Koiralla koko ajan nälkä

Hemppa

Eli siis omistan kohta 7 vuotiaan leikatun tyttökoiran, joka on kultaisennoutajan ja bernhardinkoiran risteytys. Kooltaan se on kuin kultainennoutaja. Ei ole mitään sairastellu ja ei ole mitään allergioita, kiitos varmaankin kotiruualle, jota se syö.

Nyt kumminkin on ruvennu tuntumaan että koirani maha on pohjaton?! Ennen se oli kamalan nirso ja saattoi olla syömättä monta päivää, kun ei tykännyt ruuasta. Voiko olla mahdollista että vanhemmuuden myötä oppinut syömään nirsoilematta?

Nyt se saa noin joka toinen päivä aamuisin hirven/ peuran tai tms raan luun, joka on reilun nyrkin kokoinen. Ja iltapäivisin normaalia pienemmän ruuan, jonka se syö samantien. Muina päivinä reilun kokoisen ruuan iltapäivästä.

Kuten jo kerroin koirani syö peruskotiruokaa eli yrjölänpuuroa, riisiä, makaroonia, raakaa porkkanaa, raejuustoa, nauta-sika jauhelihaa, ruuan rippeitä sekä perus raksuja pieni kourallinen. Puuroa, riisiä ja makaroonia vaihtelen viikottain. Joskus rikon sekaan raan kananmunan tai kalanmaksaöljyä.

Olen nyt vasta kesästä asti ruvennut syöttämään sille raakaa lihaa ja luita, joita ostan kennelautosta. Mahtaako raaka liha ja ne luut lisätä ruokahalua? Siinähän on kuitenkin paljon ravinteita. Onko mahdollista että ne kiihdyttää ruokahalua niinkin paljon... Koirani ruokahalu kasvoi samoihin aikoihin, kun se rupesi saamaan luita. Matoja ym sillä ei ole.

Koirani ei ole lihonnut, enkä sanoisi sitä nytkään lihavaksi.( se on perinnyt massiivisen turkin bernhardinkoiralta ) Käyn kahdesti päivässä lenkillä metsässä, jossa se saa todella juosta niin paljon kuin jaksaa. Energiaa sillä kuitenkin riittää ja laiskaksi se ei ole muuttunut.

11

7755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Raaka liha ja raa'at luut parantavat yleensä koiran ruokahalua.

• koiratyttönen

koirasi on leikattu? tiedäthän että kohdunpoiston jälkeen koiran aineenvaihdunta muuttuu ja koira hyvin usein kerää kiloja, joten ruokahalukin yleensä lisääntyy.. näin kävi ainakin mun nartulla, joka ei 5-vuotiaaksi saakka meinannut syödä yhtään mitään...

• Hemppa

Koirani leikattiin ihan pentuna, ensimmäisten "menkkojen" jälkeen. Näin ainakin muistelisin. Olen aina ymmärtänyt että koira saattaa ruveta lihomaan melkein heti leikkauksen jälkeen. Näin ainakin eläinlääkäri kertoi ohjeissaan.

Tiedän kyllä että usein se vaikuttaa enemmän labratorin tai kultasennoutajan tapaisiin tyttö koiriin. Sille on samaa ruokaa syötetty pennusta asti, raksuja vaan vaihdeltu. Siitä en kyllä tiennyt että ikäkin saattaisi vaikuttaa, Kiitos tiedosta!! :)

• koiratyttönen
        Hemppa kirjoitti:

Koirani leikattiin ihan pentuna, ensimmäisten "menkkojen" jälkeen. Näin ainakin muistelisin. Olen aina ymmärtänyt että koira saattaa ruveta lihomaan melkein heti leikkauksen jälkeen. Näin ainakin eläinlääkäri kertoi ohjeissaan.

Tiedän kyllä että usein se vaikuttaa enemmän labratorin tai kultasennoutajan tapaisiin tyttö koiriin. Sille on samaa ruokaa syötetty pennusta asti, raksuja vaan vaihdeltu. Siitä en kyllä tiennyt että ikäkin saattaisi vaikuttaa, Kiitos tiedosta!! :)

koiran aineenvaihdunta hidastuu iän karttuessa ihan samalla tavalla kuin ihmisilläkin!

• roosa
        koiratyttönen kirjoitti:

koiran aineenvaihdunta hidastuu iän karttuessa ihan samalla tavalla kuin ihmisilläkin!

sitten kun narttusi alkaa tarkkailemaan peppuaan peilistä huolestuneen näköisenä niin kantsii vähentää ruokaa...
        nojoo...aineenvaihdunta vissiin hidastuu, mun hauveli on leikkaamaton vanha narttu ja se vaan haluis aina herkkuja. pelottaa toi leikkaus jos se sitten alkais lihomaan.
        tosi hienosti jaksat ruokkia koiraasi kyllä. kuulostaa tasapainoiselta ruokavaliolta.
        joo, mäkin oon huomannu et raa'at ruuat ja luut tekee koiralle sellasta ruokailuvimmaa.
        moro!
        ps.raaka kananmunanVALKUAINEN estää B-vitamiinin ja muiden ainesten imeytymisen, eli kandee antaa raakana vaan keltuainen. valkuainen keitettynä/paistettuna.

• Hemppa
        roosa kirjoitti:

sitten kun narttusi alkaa tarkkailemaan peppuaan peilistä huolestuneen näköisenä niin kantsii vähentää ruokaa...
        nojoo...aineenvaihdunta vissiin hidastuu, mun hauveli on leikkaamaton vanha narttu ja se vaan haluis aina herkkuja. pelottaa toi leikkaus jos se sitten alkais lihomaan.
        tosi hienosti jaksat ruokkia koiraasi kyllä. kuulostaa tasapainoiselta ruokavaliolta.
        joo, mäkin oon huomannu et raa'at ruuat ja luut tekee koiralle sellasta ruokailuvimmaa.
        moro!
        ps.raaka kananmunanVALKUAINEN estää B-vitamiinin ja muiden ainesten imeytymisen, eli kandee antaa raakana vaan keltuainen. valkuainen keitettynä/paistettuna.

*Heh* :) Ei se ymmärrä peiliä.Se on vähän höntti.

Nyt oon seuraillu koirani puuhia silmä tarkkana ja yrittäny pohtia sen mahan pohjatonta kokoa. Makupaloja ja muita herkkuja kuten keksejä se ei kerjää. Olen antanu niitä sille pennusta lähtien tosi vähän, juuri varoen sitä lihomista.
        Se vaan makaa ruokakipon vieressä tai lähettyvillä. Kattelee kippoa ja minua vuoronperään, jos olen keittiössä tekemässä jotain. Mitään vinkumista, kerjäystä pöydästä tai muuta pahantekoa se ei tee.

Eli siis hidastaako keltuainen sitä ruuan sulamista ja estää nälän tunnetta? Pitää kokeilla. Olen ajatellu käydä eläinkaupasta hakemassa sille jotain kunnon raksuja tai ainakin kyselemässä lisätietoa.

En nyt kumminkaan sanoisi 7 vuotiasta koiraa vielä vanhaksi, varsinkin kun se on vielä risteytys. No mutta tarkkailu jatkuu...

-KIITOS KAIKILLE VINKEISTÄ-

• roosa
        Hemppa kirjoitti:

*Heh* :) Ei se ymmärrä peiliä.Se on vähän höntti.

Nyt oon seuraillu koirani puuhia silmä tarkkana ja yrittäny pohtia sen mahan pohjatonta kokoa. Makupaloja ja muita herkkuja kuten keksejä se ei kerjää. Olen antanu niitä sille pennusta lähtien tosi vähän, juuri varoen sitä lihomista.
        Se vaan makaa ruokakipon vieressä tai lähettyvillä. Kattelee kippoa ja minua vuoronperään, jos olen keittiössä tekemässä jotain. Mitään vinkumista, kerjäystä pöydästä tai muuta pahantekoa se ei tee.

Eli siis hidastaako keltuainen sitä ruuan sulamista ja estää nälän tunnetta? Pitää kokeilla. Olen ajatellu käydä eläinkaupasta hakemassa sille jotain kunnon raksuja tai ainakin kyselemässä lisätietoa.

En nyt kumminkaan sanoisi 7 vuotiasta koiraa vielä vanhaksi, varsinkin kun se on vielä risteytys. No mutta tarkkailu jatkuu...

