VAIHTOEHTOJA 1,7DTi:lle

koneenvaihto

mitä kilpailevia vaihtoehtoja löytyy mercruiserin 1,7DTi 120 HV:lle? Lähinnä kiinnostaa saman kokoluokan dieselkoneet.

12

6299

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim

ei taida olla tuossa kokoluokassa (=teholuokka???).

Vastaavantehoisia sisäperiä sensijaan löytyy ainakin VW:lta, Volvolta (selkeästi painavampi), Yanmarilta ja Nannilta (saako perävetolaitteella??).

• veneilijä II

Pitäisin varteenotettavana vaihtoehtona myös FNM/ATM 120 hv dieseliä. On ainaki kevyt (alle 200 kg vetolaitteineen) ja hintakin on käsittääkseni kilpailukykyinen...

• sr.

muuten 240kg ilman nesteitä ja hinta lienee 1000-2000e kovempi,;taalan kurssin takia mrc halvempi.

• expert

Volvo D3/130hv.

No rehellisesti sanottuna yhden kesän kokemuksella MerCruiserin 120 heppaisesta voin sanota, että on aika onneton kone. Tehoa liian vähän, eikä se vääntökään ole ihmeellinen. Mielettömän äänekäs kone kyllä on.
      Itse vertailisin koneiden hintaeroja ja päätyisin tilaamaan veneen merc. 4,3 l MPI bensakoneella. Veneissä, joihin tuollaiset koneet laitetaan, polttoaineen hintaero ei ole merkittävä. Kukaan ei aja niin valtavasti kuitenkaan ja koneena niin paljon parempi, eikä jollain 3000 rpm:llä edes kuluta kovinkaan paljon.

• tuntematon

Siis mihin veneeseen? Mielestäni kysyjälle on turha tarjota 215hv jos hän tarvitsee 120.

• expert
        tuntematon kirjoitti:

Siis mihin veneeseen? Mielestäni kysyjälle on turha tarjota 215hv jos hän tarvitsee 120.

ei kyse ole maksimitehosta, koska ei ole pakko ajaa urku auki.
        Esimerkiksi keskipulpettiveneeseen MerCruiserissa on auttamattoman vähän tehoa. Sanotaan, että vastaa käytössä 190 hv bensiinimoottoria, mutta kyllä tilanne on se, että siinä kiihtyy vain kuski ajettaessa. Parempi ostaa hyvinkäyvä monipisteruiskubensakone ja ajaa sitten alhaisilla kierroksilla, jolloin kulutus on mitättömän pieni.

• tuntematon
        expert kirjoitti:

ei kyse ole maksimitehosta, koska ei ole pakko ajaa urku auki.
        Esimerkiksi keskipulpettiveneeseen MerCruiserissa on auttamattoman vähän tehoa. Sanotaan, että vastaa käytössä 190 hv bensiinimoottoria, mutta kyllä tilanne on se, että siinä kiihtyy vain kuski ajettaessa. Parempi ostaa hyvinkäyvä monipisteruiskubensakone ja ajaa sitten alhaisilla kierroksilla, jolloin kulutus on mitättömän pieni.

Mulla on 4,7 metrinen keskipulpettivene ja 50hv on passeli.

Kippari 1/2002 on testannut Finnmaster 6500 Offshore Cruiser/MerCruiser D1,7DTI ja Uttern6402 Exlusive/MerCruiser 4,3L(190hv).

Finnmaster kulki 33 solmua ja Uttern 39.
        Finnmaster kulutti 25 solmun vauhdissa 15 litraa löpöä ja Uttern 24 litraa 95:sta tunnissa. Melutasot tuolla vauhdilla samat. Suuremmalla nopeudella Uttern oli meluisampi (moottori ei avoveneessä tietenkään ole ainoa melulähde joten ei voi suoraan vertailla).

Mulle riittää 33solmun huiput ja 25 matkanopeus, toisilla on erilaista.

• expert
        tuntematon kirjoitti:

Mulla on 4,7 metrinen keskipulpettivene ja 50hv on passeli.

Kippari 1/2002 on testannut Finnmaster 6500 Offshore Cruiser/MerCruiser D1,7DTI ja Uttern6402 Exlusive/MerCruiser 4,3L(190hv).

Finnmaster kulki 33 solmua ja Uttern 39.
        Finnmaster kulutti 25 solmun vauhdissa 15 litraa löpöä ja Uttern 24 litraa 95:sta tunnissa. Melutasot tuolla vauhdilla samat. Suuremmalla nopeudella Uttern oli meluisampi (moottori ei avoveneessä tietenkään ole ainoa melulähde joten ei voi suoraan vertailla).

Mulle riittää 33solmun huiput ja 25 matkanopeus, toisilla on erilaista.

juuri noilla veneillä nopeus on onneton.
        Mielestäni melutaso on korkea ja lisäksi dieselin ääni on vielä sellainen ärsyttävämpi tuossa mercruiserissa.
        TIetysti on hiljaisempia dieseleitä mm. yanmarilla, mutta silti.
        Finnmaster on paska vene. Uttern sen sijaan ihan mukava.
        Nykyään Utternia saa myös 4,3 MPI:llä, se tavallinen 4,3 oli hankala, kun kaasarina hankala käynnistää, sama ongelma tuossa dieselissä. Kun hintoja vertaa niin kannattaa ehdottomasti ostaa Uttern 64 tuolla MPI koneella.
        Vene ei ole vene, jos se ei kulje 40 solmua. Urpoa mennä vaikkapa saaresta kauppaan tai syömään, jos matkaan menee koko päivä.

• koneenvaihto

6,3 metriä pitkä ja painaa noin 1500-1700kg. Nyt veneessä on 115 hv ulkolaitamoottori muuuten Ok, mutta kun kuormaa tulee enemmän kuin 2hlö, rupeaa tehot loppumaan! maksimi nopeus nyt 27 solmua joka on myöskin riittävä ja matkanopeus yleensä 20-22 solmua

• koneenvaihto

esim. mercruiserin 1,7dti ovh on n.17100 euroa, mihin hintaa konetta saa käteiskaupalla jälleenmyyjiltä, onko kokemuksia?

Jotain ylivuotista mutta käyttämätöntä kaupattiin syksyllä muistaakseni 13800e ja kun kyselin aikaisemmin niin normiyksilökin irtoaa reippaasti alle 15ke. Ja nyt hintojen PITÄISI alhaisen taalan kurssin takia tulla reippaasti alas mutta ei ne kuitenkaan tule, lisääntynyt kate jää maahantuojalle. Sama juttu bansakoneiden kanssa koska nekin tehdään USA:ssa eli hintojen PITÄISI tulla alas 30% viimevuotisesta mutta eiköhän ne ainoastaan kallistu. MUISTAKAA VALITTAA ASIASTA VAIKKA VENEMESSUILLA!!!!! :-)

• cruisaaja

Itse harkitsisin sinuna Volvon uusia 2,4ltr 5-pyttyisiä 110, 130 tai 160hp D3-malleja. Ovat pieniä, kevyitä, hiljaisia, pihejä.

Ei kannata ostaa vanhentunutta dieseltekniikkaa, jota Merc 1.7 jo valitettavasti edustaa. Common rail muuttuvasiipisellä turbolla on tätä päivää. Ja viritysaste on selvästi Merciä alhaisempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe