesta, jos hän käytettyään kolmiolääkkeitä vaarantaa liikenneturvallisuutta ja jos veressä esiintyvät lääkeainepitoisuudet ylittävät "luvalliset" hoidolliset rajat ja lääkeaineen vaikutusta suorituskykyyn ei voida sulkea pois.
Tarkemmin asiat ovat selitetty ja luokiteltu esimerkiksi kirjassa Oikeuslääketiede, joka on jokaisen lainattavissa.
Periaatteessa kolmiolääkkeitä "oikeaoppisesti" ottanut saa ajaa autoa, kunhan lääkkeillä ei ole vaikutusta fyysiseen suoritukseen ja liikenneturvallisuuteen. Asia voidaan rinnastaa tankojuoppouteen. Saat ajaa humalassa pyörällä, kunhan et aiheuta liikenteelle vaaraa ajamalla humalassa. Näin olen asian tulkinnut.Lääkärin pitää tavalla tai toisella kolmiolääkettä määrätessään kertoa että lääke saattaa heikentää keskittymiskykyä. Päihtyneenä ajaminen on tietenkin laitonta, mutta kolmiolääkkeiden kohdalla päihtymystä ei voida määrittää samalla lailla kuin alkoholin kohdalla. Käytännössä kuitenkin lääkitys harvemmin aiheuttaa niin merkittävää ajokyvyttömyyttä etteikö lääkitty pysyisi tiellä, joten ajaminen jatkuu normaaliin tapaan. Vastuu on kuitenkin kuljettajalla, jos lääkäri on häntä informoinut; lääkäri ei ole mikään ajopoliisi.
Kiinnijääminen "huumattuna" ajamisesta on oikeastaan aika helppoa. Yleisimmin käytetyt testit (virtsasta ja verestä) eivät kerro käytetyn lääkkeen määrästä, vaan ilmoittavat vain löytyykö jotain ainetta näytteestä vai ei.
Aikanaan farmakologian ryhmätöissä kokeilin virtsatestien herkkyyttä: otettuani yhden kappaleen Panacodia (jossa siis 30mg kodeiinia), näytti virtsatesti opiaateille plussaa. Jotkut opukset väittävät että seesamin siemenistä voi saada "väärän" positiivisen opiaattilöydöksen tutkimuksen herkkyyden takia.
Summa summarum: lain mukaan kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena ei saa ajaa. Jos ratsiassa otetussa näytteessä näkyy merkkejä opiaatista/bentsosta/tms., olet tehnyt rikoksen. Eri asia sitten on saatko lääkärinlausunnolla tai vastaavalla osoitettua että lääkitys on sinulle välttämätön ja ohjeen mukaisella annoksella et ole päihtymystilassa.... etc. - Lakeija
Heppu kirjoitti:
Lääkärin pitää tavalla tai toisella kolmiolääkettä määrätessään kertoa että lääke saattaa heikentää keskittymiskykyä. Päihtyneenä ajaminen on tietenkin laitonta, mutta kolmiolääkkeiden kohdalla päihtymystä ei voida määrittää samalla lailla kuin alkoholin kohdalla. Käytännössä kuitenkin lääkitys harvemmin aiheuttaa niin merkittävää ajokyvyttömyyttä etteikö lääkitty pysyisi tiellä, joten ajaminen jatkuu normaaliin tapaan. Vastuu on kuitenkin kuljettajalla, jos lääkäri on häntä informoinut; lääkäri ei ole mikään ajopoliisi.
Kiinnijääminen "huumattuna" ajamisesta on oikeastaan aika helppoa. Yleisimmin käytetyt testit (virtsasta ja verestä) eivät kerro käytetyn lääkkeen määrästä, vaan ilmoittavat vain löytyykö jotain ainetta näytteestä vai ei.
Aikanaan farmakologian ryhmätöissä kokeilin virtsatestien herkkyyttä: otettuani yhden kappaleen Panacodia (jossa siis 30mg kodeiinia), näytti virtsatesti opiaateille plussaa. Jotkut opukset väittävät että seesamin siemenistä voi saada "väärän" positiivisen opiaattilöydöksen tutkimuksen herkkyyden takia.
Summa summarum: lain mukaan kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena ei saa ajaa. Jos ratsiassa otetussa näytteessä näkyy merkkejä opiaatista/bentsosta/tms., olet tehnyt rikoksen. Eri asia sitten on saatko lääkärinlausunnolla tai vastaavalla osoitettua että lääkitys on sinulle välttämätön ja ohjeen mukaisella annoksella et ole päihtymystilassa.... etc.>Summa summarum: lain mukaan kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena ei saa ajaa. Jos ratsiassa otetussa näytteessä näkyy merkkejä opiaatista/bentsosta/tms., olet tehnyt rikoksen.<
Rikoslain mukaan kolmioläkkeiden vaikutuksen alaisena ajaminen on kielletty (rattijuopumus), jos lääke huonontaa ajokykyä. Jos lääkkeellä ei ole ajokykyä heikentävää vaikutusta, henkilö saa ajaa lääkkeen vaikutuksen alaisena.
RL 23 luku 3.3 §
"Rattijuopumuksesta tuomitaan niin ikään se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia taikka tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut."
Myöhemmin samassa luvussa on huumaava aine on määritelty näin:
" huumaavalla aineella myös suorituskykyä heikentävää lääkettä" - horn
Lakeija kirjoitti:
>Summa summarum: lain mukaan kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena ei saa ajaa. Jos ratsiassa otetussa näytteessä näkyy merkkejä opiaatista/bentsosta/tms., olet tehnyt rikoksen.<
Rikoslain mukaan kolmioläkkeiden vaikutuksen alaisena ajaminen on kielletty (rattijuopumus), jos lääke huonontaa ajokykyä. Jos lääkkeellä ei ole ajokykyä heikentävää vaikutusta, henkilö saa ajaa lääkkeen vaikutuksen alaisena.
RL 23 luku 3.3 §
"Rattijuopumuksesta tuomitaan niin ikään se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia taikka tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut."
Myöhemmin samassa luvussa on huumaava aine on määritelty näin:
" huumaavalla aineella myös suorituskykyä heikentävää lääkettä"No asiahan on niin,että jos nämä lääkkeet
esim.Rauhoittavat olisivat kiellettyjä käyttää
silloin kun ajat autoa,niin veikkaan tässä
kiireisessä elämänrytmissä olevilta saisi aika
monelta ottaa kortin pois kokonaan!!Ja tällä
tarkoitan myös poliiseja!!Kannattaisi tutkia
ensin vähän tilastoja kyseisten lääkkeiden
käytöstä eri ammattiryhmissä!!!!!!!!! - Heppu
Lakeija kirjoitti:
>Summa summarum: lain mukaan kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena ei saa ajaa. Jos ratsiassa otetussa näytteessä näkyy merkkejä opiaatista/bentsosta/tms., olet tehnyt rikoksen.<
Rikoslain mukaan kolmioläkkeiden vaikutuksen alaisena ajaminen on kielletty (rattijuopumus), jos lääke huonontaa ajokykyä. Jos lääkkeellä ei ole ajokykyä heikentävää vaikutusta, henkilö saa ajaa lääkkeen vaikutuksen alaisena.
RL 23 luku 3.3 §
"Rattijuopumuksesta tuomitaan niin ikään se, joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia taikka tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut."
Myöhemmin samassa luvussa on huumaava aine on määritelty näin:
" huumaavalla aineella myös suorituskykyä heikentävää lääkettä">Rikoslain mukaan kolmioläkkeiden vaikutuksen >alaisena ajaminen on kielletty (rattijuopumus), >jos lääke huonontaa ajokykyä. Jos lääkkeellä ei >ole ajokykyä heikentävää vaikutusta, henkilö saa >ajaa lääkkeen vaikutuksen alaisena.
Kyllä, näin. Ongelma on siinä että kolmiolääkkeiden kohdalla ei ajokyvyn arvioinnin suhteen oikein ole käytettävissä mitään määritysmenetelmää josta saataisiin vertailukelpoinen tulos jota sitten voitaisiin esitellä oikeudessa. Eli kemiallisena näyttönä voi olla vain "huumaava aine plussalla/miinuksella", pitoisuusmäärityksiä ei pääsääntöisesti saa ja vaikka saisikin, ne eivät enimmäkseen olisi vertailukelpoisia.
Ajokyvyn kliininen arviointi on hyvin epätarkkaa hommaa, ja tuloksia voi lähes poikkeuksetta kyseenalaistaa jos kyse ei ole ollut vähintään puolitajuttomasta kuljettajasta.
Eli jos jää liikennerikkomuksesta kiinni/todetaan syylliseksi onnettomuuteen, veikkaan että pelkkää positiivista pissatestitulosta voidaan pitää syyllisyyttä lisäävänä tekijänä riippumatta siitä onko aine todellisuudessa vaikuttanut ajokykyyn. - Lakeija
Heppu kirjoitti:
>Rikoslain mukaan kolmioläkkeiden vaikutuksen >alaisena ajaminen on kielletty (rattijuopumus), >jos lääke huonontaa ajokykyä. Jos lääkkeellä ei >ole ajokykyä heikentävää vaikutusta, henkilö saa >ajaa lääkkeen vaikutuksen alaisena.
Kyllä, näin. Ongelma on siinä että kolmiolääkkeiden kohdalla ei ajokyvyn arvioinnin suhteen oikein ole käytettävissä mitään määritysmenetelmää josta saataisiin vertailukelpoinen tulos jota sitten voitaisiin esitellä oikeudessa. Eli kemiallisena näyttönä voi olla vain "huumaava aine plussalla/miinuksella", pitoisuusmäärityksiä ei pääsääntöisesti saa ja vaikka saisikin, ne eivät enimmäkseen olisi vertailukelpoisia.
Ajokyvyn kliininen arviointi on hyvin epätarkkaa hommaa, ja tuloksia voi lähes poikkeuksetta kyseenalaistaa jos kyse ei ole ollut vähintään puolitajuttomasta kuljettajasta.
Eli jos jää liikennerikkomuksesta kiinni/todetaan syylliseksi onnettomuuteen, veikkaan että pelkkää positiivista pissatestitulosta voidaan pitää syyllisyyttä lisäävänä tekijänä riippumatta siitä onko aine todellisuudessa vaikuttanut ajokykyyn.>>Eli jos jää liikennerikkomuksesta kiinni/todetaan syylliseksi onnettomuuteen, veikkaan että pelkkää positiivista pissatestitulosta voidaan pitää syyllisyyttä lisäävänä tekijänä riippumatta siitä onko aine todellisuudessa vaikuttanut ajokykyyn.
- Heppu
Lakeija kirjoitti:
>>Eli jos jää liikennerikkomuksesta kiinni/todetaan syylliseksi onnettomuuteen, veikkaan että pelkkää positiivista pissatestitulosta voidaan pitää syyllisyyttä lisäävänä tekijänä riippumatta siitä onko aine todellisuudessa vaikuttanut ajokykyyn.
Siinä maha missä painitaan: kehittivät juuri sen vasta-aineisiin perustuvan pikasylkitestin, taisi olla toissapäivän hesarissa telsu-uutisissa.
Sanallakaan ei mainittu että (vasta-aineisiin perustuvana) testin ollessa todnäk. hyvin herkkä, saadaan pikatestillä runsaasti kiinni myös niitä "vääriä" positiivisia, joilla esim. opiaatin löytyminen johtuu jostain ihan muusta kuin päihdekäytöstä, ja ajokyky on yhtä hyvä siinä kuin lääkkeitä käyttämättömällä ajotaidottomalla juuri kortin saaneella teinilläkin.
Hittoakos poliisi sitten näiden kanssa? Syyte vaan päälle jokaiselle ja katsotaan miten käy? Näitä tyyppejä voi olla aika paljonkin.... - Anonyymi
Kolarin sattuessa ei vakuutus korvaa mitään.
Jos olet ajanut kolmiolääkkeiden alaisena. - Anonyymi
Heppu kirjoitti:
Lääkärin pitää tavalla tai toisella kolmiolääkettä määrätessään kertoa että lääke saattaa heikentää keskittymiskykyä. Päihtyneenä ajaminen on tietenkin laitonta, mutta kolmiolääkkeiden kohdalla päihtymystä ei voida määrittää samalla lailla kuin alkoholin kohdalla. Käytännössä kuitenkin lääkitys harvemmin aiheuttaa niin merkittävää ajokyvyttömyyttä etteikö lääkitty pysyisi tiellä, joten ajaminen jatkuu normaaliin tapaan. Vastuu on kuitenkin kuljettajalla, jos lääkäri on häntä informoinut; lääkäri ei ole mikään ajopoliisi.
Kiinnijääminen "huumattuna" ajamisesta on oikeastaan aika helppoa. Yleisimmin käytetyt testit (virtsasta ja verestä) eivät kerro käytetyn lääkkeen määrästä, vaan ilmoittavat vain löytyykö jotain ainetta näytteestä vai ei.
Aikanaan farmakologian ryhmätöissä kokeilin virtsatestien herkkyyttä: otettuani yhden kappaleen Panacodia (jossa siis 30mg kodeiinia), näytti virtsatesti opiaateille plussaa. Jotkut opukset väittävät että seesamin siemenistä voi saada "väärän" positiivisen opiaattilöydöksen tutkimuksen herkkyyden takia.