-KIITOS KAIKILLE VINKEISTÄ-

Se raaka VALKUAINEN on siis sellasta jota EI suositella koirille. ravintoaineiden imeytymistä estää. not good!eli älä kokeile RAAKAA valkuaista. en sitten tiedä miten muna yleensä nälkään vaikuttaa.
        kun mun hauvelilla on mässytyshimo ja ei oo ruoka-aika niin annan sille jäävuorisalaattia.ihan puoli kerääkin. se pitää vatsan kunnossa samaan tapaan kuin ruoho, ja saapahan terveellistä mässytettävää.
        olen muuten kuullut et kultaiset noutajat on just näitä "loputon vatsa" -hauvoja. että syö niin kauan kuin ruokaa annettas.
        jos sun koirasi on senioriruokaiässä, mutta vielä aktiivinen , niin kannatta antaa kuitenkin aika proteiini(liha)pitosta ruokaa. kun noi senioriruoat on ainakin mun aktiiviselle KYPSÄLLE koiralle liian vähäenergisiä. ne kun on monesti tarkoitettu jo rollaattorilla kulkeville nuorisoa haukkuville tekohampaita louskuttaville koirille. royal canin -ruokasarja on ainoa jossa AKTIIVISELLE seniorille kuivanappuloita.mun tietääkseni...
        onnea KESKI-IKÄISEN koirasi kanssa!:)(emmehän halua loukata sen tunteita)

• Hemppa
        roosa kirjoitti:

Se raaka VALKUAINEN on siis sellasta jota EI suositella koirille. ravintoaineiden imeytymistä estää. not good!eli älä kokeile RAAKAA valkuaista. en sitten tiedä miten muna yleensä nälkään vaikuttaa.
        kun mun hauvelilla on mässytyshimo ja ei oo ruoka-aika niin annan sille jäävuorisalaattia.ihan puoli kerääkin. se pitää vatsan kunnossa samaan tapaan kuin ruoho, ja saapahan terveellistä mässytettävää.
        olen muuten kuullut et kultaiset noutajat on just näitä "loputon vatsa" -hauvoja. että syö niin kauan kuin ruokaa annettas.
        jos sun koirasi on senioriruokaiässä, mutta vielä aktiivinen , niin kannatta antaa kuitenkin aika proteiini(liha)pitosta ruokaa. kun noi senioriruoat on ainakin mun aktiiviselle KYPSÄLLE koiralle liian vähäenergisiä. ne kun on monesti tarkoitettu jo rollaattorilla kulkeville nuorisoa haukkuville tekohampaita louskuttaville koirille. royal canin -ruokasarja on ainoa jossa AKTIIVISELLE seniorille kuivanappuloita.mun tietääkseni...
        onnea KESKI-IKÄISEN koirasi kanssa!:)(emmehän halua loukata sen tunteita)

Joo kävin ostaa Royal Canin raksuja, niitä sensiblejä. Ne oli herkkämahaisille ja nirsoille ( eli just meijän nirppanokalle ), mut seuraavan pussin otan jotain muita. Noi sensiblet on meinaan lihottavia varsinkin noutajille et upsis! Tällä kertaa omistajan vika, onneks otin pienen pussin :) Ens kerral kysäisen noita aktiivisen vanhuksen raksuja,joista mainitsit. Ne kuulostaa aika passeleilta.

Kuulin tutulta et nyt kun toi kevät tulee ja juoksut ym alkaa, niin sekin saattaa kuulemma vaikuttaa ruokahaluun. Vaikka meijän tyttö onkin leikattu, niin silti kuulemma. Eli just aluks syödään ahmimalla ja sit ruvetaan dietille. Niin meijän hauva on kyl tehny.

• Anonyymi

Miten kävi?

• Anonyymi

Oliskohan se perinnyt noutajan geenit, kun ruokahalut on isot? On ne sellasia ahmatteja🤣.
      Anna vain se normaalimäärä ruokaa, ja lisää yksi lenkitys päälle. Kotiruoka on ihan ok, mutta kokeiles noita seniorisafkoja. Koiralla on kuitenkin ikää, niin pullahtaa aika äkkiä lihavaksi.

• Anonyymi

Näitä ei kannata nostella enää. Leikkaukset, lääkitykset ym muuttuu. Ruuat ja reseptit muuttuu.
      Ahneet eläimet kuten ihmisetkin opetetaan liikkumaan ahmimisen sijaan. Ulos heti kun valitus alkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      82
      2005
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1798
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      385
      1772
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      170
      1468
    5. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1354
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1350
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      75
      1307
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1243
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1113
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      101
      1107
    Aihe