Summa summarum: lain mukaan kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena ei saa ajaa. Jos ratsiassa otetussa näytteessä näkyy merkkejä opiaatista/bentsosta/tms., olet tehnyt rikoksen. Eri asia sitten on saatko lääkärinlausunnolla tai vastaavalla osoitettua että lääkitys on sinulle välttämätön ja ohjeen mukaisella annoksella et ole päihtymystilassa.... etc.Jos jotain tapahtuu ,niin vakuutus ei korvaa !!
Kannattaa MUISTAA tämä asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos jotain tapahtuu ,niin vakuutus ei korvaa !!
Kannattaa MUISTAA tämä asia.Kyllähän se vakuutus korvaa,jos toinen kuski aiheutti sen kolarin silloin se
menee hänen vakuutuksesta sinä vaan aina luulet,että kolarin aiheuttaa se
sairauteen kolmiolääkkeen saanut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän se vakuutus korvaa,jos toinen kuski aiheutti sen kolarin silloin se
menee hänen vakuutuksesta sinä vaan aina luulet,että kolarin aiheuttaa se
sairauteen kolmiolääkkeen saanut.Itse maksan kun perään ajettiin ja Diapam 10mg on lääkityksenä niskan dystoniaan.
Todettiin ,että olen aineissa ns. !!
Ja reseptit löytyvät.
- masa
Ei se että on ottanut esim rauhoittavaa lääkettä tarkoita että ajokyky on heikentynyt.Päinvastoin ilman rauhoittavaa henkilö voi olla moninverroin hermostuneempi olemukseltaan ja näinollen ajotaito on heikentynyt...
- Ratsia-liri
Pitää paikkansa,esim paniikkihäiriötä sairastavien autoilijoiden määrää ei tiedä kukaan...tarkoitan niitä jotka käyttävät kolmiolääkkeitä mutta ajavat lääkkeen ansiosta jopa paremmin kuin moni itseensä tyytyväinen "minä hyvä kuski-tyyppi".
------------------------------------------------------
Vähän muuta.....
Lääkärit ei kerro aina (ei muista) kaikkea lääkkeitä määrätessään niin otanpa esimerkiksi yhden lääkkeen,Panacod voi antaa väärän positiivisen tuloksen huumeseulassa joten resepti on syytä pitää matkassa kun autoilee,Panacod ei estä ajamista mutta jokaisen on "kuunneltava itseään" käyttäessään kolmiolääkkeitä kuten Panacodia.
Toiset lääkärit kieltävät autoilun määrätessään lääkkeitä jotka voivat aiheuttaa huomiokyvyn heikkenemistä liikenteessä. - Pani iikissa
Ratsia-liri kirjoitti:
Pitää paikkansa,esim paniikkihäiriötä sairastavien autoilijoiden määrää ei tiedä kukaan...tarkoitan niitä jotka käyttävät kolmiolääkkeitä mutta ajavat lääkkeen ansiosta jopa paremmin kuin moni itseensä tyytyväinen "minä hyvä kuski-tyyppi".
------------------------------------------------------
Vähän muuta.....
Lääkärit ei kerro aina (ei muista) kaikkea lääkkeitä määrätessään niin otanpa esimerkiksi yhden lääkkeen,Panacod voi antaa väärän positiivisen tuloksen huumeseulassa joten resepti on syytä pitää matkassa kun autoilee,Panacod ei estä ajamista mutta jokaisen on "kuunneltava itseään" käyttäessään kolmiolääkkeitä kuten Panacodia.
Toiset lääkärit kieltävät autoilun määrätessään lääkkeitä jotka voivat aiheuttaa huomiokyvyn heikkenemistä liikenteessä.Suurin osa naisista on sen verran paniikkihäiriöisiä, että eivät vaaratilanteessa tehdä muuta kuin laittaa kädet silmille. Nykyään myös citymiehet lienevät samaa tasoa.
- hehhaijaa
Poliisit syö niitä kahmalokaupalla.
- Masabeew
Itellä epilepsia ja syön kolmiolääkettä (Trileptal) ja ainakin mä autoa ajelen :DM
- Lääkärisetä
Ohitin kaikki muut vaastaukset, paitsi aloittajan. Kolmiolääkkeitä saa lain mukaan syödä myös jos ajaa autoa, mikäli ne ovat lääkärin määräämiä. Mutta tottakai jokaisen lääkärin kuuluu varoittaa näiden lääkkeiden tarkkaavaisuudesta MAHDOLLISESTI alentavasta vaikutuksesta. Poliisit taas eivät tiedä näistä yhtään mitään. Vaikka ehkä joskus tyhmyyttään kuvittelevat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901945
- 1131053
- 104991
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä29590Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;203481